3 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

3 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

m 7 GUNAŞIRI # Tayyareci Kim derdi ki, güneşi siyah peçe, reden Türk kızı bulutların arasında sabiha yıldızları tahta kafes arkasından sey- dolaşacak? Ipek çarşaf, çelik kanat oldu: Dün, yüzlerini açıp sokağa çikamıyan- lar, bügün kanatlarmı açıp göklere çıkıyorlar! Yirmi yaşının rityalarını bir meşin caket içinde hapseden bu kartal kız, kuş tüyü yastıklarda peri masalları dinliyen bir neslin çocuğudur.. Bu mücizeyi, bir topuk vuruşile kumlardan zemzem fışkırtan çöl efsa- neleri devrinde değil, Atatlirklin asrında seyrediyoruz! Büyük Şefin huzurunda yapılan manevralarda, Türk askeri gözlerini yerden göğe kaldırınca, Türk kızını başımın üstünde gördü, Bu kanatlar altmda döğüşecek kahramanların destanı için, Homer'in kalemi dilsiz bir değnek, Firdevsi'nin mürekkebi renksiz bir sudur! v İsmet İnönünün hakla varmış: “Türk milletinin, kadın ve erkek bir tek adam gibi nasıl sahlandığını görmek, olacak!,, Sakarya kıyılarına, çıplak ayakla! beşeriyet için muazzam bir hâdise rile dağları tırmanarak arkalarında mermi taşıyan anaların kızları, simdi esir kanatlarla bulutları yırtarak bomba taşıyorlar! DU Eskisi gibi Sokağın ortasında İkl-kişi konuşu- yorlardı; — Kuzum Allahaşkma, ben bu İşi pek kavrıyamadım. Ceza vermemek için karşıdan karşıya, sokağın nere - sinden geçilecek? —Dı larından geçilecekmiş. — Ha,. Desene, eskisi gibi istedi- gimiz yerden geçeceğiz, — Oyle ya, Istanbul sokaklardan köşeden bol ne var! Hasret kavuşturan Karşıdan karşıya geçilecek yerleri töstermek üzere Istânbul sokakları -| na yapılacağı söylenen çizgilere bir İstanbul uşağı güzel bir isim bulmuş: “Hasret kavuşturan çizgisi, Bunu dün, Parmakkapı bın muhaveresinden öğrendik: — Ahmet, belediye tecrübe için Tokatliyanm önünde kireçle bir has- ret kavuşturan çizgisi çekti. Ertesi gin çizgiyi koyduysan bul! Vallâh a- ğabey profesör Sungurun ördekleri gibi yok oluverdi. — Elbet be! Kireç dayanır mı bu işe? — Dayanmaz ama, belediye de ce- zaları toplamadan yağlı boya çekmez ya bu meret sokaklara... Tramvay geldi, atladılar... Üst ta- rafını dinliyemedik. Portatif kasa 'Bir veznedarın eline geçirdiği para- lardan beş bin İirasmı Papucunun içi ne astarile tabanı arasında bulmuş- lar. Yakalanan veznedar hakkmda tah- kikat yapılıyormuş. Tam bizim eski “papuç pahalı,, ta- birine uygun bir vak'a! Fransada Fransız meclisi açıldı. Bu meclis Fransa Uçüncü Cümhu- ni İstersen ben de pek iyi bilmiyorum. Galiba yalnız köşebaş tramvay İstasyonunda konuşan iki delikanlı - YUSUF ZİYA — En eski deniz feneri nerede ku- rulmuştur.? — Şimdiki Peking şehrinin yerinde başka bir şehir var mıydı? — Seylân adasında İnci avı mevsi- mi nekadar sürer? — Ziihrenin mihveri etrafında dev- ri nekadar sürer? Dünkü soruların cevapları 8 — Japonyanım nüfusu me ka: dardır ? C — Asıl Japonyanın nüfusu tak - riben altmış üç milyondur. Fakat 1905 te Japonyaya geçmiş olan Korenin yirmi milyon, Çinden alınmış olan Formozun dört milyon ve Rus - Ja - pon harbinde Çarlar Rusyası tarafın- dan Japonyaya terkedilmiş olan Saha tin adasının bir kısmınn 295000 nü - fusunu da bu altmış üç milyona ekle- mek lâzımdır. $ — Lüksenburg, büyük dokalığı nerededir ? C — Fransa, Belçika ve Almanya arasında, E — Pırayan sütunu nerededir ve kaç seneliktir ? C — Romadadır ve Milâttan 112 se ne sonra dikilmiştir. Şu halde 1874 seneliktir. 