6 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

6 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

Mİ Al No. Hürriyeti İtilâfın Aksaray ve Eyüpte görülüyordu Kara Vasıf Bey, bu (hüzzâri ki Tam) a noktai mazarını izah etmiş ve netice olarak; İstanbul intihabm. da Anadolu İle birleşmeği teklif ey- lemişti. Fakat, Konyalı Zöynelâbi- din Efendi derhal yerinden sıçrıya» rak, cevap vermişti: - LâââAâ., olamaz... Bu, bir İtti-| hatçı plânıdır. Biz, Anadolu İle kat-| iyyen birleşemeyiz. , Anadolu- dakilerin kâffesi, İttihatçıdırlar. Demişti Derhal bir münakaşa baş göster. mişti. Miralay Sadık Bey ile arka daşları, fırkayı büyük bir maheuhi- yetten kurtarmak için, Kara Vasif Beyin fikrine iştirak etmisti. Fa- kat bilyük bir ekseriyet teşkil eden sarıklı güruhu, kâmilen Zeynelâbi- din Hocanın tarafına geçmişti... Ve nihayet, bu İçtimadaki galebe; koca hocanın gelebesile neticelenmişti. Lâkin.. Sadık Bey ve taraftarları, hocanm bu galebesini hazmedeme- mişler, cahilâne fikirlerile fırkanın mevkiini sarsacak hâdisata meydan veren bu basit ruhlu fırka liderini hırpalamak istemişlerdi... Bu eti mam ertesi günü, (Müfrit İtilâfçı. lar) m en hararetli elemanlarından olan Fuat Âli Bey, başma — fırka mensuplarmdan — yüz kişilik bir kuvvet toplamış; Zeynelâbidin Eo- canm merkezi umumisini basmış; hocayı en ağır kelimelerle tahkir et- tikten sonra, şemsiyesini koltuğu- nun altma vererek evine yollamıştı. Fakat ;tahrikit ve ifsadat, yine durmamıştı. İntihabata en evvel ma- halle muhtarlarının tebdilile başlan- mıstı, Dahiliye Nazırı Şerif Paşanın, muhaliflere gösterdiği szami yar- dımlara rağmen — İstanbulda bulu- nan Kuvayi Milliye erkân ve efradı- nm gizliden gizliye sarfettikleri me- | # sayesinde — muhtar intihabın- daki galebe, kümilen milliyetperver- lerin elinde kalmıştı... Bu münase-| betle şu hakikati de söylemek , lâ-| zımdır ki; Dahiliye Nazırının bütüh ârzülarma rağmön — ohun icra Va» sıtası olan — Polis Müdürü Umumi si Nureddin Bey bu meselede tama- men bitaraf kalmış; milliyetperver- lerin hareket ve faaliyetlerine engel olmamıştı. Faaliyet arttıkça, tahrikât ve if- sadat ta çoğalıyordu. Münevver halk ile sakin olan mahallelerde, İşler sükünetle yürüyor, milliyetperverler kazanıyordu. Hürriyet ve İlilâf Fır- kasile şürekâsı; derin bir hicap ve| hezimet çukuruna doğru sürükleni- yordu. Bu gidişle bir meb'us bile çıkaramamak endişesi bütün bu mu- halefet rücsasını kudurtuyordu.. Artık bütün ümitler, sarıklılara düş- kün olan kenar ve hücra semtlerde toplanıyordu. Hürriyet ve İtilâfm en büyük fa #liyeti başlıca (Eyüp) ve (Aksaray) semtlerile (Büyükdere) de görülü yordu, Fırkanm en mühim erkânm- dan olan esbak Dahiliye Nazırı Meh- met Ali Bey, Büyükderede ikemet ettiği için var kuvvetile çalışıyor; fırkasınm yüzünü güldürmeğe gay- ret ediyordu. Fakat bu gayreti, pek zayıf o muvaffakıyetler derecesini geçmiyordu... Üsküdar" intihabatım- da da gürültülü hâdiseler geçtiği du» yuluyordu. Artık muhalefetin bütün siklet merkezi, (Eyüp Sultan) mmtakasma