18 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

18 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

um 2 seyyahlar Tıpkı seyahat acentelerinin vitrinlerindeki resimlerdeki gibi şişman ba- larından buram buram arzu ve neşe tüten gemilerden bir tanesile gel mişlerdi. Istanbul, önlerinde her sayfası bin bir slrprizle dolu bir masal kitabı gibi yarı açık duruyordu. Onların bu kitabı neresinden başlayıp, neresine kadar okuduklarını bilmiyorum, Fakat şu muhakkak ki hiçbir tanesi bu işin sonuna. kadar gitmiyor, kimisi koca Istanbulu bir sırmalı ka- dife terliğe, kimisi de üzerinde püsküllü bir “Yadigâr!,, işlenmiş aşağılık bir sigara ağızlığına sığdırmağa çalışıyordu. Kubbelerinden ve kubbeleri- nin içerisinde birer dev iştahasile biribirlerini kucaklıyan vavlardan başka içerisinde sağlam bir meta bulunmıyan Kapalıçarşıya kapanan bazı sey- yah kafileleri de oradan yaman bir müzeden çıkan İnsanlarm bilgisile çıkıyorlar... Fakat ne olursa olsun ben şimdi, burada ne bir türlü kendisini görmeğe gelenlere asıl güzelliklerini gösteremiyen Istanbula, ne de göremiyen sey- yahlara acıyacak değilim. . Asil acımak istediğim nokta, bizlerde niçin s6- yahat arzusunun hâlâ uyanmamasıdır.. Yüzlerinde seyahatlerin verdiği kaygusuz çizgilerden başka bir şey olmadığı halde, yollarda arkalarından bakakaldığımız salkım salkım seyyah kafilelerine her rastlayışımda: — Ne tuhaf! diyorum, Niçin, onlar bize bakmıyorlar da, biz durup on- larm arkasından bakıyoruz! Her halde seyyahlarda bizi çarpan şey, kareli golf talonları ve bi- simkilerden bir parça daha kanlı yüzlerinden ziyade, bizde seyahat etmek arzusunu uyandırmaları olacak! Onlarm dudaklarımda henüz bitirmedik- leri miikemmel bir içkinin tadı, gözlerinde bir rüya hızıyla görüp geçtik- leri yerlerin izleri var! İnsf ta mı yok? Ankarada spor kongresi devam e- diyor. Raporları tetkik encümeni, kayak- çılık federasyonunun kış olimpiyatla- rma metotlu ve düzenli bir çalışma- dan sonra gittiği kanaatini yürüt - tü ve Avrupa matbuatmın bu yarış - lar hakkında yazdığı takdirkâr sa - tırları pek sevinecek mahiyette gör -| dü. Bir şey demiyeceğiz, yalnız bir bi- kâye anlatacağız: Adamın biri, ilstünde “bakkal, ta- belâsı asılı bir dükkândan içeri gir- miş ve sıra İle sormuş: — Prinç var mı? — Yok... — Şeker var mı? — Yek... — Mum var mı? — Yok... — Yağ var mı? — Yok... “bakkal, tabelâsnı kaldıracak ka - dar insaf ta mı yok?!., Seçim hikâyeleri Geçenlerde Almanyada bir seçim yapılmış ve Hitler ittifaka yakm bir ekseriyet kazanmıştı - O zaman, Fransızlar şu hikâyeyi|' anlattılar: Seçimin #on gününden evvelki ak- gam, Almanya propaganda bakanı Göbels'in bürosuna bir hırsız girmiş. | Bir hayli uğraştıktan sonra bakanm çelik kasasını açmış. Kasanm için - den, ertesi gün anlaşılacak olan se - çimin kat'i neticesini -küsürlara va - rıncıya kadar gösteren- bir kâğıt çık m5. Almanya seçiminden sonra, Fran - sada da bir seçim var. Şimdi de Al - mânlar şu hikâyeyi anlatıyorlar: Kadınm biri, Fransa partilerinden birinin propagandacısına teminat ve- riyor: — Ah, kocam vakitsiz öldü. Uç gün evvel gömdük. Eğer ölmemiş ol- saydr, yemin ederim ki, reyini size verecekti, — Bunun için üzülme madame - ım. Sen ölü kocanm ismini ver, 0 Te- yini yine bize verir! 