27 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

27 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

m2 GÜNAŞIRI Yemi Kâçgıtnarnec Zannetmeyiniz ki, bu Kâğrthane, Halicin sonundaki eski Kâğrihanedir. Şehir plinma göre, şimdiden imara ları sulanıyor, deresi taranıyor. Hayır, burası çoktan ölmüştür. başlandı: Kaldırımları yapılıyor, yol- Lâle devrinin Sâdabadı sefih adamlar gibi zaten pek az yaşamıştı. On- dan sonra aramızda hatırası sürüklenip durdu. Her bahar derenin bula- Bık sularında geçmiş günlerin silik yüzünü arardık. Dalgalanan çimenle- rin altında eski kasırların harabeleri gizli gibi gelirdi. Kâğıthanenin ken- di güzelliğile değil, hatırasınm güzelliğile avunurduk. Bu Hidrelles, hava soğuk, yollar bozuk diye bahane ettik, onu da yapmadık. Bir zamanlar taze gönülleri oynatan bu mesirede şimdi çingene kızları bile göbek atmıyor, Artık narlarında ağlıyanlar... O Küğithane bir efsane oldu. tarhlarmda çağlıyanlar kaldı, ne dere ke Benim anlatmak istediğim bugünün Kâğıthanesi, bizim hakiki Kâğrt- hanemizdir; İzmitteki yeni kâğıt fabrikamız! Şimdi o Kâğıthanenin devri içindeyiz. Onun baharı başladı, Onun tarh- ları yapılıyor. Buradan vatanın her köşesine dağılacak milli kâğıtlarımız yepyeni bir baharın göklere savrulan çiçeklerinden başka nedir? Eski Kâğrthanenin sulak topraklarında âteşin lâleler yetişirdi. Yeni Kiğrthanenin beyaz yapraklarında ateşli inkılâp fikirleri tomurcaklana- cak... Eskisinin koymundan yalnız sarhoş nâraları gelirdi; yenisinin kucağın- dan sanayileşen vatanım çelik sesleri duyuluyor... Meslektaşlara kutlu olsun! Eski Kâğrthanenin battığı yerden ay yıldız. hi kâğıdı bir bayrak gibi ufuklara salıyarak bu yeni milli zaferi sevinçle selâmlıyorum! İstanbulun ördekleri Bazı kimseler vardır ki gürültü ile uyumağa alışmışlardır: Günün han- gi saatinde olursa olsun, muhit n kadar gürülderse gürüldesin, şöyle yaslanacak bir yer buldular mı, şe- kerlemelerini yapıyorlar ve işin tu- hefi gürültü kesilip te bir sessizlik gökse hemen uyanıverirler. Meğer biz İstanbul içinde otomo- âksonlarına ne kadar alış- âksonlar ortadan kalkıp ta yerini “vak, vak,. diye öten kor- nalar almea, itiraf edelim ki, içi bir düzüye vıyaklayan ördeklerle dolu bir havuz kenarina otürmüşuz gibi rahatsız olduk Fakat buna da alışacağız: oğlu neye alışmıyor ki... Insan Fark olmıyacak Son gelen Paris - Solr gazetesinin Romadan aldığı bir habere göre Ital- ya kanunu esasisinde bazı değisik- Ekler yapılacak ve Mussoliniye “İm- paratorluk banisi Duçe" ünvanı ve-| rilecekmiş, Bu suretle Mussolini he- men kemen İtalya Kralile ayni dere- ceye gelecekmiş. Bu vesile ile, başka bir Fransız gazetesinin Duçe hakkmda yazdığı bazı satırları, yukarıdaki habere uy- gun bulduğumuz İçin, tercüme et- mekten geri duramadık: Büyük harpten evvel Potsdam sa- raymdaki muhafız zabitlerinin bir tekerlemesi vardı. Derlerdi ki: “Önce Allah vardır. Ondan sonra İmpara- tor Vilhelm vardır. Sonra, birşey yoktur. Sonra süvari zabiti vardır. Sonra, birşey yoktur. Sonra, çok u- zakta, piyade zabiti vardır. Sonra, gerçekten başka birşey... Almanya- pm bakiyesinden başka birşey yok- tur.” İtalyada da denilebilir ki: “Önce Duçe vardır. Sonra, birşey yoktur. Sonra, çok uzakta Allah, veya onun vekili Papa vardır. Sonra, gerçekten başka birşey... Kralm, ailesinin, asil lerin, âlimlerin, artistlerin ve saire- Bin içinde bulunduğu halktan başka hiçbir şey yoktur. « Bu