6 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

6 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

smmm 2 DÜŞÜNDÜKÇE Elektrikli koltuk Elektrikli koltukta Hauptman, üç defa sıçradıktan sonra, bir dakikada öldü. Bu "bir dakika” anat denilen âletin kaydettiği zamandır; bir de mah- kümun nefsinde, hayattan ölüme geçerken; Fransızların “duröe,, dedikleri deruni imtidadın son bir ânı vardır ki bunun bir dakika mu, bir astr ms sür- düğünü hiç bir saat ve hiç bir takvim bilmez. Bu ânın İçine belki bütün bir ömrün hâtıraları dolar, belki şimşek kadar kısa bir şuur parıltısı güneş kadar devamlı bir aydınlık halini alır; o an bitip tükenmek bilmez. Biyolojinin son bir keşfine göre ölüme yaklaştıkça İnsanın içindeki bu imtidat uzayormuş. Yaşlandıkça içimizdeki zaman artıyor; demek es aziz kuvvetlerimizin tasarruf devresi olan ihtiyarlıkta zamanı da katra katra yaşayarak uzatmayı, böylece ömrümüzün nefsimizdeki cevherini artırma- yı öğreniyoruz, Kederde de böyle: Vakit, saatteki kadar çabuk geçmiyor. “Vaktin ça- buk veya ağır geçmesi,, tabirlerindende anlaşılmaz mı ki, onun geçiş sür'ati her an biribirine müsavi değildir. Müptelâyi gama sor sen geceler kaç saat! Bir de mümkün olsa da Hauptman'ın ruhuna sorulsa: O bir dakika, kaç saniye veya kaç sene sürdü? Hayattan ölüme geçiş ânmı bir yıldırım huzma kavuşturmak için icat edilen elektrikli koltuk, idamın yalnız çirkinliğini ortadan kaldırmıştır; kronometrede aranan siratih ruhtaki imtidat ile hiç bir alâkağı olamiya- cağı sanıyorum. Ezrail'in tırnaklarına sürülecek elektrik, bir mahkümu Greenwich saatile ne kadar kısa bir zamanda öldürürse öldürsün, var - lıkla yokluk arasındaki son hayat çizgisinin, uzunluğunu ancak ruhta bu- lan deruni hendesesini asla değiştiremez, Elektriğin tesiri yalnız madde #stündedir, netekim o yalnız dünyayı aydınlatabilir, ölümün karanlığından hiç bir şey eksiltemez. Eski ve yeni neticeler Birinci güme lik maçlarının ilk dev resinde İstanbulsporla Galatasaray 0-0 berabere kalmışlardı. Dünkü maç ta Galatasaray İstanbulsporu 1.5 gi- bi iyi bir farkla yendi. Oyun ikinci devrenin ortalarma doğru 1-1 gider- ken Istanbulsporlu bir müdafiin Ge- latasaray merkez mühacimine verdi- Ei güzel bir pas bu akibeti doğurdu. Futbol, hataları affetmiyen oyun - lardan ne birincisi ve ne sonuncusu - dur, Jik devre maçlarmda Vefayı 1-2 ye nen Güneş, dün 82 dakika 0-1 galip vaziyette iken aleyhine- verilen — hir. penaltıdan başlıyarak üst üste üç gol yiyerek maçı kaybetti, Futbol, her dakikasmın lehte ve a- Teyhte kıymetleri ölçülmesi lâzımge - len oyunlardan biridir. Tik devre maçlarında Süleymaniye İle Anadolu 2-2 berabere kalmışlardı. Dün de ayni netice ile berabere kal- dilar , Lük maçlarında beraberlik bir ta - raftan kaybedilmiş bir puvan, bir ta- raftan da kazanılmış bir puvandır. lik devre maçlarmda Beşiktaş Top kapıyı 0-4 yenmisti, Dün de yine Be- şiktaş 1-8 kazandı. Fikir köşesi Fransız ata sözleri serisinden: 78 — Örs olmaktan çekiç olmak yektir. (Vurmak vurulmaktan iyidir) 74 — Sahibinin gözü atı semizletir. (Amir memuruna iyi bakarsa on - dan randrman alır ) n 75 — Paris bir günde yapılmadı. ha kolay servet yaparlar.) 