14 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

14 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Muamele vergisinde esaslı tadilât yapılması isteniyor Muafiyet tahdit edilerek istisna haddi beş beygirden ikiye, amele ondan beşe indirilecek Trikotaj fabrikalarından biri "Ankara, 12 (Tan) — muamele| Vergisi kanunun bazı maddelerini de | ek üzere Finans bakanlığı ta Tafmdan hazırlanan lâyiha, bu gün- lerde kamutayda görüşülecektir. Bu lâyiha ile, muamele vergisi muafiye tinden istifade eden müesseseler hak kında yeni kayıtlar konulmaktadır Lâyihanm esbabı mucibesinde, mü- kellefiyet dahilindeki bazı müessese lerin muafiyetten istifade maksadi- le tesisatlarını parçaladıkları veya Küçülttükleri, müesseselerini parçala mak imkânma malik olmıyanların da mukavemet edilmez bir rekabet- le karşılaştıkları işaret edilerek deni liyorki; , “Bir kısım sanayiin bu suretle par Salanarak veya istihsal kudretini a- #altarak vergiden kurtulması, bu Im kânı bulamıyan müesseselerin bir kı sayalım. eni ermek kaçırmaları şeklinde bazı mahzurla- YI da davet ettiği anlaşıldığından bu bususta kanuni kanuni tedbir alm- Mast lüzumlu görülmüştür. Muafi- Yetin tamamen kaldırılması, küçük Ban'atleri tazyik edeceği gibi Maliye- Yi de, bir takım küçük san'at mües- Beselerini mürakabe için belki alma Sak randmana tekabül etmiyecek de Töcede ağır külfet ve masraflara 80 diçeğı mülühazasile muafiyetin tab dile iktifa edilerek istisma haddi- a beş beygirden ikiye ve amele a- #dinin ondan beşe indirilmesi ve de bağat Sanayiinde, muharrik kuvvet lanan müesseselerin alelitlâk ver- $İYe tabi tutulması muvafık görül. Müştür. , Satış kıymetleri arasında Nİsbet bulunacak Müamele vergisi kanunun tadili gelen maddelerinden biri de, ver İN matrahmı teşkil eden satış kıy Fen eri hakkındadır. Tadili icap etti m. sebepler lâyihada şöyle izah edil Ay inin matrahmı teşkil eden sa may Ynetini indirerek az vergi ver- any, Daksadile, bir müessese imali Ri dalma bir tek müşteriye satıl- Bİbi gösterilmesi veya satış ma- İktek il akraba namına gösteri- iamulâtın bu mağazalara çok vi fiyatlarla mal edilmesi yolun- topi, vazmalara nihayet vermek İçin An satiş fiyatı ile piyasadaki pe- şin, hangilerinin veresiye sayılacağı satış mahallindeki örfe göre edilmek iktiza edeceğinden kanuns bu hususta bir hüküm dercine lüzum görülmemiştir.,, Verginin taksitle ödenmesi şekilleri Muamele vergisinin halen taksitle alınmakta oluşu, bazı müesseselerin vergilerini vaktinde ödemiyerek ba- kayaya bırakmalarına mahal vermiş ve ücretle imalât yapan bazı mi seselerde de verginin tahsiline imkân görülememiştir. Finans Bakanlığı ta | rafından hazırlanan lâyihada, vergi nin taksitle ödeneceği hakkındaki maddenin yü şekilde değiştirilmesi teklif edilmektedir: “Smai müesseseler bir aya ait mu amelelerin vergisinden» peşin. satışa, bal #epamlen İzne” Be 2) mekle mükelleftirler. Veresiye aa - tıldığı tevsik edilen kistm ile, satıl- mak üzere gönderilenlerin vergisi beyannamenin verildiği ay den ayın on beşinde tahsil olunur, Veresiye satılan ve satış için