16 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

16 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

ii 8 mem 2 HERGÜN BİR FIKRA Itımeller Bundan yedi sekiz sene evvel Karadenizden geçerken, bana sarp ayak- larını denizde yıkayan sıra sıra dağları gösterip te: — Bir gün, bu hırçın dağlardan trenle geçeceğiz. Deseler, güler, zeçer- dim. Gülerdim, çünkü © dağlar o kadar dik kafalı, o dağlar o kadar ele avuca sığmaz, bitip tükenmez kil Gülerdim çünkü düz bir sahada, heybetin, tâ kendisi olan lokomotif, bana bu dağların yanmda, teneke zenbereği 10 sayana kadar gevşeyen oyuncaklar kadar tuhaf gelecekti. Gün geldi gün ardından, ve bir akşam beni Haydarpaşa garında sırtla- Yıp götüren tren: — Seni tâ “Filyos,,a kadar götüreceğim, dedi, Seni İsviçre dağlarma dudak büken dağların arasından, bağrından geçip götüreceğim. Zenbere- ğim tenekeden mi, değil mi, dik kafalı dağlara tos vurup geri mi dönüyo- rum, hele bir gör. Ankaradan, Çankırıya, Çankırıdan, Bolkuş nahiyesine kadar trenin dağlardan pervası yok, fakat Karadenize yaklaştıkça dağları bir düşün- cedir alıyor, Karadenize yaklaşan dağların baldırma tren, muazzam, kara | bir toplu iğne gibi saplandıkça, dağlar homurdanıyor, trenin bir pencere- sinde korku, ötekinden zevk, arzu ve hayret bakıyor. Dağların bizi teneke oyuncaklar gibi ezmek İçin en ufak bir kımılda- yıslarınm kâfi geleceği yerlerde şaşı elektrik lâmbalarınm aydmlatama- dıkları bir tünele dalıp dağların tehdidini geride bırakıyoruz. Filyosa gelen trenin devlerle görüşüp, onların bağrındaki sırrı çalıp ge- tiren masal kahramanlarının hali var. « Bu demir kaburgalı kahramanım en yaman döğüşü Fllyostan Zongulk dağa kadar uzayan dağlarladır. Benim vaktile Karadenizden geçerken “bitip tükenme bilmiyen, dağlar, bunların sırtı yere gelmez,, dediğim, sarp, yalçm ayaklarını Karadenizde yıkayan dağlar. Onları şimdi gidip gö- rün Tüneller, onları birer yüzük gibi sıralayıp parmağına geçirmiş! Şim- dilik Filyosa kadar gelen lokomotif bu tünellere susamış, o kendisini bu tünellerin kömüre götüreceğini bililyor, o, dağların bağrına yerleşen en TAN İ ŞEHİRDE OL Liman ve gümrük Buğday yolsuzluğu neticelendiriliyor Istanbul ziraat bankası eski mü - dürü Ahsen hakkındaki tahkikat ev- rakmın vilâyete gönderildiği, dün, ziraat vekâletinden bildirilmiştir. Hâ disenin geçirdiği safhalar şudur: Ziraat bankası İstanbul şubesinde buğday alım satımı dolayr sile yapılan tahkikat neticesinde, bun İsindaki Ortahan ile Maritim hanı | dan bir müddet evvel, eski müdür Ah da istemekte idi. İsen ile bazı memurlara işten el çek- Liman Umum Müdürlüğü, lima- | örülmiştir. Lüzumu muhakeme kara- nin müstakbel şekline ait olmak üze| rı Üzerine, mesele şurayı devlete inti- re hazırlanan projede, bu hanlara ay | Kal etmiş, bazı eksikliklerin tamam- TI bir şekil tayin etmiş olduğundan, | lanması için evrak ziraat vekâletine bu hanları limana vermiyeceğini bil. | ikde edilmiştir. dirmiştir. Bildirildiğine göre, bu han | (Son defa, ziraat vekâleti müsteşar lar mevkileri iibarle, ileride antre-| Atıf tarafından şehrimizde yapılan po ve umumi mağaza olarak kulla-| tetkiklerle tahkikat tekemmü | et- nılmağa gok elverişli olduklarından miş, bütün eksikler tamamlanmıştır. nakli geri kalacak Liman ve gümrük idarelerinin Ga lata cihetindeki hanlara nakli için yapılan hazırlıklara