18 — Yutulmuş parçanın artık lez- zeti yoktur. (Görülen iyilikler unutulur) 79 — Hain adamım çizmelerini bo- Çamlıca civarına 3000 ağaç dikiliyor Çamlıca ve civarının ağaçlandırıl - yasi faaliyetleri devam etmektedir. Çamlıcayı güzelleştirme cemiyeti, a- ğaçlandırma işile ehemmiyetli suret te meşgul olmaktadır. Haber verildi- ine göre, bu sene de Çamlıca - Kı - sıklı yoluna ve tali diğer caddelere üç bin fidan dikilmesi kararlaştırılmış - tır. Dikme işinin teknik idaresini or- man mektebi rektörlüğü deruhte et- mgr. : Ecza depoları teftiş ediliyor Bütün memleketin ecza ihtiyacını temin eden ecza depolarının arka s0- kaklardaki har içlerine taşmması hak kmda talimatname ile verilen azami Peyami SAFA — Torvaldsen kimdir? muahede nerede imzalandı? — İtalyada ilk musiki mektebi me- röde ne zaman ve kimin tarafından açılmıştır? — Bir iyilik yapmadığı gün “günü- | mii beyhude geçirdim ,demek âdeti olan hangi hükümdardı? 47 Puecihli'nin en meşhur eseri'han gişidir? Dünkü Soruların Cevapları £ — Bildiğimiz Ankaradan başka Ankara varıtıdır? C — Madagaskar adasmm şimalin- de de bir Ankara vardır. Fakat 6 bir sehir değil, bir memlekettir. S — Palma adası hangi - adalar grupundandır ? S — Peso hangi memleketlerin parasıdır $ C — Arjantin, Şili, Kolombiya, Kosta - Rika, Guatamala, Meksika, Paraguay ve Uruzuay'm. $ — Petrografi nedir 9 C — Madeni ve kimyevi terekklip - leri bakımından kayalıkların tetkiki ilmi, 8 — 1863 de Fronsa “himayesini kabul eden Kamboc kralı kimdir ? € — Norodom DİLLİ yayınız, çizmelerimi yakıyor der. (Fena adam yapılan iyiliği inkâr (Harpte alman ganaim harbe kul- lanılır) 82 — Yatak bacağın sargısıdır. (Ayağı yaralı olan yatakta kalma- 1 Deniz Ticaret mektebinde yenilikler Iktisat Vekâleti, yüksek deniz &- caret mektebinin ıslahmı kararlağtır- muştır. Deniz teşkilât lâyihasmda mek töbe büyük bir ehemmiyet verilmiştir. Mektep, deniz ticaret işlerinin inkişa- fı için esas tutulmaktadır. Öğrendiği- mize göre, mektebin daha iyi denizci elemanlar yetiştirebilmesi maksadile programlarının değiştirilmesine ve mektep ömirinde tatbikatlar yapmak üzere bir talim gemisine lüzum göste rilmiştir, Bakanlığı mtifettişi Ismail Hakkı, bu gün depoları gezerek talimataame hü kümlerine riayet edilip edilmediğini İinceliyecektir . — 1858 de Çini Avrupalılara açan! bir proje hazırlanmıştır. Projede ders — ———— —— — —> müddet dün akşam bitmiştir. Sıhhat Ecza işi Vekâlet tarifelerde tetkikler yapıyor Istanbulda toplanan Türk ecza kodeks komisyonunun toplantısında Sıhhiye Vekâletini temsil etmek üze re gelen Hıfzıssıhha umum müdürü Asım, dün akşam Ankaraya dönmüş- tür, Umum müdür, İstanbulda bulundu- ğu müddet içinde ecza flatleri işile ya kmdan meşgul olmuş ve #lâkadarlar- dan İâzmgelen malümatı almıştır. Oğrendiğimize göre, bundan evvel ha zırlanimış olan ucuz ecza flatleri tari- fesi daha bir müddet tatbik sahasr- na çikarlmıyacaktır. Sıhhiye Vekâleti, ecza fiatlerinin ucuzlatılması etratmda daha derin tetkikler yaptırmaktadır. Vekâletin incelemelerinden sonra, tarife üzerin- de tekrar işlenecek ve en son, kat'i şekil verilecektir. Alâkadarlar, ecza fiatlerinin muhakkak indirilmesi icap