22 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

22 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

SA 2.5.06 müzakereleri Ankara, 21 (Tan) — Kamutay, ö- Yümüzdeki pazartesi günü bütçeyi ereye başlayacaktır. Bu müna *betle Kamutay her gün toplana - ve lüzumu halinde öğleden evvel İçtima aktedecektir. Sümerbank toplantısı Ankara, 21 (Tan) — Kamutay İktmat ve Bütçe encimenlerinden Düteşekkil Sümer Bank umumi he- “ önümüzdeki cumartesi günü sa- | onda toplanacaktır. Başbakanlık, iy umi heyete iştirak edecek murah hasları seçmiştir. Bu murahhaslar Başbakanlık muamelât umum direk- Ürü Haydar, Evkaf umum direktö- Mi Fahri Kiper, İstatistik umum di- Miktör vekili Celâldir. Bank idare meelisi banka- Mn üçüncü çalışma yılı olan 1885 VİN faaliyet ve hesap devresine ait Filistinde Yeniden takviye kuvvetleri gitti Kahireden b gönderilmiştir. İlistinde tevkifat a Kudüs, 21, (ALA) Arap denizcileri | Arap dok amelesi, yahudi mal- | Tel-Aviv'de karaya çıkarı- protesto etmişler ve bu yüz- hadis olarak bütün kargaşalık- hlikümetin mes'ul (olacağını etmişlerdir. gün, tam bir sükün içinde iştir. Glkerler, umumi binaları işgalleri A baundurmaktadirlar. ka ğdiye kadar B14 arap ve 53 tevkif edilmiştir... .. *lefon muhaberatı kesildi Yapa ün; 21. (ALA) — td ile ağ ayasında telfon muhaberelei ahi ir. Bunun peticesi olarak olan muhaberat da inkıtaa ir, Romanyada Türk sehitliğinde tören 21 (A.A) — Bugün Ro- bütün şehitliklerinde her Olduğu gibi halkm hükümetin un İştirakiyle büyük bir tö- E de de yapılmış ve bu tören K ve elçilik müşteşarı müs - » Ve hristiyan bütün yerli Türk Belediye mümessillerir bölgelerden gelen hususi he VE Ordu namma büyük rütbe- Birçok sabitler hazır bulunmuşlar Baj 1 ag ikan Kupası maçları İk, 21. (AA) Bugün am edilen Balkan kupa- Bulgar takımı Yunan > 5 - 4 mağlâp etmiştir. k bir kutup seyahati Mokoya başarıldı : «2 (A.A) — tl ayi kahramanı kere Vole Bia okova-Fransoya Jozef ki- de, © Selme büyük kutup seya- bugün Moskovada # leman, furyanın istiklâli haray ZI (A.A.) — Bugün Avam nda Avusturyanm istiklâli hakkında müzakere cereyan balâ lâzm olup olmadığı. e Eden üç htkümetten ii APılmuştır. Ayni tören Türk şe. | dadır. lerin yni şe İSON HABER Pazartesi günü Kamutayda bütçe başlıyacak Sümerbank umumi heyeti yarın toplanıyor raporunu hazırlamış ve umumi he - yet azalarma dağıtmış bulunmakta» dır. Maaş tahsisleri Ankara, 21 (Tan) — Kamutay bütçe encümeni, Divanı Muhasebat kanununun 73 üncü maddesinin de- Eiştirilmesi hakkında umumi heyete bir kanun teklifi yapmaktadır. Bu teklifte tahsis muamelelerine müte- allik kararlara bunların dairelerince alâkadarlarına tebliği tarihinden iti- baren 60 gün zarfında itiraz edilebi- leceği, bu itirazların Divanı Muha- sebat umumi heyetince müddelumu- minin huzurile tetkik ve nihai olarak bir karara raptedileceği, reddolunan itirazlar kamutaya sunulan üç aylık raporlarda