9 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

9 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

çig, pazırladığı tey iu makamlarca bl bazı deği: hag tr. Lâyıha bü Ya gönderilecektir. aş Ere, devlet mete- Airektörlüğü,bava #it olmak üze İkisi mali ve idari dearekkep olacaktır. hava, ve iklim olduğu her tür- ve alâkalı devlet azır bulundurmak asi üzerinde beş İstasyonları çalış “layonlardan büyük- kabul edildiği şeteoroloji umum mü yılı içinde faa- dan sonra cüm- hudutları içinde hiç bir ayrı hava bulunmıyacak - ” . tesis UBaşı 4 incide) tetkik ve ara- eye fena tek ik,» bankaya veril- tetkiklerini > İ düşünülen bazı elektrik mıntaka san Münferit ve müstakil bir halde kal- ması istenen Kandilli rasathânesi vam edecektir. Devletin her türlü hava, su ve iklim bilgilerine ait ihti- yaçlarını temin ededek olan bu te- şekkülün mevcut teşekküllerin bütçe lerindeki tahsisatı bir araya topla yacağına ve tek idari bir daireye Hik” bulunacağma göre teşekkülün İraktaki isyan tâmamen bastırıldı Ankara, 8 (A.A) — Irak elçiliğin- den bildirilmiştir: Takriben bir haf- ta evvel orta Fıratta Divaniye muta- sarrıflığında mukim Eizevalim ve Benirız aşiretleri umumi emniyete mugayir bazı hareketlerde bulunmuş lar ve icrayi şakavete tasaddi etmiş- lerdi. Bu mintakada sükünü kurmak ve asayişi iade etmek Üzere Irak hü- kümeti tarafından yapılan askeri ha rekât neticesinde asiler birçok zayia- ta uğramışlar ve mezkür aşiret şef- leri bilâ kaydi şart hükümete teslim olmuşlar ve muhakemeleri icra edil- mek üzere mutasarrıflık merkezine gönderilmişlerdir. Böylece isyan bes- tırılmış ve bu mmtakadaki emniyet ve sükün iade edilmiş ve harekâtı as- keriyeye hitam bulmuş nazariyle ba- kılabilir. Küçük Haberle Ankara, $ (Tan) — Finans Ba- kanlığı, valiliklere bir tamim yapa - rak hayvanlarından bir kısmını veya tamammı saklamış olmalarından do layı hayvan sahiplerine tutulacak zabıt varakularınm iki nüsha olarak tanzim edilmesini ve ileride herhangi bir ihtilâfa meydan vermemek lze- re bir nüshasmın hayvan sahipleri- ne verilmesini bildirmiştir. * Ankara, 8 (Ten) — Gümrük ve İnhisarlar Bakanlığı memurların sıh hi ve senelik izinlerini kullanmak Üzere gittikleri mahallerdeki açık ad reslerini Bakanlığa bildirmeleri lüzu munu gümrük idarelerine tebliğ et- miştir. devlet içinde çok tasarruflu olacağı anlaşılmaktadır. at yapılıyor kikler ikmal edilmiş olsun. Döviz temin edecek madenler Maden tetkik ve arama enstitüsü- nün tetkik etmekte olduğu bazı ma- denler daha vardır. Bunlardan bir kısmının Gru mi mania SEİR biteceğini ümit ediyoruz. Eğer alman neticeler müsbet zuhur ederse mem leketler ehemmiyetli mikdarda dö - viz sokacak olan bu madenleri işlet. mekte bir an tereddüt etmiyeceğiz. Bunların haricinde olarak banka - mızm İştigal mevzuuna dahil elektri fikasyon işleri de vardır. Kurulması trallerinin etütleri ikmal edilmek ü- zereğir. Bunları tatbikat sahasma koymayı şüphesiz ki bankamız eline alacaktır. Bankamız hükümet tarafmdan hazırlanmakta | olan ikinci beş senelik endüstri plâ- nile zenginleşeceğini tabii telâkki edi yoruz. Kütahyadaki liynit madenleri üzerinde 7 - 8 aydan beri yapılmak- ta olan etütler bitmek üzeredir. Bu mevzuun da yakında bankaya İnti- kalini ümit etmekteyiz. Bankanın teşkilâtımı