14 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

14 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

az 10 Zecri tedbirler şiddetlendirilmiyor İngiliz politikası : Almanlarla müzakereyi uzatmak, Habeşle İtalyayı uzlaştırmak! Erkânı harbiyeler arasında müzakere başlıyor kaşa mevzularmı teşkil etmesini muh temel görüyorlar. Son zâmanlarda, zecri tedbirler lehinde yine şiddetli bir mücadele başlamıştır. Ancak, ka- bine erkânmdan birkaç muhafazakâr zecri tedbirlerin arttırılmasına mua» rızdır, Resmi mahfeller, yalnız çok enerjik tedbirlerin müessir olabileceği, fakat, diğer taraftan, İngiliz hükümetinin, Süveyş kanalmı kapamak gibi yarı askeri zecri tedbirler tatbikmı tasav vur etmediğini söylemektedirler. Hattâ petrol ambargosunun bile tesirli olabileceğinden şüphe edilmek» tedir. Esasen, İngiliz hükümetinin, sırf muhalif tarafı tatmin etmek mak sadiyle tehlikeli tedbirler ittihazmı ta lep etmesi pek az muhtemeldir. Birçok siyasi mahfeller, Milletler yeti salâhiyetinin temdidini iste rler ve hükümetin zecri ted - birler siyasetinden vezgeçmeğe mec bur olması takdirinde bu noktal na- zarı kabul etmesi muhtemel görül - mektedir. Parlâmento azasından bir çok kimselerle bir takım muharrirle- rin, hususiyle sol cenahl:ların, Alman ya hakkında enerjik bir durum alm - makla beraber İtalyaya karşı uzlaş- ma hareketinde bulunmanın caiz ol madığını söyledikleri bildirilyor. Bri- tanya hükümeti, Almanya ile müza- keratı uzatmak niyetinde ve bu ara- da Italyan - Habeş anlaşmazlığınm halledileceği ümidindedir. İngiltere tarafından, Alman hükü- meti nezdinde yapılması icap eden te sebbüs Von Hoesch'ün vefatı hasebi- le belki tehir edilecektir. Masmafih, erkânı harbiyeler ara - sındaki görüşmeler, sol cenahlılarn hükümetin İtalyaya karşı daha uzlaş ma taraftarı bir durum almaması yü- zünden mücadelelerini şiddetlendir « meleri endisesine rağmen, her halde bu aym on beşinde başlayacaktır. İngiliz siyaseti ? Londra, 13 (A.A.) — Havas Ajan- 8: bildiriyor: Muhafazakâr parti sol cenahı, âhiren, müfrit zecri tedbir ta- raftarlığı noktai nazarını terketmiş ve Milletler Cemiyetinin Habeş mese- lesinin halli hususundaki gayretleri - nin akim kaldığının kaydedilmesini ve İngiliz hükümetinin, artık, açık - tan açığa ve münhasıran Avrupa me- geleleriyle meşgul olmasını istemiştir. “Milli” formül muhafaza edildiği müddetçe hükümetin böyle bir siya- get tatbik edeceğine ihtimal verilme- mektedir. Çünkü İngiliz efkârmın bü yük bir kısmı Milletler Cemiyetinin enerjik bir siyasetine bağlı bulunmak | tadır. İngiliz kabinesinin mühim toplantısı mdra, 13 (A.A.)— Deyli Telgraf gazetesinin siyasi muharriri, dün E den'le Baldvin arasında vukubulan telefon muhaverelerinden sonra, yâ- rın kabinenin belli başlı birkaç azası. nm toplanmasına ve arsrulusal vazi- yeti tetkik, Eden'in daha vazih tali- mat almasını zaruri kılmıştır... İtalyanlar düşünüyor: Mil- letler Cemiyetinde kalalım mı, çıkalım mı? Roma, 13 (A.A.) — Gazetta del Popolo diyor ki: “Milletler Cemiyetinde kalacak mr- yız? Müstakbel Lokarno için elbirli- ğine devam edecek miyiz? Lokarno sisteminde kalmakta, yani eski taah hütlerimizi muhafaza etmek ve yeni taahhütlere girmekte hiç bir hususi menfastimiz yoktur.” İtalyanlar erkânı harbiye müzakerelerine girecek mi? Roma, 13 (A-A:) — İyi haber Jan mahfeller, İtalyanm erkânı har- biyeler arasındaki görüşmelere işti - rak etmiyeceğini söylemektedirler. Resmi