intikal ettirilmek isteniyordu. Çün-| kü bu mmtakanm otuz altı mahalle- | si, vaktile Hürriyet ve İtilâf Fırks- | sma mal edildiği için burada kahir bir ekseriyet ve zafer temin edile rek hiç olmazsa fırkanın bu suretle olun bir tek muvaffakıyet elde edebileceğine ihtimal verilmekte idi, Bu semtin muhalefet kodamanları bir araya gelerek htümmalı bir faali - yete girişmişlerdi. Bu faaliyete res - men yardım edenlerin başında da (E- yüp polia merkezi ser komiseri, sakal İı Cemil Bey) görülmekte idi. Bu kuvvetin karşızma, milliyetper yerlerden mürekkep bir kuvvet dikil mişti. Bunlar da, Eyüptaki Resadiye mektebinin müdürü Mekki,şimdi tica reti bahriye müdürü olan Müfit Bey- lerle, baş imam hafız Izzet efendi (merhum) ve bir de Dartilmuallimini sliye muallimlerinden hafiz Kemal Beydi. Bu zevatla beraber daha bir - çok Eyüplüler bir araya toplanmış- Yardı. Intihap mücadelesi, hiçbir yerde bu derecede hararetle geçmemişti. Karşılaşan bu iki kuvvet, âdeta kan- E hâdisata yürüyecek kadar şiddetli | bir mücadeleye girişmişlerdi. Bereket versin ki,; (P, merkez memuru, Levhi Bey (1) ile ikinci komiser Yu- | Polis (Bir çocuk otomobil altında ezildi, öldü . Eyüp Sultana doğrü giden şoför Rızanın idaresindeki 3275 numaral: otomobil Balatta Dibek enddesinden geçerken ansızın bokak içinden çıkan Şalum adındaki çocuğu arka tekerlek lerinin altma almıştır, Kaburga ke - mikleri parçalanan Şalum hemen öl. suf Ziya (2), muavin Ahmet Tevfik | mietit a Slendi aldıkları en ii "ile ir. Se ve tahkika- ler sayesinde gürültü bertaraf edil «| Yolda giderken bayıldı işti, Muhalifler; partiyi kaybettiklerini | Gideli Ahmet öğ! ” kaş ğlu Mustafa, Meci- bisseder etmez, en şeni ve en hainane | iyeköy “yeğ are een emi Ma en İçine | diyeköytüne giderken Gişl meydanın alayını Rum Patrikhanesi önünden ge girecekler; ve tam Patrikhane önüne gelir gelmez, binanın muhafız olarak ki bak 6 n saniye ami getirdiği balı üç gündür ekmeğine ka- hepa Ki ayy kar» İk yaparak yediği ve bu balla zehir şe girişe | aşi kal iza Semimi dereli el Yek kabeleye edecekler; , orada bir arbe- | rini Ziya ŞAKİR büyük faaliyeti da fenalık gelerek bayılmiş ve Şişli hastanesine kaldırılmıştır. Yapılan tahkik: Mustafanın memleketten Alacak yüzünden kavga Valde hanında oturan Mehdi ile ay ni handa oturan Ağahan bir alacak yüzünden kavgaya tutuşmuşlardır. Ağahan Mehdiyi biçakla sol böğrün- jden ağırca yaraladığından yakslan - miş, yaralı Cerrahpaşa hastanesine kaldırılmıştır. İsim gecesinde kavga Kumkapıda Düzoğlu sokağında 3 numaralı evde evvelki akşam isim ge cesi yapıldığı sirada misafirlerden s1 vacı Talagon, kârısı Hanpohiyi evine götürmek istemiştir. Fakat bu sırada Bitamin, Mihran ve İsmail kısarak Talagona çatmışlardır. İş birdenbire * İbtiyümilş, nihayet Bitamin Talagonu biçakla yaralamıştır. Suçlu yakalan - mıştır. © Hürriyet ve İtilâf fırkası binasındaki toplantıda bulunan Kara Vasıf Bey de vücude getireteklerdi. Bu kargaşa ık esnasında sandık parçalanacak, reyler yerlere saçılacak.. Bu suretle her şey altilst