16 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

16 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

4 ALANA No, 194 Oynanacak "İs nin her şeyi Rıza Tevfik Beyin o yazılarının, © gün yazılmasındaki sebep ve mak- sada gelince; bu, gayet ölçülü ve hesaplı bir hareketti. Çünkü bir gün evvel; Baltalimanmda, Mediha Sultan Sarayında, Damat Ferit Pa- ganın yazı odasında, Osmanlı Hükü- meti Ayan Meclisi Azasından Doktor ve Filozof Rıza Tevfik Bey bu sa- tırları yazarken; ayni odanın diğer bir köşesindeki küçük masada da — yine bu memleketin en yüksek| edibi addedilen ve bir müddet Os- manlı İmparatorluğunun o Dehiliye Nazırlığı vazifesini ifa eden — Ali Kemal Bey de (Beyanname) başlığı altında bir yazı yazıyor; bu iki ma- sanım arasında dolaşan, Damat Fe- rit Paşanm oğlu (Pres Sami), se- bırsızlanarak ikide bir: — Daha bitmedi mi7. Diye soruyordu... Zira, İngiliz Ge- nerali (Sir Hanri Vilson) un o sa- bah verdiği emir, bir sn evvel yerine getirilmek isteniliyordu. O sabah General Hanri Vilsonun verdiği emir; yalnız Rıza Tevfik Be- yin böyle bir makale yazarak (Alem- Ziya ŞAKİR tanbul hailesi " famamlanmıştı Saat, “2,,.. Harbiyeden, Çinili Rıhtım handan Arapyan hanından muhtelif otomo- biller ve bunları takip eden muhtelif kamyonlar hareket etmişlerdi. Oto- mobillerdeki Ingiliz zabitlerine, yine Ingiliz asker elbisesi giymiş olan er- mehi tercümanlar refakat etmekte idi. Kamyonlardaki Ingiliz neferleri- nin silâhları doldurulmuş; parmak- lar, emniyet tetikleri üzerinde idi. Bu otomobiller ve kamyonlar, bir anda İstanbulun muhtelif semtlerine dağılmışlardı. Bazıları, Babtali yoku şunu tırmanmışlar; oCağaloğlundan Nuruosmaniyeye gidecek caddeye İşte, kapmm ke- narmdaki tabelâ... Göz hekimi, Esat Paşa: — Kapaym elektrik fenerlerini. Basm zilin düğmesine! O zifiri karanlık içinde, o korkunç sükütu yırtan, derinden gelen bir zil dar) gazetesine gönderilmesinden, A- Wi Kemal Beyin yazdığı yazının da kendisine teslim edilmesinden ibaret değildi... İki gün sonra, İstanbulu bir halle sahnesi haline koymak vazifesi ni deruhte eden General Vilson, ayni znmanda kendi maiyetinde ve erkâni harbiyesinde bulunan bazı zsbitlere de hususi emirler vermişti. Sivil elbiseler giyen ve kapalı oto- Mmobillere binen bu zabit efendiler, İs- tanbalun muhtelif semtlerine daj Tak her biri birer gekilde tetkikat ic- re etmekte ve bu tetkikatını ellerin- deki bloknotlara kaydeylemekteler- di... Birkaç saat zarfında, Istanbulun “telgraf ve telefon igbi- bütün muha- berat şebekesi, tesbit edilmiş; şehrin plânı üzerinde birçok mühim noktala Ta kırmızı kalemle birer haç işareti çekilmişti. Ve sonra, Sait Molla tarafından tanzim edilerek Damat Ferit Paşaya verilen ve Damat Ferit Paşa tanafım- dan da Kaptan Benete gönderilen bir sesi... Ve sonra, yine o korkunç sü- küt... — Basm bir daha... Yine süküt,.. — Bir daha... Uzun basın?.. Asabi bir elle açılan bir pencere. — Kim,0?. — Açmız. — Kimi arıyorsunuz?.. — Açımız, diyorsak, açmız... İngi- liz zabit Beyleri, görmöorsunuz?. — Efendim!.. Niçin