25 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

25 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

A —— 25-10-9383 | u İtal, Ğ Ss p> masma karar verdiği malümdur. Bu karardan sonra teşkil edilen on sekizler komit, konomik müey - Yideleri tesbit etmekle meşguldür. Fakat bu komitenin çalışması etra- fında gelen haberler o kadar karı şıktır ki, bugüne kadar yapılan iş - İeri hülâsa etmeği ve bugün ne üze rinde çalışılmakta olduğumu anlat- mayı faydalı bulduk. * Komite tarafından karar altıma alman ve alâkadar hükümetler ta- rafından da tasdik edilip tatbiki başlanan zecri tedbirler iki nevi 1 — Malyaya karşı bir silâh am - rgosu konulmuş ve Habeşistan - dan da silâh ambargosu kaldırı! - Mıştır, Yani bu karar ile Macaris - tan, Avusturya ve Arnavutluk müs- tesna olmak üzere, Uluslar Kurumu- ler, İtal - âh satmamayı kabul çetmiş bulunuyorlar. Hangi nevi silâh, cep- hane, malzemesi ve zehirli “gaz satılmıyacağı evvelce Amerika Cu- murbaşkanı Roozevelt sarafızdan yiğen bir ete le tesbit edilmiş- lar Kuruma da bu listeyi aynen ul etmiştir. Silâh ambargosumu, Ulalar Kuru âza olmadığı hal de, Amerika da tatbik edecektir. Şu farkla ki, Uluslar. Kurumu âzaları Yalnız İtalyaya satmayıp Habeşis- tana satacakları halde Amerika, iki de silâh satmıyacak- r komitesi İtalya miki a mi ieyyidelerin tat - bikini tavsiye etmiş ve tavsiye Ma - caristan, Avusturya ve Arnavutluk müstesna olmak üzere bütün dev - İetler tarafından kabul ve tasdik edömiştir. Bu müeyyide de bugün İtalya Yani Bu müeyyidelerden sonra İngiliz. delegesi Eden, üçüncü bir tedbir ileri sürmüştür ki, bu da müeyyide" letlerin İtaiyadan mal satın alma - malarrdır. Ön sekizler komitesinin tasdikine iktiran eden bu teklifte deniliyor — Uluslar Kurumuna âza olan bütün devletler, altın, gümüş ve pa üstesna olmak üzere mahreci alya ve yahut İtalya müstemleke- si-olan her eşyayı kendi memleket- lerine sokmamayı taahhüt ederler. b — Kısmen İtalya, kismen de başka bir memlekette imâl veya is - *ihsal edilen eşya, Italyadan ayrılıp ta başka memlekette işlendikten sonra değeri yüzde yirmi beş nis betinde artmamış ise, Italya malı *ayılır ve memnuiyetin çerçevesi İşine girer. ., 5 — Memnuiyetin tatbiki günü yola çkarımış olan eya müstema- d — İalyadan veya müstemle - çikan seyyahların eti *iyaları da müstesadır. On sekizler komisyonunun kabul *ttiği bu karar, ehemmiyeti dola - yesile, Uluslar Kurumuna âza olan tün devletlere tamim edilmiş ve Teşrinisvvele kadar cevap ver - Meleri bildirilmiştir. Komite Te: Bievvelin otuz birinci günü topl Barak gelen cevapları tetkik ede - rek «0m kararını verecektir. İşte Uluslar Kurumunda ekono- mik müeyyideler etrafındaki vazi - Yet bugün bu merkezdedir. İzaha set yoktur ki, İtalya hakkında . tedbirlerin en önemlisi İn- —. delegesi tarafından ileri sü- da ihracat ambargosudur. İlk iki yedbirin İtalya erine esir 0- uyacağı Çünkü alya dı ve imâl edil - içi? harp malzemesi satın almak - müstağnidir. İptidai maddeleri “atin aldıkça İtalya fabrikaları, Ha Hörintan