6 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

6 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

yy | Ankara ATLAR Yeni finans teşkilâtı lâyihası Kamutayda İstanbul finans teşkilâtında yeniden birçok değişiklikler yapılmaktadır —...rrrarrereeeeeeaeeeaaasesaseneanesememamıa Kanunun Haziranda tatbika konması ihtimali kuv- vetlidir. Finans Bakanlığı bütçe encümenine proje i ram aen e tr rr A ny LK ML mmm — rem ie mmm ka mm nm üzerinde değişiklikler “... e... 7 “Ankara, 5 (Tan) — Hükümet, fi-| Dans teşkilât kanunu projesinin yaz tatilinden evvel Kamutayda görüşü- lerek kanı -iyet kesbetmesini iste- mektedir. Finans Bakanlığı bu mak- satla bazı hazırlıklarda bulunmuş ve evvelce bütçe encilmeninde tetkik €- dilmiş ve üzerinde bazı değişiklikler yapılmış bulunan bu projede yeniden yapılması lüzumlu görülen değişiklik- leri tesbit etmiştir. Bütçe encümeni 1936 bütçe projesini görüşmeğe baş- layacağı şu günlerde bir taraftan da Finans teşkilât projesini de müzake- re edecek ve her iki projenin Mayıs ayı içinde umumi heyele sevkini te- min edecektir. Bu suretle yeni Finans tşkilât kanununun 1936 mali yılının başında tatbikma geçilmesi imkânı hâsıl olacaktır. Yeni teşkilâtta mer- kezde kurulması derpiş edilen bütçe ve mali kontrol umum direktörlüğü- ne müvazenel umumiye kanunu ve merbutu bütçe projelerini ve esbabı mucibe lâyihasmı hazırlamak, tasdik edilen bütçenin tatbikma miiteallik muameleleri yapmak, bütçe tahsisat kayıtlarını tutmak, munzam ve fev- kalâde tahsisat taleplerini tetkik et- mek, masraf taahhüdatını mürakabe ve masrafa müteallik mukaveleleri tetkik ve tesçil eylemek, taahhüt he- saplarını tutmak, bütçe müvazenesi- ni temin edecek tedbirleri araştırmak masrafa tesir edebilecek bütün ka- nun projelerini tetkik ve bunlar hak- kında mütalen beyan eylemek gibi vazifeler yükletilmektedir, Dak Peli Be Finans - Bakanlığının — Hazırladığı son projede İstanbul Finans teşkilâtı na yeni bir çehre verilmektedir. İs- tanbul şehrinin belediye hududu için- de bulunan kısmı - Bakırköy, Ada- lar, Beykoz ve Sarıyer kazaları hariç olmak üzere - defterdarm idaresi al- tında bir vahdet teşkil edecektir. Bu #ehirde varidat işleri biri iret ve ser- vet, diğeri muamele ve istihlâk vergi- lerile, üçüncüsü Damga kanunu tat- bikatz ve dördüncüsü Kara ve Deniz av vergilerile meşgul olmak üzere dört varidat mildürü ve lüzumu ka» dar varidat müdür musvini ve İstan- bul, Beyoğlu ve Üsküdar mmtakala- Yı tahsilât işlerile iştigal etmek Üzere Üç tahsilât müdürü, bütün vilâyet i - çin muhakemat, milli emlâk ve mu- hesebe müdürleri bulunacaktır. Bakırköy, Adalar, Beykoz ve Sarı- Yer kazalarile İstanbul vilâyetinin ilhak kazaları diğer vilâyetlerde ol Auğu gibi defterdara büğli birer mal Müdürü tarafndan idare edilecektir. arm vazife ve salâhiyet nokta - smdan vaziyetleri diğer vilâyet mül- hak kazalarının ayni olacaktır, Damga kanununun #atbikatı gide her servisin vazifeleri ay- ayrı izah olunmuştur. Bu meyanda damga kanununun tatbikatını idare edecek olan yaridat direktörlerinden birinin bu işlere ayrılacak olan kon- trol memurları vasıtasile ve defter- darla müştereken tanzim olunacak bir program dairesinde damga resmi- pe tâbi muameleleri İstanbul vilâyeti ve mülhakatı dahilindeki müessesat ve ticarethanelerde muntazaman kon trol ettirmek, damga resmi kanunu- nün tatbikmden mütevellit htilâfları halletmek, kontrol teşkilâtı tarafın. dan tanzim olunan zabrt varakaları Üzerine lâzımgelen