14 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

14 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

Siyasette intizar devresi Konsey vaziyete intizar etmek üzere dağıldı ——0ANI 1 göre Mmgiltere bir “intizar ve ml- şahede,, politikası gütmekte, zira: 1 — Malyanm niyetleri tavazzuh ekmedikçe, 2 — İngilterenin sorgularna Al- manyadan cevap gelmedikçe, 3 — Yeni Fransız kabinesi teşek- kül etmedikçe hiçbir tedbir almak istememektedir. İngiliz gazeteleri ne diyor? Berlin, 13 (Tan) — İtalyan mu- rahhaslarınm Cenevreyi terkederek Romaya döndüklerinden bahseden Ingiliz gazeteleri, Müssolininin bu hareketini pek acı bir lisanla tenkit etmektedirler. Gazeteler zecri ted - birlerin şiddetlendirilmesini istemek tedirler. Efkârı umumiye İtalyaya karşı çok gergin bir vaziyet takm - mıştır, Roma nasıl tefsir ediyor Roma, 13 (A. A.) — Yarı resmi mahafil, İtalyan (o delegasyonunun Cenevreden müfarekati hakkında şöyle veya böyle bir tefsirde bulun- maktan ve bu harekete herhangi mana vermekten imtina etmektedir ler. Ayni mahafil şu beyanatta bulun- maktadır: Şimdi ne olacağını bilmiyoruz. Fakat Italyanın bu hareketi, büyük bir ehemmiyeti haizdir. Resmi mahafilde elde edilebilen yegâne mütalea şudur: İtalya Habeşistan o murahhası İle birlikte bir masada bulunmağı ka- bul edemezdi. Çünkü Habeşistan bundan böyle İtalya imparatorluğu eczasmdandır. Almanlar İalyanların Cenevreyi terkedeceğini zannediyorlar Berlin 1 3(A, A.) — Berliner Morgenpost gazetesi oAloizinin Ce- nevreden geri çağrılması hakkında gu satırları yazıyor “ İtalyanm, bu badiseden sonra, hâlâ Milletler Cemiyeti azası ölüFak kalması pek az muhtemeldir. Artık diplomatik görüşmelere tekrar baş- lanması imkânsızdır. Berliner Lokal Ançayger gazetesi diyor ki: “Italyan görüşünün şimdi Cenev- rede vaki olan bu yeni hadiseyi in - taç etmesi zaruri idi. Aloizi konsey ( celsesini terketti. Zira konsey Romanın emrivakilerini tanımak istememektedir. Şimdi ne olacağını kimse bilemez. Mussolini Milletler Cemiyetini terkedecek mi? Burası meçhul, fakat ihtilâfın Italya ile İngiltere arasında değil, Millet - ler Cemiyeti ile İtalya arasında ol- duğu hakkındaki İngiliz tezine hak verdirecek bir hâdise olmuştur. İfelya Cenevreden koğulmuş bulunmalıydı ! Londra, 13 (A. A. )— Sol cenah gazeteleri, İtalyanların Cenevreden müfarekatlerini alkışlamak için he- men hemen yekdiğerinin ayni tabir. leri kullanmaktadırlar. Nevs Chronicle diyor ki: “İtalya, şimdiye kadar çoktan Cenevreden kovulmalıydı., , Deyli Heraldd'en; “Italyanlarm Cenevrede bulunma ları, hem hoşa gitmiyen, hem de bir takım müşkülâta sebebiyet veren bir şeydi. * Sağ cenah gazeteleri, Milletler Cemiyetini tenkid etmektedir: Morning Post diyor ki: “Son on iki ayın vakayiinden alı- nacak yegâne dersin şu olabileceği kat'iyyetle söylenilebilir: Biz, öyle bir âlemde yaşıyoruz ki, bu âlemde emniyetin yegüne zımanı silâh kuv- vetidir. İşler elçabukluğu ile halledilemez Londra, 13 (A. A.) zetesi yazıyor: “Milletler Cemiyeti, dün çok iyi hareket etmiştir. Bazı işlerin başka zamanlara bırakılması akıl ve basi- rı emretmekte olduğu ahval var- dir Cemiyetin faaliyet ve icraatı, Habeşistandaki