genişletmeğe gelince, biliyorsunuz ki bankamız ye ni teesslis etmiştir. Teşkilâtı genişlet meyi ihtiyaç doğurabilir. Fakat bu belki ileride bahse mevzu olabi! İzmirde bir marangoz karısını 8 yerinden ik öldürdü İzmir, $ (Tan) — Marangoz Meh- met İsminde birisi, bir aydanberi ken- disinden ayrı yaşıyan karısı Hamide- ye dün gece yolda tesadüf etmiş ve tekrar birleşmek İstediğini söylemiş- tir. Hamide, bu teklifleri reddetmiş. tir. Sonunda karısının bu vaziyetine fena halde içerliyen marangoz biça- ğını çekerek karismı 8 yerinden yara lamış ve öldürmüştür. Katil, kendisi daha teslim olmuştur. Sorgusu yapılırken cinayeti düşlinerek ve bilerek işledi- Zini, hattâ onsuz yaşıyamıyacağı için tedarik ettiği biçağı bilettiğini de iti- Ren meselesi Almanyaya sorulan suallerin esasları (Başı 1 incide) Almanyanın halihazırda emellerini tahakkuk ettirip ettirmemiş olduğu- nu ve Avrupanın halihazırdaki siya- si ve arzi statüsünü tanıdığını ve bi- lâhara yapılacak müzakere ve ser * bestçe muvafakat edilmiş itilâflarla tadil edilmedikçe bu statüye riayet edeceğini beyan ve ilân edip etmiyece Gini sormaktadır. 4 — Sualname, bundan sonra Hit- Her'tarafmdan 77 Mayıs 1935 de Ra- yiştagda "Garpte bir hava misakı” #kdini teklif sâdeğinde yapılmış 0- İlan beyanatı geçmektedir. Sualname, garbe ait bu hava misakmı takipten hava kuvvetlerinin tahdidi maksadiy le mmtakavi birtakım itilâfnameler yapılmaması kararı İngiltere hükü - metini büyük teessürlere garkedece- Zini Dâve etmektedir. 5 — Ingiltere hükümeti, Alman- yanm Fransa ve Belçika ile ademi te câavüz misakları akdi teklifinde bu - İınmuş olmasını memnuniyetle kay- deder. İngiltere hükümeti, Alman hü kümetinin bu misaklarla müterafik olarak ziman muahedenameleri ak- tedilmesine mütemayil olduğundan da kaydı malümat eder. 6 — İngiltere hükümeti, Alman- yanm cenubi şarki ve şimali şarki hudutlarındaki devletlerle ademi te- cavüz misakı teklifinde bulunmuş olması keyfiyetini de kaydeder, An- cak bu gibi misakların mütekabil yar dım itilâfnameleri ile zrman altına a- Mp alınmıyacağını öğrenmek ister. 7 — Almanyanm Milletler Cemiye tine girmeğe mütemayil olduğuna da ir olan haber, mevzuu bahis misakla rm mezkür cemiyet mukavelename- sinin çerçevesi dahilinde icrayi hü - küm edeceğini ümit etmeğe müsait- tir, 8 — Almanya, “Almanyanın cenu- bu şarki ve şimali şarki hudutları ü- zerindeki devletler” tabiri dahiline Sovyet Rusya ile Letonya ve Eston- yayı da ithal edecek olursa umum! bir itilâfname akdi geniş mikyasta kolaylaştırılmış olur. Graf Zeppelin döndü Paris, 8 (A.A.) — Brezilyadan dön mekte olan Graf Zeppelin balonu ha- velarm fenalığından dolayı Alp dağ- larmı aşamıyacağından dün saat 16 da Fransız toprağı üzerinden uçmak için mezuniyet istemiştir. Bu mezu- raf etmiştir. niyet verilmiştir. Trianon, Sen Nöyyi asla BAŞI 1 caristana, Bulgaristan, Avıs- | turyaya ve yahut Polonya, Bel kan Antantına yahut Sovyet - ler birliğine karşı olan müna-| sebetleri mevzuu bahsolunsun, | ayni prensiplere ayni hislere ve ayni müşterek menfaatlere İstinat eden siyasaları mutlak surette ayni kalacaktır. Küçük antant devletleri, her türlü suitefehhümlerin ve yan- lışlıkların önüne geçmek için bunu alenen beyanı bir vazife bilirler. Uç Antant memleketi- nin herhangi bir memleket karştsmdaki vaziyeti, dalma ayni, müşterek ve tam surette mütesanit olacaktır. 