3 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

3 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

mg TAN EKONOMİ Hububat piyasasında İstanbulda buğday fiatlerinde PİYASA VAZİYETİ Ticaret borsasma gelen telgraflar- da, her tarafta mahsul vaziyetinin iyi olduğuna dsir haberler gelmek- tedir. Yalnız orta Anadoluda yağmu ra olan ihtiyaç gün geçtikçe hisse - dilmektedir. Karadeniz ve Ege mın- takalarında yağmur vaziyeti iyidir. Havaların iyi gidişi borsada hubu- bat fiatlerini gevsetmektedir. Fakat böyle olmakla beraber, buğday tacir leri, fiatlerin düşmemesine çalışmak tadır. Buna muvaffak olmak için, buğday tacirleri Anadoludan az mal slmaktadırlar. Tiftik piyasasındaki harafet de - vam etmektedir. Oğlak nevinden o- lan tiftiklerin kilosu 110 kuruşa ka- dar yükselmiştir. Alıcılar arasında Fransa ve İngiltere bulunmaktadır. Alman firmaları fiatlerin düşmesi- ni beklediği için piyasadan tiftik al- mıyorlar. Zeytinyağı fiyatlarındaki durgun - luk devam etmektedir. Henüz rekol- te kat'i olarak bilinmediği için, tüc- car merak içindedir. Afyon rekoltesi kat'i olarak tah - min edilebilecek bir devreye girmiş- tir. Bu seneki mahsulün beş bin ton alı anlaşılmaktadır. o Afyon tacirleri yeni sene mahsulu karşisin | da, Uyuşturucu Maddeler İnhisarı - nm ne yapacağını dikkatle bekle - mektedirler. Uyuşturucu Maddeler İnhisarı namına bir heyet Avrupada bulunmaktadır. Bu heyetin Avrupa- da ihracati artırmak İçin yapacağı teşebbüsler, İnhisar idaresinin yeni sene mahsulüne karşı alacağı vaziye ti de tayin edecektir. Balıkçılık Yeni bir kanun projesi hazırlanıyor Iktisat vekâleti ihracatı teşkilât - landırma bürosu direktörü Servet Türkofiste balıkçıları bir toplantıya çağırmıştır. Bu toplantıda balık ih- racatinı artırmak İçin ne gibi teşki- lâta ihtiyaç olduğu görüşülmüştür. Aldığımız malümata göre İktisat vekâleti balıkçılik hakkında bir ka- nun İâyihası yapmak için bir proje! aktadır. Türi İk hakkında bir kanun mevcut değil dir. Otuz sene evvel belıkhane neza- | reti tarafından yapılan saydüşikâr nizamnamesi tatbik edilmektedir. Bittabi bu nizamname bugünkü ih - tiyaçları temin etmekten uzaktı, bu -| Enki balıkçılık şartlarına göre, ye ni bir kanun yapmak luzumu hisse- | dilmektedir. Yeni yapılacak balıkçılık kanunu» na göre, balık ihracatı bir teşkilâta bağlanmak suretile tanzim edilecek- tir. Bundan başka balıkçılara dal- yan sahiplerine kredi veren mali bir müessese mevcut değildir. Balıkçılık işleri, balıkçı kabzımalların tahak - küml altındadır. Vaziyete hâkim o- lan kabzımallardır. Bunlar ağır faiz vermek suretile, küçük balıkçıları tazyik etmektedirler. Yeni balıkçılık kanununda, balıkhanede kabzımal ve kâhya gibi eskiden kalma muta- vassıt anasırı ortadan kaldırmak yol ları aranacak, yukafıda yazdığımız gibi balıkçılara kredi açacak bir mü- essese kurulacaktır. Bundan başka senelerdenberi bin bir tehlike karğı- 20 para kadar Istanbul piyasasına fazla buğday gelmesi yüzünden fiyatlarda cinsine göre 10 - 20 