gön - derilen malların vergisi mukabilinde 2490 No. li arttırma, eksiltme ve i- hale kanununun 17 nci maddesinde yazılı şekillerde teminat gösterildiği takdirde, vergi biri müamelenin ta - allük ettiği ayı takip eden üçüncü ay içinde diğeri dördünct ay içinde tah- sil edilmek üzere tecil olunabilir. Sigorta şirketlerile banka ve ban- gerler her ay için tahakkuk ettiri vergiyi, ertesi aym on beşinci günlü akşamına kadar ödemeğe mecbur - durlar,,, Sağlık Bakanlığında yeni teşkilât Ankara, 13 (Tan) — Sağlık ve sosyal bakanlığı ve buna bağlı hu- dut ve sahiller sıhhat umum direk- törlüğü teşkilât ve memurin kanun lâyihası bugün kamutaya verilmiş - tir. Bu lâyiha ile bakanlığın ve hu- dut ve sahiller sıhhat umum müdür lüğünün teşkilâtı genişletilmiş bu - lunmaktadır. Lâyiha kanuniyet kes- pettiği takdirde on beş ağustosta yeni teşkilâtın tatbikma geçilecek - tir, Endüstri programı tayin | takip e-| A | Başbakan |. İnönü ile | Bakanların tetkikleri ü, Kalecikte bir tetkik gezintisi yaptı Ankara, 18 (Tan) — Başbakan fs- met İnönü, yannda Kamutay başka- nı Abdülhalik Renda ile içinde milli müdafaa, bayındırlık, adliye, finans, ekonomi, sıhhat, kültür ve gümrük ve inhisarlar bakanları olduğu halde bu sabahı saat sekizde hareket eden hu- susi bir trenle Kaleciğe gitmiştir. İnönli ve bakanlar o civarda bulu:| İnan bir madeni tetkik ettikten sonra şehrimize geleceklerdir. Ankaraya döndüler Ankara, 18 (Tan) — Ankara vi. lâyeti içinde küçük bir gezinti ve tet-| kik seyahati yapan İsmet İnönü ie Abdülhalik Renda ve bakanların trenleri 19 zu 48 geçe şehrimize dön İ müştür. Bey'iye aidatı | İ nasıl ödenecek İ Ankara, 13 (Tan) — Bey'iye ruh- satnamesi almiş olan ve şahsiyeti hükmiyeyi haiz bu n müessese - lerde satılan damga pulları için ve- rilen bey'iye aidatının müessese müs tahdemlerinin şahsi senedine isti- naden tediye edilmekte olduğu sarf evrakmın divan ımuhasebatça vizesi sirasında görülmüştür. Bey'iye ruhsatiyesi müessesenin şahsiyeti hükmiyesi namma veril - İmiş olduğuna göre, bey'iye sidatı- İni da müessese namma tanzim e - dilmiş olan senet veya makbuz mu- kabilinde tesviyesi muvafık olacağı İ kararlaştırılmış ve bu karar alâka- klara tebliğ edilmiştir. | Yumurta ihracatımız- da mühüm yükseliş Var | Ankart”“19 (Tan) 20936 'Şintin ilk dört ayında yalniz İstanbuldan etlere bir milyon kiloyu lira değerinde yumurta ihraç edilmiştir. İhracatın artmasmın s6bebi taraftan İs- panya piyasasının mütezayit talep- leri, diğer taraftan yumurta İ talimatnamesile hay edilmiş olan kalite meselesi eni islah ir. Menşe şehadetnameleri Ankara, 13 (Tan) — Ekonomi Bakanlığı, mahsuller için verilen menşe şehadetnameleri hakkındaki kararnamelerin ticari icap ve tea - mülleri hüleldar etmeksizin tatbiki lâzımgeleceğini ve bundan dolayı he tüccarın, ve ne de ticarethanele- rin sarar görmelerine meydan ve - rilmemesini iç ve dış kollarma ehem miyetle tamim etmiştir. İ Küçük Ha * Ankara, 13 (Tan) Yunan menşeli limonlar için Yunanistana | 800 bin kilo kontenjan verilmesi ba- kanlar heyetince kabul edilmiştir. * Ankara, 