satırlara bakılırsa, İtalya ka - nunu esasisinde yapılacağı söylenen değişiklik büyük birşey olmayacak demektir. Bir de o olursa... Yine bir Avrupa güzetesinden Du- çe hakkında şu satırları alıyoruz: “Duçe, şüphesiz, Kirinal sarayma hürmet eder, fakat onun düşüncesi- ne aldırmaz. Sarayla şehir arasmda 'Duçe, şehri seçmiştir. Kendini şehre verir ve onun kanunlarını şehir al- kışlar. Ancak resmi bir tören, bir ce naze alayı için ihtiyaç görlirse, s8- rayı seferber eder... Asil snıfm “söz lerine” metelik vermöz ve nazırlar- lardan akıl danışmaz. Büyük faşist şürasma gelince, onu fevkalâde hal- lerde toplar, fakat toplantıya, ne sek #eteri ve ne de daktilosu olmadığı için kendi yazdığı kâğıtlarla elleri dolu olarak gelir. Yalnızdır. Yalnız ORHAN SEYFİ si Bilginizi Yoklayınız e Sorular — Yeniçeri teşkilâtı hangi tarihten hangi tarihe sürmüştür? — Kant kimdir ? — Meshur Krup fabrikasını kuran kim, yaşatan kimdir? — Labrador nedir ve nerededir? — Yamato nedir? Dünkü soruların cevapları $ — Eski Yunanlılar ayı kaç Kaf- taya ve haftayı kaç güne ayırırlardı C — Onar günlük üç haftaya. hangi tarihte ve kimin tarafından kurulmuştur ? C — 1774 te Cenevrode Fransız Lö saj tarafından. 5 — Elektrikli telefonu meydana getiren © Froman'mudır, OGrüham Be'mi 9 C — Elektrikli telefon prensibini ortaya atan Fromandır, fakat tatbik mevkiine koyan Graham Beldir, 5 — Meng-Çö yahut Menciyüs kimdir * | C — Meşhur Çin feylesofu Konfüç lardandır. $ — Mader adasının meşhur şa- rapları istihsal edilen asmaları ne- reden getirilmiştir. ? © — On beşinci asırda Girit ve Kıb risten, TU çalışır. Geniş saraymın İçinde yalnız. dır. Yalnizdir ve herşeyi yapar, Her şeyi görür. Herşeyi hazırlar. Herkes; Askerler, jandarmalar, mimarlar ar- keologlar, sdliyeciler, artistler, edip- ler, filozoflar, madenciler, toprakçı- lar, çiftçiler onun emrindedir. Ken- di imzalamadığı hiç bir resmi kâğıt | tetbika konmaz. Daha aşağı bir mev İkiden çıkan bir emrin, ehemmiyetli lomun. ehemmiyetsiz olsun, yerine getirilmek için haftalarca Mussolini- nin tasdikmı beklediği vâkidir. Çok defa bu herşeyi kendinde toplama- nın, işleri karıştırdığı da vardır. Fa- kat o, bu sisteminden hiç birşey de- ğiştirmek İstemez. Ancak kendisine emniyeti vardır... Bir de, kanunu esasi değişip te “İmparatorluğun banisi” Unvanını alırsa... Moda köşesi Düz renk muslin elbise Üstünde siyah veya yaldızlı sarmaşık yaprak- ları şeklinde kemer pek modadir. . Beyaz pikeden bir yeleği kapamak için mavi veya kırmızı deriden iki bü yük ve yuvarlak düğme kullanılmak tadır. » Sıcak havalarda, mavi benekli be- yaz Şantung'dan tayör çok zariftir. . Siyah elbise üstünde beyaz İngi- Uz İşlemeli küçük bir ceket moda ol- maktadır. $ — Jik elektrikli telgraf nerede| yüs'ün torunu. Bu da, büyük babası kadar değilse bile, tanmmış feylesof I Arazi tahriri Komisyonlar bu ay Arazi tahririne 1 Haziranda baş- lanacaktır, Şehir içinde ve dışındaki arazinin tahriri için evvelce 38 ko- misyon kurulması muvafık görül im bilâhara mali sebeplerden do- layı bu mikdar 12 ye indi gti, | Son yapılan tetkikler neticesinde bu İda fazla görülmüş ve yalnız şehir içinde çalışmak üzere üç komisyon kurulması kararlaştırılmıştır. Şim- diye kadar 33 komisyona tayin edil- | mek üzere belediyeye 1500 kişi mü- racaat etmişti. Komisyon adedi üçe inince bunlar arasmdan ancak 6 kişi seçilecek, ayrıca Üç komisyon için de vali hariçten birer reis intihap &- decektir. Şehir