para kadar bir gerileme görülmüştür. Yeni rekoltenin pek be reketli olacağı hakkında haberlerden dolayı bu madde piyasanın alacağı vaziyet kestirilmemektedir. Son fiyat lar şunlardır. £ Beyazlar 8,25 - 6.87 Kızılcalar 6,12 6,37 Sertler 5,875 Eğe mıntakasında buğday piyasa-| sı geçen haftaki durumunu muhafa- za etmektedir. Piyasaya az mal gel mesine rağmen Ziraat Bankasının 400 ton buğday satışı fiyatların yük | selmesine mani olmuştur. Yağmurla- rm fazlalığı dolayısile yeni mahsulün piysaaya çıkmasmın gecikeceği tah-| min edilmektedir. Uşak sert 6,625 Uşak yumuşak6, 75 Yerli 6, 375 Samsun mıntakası buğday piyasa sında yeni bir değişiklik olduğu bil- dirmektedir. Yeni mahsulün iyi oldu! Zu ve fakat mütemadi yağmurlar do laytsile idrakin gecikeceği kaydedil- mektedir. Mmtakanm muhtelif mer- kezlerindeki son fiyatlar aşağıda gös terilmiştir. Samsunda 5,95 - 6 kuruş Çorum-| da ekstra 5,50 kuru Amasyada birin | ci sert 6 - 6,25 kuruş Mersin mintakasmda bu sene Pe koltesinin pek bereketli olacağı, vak tinde yağan bol yağmurların hububa ta çok büyük faide verdiği bildiril. mektedir. Bu mıntakada buğdayların biçilmesine başlanmıştır. Fiyatlar son hafta içinde de hafif düşmekte de- vam etmiş ve kilo başına 0,25 - 0,50 kuruş tenezzül kaydedilmiştir. Son fiyatlar, Adana yerli buğday 4,30 - 4,55 Mer sinde 4,875 - 5, 375 Konyada beyaz 5,284 Konyada sert 5611 Kars mıntakasında buğday fiyatla rında hafif bir gerileme görülmüştür. 100 kilo başma peseta olarak şu su- retle bildirilmektedir. Buğday Castilla 38 - 37, 50 peseta Buğday ekstrmadura 35,75 - 38, 50 peseta, buğday Montes Aragon 39,50 peseta, buğday Navarra 38 peseta buğday Lerida 39 peseta sında balıkçılık yapan, balıkçıların da müstakbel vaziyeti göz önünde tutulacaktır. Mevcut balıkçılar cemi yeti bu gibi içtimai vazifeyi ifa ede- bilecek bir teşekkül değildir. Yalnız biitçesinde senede birkaç malül ba - ıkçıya birkaç yüz kuruş yardım et- mektedir. Yeni yapılacak balıkçılık kanunu projesinde balık tutmak için bazı ka yıtlar konacaktır. Balıkların hangi zamanlarda tutulacağı da ayrıca ta- yin edilecektir. Meselâ: bazı balıkçı- lar, balık tarlalarında balıkların yu- murta yapacağı ve mikatrının arta- cağı bir devrede, balık avlamakta - dır. Bundan başka bombayla balık avlamanm da önüne geçmek için ka nuna ağır hükümler konacaktır. Bu hükümlere göre, bombayla evla - nar balıkları satanlar da ayni dere- cede cezalara çarpılacaktır. gerileme var Romanya buğday piyasası son haf ta zarfında durgun geçmiştir. Satış fiyatlarının buğdayı kıymetlendirme yolunda alınan tedbirlerden beri ilk defa olarak en aşağı dereceyi buldu- ğu haber verilmektedir. Bunun, diş pazarlardan istek gelmemesi ve son tahminlere göre yeni mahsulün eyi olmasından ileri geldiği sanılımakta- dır. Kalite arasındaki farklar nazarı itibare almacak olursa, son hafta buğ| day fiyatlarında 1000 Ley kadar bir düşüklük görülmektedir. Son fiyat- lar unlardır. TI kilo gram yüzde 3 karışık, Bra- ila limanında 45.000 tey 77-78 kilo gr. yüzde 3 karışık Kalas limanında 48. 