27 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

27 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

> 4 EKONOMİ PİYASA VAZİYETİ Piyasada buğday tacirleri, fiyat- ların düşmemesi için zürradan az mal almaktadır. Bu vaziyet devam edecek olursa yeni mahsul piyasa- ya arzolununcaya kadar buğday fi- yatlarında daha ziyade düşkünlük ©- lamıyacaktır. Bundan başka zürra- m elinde geçen sene mahsulünden kalacaktır, Ziraat bankası zürra bu müşkül vaziyetten kurtarmak İçin Piyasaya yeniden mal çıkaracaktır. Dün bu haber ticaret borassında iyi bir tesir bırakmıştır. Et ve balık fiatleri Son günlerde balık fiyatları çok ucuzlamıştır. Bilhassa piyasada hi- liç bolluğu vardır. Bu yüzden kılıç balığı 25 kuruşa kadar satılmakta- dır, Kalkan balığı da 30.35 kuruş a gasındadır. Et fiyatlarına gelinceYunanistana kuzu ihracatı olduğu için Trakyadan az miktarda kuzu eli gelmiş ve bu yüzden fiyatlar artmıştı. Son gün- lerde Manisadan piyasaya fazla mık- tarda kuru eti gelmektedir. Asmaal- tı piyasasmda kuzu eti 35 kuruşa ka dar düşmüştür. meyva fiatleri Son günlerde yağın yağmurlar, meyvelere zarar vermştir. Bilhassa çilek mahsulü yağmurlardan çok zi- yan görmüştür.. İstanbul çileği 60 kuruşa kadar satılmaktadır. Ereğli- den de az miktarda çilek gelmekte - dir, Kiraz fiyatları gün geçtikçe ucuz- lamaktadır. Son günlerde 15 kuruşa kadar düşmüştür. Fakat yağmurlar kiraza da zarar vermiştir. Trabzon tütünleri bu yıl çok verimli oldu Trabzon, (Tan) — Trabzon mn- takasında bu sene İki buçuk milyon kilo tünü yetişmiştir. Hiç bir sene- nin tütün mahsulü bu kadar yüksek- likte olmamıştır. 934 senesi mahsu- lü iyi fiyatla satıldığından mustah- siller tütün ekimine ehemmiyet ver- mişlerdir. Bundan dolayi 935 senesi tütün mahsulü fazla olmuştur. Bu senenin satışları da mustahsili memnun ettiği için 936 senesi tütün mahsulünün daha artacağına mu- bakkak nazariyle bakılmaktadır. Tütün mahsulümüz bu sene çek iyidir Piyasada tütün satışları İyi git - mektedir. Evvelce de yazdığımız gi- bi son günlerde Marmara havzasının malları satılmaktadır. Bursada da satışlara başlanmıştır. Bursa malları geçen seneye nazaran daha yüksek bir fiyatla satılmaktadır. Bir tütün taciri diyor ki: — Bu sene tütün fiyatlarmın yük 8k oluşundaki bir sebep te, mahsu- lin diğer senelere nisbetle daha çok itina ile yetiştirilmesinden ileri gel mektedir, Bundan başka bu seneki tütünler kalite itibarile, geçen sene- ki tütünlerden daha iyidir. No, 35 Âdemle Havva Yapılacak iki şey var, dedim. Biri hastalığa sebep olacak şeylerden ko- rTunmak, sonra hastalığa yakalanm- €a, kurtulmanın çaresini çabuk bul- mak. Bu küçük ailenin şirin ve temiz bir evleri var, Alis için önceleri hiç de İyi düşünmemiştim. Onun Alek - sandrla gezmesinden kuşkulanmış » tım. Sonradan anladım ki Aleksan - drin kıza musallat olmasınm sebebi Alisin parasından istifade etmektir. Müthiş bir içki düşkünü olan Alek- sandr'ın böyle ahbap olduğu kadın- larım ikramlarından pek hoşlandığı: ni da sonradan öğrendim. Alisin üç yüz franklık mektep maa- şi herhalde Aleksandr