6 — Milletler Cemiyetinin bugünkü buhranı atlatacağını kati su- rette ümit eden Küçük Antant devletleri, en büyük selabetle Milletler” Cemiyeti siyasasını takipte devam edeceklerdir. Bu devletler, kollektif ve mües- sir emniyet pernsipine taraf. tardırlar ve bu prensipe iştira- ke ve bu prensipi tatbik mev- kine koymağa hazırdırlar. Fa- kat mazide olduğu gibi İstik- balde de kendi milletlerinin si- yasalarına lüzumlu kuvvet ve müessirliği başka vasıtalarla da verebileceklerdir. 7.— Lokarno muahedesiyle bu mua- bedenin ihlâlinin verdiği neti celer meselesinde, üç Küçük Antant devleti, Lokarmo dev- etleri arasmda Avrupa kollek- tif emniyeti için yapılmakta olan İhzari müzakerelerin ça- bukça nihayete ermesini gi meğe haheşkerdiler. Ta ki Kü- gük Antant, umumi sulhun tak- viyesi eserine Merkezi ve Şar- ki Avrupada olduğu gibi Garbi Avrupada da iştirak edebilsin. Ren paktının doğrudan doğru- ya mumsisi olmamakla bera- ber, Küçük Antant devletleri, bu hususta çıkacık bir anlaş- mazlığın kendileri için de neti- celer vereceğini bilerek, bu mü- 5 aakerelerin, Jpkişafını dikkatle taki Ni 8 — Küçük Antant devletleri, St- Germen, Trianon ve Neuilly muahedelerine hürmet bahsin- de hayati menleri bulunduğuna işaret ederler. Esasen bu dev- letler bu hususta: noktayi na- zarlarmı daha evvel bildirmiş ve malüm hattı hareketlerini almışlardır. Bu günü müzake- reler esnasında kendi hak ve menfaatlerinin tam suretle #iyaneti için istikbaldeki pra- tik hattı hareketleri hakıknda karar alan bu devletler şunu kra'yetle ifadee derler ki, 20 manında bu haklara ve bu ha- yati menfaatlere hürmet edil mesi için lüzumu olan her şeyi yapacaklardır, yani istikbal İ-| çin hareketlerinde tam bir ser-| bestiyi muhafaza etmektedir. ler, Ayrıca ve bir kerre dahâ şunu tespit ederler ki, diğer mumzi devletlerle birlikte müş terek surette bağlı bulunduk- ları bir beynelmilel bükmün değiştirilmesinin meşru bir hal iktisup (etmesine, eğer bu değişiklik hakkında kendi- leri ile müzakere edilmez ve beynelmilel hukuk prensipleri mucibince? uzalaşılmaz ise, ka- tiyen tasviplerini vermiyecek- lerdir. 9.— Halen meri muahedelere hür- met hakkındaki bu vaziyet Küçük Antant devletlerinin Tuna havzasi devletleri arasım- da ekonomik iş birliğini mey- dapa getirmek için bütün ©- nerjileri ile teşebbüslerini ta- kip etmelerine bir mani teşkil etmemektedir. Bu suretle ken- di ayan hüsnüniyetlerini vesi- kalarla takviye etmek ve bu hususta bir uzlaşmaya varmak üzere Küçük Antant dev - etleri, şimdiye kadar bir çok kerre, Roma hükümeti İle ve Almanya ile ekonomik iş bir- liği prensiplerine iltibak et- mekte olduklarını bildirmişler» dir. 10.— Küçük Antant devletleri, bey- nelmilel vaziyetin çok ciddi ok duğunu bilmektedirler. Millet- ler Cemiyetinin omilessis dev- letleri olmak ( sıfatiyle Küçük Antant devletleri derin surette sulha bağlıdırlar, 1914 - 1915 Küçük Antantın kararları | ” İunmak üzere Cenevreye gidecektir. -Jermen ve bozulamaz INCIDE Milletler arasmda uzlaşmanm kiymetini takdir etmektedirler, Fakat, derin surette sulhper- ver bir iş birliğine varacak doğru bir siyaset yolunun li- zumuna kani “bulunan Küçük Antant devletleri sulhu ve va- tanlığmı dost ve müttefik mil- etlerinin halen elinde bulunan ve ilerde eline geçecek olan her türlü vasıtalarla mildafaa için bütün lüzumlu tedbirleri birlik- 11.