gösterileceği tasrih edil- miştir, İngilterede Yahudi aleyhtarı faşistlerin faaliyeti Bu faşistler imza yerine Almanlar gibi gammalı haç kullanıyorlar Londra, 21 (A.A.) — İngiliz fa - şistleri, sulh taraftarları ile Yahudi taraftarları aleyhindeki mücadelele- rine devam etmekte ve imza olarak gamalı haç kullanmakta ve yapmış oldukları işlerin kendileri tarafından yapılmış olduğunu göstermek için bu imzayı işaret olarak istimal etmekte- dirler, Ingiliz faşiztleri, geçenlerde bir yahudiye ait olan bir yüzme havu zuna petrol dökmlşlerdi. Dün akşam da “sulh konseyi,, nin Hampstead'da amele fırkasma sit bir binada işgal etmekte olduğu büroyu soymuşlar » der, ANCA AE Birçok kitaplar ortadan kaybol muş, mobilyalar, hasara uğratılmış, sulheularm kitapları ve risaleleri öte ye beriye atılmış yırtılmıştır. Tahrip edilen evrakın ekserisi"hatp aleyhtarlığı sergisi,, nin malzemesini teşkil ediyordu. Bu sergi, Manchester de kurulmuş olup bu hafta içinde Hampstead'de açılacak idi, Japonya ve yeni deniz anlaşması Tokyo, 21 (A.A.) — Mişinkişi ve Asahi Şubun gazetesi, Japonyanın ye ni deniz anlaşmasma iştirak etmiye- ceği, çünkü bu anlaşma hükümleri - nin Japonyanm deniz meselesindeki görüşline uygun olmadığı mütaleasm Japonyada anarşistler Tokyo, 21 (A.A.) — Batı Japonya- sındaki Yamaguşi ilinde yedi anarşist! tevkif edilmiş ve gizli bir kurumun | plânları bulunmuştur. Pek yakmde| başka tevkifler de yapılacağı bildiril- mektedir. Hindenburg balonu geri Gi Nev-York, 21 (A.A. Hinden - burg balonu, Almanyaya dönmek ü- zere bu sabah Lakehurst'dan hareket etmiştir. Zeplin balonu döndü TA Ankarada imâr işleri belediyeye geçiyor Ankarada imar faaliyetine bir bakış Ankara, 21 (Tan) — Ankara şeh- rinin imarma ait işlerle meşgul olmak ve şahsiyeti hükmiyeyi haiz bulun - mak Üzere tesis edilmiş olan Ankara şehrinin imar direktörlüğüne odiğer bir şekil verilmesi ve Ankâranm ime rına ait işlerin belediyeye devri ka - rarlaşmıştır. Bu muamelenin yapıl - masına intizaren mezkür idarenin şah siyeti hükmiyesini muhafaza etmesi ve 1936 malf yılı zarfmda mülhak bütçe ile idaresine devam olunması 'kararlaştırılmıştır . Yeni bankalar kanunu Ankara, 21 (Tan) — Bankalar ka nun Jâyihasr encümenlerden geçerek kamutay Tuznamesine alınmıştır. Kontenjan kararnamesi Ankara, 21 (Tan) — 1 temmuzdan 1 inci kânun sonuna kadar altı aylık devreye ait yeni kontenjan ksrarna- İ mesi ve merbutu listeler bugünkü resmi gazetede neşredilmiştir. (© Küçük Haberler * Ankara, 21 (Tan) — Mübadele ve tafviz işlerinin kat'i tasfiye ve in- tacı hakkındaki kanunlara ek kanun İYayihasınmi iâdetini hükümet kamu- taydan bir tezkere ile istemiştir. * Ankara, 21 (Tan) Ankara gümrük direktörli Nurinin Van güm- rük direktörlüğüne tayini kararlaş- mıştır, Yunanistanda Badoglio anlatıyor: Habeş İtalyan harbi nasıl inkişaf etti, nasıl bitti ? Yazan: Maraşal Badoglio Adis - Ababa umumi karargâhm- dan: Kânunuevvelin