vakayiin mecrasını değiştirebilseydi, O zaman seri ka - rarlar alınması mevzuubahs olabi - lirdi. Bariz bir taarruzun ve bir düzüneden fazla taahhütlerin ihlâle dilmesinin tevlit ettiği mes'uliyetler meselesi, öyle el çabukluğu ile hal- ledilemez. Tesirleri derecesi her ne — Times ga- INCIDE —— Loid Corca göre Habeşistanda işkence ve kıtal yapılıyor ! Londra, 13. (A.A.) — Vestmins- ter'de “Sulh ve İmara müzaharet için çalışma konseyi ” nin kuşat resi yapan Lloyd George, şu beyanatta| bulunmuştur: Habeşistan'da vukua gelen şeyler, bizim için elim bir ders olmuş Tesirleri görülebilecek zecri tedbir- lerin tatbiki hususunun mütemadi- yen tehir edilmesi, bunların tatbiki için söz verildiği halde bu tutulmaması ve yahut bunların tat- bikinden imtina olunması, Hor - Laval projesi rezaleti, binlerce ka- dın, erkek ve masum çocuğun zebir- li gazlarla boğulması, etrafa zehir neğretmekte kullanılan petrolun ve- rilmesi, Milletler Cemiyeti mukave- lenamesinin himayesi altında bulu- nan bir memlekette işkenceler ve kr. tallar yapılması bu dersler meyanın. dadır. ZE olursa olsun zecri tedbirler sistemi- ni terketmek adeta bir delilik olur. Bir sünger mi geçirmeli ? Londra, 13 (A. A. )— İngiliz par- lâmento mahafilinde hâkim olan ka- naat şudur ki İngiltere hükümeti Italyaya karş şiddetli davranmağa asla niyetli değildir. Ve hattâ Ha- beş meselesinin Üzerinden “sünger geçirmek,, teklifine gizliden gizliye müsalt bulunmaktadır. Yarı resmi mahafil, İtalya Misir. daki İngiliz menaflini tehdit etme - dikçe İngilterenin kendisine karşı harbetmek istemiyeceğini söylemek tedirler. Bu münasebetle, Akdeniz- den geriye çekilen İngiliz harp ge- milerinin çokluğu da nazarı dikkate vazedilmektedir. Bununla beraber, muhalifler kilise mahafili ve “genç muhafazakârlar,, hâlâ Italyaya kar- şı şiddetli bir politika takibini iste- mekte ve Baldvinin otorite zâfını tenkit etmektedirler, ilngiltere sefirini geri çağıracak Londra, 13 (A, A.) —İyi bir kaynaktan haber verildiğine göre artik Addisababada bir Habeş hü - kümeti bulunmadığından İngiltere hükümeti oradaki elçisi Sir Sidney | Barton'u geriye çağıracaktır. Maa - mafih Addisasabaya bir İngiliz kon- #olosu tayin edilecektir. TAN — Baldvin, evvelki gün A - vam kamarasında sorulan bir suale cevaben sefirin orada kalacağını söylediği için yukardaki telgrafr bü- yük bir ihtiyatla karşılamak Jâzım- dır. Negüs "Cenevreye - gideceğim,. diyor Londrş, 13. (A.A.) Negüs, Reuter'in Kudüs muhabirine beya- natında demiştir ki : Henliz kati bir proje yapmış bulunmıyoruz. Fakat ilerde Londraya gitmek ve Milletler Cemiyetinin gelecek toplantısında ev vel de Cenevreyi ziyaret etmek fik- rindeyiz, haklı davamızı müdafaa'ya ve memleketimizi ecnebi askeri iş gelinden kurtarmak için muslihane çalışmaya devam azmindeyiz, Eözle- rimiz hâlâ Milletler Cemiyetine mü- teveecihtir. Ve olan bütün şeylere rağmen Habeşistanın ananevi istik- /lâlinin tam olarak iadesi hususunda halâ Milletler Cemiyetine itimadımız vardır. Negüs Ermeni kilisesinde Kudüs, 13. (A.A.) — Negüs ya- nında veliaht ve Rass Kassa olduğu halde bugün yaya olarak Seint Jac- gues ermeni klisesine gitmiş, orada