için bir vot- ka menbar olabilir. Öyle hissettim ki, Aleksandr bun- ların evinde pansiyon kaldığı zaman- lar birçok da borç bırakmış. Öğleye kadar çene çaldık. Alisi hafta içinde tekrar gelip gö- #eceğimi söyliyerek ayrıldım. Yemeğe artık eve gidebilirdim, Ege mmtakasında bağlarm iyi va- ziyette bulunması ve toprağın kâfi derecede rutubetli olması dolayısile yeni yıl rekoltesinin de memnuniyet verici olacağı şimdiden tahmin edil. mektedir. Piyasada son hafta içinde mua - meleler nisbeten daha çok ve hara- retli olmuştur. Fiyatlar geçen haf- taki seviyelerini muhafaza ederek şu suretle kaydedilmektedir: No, Son hafta 7 800. 875 8 9 - 925 9 9,75-10 10 11.75-12.50 u Fiyat yoktur Mevsim başlangıcından 13/5/936 akşamına kadar Izmir Borsasında satılan üzüm miktarı 72.664.283 ki- lodur. DIŞ PIYASALARDA — Ham- burg kuru üzüm piyasası son hafta İçinde durgun geçmiştir. Bununla beraber Türkiye ile az çok işler ya- pıldığı bildirilmektedir. Ve 1936 mahsulünden bazı mukaâveleler o ya- pıldığı ilâve edilmektedir. Fiyatlarda bir hafta öncesine karşı hiçbir de- Zişiklik olmamıştır. Izmir ihracat- çıları yaptıkları tekliflerde 100 kilo başıma cif Hamburg aşağıdaki fi - yatları istemişlerdir: No, 7 8 9 Son hafta Ekstrissima Karaburun 14,00 Kip Karaburun 14,50 Muslese Karaburun 15.00 İ 10 Neo Plus Ultra 17,00 11 Ekselsior 20,00 Ayni piyasada rakip Yunan Kan- diye üzümlerinin muhtelif tipleri 100 kilo başma loco Hamburg Al- Cevizler 9 Piyasada bu haffa stoklar çok azaldı Istanbul ceviz piyasasında büyük bir iş olmamıştır. Yalnız Macaris-| tana bir miktar kabuklu ceviz sa- tılmıştır. Stoklar çok azdır. Son fiyatlar şunlardır: Iç ceviz... 4 | Kabuklu 10 Ege mıntakası ceviz piyasasında kayde değer bir hareket görülme »| miştir. Piyasa ve fiyatlar eski du- rumunu muhafaza etmektedir. Ka- buklu cevizlerin kilosu 8 - 9, iç oe- vizlerin ise 25 kuruştur. Samsun mıntakası piyasalarında mal bulunmadığı için son hafta için- de gelen talepler karşılanamamış - tır. Teklif edilen fiyatlar kilo başı- na cif Tiryeste 13 - 14 kuruştur. DIŞ PIYASALARDA — Ham- burg ceviz piyasasmda son hafta içinde kayde değer yenilikler kay - dedilmediği bildirilmektedir. Esasmda hiçbir fenalık olmıyan bu ziyaretten Hayalin kuşkulanma- sına imkân yoktu. Fakat onun en kü- çük hareketten şüphelenen gözleri in- sanı şaşırtır. Sabahleyin çıkarken yanıma aldı - ğım çantam koltuğumun altında â- partımana geldiğim zaman Hayal sof rada kıza yardım ediyordu. Benimle beraber yatak odasına girdi. — Kâmran! — Hayal. — Buğün öğleye kadar neredey - din? Aman yarabbi. Bu.kadın yer din- İliyen, esrar çözen, kayıpları keşfe- İden bir sihirbaz mı? Öyle afalladım iki, aptal aptal yüzüne baka kaldım. /O her halde benim mektebe gitme - diğimi öğrenmişti. Ama nereye git- İtiğimi belki bilmiyordu, Meğer ki peşime bir polis hafiyesi katmış ol- sun. Çünkü ben çıkarken Kendisi da- ha e” İşleriyle uğraşıyordu. Takip etmesine imkân yok. Şu halde hileumu karşılamak lâzım. verdim: Üzüm ve incir piyasası Bu sene Ege mıntakasında üzüm mahsulü bol olacak man ithalâtçıları tarafından aşağı daki fiyatlar üzerinden ve mark ©- larak dahile teklif edildiği haber verilmektedir: Tp 1 2 55,00 5200 3 46,00 . 