olacak; ve tabildir ki, yeniden intihaba müracaat olunacak- Eyüp zabıtası; bu maksadı haber alır almaz, alaym geçeceği yolu der- hal çevirmiş; kafileyi arka yollardan doluştırarak Fatihe geçirmişti... Bu suretle de, korkunç ve belki de kanlı bir hâdisenin önüne geçilmişti. *» İntihap, her tarafta bitmişti. Ekse- riyet, milliyetperverlerin lehinde idi. Muhalifler, evvelâ bu vaziyet karsi sında şaşırmışlar; fakat çarçabuk kendilerini toplayarak, (şimdi daha büyük mikyasta entrikalara baş vur- maya başlamışlardı. Sıvasta bulunan (heyeti temsiliye) Istanbula gidecek meb'uslarla temas için (Eskişehir) e gitmekten sarfma- zar etmiş (Ankara) ya yerleşmeye ka rar vermişti, Bu da, sebepsiz değildi. Heyeti temsiliyenin Ankaraya nak letmesi, şu maksatları ihtiva etmekte idi: 1 — Istanbula; 2 — Mili müdafsanm en hareketti cephesi olan garbi Anadoluya yakm bulunmak, 3 — Izmir cephelerinde; muhtelif tarzda kumandaları, muhtelif mahi- yette kuvvetleri artık tek esaslı bir nokta Üzerinde toplamak. 4 — Ankaranın tren hattile İstan- bula bağlr olması dolayısile, mebuslar la daim! temasa muvaffak olmak. Bu faydaları nazarı dikkate alan heyeti temsiliye, Sıvastan hareket et- miş; Kayseri yolunu takip ederek (An kara) ya muvasalat eylemişti. (27 kâ- nunuevvel 335-1819) SOLDAN SAĞA VE YUKARIDAN AŞAĞI 1 — Ceylânm yavrusu 8. Sayd 2. 2 — Tatil değil 3. Tabaka 3: 3 — Muvafakat 4, San'at 2. Beygir 2 4 — Nikâh 4. Su taşıyan 4. 5 Şerh 4. 8 — Beki bir Türk kahramanı 5. 7 — Kumar taşı 3. Alev 3. 8 — Beyaz 2. Şart edatı 2, Tptida 3. 9 — Halk 5. 10 — Küstah 4. Kırmızı 2. Bağışla - ma 2. 11 — Uzak nidası 2. Vakıf idaresi 5. DUNKU BULMACAMIZIN HALLİ: 1 — Konferans (9). 2 — Oda 13). Raca (4). 3 — Na (2). İs (2). Ren (3). 4 — Ek (2). Ni (2). 5 — Erik (4). Art (3). Ne (2). 6 — Ras (3). At (2). Eğer (4). T— Aç (2), Er (2). 8 — Nar (3). Te (2). Ab (2). 9 — En (2) Gebe (4). 10 — Nine (4). Si (2). 11 — Et (2). Ermeni (6). Göz Hekimi gösterildiği gibi, bilhassa Ankara hal kı tarafından, coşkun bir karşılama || Dr, ŞÜKRÜ ERTAN merasimi icra edilmişti. Ankaranın asırdide kalesinin du -|| Cağaloğlu Nuru Osmaniye cad. No,30 varlarma çarpan; (Cağalcğin Eczanesi bitişiği). — Yaşasın Mustafa Kemal Paşa, Sesleri; o günden itibaren, bu ta - rihi beldeye mükadder olan feyiz ve saadetin büyük müjdelerini semalara kadar yükseltmişti. (Mustafa Kemal Paşa), bütün geğ- tiği yerlerde milli varlığa ve İstiklâl aşkma karşı halkım gösterdiği hialer- den, derin bir haz ve heyecan içinde | idi. Ankara halkma karşı söylediği urun nutukta, umumi vaziyeti teşrih | ederken; cevherini bizzat keşfettiği milletinin karşısında vicdanmda duy- | duğu zevk ve neşenin büyüklüğünü de izhar evlemişti. (Mustafa Kemal Paşa) bu mutkun- ân (milli vazife) yi göylece hülüsa ey lemişti: AÇIK MUHABERE: (Tayyar Avni) imzalı mektup sa- hibine: (Hacı Şükrü Bey)in resminin altma koyduğumüuz kelime; maalesef aci bir | hakikattir. O samimi vatanperver, ge ; çen sene hakkın rahmetine kavuşmüğ” | tur. 2.Ş$. Tel, 22568 Türkan var) defalık 30 kuruştur. 