8 — Sporcların (| kullandıkları renk ve işaretlerin başlangıcı nedir ? C — Bizansta araba yarışlarına gi- rı türlü türlü renkler ve işaretlerin başlangıcı budur. 8 — “Ya çok erken, ya çok geç doğdum, Yirminci asrı önünde bu lundurmak için 1900 da doğmak is- terdim,, diyen kimdir * C — Meşhur Meternik, immün Buğdayı koruma Bir değirmen sahibi hapse mahküm oldu Fenerde, Ayakapıda, Papadopulos un değirmeninde, maliyeye verdiği paranın makbuzlarında tahrifat yap- mak suretile az vergi vererek fazla un çıkârmağa teşebbüs ve hazineyi zarara sokmaktan suçlu değirmenci Mihal, dün ağır cezada 11 ay 20 gün ağır hapis cezasma mahküm olmuş - tur. On iki sene altı ay hapis Eski bir kin yüzünden Galatada A- rap camiinde, Tbrahimi öldüren ve at- tığı tabanca kurşunile Lâzarı ve Ha- it İsimlerinde iki şahsı kazaen yara- ıyan Maksudun dün ağır cezada du - ruşması bitirilmiş ve suçlu 15 sene a- | Zır habise mahküm edilmiştir. Ancak Maksudun suç işlediği sıra- da 21 yaşını bitirmemiş olduğu gözö- ninde tutularak cezası 12 sene 6 aya indirilmiştir. Bir kadın mahküm oldu * Esrar içmek ve içirmekten suçlu Ayse isminde bir kadın, dün, 9 uncu ihtisas mahkemesinde yapılan son duruşmasında 2 ay hapse mahküm ol mutşur, Diğer beş arkadaşı, suçları abit olmadığından beraet etmişler » dir. Maarifte Mülkiye Mektebi Ankaraya taşınıyor Bu yıla ait imtihanlar biter bit mez Mülkiye mektebi Ankaraya ta- smacaktır. Mektep için Ankarada yer hazırlanılmiştır. Bundan başks | mektebin 120 kişiden ibaret leyli kad rosu 420 ye çıkarılacaktır. Bütçeye bunun için tahsisat konulmuştur. * Yüksek Muallim Mektebinin ba- &ı mübrem ihtiyaçları olduğu görül- müş ve bunların temini için bütçeye tahsisat konulmuştur. * Geçenlerde açılın yazi kursun- .da verilen dersler kitap halinde neş- .redilmiştir. Gelecek tedris yılından hitibaren bu kitap İİİ mekteplerde o- İikutulacaktır. * Geçen sene ecnebi ve ekalliyet mekteplerinde Türk muallimleri ta- .rafmdan verilen derslerden bir ders- ten dönenler ikmale bırakılmış, iki dersten muvaffak olamıyanlar ipka edilmişti. Bu usulün iyi netice ver- diği anlaşılmış, bu seneki imtihanlar la gelecek yıllarda da buna riayet e- dilmesi kararlaştırılmıştır. * Üniversite talim taburu kamp- ları bir hafta sonra başlıyacaktır. Kamp yeri olarak Pendik seçilmiş - tir. Kampa çıkacak İlk grup, bu dev- rede imtihanları bulunmayan Tıp Fakültesinin ilk smıf talebeleridir.. Bundan sonra 2 Temmuzda Hukuk Fakültesi talebesi kampa çıkacaktır. Afişaj işi derinleştiriliyor Afişaj resminin tahsilinden müte vellit şikâyetler üzerine açılan tahki- kata devam edilmektedir. Dünden iti- ruh dilmeğe başlanılmıştır. rilmesine lüzum bâstl olmuştur; Kızılay haftası büyük bir faaliyet içinde geçmiştir. Semt semt dağılan kurum