4 42,00 Londradan bildirildiğine göre Yu: /nanistanda yağan şiddetli yağmur- lar Korent üzümülerinin neşvünemâ- sma mâni olmaktadır. Bu yüzden alivre satış yapan tüccar adedi zalmıştır. Satış yapanların da yük- #“ fiyat istedikleri kaydedilmek- tedir. Alivre satışlar hafif miktar- da olarak ancak eylül teslimi için yapılmıştır. İncir piyasası Ege mmtakasında incir piyasasın- da mevsim dolayısile ehemmiyetli muamelelere tesadüf edilmemekte- dir. Elde bulunan pek az stokun ye- ni mahsule kadar satılacağı anlaşıl- maktadır. Son hafta içinde İsken- İcir satılmış ve 6 tonu gönderilmiş - İtir. Inhisar İdaresinin de piyasada mevcut 250 ton inciri satmaldığı İtakdirde bütün mahsul satılmış ols- saktir. DIŞ PİYASALARDA — Ham- burg piyasasında kilosu 68 /70 ta- Delik eksirissima cenuin Izmir natu- rel incirleri için 100 kilo başıma cif hamburg yine geçen haftaki gibi 10,00 lira İstenmiştir. Londrada Çuvalir cenuin incirleri- ne talep vardır, bazı muameleler ol- muştur. Fiyatlar (7 şilin gümrük resmi dahil olduğu halde hounder- tureigt'de) 32 « 34 şilindir. Sebzeciler Birleşmek ve himaye görmek istiyorlar İstanbul ociyarmdaki (sebzeciler buhran geçirdiklerinden şikâyet et- mektedirler. Bu işle uğraşan bir bah ediyor: Adana ve Ege mıntakasından pi- yasaya bol miktarda sebze gelmek- tedir. Bilhassa İzmirde sebze koope- ratifi piyasada büyük bir mevki tut- maktadır. Bu vaziyet karşısında İs- tanbul civarındaki küçük bahçivan lar, büyük sermaye ile teşekkül edip Eğe mıntakasmdaki şirketlere reka- bet edemiyorlar. İstanbul bahçivan- larının de birlik olarak bir koopera- tif yapmaları lâzımdır. Eğer böyle bir kooperatif ve yahut adi bir şir- ket kuracak olursak Zirant Banka - smdan borç para almak ta kabil o- lacaktır. Bugünkü şerait altında kü- çük bahçe sahiplerine kredi veren bir müesese yoktur. İstanbul civarındaki sebze bahçe- lerinde, sebzelere püsem hastalığı â riz olmuştur. Bu da büyük dertti, gittik. Bunu o kadar tabi! söyledim ki, sesim bile titremedi. Yüzüme bakıyordu. Gözlerinin o keskin projektörü bir röntgen hüzmesi gibi kafam içini araştırıyor. | — Neden sordun Hayal! — Hiç dışarı çıkmıştım. Seni ak mak için mektebe de uğramıştım. Bu gün gözükmediğini söylediler. — Vah vah. Keşki sabahtan söy- leseydin. Döhüşte mektebe uğrardım. Halbuki biz doğruca şehre döndük. Onun yalnız mektepte beni sordu- ğu anlaşılıyordu. Biraz daha emni - yet vermiş olmak için: — Bugün tatbikat günü olduğunu söylemediler mi? — Sormadım! — Canım sıkıldı. Keşki geleceğini sabahtan söylemiş olsaydın. — Hangi günler tatbikata gidiyor- sunuz? — Belli olmuyor ki! — Peki bugün nasıl belli oldu. Mektebe hiç uğramamışaın! taş çıkartan suallerini saçmalama - İderiyeye fop 8 kuruştan 75 ton in-| Ge sahibi şikâyetini şu suretle izah | BORSA - PİYASA NER 26 MAYIS SALI Para Borsası Aly Batış Sterlin 625.