hudutları dışmdaki arazinin tabririni ihtiyar heyetleri yapacaktır. Adliye Şeker kaçakçıları beraet ettiler Sekizinci ihtisas mahkemesinde bir buçuk seneden beri görülmekte olan mühim bir kaçakçılık davası neticelenmiş ve bu işten dolayı zan altında bulunan Edime tüccarların- dan Balat çeltik fabrikası sahibi Kara Bekir ile diğer arkadaşlar: Şük rü, Salih, Kadri beraet etmişlerdir. * Evvelki gün Veliefendi çayırın- da eğlenmekte olan Karabetle, ya- nında bulunan ailesi, Kâmil ve Ha- san isimlerinde iki sarhoşun taarru- zuna uğramışlardır. Kâmille Ha » san, Karabetin yanmdaki kadınlara el ile sarkımtılığa başlamışlar ve bir dan birinin zorla boynuna sarılmak istemişlerdir. Karabetin feryadı Üze- rine polis yetişmiş ve mütecaviz sar hoşları karakola götürmek tesebbü- sünde bulunmuşlardır. bu sefer, kadınları birakarak hep birden polis Cemalin Üstüne hücüm etmişlerdir. Fakat Cemal, bu küs - tahları, yakalayıp karakola götür - müştür. Suçlu Kâmille Hasan birinci istintak hâkimliğine verilmislerdir. * Tramvayda giderken Müzeyyen isminde bir kadınım yankesicilik 8u- retile cebinden parasını aşırmağa te şebbüs eden Hıfzı, zabrtaca yakala” narak Adliyeye verilmiştir. Birinci istintak hâkimi, Hıfzının tevkifine karar vermiştir. * Kartalda, Hüseyin oğlu Ziya is- minde birisi, uyuşturucu maddeler satışı yapmaktan suçlu olarak Adli- yeye verilmiştir. Ayrıca müştereken esrar satıcılığı yapmaktan suçlu © - larak Musa, Naci ve Osman İsimle- rinde üç kişi ile, ayni suçtan Avram isminde diğer birisi de ihtisas mah- kemesine verilmişlerdir. * Ağır yaralı olarak eczanesine getirildiği halde hastaya ilâç verme- mekten suçlu eczacı Cevadım durüş- masma dün Sultanahmet birinci sulh ceza mahkemesinde devam edilmiş tir. Şahitler dinlenmiş ve evrakm tet kiki için duruşma başka bir güne bi- rakılmıştır. Tıp Fakültesinde imtihanlar Tıp Fakültesinde bugünden itiba- ren umumi imtihanlara başlanılacak, 15 Haziranda nihayet verilecektir. Tıp Fakültesi talebesinin lisan im- tihanları neticelenmiştir. Bu fakülte ye müdavim 1200 talebeden yüz elli- si son sınıf talebesi olduğu ve yüzü de nizamname mucibince imtihan - dan muaf bulunduğu cihetle maze- fetlerine binaen gelemiyenlerle bera» ber 300 kişi imtihana girmemişler, mütebaki 700 talebeden 244 talebe dönmüş, diğerleri muvaffak olmuş- tur, Medeni kanundan önceki boşanma vak'aları Kanunu medeniden önceki boşan- ma vakalarının ne suretle nüfus ka- yıtlarına geçeceği hakkında dün Vi- İâyete bir temim gelmiştir. Buna gö- re kanunu medeninin meriyet tarihi olan 4 Birinciteşrin 1926 dan evvel vâki olup ta henüz nüfus sicillerine geçirilmemiş bulunan boşanma va - kalarının sicilli nüfusa kaydedilebil - meleri için alâkadarlarn mahkeme- den evvelce boşanmanın vuku bul- duğuna dair verilmiş bir ilâm olarak müracaatı lâzımgeldiği bildirilmistir. çalışmağa başlıyorlar | az sonra buna kanmıyarak, kadınlar" Sarhoşlar, | AN Hüseyin Çelebi camii Minarenin yeri değiştirilecek Salkımsöğüt tramvay caddesinde bir çıkıntı yapan Kareki Hüseyin Çe lebi camii minaresinin, yol tesviyesi dolayısile kaldırılması belediyece is- İtenmiştir. Müzeler idaresi, tarihi kıy imeti bulunan camiin yıkılmasına ta raftar değildir. Ancak, kaldırılması İstenen minarenin esas şekli bozul- madan ve taşları nümerotaj Yapıl - mak suretile arka yüze yeniden in- şasmı teklif etmiştir. Bu mesele Üze- rinde belediye ile Müzeler idaresi arasında müzakerelere