ettiğini söylüyorlarsa da, bakanlığın tetkikatı neticelenmeden evvel fiatler üzerinde yeni bir değişiklik yapılma- Orman Enstitüleri i Bahçeköyde üç | Enstitü açılacak Istanbul yüksek orman mektebi (85 ilâtı genişletilecektir. Ziraat vekğ leti, Bahçeköyde üç büyük enstitü #- İk | Limanda i Islahaf programının tatbikine başlanıyor Iktisat Vekili Celâl Bayarm afyon çılmasna karar vermiştir. Enstitü | inhisarı İdaresinde yaptığı tetkikler binalarının mevki ve şekillerini tesbit | neticesinde yeni bir çalışma programı etmek üzere bir müddet evvel şehri. ! hazırlanmıştır. Bu programa göre, mize gelen Nafıa Vekâleti mimarla * | afyon inhisarı umum müdürlüğüne rındân Hüseyin, tetkiklerini bitirerek | geniş salâhiyet verilmesi müvâfik gö- Ankaraya dönmüştür. Hüseyin, An-|rülmüştür. Bundan sonra beynelmi - karada yüksek ziraat enstitüsü rek-|lel afyon ticareti işlerinde çok hassas törü profesör Falke ile birlikte ensi- tülerin vaziyetleri üzerinde möşgul 0- lacaktır. Hazırlanacak projenin ba - kanlığa verilmesini müteakip ensti - tü binâlarının vapılmasma başlana - caktır. Ziraat Vekâleti, modern üç enstitünün inşası için zaruri olan tah sisatı temin etmiştir. Tapuda teftişler Tapu sicil muhafızlığı ile kayıt ka- lemlerinin teftişine başlanmıştır. Tef tişler bir ay kadar devam edecektir. Bu arada müfettişler, Kadıköy, Üskü dar ve Istanbulda açılmasına lüzum gösterilen sicil muhafızlıkları tegkilâ- sı mümkün görülmiyor. Matbaası id Devlet matbaasının bir müessese ile aralarında akdettiği satış mukave lesi müddeti temmuzda bitecektir. Umumi tetkikler, satışı Üzerine alan müteahhidin bayi teşkilâtını iyi da- re edemediğini göstermiştir. Bilhas- sa, Devlet matbaasmın mektep kitap- larından başka bastığı ilmi eserlerin satışı durmuştur. Satış müteahhidi, m, AN taşra e İ ağır külfetler yüklettiği için satamar mıştır. Maarif Vekâleti, gelecek sene, hem mektep kitapları sevkiyatmı yo- luna koymıya ve hem de devlet mat baasının husus! neşriyatını koruma- ya karar vermiştir. Öğrendiğimize göre, müddeti bir taramuzda bitecek olan satış muka - velesi tecdit olunmıyacak, bilâkis sa- tış işleri de devlet matbaası mes'uli - Günde 20 taksimetre muayene edilecek Şoförler, cemiyetinin müracaatı &- Zerine otomobil taksimetrelerinin se - nelik muayeneleri parti parti yapıla - | öleiler baş müfettişliğine bir liste gönderecek ve her gün 20 otomobil senelik muayeneye tâbi tutulacaktır. Bu, hem ölçüler müfettisliğinin çaliş- ması işkâl etmiyecek, hem de şöför lerin günlük kazançlarına mâni olmı- yacaktır. Eczacılar cemiyeti dün toplandı Eczacılar cemiyeti, dün saat on dörtte Eminönü Halkevinde senelik kongresini yapmıştır. Kongre başkanlığına eczacı İsmet ve hesap müfettişliklerine Ziya Nü- ri, Niyazi ve Feyzi seçildikten sonra senelik faaliyet raporu okunmustur. Azalar, muhtelif meseleler üzerinde durarak heyeti idareden izahat İste- mişlerdir. Bu arada münakaşalar ol- mus, eczacılara alınan buz dolapları- nm belediyece rüsuma tâbi tutulması nm doğru olamıyacağı ileri sürülmüş tür. Dolaplardan rüsum almmaması hakkında tekrar teşebbiisata girişil - mesi kararlaştırılmış ve idare heyeti secimi yapılarak içtimaa