31 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

31 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

——— 31.10-935 ik SON HABERİ Yunanistanda Dur Kondilise göreCümhuriyetçiler Komünistler Kondilis lider- lerin E ge adala- rına sürülecek- lerini bildiriyor! Atina, 30 (Ozel aytarımızdan) — şbakan Kondiliş Cumhuriyetçi par tileri Hiderlerinin krallık aleyhinde tabrikât yapmak üzere komünistler ile birleştikleri için Papa Anastasiyu" dan başka diğer liderlerin de Ege #- dalarına sürüleceğini söylemiştir. Kondilis itham ediyor Atina, 30 A.A — Kondilis, Cüm » huriyet partisi şefleri Papa Andereo ie Papa Anastasiu'nun tevkifleri hâ- disesinden dolayı teesslif duyduğu - pu. fakat buna bizzat bu şeflerin se *biyet verdiğini, basın'a bildirmiş « tir. General demiştir ki: “Rejim meselesini ortaya süren biz değiliz. Venizelos isyanı (o Cümburi- Yetşilerin kuvvetini kırmıştır. Rejim Meselesi ergeç ortaya çıkacaktı , Kondiliş, Cümhuriyetçilerin, mille. tin ekseriyeti tarafından istenmiş bi- le olsa, tacir bir demokrasiyi kabul Ştmiyeceklerini söyledikleri halde, Ukümetin, halkın isteğine mutava Bta karar vermiş bulunduğunu söyle- Miş. Cümhuriyetçileri kon İnistlere İtihak etmek ve bir ihtilâl hazırla bakla itham etmiş ve hükümetin a- *syişi muhafazaya azimli olduğunu “öyliyerek sözünü bitirmiştir. Beyannameler p,Atina, 30 (Ozel aytarımızdan) — İm murları gâzete (paketleri sinde krallık aleyhinde beyanname» ©r yakalamışlardır. Pazar günü tevkif edilen Riparisi- Ya belediye reisi hiyaneti vataniye Sürmiyle mahkemeye verilmiştir... , Kraidan Çaldarıs'e bı rmekdup'j aylin 30 (Özel aytarımızdan) — ali partisi lideri Çaldarisin Yuna - üştânın İç durumunu krala anlatmak dai Londraya gönderdiği iki saylar turn Çaldarise gönderdiği bir mek- 4 getirmişlerdir. Kral bu mektu - Kondilis'in bunda Yunanistanın iç dürümü hak- kındaxı” düşündüklerimi ve" Atınaya döndükten sonra güdeceği anlatmıştır. siyasayı Veliaht Pavlos Atina, 30 (Özel) — Florendiya'da bulunan veliaht Brekipavlos kral ile Deniz Konferansı Için mi? Fransız Erkânıharplerin- den Bazı Mühim Kimseler Londraya Gidiyor F, yansız hava nazırı Denain “hava piresi, ismindeki en küçük tayya- d reyi gözden geçirirken tapir, 3O A.A — Daily Teleg. | tir. du gn diplomasi aytarı, Fransa or - | Bu hükümet, bazı delege önemli eve hava genel kurmavları | vaktinde Londra'ya yetişememeleri eleceklerme'inin bugün Londra'ya | muhtemel olduğunu da bildirmiştir. irmektedir, © Fransız mütehassısları ve dap melerin bir deniz konferansı | onda 3OAA Iki Fransız de- den meselieie Avrupayı alâkadar ©- | piz mütekbsts, İngiliz deniz bakanı ceği ypıpleler etrafında cereyan ede- Moy ayla ir Eric Durum tolini, SÜR bu mesele hakkında Muse iye malümat vermiştir. Za Japonya konferansta bu « Yaya, Junmayı kabul etti & Li 30 A.A — Japon hliküme. cak g., nunda Londrada toplana - Mas, hale oferans a hazır bulun- daki daveti kabul etmiş- ğı erkânile ihzari görüşmeler yap- mak üzere Londra'ya Belmişlerdil Amerikanın durumu Nevyork, 30 A.A. — Birleşik dev. letler, Londra deniz konferansı mü- zakerelerine ekonomik & meselelerle iptidai maddeler tevziinin ithal edil- mesi hususundaki Japon £ teklifine karşı bulunmaktadır. le birleşmi um ra şler son resimlerinden birlikte Atinaya gelmek Üzere Lon - draya hareket etmiştir. İ Krala sadakat Atina, 30 (Özel) — İkinciteşrinin 15 inci pazar günü bi Yunanis - tanda askerin krallığa sadakat yemi- ni yapacağı tebliğ edilmiştir. KUÇUK HARICI HABERLER | * Roma, 30 A.A — Bugün