— 1 Dolar 123p 20 Fransız frangı 164,— 20 Belçika frangı B0— 20 Drahmi 21— 20 İsviçre ir. 20 Çek kuron 20 Ley 20 Dinar Liret visikalı Florin Avusturya şilin Mark 625. 1200 186,— da— Florin Çekoslovak Avusturya Mark İsveç kuronn İspanya pezeta İş Bankası Mü. GE, İN TT 1. Hamiline Asadolu *& 60 “100 Sirketihayriye Tramvay Bomonti Nektar Terkos Aslan Çimento Merkez Bankası Osmanlı Bankası Sark Merkez Ecaanesi İstikrazlar Türk Borca 1 21,95 21 2105 95. 03 06,28 0625 . — MM İstikrarı dahili Erassi A BC. Srvas Erzurum Çeviş je sİer 71-5-086 a / nhMeiel Ben seviyorum, o başkasını seviyor Izmirden Emel imzasile; “31 yaşımdayım. Avrupadan — bu sene döndüm, Orada tahsilde idim. Şimdi Izmirde dört aydanberi bir gençle tanıştım. O 20 yaşında, fev- Kalâde zeki, malümatlı ve yakışıklı, Gitgide bu genci sevmeğe başladım. Fakat o bana karşı iyi bir arkadaş gibi davranıyor. Ben onu me za man göreem ( heyecanıma mağlüp olup © söyliyeceğimi — şaşırıyorum. Bon zamanlarda öğrendim ki bu genç başkasını seviyormuş. Deli gibi oldum, Onu muhakkak o kızdan vazgeçip, bana gelmesini istiyo- rum. Çünkü müthiş seviyorum. Siz| ine dersiniz?” Mektubunuzu aldık, size vereceği- miz cevap, her halde hoşunuza git- miyecektir. Fakat biz doğru ve dürüst cevap veririz. Sevdiğiniz genç ,başka birisini seviyormuş. Fa» kat o genç kızım kabahati ne? O si- ze.ne yaptı? Yaptı isede bilerek yapmadı. Siz ne hakla sevişen İki kişiyi ayırmak istiyorsunuz? Sonra farzedelim ki, ayırmağa muvaffak oldunuz. Aşkı böyle kolayca yanan ve sönen bir adama ne itimadınız xulabilir? Zannediyor musunuz ki, bu karakterde bir gençle mes'ut o - tabilesiniz? Onun için bu fikirden vazgeçiniz. Bırakın onları da mes'ut olsunlar. Siz çabuk unutursunuz, ve pek yakmda, karşınıza İstediğiniz | gibi ve sizi söven bir genç çıkacak- tar. Dal ha pek gençeiniz, acele et - * On beş senelik aşk Eskigehirden N. T. imzasile: “On dört yaşımdanberi bir kız ile sevişiyorum. Yaşım kilçük idi, ls- tikbalimi temin etmemiştim. Bunun için kazı ailesinden istiyemiyordum. iMısır Tahvilleri 1486 1 1909”17 tot1 TEE Tahvilât Rihtm Anadolu I veTi » m 4108 Anadolu Mümessil 313$ ——— —— ——— İ Bununla mücadele ediyoruz. Bu has talik sebzelerin mahvmâ sebebiyet İ vermektedir. Istanbul sebzeleri ev - saf itibarile diğer vilâyetlerden ge- len sebzelerden daha iyidir. Bilhas- sa İstanbul halkı, burada o yetişen sebzeleri tercih ederler, Konserve febrikaları da İstanbul bahçelerinin İ sebzelerini alırlar. İstanbul sebzeciliğini himaye et - | mek vazifesi belediye iktisat müdür- Tüğünü alâkadar eden bir iştir.Çünkü | Istanbul civarındaki sebze bahçeleri şehir iktisadiyatında büyük bir rol oynamaktadır. Her büyük şehirde olduğu gibi, İstanbulda da, şehrin et rafını sebze bahçeleri kaplamıştır. Bu bahçelerde çalışan bahçe sahip- lerini muhtelif şekillerde himaye et- mek lâzımdır. Aksi takdirde bu bah- geler eski mevkilerini kaybedecek - eya | 84— 85 1035 4420 Onu bir başkasile evlendirdiler. Fa- kat aramızdaki aşka bir türlü öldü- rm sİ zommagik Alp lime Zar men kaş sın gözü önünden ayrıldım. - Fakat tekrar kızı gördüğüm vakit heyeca- nıma esir olarak ona lâf attım. O