devam edilmek- tedir. Gümrük idaresi, kendi levazım ambarları için, borularını yerleştire- ceği Çinili Rıhtım hanından başka, | Çinili ve Deniz rıhtım hanları ara- Bir kısım ambarların Tahkikat safhası (Bir doktorla 5 depo bu şekilde tadil edileceklerdir. Bu- nun üzerine gümrük idaresi, Ihracat ve satış müdürlükleri ile levazım am barlarmı Istanbul tarafımda bırak - mağa karar vermiştir. Bu işe alt ha- kıymetli sırrın, “kara elmas, olduğunu biliyor. zırlıkların on güne kadar bitirilece- BEDRİ RAHMİ | ği umulmektadır. Yeni diktatör Avrupada yeni bir direktör daha çıktı. Bu yeni direktör, Prens Star- hemberg'i Avusturya kabinesinden atan ve Hariciye ile Harbiye nazırlık larını da üstüne alan Şuşnig'dir. Şuşnig'in soluk yüzlü, sakin ve gözlüklü resmine bakılırsa insanm, bu adamım bir diktatörden ziyade bir ticarethanenin devamlı ve çalış- kan bir muhasibi zannetmemesi bir ez güçtür. Fakat kimbilir, meşhur sözdür: “Umulmadık taş baş yarar, derler. Bu taş bir gün biraz cenup- takilerin başma düşerse (oşaşılmaz: Dünyadır bu ! En münasip yer Şehrimizde kurulacağı söylenen in | kılâp âbidesi için belediye münasip yer aramaktadır. Doğrusu, böyle bir &bidenin kendisi kadar ve belki de daha fazla, kurulacağı yer ehemmi- yetlidir. Türk inkılâbının büyüklü- ğünü geleceğe nakledecek olan bu âbide, her gözün ve hele şehrimiz - den gelip geçecek ecnebilerin görece ği bir yere kurulmalıdır. Bunun içindir ki belediye, Kars- denizden ve Akdenizden gelecek ge- milerden görünebilmesi için Cihan - gir sırtlarile Dolmabahçenin üstün - de Taşlık denilen yeri düşünmüştür. Buraları iyidir ve belki de acele e- dilmezse daha münasip yerler de bu- lunabilir, Fakat yukarıdaki düşünce ye göre böyle bir âbide için, en iyi Adliye Seyyar vapuru kaptanı beraet etti Vapurculuk şirketinin Seyyar va- puru kaptanı Celâl aleyhine bir dava açılmıştır. Davaya sebep, seyyar var purunun geçen seferlerinin birinde, Köstenceden İstanbula gelirken, faz- la mühacir yolcu yüklemiş olmasıdır. Sorular Celâl kaptanm, ikinel ceza mahkeme — Belçika, Holandadan hangi ta-| sinde bir müddettenberi devam eden rihte ayrılmıştır? duruşması diln neticelenmiştir. — Avrupanın en fazla patates ye-| Mahkeme, Celâl kaptanm, Kösten- tiştiren memleketi haagisldir? cedeki mühacirleri, Köstence Türk — A. W. Faber kimdir? konsolosunun emrile vapura aldığını — Uruguay'ın idare merkezi mere | ve Seyyar vapurunun, telsiz cihazmı sidir? ve diğer sefer levazımını temin etmiş — Bina volkanı nerededir ve yük-| olduğu halde, Köstenceden hareket beryar <1 İKE e ni 5 aptanm Net YE ” Dünkü soruların cevapları * Gayet ustaca tertip edilmiş müh- $ — Aleksandr Düma'nın yakala- | telif | hırsızlıklarm faili olmaktan np kurtulduğu mühim hastalık ne | suçlu, Eyüp Sabri, İsmail ve Mihal, Bilginizi Yoklayınız idi? diğer adile Mithat, dün evraklarile C — Kolera birlikte, müddelumumiliğe verilmiş- S — Dinamiti keşfeden kimdir ? |lerdir. Müddeiumumilik, suçluları, © — Nobel, dördincü istintak mahkemesine tev- 8 — “Şatranç,, kelimesi nereden | di etmiştir. ge * Bebekte, Eczane sokağında, Ra- yaa Teki Kaleli | siye isminde birinin açık bulduğu ka- den, piamdan içeri girerek bir manto çâ- S — Şimşekin geri gittiği vakı mı- |lan ve bunu Galatada satarken yaka- dır? lanan Konyalı Ömerin dün ikinci ce C — Faaliyette bulunan volkan-| zada duruşması