14 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

14 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

e — 2 DÜŞÜNDÜKÇE Sağanak. Çiçek yağıyor velimile karışan güzel bir rahmet. Veni bir edebiyatın ba- harmda mıyız? Öyle ise yağıyor ve yağacaktır. Günaşırı çıkan yeni bir küçük şiir kitabı. Deniz, parıltı, yıldız, menekşe, gece, sevgi, hüzün, yol, gurbet ve buna benzer kelimeler, Bütün mekteplerde spordan edebiyata, Şiir yağıyor. yerden göğe doğru bir çevriliş, Biraz uzakta durarak gözlerimizi kırpsak ta mesafenin buğusu içinde müphemiyete kavuşarak yağan şeylerin hep şiir oldukları hayaline kansak. Fakat mümkin değh. Şemsiyemizi kapıyoruz ve biraz dikkatten sonra ya- ğan şeylerin sadece kafiyeler olduğunu görüyoruz. Kafiye yağıyor. Gül, gönül, Iz, deniz. Bence, gece. Araları her gin tramvayda arkadaş kulağına emanet edilen hislerle doldurulmuş. Bütün bu şiirler, günlük hassasiyetle- rine ortak olacak bir dost kalabalığı arıyorlar. İçlerinde alacağını, borcunu, faturasını, bakkal hesabımı, sevgilisinin vapuru kaçırdığı için randevuya gelemediğini terennüm edenler de var. Not defterlerini, jurnallerini nazım halinde meşrediyurlar. Küçük dertler ve heycanlar.. Bu yağış ve bu hollak alâmettir. ve * im şiir kıtlığıma, Şemsiyemizi açalım ve gü- Peyami SAFA Not — Dünkü yazımm son cümlelerinden, sehiv olarak, bazı kelimeler Çıktığı gibi içine mevzula alâkası olmayan kelimeler de kârışarak mânayı bozmuştur. Kelime kelime tashihi imkânsızlığından dolayı kaydetmek ve özllr dilemekle iktifa ediyorum. — P. S. dali İDİ TA ŞEHİRDE OLUP eme 4-.4.96 sar İTENLER Ölüler Yeni talimatnamenin hazırlanan esasları Belediyeler hıfzıssıhha kanunu mu cibince, bu kanunların neşri tarihin - den on sene sonra Türkiyedeki bütün | ölülerin techiz, tekfin, gasil ve tedlin işlerinin mahalli belediyelerce yapıl- ması mecburidir. Türkiye belediyele- rinin bu hususta faaliyete geçebilme- | leri için henüz dört sene vardır. An - cak İstanbulda apartımanların çoğal- ması ve bu gibi yerlerde bu işlerin sıhhi ve fenni tarzlarda yapamama st itibarile belediye muvakkat bir ta- limatname ve bir de tarife hazirla - mıştır. Meclisin mülkiye encümeni tarafmdan tetkik edilen bu talimatna meye göre, ölülerini kendileri techiz ve tedfin etmek istemiyen aileler ker di muntakalarındaki komiserler vası- | tasile belediyeye müracaat edecek - ler, belediye mezarlıklar müdürlüğü | de bu ölülere ait işlere doktorların ra por verdiği andan itibaren vaz'ıyet ederek istenilen yere kadar sahibinin | istediği şekilde yapılacak merasimle defnettirecektir. Hızanan bir tarifeye göre. ölü-| > ler beş smıfa ayrdmakta, birinci s- da yeni değişiklikler | Gemiler Haliçte yeni bir havuz yapılıyor Ikinci beş senelik sanayi plânma göre, yeniden techiz ve tevsi karar - taştırılan deniz müesvesatı fabrikala- rile havuzlar üzerindeki ıslahata ya- kında başlanılabilecektir. 