mahfeller bu haberi teyidden imtina ediyorlar, Fransız - İtalyan dostluğu ve Avrupa barı: Paris, 13 (A.A) — “Tan gazetesi başmakalesinde, İngiliz siyasasna hücum ederek bu siyasanm Avrupa- nın şimdiki buhranma sebep olduğu- Bu yazıyor ve diyor ki; “Italyaya karşı finansal ve ekono- mik zeeri tedbirlerin hiçbir tesir yapmadığı da, anlaşmıştır. Ayni bü- küm, zecri tedbirlerin petrol ve diğer maddeler üzerine tevsii takdirinde İNE A RAL. e mn tek İlm tinmintmsiile Başı 1 incide süel bir zafer de elde edilmiştir. Ha- len, Milletler Cemiyetini kurtarmak mevzuu bahsolduğunu söylemek, hiç bir kiymeti olmayan bir iddiada bu- lunmaktır. Bazı İngiliz mahfellerin - de, Milletler Cemiyeti mesuliyetinin pek fazla geniş olduğu ve bunun müm kün olduğu kadar yalnız Avrupa iş- lerine tahdidi icap edeceği anlaşılma- ya başlanmıştır.” Deba gazetesi, Fransız hükümetin- den, Fransanm İtalyaya karşı yeni zecri tedbirlere iştirak etmiyeceğini, açık bir surefte İngiliz Hükümetine bildirmesini istemektedir. İtalya - Habeş harbi (Başı 1 incide) Büyük bir İtalyan bombardıman tayyaresi, simdi, saat 10,35 te, şeh - rin üstünde uçmaktadır. Habeşlerin cevabı Londra, 13 (A.A.) — Habeş Dış Bakanı Herauy, dün Avenol'e Şu tel- grafı çekmiştir: 9 nisan tarihli telgrafmıza ceva - ben, Habeşistanm, mütecavize karşı yaptığı mücadelede İtalya tarafmdan açıktan açığa ve &istemli bir şekilde vâki olan yolsuzluklara rağmen, harp usulleri hakkındaki arsrulusal anlaş - malara harfiyen riayet ettiğini bil - dirmekle kesbüşeref ederim, Habeşis tan bu yolsuzluklara mukabele bil - misilde bulunmaktan bile çekinmiş - tir. Mamafih, bazı hususi ahvalde, hu susi fertlerin, İtalyanların kullandık- ları gayri insani usullere mukabele - de bulunmuş olmaları muhtemeldir. Habeş hükümeti, vukuu muhtemel bu gibi hareketleri şiddetle menetmek için icabeden bütün tedbirleri almış- tara, İ Avenol, dün Suvieh'den de uzun bir telgraf almıştır. Ru telgraf, Habeşle rin, 13 ler komitesi tarafından saha- detine müracaat edilmesin! istedikle- “mi Lehi sözde doktor Belan'un şah- İsiyetine dairdir. Bu telgrafta, doktor Belau'nun asıl ismi Maşimilliein-Sta- İnislas Beloff olduğu. doktor olmadı - Er, iki defa firar olduğu, eüinkül 1922 de Lehistan ordusundan 1936 da da Habeş sıhhiye teşkilâtımdan daçtığı sövlenmektedir. Bu adam, 17-12-1935 tarihinde, Dessiede, Nerüs'ün müva- cehesinde imzaladığı ifadesini Masa. vade tekzibetmistir. Bugün de, Mu- sava'daki ifadesini Cenevrede tekzi - betmektedir . İtalyanların para vaziyeti Paris, 13 (A.A.) — Ocuvre gaze - tesi, İtalya devlet bankasmın, altm mevcudunun her ay, takriben beş yüz milyon liret azalmaktadır. Hüküme - tin halktan topladığı altınlar ve müsa dere ettiği dövizler ilzerinde yapılan sarfiyat buna dahil değildir. Bu gazete, devlet bankasının ihti - milyar liradan az olduğunu hatırlat. maktadır. Habeş seferi masarifi ye- di milyar lireti mütecavizdir. Son 1- |talyan zaferlerine rağmen, daha bir- | kaç ây muharebeyi göze almak ve ya- İpdan masraflara Habeşistandaki ef. radm memleketine iadesi için sarfe - |alecek mebaliği de ilâve etmek lâzım e yekünun on iki milyar lire ti bulacağı muhakkaktır. Norralu şehri bombardı- man edildi Adisababa, 13. (A.A) — Üç İtal. yan bombardıman tayyaresi dün Norralu şehrini bombayı tutmuşlar. dir. Habeşler bu sehir gayri müştah- kem olduğunu bildiriyorlar. Üç ölü ve beş yaralı vardır. General Aas Nasibunun