21 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

21 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

aa 21.5.9836 Olacak şeyler TAN 1940 Harbi Yazan: H. G. Welis Bu iş zannettiği Çeviren: Nuri Mahmut izden çok daha müşkül. Makinelerin çoğu Nuh zamanından kalma Birçok pilot parçalarının irleşip bir şeyler yapmak iste- diklerini haber almıştım. Alâ, Işte bize fırsat doğdu. Bu herifi yakala- dık. OGaybubetinden ancak birkaç hafta içinde haberdar olabilecekler - dir, Ben Floss Vadisine hücum için bütün plânları hazırladım. Petrol bulunan Floss vadisine hücum! O- Yasmı ele geçirdik mi bir kere, hava- lardayız. — O zaman düşmanlarımızı görürüz. Yerlerde sürünen hava kuvvetlerimle şimdiye kadar hep a- lay ettiler, güldüler. Fakat o zaman Eülemiyecekler. Roksana bu haberden pek memnun) “lmakla beraber itiraza alışkın oldu- Bu söylediklerin pek güzel pek doğ Mu. Yalnız bu pilots niçin düşman Müamelesi ettin bir türlü anlıyamı Yorum. Gordon usta bir makinist de- Bu İşi beceremez. Bu adam ma pekâlâ tamir edebilirdi. , — Sen her zaman her şeyi benden daha iyi bilirim iddiasındasın — Onunla gidip ben görüşeceğim. — İstediğin zaten bu! — Anlıyamıyarum. — Anlıyamıyorum ha! Sen ne gen- ©e ne ihtiyara aman verir takımn- © adamı bana birak! İ : Göz kadar penceresi olan dört ta- Yafı kalın duvarlarla çevrilmiş bir o- tahta bir iskemleye çökmüş, Ca bal düştinüyordu. Dirseklerini day dığı masanm üstündeki gaz lâmbası Arka duvara bir dev gölgesi resmi ya ordu, —“ Bir deliğe düştüm. Aptallık .. İşte kendine haddinden fazla ir olan akılir adamlar daima haydutlarm ellerine düşerler, Kaybolduğumu öğreninceye © kadar Yar lir, Radyomun bogul- Jaşalem Tin ovada dn arbe devam edecek. Kaçmalı! k Bü hiç hatırına gelmemişti, Ayağa “2 1, Odayı iyice bir gözden geçir Yüzü bir nevmidi ile kaplandı. — Buradan kurtulsam da tayyare afaza altında diye söylendi. Tek- İskemleye çöktü. Adeti vechile be saklarile masanın üzerinde tram- * çalmaya başladı. Ertesi gün Strong bütün maiyetini rafına toplamış bağıra bağıra vazi- izah ediyordu: — Galebe yakmlaşıyor. Son harp- elamanlarımız #iperlerinden tar- e, tik. Bu muazzaferiyet sayesinde far, petrol menbalarma sahip olaca- Miz Bir kerre daha hava kuvvetleri. düşmanlarımıza tepeden felâket duğu icaklardır. Eski harplerde ol- bes ibi. Bu petrol sayesinde gale- ayin ve muhakkaktır. Kırktan “ağ tâyyaremiz var, bunlar saye- İstediğimiz sulhü temin etmiş o Bacağız, Yalnız bu tayyarelerin za - lamda temin edilmiş olması iktiza Mer. İste böyle bir anda baş maki- Strong Hardingi nistimiz Gordon bize yardım etmek istemiyor. Muhafızlar arasında duran Gor- don cevap vermek için bir adim ileri attı. Strong Sesini daha yükselterek: — Tayyareler nerede diye bağırdı. Bütün gözler mevkuf o makiniste çevrilmişti. — Bu iş zamnettiğinizden çok daha İmüşkül, Makinelerin yarısı Nuh ka: dar eski. Yirmi tanesi bile kabili is- timal değil. İş tahayyül ettiğiniz gi- bi dakikasında icra edilemez. Bana yardım lâzım, — Ne yardımı? — Mevkuf olan pilotun. yardımı! — O herifin serbest bırakılmasını mı İstiyorsun? — O bu işlerin erbabı. Onu bana teknik müşavir yap. Strong hiddet ve