son on beş gü- nünde, karşı karşıya bulunan ordu- larm tecemmü hareketleri hemen hemen bittiği için, temas vaki ol - muştu, ve düşman sevkülceyş plâ- nı kendini gösteriyordu. Düşma yüksek yaylanın kenarlardan açı lan ve şark mmtakasında fazla kuv- vet olmak şartiyle Takazzedeki üç or du ile, cepbemizi Tembien istikame- tinde yarmak, Makaleyi gerilerinden vurarak ona cepheden hücum etmek, Ağduayı şark ve garpten istilâ etmek ve nihayet bütün kuvevtiyle Eritre müstemlekesini işgal etmek istiyor - du. Kânunusani sonunda, düşmandan daha evvel hareket ederek, onu şa- şırtarak ilk teşebbüsü ben yaptım ve TTembien harbi ile buraya hücum edilmesine mâni oldum, plânlarını altüst ettim. Düşman kuvvetlerinin | hamlesini zayıflattım, kumandanları- nm kabiliyetleri hakkında bir fikir edindim ve onların cesur ve dahiya- ne plânlarınm Habeş ordusu kabili - yetlerini aştığını gördüm. O dakika - dan itibaren harp bana kazanılmış gibi göründü. Kuvvetlerime itimat ederek, her sahada teşkilâtım iyiliği- ne güvenerek, düşmana tam bhezi- metten evvel nefes aldırmamak üze- re kuvvetleri isap eden yerlerde te- cemmü ettirmek fikriyle hareket €- derek, yegâne büyük sevkülceyş har- bini hazırlıyordum ki, bu taktik ba- kımından üç Safhaya ayrılıyordu. 10 - 15 şubat arasında Enderta harbinde Ras Mulugeta'yı, muazam Amba Aradem dağını iki cepheme alarak mağlüp ettim, Bu kuvvetle- rin takibini tayyarelere tevdi ettim. Şimalden ve cenuptan gelen iki ko- Yordu ile Tembiene döndüm. Ender» | ta harbinden sonra onları cepheden ilerleterek, 27 ve 29 şubatta, Ras Kassa ile Ras Seyyum kuvvetlerini | demir bir kerpeten içinde sıkarak mahvettim, Sonra, Şireye giderek, şark ve şimalden gelen diğer iki ko- lordu ile, 20 şubattan 3 marta kadar Ras İmru ile Ras Aialu Burru'nun kuvvetlerini dağrttim. Böylede öç hafta siren tedafl? bü- yük bir harple 200 kilometrelik bir cephede üç düşman ordusunu mağ- Tüp ettikten sonra, kıt'alarımı onla- rın takibine çıkardım ve Maieio, So- kota, Gondar ve At Malcloya var- dım. İki kolordu ile, Dessie'den Üze- l Mareşal Badoglio rimize yürüyen Negus'un ordusunu karşılamağa hazırlandım. 31 Mart- ta taarruza uğradım ve bu orduyu Aşangideki büyük muharebede mağ- tüp ettim, kuvvetlerimi, kaçanların peşine gönderirken, hükümet merke- zinin işgali için motörlü kolu hazir- Jadım. 15 Nisanda Dessie'ye gittim, ünde tekrar hareket ederek milş- olduğu kadar seri bir yürüyüşle 5 Mayısta Adis - Ababaya girdim. 3 Teşrinievelde o hududu aşarak düşman topraklarına 200 kilometre girmiş 14 fırkalık ve asri vasıtalar. Ia mücehhez ordu, tecemmüünü, a- çılmasmı ve teşkilâtmı tamamlamış oluyordu. Böylece üç büyük düşman ordusunu mağlüp edip firarilerin ta- kibine çıkıyor, hasım topraklarının kalbine mukavemet kabul etmez bir şekilde giriyor, ve 1000 kilometreden fazla müthiş bir yürüylişten sonra, işgal ettiği ve mağlüp düşmanın ka- çarken yaktığı ve