mensup- ları, aza kaydı işine dün de devam etmişlerdir. Bugün için kurumun Fa tih şubesi büyük bir merasim prog- ramı hazırlamıştır. Saat 14 de Kızıl ay timsali ve afişlerle süslenmiş dört kamyondan mürekkep bir alay Unkapanmdan hareket edecek, Fe - ner, Vefa, Beyazıt tarikiyle Kızılay mümeşsilliğine ve Eminönü kaza subesine uğradıktan sonra #aat 17 de Taksim meydanma gelecektir. Taksimde Cümhuriyet âbidesine bir çelenk konulacaktır. Kızılay on üç yıl içinde vatandaşları muhtelif yar dımlarda bulunmuştur: Bunların da- zılarnı şu rakamlarla hülâsa etmek | kabildir; Geçim darlığna uğrayanla va 854,307, yaralıları 103590, sele| uğrayanlara 203,434, yer sarsmtısı- na uğrayanlara 311,510, yangına uğ- rayanlara 59491, göçmenlere 22876, ecnebi memleketlerinde felâketlere uğrayanlara 54119 o dispanserlere 112133, kurtarılan o memleketlere 446,924, askeri sıhhiyesine 157,007, mwülbadil ahaliye 824836, lira para da- Şıtmıştır. Bunun haricinde merke- zi umumi tarafından 242,199 ve mer kez şubeleri tarafmdan da 448601 lira kadar bir para tevzi edilmiştir. Habeş maslahatgüzarı Londraya gitmiyecek Ankaradaki Hubeş maslahatgüza- rı Markus, şehrimize gelmiştir. Mar- kusun Londraya gideceği ve Impa - rator tarafından kabul olunacağı hak kındaki haberler teeyyüt etmemiştir. Tahkikat yeniden baren afişaj resimlerinin tahsilini'de eden grupun hesapları tetkik e-|zaran bir miktar tenzilât yaptırılma- Diğer taraftan ihbarnamelerin kon trolü de devam etmektedir. Belediye deki heyete alâkadarlarm şiküyetleri çoğaldığından tahkikatı derinleşti. Kızılay haftasının ikinci günü de kadarlarca yeniden tetkik başlanmıştır. Yapılan teftişler, bazı seyyar satıcılarla ufak dükkünlardaki sücuların İyi suya bol miktarda ter - kos karıştırdıklarını gösterdiği için, bu hususta icap eden tedbirler alına- caktır. ammer Eriş, Ankaraya gitmiştir. —— başlamıştır. Akay ve Şirketi Hayri- ye idareleri, Boğaziçine ve Adalara taşmanların eşyalarını ve buralarda bir vapuru münhasıran göç eşyası taşımağa tahsis etmiştir. Boğaziçine, rağbet pek azdir. Ada- lara, Bostaner ve civarma gidenler daha fazladır. Bu itibarla Boğaziçin- 86 ev kiraları fevkalâde ucuzlamıp- bir. Yeni:kadroda, 8 inci ihtisas mahke- mesinin evvelce kararlaşmış olan lâğvından ve bir de, hapishane ve tevkifhanede 23 gardiyanm kadro barici bırakılmşsından başka bir de- gişiklik yoktur. Adliye hölim ve me- murlarmın Haziran maaşları dün ve- Habeş maslahatgüzarı bir müddet şehrimizde kalacaktır. rilmiştir. ŞEHİRDE OLUP BİTENLER Tetkikat yapılıyor Plâj ücretleri bu yıl yeniden ucuzlatılacak Belediye, plâj fiatlerini tetkik et - mektedir. Fiatlerde geçen #cneye ha- si muvafık görtlmüştür. Tenzilât mik tarı tetkikatih sonunda 'kat'i olârak İ anlaşılacaktır. Akay İdaresi, inşaatı lilerliyen Yürükeli plâjında bir iskele tesisinden sarfmazar ettiği için, bele- diye, idare ile yeniden temasa giriş - İmeğe karar vermiştir. Belediye, bu- İrada muvakkat bile olsa bir iskele te İsisi icap ettiği fikrindedir. Diğer taraftan, içme suları işi, alâ- edilmeğe Muammer Eriş gitti İş Bankası umumi direktörü Mu- Göç başladı Yaz münasebetile sayfiyelere göç Bu yaz, Adliye kadrosu Adliye kadrosu, tebliğ edilmiştir. 