— Gerek Cenevrede olsun gerek| adi diplomatik yollarla olsün| çok yakmda bütün bu mesele- ler üzerinde cereyan edecek o- Ian mühim müzakereler o bah- sinde, fiç bakan daimi surette irtibat halinde buluncaklardır. Çek Dış Bakanı Krofta bugün meçhul asker âbidesine gitmiş ve çe- lenk koymuştur. Bunu müteakıp Krofta, Belgrad Üniversitesini ziya- ret etmiştir. Romanya Hariciye Ve- kili Titülesko süat 16,30 da Avalada- ki meçhul askerin mezarına ve milte veffa Kral Aleksandrın mezarına çe- lenk koymuştur. Titülesko, yarın (bugln) Bükreşe dönecektir. Çek Hariciye Vekili Krof ta, gazetecileri kabul ederek Küçük Antantım çalışması etrafında kat'i bir lisanla İzahat vermiş, antantta da bil olan devletler arasmda tam bir âhenk ve iştirak birliğinin kuruldu- unu ve anlaşma yolunda müsbet a- melf neticeler elde edildiğini söylemiş tir, Çek Dış Bakanı bu akşam Prâ- ğa hareket etmistir, Titulesko da ya» rın Uluslar kurumu konseyinde bü - Metaksas Atinaya döndü Atina, 8 (Tan) — Başbakan Ge- nerai Metaksas dün akşam saat s6 - kiz buçukta Atinaya dönmüştür. Bü- tün bakanlar, sivil ve askeri erkân ve "Balkan devletleri elçileri tarafından karşılanmıştır. İstasyonda elçiler ile konuşan Ge neral Metaksas Balkan paktınm, Bel grad konseyinden sonra, her vakit. > ten daha yiyade kuvvetlenmiş oldu- gunu temin eylemiştir. Toplanan ahali Başbakanı şiddetli bir surette alkışlamışlardır. Başba - | kan istasyonda bulunan Bakanlar ile İ birlikte Dış Bakanlığına giderek o - rada iletime eden Bakanlar heyetine Bir rüya! Adisababa düştü düşeli karışık rü- yalar görmekteyim, Akşamları radyo da şehrin yanmakta olduğunu, çetele- rin hâlâ çapulculuk ettiklerini, Necaşi nin Kudüse vardığını, oradan Cene#- reye gideceğini velhâsıl şu bedbaht Habeş harbinin safahatını dinliye din iye tahteşşuurumuzda bir Habeş Şu- besi açılmıştır. Bu dinlediğimiz sözler arasında Italyan zimamdarlarınm lâ- kırdıları da vardır. Bunlardan birisi Habeşistanm ar- tak Malya olduğunu söylemişti. Her kaziye gibi bunun aksi de sahih ol: artık Italyanm Habeşistan olduğu te almak kararındadırlar, ) iddia edilebilir. Hele bu “renkli zafer, den dolayı söylenen sözler arasında “otuz asırlık mazimiz., diye bir Roma veraseti id- dia edenler de bulunuyor. Korkalur ki, (Neron) dirilip: — Adisababanın alevleri Roma ta- rihine yaraşmaz... Diyerek Romayı bir daha ateşe vermesin!.. İste bu ve buna benzer malihülya- larla uykum geldi. Yatağıma kıvrii- dım. Arada bir sürü başka rüyalar gördüm ya! Fakat belli başlısı şu ol- du. Bir büyük beynelmilel siyasi ce miyette imişiz. Ben gazeteci olarak bulunuyormuşum. Dikkat ediyorum. Bizim murahhasımız da yok. Heyet- te bir heyecan var. Yanımdaki arka- daşa soruyorum: — Kuzum, nedir bu heyecan? — Bilmiyor musnuz?. Necaşi ge- lecekte onu bekliyorlar. — Yaaaa! (kendi kendime ama çla battal gazeteci imişim diyorum) bi- raz sonra muxika baslıyor. Garip bir sey (kuğunun ölümü) parçası çalmı- yor. Biraz sonra beyazlar giymis iki kişi birisi -resminden tanıdım- Neta- si önde, diğeri -onu da yanımdaki söy- ledi- Ras Kassa salondan içeri giri yorlar, Herkes ayağa kalkıyor ve Necasi- nin yoluna iki