931 senesi içinde getirilen iki son sistem tulumba makinesi ile elektrik motöründen mâda bu sene de ayrıca bir kisim torna makineleri gelirtile - cektir . Elde mevcut fiş havuz. denizyolları idaresinin yeni vapurları geldikten sonra ihtiyacı karşılamıyacağı için 8 kadem derinliğindeki kilcük gemiler için Azapkapı ile bir oumaralı havuz arasına yeni bir havuz yapıtırlması da esas Itibarile kararlaştırılmıştır Ve diğer taraftan. bir numaralı ha'- vuz. eni ve boyu uzalmak suretile genişletilecek ve diferlerinde de bar değişiklikler yapılacaktır. Vilâydke Kaymakamlar arasın- Havadis filmleri kahramanı Eden şöyle söyledi, Eden böyle iste di, Eden bu nutku söyledi, Eden şu Prorestoda bulundu, Eden şöyle teklif etti, Eden şu tavsiyeyi yürüttü. E- den... Eden, Bu otuz sekiz yaşmdaki Dış Ba - kanı, muhakkak ki, günün meseleleri etrafımda dolaşan günün adamları içinde en önde yer almış biridir. Vorvik'ten saylav seçilen Eden A-| vam Kamarasma ilk girdiği gün, Lü it Corç onun hakkmda: — Çok ileri gidecek... Hem de pek çabuk... demiş, Avam kamarasında dinleyiciler ara amda bulunan Holivud'un maruf bir film kumpanyası direktörü bunu işi - tince: — Loyd Core yanılıyor, demiş, E- den politikrda az muvaffak olacak. Fakat deniei aşıp ta Amerikaya gele- rek “mükemmel İngiliz centilmeni,, rolünü çevirmeğe razı olsa, bize mil yon kazandırır. muahede, Filmcinin bu sözlerini Eden'e an -| g.. xipehimgen midir? latmışlar. Genç saylav gu cevabı ver-| ©... Alman efsanesine göre yer al miş: tmda blytik zenginliklere sahip olan — “İngiliz centilmen,! rolünü ya - yatmak çok hoşuma gider. Bunu ya- pacağım, fakat yalnız havadis film - lerinde...” nüyor. Ya almasalar... Fransızlar, “Almanlara demiri biz veriyoruz ve verdiğimiz demirlerle bi ze karşı silâhlanıyorlar,, diye döğü- püp duruyorlar, Fransızların bu dökünmesini vesile yaparak Almanyayı techiz edenlerin Almanyaya ne verdiklerini kısaca a- gağıya sıralayoruz: , Petrol: — Almanyanm 1935 te ken di topraklarda istihsal ettiği pet - Tol, ihracatı hesaba dahil, dışardan getirttiği miktarın ancak yüzde 11,4 dür. Almanya geçen sene dört mil yon tona yakm petrol (ve petrolden Çıkan maddeler) ithal etmiştir. Demir: — Almanyada kullanılan de irin yüzde seksen dokuzunu Fran - sa, Isveç ve İspanya vermektedir. Bakır: — Almanyanm 1935 te kul- landığı 275000 ton bakırdan 250000 tonunu A .uerika, Rodezy'a ve Kanada vermiştir. sit'in hemen hepsini Fransa, Maca - ristan ve Yugoslavyadan ithal et - miştir. Manganez: — 1935 te Almanya ih- tiyacı olan manganez'in yüzde 76 s- nı Rusyadan, yüzde yirmisini İngilte- peden almıştır. Demir halitaları;— Ayni sene Ak Mmanya 22150 tonluk demir halitala- rını sırasile Nörveç, Isveç, müstemlekeleri ve Yugoslaryadan ge tirtmiştir. Çinko ve kurşun:— Almanya sar. Yettiği çinko ve kurşunun yarısmı Le histandan almaktadır. Bu rakamların belâgat! karşımda, hem malmı satan hem de döğünen Fransaya şaşmamak elden gelmiyor. Gizli bir iHifak mı? Bilginizi Yoklayınız Sorular şehrinin sırpçası olan “Beograd,, ne demektir? — Buzünkü bisikletin ilk şeklini kim icat etmiştir? — Obüsü icat eden kimdir? — 1905 te Mukden'de Rusları mağ lâp eden Japon orduları kumandan: kimdi? — Ball adası nerededir? Dünkü soruların cevapları 8 — Amerika öhtilâlinde mikim rol oynyan Fransiz Genzrah kim dir ? C — Dö La Fayet 8 — Ütrek muahedesi nedir ? C — 1718 te Ispanya saltanat mu- harebesine