000 ley TT kilo gr. yüzde 3 karışık Köstence limanda 48.000 ley Arpa piyasası Istanbul arpa piyasasında &on haf- tu içinde de büyük muameleler olma- mıştır. Yapılan alış verişler iç sarfi- yat için ve küçük partilere münhasır kalmıştır. Son yağmurlar dolayısile yeni mahsulün piyasaya arzının 10-15 gün daha gecikeceği haber verilmek tedir. Fiyatlarda geçen haftaya na- zaran beş para kadar bir gerileme | kaydedilmiştir. Yeni mahsulden aliv. re olarak Mersinden 90 - 95 paraya mal bırakıldığı bildirilmektedir. Son fiyatlar 3,62 - 3,75 kuruş arasında dır. Geçen hafta fiyatları ise 3,875 kuruş idi, Eğe mıntakası arpa piyasası gev- şektir. Piyasa, yeni mahsulü bekleyi- ci vaziyettedir. Son fiyatlar; 4,25 4, 375 kuruştur. Samsun piyasası arpa piyasasında talep azalmış ve fiyatlarda hafif ge- rlemeler görülmüştür. Geçen hafta 4.50 kuruş olan arpalar bu hafta 4 kuruşa kadar düşmüştür. Mmtakanın diğer yerlerindeki fiyatlar ise şöyle dir: Çorumda 4 - 4/70 kuruş Sivasta 5,15 kuruş Mersin mmtakası arpa piyasasın- da önemli işler olmadığı bildirilmek- tedir. Son yağan yağmurlarnm har man işlerini bir hafta daha geciktir. diği kaydolunmaktadır. Çukurovada havaların son günlerde açması Üzeri- ne harman faaliyetinin başladığı ilâ- ve olunmaktadır. Mmtakadaki son fi yat durumu asağıda gösterilmiştir. Ceyhanda 2,375 kuruş, Konyada 4313 - 4,386 kuruş, Diyarıbekirde 2, 50 kuruş, Kiliste2 kuruş Kars mmtakasında arpa piyasası gevşekliğini muhafaza etmektedir. Fi yatlarda bir değişiklik görülmeyerek kilo başma 1,50 - 2 kuruş arasında bulunmaktadır. Dış piyasalar: Romanya arpa fiy; larmda, nisan ayı vasati fiyatma zaran, vagonda 2000 Ley kadar bir düşüklük kaydedilmektedir. Bunun bir taraftan Avusturya ve İsviçrenin ihtiyaçlarını temin etmelerinden di- ğer taraftan da yeni arpa rekoltesi aliverelerinin çok düşük fiyatlara tek lif edilmeleri ve satılmalarından İleri geldiği anlaşılmaktadır. Nitekim ha- zir malin vagonu 22 - 23000 Leye satı lırken yeni mahsul Ağostos teslimi 19.5000 leyden satılmaktadır. İspan- ya, Barcelona hububat loncasının son arpa fiyatları 100 kilo başma şunlar No, 41 Âdemle Havva Bürhan CAMID Mskine homurdandı. Şoför direk- siyonu çevirdi, yan sokaklara sapı- yoruz. Bu sapış üç aydır yürüdüğüm zah- | metli, karanirk ve ümitsiz yoldan be- ni kurtaracak mı? * Titihapir, ateşli bir gece. Hummalı, heyecanlı iki gece. Fırtınalı, kasırgalı üç gecel! Alis ve ben. Ben ve Alis! Ayılmak istemediğim sarhoşluk. Lezzetli uykusuzluk. Damla damla raşe, zevk ve heyecan. Fndişelerim adil bir ağırlık kalkmış gi- bi, Beynime saplanan dikenden kur - tulmuş gibi rahatım. Kâbus mu geçirdim bilmiyorum. Fakat bugün uzun, nöbetli bir hastalıktan kalkmış gibiyim. Uyku geliba bizdik. Uç gündenberi Ostende'deyiz. Plâjların, deniz kostümlerin en yeni modasinı buraya Alis getirdi. Onun bir nar fidanıma benziyen düz- gün vücudu biribirinden şık mayolar ve pijamalarla hemen kalabalıkta ayrılıveriyor. O