takibatı yaparak damga resmi ve cezalarını tahsil ve muhasebecilik veznesine teslim ettir- mek, muhakime intikal eden takibat dosyalarını muhakemat müdürlüğü- ne tevdi etmek vazifesile. mükellef tutulmuştur. Bu müdürlük emrinde takibatı ve tahsilât temin için icra ve tahsili için ceza memurları bulu- hâcaktır, Kara ve deniz av vergileri Istanbul ve mülhakatı Kara ve De- , NİZ av vergileri muamelâtınım mevzu» atı dahilinde ifasr ve tahsilâtınm te- Mini ve defterdarla müştereken tan- Win olunacak bir program dahilinde Mentrolünün icrası, bu işlerle tavzif teklif etmeğe (hazırlandı olunacak varidat direktörü tarafın. | den yapılacaktır. Bu müdürlük em- rinde Merkez ve mülhakatta lüzumu | kadar muhasip, veznedar, muhafaza memuru Kolcu ve Kantarcı buluna- caktır. Umumi müfettişlikler müşavirlikleri Projede umumi mülettişlikler nez- dinde bulunan Finans müşavirlerinin vazifeleri de şöyle izah olunmuştur: “Pinans mügavirleri umumi müfet tişten alacakları direktif dairesinde umumi müfettişlik mmtakasma da- hil vilâyet ve kazalarm ifası Finans vekâletine ait işleri Üzerinde tetkikat. icra, mali kanunlarla vergi kanunla- rı ve bunlara müteallik nizamname ve talimatname ahkâmınm tarzı tat- bikini tetkik, vergi tahsilâtının zama nmüa icrasını takip, mmtakayâ dahil vilâyet ve kazaların mali vaziyetleri, varidat ve masarifi ve sandık açıkla- rı hakkımda tetkikat icra etmek ve müşahede ve tetkikatı neticesinden umum! müfettişe malimat vermek vazifesile mükelleftir. Fipans müşa- virleri umum? müfettişin emriyle vi- lâyet hususi bütçelerile belediye büt- çeleri ve vilâyet ve belediyelerin ma- İİ vaziyetleri ilzrinde de tetkikler ya- parlar,” Defterdarlık maiyet memurları emrine defterdarlık maiyet memurları ihdas olunmaktadır. Bu memurlarm istih- dam ve yetiştirilme ta kaldırlmakta ve Hisum Mene) Yeni teşkilâtın tatbikatı Yeni teşkilât kanunu meriyete gir. diği tarihte vazife başmda veya açık- ta bulunan memurlar, bu kanuna bağ lı cetvelde gösterilen dereceleri almış olmayacaklardır. Bu memurlar, ka - İ Kâmile ile Süreyya Tanay temsil ede TA l Bütçe Encümeni Reisi Mustafa Şeref Özkan (Burdur) zifelere üsulen tayin olununcaya ve | vazifeleri değişmemiş olanlarm kadro | maaşlarını almaları usulen salâhiyet- li makamların tasvibine iktiran edin- ceye kadar bulundukları memuriyet ve dereceleri muhafaza edeceklerdir. Yeni teşkilâtın merkeze ait kısmı kanun meriyete girer girmez, vilâyet | lere ait kısmı ise üç sene zarfında ve | her yıl bütçesine konulacak tahsisat | mikdarmda tedricen tatbik edilecek» | tir, Atinadaki mukayeseli emraz kongresi Ankara, 5.(Tan) — On beş Nisan- da Atinada toplanacak olan üçüncü #rsrulusal mükayeseli emraz kongre- sinde Türkiyeyi İstanbuldan Profe- sör Oberndorfer ve Ankarsdan Dr. ceklerdir, Kongre Nisanın on dokuzu- na kadar dört gün devam edecektir, Kâzım Diriğin teftişleri Pehlivanköy 5 (Tan) — Trakya N Siyasada Londra, Avrupa buhranı ile meş « gulken Kahirede Mısır ile İngiltere arasında yapılmakta olan görüşmeler bir çıkmaza girmiştir. Sön on beş gün zarfında Britanya üksek Komisedi, Sir Miles Lampson ile Mısır Murahhas Heyeti Başkanı Mustafa Nahas Paşa arasındaki şah- si görüşmelerle yeni anlagma imkân- ları araştırılmaktadır. Kahirede alâkadar çevenlerin ka- naatine göre, istikbal pek ümitbahş görünmemektedir. Bunun için de, gelecek hafta zarfında toplanmaşı mukarrer bulunan umumi içtima te- hir edilmiştir. Büyük Britanya, görüşmelerin as- keri mesele ile