yapılmış, suçu sabit lar civarmda çakan şimşeklerin, vol | görüldüğünden üç ay on gün hapsi kandan çıkarak yayılan siyah dumak | eda bulutlarma takılıp bir müddet gittik | "© ara verilmiştir. gm ten sonra buluttan ayrılarak yine vo| © Befiktaşta Tunus caddesinde kay kan istikametine döndükleri, nadir de| makam Alinin evinden Me iy olsa, “alardandıı metinde altm, mücevher ve diğer bir yi * çok eşya çalmaktan suçlu Naflin mu- yer, eğer boş olsaydı, Kızkulesinin kurulu bulunduğu kayalık olurdu. dar sürmüştür ? C — On beş asra yakın, Nevyork limanının ağzındaki meş hur ve muazzam Hürriyet heykeli gibi, mevzua uygun düşürülebilecek bir meşale ile “Inkılâp âbidesi", hem limanmmızdan gelip geçenlere yol gösterir, hem de kimsenin gözün EN Bu Roma İmparatorluğu ne kö: | e akemesine dün ikinci ceza mahke- mesinde başlanmıştır. Duruşma, gel- miyen gahitlere tebliçat yapılmak i- çin başka gine bırakılmıştır. neticesi bunlara yer değiştirtebilir. İlk devrede İstanbulspor ile Top- kapı İkişer sayı ile berabere kalmış- lardı. Tasnifte İstanbulspor altıncı, | Vilâyette den kaçamıyacak bir eser olurdu. Kahve mi, tango mu? Dünkü bir sabah gazetesi, Brezil- ya kahvesinden ve şehrimize gelen bir Brezilyalıdan bahseden yazısının Topkapı İse on birincidir. Son iki haftadır yenilen İstanbulspor yarın da yenilirse altıncılıktan da aşağıya düşer. İlk devrede Güneş Eylibi 6 - 1 yen Maliye memurlarının terfi imtihanları Dün maliye mürakıbi Raşidin ya- meyizlerin önünde maliye memurla - nında ve müdürlerden mürekkep mü üstüne “Arjantin - Türkiye ticari münasebeti, diye bir başlık koymuş- tu. Eğer bu başlık Brezilya kahvesi tiryakiliğinden doğmuş bir dalgınlık eseri değilse bu arkadaşımıza, Arjan tinin kahve memleketi değil, meşhur tangolar diyarı olduğunu hatırlat - mak lâzımgelecek, Sporcu köşesi Yarın yapılacak lik maçları dola- yısile, ayni takımların ilk devre kar- şılaşmalarında aldıkları neticeleri, mükayeseye imkân vermek Üzere a- şağıya yazıyoruz: Beykoz Hilâli ancak 1 - O yenebil- mişti. Güneş takımı son zamanlarda çok muvaffakıyetli maçlar yapmış olmakla beraber, yarın Eyübe karsı ilk devredeki kadar iyi netice alabi- leceğini zannetmiyoruz. Umumi tas nifte Güneş beşinci gelmekte ve hük men mağlübiyetlerinde hak kazan - dığı takdirde dördünellüğe namzet bulunmaktadır. Eyüp tasnifte onun- cudur, Tasnifte üçüncü gelen Galatasa- ray, dokuzuncu gelen Süleymaniye- yi ilk devre 10 - 1 yenmişti. Fenerbahçe Beşiktaşı 1 - O yene- bilmişti, Fenerbahçe likin birincisi, Beşiktaş ise ikincisi olduğu ve ara- larında yalnız İki puvan fark bulun- duğu için yarmki maç şampiyonlu- yapılı * Hava komisyonu, dün vilâyette toplanmış, işleri gözden geçirmiştir. muştur. Budapeşte Tıp Fakültesi Dekanının konferansı rından terfi istiyenlerin imtihanları tehlikesine karsı koruma * Dün vali muavini Hüdai Karata- ban, Letonya, Yunan konsoloslukla- rına giderek İadeli ziyarette bulun- Budapeşte tıp fakültesi dekanı Do rani dün üniversitede sıhhat teşkilâ- Yalnız, tahkikat dosyaları büyük |bir sandık tutmaktadır. İlk tahkikat | kısmına sit fezalikeler 360 sayfa ka- dardır. Sandık, bugünlerde geleceği İ için vilâyet idare heyeti derhal tetkki lere başlıyacaktır. Şehircilik mütehassısı geliyor Istanbulun imar plânmi hazırla mak için belediye tarafından davet edilmiş olan Fransız şehircilik müte- hassısı