İdare masraflarını kısmak üzere birtakım tedibrler alınmıştır. Devlet dairele . rindeki devam saatleri kömür ve e » lektrik sarfiyatını azaltacak surette değiştirilmiştir. Levazım masrafları da son derece azaltılmıştır *"Berlin, 30 A.A — Alman kilise. lerine gönderilen bir tamimde kilise- lerde yapılan vaazlara siyaset karıştı cılmasi kat'iyyen yasak edilmiştir * Londra, 30 A.A — Muhalif işçi partisi, seçim hususunda nikbin bur lunmaltı Bu partinin nüfuzlu şahsiyet'erinden biri, Reuter Ajans Da verdiği bir diyevde demiştir ki "Şayet hükümetin, seçim manevra- ları çok yüksek bir faaliyet derecesi- ne yükselmiyecek olursa, 150 hattâ daha fazla namzedimizin kazanacağı na eminiz, * Kudüs, 30 A.A — Romanya hü kümetinin, Bükreşle Kudüs arasında bir hava servisi tesis etmeğe matuf projeyi tetkike başladığı haber veril- | mektedir. Bu servis, takriben 10 sa - olacaktır. Nevyork, 30 A.A Nevyork'a gösderilmek üzere 9/9/9035 tarihin- den bugüne kadar yüklenen altınlar şimdi 449 milyon doları bulmuştur. * Madrid, 30 A.A — Yeni kabine- yi B. Chapa Pricta teşkil etmiştir. B. Lerroux ve Rochar, bu kabineye da- değillerdir. * Paris, 30 A.A — Sölcenah grup- larının toplantısında kararnamelerin kaldırılmasının istenmemesine ve büt çe müzakeresinde müşkülât çıkarıl - mâmatına karar verilmiştir. Bayramın İkinci Günü (Baş taralı 1 incide) hayetinde Atatürke yağınca, yelte nen alçakların Türkün canevine, varlığına karşı yürüyen düşmanlar olduğunu söyleyerek: “Böylelerinin vücudü insanlık için lekedir. dedi. Yurttaşlar bir ağızdan o soysuzları tel'in ederek bağlılık ve saygılarının Atatürke iletilmesini Davastan dile- diler. Yurttaşlar gece de elçilikte coşkun sevinçler içinde ulusal marş- lar ve türküler söyliyerek danslarla Cümhuriyet bayramını e kutlulamış- lardır, Vreme'nin sempatik bir yazısı Belgrat, 30 A.A. — "Vreme,, ga- zetesi, milli Türk bayramı ilgisile, Türk milletinin hayatında bir dönüm ndktası ve Atatürkün islâhatçı deha» sının idaresi altında Türk ülkesi için yeni bir devre Jan bu yıldönümüne tahsis ettiği uzun bir makalede bil. hasta şunları yazmaktadır: “Buglin, artık eski Türkiyeyi ta - nımak kabil değildir ve bu mucize, Kamil Atatürkün eseridir.,, Gazete bundan sonra, Türkiyenin Büyük Cumurbaşkanının, her alanda meydana koyduğu yeğrimleri birer birer saymakta ve Türk devrimcile - rinin ayni zamanda Ülkenin soysal ve kültüzel seviyesini yükseltmek su- |” retile, Türkiyeyi en ileri ülkeler sıra- sına çıkardıklarını kaydetmektedir. “Vreme,, gazetesi makalesini bitirmektedir: “Yugoslavya, Türk Cumbhurluğu - nu ve ayni zamanda Türk yurdunun babası olan Kamâl Atatürkü yürck- ten selâmlar.,, Sofya elçiliğinde kabul resmi şöyle Sofya, 30 A.A. Bulgar telgraf a-| jansı bildiriyor: Türk milli bayramı ilgisile, dün Türk elçiliğinde yapılan kabul res- minde Kralın mümessilleri, Başbakan Tochefi, bütün hükümet üyeleri, yüksek sübaylar, birçoğu eski bakan- İar olmak üzere siyasal şahsiyetler, kordiplomatik üyeleri, yüksek işyar- lar ve Türk - Bulgar komitesi yg leri hazır bulunmuşlardır. Türkiye elçisi Şevki Berker, bu ilgi ile yapılan tebrikleri kabul et - miştir. Geceleyin, Türk kolonisi üye» leri elçiyi ziyaret etmişlerdir. Sovyet sporcular Dün Ankaradan Geldiler İzmirden Ankaraya dönen Sovyet sporcuları dün öğle treni ile şehrimi. 