18 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

18 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

—<— 10 Sulh ümidi suya düştü (Başı 1 incidel ti celseden sonra uzun uzadıya mey- zuubahs edilmiştir. Paul Boncour, muhazamata niha - yet vermek suretiyle Milletler oCe- miyetinin idealinin unutulmamasm- da israr etmiş ve İtalyanm Avrupa meselelerindeki rolünü tekrar alma- sı hususunda OFransanım beslediği kat'i emele işaret etmiştir. Habeşlere haber Cenevre, 17. (A.A.) — Milletler Cemiyeti Genel Sekreterliği dün ak- şam şu tebliği neşretmiştir : “ 13 ler Komitesi De Madariaga ve Avenol'a bugün öğleden sonra İ-/ talyan delegasyoniyle yapılan gö- rüşmlerin neticelerinden Habeş de- Vegasyonunu haberdar etmelerini tav #iyeyi faideli addetmiştir.,, Habeşler kabul etmiyor Cenevre, 17. (A.A) — Habeş de- tezssyonu, Habeş hükümetinin İtal- yanm sulh ihzarı tekliflerini kabul edemiyeceğini De Madarlaga'ya bil- dirmiştir. İalyan teklifleri gunlardır * 1.— Malyan ve Habeş askeri ms- kamatı arasmda ve Habeşistanda mil tareke müzakeratı yapılması. Bu mü tarekenin, İtalyan kıtaafının emniye- tini ezetimle Habeş kabilelerinin kont rol altında silâhtan tecridi suretiyle temin etmesi lâzımdır. 2.— Her iki devletin o selâbiyetli mümessilleri arasında Cenevre hari- cinde nihal sulli müzakeratı yapıl ması, Milletler Cemiyeti bir müşa- hid bulundurabilecek, fakat ancak müzakeratm akameti halinde yahut anlaşma husul bulduğu takdirde bu- nun tasdiki için müdahale edecektir. Ve şiddetle protesto etiyor Cenevre, 17. (A.A.) — Habeş hü- kümeti İtalyanlar tarafından teklif edilen usulü muameleyi şiddetle pro- testo eden bir nota vermiştir. Bu no- ta da, İtalyan teklifi “bütün millet- lerin akibeti için tehlikeli bir misal,, | diye tavsif edilmektedir. Notada deniliyor ki : “ Italya yapmak İstediği alış ve #x için fiyatmı tespit etmekte ve 4 vrupada bir anlaşmazlık vukuunda şeri tedbirlerin kaldırılması ve Milletler Cemiyetinin Habeş işinden vzak kalması şartiyle yardımda bu-| lunmağa âmade olduğunu söylemek- tedir. Milletler Cemiyetinin bütlin te şekküllerinin kendilerine düşmen me suliyeti deruhte etmeleri saati gel- miştir, Habeşistan, milletlerin, res- men, müteaddit defalar sarsılmaz sa dakatlerini ilân ettikleri nizamname prensiplerinin samimiyetle tatbikin- den başka bir şey istediği yoktur. İtalyanların şartlarına sit yeni tafsilât Cenevre, 17. (A.A.) — Havan a-| $anamın, İtalyan delegasyonu mah- fellerinde yaptığı tahkikattan sonra haber verdiğine göre İtalyan hükü- meti, sulh müzakeratımı, Cenevreye yakın bir şehirde, Fleman gölü Üze- rinde kâin Auchy'de yapmağa â- made bulunmaktadır. Roma, bu müzakeratm Cenevrede yapılmasını kat'iyyen istememekte- dir. Italyan hükümeti, önce, Milletler Cemiyetinin, sadece sulh müzakera- tının neticelerinden haberdar edilme- siyle iktifa olunması fikrini ileri sür müştü, Mamafih De Madariaga, Paul Boncour, Eden ve Avenol'un is- rarları üzerine, Aloisi Romaya tele- fon etmiş ve İtalyan hükümetinin, | müzakeratın devamı müddetince 13 ler Komitesine mütemadi malümat vermeği kabul ettiğini bildirmiştir. Her iki tarafın, 13 ler Komitesine her an müracaat edebilmeleri de kararlaştırılmıştır. İtalyan hükümeti sulh şartların yalnız Habeşistan'a tebliğ edilmesi- ni ve Milletler. Cemiyetine tebliğ o lunmamasını teklif etmiştir. 