vepılan hususi ayinde bulunmuştur. Negiis'ün arkasından, başlarında bir ermeni patriği olduğu halde kır- mizt ruhani elbiselerini giyinmiş yüz papas ellerinde mumlarla yürtyor- lardı. Negüs öğleden sonra Arap gaze- tecileri şerefine bir çay ziyafeti ver- miş ve gazeteciler Negüs'e beyanı muhabbet etmişlerdir. sözlerin | temasta bulunabileceğini ilâve et - "yi erbabı konfederasyonunun zecri| TA Baldvinin fikri İtalya Cenevreden çıkartılmalı mı ? Londra, 13 (Tan) — Amele fır- kasından M. Coks'un İngilterenin M. Mussoliniye, İtalyanın her türlü ilhak hareketini kabulden imtina €- deceğini bildirip bildirmiyeceği şek- linde sormuş olduğu bir susle ceva- ben M. Baldvin, kabinenin talyan- Habeş ibtilâfına ait hususatın Mil- letler cemiyeti tarafından ittihaz &- dilecek kollektif “kararlara istinat edeceğini beyan etmiş olduğunu ha- tarlatmıştır. İtalyanm Cenevrede bulunmasını protesto eden M. Coks'un israr et - mesi üzerine M. Baldvin, İtalyanm n çıkarılmasını teklif et » simsiz bulmakla olduğunu söylemiştir. Hükümetin Negüsle ( doğrudan doğruya temasta bulunup bulunma» dığı sualine karşı da “hayır,, demiş, fakat hükümetin Filistindeki fevka- lâde komiseri vasıtasiyle böyle bir miştir. Nihayet Baldvin, Italya büyük el- çisinin dış bakanlığa Habeşistanın İtalya tarafından ilhakını resmen tebliğ ettiğini ve bu vesikanm her| türlü kuyudu ihtiraziye altında ka - bul edildiğini bildirmiştir. Mısırla askeri ittifak Londra, 13 (A, A.) — Baldvin| Avam Kamerasında Mısırla yapıl makta olan müzakerelerin (o askeri bir ittifak akdini de istihdaf eyledi- Zini söylemiştir. Habeşistanın işletilmesi (Başı 1 incide) nin Habeşislanın istismarı işine işti- rak etmesi muhtemel olduğu söy- lenmektedir. Bu münasebetle sana- tedbirlerin tatbiki terihindenberi Al man sanayi âlemi ile temaslarını arttırmış olduğu kaydedilmektedir Bundan başka İtalya ile | Almanya arasında, biribiri ardı sıra - yapılmış olan eleringitilâfları her iki men- leketin mübadelelerini arttırmaları- na medar olmuştur. Italyada bilhassa madenlerin işle- tilmesi için lâzım olan malzemenin kâfi olmaması İtalyayı hiç olmazsa işin başlangıcında, bir ecnebi yardı- mint arumağa mecbur etmektedir. Milli Ekonomi Nazırlığı Roma, 13 (A. A. )— İyi malümat almakta olan mahafil, ziraat nazırı Rossoninin milli ekonomi nazırı ola- cağını haber vermektedir. Bu tayin, Habeşistanm sürat ve faaliyetle iş- letilmesine dair olan projelerle mü - nasebettar bulunmaktadır. İngiliz seyyahlarının Çanakkale ziyaretleri Çanakkale, (Tan) — Arıburnunda» ki mezarlıkları ziyaret edecek olan 650 Ingiliz seyyah, bugün Longastria vapurile Kilya limanına gelmişlerdir. Misafirleri vapurda vali ile parti ve belediye heyetleri karşılamıştır. Ka- file, bu ziyaretlerden sonra Arıbur- nuna gitmiş ve çelenkler koymuştur. Gece, Çanakkalelilerden müteşekkil bir heyet vapurda seyyahlar şerefine bir süvare vermiş, misafirler göste- rilen alâka ve misafirpeverlikten memnun kalmışlardır. Paris Elçimizin yeni Fransız Elçisine ziyafeti Paris, 13 (A.A.) — Türkiye büyük elçisi ve Bayan Sünt, Fransa büyük | elçisi ve bayan Ponso şerefine bir öğ- | le ziyafeti vermişlerdir. Ziyafette