24 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

24 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Dün Bütün ye . Yüzbinlerce istanbullu Dün Yüzbinlerce T Ağızlı Bir Tek Vücut Halinde Atatürk'e Bağlılığını her insan oğlundan bekledi fa -| kat yapamadığı en büyük işleri 18 milyon Türk'e seve seve yapan bü- | yük Atatürk herkesin gözünde kuvvet veren halile bütün Türk'ün gözü önünde belirdi . Koynumuzda beslediğimiz nan - körler Güney hududundan cepleri- ne cephane dolduruyor, toprakları mıza giriyor. Bunlar katil mi? | Bir katil, bir cani bir tek kişi için elini kana bular. Fakat bunlar ko- ca bir ulusu katletmeğe kalkıyor - lar, Onlar bir caniden bir katilden daha alçak insanlardır. Atatürk'e yapılan suikast, ulusa yapılan sui- | kasttır: Kahrolsun hainler!::,, Öğretmen kürsüden inerken ko- | Osküdarda bir izci Atatürk'e karşı <a alan “kahrolsun?.,, seslerile in- | liyordu. Haseneden sonra lisesi direktörü Agâh Sırrı Levent | mamak gerekti; öğren. bu - kürsüye gelerek şu söylevde unda; ği Ağah Sırrı söylüyor | “ Arkadaşlar, Atatürk'e suikast hazırlanmış öyle mi? O Atatürk ki, daha dün, koyun sürüsü gibi mezbahaya sü - rüklenmek istenen bir kütleden, da ha dün bütün dünyanın ölmüş diye bildiği bir yığından, bugün aslan gibi dipdiri canlı ve imanlı bir ulus çıkardı. Bütün cihanın suikastma uğramış bir ulusu bir hamlede kur- taran bir başa alçakcasma suikast hazırlanıyor. Bundan daha men - te daha iğrenç dünyada ne olabi- ir. Ey çantası kolunda okuluna gi - den genç mektepli. Sana, medeni bir muhit içinde cennet gi il bali hazırlıyan büyük b: ayırmak istediler, öyle mi? Ey de- likanlı. Sana Cumuriyeti emanet eden Büyük Önderden seni ayırmak istediler, öyle mi? Ey genç kız. Da- ha dün, ninenle kafes arkasında, | kapkara bir örtü altmda, bir ce - hennem, bir mahbus hayatı yaşar - atan Büyük Atatü: mak istediler, öyl: külmüş ihtiyar nine ve ihtiyar ba- | ba. Eğer bu günlere kavu: | dın, oğlunun, kızının ve gi in ibi düşman elinde iki kat sefil gibi kahraltın - tün ailenin şefkati içinde sana ra - hat ve mes'ut bir hayat temin eden © büyük adamdan seni ayırmak is ameli — açık olsun. Sağlık ve esenlik ey Ulu Önder. Ey ulusun gözbebe- | yıramıyacaklar. Önün koruyucusu bütün bir ulustur. Daima arkadan vurmaya alışmış üç buçuk kahbe değil, bütün dünyadaki düşmanlar birleşse, karşılarında, gövdesini çe- lik bi e gibi siper eden, bütün Türk Yalnız o mel'unlar değil, bütün cihan bilsin ki, ona uzanacak el kırılır, fenalık düşünen baş ezilir, ona yan bakan göz çıkarılır. Lânet o alçaklara... Yalnız iyi bil ki, ey Türk ulusu. lığımıza kastetmiş | düşmanlar rini ver | memiştir. Şüphesiz içimizde değil, fakat dışımızda, namert ve iizex | düşmanlar, üç te olsa, beşte olsa, | İstiklâl | henüz vardır, Ey Türk genci, Uyü- bir kere daha Ey Atatürk. Ömrün uzun, bah Gösterdi IBaştarafı birincide| Suikast Atatürke, bu çeşit kahbeli Çerkes Etem ve Yahya daha bilmem kim- ler var, Türk adını taşıyan bu herifler kahrolsun, Kahrolsun, rezil olsun, köpek gibi ulasın, Sokulsun tükürükle yerin diğine