başlaması üzerinde 15- rar etmiştir. Mısır murahhas heyeti, 1930 senesindenberi vaziyetin değiş- miş olduğunu kabul etmek isteme miştir, Malümdur ki, 1930 daher mesele üzerinde anlaşıldıktan sonra askeri mesele yüzünden görüşmeler nihayet vermek mecburiyetinde ka- Ummıştır. Mısırlılar modern harbin şartlarını nazarı itibara simayan id- dialar İleri sürmektedir. Sulh zama- nında Mismda hiçbir asker bulundur- madan İngilterenin Mısırı müdafaa mes'uliyetini kabul etmesi istenmiş- tir. Anlaşıldığma göre, Nahas Paza- Ingiltere ve ,Miasır ya İngiliz kuvvetlerinin Kahire si- nırları dışmda bir kampa nakledil - mesi teklif edilmiştir. Mısır murah- hasları bunun da kabul edilemiyece- gini söylemişlerdir. Mısırlılar, İngi - İlizlerin kendi menfaatleri iktizası is- İter istemez bir. anlaşma yapmağa mecbür olacaklarını düşündükleri için, görüşmelerden müspet neticeler elde edilmesi müşküldür. İngilizlerin askeri arzularını kabul etmeğe mu - kabil ,kapitülâsyonlarm kaldırılması yolunda yeni bir teşebbüs yapılmiş- tır. Fakat, kapitülâsyonlar dolayısi- le Mısırda imtiyazlar temin eden ye- gânt devlet İngiltere değildir. Diğer garp devletleri de kapitülâsyonların imtiyazatmdan müstefit olmaktadır- inr. Binaenşleyh, İngiltere kapitü - lisyonları kaldırmağa razı olsa bile, diğer devletlerin rıza göstermeleri şüphelidir. 2 Mayıtta yapılacak seçimde müf- rit milliyetperver olan Vefd Purtisi- nin büyük bir ekseriyet kazanacağı şimdiden anlaşılmaktadır. Esasen İn- giltere ile müzakerata girişen heye- tin ekeeriyeti Vefd Pırkasındandır. Bundan dolayı Vefd'in seçimden ev- vel görüşmelere nihayet vermeğe ça- Uuşmıyıcağı zannedilmektedir. Daily Telegraph'dan Romen Meb'usları Umum Müfettişi General Küzün Di- Saraçla birlikte köyümüze gelmiş, mektep talebeleri, sporcular, memur- Tür ve bütün Köy mallar. tararmdan karşılanmıştır. General Kâzım Dirik daha önceden yapılması istenen köy parkmı Mehmetçik âbidesini, havuz #u işlerini, köy evinin fidanlığını, arı nuna bağlı kadrolarda gösterilen sandıklarını ve saireyi gözden geçire- | rek köylüye direktif vermiştir. Ankarada TANO bjektifi © Diri Röhünya “Yapürile şetirimize ve civardaki bütün köyleri gezmiştir. | otur Romen mebusu ve yetmiş üç Küzim Dirik öğleden sonra ilçebay | Üniversite talebesi gelmistir. Bunlar, paskalya tatili münasebetile, Pireye kadar bir seyahat tertip etrimişler- dir.Bu sabah, ayni vapuris Pireye hareket edeceklerdir. Gelen talebe- ler iki gruptur. Birinci grupa, Romen Türk dostluk birliği reisi Donigo ri- yaset etmektedir. Bu grup Pireden sonra tekrar. İstanbula gelecek ve şehri gezecektir. Dün misafirleri Üni versite talebeleri vapurda karşılamış- lardır, Mili Türk Talebe Birliği na- ve talebeleri geldi tir. Misafirlere, bir buket verilmiş ve geflerine, Ura diye limandan ba- gmilmistir. Salondan çıkıldıktan sonra, toplu bir halde Beyazıt ve Siileymaniye ci- varma gidilerek bir gezinti yapılmış tr. Romenler sere” e dün akşam miştir. Haber verildiğine göre, önü - müzdeki cuma günü, 50 Romen me- busu daha şehrimize gelecektir. 1 — Fener - Ankaragücü maçını seyredenler. 2 — Fenerbahçe - Anka: | disini karşılayanlar arasında. 4 - Pazar günü sabahleyin açılacak olan An ragücü takımları bir arada. 3 — Ankarada Pazar günü Alman elçiliğinde | karadaki atış poligonu. 