ile girişilen bu muharebe - Sr ltalya orduları için kâfi mikdar h ve malzeme imâl edebiliyor. ali müeyyidelere gelince; esa - »en ararulusal münasebetlerin bu - günkü vaziyetinde İtalya hiç bir pi makta idi. ir bir tedbir an- eyi İngiliz deleyesinin ileri sürdü- fü ihracat ambargosu olabilir. Fa- * bu tedbirin de müessir olabil « Pesai için bütün devletlerin bunu Büsmüniyetle tatbik etmeleri lâzım- ir. Bakalım her devlet bunu tat - Mi etmeğe razı olacak mi? İtalya 'e ticaret munhedeleri olan devlet- kip? yapacaklar? Bu nokta on s0- Me” kemitesinin3i Te evel o içtimaında belli olacaktır. — A.Ş. E. Fransanın İç Cumhuriyet şek nizamı karıştırmasını muhtemel ri etmek ve hakyerlerine maddi sile yapılmıştır. Roma, 24 (K.A) — Yarı resmi, Ciornala Ditalya gazetesi, başyazı- sında diyor ki: “Italya, Cenevre çerçevesi içinde, Habeş meselesi için adilâne bir hal sureti bulunabilir kanaatindedir. Bu da, andlaşmanm daha tam, daha ce- surane ve daha akıllıcasına tatbik €- İ dilmesi suretile mümkün olur. Dava, Italya ile Uluslar Sosyetesi arasında değil, andlaşmanın Italya ile Ingilte- re tarafından başka, başka tefsir edi lişindedir.,, Bu gazete, Sir Samuel İHoare'un, son günlerde birtakım Ingiliz gazete lerinin ilham altımda yazdıklarımdan tarzda olan diyevinin sami- an memnuniyetle bahse - derek, İngiliz bakanı tarafından ve » rilen izahatın, yalnız Italyanlarca de- gil, aynı samanda Avrupanm mes'ul hükümetlerince de sevinçle karşıla - nacağını söylüyor. Gemeyizde üğhaliği Yirinlt Üerarede ki rol hakkında, Sir Samuel Hoare ile birliktir, Bununla beraber, bundan | önceki durumlarda İngilizlerin süs muş oldukların: kaydederek, birçok | bükümetletin, İngilizlerden tazyik gördüklerini itiraf eylemiş bulunduk- Yarını hatırjatmaktadır. Italya, Habeşistan ve Uluslar Sos- yetesi tarafından kabul edilebilir bir hal suretine gelince, gazete, İngilte - renin gerek Adisababa, ve gerek 'U- Taslar Sosyetesi üzerindeki nüfuzunu hatırlatarak, mevzuubahis hal sureti- nin esasen İtalya ve Ingiltere | tara- fından kabul edilmiş bulunduğunu çekmesini Laval'ın bir uzlaşma Yunanistanda Kabinenin Mevkii Atina, 24 (Tan'ın hususi telgrafı) — Hükümet kaynakla- rından verilip bugün bazı gaze - telerde intişar eden haberlere göre hükümetin parlâmentodaki mevkii, kralın memleket idare - sini yine bugünkü kabineye ver- mesine mâni olmıyacak derece - de kuvvetlenmiştir. Hükümet, yaptığı programa göre idari ademi merkeziyet usu lünü tesis etmek için Yunanis - tanı yedi genoy valiliğe üç müs- takil vilâyete taksim.etmeği ka- rarlaştırmıştır. Eski Başbakan Çaldaris kral Tık lehinde söylevler vermek üze re cumartesi günü Mora yarım- adasının türlü şehirlerine gide - cektir. Mr Kralı karşılama merasimi “ Atina, 24 (Tan'm hususi'tel- graf) — Yunanistandaki Be - lediye reisleri birliği toplanarak kralı Yunanistana döndüğü 2a- man parlak bir karşılama mera- Emniyeti için Mühim Kararlar Alındı ile mülki tamamiyet aleyhinde çalışan teşekküller dağıtılacak Paris, 24 A.A — Resmi gazete, evvelce