tehditle: — Sizin teknisyenlere benim itima — Öyle ise tayyareler uçamaz, — O tayyareler en kısa zamanda hazır olmalıdırlar anladın mı? — İmkânı yok. Bir aşağı bir yukarı yürüyerek de- re beyi düşüncelere daldı. Ne yapma- İn idi? İ Roksanm hakkı olsa gerekti. Ya- bancıdan istifade etmeli, tayyareleri | uçurtmalı, Sonra usaresi alınmış li- mon gibi herifi atıvermeliydi. Gordonun önünde durarak? —ayet serbest bırakırsam diye sordu. Makinist: — Hardingin de serbest bırakılma sı şarttır. — Olmaz, kat'iyen olmaz. Onlar eski iki kafadar. — Öyle se tayyareler de olmaz, — Niçin? — Ham petrolü tayyare makinele- ri için kabili istimal bir hale koya- bilecek yegâne adam Hardingtir. Ak- si takdirde petrol temini imkânsız İdir. | tutarak sarstı — Fakat Harding bana karşı gel- di. Onu mahküm ettim. Nasıl ser - best bırakabilirim? — Mecburiyet karşısmda başka çare olmayınca “Bir - Şehir” de bu işi yapabilecek yezâne adam odur! Strong birkaç devir daha yaptı son ra muhafızlara dönerek; — Hardingi bana getirin, dedi. Herkes susmuş Hardingin gelme- sini bekliyordu. Derebeyi çaresiz - lik içinde kocaman kösteği İle oyni- yordu. Bu arada Strongun hususi da- iresinin kapısı açıldı içeriye Roksana İgirdi. o Derebeyi geldiğinden pek memnun olmadığını izhar eden bir yüzle baktı. Kadm hiç ses çıkarma” dan yaklaştı, Bu esnada Harding te içeriye getirilmişti. Elleri bağlı idi. Doktorun esasen yırtık elbisesi da ba yırtılmış, saçı sakalma karışmış- tı. Yüzünde engizisyon mahkeme - Slnden şeksş bir hal yardı. Derebeyi emretti: — Çözün ellerini. Muhafızlar derhal emri icra etiler. Ihtiyar biraz rahat nefes aldı Derebeyi : — Selâmı unuttun, dedi. Doktor ellerini uvarak: — Selâm da Allah müstahakmı versin, Muhafızlar bu hakareti inde et - mek sevki ile atıldılar. Fakat Rok- sana müdahale etti: — Hayir birşey yapmaym, dedi Derebeyi lâfa karışarak; metre - sinin söylediğini tasvib edercesine söylemeye başladı: (Arkası var) ————— Hindenburg balonu Ameri- kaya ikinci seferini yaptı Lakehurs' 'ev-Jersey,,20 (A.A.) — Hindenburg balonu, Atlas Okyanu su Yolunda yapmış olduğu ikinci ti. caret sefirini bitirerek bugün burada karaya inmiştir. 5 amm İV/(OLNENPJ Mücevher hırsızlığı yapan suçlular tamamen tutuldu Beyoğlu -"Soho,. Akşam üzerleri bilhassa cumartesi ve pazar akşamları, Beyoğlunda cad- delerden geçmek bir azap, bir utanç bir felâkettir. | | Beyoğlunun eğlence yeri söhreti, 0- raya ipten, kazıktan kurtulmuş bir| İsüirti münasebetsizleri çekmektedir, ve ba gibiler, değil tek başma giden kadınlara, yanlarında kocaları, haba- ları, kardeşleri veya tanıdıkları olan kadmlara da saldırmaktadırlar. Haftanm yukarda söylediğim gün-! İlerinde, ve günlerin karanlık saatle- rinde Beyoğlu caddesi âdeta Londra- İnm “Soho,, suna dönüyor ve üzeri - nize doğru yanyan yürüyen her sar- hoş, bir “karın deşen Jak, İle kar sılaşıyorsunuz hissini veriyor. Sinemalar başlayıp ta, elektrik ışi- ğı etrafta biraz azalmca, yan sokak- lardan bir sürü “gece kelebekleri, peyda olur, ve biraz sonra, Beyoğlu yanlarından geçmek için dar caddede geniş bir yarım dalre çizmek icap & İden ve Habeşlere atılan miihnik gaz-| ları artacak kadar