bir rapo- runa göre ,beş tayyare Sessabaneh Üzerine tekrar gazlı bombalar atmış- lardır. Abdurrahman he bulunamadı Anadoluhisarmda kaybolan Seher- le Süngercilik şirketi kasasından bin yüz lirayı çalarak ortadan kaybolan Bir Japon profesörü Tapon profesörlerinden Okobo bu- gün Romanya vapurile şehrimize ge- lecektir. Profesör Okobo, türkçeyi öğ renmiş bir zattır. Tarihi ilimler lize- rinde tetkikleri vardır. Burada inkı- lâbımız hakkında birkaç konferans vamanaltin yat mevcudunun şu sırada bir buçuk! TAN Boğazlar Notamız her tarafta müsait karşılanıyor (Başı 1 incidej İ yacakları bir tehdidi tazammun et miş olacaktır. İngilterede Londra, 13 (A.A.) — Havas Ajan- smın muhabiri bildiriyor: İngiliz mat buatı Lozan muahedesinin Çanakka- le ve Karadeniz boğazlarında tahki - mat yapılmasını meneden ahkâmmın feshini isteyen Türk nolasını müsait bir şekilde karşılamaktadir. Matbuat bilhassa Almanyanın hattı hareketile bir tezat teşkil eden Türk telebinin dürüst bir tarzda yapılmış olmasmı ehemmiyetle kaydeylemektedir. Times diyor ki: “Geçen haziranda Habeşistanda ya pılan istilâ ile Avrupa nizama vu- rulan darbe olmamış olsaydı berhal- de Türkiye bu talebi bu kadar erken yapmazdı. Bu gâzete kanuni yolları takip eden Türk talebi ile bazı diğer devletler ta- rafından takip olunan usul arasında- ki tezadı tebarüz ettirmektedir. Morning Post gazetesi de diyor ki: “Türkiyenin Balkan antantı a7831n dan bulunması müzakereleri kolaylaş tıracaktır. Diğer taraftan öyle anlaşı iyor ki, evvelce Karadeniz ile kde- niz arasmda serbest büyük yolun müf rit taraftarı olan Rusya tarafından da muhalefete uğramıyacaktır.,, Daily Telegraf gazetesi diyor ki: “Boğazların gayri askeri bir hâlde bulunmasına büyük bir ehemmiyeti yoktur. Çünkü gayri askeri mmtaka- nm dışmda harp levazımı bulunduru- luyor. Ve her hangi bir gerginlik ha- linde bunlar süratle civarlara yerleş- tirilebilir. Boğazların ağır toplarla ve mayinlerle süratle tahkim edilebi- leceği makul olarak farzedilebilir. Herhalde Türkiyenin noktai nazarmı bliyük bir anlayış zihniyetile tetkik etmemiz lâzımdır. İtalyada Romra, 13 (A A.) — Havas Ajansı bildiriyor: İyi haber alan mabafil, Boğazlar rejiminin yenide ntetkikini talep eden Türk notasınm resmi İtal. yan mahafilini hayrete düşürmediği fikrindedirler. Bu mahafil, Mussolini nin zecri tedbirci memleketleri alâka dar eden diğer meseleler karşımda aldığı İhtiraz kayıtlı hattı hareket» ten bittabi ayrılmıyacağını tebarüz ettirmektedirler. Siyasi mahafil, Türk jestini, İtal yaya karşi zecri tedbirler tatbikmm doğurduğu karışıklıklarm yeni bir mantıki neticesi olarak telâkki etmek tedirler. “Türk metalibinin tahakku- kuna yardım sulhe yardımdır,, Tahran, 13 (A.A.) — İran gazete- leri, Boğazlar hakkmdaki Türk nota- #mı çok müsait bir tarzda karşıla - maktadırlar, Iran gazetesi ezeiimle diyor ki: “A- ziz komşumuzun gayelerinin tahak - kukunu iştiyakla temenni ederiz. Ci- hanın bugünkü karışık vaziyetinde, her memleketin kendisini tehdit ve tehlikeden siyanet için müdafaa ve - #aitine müracaat etmesine bir şey de- nemez. Türkiye notasmda münderiç munsifane ve kat'I delilin Lozan mu ahedenamesi âkitlerini ikna edeceği- ni ve sulhperver bir devletin hayati menfaatlerini temin etmesine yardım edileceğini ümit ederiz. Güşeş gazetesi diyor ki: “Hayat ve menfantlerini gözeten hiçbir memleket, cihanın bu karışık vaziyetinde müdafaa esbabından hali kalamaz. Mütaleamıza göre Türkiye tığı bir devirde Türkiyenin Boğazlar da eli bağlı kalmasına imkân muta - savver değildir. Türk metalibinin ta bhakkukuna yardım, sulhün muhafa- İzasma yardım demektir, Umit ederiz İki, Boğazlar mukavelenamesini imza edenler, meselenin ehemmiyetini tak dir edecekler ve bu suretle dostumuz hilkümet de attığı adımda muvaffak olacaktır. Fotoğraf sergisi Ünyon Fransezde dün, bir resim ve fotoğraf sergisi açmıştır. Bu ser- İgiye, yalnız amatörler iştirak etmiy- lerdir. 