'Altıda bir Istanbulda beledi hizmetlerin iyi - ce tatbik edilebilmesi için 1500 zabı- ta memuru lâzımmış, halbuki beledi. .yenin zabıta memurları ancak 250 ki gi imiş. Şu halde şehire ait hükümle. rin altıda birinin tatbik edildiğine e- min olabilir ve altıda beşinin tatbiki edilememesi ihtimalini de mazur gö- rebiliriz. Meselâ: altıda beşi sulu elita tesa- düf edersek ses çıkarmamalıyız. Al tı otomobilden beşi saat on dokuz - dan sonra klâkson çalarak bizi ra - hatsız ederse aldırmamalıyız... Kısacası 250 nin 1500 e nisbeti ne ise 1 in 6 e nisbeti odur. Bir kolayı bulunur elbet Istanbulda arkalıkla hamallık me- nedilecekmiş. Bu demektir ki, her memlekette olduğu gibi, bağaj hamal ğı dışındaki ağır yük taşıma İşi kamyonlara, kamyonetlere ve daha olmazsa arabalara gördürülecektir. Kararm güzelliğine bir şey dene » mez... Fakat bizim merakımızı çeken bir nokta var: İstanbul Balıkpazarı Bilginizi Yoklayınız Sorular — (Sako) yahut (Büyük Şuko) nedir? — Devenin kanburumun, bu hayva na hizmeti nedir? — Çinin başlıca beş limanını Ay - rupa ticaretine açmış olan hangi mu- ahededir? — Bir kısım kireci eritmek için kaç kısım su İâzımdır? — Şikago şehrinin kuruluş husu - siyeti nedir? | Dünkü soruların cevapları & — Karemela nedir ? C — Şeker 210 ile 220 derecede ısı tılırsa sararır, sonra esmerleşir, acı bir koku neşreder, kabarır, kırmızım trak esmer bir mayi haline girer, Ha- fif acı ve yapışkan olan bu mayi ka- rameladır 8 — Kazanova kimdir, anası, ba- bası kimlerdir, hangi millettendir? ( — Meşhur İtalyan avantüriye, Anası bir kunduracı kızı, babası ak- tördü. Ecdadı Ispanyadan gelmişler- di. 8 — Katetometre nedir ? C — Iki nokta arasındaki seviye farkmı ölçmeğe yarıyan alet , 8 — (Benvenuto Collini) kimdir? C — Meşhur italyan heykeltraş, kuyumcu ve muharrir (1500-1571) $ — Selliloyit'i ük defa ortaya a-| tan kimlerdir ? C — (izaya Smit) ve (Con Vesli) isimlerinde Amerikalı iki kardeş. EN A Yürürlerken bu güçlükleri önliyebile | cek ne biçim elâstiki kamyonlar ve kamyonetler İcat edilmiş ki, mevcu - diyetini bilmiyoruz. Balıkpazarına ve iskelesirine ben- riyen yerler Tatanbuld» parmakla sa yılacak kadar az da değildir. Fakat madem ki, karar verilmiş, bir kola - yı bulunur elbet. | Hakova köşesi No, 3 — Hakovanm sol muavini Ştros Floryada inşaat Floryada bu sene için yapılması iktiza eden tesisata (başlanılmıştır. Bu arada bilhassa betondan ve asri şekilde kabineler inşasına başlanıl- mıştır. İdman şenlikleri provası İle civarmdaki ticaret merkezi sayı- Jabilecek iskelelerde insanlar bile güç Mikle manevra yaparlarken ve arkü- Mkir hamallar yengeç gibi yanyana YE MR YE İdman şenliklerinin bu yl 10 ma- yısta yapılacağı yazılmıştı. Bu şen- Jiklere alt provalar bu ay sonuna doğru yapılanaktır. | Föniks Vekâlet müfettişleri tetkiklere başladılar Iktisat Vekâleti müfettişlerinden Nahit Tahsin ve Mahmut; Föniks dö Vien hayat sigortası şirketinin #on mali vaziyetini tetkik etmektedirler. "Tetkikler, uzun sürecektir. İcap eden İtedbirlerin hemen almması zaruri ol- duğu için, ilk tahkikat bittizten son- ra Iktisat Vekâletine bir rapor veri-| lecektir. Iktisat Vekâleti müfettişleri, dün şirketin Galatada acenta dairesine giderek direktör Heer'den izahat al-| mışlardır. Acentenin bütün defterle- rinin kontrolu ile hesapların İncelen- | mesini mlteakip şirketin Türkiyede yapmış olduğu muameleler durmuş olacaktır. Tahminlere göre, Türk si- gortalılarının prim ücretlerini karşı- ıyacak miktarda parası olmadığı an- | lâşılan şirket, çok müşkül vaziyet - tedir. Müfettişler, sigortalılarm