açalım?.. Ne istiyorsunuz?.. Kimi istiyorsunuz Söyleyiniz de?.. — Zo, hanım!, Siz, türkçe bilmoor- sunuz. Açm diye etmiş isek, el- | bet bir aslı, faslı vardır, Yoksa, İn- | giliz zabit efendilerin emrine mi kar- şi geleorsunuz. Kadın başı geri çekiliyor, Bir anda her tarafta lâmbalar yanıyor. İçerde telâşlı bir müzakere başlıyor... Ağa ğıdan tehditler yükseliyor. — Açımız; Yoksa kırarız kapıyr. Içerideki telâş artıyor.. Birdenbire a Belediye Şubelerin resen yapabileceği ihaleler 2400 numaralı ihale, müzayede ve münskasa kanununun belediye daire- lerindeki tatbik şekli hakkında, bele- diye reisliğinden belediye şubelerine dilin mühim birer tamim gönderilmiş tir. Bu tamime göre, şubeler 25 lira- dan aşağı ihaleleri bizzat yapabile cekler, ancak nereden, ve kaça ve ne gibi mal aldıkları hakkımda tan. zim edecekleri listeyi dalmi encüme- ne tasdik ettireceklerdir. 25 liradan yukarı ihtiyaçları hak- kında bir liste yapıp daimi encümene verecekler ve bu gibi maddeleri doğ- rudan doğruya encümen alacaktır. Yalnız şubeler ihtiyaç hissettikle- ri maddeleri kendileri alabilmek için 25 liradan yukarı fiatte olan malları küçük parçalara taksim edemiyecek lerdir . * Düşkünler evine kimlerin alma- bileceği hakkında bir nizamname mevcut olmasına rağmen alâkadarla- rım bu nizamnameyi (tetkike lüzum görmeden düşkünlerevine uluorta çocuk veya ihtiyarları göndermekte oldukları görülmüştür. Belediye reisliğinden dün herlara- fa gönderilen bir tamimde badema yalnız alil ve metrük çocukların bu milesseseye gönderilebileceği bildiril miş, aksi hareket edenlerin emre İta- atsizlikle tecziye edilecekleri ilâve olunmuştur. * Otobüs talimatnamesine muhalif hareket eden ve para cozasma çarp- tırilanların itiraz evraklarının evvelâ polis 6 mcı şubeye gönderilmesi be- lediye reisliğinden şubelere tamim ©- dilmiştir. * Mühendis mektebi talebesinden bir grupla çubuk pazarında tetkikat yapmak Üzere Ankaraya giden bele- diye fen müdürü Hüsnü, dün şehrimi ze dönmüştür. TAN Abone ve ilân şartları: Türkiye için Dışan ice Üre K.O Lik TAN Konya, (Tan) — İlde siren hümm MEMLEKET M ANZARALARINDAN : Güzel Amasya MEMLEKETTE “TAN, Konyada baraj inşaatı için hazırlıklar yapılıyor alı baraj işlerine en modern veçhe- yi vermek ve çalışmalara esas teşkil etmek Üzere Altmapa ve Sille ba- raj yerlerinin jeolojik bir haritası yapılmaktadır. Plâinda, sondaj İşleri- ne başlanacak yerlerle bilhassa tecrübelerin yapılacağı mevkiler ayrı ayrı gösterilecektir. Plân: hazırlamakta olan heyetle su bürosu, jeolo- ji şubesi tetkiklerini derinleştirmektedir. Adanada yeni inşaat artıyor Adana, (Tan) — Ev sahipleri, belediye arsası içinde ve tren yolunun iki tarafında ev yaptırmak için belediyeden ebniye kanununa uygun plânlar istemişlerdir. Belediye, en çok 2000 liraya çıkan evlere ait plân- larla Yansen tarafından gönderilen dört ailelik blok evlerin krokilerine göre İnşaat yapılmasını muvafık bulmuştur. Devlet demiryolları müstahdemini için de istasyon civarına evler ku- rulacaktır. Nafın vekleti, henüz tetkiklerini