kir gecesi başlıyan sarhoşluk mu devam ediyor. Çılgın gibiyiz. Alis sevimli bir kedi gibi uysal. Onun karşısında erkek olduğumu anlıyorum. Hiç ukalâ değil. Iddinci hiç değil. Zekâsı belki orta. Fakat cinsinin bütün lüzumlu hassalarını anlıyan işlek bir zekâ, Tam bir dişi. Ve kıvır, kıvır, lüle lüle siyah sağ- ları tatlı esmer yüzü, parlak nisan gecelerine benziyen gözleri, ile sarı ve kumral renklerin o kadar bayaği- laştığı bu şimal plâjma dehal bir gü- zellik kraliçesi oluveren Alis beni ka- fası, muhakemesi ile değil eti, ke - miği, sinirleri ile seviyor. Ne tabii sevgi. Gazino, plâj ve yelken gezintileri, Çok para sarfediyorum. Fakat o hastalığı mı, hümmalı bir tifo mu, bilmiyorum. Ağır bir narkos almışım r halde, Ki ii. Miyejden plâjlara giden son çift! kadar rahatım ki! İçimde telâş yok. Endişe yok. Ka- famı kemiren düşünceler yok. Yarı- nı düşünmüyorum... Plâj bana eski mektep hayatımı hatırlattı, Fenerden Burgaza yaptığım yüz- me rekorlarını hatırlıyorum. Alis de iyi bir yüzücü, Fakat bura- da o kadar İyi yüzgeçler var ki! Hat- tâ Manşr geçen İngiliz kadını bile burada! Kayış gibi bir kadın. Deniz, güzel kadın vücutlarını bozuyor. De- niz Bporu Sert diyor. Kum. Güneş ve ideniz tabiatm bu en körpe ve nadi. de vücutlarını hırpalıyor. Yirmi gün içinde ikimiz de bütün tende iler gibi iki kavrulmuş ol- Alis çok memnun! 'Bu kızm uysallığı, sakin halleri çok hoşuma gidiyor. Bir aydanberi beraberiz. Şimdiye kadar bir tekli- fime hayır demedi. Onun karşısında düşünliyor ve karar veriyorum. Hür bir insan olduğumu anliyorum. Hele iddincı olmayışı o kadar ho- şuma gidiyor ki! Dönüşte Brükselde üç gün kaldık. Bizim buradaki baba dostu Hida- yet Bey Romaya tayin edildiği için rahatım. Bu adamcağız adeta baba- mn hafiyesi idi. Vakıi beni takip etmiyordu. İşlerime karışmıyordu ama onu bir kere baş ağrısı gibi gör“ düğüm için bir türlü ısmamadım. Romaya gideceği sıralarda biz Ha- BORSA - PİYASA —— 2 HAZİRAN SALI Para Borsası Alış Sterlin 1 Dolar 20 Fransız frnagı 183p Liret vesilkalı Florin A lde gilin Zoü Pı e en — karoru Aitm Çekler Paris ürerine İngiliz üzerine Dolar Liret Be Gelme Florin Çekoslovak Avusturya .— İsveç kürodu İspanya pezeta Esham İş Bankası ME. a N. Hamiline 60 100 . Ni . Anadolu 95 rkethayriye: Şark Merkez fikrazlar Türk Borcu 1 u İst Ergan! A, B. Ç. Sıvas Ertürüm | n Mısır Tahvili 188 | 1903 11 to Tahvilât Rühtım n Ansdölu Tve TI e m5 Anadolu Mümessil Ayvacık panayırı ıslah edilmelidir ! Çanakkale, (Tan) — Bu bölgenin en sayılı ve şöhretli panayırlarından biri Ayvacık panayırıdır. Ayvacık kasabasına iki kilometro uzakta Gemedere mevkiine kurulan bü pâ- nâyır bilhassa hayvan alım satımı Üe şöhret bulmuştur. Panayır bu yıl mevsimin çok yağış gitmesinden geçen senelere nazaran daha az ka- labalık olmuştur. Panayırın bugünkü anlama göre tanzimi ve halkın istifade edeceği şekilde yapılması çok faydalı olacak- 91.50 16,50 90.50 85.50 10.60 #630 7S 32,50 büyükçe bir pazar yeri halindedir. e — e — dır. Extremadura 