nihayet veren ve Ispanya, Fransa, İngiltere, Holanda urasında Holandanm Ütrek kasabasında im - cücelere bu isim verilir. Bu ctcelerin kralı Nibelung'dur. 8 — Asma yapraklardan paz te) keleri gibi beliren hastalığın ismi nedir ? © — Mildiyn B — 1868 den 1644 senesine Kadar Çinde hüküm süren hanedan hângi- sidir ? C — Ming hanedanı. A a a “1933 yılı sonunda Hitler ile Me- car Başbakanı Gömböş arasında ak - tedilmiş askeri ittifakm en ince tefer- rilatmı gösteren bir vesika, iki senc- denberi Fransa diş bakatlığının elin- de bulunmaktadır. “Bu ittifak munhedesine göre, Al - manya ile Çekoslovakya arasında bir harp hâlinde Macaristan Alman - yaya yardım vâdetmektedir. “Buna mukabil, Macaristandan alınmış top- raklari kendisine iadeyi müteahhit - tir, “Hitler Avusturyayı işgal eder et- dırtacaktır. Almanya fabrikaların - nıf 200, ikinci smıf 100, üçünü Mİ. Besiri kavmakamlığına Eleskir kay 50, £ üncü smıf 30, beşinci sınıf 15| makamı Rahmi, Torbalı kaymakam- İve çocuk ölüleri ise 10 ve 15 liradır! lığına eski Tefenni kaymakamı Ha» Birinel snufta lâhit, en iyi malzeme. lit, Bingöl mektupçuluğunu Yıldızeli bir çelenk, bir cenaze Ve! eski kaymakamı Yusuf Sıtkı, Çine yirmi binek otomobili ve iki gazeteye kaymakamlığına eski Çatalca kay ilân ile dini merasim gibi bütün husu makam: Cevdetin tayin edildikleri sat mevcuttur. ,, 'dün viliyete bildiritmiştir. Ikinci sınıfta malzeme ikinci nev'4| * Yeni Bulgar konsolosu Silvens otomobil adedi ona inmekte, gazete ilânı ile çelenk hazfedilmektedir. Bu talimatname ile tarife, dün, 46| ki ve eski konsolos Valçef, dün vali Muhiddin Üstündağ ile muavini Hü. Göçmenler İlk vapur. yarın hareket edecek Bu yi işinde Romanyadan getir - Lilimesi kararlaştırılan 15000 göçeme- ain nakline yarmdan itibaren basla - navaklır. Göçemenlere ait vapur mas raflarının hükümet tarafından öden- mesi için yeni bir formül bülünmüş ve alâkadarlara tebligat yapılmıştır. Şilep sahibi armatörler, dün, de - niz ticaret müdürlüğünde bir toplan- tr yapmışlardır. Toplantıda, armatör lerin bu İş için gösterdikleri şartlar tetkik olunmuştur. Meveut gemileri- le kendi hatlarmı ancak idare edebi - ten denizyolları Idaresi, göğemen nak Vi icin vapur tahsis edemiyeceğini bil. dirdiğinden müzakerelere idare işti - rak etmemiştir. Bugün, armatörlerle son bir görüş me yapılacak, ve nakliyatı yapacak ik vapur yarın Romanyaya gidecek- 5 Caddelerde yeni ' telefon kulübeleri | Jetanbul Telefonu müdürlüğü, cad | delerde otomatik telefon kubbeleri açmak İçin icap eden tetkikata baş- lamıştır. Tetkikat bitirildikten sonra büyük esddelerde ve bilhassa telefo- nu biç olmayan semtlerde birer tele- (on kulübesi inşa edilecektir. Ancak | bunun yeni telefon ücret tarifeleri tes Küçük Haberler * Ekonomi Müsteşarı gitti — A” rupada demir sanayii etrafında ba tetkiklerde bulunan &konomi müst& şarı Kurdoğlu Faik, Ankaraya git” İ miştir. * Hava Kurumunda incelemeler — Hava Kurumu Genel İspekteri Emif Ali, Istanbul Hava Kurumunun kazâ ve nahiye teskilâtmı teftiş etmek öf İzere şehrimize gelmiş, bütün kazali" TI dolaşarak hesaplarmı incölemeği başlamıştır. | | * Çarşı esnafının kararı — Istap İbul Çarşısı Hava Kurumu şubesini kayıtlı çarşı esnafı, Hava kurumund bir tayyare hediye etmeği kararlı” tırmışlar ve lâzımgelen parayı üyeli İden toplamağa başlamışlardır. * işten çıkarılan amieleler — İşle İrinden çıkarıldıklarını bildirdiğiniz. Standard Oyl Kompani'nin deniz W Melelerinin Liman Teisliğine yaptık” İarı müracaat tetkik olunarak bunlâ” rs limanca bir muamelenin yapılamı" yacağı kendilerine bildirilmiş ve b husustaki istidaları vilâyete gönde * rilmiştir. * Yeni bir gar gemisi — Sokoni * Vakum Oyl kumpani'nin yeni yaptı” dığı son sistem gâz gemilerinden S0" İcony vapırunun limanımıza ilk defi gelmesi dolayısile dün vapurda bi çay ziyafeti verilmiştir. * Ankars lisesinden “yetişenler konseri — Ankara lisesinden yet” şen geüçler cemiyeti tarafından 4 * lav köşkünde bir toplantı tertip edi miştir. Bu toplantıda Ankara lisesi8” den yetişen müzisyen gençler güzöl ir konser vermişlerdir. N dan 13 Nisan Cümartesi günü Bey” dâi Karatabanı zivaret etmislerdir oğlu Turanbâr binasında bir sergi 8“ hir meclisinde okunmuş, fakat mec - Keki konsolos valiye veda ederek en mühim ve giddetli bir münakaşa | Kendisine yeni konsolosu takdim et- apısı açmıştır. l İlk itirazı Azadan Şevket yapmış, Diştir. belediyenin dini ayinlerle mesgul < masmın doğru olamıyacağını, otomo- bil tutmak, merasim yapmak gibimec! , Dün gelen seyyahlar buriyetler altma girmenin yersiz bu -| Dün sabh Yugoslav bandıralı Kra lunduğunu söylemiş ve belediyeye dü | bçe Mari vapurile limanımıza 350 sey şen vazifenin sadece ölüleri sıhhi ve yah gelmiş ve şehri gezdikten sonra Cenni gekilde gasil ve tedfin etmek ol | akşam ileti avvdet etmişlerdir. Bu mez, Macaristanı küçük antanta sal- | duağımu söylemiştir, memlekette yaşıyarlarm sınıf: olma- ması lizimken 6lüleri #mfrisra ayır -| manm doğru olmadgıma işaret etmiş, “25, 30 liralık yeknasık ve umumi bir tarife yapılmalıdır. Ölüsü olan her kes bu parayı verince işini bitirme - lidir... demiştir. Belediye reisi muavini Nuri, bütün itirazlara cevap vermiş, vali Muhid - din Üstündağ da ayni noktai nazarı müdafaa etmiştir. Neticede, ölülerin smıflara ayrıl - mast işinin bir kere daha tetkik edil. mesine karar verilmiş, talimatname ve tarifeye esasmdan muhalif olan - larla belediye erkânmm noktai nazar ları telif edilmiştir. Bu mesele üzerin de, yakmda bir karar verilecektir, Maarif Çocuk kütüphanesi hazırlıkları ilerledi Tik mektep ikinci devre talebeleri için Divanyolunda açılacak olan kü tüphans hazırlıklarına devam edili - yor. Talebe kütüphane memuruna müracaat ederek istediği kitap için bir kart alacak ve bu kitabı evinde dan çıkmış bombardıman tayyareleri de okuyabilecektir. Kütüphane, öğle- bandıralı P; Von hı daha gelecektir. Şehir Meclisi Nisan toplantılarını bitiriyor j bit olunduktan sonra yapılabileceği anlaşılmaktadır. Paris albümü Paris belediyesi, Parisin ©2ö'ten 929 nihayetine kadarki umran eser - lerini ihtiva eden bir albümü, Paris İşehir meclisinin kararile Istanbul be- lediyesine hediye etmiştir. Belediye relsi Muhiddin Üstündağ. İbi ciheti şehir meclisine nrgederek meclis numa Faris belediyesile Pas ris umumi meclisine teşekkür edilme isi için salâhiyet almıştır. çılacaktır. * Romen mebusları dönüyor — Paskalya tatili dolayısile şehrimi?