bitirmemiş olmakla bera- ber, bir çokluk teşkil eden işçi ve memurlarm İstirahatlerini temin için lüzumü olar inşaat karşılığını bütçeye koyacaktır. Bir inşaat müteak- hidi de İstasyon civarındaki kendi arsasına 15 - 20 ev yaptırmak için bir müracaatta bulunmuş ve takdirle karşılanmıştır. Filyos - Zonguldak domiryolu isim İistesi; Kaptan Eenet tarafmdan da kumandan, (General Sir Hanri Vilson) a takdim edilmişti. — Tamam... Evet.. Her şey tamamdı... Oyna - öacek (Istanbul hailesi) nin piyesi hazırdı. Sahne de hazırlanmıştı. Ak- törler de makiyajlarını yapmış,kolis- lerde yerlerini almtşti. Ve artık perdenin kalkması İçin, rejisör tarafından sadece bir işaret vermek kalmıştı. 1336 senesinin 15-16 mart gecesi. Saat 11,30. Pazartesi günü bitiyor; pek çok kimselerce meş'um addedi- len salı gününe giriliyor... Saat, tam 12 yi 10 geçiyor. Koca Istanbul, bu zifiri karanlık gecenin gulmeti altında ezilmiş ve erimiş gi- bi, sakit ve sessiz... Tramvaylar, ar- tık paydos etmiş. Otomobiller sey- relmiş.. Evlerden, bir tek işik sızmı- yor; en küçük bir ses bile duyulmu- yor.. Sadece vakit vakit, sert bir şi- mal rüzgü uğultusu hırçm ve 2- sabi bir kadın iniltisi gibi sokak baş- larmda sürükleniyor; ve sonra kuy- tu köşelerde sönüveriyordu. Oynanacak hailenin, her şeyi tek- mildi. Bu gece, tabiat bile bu sahne- nin nazımına yardım etmek İstemisti. Dakikalar ilerledikçe, en son hazır. lıklar da, bütün teferrüatına kadar #kmal edilmişti. Saat, 12 yi 30 geçiyor... General Sir Hanri Vilson'a, her taraftan ha- berler gelmişti: — Tekmil... 'azife alan aktörler; ellerinde sa- st bekliyorlar. tik makineler gibi, bir anda harekete En evvel Salıpazarı önünde istim üzerinde bekliyen bir İngiliz dritno- tu, tıpkı muazzam, sinsi, esatiri bir canavar gibi sessiz sadasız, ağır ağır Sirkeci iskelesi önüne doğru sürüklen miş; baş tarafı iskeleye amut bir hal- de orada demirlemiş; bütün topları- nr karaya, Babıâli caddesi Üzerine çevirmişti. Yine Salrpazarı önünden dört bü- yük İngiliz torpitosu hareket etmiş.. Bunlardan ikisi, Kadıköy ve Moda ön lerine.. Ikisi de Ahırkapı, Kumkapı sahillerine yaklaşarak, en ağır hare- ketle Samatya ve Yedikuleye doğru ilerlemişti. kadın ve çocuk ağlamaları biribirine Ermenice şive ile alâ angle bir e- mir: — Uç saymea kadar kapı açılmaz. se, kırılıyor... Bir... Tki.. Üç. Ve, evet... Kapı kırılıyor. Tıpkı Çanakkalede kırılan ve param parça edilerek denize atılan mağlüp silâh- lar gibi, kırılıyor... Vaktile, insan hu kukuna hürmetkâr olan asil İngiliz ş ler tarafmdan an'anavi bir kanun şeklinde ortaya atılan, dört kitabın en yüksek ayetleri kadar mukaddes sayılmaya lâyik olan: (Her Ingilizin evi, bir kaledir) düsturundaki medeni, necip ve insa- niyet şümul mânaya ehemmiyet ve- rilmiyor; bir İngiliz evi kadar giril. mez bir kale olması tabii olan bu Türk evine giriliyor; koridorlar, oda- İlar, salonler işgal ediliyor. Yatak tilıyor.. Gecelikli kadınlar ve çocuk- İlar kollarından tutularak birer tara- fa fırlatılıyor.. Kendi yuvasında hak, haysiyet ve ismetini müdafaa