başlanmıştır. İtfaiye kongresi 9 Haziranda Viyanada toplanacak olan beynelmilel itfaiye kongresine | İstanbul belediyesince gönderilecek murahhas bugünlerde seçilecektir. İt faiye müdürü Ihsanın intihap edil- mesi muhtemel görülmektedir. Kon- greye gidecek delegemiz ayni zaman- da İtfaiye mektebi hakkında da tet- kikat yapacaktır. Dünkü toplantı Bina ve arazi vergilerinin i Hazi- ! randan itibaren vilâyet hususi idare- sine devri dolayısile dün sast 15 de Vilâyette vali muavini Hüdai Kara- tabanın başkanlığında İstanbul ta- hakkuk müdürü Hakkı Kâmil, Bey- oğlu tahakkuk müdürü Kemal, Üs- küdar tahakkuk müdürü Mümtaz, belediye hesap İşleri müdürü Kemal varidat müdürü ve mürakıplerden mürekkep bir komisyon toplanmış - tır. Komisyonun çalışması geç vakte kadar sürmüştür. Maliyeden vilâyet hususi idaresine geçecek memurla - rın kadrosu geldiğinden dünkü top- lantıda memurlarla vergi defter ve kayıtlarının ne suretle devredileceği görüşülmüştür. Duyduğumuza göre, Maliyeden hususi idareye 285 memur geçmek- tedir, Bunlar arasinda 3 tahvil, 3 tahakkuk müfettişi, 1 tahakkuk, 1 Maarif Lise imtihanlarına hariçten girecekler Hariçten lisa bitirme imtihanları- na dahil olacaklardan lise müdürle- ri askeri ehliyetname talep etmeğe başlamışlardır. Alâkadarlarm vâki şikâyetleri üzerine, dün, Maarif mü- dürlüğü lise müdürlüklerine bu hu- susta bir tamim göndermiştir. Bu tamimde ehliyetnameleri olmasa da- hi bu gibilerin imtihanlara kabul €- dilmeleri, yalnız askeri ehliyetname ibraz edinceye kadar diplomalarının verilmemesi bildirilmiştir. * Kasım, bahriye Gedikli küçlük zabit mektebine bu yıl da ye- ni talebe alınacaktır. Bu yıl daha fazla talebe almması kararlaştırıl - mıştır. Şimdiye kadar yalnız ilkmek tep mezunlarını kabul ederek Üç 8&- ne İçinde küçük zabit yetiştiren mek tep, önümüzdeki yıldan itibaren orta mekteplerin her smıfmdan talebe a- labilecektir. Bu gibilerin mesleki ma tömatı, il edilecek ders saatlerile takviye edilecektir. Ayrıca yeni ko- nan bir esasa göre, bündan sonra ŞEHİRDE OLUP Deniz konferansı Yugoslav ve Yunan murahhasları geldiler Balkanlar arası deniz seyrüsefer sanzim etmek ve bu hususta bil kolaylıklar göstermek maksadile Balkan Antantı devletle- ri murahhaslarından teşekkül eden bir heyet bugün İstenbul Ticaret O- dasında ilk içtimamı akdedecektir. Konferansa Yugoslavya hükümeti tarafından Hariciye Nezareti deniz | ve ekonomi işleri mütehassısı Slov- ko Sirişçiviç, Yugoslav vapurculuk şirketi başkanı Dr. Stiyepo Knejeviç | ve bugün şehrimize gelmesi beklenen Yugoslav Harleiye Nezareti müste - şarı Nikodiye Yoyanoviç iştirak ede- ceklerdir, Pire limanı kumandanı Basil Skarpetis, Yunan hariciyesin - den Nikolas - Hacivasilu, Firkateyn kaptanı Atanas Çemberopulos, Ni- kola Kominos ve Perikles Kalima- nopulos'dan mtiteşekkil heyet konfe iy Yunanlstanı temsil edecekler- ir. Küçük Haberler * Alman hukukçuları gidiyorlar — Birkaç gündenberi şehrimizde bulu * nan 21 kişilik Alman hukukçuls” grubu, bugün memleketine dönecek * tir. * Liman hanı yine | Sirkecideki liman hanının müzayedefi dün yapılmış ve fazla talip çıkmadır! ğı için bir müddet daha ilân edilme | si için müzayede on beş gün sonraj&| talik olunmuştur. l * Usküdar malmüdürlüğünde b tayin — Trabzon merkez malmüdürü Abdüllah Üsküdar malmüdürlüğüf? tayin edilmiştir. * Kartal kazası malmüdürü — Kef tal kazası mal müdürü Şevket, görü len lüzum üzerine vekâlet emrine