yetkeli makamlara bildirilmiyen toplantı, alay ve sokakta yapılan gösterileri yasak eden bir kararname yaymıştır. Bu gibi gösterileri tertip edecek olanlar, isim ve adreslerini ve gösterilerin ne şekilde cereyan ede- ceğini bildirmek zorunda olacaklardır. Yetkeli makamlar, genel gördükleri toplantı ve gösterile- ri yasak edebileceklerdir. Mezuniyet kâğıtlarını eksik ve yanlış olarak dolduranlarla izni almmamış, yahut yasak edilmiş gösteri- lere iştirak edenlerin hapis ve para cezasına çarpılacağını bildir- mektedir. Silâh taşıyan her gösterici 3 ay ile 2 sene arasında de- Zişen hapis cezasma çarpılacaktır. Kararnameye göre, hüküme - tin cumuriyet şeklile mülki tamamiyeti aleyhinde faaliyet gös - teren teşekküller, sivil mahkeme tarafmdan dağıtılacaktır. Ka - rarname bu hususta birçok tedbirler ve bu teşekküllere aid bina- ların kapatılmasını tasarlamaktadır. Kararnameden evvel yayılmış olan bu raporun işaret ettiğine göre, bu kararname, gayri kanuni teşekküllerin dağıtılmasını tes- tedbirler yetkisini vermek erge- İtalyanlar ingiliz Bakanı Hoare'n Nutkunu Beğendi kaydetmektedir. İngiltere Habeş erginliği artık tutmıyor mu? Londra, 24 (A:A) — Londra'da bir toplantıda söz söyliyen Sir Stat- ford Eripps, Sir Samuel Hoare'ın söy evinin, İngiliz hükümetinin Habeş erkinliği için girişmiş oldüğu müca. de'eyi bıraktığına işaret saydığını söylemiştir. Sir Stafford Eripps bundan sonra sunları söylemiştir: “B, Mussolini son (o pazarlığımız, seçimden sonra olacaktır. Seçimin © kadar erken yağılması ondandır. Hü- kümet, o zaman yeniden silâhlenmak için yete dileyecektir. İşsirlerin bu- nu esirgemiyeceklerini umarım. Romanya silâh ambar- gosuna iştirak ediyor Cenevre, 24 (A.A) — Romanya, Tüalyaya gönderilerek silâhlara konu- lâcak ambargoy Bu suretle, ambargo kararına 26 dev- let iştirak etmiş oluyor. Almanya ve secri tedbirler Berlin, 24 (A.A) — Alman hükü- meti, Uluslar Sosyetesinden “ecri tedbirler meselesi hakkında bir me- morandum almıştır Resmi çevenler, Almanyanın bu memoranduma vereceği cevap hak - kında hiçbir şey söylememektedirler. 18 ler kemitesi Cenevre, 24 (A-A) — 18 ler ve 0 ler komitesi 3i ilkteşrin — tarihinde toplanacaktır. Fransa Da Karşılık Bekliyor Paris, 24 A.A. — Dış encümeni, İtalyanın Libya fırkası geri temini yolundaki çalışmasının bir semeresi olarak telâkki etmiştir. Encümen, Laval ile mutabık kalarak bu hareketin İngiltere tarafından İtalyanın hüsnüniyeti- nin bir delili olarak telâkki edilmesi ve İngilterenin Akdenizdeki filosunu eksiltmesi arzusunu izhar etmiştir. Halk Haykırıyor (Baş tarafı 1 öncide) ileti Türkiyeyi yolundan alıkoymak. Atatürk'ün şahsında, onun bu eseri ne kastetmektedirler. Atatürk ve eseri, ayaktan ayağa sürünen sefil satılıklar ellerini ve seslerini eriştiremiyecekleri okadar İ vülesektedir. İ OTürkiye, Atatürk'ü bilenlerin ve sevenlerin cenneti, onu bilip sevmi- yenlerin cehennemi olarak, tarih bo yunca sürecektir, Çünkü o bir zamanda yaşı- şyanların değil, bütün yeni zamanlar da yaşıyacak olanların vicdanlarına