240 fotoğraf, 30 yağlı boya re #im ve diğer bazı resimler teşhir edil- mektedir. Dün, bu resimler bir jüri heyeti tarafından tetkik edilmiştir. Sergi bu aym sonuna kadar açık ka- Taraletmm. notasında serdolunan delâil çok €sa5 | Ixlır. Dünyada harp tehlikesi dolaş -| Yunanistanda kabine IBaşı 1 incidel İmun hürmet ve takdirini kazanmış - Metaksas : Başvekil Atina, 13 (A.A.) Metaksas, Başvekil muavini sfatiyle, Krala, kabinenin istifasmı takdim etmiş ve Kral tarafından yeni kabinenin teşki line memur i, Motaksas, İ edilmiştir. Başvekil ve Hariciye Vekili sıfatiyle yemin etmiş, kabinenin diğer erkânı her biri kendi mevkiinde kalmıştır. Cenaze merasimi Atina, 13 (Hususi) — Başbakan mlavini General Metaksas Demirci- sin vefatını haber alır almaz evine gi derek hukümet nammataziyette bu- lunmuş ve bundan sonra hemen sa » raya giderek Başbukanm ölümile hâ- dis olan vaziyet hakkında kral ile ko- nuşmuştur. General Metaksas vekiller meclisi öğleden sonra müzakereye çağırmış- tr. Müteveffa Bagvekilin cenazesi hü kümet tarafından kaldırılacak, cena- zede kral da hazır bulunacaktır. Yunan Parlâmentosu, içtima Atina, 13 (Hususi) Parlâmento bu ayın 22 inci çarşamba günü içtima İlk toplantı da komü - nistler ile bir İtilâf akdettiğinden do - layı parlâmento reisi Sofulis'in tak- bih edilmesi hakkında ıslahatçı ahali partisi lideri Rallis'in teklifi müzake- re edecektir. Sofulisin tekrar riya - sette kalacağında şüphe edilmemekte diri, Parlâmentonun ekseriyeti takbih reyine iştirak etmiyerek Sofulis hak- kmdaki itimatlarını tecdit edecekler- dir. Türk hükümetinin toziyesi Ankara, 13 (A.A) — Yunan Baş- bakanı Demircis'in vefatı dolayısiyle Türkiye Cümhuriyeti Hükümeti tazi- ye telgrafı göndermiştir. Cenaze merasimi bugün yapılıyor Atina, 13 (A.A.) — Başbakan De- mircisin cenazesi yarm saat 17de kaldırılacaktır. Kilisede yapılacak me rasimde kral bizzat hazır bülünaeak- tar. Yarm için resmi matem ilân olu- nacaktım. Paris Elçisi Atinada Atina, 13 (Hususi) — Yunanista - nın Paris elçisi Politis mezunen Ati- naya gelmiştir. Yeni Başbakanın beyanatı Atina, 13 (A.A.) — Yeni Başba - kan Metaksaz, matbuat mümessilleri- ni kabul ederek, vatan hizmetinde ö- len Demircis'in ziyamdan dolayı teen- sürlerini bildirmiş, hükümetin parti- ler dışında ve üstündeki bugünkü mahiyetini muhafaza edeceğini söy - lemiş ve mamafih partilerin muvafık. görecekleri kararı verebileceklerini ilâve eylemiştir. Kamutayda görüşülen mülhak bütçeler Ankara, 13 (Tan) — Bugün Nuri Conkerin haşkanlığında yapılan Ks- mutay toplantısında evkaf genel di - rektörlüğünün 1931 ve tahlisiye ge - nel direktörlüğünün 1932 yılları he- sabalına ait mütabakat beyannamele ri ile Mart - Mayıs 1935 aylarma ait üç aylık raporlara dair mazbata o - kunmuş, hudut ve sahiller sıhhat ge- nel direktörlüğünün 1936 yılı bütçe- si kabul edilmiştir. Yeni bütçe ile mez kür idarenin 1936 yılı masrafları için 166.791 lira