13 (Tan) — Trabzon| lisesi direktörü Şerifin İstanbul li - sesi direktörlüğüne tayini dolayısi- le açılan Trabzon İlsesi direktörlü- ğüne Gelenbevi orta mektebi direk- tör muavini Ömer Faruk tayin e - dilmiştir. berler İ ——ş N İnkılâp anıdı Şehrimizde büyük bir. abide kurulacak Hükümet dün Kamuta lâyiha verdi tosluklarında Taksimde Cümhuriyet abidesi Ankara, 12 (Tan İstanbulda yapılacak devrim anıti hakkında hazırladığı bir lâyihayı bu gün kamutaya vermiştir. Lâyihanm | hazırlanmasındaki mucip sebepleri hükümet şu şekilde izah etmekte - ını canlandı. racak ve onun büyüklüğünü göste- recek şekillerin, yer yer yükselme- sindeki fayda ve zaruret aşikârdır. Bu maksi İstanbul belediyesi ta- rafınaön İstanbulda yapılması kararlaştırılmıştır. Büylik inierlâbı remzedecek bu a- bidenin yeri, şekli, her şeyi, hususi itinaya, yüksek fen müsabakalarına mevzu olacak mabiyette bulundu - ğundan plân ve resimlerinin merkez de tetkik ve tasdikten geçmesi için yüksek fen m zaruridir. Mahiyeti itibariyle bu işin alelâde bir yapı mefhumundan çıka» rilması ve arttırma eksiltme ve ihale kanunu hükümlerinden hariç il | ması zaruri görülmüştü Lâyihadaki tsaslara göre de bede- Won senede İstanbul belediyesi büt- çesinden ödenmek Üzere İstanbulda bir devrim anrtı yapılacaktır. Anı- tın yerinin tayini, şeklinin ve proje- biti, belediyenin ve sanat tasından Kültür Bakanlığının mütsleası almmak şartiyle İç ba - kanlığa ait olacaktır. Belediyeler bankası, bu iş için on sene müddet- le ve yüzde 4 faizle İstanbul bele- diyesine 300 bin lira ikrazma mezun olacaktır. Anrtm beynelmilel müsa- bakaya vazedilerek plân ve resi ri hükümetin kabul ve tasdiki nle- | ile| )— Hükümet, ; kat'ileşecektir. Tasdikli plân ve re - Bulgaristandan gelen göçmen Türkiye - Irak münasebetleri | Yeni başkonsolosu mühim | beyanatta bulundu | baş konsolosu El eylâni, yeni ihdas edi- lecek olan baş konsolosluk işleri Üze- rinde tetkiklerine devam etmektedir. lgeylâni bundan ön- Muhammere konso- e Berut baş konsolos- tuğunda bulunmuş, ayrıca bir müddet | Elgeylâni dü r muharririmize bulunmuş ve Tür- münasebetlerine te- emiştir: mühim beyar kiye - Irak töcs mas ederek şunlar: “— Yeni tayin edildiğim Türkiye baş konsolosluğu vazifemden çok memnunum. Bu vazife büna, görr yi çok dilediğim Türkiyeyi daha ya- kından tanıtma imkânlarını verdi. İ- rak - Türkiye ti münasebetleri muntazam ve mükemmeldir. Memle- ketimizde Türkiyeye karsı büyük bir i beslenmektedir. Irak, Türkiye. ve Türk olan her geye bir ercih gözile bakar. Her sene buraya Iraka daima mem- nuniyetle dönerler. Türkiyenin Iraklı yyahlara gösterdiği kolaylıklar, takdire değer neticeler vermiştir. eyahate çıkmak istiyen bir Iraklı çin ilk görülecek ver. Türkiyedir. Biz Iraklılar, yeni Türkiyenin -ilerleyiş volundaki adımlarmı daima takip e diyoruz. Hattâ, bunları kendi ihtiyaç- larımıza uygun bir sekilde memleke- timizde tatbik etmekteyiz. Bazı noktalarda Türkiyedeki faali- yetlerin bir benzeri de tamamen Irak- ta görülür, Meselâ, bevlik, paşalık, efendilik ünvanlarmı kaldıran kanu- vunuz, avnen