da benden ziyade sevda çektiğini ve yuvamma bir. türlü astnamadığım söylüyor. Bugün yirmi dokuz ya- şımdayım. Kadının da dört yaşında bir çocuğu vardır. Bir senedenberi yine ondan usak düştüm. Lâkin en zevkli mesireler ve eğlenceler ruhu- mu okşamıyor. Bir kadın görsem o hatırıma geliyor. Ne yaptımsa da bir türlü hayalini gözümün önünden silemedim. Hulösa on beş senelik aşkımı bir türlü öldüremiyorum. Ka- dın da kocasından o ayrılıp benimle evlenmeği teklif ediyor. Aradaki yavrucuğu analı babalı öksüz yap - mağa vicdanım elvermiyor. Ben bu işi yaparsam acaba mes'ut olabilir miyim?” Mes'ut olamazsmız. Çünkü kader ve talih sizi ayırmış, sevdiğiniz kız evlenmiş, bir çocuk sahibi de olmuş. Rir aileyi yıkarak onun enkazı Üze- rine saadet kurmak bir hayaldir. Daima aranızda çocuk ve o çocuğun babası bulunacaktır, Bu, sizi şimdi- kinden daha fona rahatsız edecek - lerdir. tir. ) Ayrılmış fakat hâlâ seviyor Osmanbeyden Nermin imzasile: “28 yaşındayım. Bir gençle evle dim, fakat mali vaziyeti kötü oldi” gu için ayrıldım, seve seve ayri” dım, Şimdi müthiş pişmanım. N€ yayayım?” Parası yok diye sevdiğiniz gençdei ayrıldınız. Evlenmeden evvel p: olup olmadığı bilmiyor muydunu$? Biliyordunuzsa neden eylendiniğ Fakat belki de haklı idiniz. Para 98 | adeti temin etmiyorsa da, pal süadet olmaz. Fransızlar şöyle def” ler: “Sefalet kapıdan içeri girdi m aşk pencereden uçar." Bu böyledi İder hâlde bunları siz de düşünmüğ” İ sünüzdür. Eğer, başka bir menfi meselesi için ayrıldınızsa, o zamâi gok fena hareket etmişsinizdir. Deri 4 bal gidip sevdiğiniz adama kendini! affettiriniz. » Fazla seviyorum Samatyadin H. Münür imzasilei “18 yaşmdayım. Şimdiye kadaf hiçbir kadın veya kızla alâkadar O madım, Tüm bir sene oluyor ki, kısı seviyorum. Hiçbir gün hayd * mden gitmiyor. Vazifene bakam” Yemek yiyemiyorum. zayıflıyorum. Bir türlü anneme, babama | söyliyemiyarımi | Onlar da denim bu halime merak ediyorlar. İyi biliyorum Ri kız da beni # viyor. Çünkü beni gördüğü dama hayatında hiç görmediği bir bik görmüş gibi gözleri büyüyü rengi değişiyor, ve hep bana bakt” yor. Fakat ben cesaret edip yüsü bakamıyorum. Nasıl edeyim de kö uşmağa muvaffak olayımy Ne $” kil hareket edeyim? Nasıl lâf ata 5 yım? Ne söyliyeyim bilmiyoruml" Evvelâ, sakm o genç kıza lâf 8” maymız. İkiniz! de tanıyan bir S” kadaşınız vasıtasile kendinizi takdim. ettiriniz, lürüst bir kilde aşkınızı Sö iz. Eğer, aldığınız yoksa, sevginizi köri bir mektup ile bildiriniz ve bu tabu ona vermek için münasip, kat dürüst bir yol bulunuz. Eğer bunu da yapamazsanız, © iyisi aşkmızı annenize açmaktır. Af” Beler, insanların biraz arkadaşlari ” İdir da. O size en doğru hareketi gö” terir, is * Bana mütemadiyen | gülüyor Aksaraydan E. EE. imzasile: “17 yaşında bir talebeyim. > : senedir tanıdığım bir kız beni nerd görse gülüyor ve ben de gidn mukabil gülüyorum. Ben bu Bİ konuşmak arzu odiyorum, Komi, | yım me, konuşmıyayım maf BE” | dersiniz?” Bu gibi seyleri düşünmeden — vel, derslerinize çalışsanız, daha İX. »Öersiniz. Çalışmağa pek ihtiyacın olduğunu yazımızdan ve üslübunüğ dan anladık. 