13 ler Komitesi, İtalya ve Habeşis- tan'la dalmi temasta (o bulunacakları vadedildiği için İtalyanm bu son! teklifine karşı hiç bir itirazda bulun | mamıştır. Muhasematım tatiline gelince, İtal | yan hükümeti, askeri harekâta, bir | mütareke veya sulh mebadisi yolu İs | le nihayet vermeği kabul edeceğini bildirmiştir. Aloisi, bir mütareke yapıldığı takdirde, bunun İtalyayı, Habeşistan'a karşı daha ciddi bir vaziyet almağa mecbur edeceğini ve sulh mebadisinin en iyi hal çaresi 0- lacağını Müzakereler akim kalmıştır Londra, 17. (A.A.) — Sabah gaze-| telerinin Cenevre müzakereleri hak-| kmdaki kanaatlarına göre, İtalyan İngiliz sef Hükümetini Londra, 17 (Tan) — İngilterenin Roma büyük elçisi Eric Dr bugün Italyan hükümetine veni bi protestoname vermiştir. Adisab; badaki Ingiliz kızlhaç hastanesinin Italyan tayyareleri tarafından bom- bardıman edilmesini protesto eden bu nota, sert bir lisanla yazılmıştır. T LR Adisababa bombardımanı iri İtalyan protesto etti İtalyanlar Adisababayı alsalar bile burada tutunmalarına imkân yoktur olduğu söylenmek! İngiliz elçisinin raporu Roma, 17 (A.A) — Madam Ta- buis, Deüvre gazetesinde diyor ki: Büyük Britanya, hali hazırda İtal- yaya karşı kuvvet istimal etmek ni- yetinde değildir. Sir Drummond İn- Bu protestoname ve Italyan hükü- | giliz Dış Bakanlığına verdiği rapor- metinin vereceği cevap İngiltere ta-| da, Habeşistanda ilk yağmurların rafmdan bir Beyaz kitap halinde nes- | başladığını, fakat İtalyanlar artık İdinden sonra 13 ler Komitesinin ba- Iyi haber alan mahfeller, Mussoli- ninin, nihai sulh müzakeratı başlama dan evvel Akâenizdek! Ingiliz filosu- nun geri alınmasını istediği hakkın- daki haberi tekzip etmektedirler. Burada, sulhün ancak İtalya ile Habeşistan arasında doğrudan doğ- ruya yapılacak bir anlaşma ile tesis | edilebileceği kanaati vardır. İngilterenin, İtalya tarafından tek lif edilen sulh plânına aleyhtar ol - ması sebebile İtalya tarafmdan Tsn- na gölü mıntakasındaki İngiliz me nafiini korumak üzere hiçbir teşeb- büste bulunmadığı ve Tsana gölü kı- yılarınm işgalinin sembolik bir işgal rış teşebbüsü akim kalmış naza - riyle bakmak lâzımdır. Daily Telegraph diyor ki “İti , Habeşlere is — tedikleri sulh şartlarmı Milletler Ce- miyetinin müdahalesi olmaksızm zorla kabul ettirmek istiyorlar. E- ger beklenmedik bir hadisa çıkmaz- sa, bugün toplanacak olan 13'ler Ko- mitesinin yapacağı şey barış teşeb- büsünün akim kaldığını müşahede etmektir. Bundan sonra da zecri ted birler komitesi içtimaa davet edil- melidir. Bunun içindir ki, cezri tedbirler ko mitesinin önümüzdeki hafta