Prust, bu sabah şehrimize gelecektir. Hava kurbanları için hazırlanan! ibtifal, dün, Fatih parkında yapıldı. Havanm yağışlı olmasına rağmen, Fatih parkına giden bütün yollar, Öğ leden itibaren tamamen dolmuş bu- Tunuyordu. Saat on üçte tramvay 8€ ferleri durmuş, bütün nakil vasıtala rının caddeden geçmesi menedilmiş- ti. Hava kurbanları &bidesinin bulun duğu Fatih parkı davetlilere tahsis edilmişti. Davetliler arasmda Vali muavini Aziz Hüdai, Merkez Komu- tanı General Fehmi, hava kıt'alarımı za mensup birçok subaylar, Şehir Meclisi azaları, Matbuat erkânı bu- Tunuyordu. Abidenin etrafmda yirmiden fazla çelenk vardı. Bu meyanda Halk Par- İ tisinin, Hava kurumunun, Hava sü- baylarınm ve İstanbul Esnaf cemi - yetlerinin çelenkleri bilhassa nazar! dikkati çekiyordu. Ttifale tam saat on dörtte başlan dı. Atılan toplarla verilen bir işaret- ten sonra, General Fehmi ileriledi ve şu sözleri söyledi: “.— Arkadaşlar, Aziz Hava şehitlerinin hâtıraları- Dünkü ihtifalde boro zan çalan bir genç mişti, Umumi tasnifte şimdilik Bey- koz dördüncü gelmekte ve Hilâl 80- nüncü bulunmaktadır. Yarmki maç Hilâl lehine olursa bu kulübün sonun culuk vaziyeti değişmezse de Beyko şun vaziyetine tesiri olabilir. İlk devrede Vefa - Anadolu maçı birer sayı ile beraber bitmişti. Umu- mi tasnifte şimdilik Anadolu yedin- el, Vefa sekizincidir. Yarmki maçın ğa tesir edecektir. Afyon eti gitti rektörü Hamza Osman, Türkiye presle Belgrada gitmişlerdir, Uyuşturucu maddeler İnhisarı di- Yugoslavya afyon bürosunun Türki- ye delegesi Ali Sami ve Yugoslavya delegesi Mihailoviç, dün akşam eks- tınm İnkişafı mevzulu bir konferans vermiştir » Tıp dekanile birlikte şehrimize gel- miş olan Macar hükümeti müşavirle- rinden Tibur Ambrus'ta Budapeşte banyolar şehri hakkında ayrıca bir «| konferans vermiş ve sonunda filmle şehrin bazı temaşaya değer yerleri-| göstermiştir site profesörlerile bazı yüksek mek- kada limandaki bütün vapurlar, şeh rin bütün fabrikaları düdük çalarak Hava kurbanlarının hatıralarını 86 UP Kokain ve morfin sahibi adliyeye verildi Evvelki akşam, Heybelisdada otu- ran Manyadaki Kristopulos isminde bir doktor, morfin kullanmak ve imâl etmek suçu ile yakalanarak Adliyeye verilmiştir. Oğrendiğimize göre, bu adam 25 senedenberi morfin imâl etmekte ve kendisi de günde asgari beş morfin kullanmaktadır. Bir müddet evvel başlıyan tahkikat neticesinde, Heybe- linda komiseri Hasan Çetinel ve mu- hafaza memurları evvelki akşam dok toru, evinde cürmümeşhut halinde yakalamışlardır. Adliyeye verilen doktor Manyada- ki, sorguya çekildiği zaman cürmünü wi ve harbiumumidenberi uu derde müptelâ olduğunu söyle miştir. Doktor, muayenesi yapılmak üzere Tıbbiadiiye gönderilmiştir. Yakmda 8 İnci ihtisas mahkemesinde duruş- masına başlanacaktır. Kokain kaçakçılığı Diğer taraftan, beş ecza deposu sa hibi, Kokain kaçakçılığı yapmaktan suçlu olarak yakalanmışlardır. Mehmet Galip, Mıgırdıç, Salamon Yafet, Braha Yafet, ve Lazar Ya- fet ismindeki depo sahiplerinin öte- denberi koksin kaçakçılığı yaptıkla- rı anlaşılmış ve adliyeye verilmişler- İTENLER Küçük Haberler * Baş müşavir Ankaraya gitti — Iktisat Vekâleti baş müşaviri Vonder Porten, dün akşam Ankaraya git - | miştir. Baş müşavir, Izmir limanı hak kındaki tetkiklerini bir rapor halin- de hazırlamıştır. Vekâlete verecektir. Liman umum müdürü Raufi ile de niz