keçeli diziliyorlar, Ne- caşi ağır ağır ilerliyor. Kudüsten h- nüz geldiği üzerindeki günlük koku- larından anlaşılıyor. Sıra ile bütün delegelerin elini sıkıyor ve her biri- inin elini sıktıktan sonra: i — Twu! diye suratına tükfrüyor. On üçüncüye tükürdükten sonra Ne- inin ağzında tükrük © kalmadığın- fn arkamdaki Ras Kamayar — Devam et! Diyor ve Ras Kassa ayni suretle namı imparatoriye bu va- zifeyi ifa ederken kendisi ağır ağır salondan çıkıyor. Tam o sırada heyet âzasından birisi; — Aman Majeste! Bendenizi unut- İ Belgrad korseyi kararını izah etmiş tir, Liderler meclisi toplanıyor Atina, 8 (Tan) — Pazartesi günü bakan Metaksas Meclise Belgrat kon seyinin netieelerini bildirecektir. Son ra Yunanistanm harici borçlar: me- selesi müzakere edilecek ve esham hâmilleri ile konuşmak üzere Lon - daraya gidecek heyete talimat verile cektir. Makedonyada seller altında kalan köyler Atina, 8 (Tan) — Dış Bakanlığına gelen resmi telgraflarda Tsalya taraf larmda hâlâ şiddetli yağmurların de- vam ettiği bildirilmektedir. Makedon yada da birçok köyler sular altında kalmış, mezrust mahvolmuştur. Pi » niyos ve Pamisos irmakları da taş - muştar. Londra - Tokyo müzakereleri Paris, 8 (A.A.) — Madam Tabou- is, Oeuvre gazetesinde yazıyor: Lon- dranm muhafazakâr mahafilinden birçoğu, İngiltere ile Japonya arasın- da bir mukarenet vücude getirilme- sine taraftar bulunmaktadırlar. Ma- dam Tabouis'nin istihbaratma göre bu husus hakkında şimdiden Londra ile Tokyo arasmda müzakerelere gi- Liderler meclisi toplanacaktır. Baş-| tunuz. Paflagonya murahhasıyım... Necaşinin bulunduğu yerle Pafla- gonya murahhasının arasmda en az sekiz metro mesafe var. Oraya kadar İ tüküremiyeceğini bilen imparatorlar islatıyor Paflagonya murahhasınm suratına bir fiske tükrük gönderiyor. Ben o sırada yanımdakine soruyo- rum: — Bu nedir yahu?! — Bu bir nevi iltifattır, Imparator. run bizzat suratına tiiküirdükleri (Ba- di saba) nişanmm birinel rütbesini, Ros Kassanımkiler de ikinci rütbesini alacaklar... Diyor ve o sıra bizim sokaktaki çöp arabası tangırdıyarak geçtiği için rüyamı harap ediyor ve beni uyan- dırıyor. a B. FELEK m Müzeler Direktörünün konferansı Dün Eminönü Halkevinde Müzeler umum müdürü Aziz Oğan tarafın « dan bir konferans verilmiştir. Aziz Oğan, Höyük hafriyatında çıkan kıy metli Hitit eserlerinin bütü tarak, eski İstanbul yapılarından bahsetmiştir, Bu arada, birçok eser» ler projeksiyonla gösterilmiştir. Viyanada Vatanseverler lideri öldürüldü mü? Viyana, 8 (A.A.) — Prens Stan rişilmiştir. Varşovada gizli bir . teşkilât Varşova, 8 (A.A.) — Polis gizli bir tethişçi teşkilâtı meydana çıkar. mış ve yüz kişi tevkif etmiştir. Bun- larm birçoğu sulkastta bulunmak Ü- zere iken yakalanmıştır. Evlerinde yapılan araştırmalarda da mühim harbine iştirak etmiş devletler olmak sifatiyle de sulhun ve mikdarda silâh ve cephane ele geç « miştir, hemberg'in eski yaveri ve Vatanse- verler cephesi lideri, Berthold Cu - rand'm esrarengiz bir surette ölmüş olduğu haber verilmektedir, Alman mekteplerinde ingilizce öğretilecek Berlin, 8 (A.A.) — Almanya Kül- tür Bakanı Rust 1937 senesinden iti. baren bütün Alman yüksek mektep- lerinde yabancı dil olarak İngiliz W- sanınım öğretileceği hakkında bir €- mirname imza etmiştir. 0 EEEREER İEEYİ #“E