Milletler Cemiyeti paktınm derpiş ettiği bütün zecri tedbirlere müracaat etmesi muhtemeldir.,, Suya düştü Cenevre, 17. (A.A) — Habeşis- tan, bu sabah De Madariaga tarafın redilecektir. | Dessieden Adisababaya giden ana yo 1 ü n | Ja ulaştıkları için motörlü İtalyan cü. ngilis eni | #ütamlarını birkaç'gün içinde hükü- münasebatı Met merkezine girmekten hiçbir şe - Roma, 17 (A.A.) — Havas Ajan-| yin menedemiyeceğini söylemektedir. #i bildiriyor: Sir Erie Drummond bu raporda İN Lİ şunları ilâve ediyor: 1 — Habeşler, Adisababa alındık- tan sonra bile mücadeleye devam e- debilirler. 2 — Italyan ekonomisinin bu - günkü durumu, İtalyayı son derece zararlı olan asker! harekât: derhal durdurmağa mecbur etmektedir. 3 — Habeşistanda asayişin temi- İni o kadar pahalıya mal olacaktır ki, Talyayı bitirecektir. Yani, Büyük Britanya, Italyanm ekonomik, mali ve askeri zâfa düçar olarak, âtideki Avrupa ve müstemle- ke meselelerinde daha uysal davran- mağa mecbur olacağını söylemekte - dir. bi vermiştir. Habeş Hükümetinin tebliği Cenevre, 17 (A.A) — 13ler ko- mitesinin bugünkü içtima: sonunda aşağıdaki tebliğ neşredilmiştir: Komite başkanı, 13 ler komitesine, bugün öğleden evvel Habeş heyeti i- le yaptığı konuşmalar hakkında iza- hat vermiştir. Komite başkanı, bu konuşmalar esnasında Habeş heyeti- ne, dün-italyan heyeti ile yaptığı ko-| nuşmalar neticesini bildirmiştir. İ Habeş heyeti, komite başkanma| aşağıdaki tebliği tevdi eylemiştir: 1 — Bize İtalyan heyeti ile yaptı ğınız ikinci konuşmanın verdiği ne- ticeleri bildiriyorsunuz. İtalyan he- yetinin fikrine göre, en kısa yol İtal- yan heyeti ile Habeş heyeti arasında müzakerelere başlamak olacaktır. İtalyan heyeti komitenin müzake- dan teklif edilmiş olan uzlaşma usu- Yünlü kabul etmekten imtina eylemiş- tir. Aloisi Paul Boncour'un bir mü- tareke yapılması hakkındaki teklifi- De cevap vermemiştir. Şu hale göre, saat 16 da toplana- | cak olan 13 ler Komitesi uzlaştırma | teşebbüsünün suya düşmüş olduğu | nu müşahede ve kâydetmek mecbu- riyetinde kalacaktır. 13ler Komitesi hiçbir netice alamadı Cenevre, 17 (A.A.) — 13 ler kom tesi, Italyan - Habeş işinde uzlaştır - ma gayretlerinin netice vermediğini tesbit etmeğe karar vermiştir. Mese- ie, Milletler Cemiyeti konseyine havas le olunacaktır. 13 ler komitesi yarm bir kere daha toplanarak başkan Ma- darlaganın konseye vereceği rapor hakkında bir karar alacaktır. Mada- riaga, raporunda, sulh yapılması için Italyan ileri sürdüğü şartlar ile Ha beşistanın bu şartları kabul etme - mesi keyfiyetinin 13 ler komitesinin! ün uzlaşma gayretlerini mânasız| bir hale getirdiğini bildirecektir. 