kadar. Tam on sekiz milyonuz ardında Atatürkün Ona karşıkoşanı ateş olar yakarız. Uzanan eller ona düşmanıdır ber Türkün, O düşmanı damgalar, darağacına asürız. Namlı Türk çocukları, kadın, erkek, genc, bilyrüle O alçak hainleri hırsla, kinle analım, Ey burada olanlar hep birden keykıralım, Yaşasın, çok yaşasın, bin yaşasın Ata. türk!, bağlılığını haykırıyor Senin için yaşıyoruz Beyazıt alanı “yaşasın, seslerile çınlarken genç hatiplerden Mücte- ba kürsüye çıktı ve şu söylevde bu- lundu “— Buraya, biricik güneşimizi Usküdar mitingine koşuşan halk... ği Büyük Atatürk... Kahrolsunlar Ayâh Sırrıdan sonra öğretmen Meliha İ Avni dakikalarca alkışlanan aşağıdaki şi- rini okudu: “.Atatürle eşığımız, Atatürk büşmeedır. | Göğdesidir Türk onun, o Türkün çarpan kalbi, Uzanan eller ona, Türklüğe uzanmıştır. © eli, yılan eser gibi, Atas öldürmek, bağrma kurşun sekmak, Parçalamak bayrağı, yurdu düşmana #30 mak, Genç bir hız Beyazıt meydanında hainleri lânetliyor bize çok görenleri lânetlemeğe gel dim.. O alçaklara lâneti nekadar içten duyuyorum. Ulu Önderimize uzanan elleri kır- mak, kötü gözleri çıkarmak, çürü - müş beyinleri yok etmek için İığımızı seve seve vereceği - çaklar bilmiyorlar mı? Bir iki köpek uluması, milyonlarca ağızdan çıkan devrim uğultusunun karşısında bugünde yarında bo- ğulup gidecektir. Atatürk bize en doğru yolu gösterdi. Bü yol bin- lerce yıldan geldi. Binlerce yüz yi- İn çidiyor. Başımız yukarıda, göğ- sümüz yukarıda önümüzdeki baş - buğün ardından öyle sıkı bir zincir olmuş gidiyoruz ki; vay bu çelikten zincire çarpıp düseceklere... Yüce Türk devriminin ve onun ulü kuru cusunun etrafında öyle çelikten bir özüyüz ki, bu öğülerde milyonlar. <a Türkün kan damarlarından örül- müş ilmikler var. Bunun her bir il- miği o alçakların boyunlarma geçe cek ölüm çemberidir. Yaşa Ata - türk, Senin için ve senin eserin için yaşıvoruz.,, Bundan sonra İffet Uruz bir söy- lev verdi. Hatibin bütün heyecani- söylediği sözler uzun uzun alkış landı ve daha sonra Avukat Cema - leddin Fazıl bir söylev verdi ve de- diki: “ — Bugünkü coşkunluğumuz 12 yıldanberi biribirinden üstün dev - AN Üsküdar mitinginde minimini bir rimlerdeki sevinç ifade eden heye- can değildir, Bu coşkunluk bizlere yaşamak hakkını vermiş olan kah - raman Büyük Önderimiz o Atatürk'e uzanmak istiyen kara elleri lânetle mek için yüreğiMizden fışkıran elemli bir coşkunluktur. Lânet ol « sun ona #l uzatanlara !.. Ama Türk genci Atatürk cumuriyeti sana ema net etti, Fakat bil ki, Atatürk sana ve ulusa emanettir... Atatürk'e telgraf Bundan sonra Atatürk'e bir tel- graf çekilmesine alkışlarla karar verildi. Atatürk'e çekilen telgraf şudur: “Sana ve yarattığın mutlu devri- me kıymak istiyen hainleri İstan - bul, bütün yüreği ile lânetler. Bugün cumuriyet meydanında toplanan yüzbinlerce halk, bu al - çaklara karşı 'duydukları nefreti haykırdı ve sana uzanmak istiyen elleri daha sınırlarda iken kelep - çeliyerek ne Atatürk'e ne onun yüce eserine kem göz atmak imkân ol madığını bütün dünyaya anlatan cumuriyet hükümetine inaninı