5 satırdar fazlası için satır başma 5 kuruş alınır; Bir defadan fazla Için ye kündan “6 10 kuruş indirilir. TAN 6-4-036 MEMLEKETTE TAN Bir cinayet Arkadaşını bıçakla ağır yaraladı M. Kemalpaşa, (Tan) — Şapçı kö- yünde bir yaralama vak'ası olmuş - tur: Bir kız meselesinden Ahmet oğ- lu Süleymanla afası açık olan Halit oğlu İdris geceleyin cami avlusunun kapısmın arkasma gizlenerek köy 0- dasmda bulunan hasmının çıkmasını beklemiğtir. Silleyman bir müddet sonfa.oda- dan çıkıp kapıdan geçerken İdris derhal üzerine atılmış ve elindeki bi- çağı Süleymanın karma saplamış - tır, Yarası ağırca olan Süleyman Bur- sa memleket hastanesine gönderil - miştir. Suçlu hakkında icap eden kanuni takibat yapılmaktadır. Yalovaya getirilecek içme Suyu Yalgva, (Tan) s— Tlçede su srkmte sı hissedilmektedir. Belediye bütçesi- pin darlığı, iyi sular içinde birinciliği kazanan Paşaköy memba suyunun Ya lovaya getirilmesine imkân verme « mektedir. Kaymakamlık, ilçenin bu mühim ihtiyacı için vilâyete . müracaat, et- miştir. Bu mesele, umumi mecliste de görüşülmüş olduğu halde henüz bir neticeye bağlanamamıştır. Paşa » köy suyunun Yalovaya getirilmesi icin on bin liraya yakın bir paraya ihtiyaç görülmüştür. Sıvasta Kızılay seçimi Sıvas, (Tan) — Kızılay kurumu Sivas şubesi yıllık toplüntısmı yapa rak yeni yıl çalışma arkadaşlarını seçti. Başkanliğa nümune hastanesi operatörü Ibrahim, As başkanlığa en cimen üyesi Şakir: Uma, vermedarlr- ğa öğretmen okulu öğretmenlerinden Nuseybin ve civarında IHususi muhabirimiz bildiriyor) Nusaybin, 2 Nusaybin, Mardin iline bağlı bir il- çe merkezidir. Mardine olan uzaklığı. 60 kilometrodur. Nusaybin Mezopo - tamyanın çok eski ve tarihi bir şöhre te malik şehirlerinden biridir. Nusay» bit etrafı her türlü mahsul yetiştir- meğe elverişli geniş meralar halinde- dir. Bundan başke kasabanm mevki- ce de ehemmiyeti büyüktür. Bir defa Pers körfezinden gelen Dicle vadisi boyunca uzandıktan Sonra bir taraf tan Iskenderon körfezine bir taraftan da Karadöniz kıyılarında Sümsün Ji- mAnmâ varan eski beynelmilel esd - de buradan iki kola ayrılır. Bundan başka Siirt - Midyat üstünden olmak üzere yukarı dicleden ve daha cenup ta Cizreden gelen yollar da burada a- na caddeye katılır. Nusaybin, eskiden etrafındaki çi çekler çayırların çokluğundan dolayı. Antmosya adile arıltyordu. Eski eser lerinin başmda Romalılar tarafımdan yapılmış dört köşe bir mnbet ile bir zafer takı gelir. Milâdın dördüncü as rmda (St. Yae) Sen yak namma ya pılmış bir kilise olduğu söylenen bu mabedin daha eski devirlere ait oldu- ğu anlaşilmaktadır. Mabedin tabenm Samsun Kadınlar Kâzım Akdeniz, sekreterliğe orta o - kul direktörü Behram Altay, muha- sipliğe cezacı Şevket Çubukçu seçi- miştir, Çoruh umumi meclisi teşkil edildi Artvin, (Tan) — Bugün teşkil edi- leh Çoruh umumi meclisi kalabalık bir halk huzuru ile #aat 14'te Artvin valisi Faik Koralin tarafından açıl - dr. Küçük Telgraf Haberleri * Ordu, (Tan) — Uzunisa Kamün- bayı Kemal Taş, Fatsa İlçebaylığına atanmış ve vazifesine