9 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

9 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

4 SALICNALN No. 127 Ziya ŞAKİR Felâhı Vatan Grupu derhal ve sür'atle harekete geçmişti Bunun Üzerine İtilâf Devlet- teri mümessilleri Babtiliye bir no- ta vermişler. Bu cinayetlerin fail leri olan (İttihatçı ve Kuvayı Milli- yeci) lerden isim sırasile (430 kişi)- yi istemişler. Bunların içinde, (30 adet te meb'us) varmış... Sadrazam Rıza Paşa — biri Kuvayı Milliye, diğeri de Itilâf Devletleri olmak Üzere — Iki ateş arasında kalmış..Bu ateşe dayanamıyacağmı anlar anla- maz, istifayı basarak kendini kur- tarmış. 4 — Vaziyet, gayet vahim imiş, Eğer Damat Ferit Paşa sadaret mevkiine gelip te işleri düzeltmez- #e, bu vahamet bir felâket husule getirecekmiş... Asıl meselenin fena €iheti şurası imiş ki; Damat Ferit Paşaya sadareti kabul etmesi rica edildiği halde: — Mazurum. Buyurmaktalarmış.. Bu (mış) ların altına öir hayli (miş) lar daha sıralanıyor; bu iğ- renç zehirler, damla damla milletin kalbine akıtılıyordu. Istanbul, dedikodu içinde çalkanı-| yordu. Her saat başmda korkunç ga-! yialar çıkarılıyor; şehrin en hücra köşelerine kadar duyuruluyordu. Esa sen Istanbul, fevkalâde hadiselerle garsilıyordu. Aylardanberi maaş ala- mıyan mektep muallimlerinin iki gün' evvel başlıyan grevi devam ediyor; tam yüzelli mektep, kapalı bulunuyor, halk, bu idaresizliği takbih için söyli- yecek söz bulamıyordu. Ayni zamanda mecliste başlıyan te lâş ve heyecan da artıyordu. En kü- çük bir hâdise, büyük akisler yapmak istidadı gösteriyordu... Vefat eden meclis reisinin yerine kimin intihap edileceğine dair meclis koridorların- da hararetli müzakereler cereyan €- derken; memleket, hükümetsiz ya- gıyordu. (Felâhı vatan grupü) derhal hare- kete geçmişti. (grup reisi) Celâlettin Arif Beyle meclis rels vekilleri, Ab- dülâziz Mecdi efendi ile Hüseyir Kâ- xım Bey saraya (gönderilmişti. Bu” zatlar meclis grup nama pedişahi görecekler; (âmali milliyeye muvafık bineye itimat reyi verip vermemek sa lâhiyeti de tamamen meclisindir.. Memleketin vükelâ buhranına ve ka- bine oyunlarma tahammülü yoktur. Onun için zatı şâhane evvelâ teşkilâtı milliyenin, o teşkilâttan vücude ge - len meclisin ve milletin ekseriyetinin fikrini nazarı dikkate almalı.. Iyi dü- şüinmeli.. Vaziyetin nezaketi ile müte nasip bir kabine teşkil etmeli... Her Okuyucu Mektupları Bir okuyucumuzun dileği Bayazitta Tavşantaşi mahalle: de 24 numaralı evde Salâhaddin ve Halime yazıyorlar: | “— İcra dairelerindeki muamelele - rin uzayışı, eshabı mesalihin sızlan- İmalarmı mucip olmaktadır. Vaktin kaybedilmemesi için muamele gecik- melerini önliyecek tedbirler almma- 8i çök yerinde olur." Gürültüden şikâyet ediliyor Tophanede Boğazkesende Sobacı Ahmet şunları yaziyor: '— Beyoğlu hastanesine yeniden ve edilen pavyonun karşısındaki | -— TAN şeyden evvel şunu bilmek lâzımdır ki. | pir apartmanda oturuyorum. Gece Damat Ferit Paşanm riyaseti altında| ve gündüz hastaneye sıhhi imdat 0-| teşekkül edecek bir kabine, hiçbir za| tomobilile durmadan hasta getirili- GE MEMLEKET MAN ZARALARINDAN : Tekirdağ iskelesi Abdülâziz Mecdi Efendi man meclisimizden