3-6-906 az Küçük Haberler * Gümrükte dünkü toplantı — Li « man idaresine devrolunacak olan gümrük anbar ve antrepolarma alt ha arlıkların son şeklini teabit etmek ü- sere, gümrük İdaresinde, gümrük u- mum müdürünün de iştirekile bir toplantı yapılmıştır. Alman son ted - birlerle, devir-işleri esnasında hiçbir hukuki zayiâata meydan verilmemesi temin olunmuştur. * Tarihi âbidelerin tamiri — Müze- ler idâresi, son fırtınada harap olan sebillerle türbe ve tarihi kıymeti ha- iz camilerin tamiri işini bitirmiştir. Bütün bu tamirat için 13913 kilo kur- Şun Kullanıimıştır. * Yeni posta merkezleri — Istanbul posta ve telgraf baş müdürlüğü Emi- aönü ve Topkapıda yeniden iki posta merkezi açmıştır. mündeki mer kez, Eminönü hanının elt katındadır. Burada şimdilik telgraf kabul edilme mekte ve bundan başka, her türlü mu habere evrakı almmaktadır . * Eyilpte elektrik kudreti — Eyüp ve havalisinin 110 volt olan elektrik kudretini, elektrik şirketi, 220 volta çıkarmaya karar vermiştir. Şirket memurları, bir iki güne kadar Eyüp- teki evleri dolaşacak ve bedava ola « rak tesisatı bu kudrete göre tadil edeceklerdir. v köşkündeki camekân — Topkapı sarayı müzesindeki Bağdat köşkünün kıymetli ve çini mozayik « leri harici tesirattan bozulduğu için etrafına yapılan camekân tamamlan- mıştır. Bağdat köşkü önümüzdeki hafta içinde halka teşhir edilmeğe başlanacaktır. * Gemlik sıhhrye dairesi — Gemlik #ahil sıhhiye idaresi memurluğu 1 hazirandan itibaren ilga edilmiştir. Bu limana uğrayacak veya kalkacak vapurların sıhhi muamelelerinin Gem lik liman reisliği tarafından yapılma» sı sıhhiye vekâletinden alâkadarlara bildirilmiştir. * inkılâp âbidesinin yeri — İnkılâp &bidesinin nereye yapılacağı, henüz kat'i olarak tesbit edilmemiştir. Belediye erkânı âbidenin denizde ol masında müttefik iseler de henüz şe « hircilik mütehaasısmın noktai nazarı alınamamıştır, LARA ie İs Dezklağ meri — Önümüzdeki tedris yılından itiba ren diğçi mektebinde İariçten peta ile hasta kabul edilip tedavi edilmesi kararlaştırılmıştır. Francala ve ekmek Ekmek ve francela fiyatları önü. müzdeki 15 gün için synen bırakıl. Nüfus dairelerine büyük tehacüm var! mıştır. Soyatlarını tescil ettirmiyenlerden 15 liraya kadar para cezası alınacak riyet devrinin on altme; meclisidir.| meğe haklar: vardır . 1928 den 1982 ye kadar sllren on dör düncü meclis zamanında dokuz, 1932 den bu seneye kadar süren on beşin- ci meclis zamanında da on kabine de- işmişti. Bu hesapça Fransız kabine- beş ay iktidar leri vasati olarak dört mevkiinde kalmaktadır. Fakat “Halk cephesi,, lideri Blum, kendisine bu noktayı hatırlatanlara: — Ben bir istisna teşkil edeceğim, diyormuş. Hüner Biz çok marifetli insanlarız: Galatasaraylıların pilâv Çoban Mehmedi altı okka yapmışlar. Yüz yirmi kiloyu altı okka yapmak büyük hünerdir doğrusu! Pisagora parmak ısirtacak bir hüner! Kıramadı diyorlar 1, Kulin Meri ilk seferini bitirdi, fa « kat sis ve muhalif rüzgârlar yüzün - den iki yüz mil kaybettiği için Nor - mandinin