şir - ketteki matlübatını tesbit ettikten sonra alâkadarları bir ilânla vaziyet- ten haberdar edecekler ve artk prim taksitlerinin ödenmesine mahal olma- dığmı bildireceklerdir. Sigorta mukavelenamelerine göre, muâmele feshedilmemekle berabe: bütün müşterilerin az çok zarar gö recekleri muhakkaktır. Müli reasü - rans nizamnamesine göre, bu şirket te kayrtlı sigortalıların yüzde 50 prim bedeli hakları mahfuzdur. Ancak, bu| haklardan istifade edecek olanlar,yal nız 920 dan sonra kaydedilen sigor- talılardır. Bu tarihten evvelki müş- Yolsuzluk 23 Nisan İki memura işten Çocuk haftasına alt el çektirildi program hazırlanıyor Belediyece tescil edilmeleri icap © 23 Nisanda başlayacak olan çocuk den hamallara ait muamelelerde ba- #1 yolsuz işleri görüldüğü cihetle, Be- | a ei ride haftası program: hazırlanmaktadır. Birinel günü programı, dün tesbit lediye Iktısat işleri müdür muavini | ve müstahdemin şubesi müdürü Ke-| Omn N i fik ile mümeyyiz Halit hakkında bir | © e 23 Nisan günü saat 10 müddettenberi belediye müfettişleri en ayrılan çocuklar : 'ayyare parkında toplanacak- tarafmdan yapılmakta olan tahkika- tı nihayet bulmuştur. Bu tahkikat JaFdır. Öradea Kendilerine bir nutuk | söylenecektir. neticesinde Refik ile Halide işten el! gektirilmiştir. İ Bundan sonra çocuklar, husust o- tomobillerle Taksim Cumhuriyet â- — —ğ— | bidenine gideceklerdir. Önde, #üslen- Suriyedeki emlâk davası | miş kamyonda bando bulundurula - Türk -“Fransiz muhtelit hakem | Caktır. Abide önünde de nutuk söy- mahkemesi dün Abdülhamit verese- sinin Suriyedeki emlâkinin geri veril mesi için açtığı davaya bakmış İd- dia ve mildafaa yapılmış mahkeme karara kalmıştır. Diğer taraftan Abdülhamit vere -| sesinden Nailenin milmessili bulunan Sami Günzberg Fransız-Türk muh- telit mahkemesine müracaat ederek davanm temyizini istemiştir. Sami Günzberg davanın yeniden tetkiki hususunda mahkemenin ada- letine müracaat ettiğini ve hukuku - nun müdafaasm: Türk ajanının tak- dirine bıraktığını bildirmiştir. Sami Günzberg temyiz talebinde, 8 nisan 1930 tarihinde Türkiye İle Fransiz hükümetleri arasında yapı - lan anlaşmayı kaydetmektedir. Her iki memleketin parlâmento meclisle- ri tarafından tasdik edilen bu anlaş- mada Fransız hükümeti sabık sal- tanat mensuplarından Türk tabiiye- terilerin görecekleri zarar, diğerleri- ne nazaran, fazla olacaktır. Maama- fih, bütün bu işler teftiş heyetinin ve | reoeği kararla vekâletin alacağı ted-| birlerden sonra daha aydmlık bir| safhaya girecektir. Föniks dö Vienle| alâkalı birçok müesseselerin de bu-| günlerde tehlikeli vaziyete girdikle, haber verilmektedir. Bunların da son | mali münasebet ve muameleleri tet- kik edilecektir. | Adliye Bir kadının ölümü ile biten yangın Dün ağır mahkemesinde bir yangın davasi neticelenmiştir. Dava- nm esası şudur: Kadıköyünde Osman ağa mahalle | sinde kâğrtçı sokağında 22 numara- da oturan yüzbaşı mütekaidi Hâşi - de olduğu için, kendine bakmak üze - re Nigâr isminde bir hizmetçi almış- tır. Geçen ramazanda Haşim, teravih namazma giderek Nigür: evde bırak mış, fakat Haşim gittikten sonra Ni- gür da evden sokağı, çıkmıştır. Mefiüç bulunan Mukaddes, bu ©#-| hada içmekte olduğu sigarayı nasi- s elinden düşürmüş ve bundan ya- tak tutuşmuş, kadm vücudüne de siravet ederek Mukaddes yanarak öl müştür, Bundan suçlu olan Nigârm muha- kemetine dün ağır ceza mahkemesin- İce