2e“dörimüişlerdir. Misafirlerimiz, bu - gün deniz yoliyle Odesaya hsreket edeceklerdir. Dün gece, misafir sporcular şerefi- ne Sovyet konso osanesinde bir zi « yafet verilmiştir. Çok samimi bir has ve içinde geçen bu ziyafete iki millet arasındaki dostluk bağlılığını anla - tan söylevler verilmiştir, Sovyet futbolcüleri dönüyorlar T. İ, C. K. Istanbul Bölgesi Baş- kanlığından : Sevgili konuklarımız Sovyet spor. culari 31/10/1935 Perşembe günü saat tam 16 da memleketlerine döne- ceklerdir. Birleşik klüpler delegelerinin ve bütün sporcularımızın uğurlama tö- teninde bulunmak üzere bugün ve saatte Galata rıhtımında bulunmala- ni bildirilir, Yunanistanın Ankara Elçisi Atina, 30 (Özel) — Bugünkü ga- zeteler Ankaradaki Yunan elçisinin Dış Bakanlığı siyasa direktörlüğüne tayin edileceğini haber vermektedir- ler. Yeni Ankara elçiliğine kimin ta- yin edileceği belli değildir. Mütareke günü Vaşingon, 30 A.A. — Roosevelt, İl-li tarihinin mütareke günü oldu- ğunu ilân eden bir bildirikte demiş- tir ki; “Bütün milletlerle barış halinde yaşamağa devam etmek hususundaki kararimızı ve bütün dünyada sürekli bir barışm elde edilmesi mümkün ve gerekli olduğu yolundaki kanaatimi» Zi, mütarekenin yıldönmü münasebe- tile izhar etmemiz, bilhassa yerinde bir hareket olur... Roosevelt, mütareke günü, Ame- rika lejiyonunun toplantısında söz söylemesi için kendisine yapıları tek- lifi kabul etmiştir. Cumhurreisinin, bundan (istifade ederek arsrulusal durum hakkındaki rain söyliyeceği sanılmakta - rs, Berlin, 30 A.A — Alman Hava sporu teşkilâtı başkanı Albay Lözer ikineitesrinin başmdar bu vazifesin - den çekilerek hava bakanlığında da- ba yüksek bir iş alacaktır. Onun yerine en eski Alman uçman- larından Albay Mahinke tâyin edil - miştir, * Varşova, 30 A.A — Diyet top - lanarak Cumurbaşkanma © verilecek tam selâhiyet hakkındaki hükümet İ projesini tetkika başlamıştır. Fransada tasarruf Paris, 30 A.A — Kabine, 10 saat dar süren bir celsede, 200,000 den faza kararnameyi tasdik (etmiştir. Bu kararnameler, bakanlar encüme - ninin, bütçe masraflarını kısmak ve ayni zamanda devlet teşkilâtının da- ha iyi bir şekilde işlemesini sağla- mak hususunda &ön aylar zarında yaptığı çalışmaların sonucunu teşkil etmektedir. Grand-DÜükK ALEKSANDR'ın No. 20 Kayser Berlinde Çeviren: M. Rasim OZGEN ki Balkonundan Ne Dil Kullandıysa, Çar da 1918 de Bolşeviklere karşı mukabil ihtilâl hareketine girişen ve Siberya üzerinden taarruza geçen Amiral İsvolski Rusya diplomasisinde otuz sene beyin yormuştu. Bir müddet de hariciye nazırlığı yapmıştı. Bu ka- dar tecrübesi olan bir adamla müna- kaşaya girişmek ukalâlı H tımda bir defa olsun ukalâlık etmeye | karar verdim. ve Rusya yolumu tjit- tum, Tesadüfler 1914 temmuzunda, pek hususi bir mahiyet gösteren tesadüflerin teva» lisinden hiç hoşlanmıyordum. Sırbis- tana Ültimateom verilmezden evvel, parator Giyom “tesadüfen, bir seyahate çıktı. Fransız cümbhurreisi “tesadüfen, Sen-Petersburgda bulu- nuyordu. O zaman, İngiliz bahriyesinin rinci lordu olan Venston Çurçil yaz manevralarından onra nanmasının seferber halde kalması- nı “tesadüfen,, emretti, Sırbistan hariciye nazırı, Avustur- yanın verdiği ültimatomları “tesadl- fen,, Fransız sefiri Berteloya göster- di. Bertelo da “tesadüfen, ocevalı yazdı ve Sırbistanı düşünmek zahme- tinden kurtardı. Sen-Peterrburgda, mühimmat fab. | rikaları ameleleri, seferberlik ilânın- dan bir hafta evvel “tesadüfen,, grev yaptılar ve daha büyük bir tesadül olarak onların mitinglerinde alman şivesile rusça söyliyen tahrikçiler ya kalandılar. Rus büyük erkânharbiye relsi, seferberlik emrini, gene “tesadüfen, o kadar süratle tamim etti, ki birkaç saat sonra, telefonla, çarın ve diği aksi emre cevaben: — Haşmetmeap... Pek müteessi- rim! Fakat emrinizi ifa etmek İm- kânsız! diyordu. En fenası, milletle rin selim hisleri “tesadülen,, ilemi. yordu. Yüz milyonlarca Avrupalı, fert o- larak, harp istemiyordu. Fakat top- lu halde, itidalden bahseden adamı parçalamıya atıliyordu. Harbin tev. lit edeceği felâketleri tasvir etmek istedikleri için Jores, Pariste öldü- rüldü.. Libkneht, Almanyada hapse- dildi, Almanlar ve Fransızlar, İngiliz. ler ve Avusturyalılar, Ruslar ve Bel- şikakılar, bir sene evvel cinayet inti- har ve sefahat şeklinde tezahür eden ve | ağustos 1914 te en hararetli devresini yaşıyan ayni yıkıcılık his- sinin tesiri altında bareket ediyorlar- dı, Zevci, o zaman başvekil olan Le- di Askit, Dovning Stretin 10 numa- rasına geceleyin gelen, Venston Çur- çilin ateşli gözlerinin ve geniş tebes- #ümünün hatırasını muhafaza etti. Başvekil : — Bana nç haber getirdin, Vens- Sulh devam edecek mi? — Harp! diye cevap verdi. Ayni saatte, ayni dalkada, Berlin. de “Unter den Linden., de, “Şfilenin plânının nihayet tahakkuk etmesi gibi şerefli vesile,, karsısıda, Alman zabitleri biribirini tebrik İngiliz do- | ediyorlar. | Petersburgta Aynı Dili Kullandı Kolçak ordusu askerlerinden üçü dı. 15 ağustosta her şeyin düzelece- ğini haber veren Svolski, Fransız ha- riciye nezaretinden çıkark.n, muzaf- er bir eda ile bağırıyo: —B İmparator Giyom, sarayınm'balko- nunda tütuk söylüyordu ve çet da, | Sen-Petersburg'da, diz çökmüş kav- İ mine, hemen Bemen ayni tabirlerle İ hitap ediyordu. Her ikisi de kardeş- leri biribirine kırdıracak olan harbin müsebbiplerini kahretmesi için aila- ha yalvarıyorlardı. benim harbim! Herkes haklıydı. Kimsenin kaba- hati yoktu. O gün, Biskay körfezi ile Pasifik denizi arasında yerlerde, aklı yerindi sadüf etmek imkânı yoktu t ederken, bütün bir Rusyaya kıt'anın intil tim. Harpten kaçınılabilirdi Eski dünyanın son sulh haftasını, henüz, kimse bitarafane yazmadı. Bunun yazılacağını da ümit etmiyo- rum. Harpten evvel ve harp içinde birçok malümat topladım. İşte bu malümatın yardımı ile üç vakıa bana doğru görünüyor: I — Harp, İngiltere.Almanya ara» #indaki dünya iktısadiyatında tefev- vuk rekabeti mücadelesine Berlin, Viya Paris, Londra ve SemPe- tersburg askeri muhitlerinin gayr: lerinin inzımamı ile vukua gel tir. Arşidük Fransuva Ferdinandın katli vukua gelmeseydi bile, ulus tarast harp şampiyonları, © ems. İ şirretlikleriyle, gene bir vesile yar: tacaklardı. Kayser, 1917 de tamam- lanması takarrür eden Rus askeri programının hitamından evvel işini yoluna koymak istiyordu. 2 — İkinci Nikola muhasamata iz meydan vermemek için elinden ge- leni yaptı. Onun bütün uzlaşma te- şebbüsleri devletlerin hariciye neza» te retlerinde ve büyük erkânmharbiy; tinde pek âz tasvip sahası bul belki de hiç bulamadı. 3 - Eğer İngiltere, 31 temmuz 1914 geceyarısı çalıncaya kadar, Fransanın ve Rusyanın taraftarı duğunu ilân etseydi, harp felâke nin önünü alabilirdi. He t Aski tin yahut Sir Edvar Greyin alelâde bir beyanatı, Be en kahras manlık güden jünkerlerini sindirme- ye kâfi idi. İngiliz hükümeti tara- fından, üç gün sonra, ortaya sürülen “Belçika vetil, mantığın, yerini, hisse bıraktığını gösteriyordu. İn- giltere, uluslararası muahedelerinin ihlâlden masun olduklarına dindara- ne hürmeti sevkiyle değil, Almanya» ya karşı beslediği kinin tahrikile har- be girdi. Herbert Askit, basit bir teşri- ci değil de hakiki bir hayırkâr, bir insanlık şever gibi hareket etseydi Almanya, 1 ağustos 1914 te harp ilân edemezdi. lArkası var)