rekorumi kıramadı. Bahri- ye mahafilinin, Kuln Merinin istediği zaman Normandiden mavi kurdelâyı alacağıma kani bulunmasma rağmen, hiç olmazsa şimdilik, Fransızların key fine pâyan yoktur. İngilizler ne söylerlerse söylesin - ler, Kulri Merinin rekoru kıracağı 80 Faydalı bilgiler köşesi v Ayak yorgunluğuna karşı: — A - olduğu için yeri gününde . İpek ve yün kumaşlar üzerindeki *İnamış ve soğutulmuş süte batırılmış çıkar Kauçuk elbiseler için: Kauçuk elbi- seler ir, e yalaşnzak ii, Görüm yundan mürekkep bir mahlül içine ba tırmak kâfidir. Yugoslav heyeti gitti Şehrimizde toplanmış olan Balkan lararası deniz seyrüsefer konferan- sma İştirak eden Yugoslav delegasyo |bir mozayik bulundu Sultanahmette yeni Sultanahmetteki hafriyat sahasm- da her gün yeni mozayiklere tesadiif edilmektedir. Sultanahmet camiinin arkasındaki mıntakada geçen sene ya rıda bırakılan mozayiklerin devamı aranırken levha halinde büyük bir mo zayike tesadüf edilmiştir. Bu mozayik söküp kaldırmak kabil olamamıştır. Bunun için hafriyata mukabil taraf- tan başlanmıştır. Profesör Bakaterin kanaatine gö - re, bu saha, yirmi sene Üzerinde ça- lışılabilecek kadar zengin eserleri ih- tiva etmektedir. Güneş tutulması hâdisesini Dünkü toplantıdan Soyndı seçrek tesçil ettirmek Üze- re nlifus şubelerine müracaat eden- lerin sayısı günden güne fazlalaşmak tadır. Kanunen verilen müddet 29 gün sonra yani 2 Temmuzda bitece- ğinden fazla müracaat karşısında ve tetkik edecek heyetler kilometro garbinde daha iyi görülebileceği tesbit edilmiş olduğundan vapurla İnebolüya git - memur azlığı yüzünden şubelerde İş ler oldukça güçleşmiştir. Bundan do layı hem halk, hem de memurlar st- gelen | kıntı çekmektedir. Bu vaziyete bir i | çare bulmak ve müracat, etmemiş vatandaşlara da müracat etmeleri lüzumunu anlatarak bunu tersin et mek maksadiyle dün Vilâyette vali muavini Hüdai Karatabanın başkan lığında bütün kaymakamlar bir top- bir görünüş... makamlar da fikirlerin! söylemişler. dir, Bu hususta Dahiliye Vektletin- den son gelen tebliğdeki direktifler okunmuştur. Soyadı işi bütün vasıta larla tekrar köylere ve halka duyuru lacak, bunlarm behemahal 2 Tem- muzdan önce şübelere müracataları temin edilecektir. Çünkü bu müddet ten sonra soyadı almamış olanlar 5 liradan 15 liraya kadar cezaya çar- pılacaktır. Bununla beraber şübele- rin de işleri çıkarabilmeleri için me- murlardan ve mua'limlerden istifa - de edilecektir. Bü işte Ihmali görü- len memurlar da ceza göreceklerdir. Siz ne dersiniz ? mişlerdir. Hâdiseyi tesbit etmek Üzere gehri- mizde diğer ecnebi heyetlerin gelmesi benkienmektedir. nu, dün akşam memleketine dön- — Mavi boncuk kimde ise... Dedi - | müştür. Yunan ve Romen delelas- Bimiz gibi Fransızların da: yonları da bugün hareket edecekler- — Mavi kurdelâ kimde ise... De -fdir. fere kadar bizim: Vilâyetçe alman tedbirler ve şimdi- ye kadar yapılan işler Dahiliye Ve- kâletine bildirilmiştir. Vatandaşlarm lantı yapmışlardır. Nüfus müdürü Hilmi, bu toplantıda soyadı tesçili et rafında izahat vermiştir. Ayrıca kay gün kaybetmiyerek şubelere mürs” caat etmeleri lâzımdır.