ticaret müdürü Müfit Necdette niz günü Ankaraya gidecekler» ir, * Hamal tarifesi ipka edildi — Gümrük hamallarınm yeni sene tari" felerini tesbit etmek üzere Türkofs Istanbul şubesi müdürünün başkan- lığı altmda toplanan komisyon işini bitirmiştir. Verilen karara göre tari- fe, eski şeklinde ipka olunmuştur. * Idman şenlikleri hazmlığı — 19 mayısta Taksim stadyonunda yapi" ladak idman şenlikleri için dün mag rifte bir toplantı yapılmıştır. Bu toplantıda evvelki gün yapılan 8on umumi provalarda elde edilen neticeler gözönünde bulundurularak şenliklerin iyi ve muntazam surette cereyanı için bazı mükarrerat İttihağ edilmiştir. Terziler Cemiyetinin sergisi Terziler cemiyeti tarafından bugün Taksim bahçesinde bir sergi açılacak tı. Fakat havaların pek fena gitme sinden dolayı bu sergi gelecek cumaf tesi günline btrakılmıştır. O gün da” vetliler kendilerine evvelce gönderik dir. Hava şehitleri için dün yapılan ihtifal "Yurdun hava hakimiyeti uğrunda can verenlerin gönüllerde yeri vardır ! Abidenin önüfde, hatipler için bir kürsü hazırlanmıştı. Bu kürsüye, ilk defa, yüzbaşı Kemal çıktı, Genç hava sübayınmn yüzü heyecanla sararmış- tı. Sert adımlarla kürsüye geldi ve dinleyicileri selâmladıktan sonra, Türk ordusunun kahraman havacı - ları namına şu sözleri söyledi: Yüzbaşı Kemalin sözleri “Yurdun ulu şehitleri, Size buradan, kahramanlığnızı yâdettiren şu şeref anıdının önünden hitap ediyorum. Yılın yasımızı tuttu- ğu bu günde, hepimiz yokluğunuzun acisile muztaribiz. Şimdi öyle acı, öy le firaklı hislere esir oluyoruz ki has retin hakiki mânasını biribirimizin | temiz çehresinde okumaktayız. Yur- dun hava hâkimiyeti uğrunda can verenlerin gönüllerde yeri vardır. Ölülmden korkmayan ve her gün ö- lümle savaşan bizler bu kamaatle ya- miş olan davetiyeleri kullanabilecek” lerdir. “Ne Dersiniz? Plânsız işler Bundan 20-25 gün evvel Tevekkül hamamı - Çapa yolu esaslı sureti tamir edildi. Orada oturanlar, bele diyenin oldukça mühim masraflari$ bitirdiği bu tamirden sonra caddeni artık bozulmıyacağına inandılar. Fs” kat gariptir, bu yapılan ve tanzii edilen, yüzlerce lira sarfedilerek mef dana getirilen cadde tekrar bozuld” Tak kalm borular döşeyor. Çok kısa bir zaman içinde görül” bu vaziyet, plânsız emeğin en <8 bir misalidir. Cadde yapıldı; p9” sarfedildi. Bozulurken de masraf Y”” pılıyor, Ustelik açılan yolu tekrar W” patmak lâzım, Sehir işlerini tanzim etmek, mahs” Hi belediyelerin başlıca vazifeleri” Ölülere, ölenlere anaları, se“! leri, yakmları ağlar. Size biz yanı ruz, size bütün bir millet ii dolu, önünüzde diz çöküyoru” yö” şiyoruz. Ölü şehitler: Siz bayrağımızm şerefi için öldü- nüz. Düştünüz, fakat onu düşürme- diniz. Ben de böyle yapacağım, biz de böyle yapacağız, gençlik te böyle yapacak.. Meliha Avni kürsüde Bundan sonra, Türk Hava Kuru- mu namına Meliha Avni kürsüye gel di. Ve bir hitabe söyliyerek dedi ki: “.— Bu mermer taşın altında kah- raman Türk çocuklarının baş itep talebeleri bulunmuştur. lâmladılar. şerefli ları, bu mermer taşm Üstünde onla» Ölenleri yakınları tanır, sizi tanıyor, #izi dünya tanıyor, g âbideniz önünden geçen her w zi muhabbet ve a gör sil sizi? Siz, anmıyalım vi çocuklarısmız..., Meliha Avniden sonra, genir ği isi namma İsmail Şevket ©” Türk Talebe Birliği namına ö5 yeğ” birer nutuk söylediler ve İ geçitle ihtifale son verildi.