başlamıştır. * M. Kemalpaşa, (Tan) — Mal müdürü Sami Sayarın faydalı çalış maları Finans Bakanlığınca takdir YENi NEŞRİYAT Çocuk Deniz Yolları İŞLETMESİ üzere, pazarlık retile yetmiş beşer tonluk 4 aded yeni mavuna yaptırılacaktır. Ta liblerin şartnameyi görmek için, 10-4-936 tarihine kadar her gün Levazım Şefliğine müracaatları, (1705) 2511 zengin petrol tabakası Son araştırmalar, petrol, bulunan .sahanın çok geniş bir araziyi içine aldığını gösteriyo da; yersitmda “birkaç mermer direk vardır. Yine bu öivarda kül renginde kışmen toprağa gömülmüş bir tesm Üstünde, Romalılardan kalma yazdar göze çarpmaktadır. Bağdat demiryolu Pers körfezine kadar uzandığı ve Ergani demiryolu da Mardine doğru vardığı zaman Nu- ar, İlçenin umumiyet itibarile manza- râsı giliktir. Burada #on zamanlarda yapılan araştırmalar neticesinde pet- rol tabakalarının pek geniş olduğu an aşılmıştır. İlçe alışverişi buğday yol le yapılır. Arazi, bububatı bereketle yetiştirecek bir vaziyettedir. Fakat bü mntakada tarım iptidai vasıtalar» la yapıldığından, arazinin yüksek <a biliyetinden lâyikile istifade edileme- mektedir. Nusaybin Türk - Suriye hududu if zerindeğir. Bu yüzden ilçede kaçakçı» Ukla daimi bir savaş yapılmaktadır. Fakat kaçakçılık vakaları eskiye pis» betle hemen yok denecek derecede a» almıştır. Sıtma ve trahom fazla de- recededir, İlçenin baymdırlaşması ie çin çok çalışılmaktadır. Yolları düz « gündür. — M. X, 1 kurumu sergisi ? Sergiden bir köşe Samsün .(Teh) — Samsun kakkeee | lar kurumu himayesinde bulunan Di- zaman zarfında meydana getirilen yüzlerce güzel eser takdirle seyredilk kiş ve Biçki yurdu tarafından on beş | miştir. Sergideki eşyalar sergi ka- gün devam etmek üzere Çocuk Esir- geme kurumu binasında bir sergi a- çılmıştır. Açılış töreninde Ubay, parti başka- nı, şarbay, gazeteciler ve birçok da-, vetliler hazır bulunmuşlardır. Sergiyi | Übay Fuat Tukssl bir söylevle aç- muş,.bundan sonra sergi gezilerek az pandıktan sonra kurumun himayesin deki yoksul ve kimsesiz çocuklar ve İkadmlar menfaatine hazırlanan bin Yiralık eşya piyangosuna konulacak» tır. Iki gün zarfında sergiyi gezenlerin miktarı iki bin kişiden fazladır. 2 A AAEEEER ORAN GARA AEAAAE Mevsimin en büyük harikasını görmeğe hazırlanınız, Önümüzdeki Perşembe akşamından itibaren SARAY ve SÜMER sinemalarında birden : Film kırallarmın kıralı JULES VERNES ' in ölmez şaheseri MICHEL STROGOF » Emsalsiz filmin ilk irsesi gerefine BÜYÜK GALA SUVARELERİ Oynıyanlar: DARFEUİL - ADOLF WOHLBRUCK - COLETTE CHARLES VANEL ENE Türk Hava Kurumu Büyük PİYANGOSU Şimdiye kadar binlerce kişiyi zengin etmiştir 8 cı keşide 11 - Nisan - 938 dadır. Büyük ikramiye 200.000. Liradır Bazı kimseler tarafından Piyango bilet numara larını havi cetveller tertip edilerek ihtiva ettiği bü- tün numaralarda iştiraki tazammun etmek üzere satış yapıldığı ve alâkadarlara billet verilmeyüp yalnız bu cetvellerverildiği işidilmektedir. Bu suretle yapılan satışlarda Direktörlüğümü» ztn alâkası olmadığını sayın halkımıza bildiririz. ALLAK