harap ettiği bir im paratorluk ile merkezini organize et- mek üzere duruyor. Bu arada, Hint okyanusundan ha- reket ederek Ras Destanm ordusunu mağlüp edip imparatorluğun son or- dusunu dağıtmış olan Somali ordusu Harrar'a girmek Üzere idi. Büt bü rdan, mah- volmuş imparatorluktan, derhal bir yeni hayat fışkırırken, toprağmı ve müendeleyi terkeden Negus, denize- şırı bir yere iltica ediyordu. Mareşal Badoglio Bir kasaba anarşi içinde Atina, 21 (Tan) — Gazetelerin Le- vadiadan aldıkları telgraflara göre, bütün gün kasaba anarşi içinde bu - lunmuştur. Ahali, Tivada bir bidayet mahkemesi tesisi hakkında hiülküme- tin verdiği karara itiraz etmek için ellerinde silâhları bulunduğu halde toplanmışlar ve hükümet dairelerini|lini Italyanm Londra elçisi Grandiye, işgal etmişlerdir. Ahali ile jandarma) İngiltere ve Italya arasmda yaklaş - kuvvetleri arasmda mltekabil bir mü |mayı temin etmek için talimat ver - sademe olmuş, fakat her iki taraf - tan gimse yaralanmamıştır. Başbakan Metaksas, verdiği bu be yanatta Levadiada bazı uygunsuzluk tiklerini, ahalinin mevzu kanunlara riayet edeceklerini umduğunu ilâve eylemiştir. Çaldarisin vasiyetnamesi Mussolini İngiltereye teminat veriyor Roma, 21 (Tan) — Salâhiyettar mahafilde söylendiğine göre, zecri tedbirler kaldırılmadıkça İtalyan mu hüneri Cenevreye dönmiyecekler Diğer taraftan “Paris-Soir, gaze tesinin istihbtratma nazaran, Musso- miştir. Mussolini bilhassa ihsas et - miştir ki, Habeşistanın işgali hiçbir İngiliz. menfaatleri | Kontenjan Kararnamede yeni değişiklikler yapıldı Yeni kontejan © kararnamesinde sanayimizin inkişafı göz önüne alı- narak bazı değişiklikler yapılmıştır. Yolcu beraberinde Türkiyeye ge- len ve kontenjan harici olarak ithal edilecek ticarete arzedilmiyecek O » lan her nevi eşya ve hayvanatın gü- mrük resmi haddi elli liradan yüz liraya çıkarılmıştır. Türk asarı ati- kası müzeler müdürlüğünün tasvibi ile kontenjan dışında ithal edilecek- tir. Eski kararnamenin 26 ıncı mad- cihetle İngilterenin menfaatine do - kunmayacaktır, Mussolini bundan meğe hazır olduğunu bildirmiştir. Massolini, zecri tedbirlerin İngilte- re tarafmdan birdenbire kaldırılma. sınm müşkül olduğunu kabul etmek le beraber, vakit geçtikçe iki devlet desi kaldırılmıştır. V listesine dahil diğer maddeler i- lar, kargaşalrklar olduğunu söylemiş, | sonrası için de bu menfaatlerin daha | çin alınan müsaadeler tarihlerinden lâkin bu hâdiseyi gszetelerin izam et| genişlemiyeceğine dair teminat ver-| üç ay için muteber olacaktır. Bu müsaadeler temdit edilemiyecektir. Resmi daireler, belediyeler, imtiyaz, inhisar işleten müesseselerle serma- yesinin yüzde ellisinden çoğu devle- te ait müessese ve şirketlerin hariç- Frankfort, 21. (A.A.)