1$ ler komitesi, bu suretle, Milletler Ce miyeti Konseyi tarafından kendisine verilen vazifeyi geriye iade etmekte- dir. İtalya muhasamatı durdurmıyacağını bildirdi Londra, 17 (Tan) — Ingiltere ha- riciye nazırı Eden ve Fransanm Mil. letler Cemiyeti murahhas Paul Bon- cur bu sabah aralarında bir konuş - ma yaptıktan sonra, Paul Boncur I- talyan murahhası baron Aloiziyi zi- yaret ederek sulh müzakeratı esna - sında askeri hareketin durulmasmı istemiştir. Boncour'un bu isteğini Roma hükümetine bildiren Baron A- gartlarının Habeşler tarafından red İloisi aldığı talimat üzerine red ceva» reler neticesinden haberdar edilme- sine muvafakat eylemektedir. Komi- te, bu süretle, her dakika alman ne ticelerden haberdar olacak ve lüzum görülecek iş her türlü iş birliği için iki heyetin emrine âmade bulunacak- tır. 2 — Bu tebliği dikkatle tetkik et- tikten sonra Habeş heyeti, birinci İ- talyan tebliği İle bunun arasında bü- yük bir fark görmemektedir. Bunun için Habeş heyeti, ilk tebliğinde rar eylemektedir. Habeş heyeti, Habeş hükümetine konsey tarafından yapı- lan teklifi samimi surette ve hiçbir şart ve kayrtsız kabul etmekte oldu- ğu hakkında ilk tebliğini tekrar ey- ler. Habeş heyeti, aldığı teklif muci- bince, Milletler cemiyeti çerçevesi i- çinde ve Milletler cemiyeti paktı rus huyla kabili telif bir surette müzake- reye hazır bulunmaktadır. 3 — Paktm 6 mer maddesinin bü- tün ahkâmınm tetbikinin daha ziya- de geciktirilmemesi için, Habeş heye- ti, 13 ler komitesinden, İtalyan hükü- metinin Milletler Cemiyeti çerçevesi içinde ve pakt ruhuyla kabili telif bir surette müzakereye hazır olmadığı - nm tesbitini hassaten rica eder, 13 ler komitesi başkanı, bu şerait altında, Milletler cemiyeti genel sek- reteri ile birlikte aldığı tahkikat va- zifesinin muvaffak olmamış telâkki edilmesi lâzım geldiğini bildirmiştir. 13 ler komitesi, fikir tentisinden sonra, bu hususta konseye bir rapor vermeğe karar vermiştir. Yarm sa- at 16 buçukta 13 ler komitesi raporu nu yapmak Üzere toplanacak ve ra- vor pazartesi günü sâat 10 buçukta konseye tevdi olunacaktır. Konsey pazartesiye AN sinin, İtalya ile Habeşistan arasmda bir uzlaşma yolu bulmak hakkındaki gayretlerin boşa çıktığını tesbit etme | si Üzerine, Flandin bu pazar günü se- | çim dairesini terkederek Cenevreye dönmeğe karar vermiştir. F'ândin pa- | zartesi günü toplanacak olan konsey i iştirak edecektir. Vaziyet çok gergindir İ Londra, 17 (AA) — 18 ler komi- tesinin uzlaşma gayretlerinin muvaf fak olamadığı haberi Ingiliz efkârr| umumiyesi Üzerinde büyük tesir ic- ra etmiştir Röyterin Cenevreden , bildirdiğine İgöre, Cenevrede vaziyet gayet ger - İgindir. Bu muvaffakıyetsizlik üzeri- ne Ingiliz delegesinin ne gibi hattı ha reket tutacağı heniz malüm değil - dir, Star gazetesi diyor ki: “Artık zecri tedbirleri derhal ve hiç merhamet gözetmeksizin sıkış - tırmalıdır. Çünkü zehirli gazler isti- mali bir gün bütün medeniyet için bir tehlike teşkil edebilir. Diğer taraftan Evening Standar ise Vinston Chur - chils'in bir makalesini neşretmekte - dir. Vinston Churchil, Baldvin kabi - nesini zecri tedbir siyasetinden dola- yı tenkit ederek diyor ki: “İngiliz hükümeti, sulh şartları İn giliz milletinin hissiyatını rencide et- se dahi, daha fazla müddet sulhün im zasma mâni olamaz. Lâzım ise, sulhü