Irakta da tatbik olun muştur. Bu itibarla, orada de bev, pa- sa, efendi voktur. Sadece “Elseyit Sevit,, kullanılmaktadır. Irak maarifi için çok fazla tahsi- set ayrılmıştır. Askeri mekteplere lâyik olduğu kıymet ve ehemmiyet verilmiştir. Askeri o mekteplerimize müracaatlar çoktur. Bu yüzden bu sene Trak harbiyesine mutattan 120| fazla talebe alına; ri se; ktır, İ Bundan bir müddet evvel, bir tay. yare kağâsmda yaralanan oğlunu 'te- davi ettirmek için Londraya gitmiş ©. an harlelye nazır Nuri, bir haftaya adar dönecektir. Hariciye nazırı bel ki Istanbula da uğrıyacaktır.,, belediye encü - yapılacak ihalenin simlerine İstina meni tarafından tasvibi ve muka İç bakanlıktan verilecek üzerine İstanbul vali ve bel sine ait olacaktır. Buiş arttırma kanunu hükümlerinden hariç yapı - lacak ÇE IR) ELE, Mi KE? J Öğreniyoruz ki, damga yani pul re- simleri için bir yeni kanun projesi hazırlanmakta imiş. Bu yeni kanunun ne maksatla hazırlanmakta oldu, nu bilmiyorum. Lâkin istiyorum ki, yeni proje bu vergiyi bir mühendis- lik, bir hekimlik gibi bir ihtisas ha- linden çıkarsın da hepimizin anlıya- cağı hale koysun, Belki okuyucularımız bilmezler, lâ- kin maliye vekileti ve maliye teşi Atı pekâlâ bilirler ki, büyük şirketle- in, bankaların ayda ikişer, üçer yüz alan pul mütehassısları vardır. Bu mütehassıslar o müessesenin ey- rakımı tetkik eder, damga kanunu - nun bütün inceliklerini bildiği için müesseseyi bu yüzden gelecek ağır para cezalarından kurtarır. Haydi bir banka veya şirket böy- le aylıklı bir mütehassıs tutarak ken- dini damga kanununun cezalarından koruyabilsin, lâkin: Sen, ben yani bir mütehassıs tuta- mıyacak olan halk bu vergiyi veri ken kanunu kendi anlamamalı mıdr Böyle miitehassıslarin mahiyet ve miktarı tayin olunabilen vergi garip bir şey olmaz mı? İşte bunun içindir ki, yeni bir dam- ga kanunu yapılmasını sevinçle kar- sıladık ve yapılırken, herhalde her- kesin kolayen anlayıp beyhude cezn- ya uğramasına meydan vermiyecek kadar açık ve sarih tertibini de hatı- ra getirmeyi bir ödev tildik. B. FELEK Kamutayda İhtiyat subayların harcırahı meselesi Ankara, 13. (A-A,) vet Canik Kamuta bitler kanununun 19 une ferde hi maneyralara çağrılan ihtiyat subay ve askeri me- murlarım celp ve terhislerinde mu- vazzaf subaylar gibi harcirâh verilir; Hasörde talim makesilile çağrılarda ra Il masrafları verilip yevmiye » Şeklinde değ ve memurin kanununun 64 üncü mad- desine “mecburi hizmet omükellefi- yeti sebebile 2919 numerolu kanu- nun neşrinden önce ücretli olarak İ8- tihdam edilmiş olanların da bu su- tetle geçmiş hizmet müddetleri namzedlik müddetine ve mecburi nahsup edilir., fıkrası- ki Kamutay han maaş kanınunun inci maddelerin de kmdaki kanun ise, müzakeresi es- masında bütçe encimeninin talebi üzerine tekrar bütçe encilmenine ge- ri verilmiştir. Kamutay cuma günl znamesine dahil bulu- 13, 2 5 toplanacak» İ tar. Atatürkle Kral Karol arasında telgraflar Ankara, 13. (A.A.) — Romen nii- li bayramı münasebetile Reisicüm- hur K. Atatlirk ile Romanya Kral Ikinci Karol arasında aşağıdaki telgraflar