hükmeden bir hakikati temsil eder. Her yerde bağırmız, herkese yeni- den söyleyiniz, dışarıya ve içeriye tekrar ediniz: Ta ki düşman her kas- tnın ancak bize bir hizmet olduğu- muanlasn! — F.R. ATAY simi yapmağa karar vermişler - dir. Cümhuriyetçiler Atina, 24 (Özel) — Gözete - ler, muhtelif cumuriyet partile - ri liderlerinin Yımanistanm iç siyasasına karşı alacakları duru mu müttefikan kararlaştırdık - larını yazmaktadırlar. İşrak Etiimmeetı. | ilk Hareket İtalyanlardan Bekleniyor Londra, 24 (A.A) — Siyasal çe - venler, Akdenizdeki Ingiliz harp ge- milerinin geri çekilmesi “hususunda gok büyük bir ketumiyet muhafaza etmektedirler. Manmafih, İngiltere'» nin (Hood) ve (Renow) harp kruva- zörlerini geri çekmek vadinde bulun duğu hatırlatılmaktadır. İngiltere, şu noktaları göz önünde tutarak şimdilik bir karar vermemiş- tir: 1 — Seçimlerin arifesinde, ayrış partilerine İngiliz hükümetini Italya- ya müsavi bir durum almakla ittiham etmek fırsatını vermemek, 2 — İlk barışçıl hareketi yapmak faziletini Musolini'ye berakmak, Trablus'taki Htalyan kuv- vetleri çekiliyor Roca, 24 (A.A) — Trablus'deki bir kisım İtalyan kuvvetlerinin geri çektirilmesi, Ingiliz o noktai nazarı hakkında Sir Eric Drummond'an verdiği izahat üzerine, Trablus hükü- metinin beslemekte olduğu uzlaşma duygusunun bir delili olarak telâkki edilmektedir. Londra, 24 (A.A) — Trablus'dan bir fırka asker çekmek hususundaki Italyan kararı, bir uzlaşmanın sonu- cudur, İngilizler, (Hood) ve (Renöwn) zırhlılarıma mukabil bir kuvvet ade dettikleri bu iki İtalyan frrkasınını geri çekilmesini istemişlerdi. İalya, bu iki harp gemisinin, yüke sek tonajda olduklarından sevküllcey. $i bir kıymet taştmadıklarmı ve Ak- denizdeki İngiliz deniz kuvvetlerinin birçak yardımer gemiye malik oldu. ğunu söylemişti. Huduttan çekilenler gene Trablusta kalacak Londra, 24 ÇA.A) — Dally Teleg- raf gazetesi diplomatik aytarının bil- dirdiğine göre, İtalyanın Trablus sr - turundan çekmeğe hazır bulunduğu fırka, Ttalya'ya gönderilmiyecek, fa- kat ihtiyat kuvveti olarak Trablus'da kalacaktır. Yeni teklifler yok Londra, 24 (A.A) — Dışişleri Ba- kanlığı, Habeş meselesinin kotarıi- ması hususunda Mussolini'den yeni teklifler almamıştır. Posiliz güzereleri ne diywrlari “Paris, 24 (A.A) — Talyö'nin Trab- lus'dan bir tümen askeri geri çekme- si Paris basınını memnun etmiştir. Petit Parisien diyor ki: «Bu harekete kargılık, Ingiltere de süphesiz anayurd filosunun en önem- li parçalarından bazılarını geriye çek- mekle mukabele edecektir. Böylece Afrika savaşını sonuna erdirmek ça - relerini daha pratik bir surette araş- tırmak imkân: hasıl olacaktır. Ingiliz hükümeti, bu babdaki mü- #âkerelerin Cenevre alanımda kalma - sı: İsrarla dilediğinden, barış pazar- lıkları teşebbüsünün ihya edilecek Beşler Komitesine ha edilmesi mümkündür.,, Journal diyor ki: «İtalya'nın hareketine kıymet | ve- ren, onun bir taraflı ve tesirsiz oluşu” dur. Bu candan barışsal veshalisane bir harekettir.» Echo de Paris'de Pertinax da şöy- le