imza etmek için Habâş İmparatoru i Üzerinde tazyik yapılmalıdır.,, Fransa zecri tedbirlere iştirak için şart koşuyor | Paris, 17. (A.A.) — Övr gazetesi Cenevreden aldığı bir haberde diyor ki: İlk defa olarak milletler emrivaki karşısında boyun eğmek temayülünü gösteriyorlar, Fransizlar her şeyden evvel Afrikada harbin durmasını İs- temekle beraber İngiliz ve Habeşle- rin tamir kabul etmez hadiseye alı- şabilmeleri için de vakit kazanmak Wzım geldiği Oomütalessmdadırlar, Fransa 18 ler Komitesinin pazartesi günkü toplantısında kabine tarafm- dan tespit edilen noktai nazarmı İ- zah edecektir. Şimdiye kadar malüm | olan bireşy varsa © da Fransanın İngiltere veya İtalyadan birini tercih etmek iztirarmdan o kurtülmak için yeni zecri tedbirlere iştirak etmeme ye karar vermiş olduğudur.Çünkü bu Avrupadaki ekonomik krizi artır. maktan başka hiçbir geye yarama- yacaktır. Mamafih İngiltere paktın 16 mc: maddesi mücibince duha şiddetli zecri tedbirler tatbikinde israr ede- cek olursa, Fransa buna derhal müu- halefet etmiyecek fakat İngilterenin Merkezt ve Şarki Avrüpada ne gibi taahhltlere girişebileceğini öğren - mek isteyecektir. Esasen Fransanın Lokarno devletlerinin son toplantı- sında İngiltereye tevdi oetmiş oldu-! ğu mahrem muhtıraya muvafık ce-| vap verilmiş olması da lâzımdır. Şimdiye kadar İngiltere bu muhtı- ; | caktır. Binaenaleyh lise talebeleri - detle alâkadar eden dil işini de nazari | yıl dikkate aldık, Gerek bu tetkikat ne-| sında düşünülmüş ve bu ticesine, gerek dil meselesi hakkın-| mühim kısımlarından birini daki dedikodulara göre, çalışmaları" | miştir. Komisyon bu esasi! mızı tesbit etmek üzere toplandık. — | fik ve sabittir. Bu itibarla Bi antıda dil talebesinin imti *İ mezunu olmak istiyen bi han şekilleri, mektebin organizasyo- | bemizin de bir lisan bilmesi nu, ders saatlerinin zamanı, öğretme | zaruridir. sistemleri, bunun meslekleştirilmesi, | 3 — Dil derslerinde ve dil kitep, program, ve smıf kalabalıkla- |nmda muvaffak olmak ve rı hakkmda ayrı ayrı müzakerelerde | külte dersleri gibi sınıf bulunduk ve bunlardan bazıları üze-| er, Dil imtihanı yapamıydi rinde prensip itibarile kararlar ver -| be üniversite tahsilinden bif dik, diğerleri için de tetkiklere devam | beder, Ancak eylül de tekrif edilmek üzere komiteler seçtik. Bu|han verebilirse diğer faklli€ komiteler en geç on beş gün sonra ça | rine de girebilir. Fakat yaf luşmalarımı ikmal etmiş olacaklar ve | dil derslerine devama medi raporlarmı vereceklerdir. Alman pren sip kararları şunlardır: 1 — Dil öğretme işi bir üniversite işi değil, lise işidir. Dil derslerinin şekli değiştiriliyor ; 980 dan itibaren üniversitede dil ” çi dersleri okunulmasi şekli değiştirile. | #afiri olarak bir tetkik cektir. Yani 939 dan itibaren, yalnız | mak Üzere 24 nisanda üniversite fakültelerinin ilk smıflar: | lecektir. talebeleri dil mektebinin o münhasi-| Mme, Malaterre Seller, ran C kursuna devam edebilecekler, | pireden gelirken © İzmire dö 2 inci, 3 üncü ve diğer sınıflarda ise cü dil dersi olmıyacak ve o smıflara ge- | caktır. Misafirimiz, ge çen talebe yabancı bir dilden bir kita | gün Kalacak, müzeleri, bı takip edebilecek vaziyette buluna-| yaret edecek, Boğaziçi ve gezinti yapacaktır. Halkı fine bir çay ziyafeti Porapalasta ikamet edecek safir, aym yirmi sekizinde nin şimdiden buna göre kendilerini hazırlamaları lâzımdır. Aksi halde Wi san öğreninceye kadar fniversiteli o- lamazlar. Ünversite mezununun lisan bilmesi şart İlecek ve buradan Rusyaya 2 — Dil bilme, üniversite tahsilini | zere vapurla Ödesaya hareket” iyi yapmanın ayrılma gartıdır. Dil | cektir. Evlerinizi sineklerin ve böceklerin istilâsına karşı muhafaza ediniz. raya cevap vermek şöyle dursun te- mas bile etmemiştir. Yolcu tayyarelerimiz Devlet hava yollarınm Avrupada bir fabrikaya ısmarladığı Üç yolcu tayyaresi, birkaç güne kadar şehri- mize getirilecektir.Tayyareleri getir mek için Londraya giden 9 kişilik fen heyetinin tetkiklerini bitirdiği haber verilmektedir. Tayyareler, doğrudan doğruya yol cu taşıma işlerinde kullan!lacak, ida- renin şimdiki tayyareleri yalnız pos- ta nakliyatma tahsis edilecektir. 1s - tanbulAnkara, Ankara-İzmir hava yolu çalışmalarınm müsbet netice - ler vermesinden sonra büyük diğer şehirler arasmda da hava yolları te sis olunacaktır. Mamafih bu, büyük uçuş meydanlarınm kurulmasından sonra yapılabilecektir. İnhisarlarda kadro Inhisarlar Umum Müdürü Mitat Yenel, Ankaradan şehrimize dön- müştür. Yeni tekaüt kanunu do-| layısile tahaddüs eden vaziyet Üze- rinde tetkiklerde bulunmak üzere İ- dare müdürleri, umumi müdürün ri- yasetinde toplantılar oyapmaktadır. Açılan memüriyetlere imtihanla ye- niden memur almacaktır. Ecza depoları Sıhhiye Vekâletinin kararı üzerine caddelerde bulunan ecza depolarının hanlara nakline devam edilmektedir. toplanıyor İ Paris, 17 (A.A.) — 13 ler komite | 22 ecza deposundan 15 i nakledilmiş- tir. Geriye kalan 7 ecza deposuda tasfiye edilecektir. Tahtakurusu, sinek, sivrisinek, gü- . ve, arı, karınca, örümcek ve . bütün haşaratı kökünden keser, yuvalarma ve eşyala üzerine ve odaların havasına ve tahtaların, duva” ların kenarlarına, aralarma bolca FAYDA serpinif ve tahtakurusu yuvalarını ; ile tahrib ediniz Bütün yaz bu muzır haşarat“ tan kurtulacak ve rahat ed€” ceksiniz, Bilhassa apartıman larda, mutfaklarda yemekleri” nizi, erzaklarınızı telvis edeb © hamam böceklerini, aptesan€ w lerde, harmanlarda bulunan küçük böcekleri, t£ ları, kümes hayvanatında, köpeklerde bulunan Pi releri, hayvanlarda bulunan keneleri, bitleri, ne?” | tat ve ağaçlar üzerindeki tırtılları behemehal FA* DA ile imha ediniz. Nümunelik 20, ufak 30, yari” kilo 50, bir kilo 80, beş kilo 350 kuruştur. FAZ” LA PARA VERMEYİNİZ. Tesiri daha az oldi halde ecnebi malı diye fazla para koparmak yenlerden sakınınız. FAYDA imaline nazaran “ ha kuvvetli ve daha ucuzdur. Hasan markasi” dikkat. Hasan deposu: ANKARA, İSTANBUL, BEYO