nihayet ve- rilmiştir. Yerli mallar sergisi Istanbulda her sene açilan yerli mallar sergisi hazırlıklarile sanayi bir liğinin yeni İdare heyeti mesgul ola - caktır. Önlümüzdeki perşembe günü toplanacak olan heyet sanayicilerin sergive girin girmiyeceklerini tesbit edecektir. Bunun halinden sonra fa- aliyete geçilecektir. Serginin nerede caktır. Bugünden itibaren cemiyet, | tı işile de meşgul olacaklardır. Mektep kitapları meselesi Kitap satışını Devlet are edecek yetine tevdi edilecektir. Ancak, mat- baanm tabı ve satış gibi iki büyük vazifeyi başarabilmesi için memur ve müstahdem kadrosunda değişiklik yapılacak ve bilhassa satış işlerile uğ raşacak ayrı bir teşkilât kürulacak - tir, Vekilet; gerek mektep kitapları ve gerekse bususf ilim neşriyatınn satı- şı İşlerinin muntazam görülebilmesi - 'ne.cok ehemmiyet, vermektedir. kadrosu, yalnız siparişlerin bekletil- meden gönderilmesini ve hesapları - nm tutulmasil4 meşgul olacaktır, Bu- nun için İ temmuzda satış şartları ilân edilecek ve her vilâyette teminat lı acentalâr bulunacaktır. Devlet kitapları satışmı yüzde 14, 75 kuruş bir iskonto le üzerine alan müteahhit, şimdiye kadar, kendisine teminat veren bayilere ancak yüzde gi i apn Ebi De ŞİLE tüm heyeti karşılamış ve ilk mektep baş muallimi Nebil ilk tanıştırmayı yap - mıştır. Köycülük kolu azaları kısa bir istirahatte sonra Kemerburgazım zi- ral, ticari hukuki tarihsel ve kültürel bütün vaziyetini tesbit etmişler, not- fıtılmıştır. açılacağı hakkında henüz bir. karar verilmemiştir. Kafile, geç vakit şehire dönmüştür. Tetkiklerden alınan netice müsbettir. davranılacak, taahhütlerin ifasında riayet edilmesi lizımgelen noktalara dikkat edilecektir. Istanbul limanmı genişletmek içini vekâlet baş müşaviri Vender Portenin hazırladığı beş senalik ıslahat prog - ramı da tetkik olunmuştur. Tahmli ve tahliye vasıtaları asrileştirllecek ve ma ŞEHİRDE OLUP BİTENLER Küçük Haberler * Sariyer Gönçler Mahfelinde — Sariyer Gençler Mahfeli, evvelki ak- şam Cilmburiyet Halk Partisi kaza salonunda bir müsâmere vermiş, iki piyes temil etmiş, “Uzun senelerden sonra,; ile “Karmakarışık” 1 oynamış- tır. * Şehir Tiyatrosu artistleri gitti— Şehir Tiyatrosundan Behzat, Galip, Hizm, Vasfi, Mahmut, Muammer, Emin Beliğ, Feriha, Mediha, Neyire, Samiye ve Semiha Yalova yoliyle Bur saya gitmişlerdir. Sanatkârlar Bur- sada Hülleci ile Tosun pivesini oyna- dıktan sonra döneceklerdir. * Alipaşa sebili tamir edilecek — Geçen sene tamir edilen Hekimoğlu Alipaşa sebilinin yeniden tamirine lüzüm görülmüştür. Tamir, yakmda başlayacaktır. * Tamir edilecek vakıflar işi — Evkaf idaresi, son fırtmalar esnasm- da hasara uğrayan camileri tamir bunun için hemen faaliyete geğilecek tir. Tophane ile Fındıklı arasmdâki sahaya motörle işliyen yeni Ilman ve saiti ilâve edilecektir. Bu arada tica - reti kolaylaştırmak için soğuk hava depoları ve umumi mağazaların da açılması kararlaştırılmıştır. Haber verildiğine göre, gümrük de poları liman idaresine devredilecek - tir. Mağaza teşkilâtı yapıldıktan son- ra, buraya mal teslim eden tüccarla - ra bırakılan malın hakiki değerini gösteren vesikalar verilecek ve bu ve- sikalarla bütün piyasada iş görmek mümkün olacaktır. Diğer taraftan bu işler için bir teşkilât projesi hazır- lanmıştır. Liman umum müdürü Rau- Hi projeyi bu akşam Ankaraya götü - tetektir. Raufinin şehrimize dönüşün den sonra tatbikata geçilecektir. 