itimat reyi alamı- yacaktır Hattâ; riyaset Tevfik Paga- ya verilirse,0 zat te ayni âkıbete du- çar olacaktır. Bu gibi zevat iktidar mevkiine getirilirse, neticesi buhran- dır. Abdülâziz Mecdi Efendinin bu sert, kat'i ve tehditkâr sözlerini derin bir dikkatle dinliyen; ve vaziyetlerinden, bu sözlere hak verdiği hissedilen baş kâtip Ali Fuat Bey, Vahidettinin hür zuruna gitmiş. Bir hayli kaldıktan sonra avdet ederek, şu cevabı getir - migti. — Zatı Şahane, bütün meb'us beyefendilere selim bu- yuruyorlar; ve diyor lar ki... Ahval ve vaziyetin vahameti- ni ben de onlar kadar biliyor ve id-| rak ediyorum. Onun için kabinenin teşkilini, zamanın hal ve ahvaline uy| gun bir zata havale edeceğim... Fa - kat; o zat, refakatine kimleri alacak.. Kabinesi kimlerden mürekkep ola- bir kabine teşkili) için rica edecekler- di. Halbuki padişah Vahidettin bu zat İarı huzuruna kabul etmemiş; —Başkâtip ve baş mabeyinci ile müzakere etsinler. Diye haber göndermişti... Bu irade, | Saltanat makammı işgsl eden hüküm ! darm, böyle buhranlı bir zamanda mil letine karşı beslediği hisleri, bir kere daha isbat ve teyide kâfi gelmekte idi . Padişahm gösterdiği bu kayıtsız - ık, (Abdülâziz Mecdi Eefendi) yi çok müteessir etmişti. Hamiyetin ve mil- Hiyetperverliğin timsali olan bu koca Türk, şahsi ve milli gururunu muha- faza etmek için derhal sarayı terket-| mek istemişti. Fakat, Hüseyin Kâzım Beyle Celâlettin Arif Bey, deruhte e- dilen vazifenin ehemmiyetinden bahse derek Mecdi Efendiyi 'kna etmişler; (Vahidettin sarayı) nm bütün levs, riya ve ihanet cereyanları karşısmda, nasiyesinin temizliğini ve bitaraflığı. | nı muhafaza eden başkâtip AB Fuat Bey ile müzakereye girişmişlerdi. Grup reisi sıfretile Celâlettin Arif Bey şu sözleri söylemisti: — Arkadaşlardan aldığımız temi. nat Üzerine bizde zatı şâhaneye temin edebiliriz ki: Teşkilâtı milliye, zatı Hazreti Padişahiye tamamen sadık - tır. Buna binaen bu teşkilâttan do - ğan bugünki meclisi mebusan da, za tı şâhaneye ayni sadakat hislerile mü- tehassistir. Meclis, heyeti vükelânm istifasmdan dolayı müteessirdir. Fa- kat, zatı gâhanenin âmali milliyeye muvafık bir kabinenin teşkilini fer -| man buyuracaklarından emin olan ar | kadaşlarımız, bir dereceye kadar müs teribtir. Zatı Hazreti Padişahinin ma lümu Şahaneleridir ki; teşkilâtı milhli- | ye, bütün matalibatmı hülâsa etmiş- | tir. O da, Misakı Milli dir. Tamamen | kantiz ki,zatı şahane de ayni maksadı terviç ve takip edecek bir kabinenin teşekkülünü ferman buyurarak milli gnveyi tatmin edeceklerdir. Hüsevin Kâzım Bey de bazı şeyler #vledikten sonra. Abdülâziz Mecdi Efendi fikrini şu suretle izah eylemiş- ti: , — Müracaatımız, yanlış anlaşılma sın. Biz, Kanunu Esasi ile müeyyet o lan Padişahın hukukuna tecavüz et- cak?,. Bunu, bilemem. Şunu ve yahut bunu intihap et, diyerek o zatın hak ve salâhiyetine tecavüz edemem... Yapsam, yapsam; bir şey yapabilirim. Kendisine, meclisteki ekseriyet gru- pile anlaşmasını tavsiye edebilirim. Başkâtip Ali Fuat Beyin padişah nâmına söylediği bu sözler; heyeti bir dereceye kadar tatmin etmişti. Padi- şahm, (icabı hal ve zamana muvafık bir zatı) intihap edeceğine dair gön- derdiği haber, meclis; ile mücadeleye girişmek fikrinde olmadığını ihsas et mekte idi. TArkası var) yor, Otomobilin insana korku veren acı çığlıklarından kurtulup ta isti-| rahat etmenin İmkânı yoktur. Ya otomobil kornesi çalınmamalı, yahut mahalle aralarındaki bu hastane başka tarafa taşınmalıdır. * Cevaplarımız * Edremitte Noter Kâtibi Nasuh Atılgana: “.