3850 - 39 Peseta, Castilia 36,50 - 40 pe seta yalle beraberdik. Bir gün Liyeje geldi. Yemeğe davet ettik. Herhalde — gördüğü manzarayı rapor şeklinde babama yazmıştır. Eğer biraz daha Brüksel - de kalsaydı iş sarpa saracaktı. Önün buradan ayrılması ile kafamı ağrı - tan yüklerden biri daha kalkmış 0)- du, Yavaş yavaş benliğimi, hürriyeti- mi buluyorum. * Ostende gezintisi, ciycivli plâj ha- yatı ve Alis beni tamamile değiş- tirdi, Sinirlerinle hâkim bir adam ol oldum. Eski çapkınlık hayatımdaki benli- Bim beni buldu. Dünyayı artık ken- di keyfime göre görüyorum. İçimde acımak, üzülmek gibi duy- gular çok şükür kalmadı. Hele baş- kası hesabına hürriyetimden ve key- fimden fedakârlk etmek mecburi - yetleri duymuyorum artık! Kendim için yaşamanın zevkine tekrar kavuştum. Kafam bir kızgın fırma sokulmuş Bir dul. kadı Istanbuldan Esat imzasile: Yaşım henüz Eötir. Bir buçuk'se nedenberi 22 yaşında bir dul kadim seviyorum. Aymi zamanda o da beni seviyor, Her akşam biribirimizle gö- rüşürüz; biribirimizi görmesek hasta gibi oluyorus, Bundan iki bupuk sene evvel kocası ölmüştür. Şimdi bisim evlenmemize mani olanlar anem ve ablamdır. Genç olduğum için bir dul kadın ile evlenmeme razı değiller ve bu yüzden bana dargındırlar. Yüzü- me bile bakmıyorlar. Sizden bir fir kir almak istiyorum. Aileniz her türlü vaziyeti siz yaş- ta bir kimsenin göreceği şekilden da- ha iyi görür.Onları dartitmak doğru bir hareket değil. Size tavsiyemiz şu- dur! Annenize ve babanıza gidiniz, gayet hörmetkir ve çok sakin bir lisan İle derdinizi bir defa daha an- latmiz. Aşkımızı #öyleyiniz, ve onla» rm verecekleri karara, sizin aleyhiniz istikbalini- 4 ağlayızlk bir yaşta değilsiniz. * Üç namzetten hangisini © seçmeli? A, B. imzasile; “Köylüyüm ve köy muallimiyim. 27 yaşındayım. Evlenmek için üç kız intihap ettim: 1 — Çok #engin bir köy ağasınn kızı, 16 yaşında, cahil, oldukça gür zeldir. 2 — Kendi köyümde yakın akra- balarımdan güzelce bir kız, 15 ya şında, cahil, 8 — Nik tahsili bitirmiş, güzel, ki- bar bir şehirli kısı, 23 yaşında. Köyilmde mükemmel bir evim, ge- niş arazim ve biraz da hayvanatım var. Köyümü terketmek istemiyo» rum. Birinci kıla evlenirsem mes- leğimi terkedip bir köy ağası olmak- Hm Jdsım. Halbuki şadrabaz 0ğa- lar düşmanimdır. ikinci kızla evle- nirsem mesleğimde devam edeceğim, köydeki işlerimi kısın ebeveynine terkedeceğim. Tatilleri köyümde 0- turacağım. Bw şekilde iki kazancım olacak, fakat acaba bu kızı arsuma göre yetiştirebilir. miyim? Uçüncü kım ötedenberi seviyorum. Onunla mes'ut olurum, fakat köyümü ter - ketmek lâzım. Çünkü köyümden ay- rilinca bütün köy işlerim batacaktır. Gerçi bu bir piyango gibi talih işi- dir. Fakat bu üç yolun hangisi da- ha selâmet gibi gözüküyor size 40- ruyorum.” Bizce, ikinci kızla evlenmeniz da- ha münasip olur. Çünkü, evvelâ si- zin gösterdiğiniz maddi deliller biz. ce de doğrudur. Bundan başka yaşi . | heniiz on beş olan bu kızı, talebeniz gibi, istediğiniz şekilde yetiştirebilir. siniz. Ve