teati olunmuştur. Romen milli bayramı münasebetila Majestelerine En har tebriklerimle beraber ge- vek şahsi saadetleri ve gerek dost ve müttefik Romen Milletinin refa- * Ankara, 13 (Tan) Mayısta yapılacak hava şehitleri ih- tifali törenine bütün mekteplerin iştirak ettirilmeleri lüzumunu Kül - tür bakanlığı alâkadarlara telgraf- la bildirmiştir. j * Ankarr, 13 (Tan) — Maliye mektebi 22 Mayısta derslerini kese- cek ve bir haziranda umumi imti- hanlara başlanacaktır. DiKKAT! Gazetemiz mensupları- run hepsinin hüviyet cüz- | danı vardır. Bundan ötürü her ne iş için olursa | olsun gazetemiz namma müraca-| at edeceklerden hüyiyet cüzdan | larının istenilmesi İş sahiplerinin | menfaatleri iktızasındandır. | Ankara, 13 (Tan) — 2'nci beş - On beş senelik endüstri programı üzerinde. ki etütler devam etmektedir. Rapor lar ekonomi bakanlığna gelmiştir. Celâl Bayar raporların neticeleriyle bizzat meşgul olmaktadır. ihı hakkındaki temennilerimi bildir. velende satış fiyatı arasında bir nis mekle bahtiyarım. ile beyannamelerde toptan X fiyatlarınm, bu nisbetten ziya- Kaygan gösterilmemesi esasının Zaruri görülmüştür. Umumi- *re mamulâtım toptan ve pera Yitmaş Satış fiyatları arasında yüzde Üy, Pe9ten fazla fark bulunmıyaca Üerakende ve toptan fiyatları Yayinda daha büyük fark gösteren iy mam gibi maddelerde | da memleketin her tarafında acele ği Bösüni yüzde kırkı geçmiye- | arazi tahririne başlanacağı için ha ye Zönüne alınarak yüzde yirmi | * Kia ee kirk nisbetleri toptan ve pe. | SİFA başlangıcma kadar, bütün ha- Ya Üretin arasmdaki farkım sibiklerm ikmal Mi bulunması k . | lüzumunu finans bakanlığı valilik- haddi alarak kabul edil-| eri lamine YVE hez Taki R ER Yeni tütün kanunu Ankara, 13 (Tan) — Tütün ka - nununun değiştirilmesi hakkındaki kanun Jâyihasının tetkikini kamutay !| gümrük ve inhisar enelimeni ikmal emiş ve lâyihayı ziraat encümenine vermistir. ATATURK Vatanımın milli bayramı münase- betile göndermiş oldukları hararetli İtemennilerinden dolayı Ekselansını- İza çok samimi surette teşekkür ede- İrim. Arazi tahriri hazırlığı Ankara, 13 (Tan) — Bir haziran- KAROL Yırtık un çuvalları Arikara, 18 (Tan) — Kanca takıl. mak süretiyle veya muhtelif sebep | ve arızalarla del çuvallarınm içlerinde ile muntazaman yamalanmadıkça kullanılınalarma müsaade edilmeme si Finans Bakanlığınca kararlaştı. rılmış ve keyfiyet alâkalılara tebliğ olunmuştur. malm iki nevi fiyatı ara farkın bu azami had dahilin ue, Hârtile ticaret odalarınca iamayan yerlerde belediyeler m “dilerek satış kıymetinin DA, bu suretle tayin edilecek “Bas ittihazı cihetine gidil | Sekizinci madde bu suretle Mistir. Hangi satışların pe- Sirkecide trenden inen bir göçmen grupu ve iskân mıntakalarına hareket etmek üzere hazırlık yapan göçmenler Bulgaristandan getirilen göçmenlerin nakline devam olunmaktadır Evvelki akşam Fdirneden trenle getirtilen 250 kadar göğmen de dün sabah nraba vapuru İle Tuzlaya sevkedilmişlerdir. | Yeni Fransız elçisi yarın geliyor Fransanm yeni Ankara elçisi P. 80, yarın Semplon ökspresile şehrimi- 76 gelecektir.