— 1940 Harbi adlı tarihi tefri- kamız, 25 - 4 - 938 tarihli nüsha- mızda başlık olarak 3 numarayı &- lacakken $ numara konmuştur. Ya- zmın sonunda başı birincide ibaresi vardır. $ numara 3 ve başı birinci- de cümlesi de arkası var olacaktır. Özür dileriz.” * Bakırköyde M. Yıldırıma: “— Düşündüğünüz fikir caziptir. Ancak jilet bıçağı satışı menedilemi- yeceği gibi, üzerine yüzde yüz pul da yapıştırılmasına imkân yoktur. Ticaret serbesttir.” * İzmir karilerimizden A. Muhit- tine: “— Yazınızı okuduk. Sormak is- tediğiniz noktalar üzerinde yeni çi- kacak olan İş Kanununda sarih hü- kümler bulunacaktır. (o Alâkanıza müteşekkiriz. Arzunuzu ilk fırsatta | yerine getirmeğe çalışacağız.” | Kalk n LAMLE | BULMACAMIZ | 2345678901 SOLDAN SAGA VE YUKARDAN AŞAĞI : 1 — Arpa suyu (4). Sancak (6) 2 — Ozirisin arkadaşı (4). Büyük (8). Nota (2). 3 — Istirham (4). 4 — Sinirli (5). Başmabir harf gelirse yıldırım olur (4). 5 — Mezun (6). 6 — Bir adet (3). Mahvetmek (5) 7 — Sanat (2). Fehme (7). 8 — Bir hece (2). Belgem (4). O- kun kirişi (3). 9 — Yeterlik (7). TAN Abone ve ilân şartları: Küçük ilânların 5 satırlığı bir defalık 30 kuruştur. 5 satırdan fazlası için satır başına 5 kurus alınır. Bir defadan fazla Için ye kündan “ 10 kurus indirilir. 1- RENK Baş Rolde G miyoruz. Kabine reisi ile Şehislâmı bizzat intihap etmek hakkı, tamamen kendilerinindir. Ancak şu var ki, ka- Bugün MELEK”'de 2- YARALI Oymyan: PAULA VESSELY 10 — Trakyada bir nehir (4). Ek- mekle yenen şey (5). 11 — Bir hece (2). Köpek (2). Ra- bıt edatı (2). DÜNKÜ BULMCAMIZIN HALLİ 1 — Yangm (6). İki (2). 2 — Ermeni (6). 3 — Negüs (5). Elmas (5). 4 — Üzüm (4). Ait (3). 5 — Sübay (5). 6 — Ne (2). Macar (5). Ka (2). 8 — İmlâ (4). Tura (4). 9 — Kemik (5). Umma (4). 10 — İnat (4). Karmen (6) 11 — İs (2). Baba ana (7). TEŞEKKÜR Refikama yaptıkları mühim bir ameliyatla onun hayatını kurtarmak yolunda gösterdik- İeri yüksek ihtimam ve alâka- dan dolayi kıymetli Hocamız Profesör Operatör (Ahmet Ke- mal Ataya) teşekkür ve saygı- lar sunmayı bir vazife bilirim. Dr. Ziya Kaya birden: Li “PEÇE RETA GARBO KU Karamürsel, (Tan) — 535 numaralı Karamürsel Tarım kredi koope- | | DİNASI $ | ratifinin fevkalâde ve alelâde heyeti umumiye içtimaları Gençler birli Merzifon, (Tan) ği salonunda yapılmıştır. inle bolan V gölen verilmiştir. Akşam hususi otoray ile Tireden ayrılmışlardır. Yu- MEMLEKETTE “TAN Aydın mıntakasında yeni zeytin mahsulü çok ümitli Aydın, (Tan) — Geçen senekinden çok fazla olan sebze ve hububat, kuraklık yüzünden bu sene mahsus derecede az rekolte verecektir. Bu yu 55305 hektar arazi ekilmiştir. Pamuk ve kuru sebze ekimine husu- si bir ehemmiyet verilmesi, hububat ziraatine tesir etmiştir. Aydmn başlıca ihraç maddesi, incirdir, Incir rekoltesinin çoğaltılması için has- talıkla mücadeleye ait bütün tedbirler alınmıştır. Ihtiyar ağaçlarm ye- rine tazeleri dikilecektir. 