yaş nisbetiniz onunki ile daha uygundur. Daha sonra, köy ile alâkanız baki kalır, Köy ağalığı- na karşı mücadelenize bir taraftan devam ederken bir taraftan da ho- calık gibi memleket için çok lâzım olan mesleğiniz ile de faydalı olabi- » Plâj dönüşü Alisle bir başka apartrmana yerleştik. iyi giyinmek ve gezmek. Burada ni- n “seviyorum |lirsiniz. Size saadetler temenni ede” bn . . Sevdiğim için ona fena muamele ediyorum Şehzadebaşından Remzi imzasile! “On senedenberi seviyorum. Ben şimdi 49 yaşındayım. Karım henüz 26 yaşında, üstelik de çok (güzel, Seneler geçtikçe içimi bir kurt kemir meye başladı. Kendime itiraf etmek istemediğim bir şey var: Karımı s8 viyorum ve onu müthiş Kıakanıyo- rum, Onun böyle güzel, böyle neşeli böyle şık görünce içim bitiyor ve ak- sine ona mütemadiyen fena muame- le ediyorum. Bu vasiyet ne olacak, Asabim boğuluyor, çalışmıyorum, | Aklım, fikrim evde ve her an karı- man benli aldattığım öğrenecekmi- gim gibi geliyor. Bu evhamlardan na ml kurtulabilirim? Karmızla evlendiğiniz zaman bu kadar büyük bir yaş farkını nazarı itibara nasıl almadmız! Mamati ka- dın erkekten çok daha çabuk ihtiyar- Jar. Böyle olanlarla geçinilmez. Lü- zumsuz kıskançlıklar yapmayınız. Sonra karımıza fena muamele etmek iyi bir alatem değil, Bilâkis ona kar- şı fevkalâde tatlı davranabiliriz. Fe- na müsmele bir kadını bıktırır ve belki böyle devam ederseniz korktu- gunuz başmıza gelir. . Ümitsiz sevgi Istanbuldan H. M. 5. imzasile: “Yirmi bir yaşındayım. Tam iki sene evvel ayni dairede bulunduğum bir kızı sevmekteyim, Kendisine sevgimin sonsuz olduğu nu bildirir bir mektubu daire arka- daşlarımdan birile gönderdim. Ku ertesi gün ayri arkadaşla tehdille 63 vap vererek gönderdiğim mektubu iade etti. Buna ben hiç darılmadım ve sevgim sarsılmadan onu sevmek- te devam ettim ve bir ay sonra tek- Yar ikinci bir mektupyazdım. Kıs ayni tehditle ve ayni tarzda mektub iade etti, Artık ümidimi kestim Doğru bir vaziyette, bu zamana ka” dar durdum, fakat aymi dairede bus lunmamız ve resmi işlerle her ikimiz de bağlı olmamız Derim iki senelik sevgimi tekrar hatırlattı, Onu 80m- miz seviyorum. Bu sefer nasıl hare- ket edeyim?” Nasıl hareket edeceksiniz? Hiç. Zorla aşk ve güzellik olmaz. O kız sizi iki defa reddetmiş, demek iste- miyor. Bir üçüncü teşebbüste bulunursanız, “belki de hakkınızda; hem de haklı olarak, şikâyette bulu nur ve memuriyetinizden olursunuz. Bu Ümitsiz sevgiden veazgeçmeğe çalışınız, ve O kizi rahat bırakınız. O kızın sizinle ayni dairede çalışma smı kendisi için bir azap haline koy- mayınız. Bu, yakışık almıyan bir ha- rekettir, Alis te beni biraz eli açık bir etüd « yan olarak biliyor. Buradaki etnehi talebelerin çoğu kenar pansiyonlarda haşlama kesta- rum. Her huyu iyt olduğu gibi gözü de tok. Bü kategori kızlar âşıkları bir talebe bile olsa soymak isterler. , Sihirlerim uyuşmuş gibiydi ve bir | hayet bir mektep talebesiyim. Be. | Güldüm. yaprak gibi esen rüzgürm önünde nim kim olduğumu da bilen yok.