€ gelen elli Romen mebusu, buğün Rö manyaya döneceklerdir. Fuat Bulca gitti | Tayyare Cemiyeti Relsi Poat Buk ca, 'Türk Tivi Kurumu kaza teğkiiğ”” tı tertislerile Türkkuşu hakkınd tetkiklerini bitirerek dün akl trenle Arikaraya gilmiştir. Kadıköy Tramvay Şirketinin son istekleri mecliste kabul edildi Şehir meclisi dün Tevfiğin başkan-| ye çevrilmeleri bu karoserilerin az v4 ğında toplandı. manda berbat olmasma sebep »idüğu tiyatrosunun 933 ve 034 yıl | gibi, otomobil imslâthaneleri son za sazla Sizinle evile Karaağaç mf -| malarda doğrudan doğruya lândo- essesatının yılma ve Konsera -jne karuserlef tuvarın ise 984 yılma âit kavi hesap| Buttibarla iktadırlar . encümen take! ta raporları, tetkik edilmek üzere tetki- |limatnamesindeki bu maddenin ilga e- ki hesap encümenine gönderildi. Belediye ile vilâyetin 833 senesine dilmesine karar vermiştir . Eneimenin bu karârı kabul edile alt fevkalâde varidat - masarifat kıs |rek, maddenin ilgasma taallük eden muna taallâk eden kat'i hesap rapo-| formalitenin ikmeli yine daimi encü- mene bırakıldı. Tu münakaşasız kabul edildi. Sular idaresinin 935 senesi bilânço- su hakkında tetkiki hesap encümeni tarafından hazırlanan mazbata okun du. Encümen bu idarenin masraflarmı muvafık Konservatuvar ifalimatnamesi Ne Dersiniz İnileri görünmektedir. z nu İngiliz gazetesinin boym -| » Üniversiteye ait bütçe ve prog- daha şimdiden Macar uçuş meydan -İden sonra saat 18 ze kadar açık bir larmda pek çoktur ve her gün de Ye- | lundurulacak ve almacak kitaplar en çok bir hafta içinde okunacaktır. ram İşleri üzerinde vekületle temar etmek için giden rektör Cemil Bilsel bugün şehrimize döne - cektir. * Üniversite içtimalyet ve iktısa- diyat enstitüsünde ikincikânun ayın. da başlayan serbest konferanslara Hakova köşesi Ingiltere |" 23 ve 36 uisanda Feremiaheeep Gü - devam edilmektedir. Türkiyede şehir ciliğin tarihi Inkişafları hakkmda ev velee Vüâyet mektupçusü Osman Er- feranslar birçök tarihi ve içtimai mü esseselere temas ettiğinden alâka v- yandırmıştır. * Mili Türk Tâlebe Birliği tara - talimatnamesi mucibince, gibi yeniden çıkacak olan de behemehal işlemeğe bas Iamadan önce bu uy: gun bir vaziyete getirilmeleri lâzım - bi fmdan tertip edilen konferanslar 86 tisinin birincisi dün saat 12 buçukta Bu madde vaktile yolcularm bilhas sn iyi havalarda açıkta gezebilmeleri |larmm arttırılması talebinin tetkiki Londrada çıkan “Sandey Referi,, |neş takrmlarile karşılaşacak Hakova | Eminönü Halkevi salonunda İsmail ni temin maksadile konulmuştu. Fa- yazıyor: um kalecisi Lövi Habip tarafından verilmiştir. kat otomobil karoserilerinin Landone taksiler muayyen bir zaman | Kadıköy Tramvay Şirketi zarfında karoserilerini Landone bir ve Endiköy gir. ta evvelki iştimada kurulan muhtelit İsnefimenin masbatası okundu. Bu önelimen, şirketin Almsn kon » sorsiyona olan boreünun tediye müd 'detlerinin uzatılması ve taksit miktar | iie konsorsiyoma dahil şirketlerin kendi umum! heyetlerinden bu husus akdedilmek üzere içtimaa geç nihayet verildi