için ya tak odasının kapısma kollarını ge- ren, bir genç, -Esat Paşanm damâ- dı. silleler, tokatlarla yere yuvarla- nıyor; postallarm demir nalçalari al- tında kafası yarılıyor; bembeyaz ge- celiği, alkanlara boyanıyor. Ve ni- hayet; dünyanın dört köşesinde, il mi, san'ati ve faziletile şöhret kaza- nan bu büyük Türk doktoru, -tıpkı Londra düklerinde müsademe ile ele geçirilen bir İngiliz haydudu gibi- ya- ile merdivenlerden sürüklenerek .ka- pıda bekliyen otomobile atılıyor.. Ge- cenin o korkunç süküt ve zulmetini yırtan acıklı kadın ve çocuk feryat- ları semalara doğru yükselirken oto- mobiller, birer vahşi canavar gibi ho- rulduyor; Babtâli caddesinden aşağı süzülüyordu. Sahne; hazindi. Fecidi.. Bütün dünyada meşhur olan (İngiliz adale- ti), yalnız bu bir tek vak'a karşısın. da bile, hiç şüphesiz ki, derin bir nef- retle titreyecekti... Fakat bu haileyi tertip edenler, merhamet ve İnsani- yet hislerinden teterrüt etmişlerdi. Ne an'anevi İngiliz adaletine ve ne de son asır medeniyetinin bütün insan kalplerine ilham ettiği şefkat ve mer hamete zerre kadar ehemmiyet ver. memişler; tam mânasil birer haile aktörü gibi, taş yürekli kesilmişler. ün (Arkası var) odalarınm kapılarma birer tekme a-| kalanıyor; sırtındaki gecelik entarisi | | Dân Için İâncılık Şirketlerin: İİ müracaat edilmelidir. Küçük ilânlar doğrudan doğ ruya idaremizce almabilir. Küçük ilânların 5 satırlığı bi defalık 30 kuruştur. 5 satırda! fazlası için satır başıma 5 kurur alınır. Bir defadan fazla için ye «findan X 10 kurus indirilir. Bugün MELEK Sinemasında 2 büyük Fransızca film birden -13 now Casu Oynıyanlar : 4 Baş rollerde : Jeanette Macdonalı Nelson Eddy Ayrıca: İstanbulda ilk defa ola- rak AŞK ve MUSİKİ Musiki ve güzellik şaheseri Yaz fiyatlar: 20-25-35 | İPEK Sinemasmda Bugün matinelerden başlıyarak - SILAH BAŞINA Senenin en büyük Fransız filmi, 2 -NATAŞA (Rus Aşkı) Ayrıds: Berlin Olimpiyatları nasıl olacak (Yeni film) Yaz fiyatları: 20-2535 ku. inşaatı 4 Çatal ağzındaki köprünün Zonguldak, (Tan). — Irmak - E reğli hattınm Filyosla Zonguldak a- rasındaki kısmında demiryolu inşa- atı canlı bir şekilde İlerlemektedir. Hattım Çatal ağzına kadar olan par“ çası bitmiş gibidir. Eskiden küçük bir köy olan Çatal ağzı, bugün, gü- zel bir kasaba haline gelmis, kısa bir zamanda 42 den fazla modem Bir tahsildar paraları çaldırmış Balıkesir, (Tan) — İlimiz Meliye Tahsildarlarmdan (o Mehmet Oğlu H*-syin, Çorum kamununa bağlı 1z- zettin köyünde uyurken 575 lira pa- rayı çaldırmış olduğunu söylemek- tedir. Hemen tahkikat başlamıştır. Yüz mahküm kazalara gönderildi Izmir, 7 (Tan) — 3 seneden az C0-| zalı mahkümlardan 100 tanesi kaza-| lardaki hapisanelere gönderilmiştir. | Kayserinin adı değişe- cek mi? Kayserinin adı değiştirileceği hak- gazetemizde bir yazı üzerine, Halkevi başkanlığmdan Bizim aldığımız malümata göre, vi lâyet isminin değiştirilmesi yolunda bazı temaslar ve görüşmeler yapıl - mıştır. Ancak, bu temaslardan heniz kat'i netice alınmış değildir. imzanın Çatalağzına vardı beton kazıkları