4 nisbetinde bir komisyon bırakmış, perakende satışlarda hiç bir tenzilât yapmamıştır. Yüzde 4 komisyon, vi- âyetlerde çalışan kitapçılar tarafın. dan çok az görüldüğü gibi, Istanbul kütüphaneleri de-kendilerine hiç ten- tm eta ler. Bu bakımdan her sene, oldukça mühim satış yapan Devlet Matbaası neşriyatı militerisiz kalmış, . kitapçı aramamış, müteahhit te satamamış- tw. Maarif Vekâleti, bayi, kitapçı ve sehir acentelerine yüzde 15 net tenzi- lât verilmesi ve nakliye ücretinin mat banca ödönmesi” etrafında tetkikler yaptırıyor. Bü incelemelerin müsbet #ekilde neticelenebileceği umulmak- tadır. bir muharririmi- |Kendilerile ğ ze beyet azalarından ikisi şunları söy lemişlerdir: “- Köyü ve köylüyü tanımak için yaptığımız ilk küçük seyahat, çok fay dalı oldu, Çoğu muallim olan arka - daşlarımız köylü Ve daha yakından i İtemas imkfinlarını buldular. Bu tet - işler hakkmda motlarımızı aldık. Bu dikten sonra birleştirilecek ve Beyoğ İu Halkevine bağlı köyleri çok canlı tanıtacak resimli broşürler hazırla - nacaktır.,, “Belediye zabıtası talimatnamesi delere tâbi olacak, seyyar, küçük e8- gözönünde nafm vaziyetleri de tutu - lacaktır ettirmektedir. Eldeki mevcut ustala- rm kifayetsizliği yüzünden tamir iş- leri biraz ağırlaşmıştır. Maamefih, minare tamirinde mahir “ustalarla pazara girisilmistir. Tamir tahsisa tı, mMünâküle suretile arttırılacaktır. * Ikinci serseri mayin aranıyor — Karadenizde » görüldüğü haber veri len ikinci bir serseri mayin hâlâ ara. nıyor. Mayinin imhasi İçin gönderi- len gemiden heniz liman dairesine hir malümat gelmemiştir. Yeni cenaze teşkilâtı Belediyenin yapmayı kararlaştırdı ği cenaze teşkilâtı işi, bugün toplana» cak olan şehir meclisinde görüşüle » cektir. Meclis, teşkilâtın yapılmasını kabul ederse derhal faaliyete geçile » cektir. Teşkilâtın vazifesi, kendisine müracaat eden cena»s sahiplerine bie tün kolaylığı göstermek, teçhiz, tek» fin ve tetfin işini en az bir masrafla başarabilmek olacaktır. Bununla be » raber, bu cüz'i masrafa dahi katlana» muyacak kadar fakirlere ait cenaze « ler. prasız kaldırılacaktır. Umumi me zarlıklardan bu gibi cenazelerin defni şip hususi yerler ayrılması mükerrer Sivil tayyare meydanları Hava yolları idaresinin aldığı 3 tay yare, nisanın 20 sinde gelecektir Ha» ya için hazırlıklara başlan « eştir. Ankarada koşu yerinde ve İs- tanbuldaMecidiye köyünde kurulacak meydanlardan sonra, memleketin die ğer büyük vildyetlerinde sivil tavyare meydanları vücuda getirilecektir. C — Kanarya adaları grupundan. |,|, | 1 İm am Beyoğlu köycülük kolunun dünkü gezintisi Heyet, Kemerburgaz ve Petnahor köyüne gitti, köylü ile temas etti Ne Dersiniz ? Böcek mücadelesi bağcılık ve bahçe- ehemmiyet veriliyor. Zira - bahçe mahsulleri- tana emir verdi, Bağcılar, bahçeciler, teşkilâtın mücadele İşlerine yetişeme- diğini söylüyorlar. Ekmeğini bağın - dan kazanan bağei, hayatını yetiştir. düsüinüyoruz. Siz ne dersiniz? LAN NE Rİ