yazıyor: «Paris'in öğütlerine uygun olarak, İtalya, Süveyş kanalının kapanmak ihtimaline karşı duyduğu endişelere #ercliman olan tehdidlerini hafiflet- miştir, bununla beraber, müzakerat güçlüklerini de azınsamamalıdır, Ay- ni zamanda, ulselar sosyetesinin son sözü söylemekle mükellef olduğu da unutulmamak gerektir. Meğer ki Ha — İmparatoru kendiliğinden baz eğ- sin.» Oeuvre diyor ki: “Papa, Fransa'nın Vatikan büyük €lçisine bir takım telkinlerde bulun- muş ve bunlar, elçi tarafından Parise oradan da Londraya (bildirilmiştir. İngiltere'nin, Italyaya Habeşistanda herhangi bir kuvvet bağışlanması ba- kımından, andlaşmanın tatbilci husu- sunda görmekte olduğu (güçlükler, . üç, dört gün içerisinde dağılmış- ir, Londra çevenleri, Mussolini, Ha beşistenm yukarı kesımlermi istemi - yecek olduk'un sonra, Napoli yerine Marsilya Amsterdam, 24 (A.A) — Iki Ho - / Janda deniz kumpanyası, Felemenk Hindistanına gidecek olan tecim ge- milerinin Napoli yerine şimdilik Mar- silyaya uğramalarmı kararlaştırmış - ir, Habeistanın Paris elçisi “Marsilyada Marsilya, 24 (A.A) — Habeşista- nım yeni Paris elçisi Biaten Geta Vo- Grand-Dü ALEKSANDR'ın No. 14 M. Rasim OZGEN Çevire, Biz Sarayda Dansederken Amele Grev Yapıyor Ve Uzak yi İkinci Nikola'nın İmparator, arzumu anlattığı za- man grandük Aleksi gülmeye başla: dı: slı, bu fesatçı san- i, öyle mi? — Evet, amca Aleksi, sandro me- damet etti — İyi, İyi. İşte iyi bir havadis. Ona söyle, üç sene evvelki o aklın Alamıyacağı hareketini unutmıya mu vafakat ediyorum. Onu bir sahil mu- hafız gemiye ikinci süvari tayin edeceğim. Bu senenin yazında, imparatorun kardeşi Jorj, Abbas-Tuman da öldü. Motosikletle bir “sabah gezintisinde hemorajiye yakaland: ve evinden fer- sahlarca uzakta bir köylü kadınm kucağında sönüp gitti. İmparator ai- lesinde veremden ölenlerin bu üçün- cüsü idi. Ayni hastalık 1895 te en küçlk kardeşim Aleksiyi, 1882de de amcazadem Viyaşezlav o Kostantino- viçi, götürmüştü. XV inci asır ihtişamı 22 Künunusani 1903 te bütün Sen Petersburg kışlık sarayda dansedi- yordu. Bu tarih hatırımdadır. Çün- kü imparatorluk tarihinde ondan sonra bir daha galâ balosu görünme- sine imkân kalmamıştı. Kolunda Prenses Yuryevskaya ol duğu balde, halâskâr çarın Roma- mofların yedi neslini, aynalarında, aksettiren salona girdiğini gördüğüm gecenin üzerinden bir çeyrek asır geçti. Hassa şövalyelerinin ünifer- #malarında değişiklik yoktu ; fakat im- paratorluğa ait bütün diğer şeyler göze batacak derecede değişikliğe uğramıştı. Yeni ve busümetkâr | bir Rusya, sartym pncerelerinden içeri- ye bakıyordu. Baloya geleceklerin kıyafetlerini tayin eden davetiye listesini gözden geçirirken gülümsedim; Niki, hiç ol. | azsa bir gececik ailemizin şanlı zisi içinde bulunmayı istiyordu. Ksenya kendine çok yakışan, çok güzel işlenmiş ve parlak elmaslarla söslenmiş bir boyarina elbisesi giy- mişti, Ben de, bir saray doğancısı kıyafetine girmiştim. Önünde ve.ar- kasında altın sırma ile kartallar işlen- miş altın ve gümüş <sırmadan bir manto, pembe ipek