Su- | riye fevkalâde komiseri Kont dö Mar- tel ile siyasal şube direktörü ve ba- yan Barjton, orta elçi kont dö Sen Kanten, orta elçi Arks, Kont Döstrog ve elçilik erkânı hazır bulunmuşlar» dır, Ponso, akşam üzerine Ankaradaki vazifesi başma hareket etmiştir. İtalyada bütün zabit ve 7a- bit vekilleri silâh altında Roma, 18 (A.A.) — Dört ay devam edecek bir müddet için zabit ve za- bit vekilleri ile tayyare pilotu geha - dotnamesini haiz bütün hususi eşhası antrenman yapmak üzere silâh altr- na davet eden bir kararname neşre- dilmiştir. selesi hakkmda yapılmakta olan İ Baldvin kabinesinin düşmesini tacil ipropagandası diğer vasıtalarla Araplar İ hoşnutsuzluk yaratmaya çalışmakla yanda olan Ingiliz efkârı umumiye- sini daha fazla kışkırtmamak İçin yeniden bazı hâdiseler olmuş ve Üç İ yahudi sokakta ölü olarak bulunmuş» tur. Halk heyecan içindedir. ta nazaran, Filistinde vukubulan son | 600 kişi tevkif edilmiştir. çoğu arapır. sındadır. N Filistin hâdiselerinde İtalyan propagandası (Başı 1 incide) edilmiştir. Yalnız Edenin avdetin - den evvel kat'i hiçbir iş yapılamıya- caktır. Bütçe esrarınm ifşa edilmesi me- tahkikatın müspet neticeler vererek etmesinden korkulmaktadır. Filistin ve Mısırda İtalyan Londra, 13. (A.A) — Star gaze- tesi Italyanları Filistinde İngiltere- ye müşkilât çıkarmak için para ve arasında ittiham ederek diyor ki * Filistin karışıklıkları esnasında yeniden 10 yahudi ölmüştür. İtalyan- lar Mısırda da ayni suret (hareket etmektedir. Hükümet (esasen gale- Italyanların bu hareketleri hakkında ajanlarından aldığı raporları gimdi- ye kadar neşretmemiştir. Filistinde İ 3 Yahudi daha öldürüldü Londra, 13 (Tan) — Dün Kudüste İngiliz makamatı bu hâdiseden Arap şefleri- ni mes'ul tutmaktadır. Resmi makamatın verdiği malüma- hâdiselerden dolayı, şimdiye kadar Bunların İntizar devresi (Başı 1 incide leke arzularını değilse bile, müstem- lekelerden umdukları iptidai madde yardımlarını temin etmek hususunda onlarla teşriki mesai etmiş oluyor. Dünkü telgraflara göre Mussolini Habeşistan topraklarının altmı ve üstünü işletmek için, Italya, resi federasyonu reisile konuşurken, bu- rada Alman sermayesine müracaat edilmesi lüzumunu da İleri sürmüş- tür. Mesele şudur: Almanya şimdiye kadar müstemleke istemiş fakat kim- &e Almanlara münasip bir istismar yeri gösterememiştir. Italya bugün Almanyanın bu arzusundan istifade etmek ve ayni zamanda Avrupada 0- nunla mühim bir rol oynamak sevda- Netice ne olacak”... Onu şimdiki halde kolaylıkla kes- tirmek kabil olsa bütün bu beynelmi- lel muammayı halletmek imkân da- hiline girerdi. Fakat şunu gözönünde bulundur. mak lâzımdır ki, Filistindeki karga- şalıkların bile İtalyan propagandasi- le yapıldığını, Mısırdaki İngiliz aleyh- tarlığında İtalyanın parmağı olduğu- nu derpiş eden Büyük Britanya hü- kümeti şimdilik bir intizar devresine girmiştir. Ingiltere bekliyor; limen, Almanyanın Ren meselesinde © sorulan suallere vereceği cevabı... N 2 — Yeni Fransız sosyalist hükü- metinin teşekkülünü, Ingiltere daha doğrusu, Almanya- tın Avrupa meselesinde alacağı vazi- yeti ve İtalyadaki zafer neşesinin ve sermestisinin geçmesini bekliyor, TAN