bakılmıştır. Nigârm suçu anlaştl- madığından beraetine karar verilmiş min zevcesi Mukaddes meflüç bir hal | dır tinde kalmış olan vereseye Suriye, Lübnan ve Fransız mandası altında- ki emlâklerini iade edeceğini taah - hüt etmektedir . Bu taahhlide riayet edilmediği tak dirde Sami Guuzberg beynelmilel Lâ Hâye divanına müracaat edeceğini bildirmiştir . Romen talebelerinin Sik — gezintileri Şehrimizde bulunan © Romanyalı İtalebeler, dün de şehrimizin temaşa- ya değer yerlerini, bu arada Eyüp | ve civarmı gezmişlerdir. Bugün şe- reflerine Tepebaşında bir müsamere verilecektir. Hitler'in yıl dönümü Alman şansölyesi Hitlerin yıldönü mü mllnasebetile yarm saat 8130'da, Alman kolonisi Teutonya salonlarm. da toplanarak genlikler yapacaklar - lenecek ve çelenk konacaktır. Buradaki tören bitince, çocuklar, Vilâyeti, Halk Partisini ve Halkevini, Esirgeme Kurumunu ziyaret edecek- lerdir. Birinci günü mekteplerde mllsa - mereler yapılacak, çocuklara çocuk bayramı anlatılacaktır. Gecesi de Halkevlerinde” miisamere verilecek - tir. 28 Nisanda Dağedrk kltibünde cocuk balosu tertip olunacaktır. Haftanm diğer günlerine sit prog- ram da bugün tesbit edilecektir. 23 Nisan ayni zamanda ulusal eğemen- lik bayramı olduğundan buna ait program da hazırlanmaktadır. Kılavuz kaptanlar Ak ve Karadeniz Boğazlarndan Marmara havzasına girecek gemile- rin almak istedikleri klâvuz kaptan- ların, bu gemilerin Çanakkale ve Bü- yükdere sahil srhhiye merkezince sıh hi kontrol yapılmadan önce içlerine girmeleri sıhhat ve içtima! muave - net vekâletinden hudut ve sahiller sıhhat umum müdürlüğüne bildiril - Göçmen mukavelesine itiraz Göçmen nakli için Kalkavanzade ve Vapurculuk şirketi ile ' mukaveleve. İskân işleri idaresi iti- raz etmiştir. İskana göre, mukave- lenin teminat akçesi almmadan ya- pılması esasa uygun görülmemekte- dir. Mukavele Sağlık Bakanlığına gönderilmiştir. Şehir plânı İstnbulun müstakbel şehir plânmı yapacak olan Fransız şehircilik mü- tehassıslarından Prust, nisan nihaye tinde İstanbula geleceğini dün bele- diyeye bildirmiştir. bach Atina üniversitesinde bir rans vermek üzere dün AtiniYf kadar Belçikalı seyyah, dün. lık klübünün daveti üzerine y gitmişlerdir, Bu seyyahlar, şehrimize döneceklerdir. Sigortacıların — imtihanla Dün Ticaret odasında sigo: imtihanlarma devam edilmiştir” kü imtihanlar şifahi mahiyetif muş, sigortacı olacaklardan kanunları ve sigortacılık sualler sorulmuştur. i * Eşya Piyangosu bitti — Hava Kurumu namma Usküdsf Partisinde tertip edilen eşya Fg gosunun çekilmesi dün bitmişf”” let sahipleri, kendilerine çıkan © ları bugünden itibaren alabileö dir. # * Akayın ilkbahar tarifesi “4 kay idaresinin ilkbahar işletme v4 fesi 25 nisandan itibaren tatbik lecektir. Yeni tarifede Adalaritiy! da ve Kalamış hatlarına yeniği gi m seferler ilâve olunmuştur. YER ği rife, geçen yılm ilkbahar taynidir, * Tıp Heyeti Atinadan di Atinada mukayeseli emraz kon& 5 ne giden Türk Tıp heyeti, ayn Yi birinde Atinadan şehrimize edeceklerdir. * Eski Alman konsolosu 7“ manyanm Bükreş elçiliğine tayifiği nan eski Alman Başkonsolosü riçlus, bu akşam Teutonya salat şehrimizin Alman kolonisile şacaktır. * Bulgar Konsolosu gitti —” garistan Hariciye Nezareti şub€ş dürlüğüne tayin olunan 1s | eski Bulgar Başkonsolosu V8 dün akşamki ekspresle Sofysyf reket etmiştir. * Güzel Sanatlar Akadem Güzel Sanatlar Akademisinin mında husule gelen çöküntü e sile