935 mahsulü, sürmenin İyİ yapılmamasndan ufak kalmış ve kurak- lık hakiki rekolteyi 934 senesindekinden de aşağı düşürmüştür. Bunun- la beraber, budama işleri henüz bir yoluna konmamıştır. Rekollenin az. lığndaki yegâne âmillerden biri de budur. Sureti umumiyede 936 mahsulü çok verimli olacaktır. Ziraat mem'r- larının zeytin mıntakalarmda sürekli seyahatleri, zeytin ticaretinin en faydalı bir yola gireceğini ummak yerinde sayılacaktır. Konya ovâ barajlar Konya, (Tan) — İk işlerile mücaö” let, sulama işler yet vermektedir. da yapdacak b walisinde kurula” bir an evvel faali rarlaştırılmıştır. » zerine açılan bir * tır. Sondaj işlerin” muştur, Şirketlerif edilmektedir. Karamürsel zirai kooperatifi | Mersifone Fevkalâde içtima hararetli münakaşalardan Sonra neticelenmiştir. Bütün ortaklar 2836 sayılı kanuna uymağı kabul etmişlerdir. Yalnız iç- lerinden ademi intibak arzusunda bulunan 13 ortak, fikirleri kabul © dilmediği için, içtimar terketmişlerdir. evine vermiştir. * 885 Okunan İş raporuna ve bilânçoya göre kooperatif yık içinde zirai (etmiştir. ihtiyaçlarını görmeleri “em ortaklarına 12152 lira ödünç para ve iştir. |carlardan bazılar Bütün masraflar çıktıklan sonra da hesabatını 114 lira safi kârla ka- Esirgeme Kurumü patmıştır. Seçim neticesinde: Reşat Güler, A, Riza Aslanalp, M. Saim | faaliyete - Bücer ve Cemal gür yönetim kurulu üyeleri we Osman Vasfi Algüzey | şekilde düzeltileci ile Halil Güven de kontrolör olmuşlardır. içinde yine Halk cektir. Maamı Halkevi büyük Ödemiş muallimlerinin seyahati Tire, (Tan) — Odemiş öğretmenleri ilçemize gelmişlerdir. Tire öğ retmenleri tarafından karşılanan misafirler şerefine ikinci okulda bü karki resim, öğretmenleri bir arada gösteriyor. Kayseride bahar at | Adana Türkkuşu bu koşuları başlıyor hafta açılıyor Kayseri, (Tan) — Tikbahar at ko-| Adana, (Tan) — Şehrimizde Ma - şuları 17 mayıs pazar günl yapıla- | yıs içinde bir Türkkuşu açılacaktır. caktır. Bunun için Atlıspor klübü - ikm eri iğneler Türke il korlardaki uşuna yazılmak istiyenlerin sayısı nün Çoru lm ee çoğalmıştır.Şimdiye kadar müracaat eden bazırlı şlamıştır. “İ edenler 400 kişidir. Tıbbi muayene - bakalar, tay deneme koşusu, Erciye$ | den geçirildikten sonra kabul edilen- koşusu ile mukavemet koşusundan | ler birisi kadın olmak üzere 70 kişi- ibarettir. Atirspor için ayrıca kon - dir, Türkkuşu muallimleri Ankara - kur hipik ilâve edilmiştir. Bütün ko- dan gelmişlerdir. Kayseriden iki plâ- şu birincilerine mükâfatlar veril, - | VöT gönderilmiştir. Hazırlıkları ya cektir. pan komisyon. Adana Tiürkkusunur Beylerin babs#' ral dün vefat İn Vefa idma” bu hafta içinde açılınasına karar ver | üğinden: g miştir. Vefamızı Böce”çilik enstitüsü Cavit, Saim Ct Balıkesirde bir zahire mağazası yandı Balıkesir, (Tan) — Arap Sadetti- nin pamuk zahire mağazasında gece İ saat 3 de çıkan yangın, 200 kilo pa- | mukla mağaza çatısı yandıktan son- va söndürülmüstür Adapazarı, (Tan) — Burada açı- lan böcekçilik kursuna yirmi beş ta- lebe devam etmektedir. Kurs, Bur- sa böcekçilik enstitüsünden böcek tohumu alarak köylüye bedava da- Iğıtmaktadır.