5 - Ankarada bir konser verecek olan Madam Marya Müller Ankara istasyonunda ken- | doktor Fatma Arif, 6 ve 7 görülen meraklı bir davanın suçlusu Davadan muhtelif intibalar Jpına Faruk gelenlere safa geldiniz | demiş ve kısa bir müddet kalacakla- mdan dolayı üzüldüğünü bildirmiş. : | belediye tarafından bir ziyafet veril- | Hilesiz bir şey kalmadı mı ?. — Taksileri muayene ediyorlarmış. Birçoklarının taksi saatlerinde hile bulmuşlar. Şoförler saati delip ora - dan fazla para yazdırmaya muvaffak oluyorlârmış. Böylece birçok yolcu kucak dolusu fazla para vermiş. — Belediye terazi ve ölçüleri sıla muayeneden geçiriyormuş. Birçok te- razi ve ölçülerde hileler olduğu anla - şılınış. Zaten ölçüler sahtekârlığı di- ye ayrı bir iş te var, — Kasaplar keçi etini kuzu diye sa tayorlarmış. Bu yüzden İstanbulda ku zudan ziyade keçi kesiliyormuş . (iyi ki keçi değiliz!). Belediye sıkı bir tef- tiş yapmıya, hazırlanıyormus. — Sade yağları karıstıranlar hak- kmda takibat yapılıyormuş, Tereya- ğa içyağı karıştıranlar şiddetle ce- zalandırılacak ve piyasada hileli yağ satılmasına müsaade edilmiyecek - miş. — Yoğurdun rağbet gördüğünü an- uyan birtakım yoğurtçular rekabet olsun diye yağı almmış sütlerle yo - gurt yapıp ucuz satıyorlarmış. Böyle hileli yoğurt yapanlar ve yağlı yo - ğurt diye yağsız yorurt satanlar hak» kında takibat yapılacakmış. — Sütlere hile karıştığı malüm. Halis süt diye yarı yarıya su karış- mış hileli süt satanlar yakalanıp şid- detle teeziye edilecekmis. — Kuru bezelyeleri suya atıp şi» sirdikten sonra taze bezelye diye sa - tanlar varmış. bunların halkı bu yol da aldatmalarıma meydan verilmiye- cek ve böyle şisirilmiş sahte taze be » zelyeler yakalanmca imha edilecek - miş, — Bazı kapal sişe memba suları - nım hakiki kaynaklarından alınmadı ğı anlaşılmış. Bunun önüne geçecek tertibat alımmış. — Banı helvaların şeker yerine gli- kozla yapıldığı anlaşılmış. Böyle hile- 1 helvaların satılması menedilecek » miş. Daha var. Fakat listeyi uzatmada hir fayda görmedim. Buna bakınca Istanbulda hilesiz “ir sey kalmadığı" na hükmetmek lâzrmgeliyor. Gelivor ama düşününce bunun ticaret ahlâki. yatı için müthis bir sey olduğunu gö” rüyoruz. Nedir bu, beş on para kazan- mak için ahlâkımızdan, şerefimizden, haysivetimizden yaptığımız fedakâr - Uk? Nedir bir kısım esnafm hileye, sahteve ve hakerr nars kuranın ssug aldatmaya olan inhimaki caarm? Bu- nun hiç hilesiz trafı yok mu? B. FELEK Lokarodan Cenevreye IBaşı 1 incideğ süphe yoktur. Askeri görüşmeler Nisan ortasında başlıyacak Londra, 5. (A.A.) — Siyasi mah- fellerde söylendiğine göre, İngiltere Fransa ve Belçika arasındaki askeri görüşmeler nisan, ortasında başlaya» caktır. Renin #ahkimi meselesi Londra, 5; (A.A) — Siyasi mah- feller, Ren mmtakasının tahkim © dilmemesi hakkında Eden tarafından Von Ribentrop nezdinde vaki olan israrın yalnız Fransız-Alman müza- keratı müddetine munhasır olduğu nu söylemektedirler. Almanya'nın red cevabmm kat! olduğu zannediliyor. Bazı Alman degeleri Berline döndüler Londra, 5. (A.A.) — Alman dış bakanlığı siyasi kısım direktörü Diekhoff Alman deleyasyonu aza- larından bazıları fle birlikte Berlin'e hareket etmiştir. Von Ribentrop bir kaç gün daha Londrada kalacaktır, Londra, 5. (A.A.) — Müstemle- kât müsteşarı Lord Stanley, Men. chester'de söylediği bir nutukta de- miştir ki : “İngiltere açıkça söyle- melidir ki,“Almanyanm serbestçe ve gönül rizasiyle imzaladığı bir mua- hedeyi ihlâl etmesini kabul edemez. İleride Almanya Imzaladığı bir mua- hedeye tamamiyle riayet o edeceğini göstermelidir. Biz, Lokarno muahe- desinde bir hakem sıfatiyle değil bir kefil olarak hareket ediyorum...