— Graf Zep- | Atina, 21 (Tan) — Çaldarisin va) arasındaki gelginliğin de mendandan | ten getirecekleri maddelerin tabi ola- lin balonu #ant 20,35 de buraya var- miş ve bu suretle Cenup Amerikasi- Avrupa seyahatini ikmal etmiştir. Romanyadan gelecek göçmenler için temaslar Bükreş, 21. (A.A) — Başbakan siyetnamesi açılmıştır. Müteveffa bü. tin servetini zevcesine terketmiştir. Ahali partisi saylavlarının toplantıları Atina, 21 (Tan) — Ahali Partisi gaylavları dün bir toplantı yapmış - kalkacağma kanidir. Bir aslan bir adamı paraladı Varşova, 21 (A.A.) — Poznan bay bugün Bükreş elçimizi kabul ederek |lerdır. Toplantıda partinin parlâmen vânat bahçesinde feci bir hâdise ol- göç mukavelesi hakkında izahat al- mıştır. Elçimiz, yarm hariciye genel sekreterliği nezdinde muhtelif ba- kanlıkların murahhaslarına göç mu- kavelesinin sön gekli hakkında ize- hat verecektir. Esasları tamamen muhafaza edil- miş olan mukavelenin nihayet bir hafta zarfında İmza edilmesine mu- hakkak nazarile bakılmaktadır. Sovyet - Japon mukavelesi Tokyo, 21, (A.A) — İmparatorun da iştirakiyle toplanan Japonya giz- i ey ezan tesbit edilen si ağu tasavvurunu bildirme- ç <evahını vermistir. Wi konseyi Sovyet - Japon mukavelesi nin uzatılması hakkındaki protokolü kabul etmiştir. İto grupunun şekli idaresinin umumi içtimai kararlaştırılması kabul miştir. Saylavlar, ahali partisinin es- muştur. Şiddetli bir fırtına hüküm çok sinirli bir hale gelmişlerdir. Ayni zamanda soğuk ta olduğundan bah- cağı hükümler yenileştirilmiştir. Almanların Lehistandan istediği yerler i Varşova, 21 (A.A.) — Lehistan edil, | Sürmekte olduğundan dür. hayvanlar koridorunda kâln Torun'dan bildiril- diğine göre hüvviyeti anlaşılamamış olan bir tayyare, Leh lisanmda yazıl Ki hale gelmesi için Teodokis, Ralis| çu müstahdemini bu hayvanları kış. | miş birtakım risaleler atmıştır. Bu ve Kocamanis grupların birleşmesi! kk yerlerine götürmek istemişlerdir. | risalelerde Torun, Bydoszo6z ve Po- temennisinde bulunmuşlardır. Ahali, silâhlı bir miting yapmak niyetinde Bu esnada bir Afrika arslanı birden- bire müstahdemlerden birinin üze - rine atlıyarak zavallı adamı yere al mış ve bu adamın derhal ölümüne 8e- Atina, 21 (Tan ) — Buraya gelen! bep olmuştur. malümata göre, Tivada bir bidayet mahkemesi kurulması yüzünden çi- kan hâdiseler, henüz yat Antepte bir cinayet Gaziantep, (Tan) — Şaraküs'de znan'ın yakmda Almanyaya iltihak edeceği beyan olunmaktadır. Belgratta bir polis kongresi toplanıyor Belgrat, 21 (Tan) — Mayıs 25 te beynelmilel polis kongresi Belgratta toplanacaktır. Yirmi altı devletin po- tır. Bazı gazeteler ahalinin silâhir bir | oturan Mehmet Sait isminde birisi, |lis ve emniyet direktörlerinin iştirak miting yapmak niyetinde olduklarmı| alacak yüzünden kızkardeşi Saniye- | edeceği bu kongre çok mühim mese- er. , Yi tabanca ile öldürmüştür. leleri gözden çecirecektir. 