ağızlarından pis| bir alkol ve meze kokusu meşreden insanlarla dolar. Bunlar yakmdan ge- çen her kadımm üzerine çaprast bir bakışla yürürler, uzaktan geçenlerin yollarmı kesmek için dolaşan adım- larin hamleler ederler. Bunları yap- madıkları zamanla" , muhakkak yan- larmdakine muvaffakıyet veya mu- vaffakıyetsizliklerini, duyulması in- sanı hicabından yere geçirecek tabir- lerle yüksek sesle haykırırlar, yahut- ta “geçe kelebekleri, ile turlaşmala- rına, gözlerinizi çevirdiğiniz için şa- hit değilse bile, sâmi olursunuz. Evvelki akşamki «inayet, temenni edelim ki, “Soho, daki dört cinayetin birincisi olmas, Fikret ADİL Almanyanın sulh zamanında 550 bin askeri olacak Londra, 20 (A.A.) — Duff Cooper, Avam Kamarasında sorulan bir sua- le, cevaben İngiltere hükümetinin al- İmış olduğu malüâmata göre Almanya- nm sulh zamanında 550.000 muallem ve Avusturyanm da 33,000 asker bu-| lundurmak arzusunda olduklarını söy temiştir. Çekoslovakyada motörlü kuvvetlerin manevrası Prağ, 20 (A.A.) — Beneş, Reisi - cümhur olalıdanberi ilk defa olarak dün Prağdan ayrılmıştır. Müşartinileyh, o Milovice (askeri kampını ziyaret etmiş ve askeri kıt'- alarm manevralarda hazır bulun - muştur. Bu manevralara motörlü kı-| talarla hava filoları da iştirak etmiş-| tir, İngiliz kabinesinde mutlaka mühim tadilât yapılacak Londra, 20 (A.A) — İyi malümat İalmakta olan mahafil, haziran orta - larma doğru ve yahut temmuz ayın- da kabinede mühim tadilât yapılaca» ğını tahmin etmektedir. Bu mahafil, İbütçe ifşaatı hakkındaki, tahkikatı İyapan komisyonun varacağı netice - İler ne olursa olsun, Thomas'm istifa- sı keyfiyetinin içtinabı gayri kabil ol duğunu söylemektedirler , KAÇIYI HAYDİ CABUK OoL* Ri OTOMOBİL GELDİM 1R ŞEYİN Su YANILIYOR A. NS İŞTE BiR Çok Büvük YAKINDA Necati ile metresi Müzey; evde yakayı ele verdil yen'de Eyüpte giz!-- tikleri er, tahkikat devam ediyor Müzeyyen Aksarayda Nadirenin evine girerek mücevherat çalıp kaçanlardan Neca- ti ile metresi Müzeyyen de dün ak- şam üzeri yakalanmışlardır. l Dört gün evvel tutulan, fakat sor- guya çekileceği sırada kaçmağa mu- vaffak olan Necati, kaçtığı gün doğ ruca Sultanshmette bir tanıdığınm yanma gitmiştir. Orada bir müddet kaldıktan sonra, Cerrahpaşaya ge- çerek sur dışma çıkmış, Eyüp Nişan- casında oturan eski tanıdığı Hatice- nin evine gizlenmiştir. Polis, şüphe üzerine Hatiçeyi istic- vap etmiş, kadın evvelâ inkâr yoluna sapmıştır. Nihayet, dün her şeyi söy- lemeğe mecbur kalmış, ikinci şubs direktörü Necati ile merkez memur- larından Murat ve Tevfik evde ani bir arama yapmışlardır. Bu arama- da, Müzeyyenle Necati bir arada ya- kalanmışlardır. Necati evvelâ kaç- mak istemiş, fakat, başka çare kal - madığını görerek suçunu İtiraf etmiş. çald ri mücevhe: s#sine dilşenlerin Nişaneada bulunan- lar arasmda oldüğunü “ söylemiştir. İ Nezir isminde biri vasıtasile iki altın liranm Bedestanda sarraf Ohanese, beşi biryerdelerden birinin çarşıda sarraf Nesime, yarım Sirkecide sarraf Sergise laşıldığından bunlar geri alınmıştır. Tahkikat devam etmektedir. r yolcu istasyon köprüsünden yuvarlandı Bostancıda İstasyon köprüsünden geçen Abdullah adında biri