ve güvenini berkitti. dmden İntanbal hall açtığım öz fuklara senin bayrağın altında yü- | rümğe andiçmiştir. Ve sana sal dıracaklara göğsünü kalkan etmiş- tir. Ne mutlu bize ki, ulu atalarma ve onun yüce eserine candan bağ - klıklarını yürekten taşan bir coş- kunlukla bir daha gösteren bütün İstanbul halkını derin ve sarsılmaz saygı ve sevgilerini size ulaştırmak la bahtiyarız.,, Bundan sonra, seçilen bir hey'et, Taksim'de cumuriyet #nıtma gide- rek, halk nâmma bir çelenk koy - muştur, Üsküdarda Suikasdi tel'in etmek için dün Us- küdarlılar Şerfsipaşa meydanında bü yük bir kalabalık halinde toplandılar. Miting saatinde dükkânlar kapandı. Bütün esnaf, cemiyet mensupları, mektep talebesi ve hâlk mey tu ve Şemsipaşa mahşere dönd Hatipler ha'kın heyecanına cevap veren bir o kadar heyecanlı nutuklar söylediler. Mitingin sonlarına doğru aziz Atatürkün yüce varlığma bağir lığı candan gösteren and içildi. Ve Büylik Ondere Usküdarlıların duygu larını, saygılarımı ve suikastçilere kar Üsküdar mitinginde yavru Bü; cümlelerle anlatıyor $ı derin nefretlerini ifade eden bir tel yazısı çekilmesine karar verildi. Ermeni kilisesinde toplantı Büyük Önder Atatürk'e karşı ta- arlanan suikastin akim kalışı ilgi- Ermeni kilisesinde bu - gün büyük bir toplantı yapılacak ve Ulu Şefe daha çok uzun ömürler i dilenecektir. Birçok Ermeni yurddaş- ların iştirak edeceği bu toplantıda bir | söylev verilecek ve bu söylev öz türk- çe olacaktır. Söylev, patrik kaymal m: Aslanyan tarafından verilecektir. Ulustan Atatürke.. Karı, 22 A.A. — Atatürk'e ya - pılmak istenen suikast teşebbüsü Karslılarda derin bir teessür uyan- dırmıştır. Bugün cumuriyet alanın da on binlerce yurttaşın iştirakila yapılan bir mitingde yeltenenler lâ netle anılmış ve Atatürk'e kalkan ve kalkacak elleri kırmak, yok et- için andiçilmiştir — Fuat, TT ördü AK Dün ve bügün Anadolu ajansı akıllar durduran s0 ğuk, soğuk olduğu kadar iğrenç bir haber verdi. Bizi yaşadıkça yaşatan ya ok edecek hain bir gü - cün aramızdan çıkmış olmasına ya» nan ve eseflenen binlerce Ordulu bugün cumuriyet alanında toplan- dık. Senin varlığına uzanan nan - kör elleri kırmak parçalamak için İ and içtik. Lânet ve mefretlerimizi İ haykırdık, Sarsılmaz bağlılık ve andlarımızı yüce katın yükseltir - ken büyük varlığınız önünde say - gr ile baş eğer, dünya durdukça sağ ve varolmanızı Tanrıdan dileriz. — İmzalar: C, H. P. Başkanı Cev » det Sener, şarbay ve Halkevi baş - kanı Şükrü Kaymaz, Esenk esirge- me kurulu başkanı Cevdet Şahin, Spor Yıldız başkanı Ekta kara Mus tafa, gençler yurdu başkanı Hulüsi Baro başkanı Hamdi, ziraat odası başkanı Rifat Kalfa, Hava kurulu Başkanı Mehmet Furtun Kızılay kurumu başkanı Devfiş Kuntman, Tecim odası başkanı Hüsnü Akol, İdman mıntakası başkanı Ali Rıza Gürsoy. Tokatta Tokat, 21 A.A. — Yurt ve Ulus düşmanlarının siz mıza alçakca İ kıymak istediklerini duyduk “ve on binlerce ağız ve bir tek kalple pe sai 2410935 ük Öndere bağlılığını büyük halk kütlesine heyecanlı Agâh Sırrı ve Cemaleddin söylevlerini verirlerken Ni söylenen Istırtât marşı