çakılırken bina yapılmıştır. Arazi sarp ve dağlık olduğu için güzerghta 16 tünel açılmış, bunla- rm 13 ü delinmiştir. Zonguldak İs- tasyonundaki (o tilnelin © uzunluğu 1500 metredir. Köprülerden birçoğu tamamlanmıştır. Üzülmez deresi ü - zerinde kurulacak olan büyük köp rüye başlanılmıştır. Cellât gölünde iki kişi boğuldu İzmir, (Tan) —Cellst gölü kanal yük bir kaza geçirmişlerdir. Amele - lerden ikisi boğulmuş diğerleri kurta- rılmıştır, Tahkikat devam etmektedir, Sivas Halkevinde Sivas, (Tan) — Halkevi yaz için bir çalışma programı hazırlamıştır. Köycülük kolu köylerde dolaşarak köylüye ilâç, kitap, kâğıt, ve kalem dağıtacak, konserler ve konferanslar verecektir, Gençler Birliği müsameresi M. Kemalpaşa, (Tan) — Gençler birliği klübü gö-terit kolu tarafından Halk sineması salonunda bir müsa - mere verilmiştir. Birlik bandosunun saldığı istiklâl marsı ile başlanan mü samerede bir perdelik “gömdüğüm o cihan,, piyesile bir perdelik “Hoop efendim,, komedisi temsil edilmiştir. Sami Süslü tarafından da bir mono- loğ söylenmiştir. -İlektrik meselesile esaslı surette Bursadaki kaplıcalar ıslah ediliyor Bursa, (Tan) — Asri kaplıcaların 1 Haziranda açılması mukerrerdir. Ankarapalas şirketi, yalnız bu seneyf mahsus olmak üzere bir tecrübe işlet» mesi yapacaktır. Otelin fiatları Ye lovadakilerden daha wouwz, servis bir Kımından engin olacaktır. Şirket, bir otel miltehassısı getirtmiştir. BW mütehassıs servise taallük eden nok” sanlar üzerinde çalışmaktadır. Kaplı" canın bahçe ve lokantasından yalmı$ otel müşterileri değil, halk da istifa de edecektir. Çekirge kaplıca ve otelleri sahipler ri, kendilerinden istenilen yenilikleri 15 Mayısa kadar bitirmiş olacaklar” dır. O güne kadar bunları yapmıyan” lara ait oteller açlırılmıyacaklır. Atatürk köşkünden Çekirgeye k# dar olan yolun asfalt yapılması hir arlıklarına başlanmıştır. Aari kaplı” ca önündeki yol genişletilecektir. İ Meşin arr syria tiyacına tanzim olunacak bir tâ rife dahilinde yapılacaktır. Otobüs * ler, bu tarihten itibaren yolcu olsufk olmasın Uludağa tenezzüh seferleri yapacaklardır. Uludağda yeniden bi 2 tesisat yapılması kararlaştırılmış tır. Ancak, karım erimesi bekle mektedir. | İİ Şiddetli dolu Bafra civarında yeni mahsulü mahvetti Bafra, (Tan) — Alaçam nahiyesi ne bağlı Terskırık köyünde şidd dolu ve yağmur yağmış, bu yüz” 21 İnek ve 1 beygir sele kapılarak P” Zulmuştur. Dolunun çok şiddetli düşmesini yeni yetişen arpa ve buğday mehi leri de kâmilen mahvolmuştur. Üçüncü umumi müfettiş Erzurumda Bayburt, (Tan) — Burada teb lerde bulunmuş olan üçüncü müfettiş, Tahsin Uzer, bugün Di le birlikte Erzuruma hareket barads © tir, Üçüncü umumi müfettiş, burs ye p* gul olmuş ve Halkevi tarafından zırlanan rfisamerede bulunarsX Bi al ee 80 - 100 Hira irad getiren Bigi nm işlek yerinde dükkân al Ayaspaşa, Cihangir, Kal kapi” denizi gayet iyi gören ve önü maya kAğir bina arıyoruz tı, mevkii, geliri, vergisi bs Beyoğlunda vi > ve diğeri üç odalı iki ev ve a satılıktır. Adres: Hami albaşi Parma kan No. 19 ikinci dal"Öğgi