Fransız eski muhariple- irinin Alman eski ,muhariplerine telgrafı Berlin, 13 (Tan) — Bugün Fran- sız eski muharipler cemiyeti, Al- manyanşn eski muhariplerine bir telgraf göndererek İki memleket a- rasındaki ihtilâfın meydandan kal - dırılması zaruretinden bahsetmiş, bugünkü müşkül siyasi vaziyet kar- şısında el ele vererek çalışıp, acısını en fazla kendileri duymuş oldukları yeni bir harbe meydan verilmemesi ni ve bu uğurda her türlü gayretir her iki cepheden sarfedilmesin! dile- mişlerdir. Nazi partisinin organı olan “Fol- kişer Beobahter,, gazetesi bu teklifi çok müsait bir şekilde karşılıyarak, onun tahakkuk ettirilmesi için Al - manyanın daima hazır olduğunu ve bu hususta sevinçle çalışacağını yazmaktadır. —"PERLODENT, diş macununu tercih edeceksiniz, zira ağızın bilcümle şeraiti sıhhiyesini halz olan bu macun dişleri çürümekten korur, diş etlerini kuvvetlendirir. nelesi serinletir ve insanın görünüş efesini arlırir. İT Tİ PER Tİ DİLİ DENT 2 - Ankara Nümune Hastanesi Baş Tabipliğinden: Hastanenin 1936 mali yılına aid aşağıda mikdar ve ir tahmin edilen fiatları ve eksiltmenin şekli ile muvakkat. teminatı yazılı muhtelif ihtiyaçları eksiltmeye konulmuş- tur. Şartnameler Ankara'da Nümune Hastanesi Baş Ta- bipliğinden İstanbul'da Sıhhat ve İçtimai Muavenet Mü- dürlüğünden alınır, Eksiltme 29 Mayıs 936 cuma günü saat 14 te Ankara- da Nümüune Hastanesinde yapılacaktır. DİKKAT : Muvakkat teminatlar nakit olarak komis- yonca alınmıyacağından nakit vermek isteyenler ihale gününden evvel hastaneye müracaatla temiantlarmı Ma- liye Vekâleti veznesine yatıracaklardır. (1047) (2614) Tahmin edilen Muvakkat fiatı Kilo teminatı Cinsi Eksiltmenin Lira Ku, Tira Ku. şekli 17400 44000 1305 Koyun ve kuzu eti Kapalı zari usulü 5400 27000 405 O Yoğurt ezik SİN 6600 44000 406 Süt ey, Meri 8112 50 70000 60850 Ekmek vefrancli » » » 26400 800 ton 1980 Kok kömürü Rİ sk ed 321250 4150 HI Sade Yağı Açık eksiltme 287 50 23000 adet (2158 Yumurta ee in 2210 34000 16575 Tuz " ” 4400 22000 330 Pirinç pi ” 112 50 500 850 Salça " » 15 500 532 Mercimek " » 400 8000 30 Limon " » 175 1000 1315 Nohut MU ei 1120 3500 s4 Kesme geker " » 2800 10000 210 'Toz şeker ” ” 2145 5500 16087 Sabun “ ” 500 2000 3750 Pirinç unu pi ” 260 1000 1950 Makarna " ” 125 500 937 Şehriye uğ 6450 300 4B4 Nişasta pi " 90 600 675 Un "“ ” 150 600 1125 Kuru Üzüm " ” 100 150 1125 KuruBamya " ” 600 3000 45 Kuru Fasulye " ” 287 50 500 2156 Zeytin Yağı " ” 260 1300 1950 Taze Bamya pi İni 160 200 12 Havuç ” . 210 3500 1575 Lâkna n ” 205 3000 1912 Domates "” ” 300 5000 2250 Pırasa " ” 800 6000 6760 'Taze fasulye » » 240 3000 18 Taze Bakla "” ” 83T50 4500 2531 Taze Kabak " pi 450 7500 3375 Ispanak “ . 440 4000 33 (o Patlıcan . im 20 3000 1950 Semiz otu ” ” 170 2000 1275 Soğa ” ” 70 1000 525 Kuru Kayı w ” 72 6000 540 Kuru Soğan ” ” 1200 16000 90 Patates ” ” 1600 4000 120 Tavuk ve Pille iii 950 2500 7125 Penzin “ ” Akay işletmesi Direktör üğünderi | Tamiri biten Maltepe iskelesine 15 Mayıs'dan ibaret Yep uğrayacaktır. (2566) Sahibi: Mahmut SOYDAN — Umum Neşriyatı idare eden; &, BALIN Gazetecilik ve Matbaacılık 7. A. Ş. — Basıldığı yer: TAN Matbaası