müvaze- nesini kaybederek Köprüden aşağı- ya yuvarlanmıştır. Abdullah sol gö- zünden ve sol kolundan ağırca ya- ralandığından hastaneye kaldırılmış tar. Korkudan denize atılmış Fındrklıda oturan Hıristo, sanda - b ile Arnavutköy açıklarmda balık avlarken birdenbire üzerine Temel kaptanm motörünün geldiğini gör - müştür. Hıristo motörün altında ka lacağından korkaruk kendisini dı 2 OTOMOBİLLERİN GEÇDİĞİ Bin KÖPRÜ varmpıaki, BU MESELEYİ HAL EDECEK | erden kendi his-| Necati ze atmış, yetişen sandalcılar tarafın dan kurtarılmıştır. | Bir çocuk duvardan düştü Bakırköyünde oturan Nuri adm - da bir çocuk top sahası eivarmdaki duvarın dört yüksek yerinden düşerek başından yaralanmıştır. Ya- ralı hastaneye "e *“rrlmıştır. İki arabacı arasında Usküdarda oArabacılık eden Ah- met, müsteri almak yüzünden iske- lede şoför Mustafa ile kavgaya tu - tuşmuştur. Kavga esnasında Musta- fa Ahmedi bıçağile sol kolundan ve kalçasını 1 yaraladığmdan yakalan mıştır. Yaralı hastaneye kaldırılmış- tir. Parmaklarını makineye kaptırdı t matbaasmda maki « , makinelerde temiz- unu orka kaptırmış ve parmaklırından İkisinin ezilmesi- ne sebebiyet vermistir. Yaralı hasta- neye kald'rıl İki dolandırıcı Mısırcıla” çarşısında pastırmacılık eden Mihaelin dükkânma dün iki ki- şi gelerek beş lira bozdurup gitmiş» lerdir. Biraz sonra Mihael kasasm - dar. 63 Vira çalındığını anlaymca #ki kişinin arkasmdan koşmuşsa da hır sızları yakalayamamıştır. "ahkikata polis vaz'ıvet etmiş, suçluların aran masma başlanmıştır Sultanahmet hafriyatı ehemmiyetli safhada Sultanahmette eski Bizans sarayı- ni meydana çıkarmak için mühim haf riyatta bulunan prof. Baksterin mu- avini Henri Riket, dün, şehrimize gel mis ve Perapalas oteline inmiştir. İskoçyanm meshur St, Andrev Ü- niversitesinin tarih ve ilâhiyat sube- lerinden mezun olan Henri Riket, dün, kendisile görüşen bir arkadaşı- mıza şunları söylemiştir: « — Prof. Baksterin çalışmaları sa- yesinde açılmakta olan Sultanahmet eski Bizans saravma büyük ehemmi- yet veriyoruz. Çıkan mozayikler ken- di cinsinin bütün dünyada en iyisidir. Saraym esas plân ve hacmı hakkın- da 800 senedenberi muhtelif mütahas sıslar tarafından tetkikat yapıl ol İ masına rağmen, elde edilen malümet, saraym ancak müteferrik parçalarma sit olabilmiştir. Bunları bir araya top Iryarak saraym esas şekli tesbit memiştir, Bunun için şimdi yapılmak- ta olan hafriyat neticesinde tarihi manzarayı meydana çıkarsbileceğiz. Kesif, tamamlandıktan sonra meyda» na çıkmış olar sarayın Türkiyeye sey İyah bakımmdan büyük menfaatler İtemin edeceği şühesizdir. £ Şefimiz prof. Bakster, yaptığı tetkiklerin ne- ticesini bir taraftan kitap halinde tes bit etmektedir. Henri Riket bütün yaz mevsimini şehrimizde gecirdikten sonra, kışm memleketine dönecektir. Hafriyat ilerliyor Sultanahmetteki hafriyat mmtaka sında dört koldan çalışılmaktadır.Dör düncü kolda, geçen sene bulunan mo- zayiklerin devamma rastlanmıştır. Gelecek hafta Sultanahmet camiinin avlusunda da hafriyat yapılmağa baş Camiin arkasındaki sahada bulunan Bizans duvarınm camiin avlusuna ka- | dar uzadığı zannolunduğundan cami in avlusundaki kazıya ehemmiyet ve rilmekteğir.