al” narak yerine Şile tahakkuk baş me * muru Zeki tayin edilmiştir. * Haziranda gelecek seyyahlar > On haziranda bir İngiliz vapurile 800 seyyah gelecektir. vakit şehrimize gelmiştir. Konfera sın çalışmaları üç dört gün deva” edecek ve Balkan memleketlerini? ticari ve iktisadi durumu nazar kate almarak, bilhassa ticaret eşy#” | smm nakliye ücretlerinde tenzilit satılamadı — Romen delegasyonu da dün geç | çareleri araştırılacaktır. da bulunanlar tahsil müdürü, 10 tahakkuk başme- muru, 5 tahsil başmemuru, 17 icra memuru vardır. 10 hademe de Mali- yeden vilâyet hususi idaresine geç- mektedir. Maliye kadrosundan vilâ- yet hususi idaresine geçecek memur lara yarından itibaren tebligat yapı- Incaktır. Tahakkuk ve tahsil müdürlükleri- ne mevcut müdürlerden hangilerinin verileceği hakkında henüz bir tebliğ gelmemiştir. Aybaşma kadar gelme- si muhtemeldir. Bina ve arazi vergi- lerinin vilâye thususi idaresine dev- rinden dolayı hiçbir memur açıkta bırakılmamıştır. Yeni Maliye teşkilât kanunile de Istanbul, Üsküdar, Beyoğlu maliye mürakıplik teşkilâtı kaldırılacaktır. Yeni kurulacak defterdarlığa mü- rakıp Raşidin getirilmesi çok kuv - yetlidir. Reledive Gazi köprüsünün inşası hazırlıkları Gazi Köprüsünün fiilen inşasma başlanabilmesi için Unkapanı ile A- zapkapı cihetindeki kulübelerin yık- tırılması ikmal edilmiştir. Halen bu- ralarda bazı İstimlâk muamelelerine başlanılmıştır. Köprünün temmuz bidayetlerinde vazı esas resmi yapı- lacaktır. * Komiserliği esmasmda Elmalı Su Şirketine ait muamelâtı lâyiki veçhile mürakabe eylemediğinden dolayı hakkında takibat yapılmakta olan belediye müfettişlerinden Mu - zafferin 1 Hazirandan itibaren teka üde sevki kararlaştırılmıştır. ——————— bu mektebi birinci ve ikincilikle biti- renler merasimle Heybeliadadaki De niz lisesine gönderilecek ve orada okutulmaları temin edilecektir. Bu suretle Gedikli küçük zabitlikten za bitliğe geçebilmek te temin edilmiş bulunacaktır. Bu iki talebeden baş- ka sıra İle derece alan beş genç te sanat Usesinde okutulacaktır çi Bina ve arazi vergileri için dünkü toplantı Maliyeden hususi idareye geçen 286 memura bugün tebligat yapılacak Ne dersiniz ? ————— Eyüpteki verem dispanseri lr oya eşya mektebin yanımda bir: verem zi panseri olduğunu ve iki bina arası” daki yıkık duvardan, oraya hastalar ifrazatı toz olup mekte bahçesine geçtiğini yazmış ve bu Bi! binadan birisi oradan kal biç olmazsa araya bir yüksekçe var yapılmasını istemiştik: | İstanbul sıhhat ve içtimai muf | venet müdürlüğünden bu işe dair #” | cevabı aldık: Aynen yazıyoruz: “Dünkü gazetenizin ikinci sayi” sinde (Ne dersiniz? mektep ve 8 | panser) başlığı altında verilen ber okundu. Bahsolunan (30) imc ilk mekt ile Eyüp verem dispanseri arasinö? | 400 metrelik geniş bir mesafe Mf cut olduğu gibi, esasen dispanstÖ veremli hasta yatırılmayıp, mrs“. at eden az miktarda hastaların vizitaları yapılmaktadır. Bu hakikatlere göre, dispanser” mektebe hastalık sirayetine madüy, ten imkân görülemez. Keyfiyeti? suretle tavzih edilmesine müsaaâö”” rinizi diler ve saygılarımı sunsrö” | İstanbul Sihhat ve İçtim$ Muavenet Müdürü, Bir de bizi dinleyin! ye av | | A Evet (dört) metrodur, Hattâ çede sıra bekiyen hastalar, bin bahçesinden dispanser ayıran yıkık duvar üzerne ve ara sıra talebenin oynadığı ye bile tülkürüyurlar. Bu cevaptan anlaşılıyor hat müdürlüğü Eyüpta 36 tebin bitişiğindeki verem nin vücudundan haberdar kt » e Nü