7 Zekânın hakkı Mizah, hiciv ve hezel zekânm hak- kıdır. Aptal, alay edemez. Gerçi alay, mizah ve hiciv acı ve yaralayıcı şey- dir; lâkin zekânın, içtinabı kabil ol- mıyan bir tezahürüdür; O, onun hak- kadır. Ben bir zeki adam tanırım, dalka- vukluğu hicivle mezcetmek iddiasım- dadır. Timura Nasreddin Hocanın söyle- diği söz malümdur: Hamamda imişler; Timur sormuş: — Hoca, şu halimle bana ne kıy - met biçersin? Hoca cevap vermiş: — Uç akçe, — Bre hoca! Belimdeki peştemal yalnız üç akçe eder. — Ben de onun için üç akçe dedim ya! demiş. Timur nüktedanları sevmez bir a- dam olsa idi Hocanm başmı uçurabi- Tirdi. Nef'iyi hicvi için boğmuşlardır. Bu katil Nef'inin hayatıma mal olmak - tan ziyade o devrin nükte, zekâ ve hicve karşı olan (Tolerans) sızlığını göstermesi yüzünden elimdir. Hiciv ve mizahın kanun, âdap, say- Ki gibi makaslarla kırpıla kırpıla mey dana çıkabilen kısmı doğrusu İnsanı doyuracak derecede değildir. Onun için nükteperdaz dediğimiz Sprituel adamlara yazılarile kıymet vermeğe kalkmak haksızlık olur. Ben ara sıra mizah yazmıya mec- bur bir muharrir sıfatile kendimi yan larında pire kadar küçülmüş gördü- güm ne nüktedanjlara rastiamakta. yim ki, dinledikçe böyleleri varken İyazı yazmıya nasıl cesaret ettiğime kendi kendime şaşıyorum. Bir memleket zekânm hakkımı dikçe ve bu hakkın genişlemesine mü isaate ettikçe yani espri sahasmdaki İtolerans'ı genişlettikçe medeniyet gra dosu yükselir, Derhal ilâve etmeliyim ki: Bu tolerans genişliği kanunların verdiği bir vüs'at değil, fertlerin zih- niyetlerinde beliren bir genişliktir. B. FELEK İzmirde işlenen Mustafa Baş durakta Reşat Izmir, 21 (Tan) — Tevfiğin kahvesinde kadın kıskançiı- ğı yüzünden bir cinayet olmuş. bir genç biçakla yaralanarak öldürülmüş tür, Bu einayetin tafsilâtı şudur: Vak'adan önce, Karaman soka- ğındaki Tevfiğin kahvesinde Bahriye isminde bir kadının dostu sabıkak Reşatla arkadaşları kasap Mustafa ve Hüsnü toplanmışlardır. Uç arka- daş, Reşadın dostunu elinden almak istiyen seyyar sebzeci Aliye karşı bir tecavüz hazırlamışlardır. Bu sirada oradan geçen Ali, kasap Mustafa ta- rafından kahvenin içerisine alımmış- tır. Mustafa, Aliye bir tokat vura- rak: “—Bahriyeyi Reşattan sen mi ala» caksm?,, diye bağırmıştır. Bunun üzerine Ali yanımdaki ustrayı çekerek Mustafayı hafif surette yaralamış, Mustafa da biçağını çekerek Alinin sol memesi altma olanca kuvvetile saplamıştır. Bunu müteakip, Reşat tabancasını çekmiş, çıkan kurşunlar kimseye İsa- bet etmemiştir. Yaralı, fazla kan kaybettiği için biraz sonra ölmüştür. Adliye, tahki- kata devam etmektedir, Katiller ya- kalanmıştır, İzmit kâğıt fabrikası İzmit, 21 (Tan) — İzmit kâğıt fab rikası müdürü Mehmet Ali Kâğıtgı, davet Üzerine Ankaraya gitmiştir. Ankarada, Sümerbank ve ekonomi bakanlığı ile temasta bulunarak fab- rikanın bugünkü vaziyeti hakkında izahat verecektir. Fabrikaya her gün yeni siparişler gelmektedir. İnhisar idaresi, evvelce verdiği karton siparişinden başka, ye niden birçok siparişler vermiştir. Febrikanm gazete kâğıdı İmaline baş ladığı hakkımdaki haber, doğru değil dir. Gazete kâğıdı