mektep binasının yık —ini alak “sin rıhtım tami leceklir. Bu hususta sarfedile raya ait Maarif Vekâleti büt münakale yapılacaktır. Satışa çıkarılacak e Gayri mübadil işleri üzerinğö ,* İmer bulunmak üzere bir m evvel İzmire giden Gayri Müb Satış Komizyomü Relsi Faik Nİ şehrimize dönmüştür. Faik Ni İzmirde satışa çıkarılacak zerinde tetkiklerde bulunmu Büyükderede bir hâdiseoldu İkramiye almak için bir evin duvarına Büyükdere polisi, evvelki gün ga- rip bir ihbar karşısmda kalmıştır. | Mütekait polis komiserlerinden Os- man İsminde birisi, zabıtaya müra- caat ederek, Sarıyerde Büyükdere tir. * Çekoslovakya tebaasmdan -Al - man doktor Richart seyahat maksa- dile Türkiyeye gelirken memnu Min- takada trenin durduğu esnada ağaç- ta iki leylek görmüş ve resmini alır- bırakılmıştır. * Çarşı içinde Istanbul kız lisesi ta lebesinden Mebrükeye söz atmaktan suçlu Behçet, dün Sultanahmet sulh ceza mahkemesinde bir ay hapise mahküm olmuştur , * Seyahat maksadile şehrimize ge len Hindistanm Roskut profesörle - rinden Abdülâziz 15 gün içinde zabı- taya beyanname Suk tanahmet İkinci sulh ceza mahkeme sine çıkarılmıştır. Mahkeme, Abdü- lâzizin bernetine karar vermiştir. Taksimdeki asri helâ Belediyenin Taksimde stadyom kar şısında yaptırmaya karar verdiği ye- raltı helâsmın ingasma haziranda r. Asri helâ biter bitmez Taksim abi- desinin karşısındaki apdestaneler kal dırılacal caddesinde Dere sokağında Karabet oğlu Karlo adında birinin evinde bomba bulunduğunu haber vermiş - tir. Vaziyet, polis müdürlüğüne de bil: dirildiği için iki sivil memur Sarıyere boş olan evde bütün iddialara rağ - men birşey bulunamamıştır. Memurlar, belediye zehirleme me- mürü Kemalin oturduğu yandaki evi de araştırmışlar, burada ekmek par- çaları arasında eroine benzetilen toz- lara rastlamışlardır. Hâdisenin bun- dan sonraki tahkikatı, bir kaçakçı- luk şeklinde takip edilmiştir. Üç bomba bulunuyor Ertesi gün, İstanbulda oturan ev sahibi Karlo ile zevcesi de celbedilmiş ve yeni bir araştırma yapılmıştır. Bu sefer, evin zemin katı ve ahır kısmı kazılmış, bir duvarın dibinde üç bom- ba bulunmuştur. Çıkan bombalardan biri toparlak, ikisi saplıdır. Bunun üzerine Kemal ve Karlo sor guya çekilişler, fakat her ikisi de üç bomba koymuşlar! naatini verdiği için, bu sefer evin bek çisi Mustafa oğlu Mehmet mahirane bir şekilde sorguya çekilmiştir. Meh- met, “Hafiz Ali oğlu Mehmet ismin. de birisi cumartesi günü bana geldi. Ceketinin altından bir paket çıkara- rak bunu al, düvara koy dedi, ben de yaptım!,, demiştir. İkramiye koparmak istemiş İş bu safhaya dökülünce, adr çen, Hafız Ali oğlu Mehmet Jsticvap edilmiştir. Bu adam, her şeyi itiraf ” İederek bu ite eski komiser Osmanm ön ayak olduğunu söylemiştir. Bu me yanda Osmanla Mehmedin bu hâdi- seyi beraberce hazırladıkları tesbit edilmiştir. Bombaların konulması sebebine gelince, tahkikat, muhafaza teşkilâ- tında memur bulunan Osmanm ikra» miye almak ve İnhisarlarda bir me- muriyet temin etmek maksadile ha- reket ettiğini göstermistir. Marangoz Mehmet, bundan iki üç sene evvel bir tramvay arabasma bomba bırakan adamım oğludur ve babası bundan bir milddet evvel ölmtstür, Bombalarm maransz Mehmet ve- #tasile tedarik edildiği de tesbit €- dilmiş buhmmaktadır. Her üç suçlu. din müddel umumfliğe teslim edi- lerek Sultanahmet ikinci ceza mah- kemesine verilmişlerdir. Vaktin geç ti, | olması yüzünden sorguları bugün ya-