bir gömlek, ma- vi ipekten bir külot, sarı meşinden şizmeler... Di nsedenler, msayyen bir zaman tr. Nis keyiflerine göre bırakılmış ele ile Habeşistandaki Belçika © süel heyeti üyeleri bu sabah buraya gel - mişlerdir. Bir Habeş sübeyı, Adisababada mu- vazzaf hiç bir belçikalı Subay kalma- dığını ve kalanların da tekaüdler ol- duğunu söylemiştir. Elçi de demiştir kiz “Ben özel bir ödevle geliyorum, Uluslar Sosyetesi, Habeşistan'a gön- derilen silâhların üzerinden ambar - goyu kaldırmakla memleketime ilk cemileyi yapmıştır. Uluslar Sosyetesine karş: güvenci- mizi muhafaza ediyoruz. , İtalya karşılık bekliyor , Roma, 24 A.A. — Son günlerde siyasal ufukta gerginliğin kalkma- sından sonra Baldvin'in bahsetmiş Şarkta Bulutlar Toplanıyordu i Ye tetevvüç merasimi ki ile Alis, Romanof hancdanmın ilk çarla çariçesini temsil ettiler. Alis göz kamaştırıyordu. Nikiye gelince: .şem elbiselerinin altında göze ik kadar küçük kalıyordu. Su- enin en müuvalfakıyetli simaları; Ella (Grandüşes Elizabet) ile prenx ses Zenaid Yusupof oldu. O Vaktile gençlik hislerimi yakan bu iki dilbe- re baktıkça içimin burkulduğunu du yuyordum. Meşhur ruskaya oyununu kadar hep prenses Yusupofla danset» tim, Balo, büyük bir muvaifakıyet kas zandı. O, ertesi hafta, ayni şekilde, ve milyonerler milyoneri Kont Alek- sandr Şeremenelin konağında tekrar, edildi. Bu on yedinci asır ihtişamı, çok tuhaftır ki, ecnebi selirlerinin gözle- rini kamaştırdı. Bir dansederken &- meleler grev yapıyor ve uzak şarkta kara bulutlar toplanıyordu. Hattâ ba» Dev cüme Derevenko Veliahtı en küçük düşmelerden muhafazaya memurdu a kar kör olan hükümet bile kargaşal ğın önünü almak için bir şey yap- mak lüzumunu hissetti. O zaman harbiye nazırı olan General Kuropot- kin Asyadaki yerlerimizi bir teftiş seyahatine çıktı. Beklendiği gibi, te» mamile nikbin bir rapor getirdi. O- na göre, uzak şarkta işgal ettiğimiz. mevziler kadar sağlam mevzi ola. mazmış. Japon ordusu, ingiliz gazete muhabirlerinin bereketli hayalhane- lerinde vücut bulmuş büyük bir uy. durmadan ibaretmiş. Por-Artur on senelik bir muhasaraya dayanabilir. miş ve donanmamız Mikadoya bütün ömrünce unutamıyacağı tokatı atım ya müktedirmiş; Por - Artur yarıma dasını karadan ayıran Kinju berrm- hındaki istihkâmlarımızın zaptı ime kânsizmiş, Bu kâdar kör kafak bir adamla münakaşa abesti. Ben raporu dinlere ken Çarakoye-Selo'ya bir an &wvel gi- dehilmek için raporun kaç dak'kada biteceğini hesap ediyordum. Nikiye koşarken kendi kendime: — Muaşeret adabı yere batsın, di- yaşdum, Rusya çarı hakikati bilme Fakat Çar mütehassısların « dan başkasını dinlemiyor Nikiye, meseleye lâyık olduğu cid- dye vermesini ve onu mutat (Niki andru münâkaşaşı şeklinden ayrı bir ciddiyetle karşılamasını ricaya başlıyarak dedim, ki: — Kurupatkin, ya'bir galçr ser semdir, a ut delidir: belki de her ikisi... Hiç bir aki; başında adam Ja- pon ordusunun askeri kiymetinden şüphe edemez. Por-Artur eski model ların zamanmda bir İstikköm sa. bilirdi; fakat gi top- kal a — Arkası var