tahsisat verilmekte ve bu masraflar karşılığı olan geliride 652.300 lira tahmin edilmektedir. Italya ile ticaret mukavelesi ve|5 klering anlaşmaları tasdiki hakkm daki kanun lâyihası da kamutayın ka bul ettiği kanunlar arasında bulun - maktadır. İsveçe gidecek kaptanlar Gemi makine mühendisliği için De |B nizyolları idaresinin Avrupaya gön « dereceği talebelerden birinin ahhi sebeplerden dolayı gidemiyeceği an- laşıldığından, idare yeni bir imtihan daha açmıştır. İmtihanlara 25 Nisan da saçemnenma ve ertesi gün akşamı Bundan rallniln tEgiği İsveç staj görmek üzere gönderilecek on bir mülâzim kaptan ve çarkçıda yakmda seçilecektir. Gönderilecek stajiyerlerin iaşeleri Isveç Seyrisefain idaresi tarafmdan temin olunacaktır. Ayrıca, İngiliz ve Amerikan gemilerinde de stajiyer kaptan ve çarkçı çalıştırılması için | otkikat vapılmaktadız 144-036 BEYAZLANAN CiLİ Mes'ud bir tesadüf neticesi bir kimyagerin keşfi Parla hiz kinyağa kazaen çıplak koluna biraz “beyaz ok! külmesi üzerine cildi beyazlatmak ve nazikleştirmek (için ani v8”, hayret bir keyfin meydana geleceğini tasavvur edemezdi. Bir deki kırışıklıklar, leke ve gayrisaf maddeler zajl olarak yerine be) ve taze bir beşere kaim oldu. Bunu, birçok kadınların yüzünde tecrübe ederek, cildlerini 3 Mâ” daha beyazlatıp yumuşattı. İşte hususi bir imtiyaz olarak bu “bö sijen” sair kıymettar cevherle beraber yeni Tokalon kremine K 4 miştır. Beyaz renkteki (yağsız) Tokalon kremi, hemen cilde nüfuf” bütün gayrisaf maddeleri hal ve siyah benleri izale eder ve açık kapatarak tene o ana kadar kullanılmış herhangi bir tuvalet ve müstahzarmın veremediği yumuşaklık ve tazeliği temin eder. Beyaz renkteki Tokalon kremine ilâve edilen bu “Beyaz Oksijeme men fiati artırılmamıştır. Hemen bugünden kullanmağı (başl! emin ve seri neticesini görünüz, Hamiş: Vaki külliyetli talep karşısında mevcud nümunelikler Yenileri hazırlanmakta olduğundan henüz nümüneliklerini alm ların birkaç gün daha sabretıneleri rica olunür. mi Istanbul Telefon Direktörlüğün Şehirler arası konuşması yapanlardan, Şirket nında ayrıca alınmakta olan mahalli konuşma bundan sonra alınmıyacaktır. Binaenaleyh o gerek telefonlarından ve gerek umumi Merkezlerden arası konuşması yapanların yalnız Şehirler arası vermekle mükellef oldukları ilân olunur. (1760) Ü Devlet Demiryolları ve Limanları ileti Umum * Idaresi ilânları Muhammen bedeli 197000 lira olan (20,000) tof li maden kömürü 29-4-936 Çarşamba günü saat kapalı zari usulile Ankarada İdare binasında satın caktır. Bu işe girmek isteyenlerin 11100 liralık mu" teminat ile kanunun tayin ettiği vesikaları ve tekli aynı gün saat 14,30 a kadar Komisyon Reisliğine leri lâzımdır. Şartnameler 9,85 lira mukabilinde Ankara ve" darpaşa veznelerinden alınabilir. (1949) istanbul Gayrimübadiller Komisyonundan; 22-4-996 tarihine müsâdif Çarşamba günü öğleden sonra Ulusl menlik bayramı başlıyacağından satış hakkında mezkür tarihtefi ilânın Çarşamba günü saat ondan bire kadar ilân edileceği ilân oi Türk Hava Kurumu Büyi PİYANGOSİ Şimdiye kadar binlerce kişiyi zengin etmi d Yeni tertip plânını görünüz. 1 ci meşide 11 » Mayıs - 936 dadır. Büyük ikramiye | 25.000 Liradır. S Ayrıca: 15.000, 12.000, 10.000 liralık ii z yelerle (20. 000) İiralk bir mükâfat vardır ANANIN z1NNU Modeller en son ve zarif yek REVUE saatları tanınmış saat$ satılmaktadır. Umum! daponu » İstanbul Bahçekam, Taş Han, Birinci kat 10. Ti