17 yaşında bir talebe daha İyi okumuş olması Eğer bünü yapmazsanız $ize kız değil, herkes güler, ilâzımdı. Birdenbire toplandım: — Bugün bir tesadüf oldu. Yeni bir gazometre tecrübesi yapmak lâ - zimgeldi. Bugün için karar verdik. Fakat sen eğer istersen ben çıkaca- ğımız günleri evvelden öğrenmeye galışırım. Fakat bugünkü müdafaamım onu tatmin etmediğini hissediyorum. Ben yıkanmağa çıkarken onun yan göz- le elbiselerimi kontrol ettiğini gör - düm. * Kadınlar çok sinirli, hırçm mah - lüklar... En zekisi, en akıllısı, en o- kumuşu gene bir noktada muhake - mesini kaybediyor. Benim Alisle dostluğum tam ma- nasiyle samimi bir arkadaşlık.. Artık kendimi de aldatacak değilim ya, Alisle aramızda aşk yok. Fakat te - miz bir arkadaşlık var. Onunla be - raber bulunmaktan, (konuşmaktan zevk alıyorum, Çünkü iyi kalpli, ka- falı ve sempatik bir kız. Fakat bu dostluğun samimi oldu- Kendimi topladım. Bir taraftan| Gene bir sersemlik etmiştim. Ha-İğunu, yalnız arkadaşlıktan. ibaret ceketimi, yeleğimi çıkarırken cevap | yalin tecrübeli bir sorgu hâkimine | kaldığını bizim akıllı, zeki, malimat- temsil ediyorum. Alisle mfünasebetim bir arkadaşlık, Kendi yakın saade - tinin selâmeti İçin insan bir arkadaş da feda edebilir değil mi? Arın böy- le olmuyor işte. Kendi kendime soru- yorum: — Alisi aşkla, ihtirasla muyum? — Bayır: — Alis benim evimin sükünetini bozacak bir taşkınlık gösteriyor mu? — Hayır! O halde niçin çekiniyorum. Neden korkuyorum. Hayali aldatmıyorum ki! İnsanlar menedildikleri şeyin Üs - tüne dalı çok düşerler. Şimdi Alis benim için gizli konuşulacak bir dost ya! Onu görmek için adeta sabırsız. lanıyorum. Halbuki Hayal ona ehem- miyet vermese, onu görünce küşkü- lanmasa bü arzu gelmiyecek belki! Sofraya oturduğuumz zaman Ha- yalin gözlerindeki bulutların dağıldı- gıni gördüm. İçim rahat etti. seviyor Hu Hayale anlatmanın imkânı ihtima- kendi kendimi Iki ay geçti, Hayal beni adeta cendere içine Fimden başka hayatımın her parçası önün idaresi ve sezareti altmd8" Bi iki ay içinde Alisi ancak üç kere Bİ rebildim. Iki defasında Hayal m / sizdi, bir hafta çıkmadı. Bu bİr yy ta içinde Alisle küçük bir loks9”” yemek yedik. Onun benim de ap Zumdan bir şey beklediği yol. Fe görüyor ki ben de kendisine İYİ arkadaşım. Uçüncü defa ben onları #İ gir gittim. Bu da gene bir tatbikst nü oldu, O gün Hayalin eri vardı. Brükseldeki ev sahibesi İ yap kadın “gelmişti, Çıkmıyacığ” dan emindim. Alis benim büy |. camaklardan istifade ettiğimi |. vor. Fakat aramızda bunu bi$ için nüşmüyoruz. O Hayali gördüğü “es benimle her buluşmasında — Madam nasıl? — UD bi yare? Ona teşekkür ediyo! bir kere Hayali pek güzel V€ işik sa enteresan bulduğunu $Ö Hepsi bu kadar. yi Bana beraber gezmek ars göstermiyor. Fakat benim dan gelen teklifleri de red Bugün tatbikat günü ya..|dan ve daha gelecek suallerin cevapla|li yok. Insanlar anlaşılır mahlüklar | aldı. Mektepte, derste geçen saatle - | Tam makul düşünen Otobüslerle Ayrendeki (omadenlere|rmı da hesaba katarak karşılamak İdeğillerdir. Şimdi