20 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

20 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

e 2 .GÜNAŞIRI seyyah we tabizıt Istanbulu seyyah şehri yapalım... Bu cümle, sık sık, resmi ağudardan da çıkıyor, bizim kalemlerimizden de... Coğrafya kitaplarındaki bütün tahiat tariflerini düşününüz: Yanar dağdan mâada hepsi memleketimizde vardır: Dağ, orman, dere, burun, körfez, ada, boğaz... Karaköyden otomobile atlıyan bir seyyah, kablettarih şarktan, fevkat- tarih garba kadar, iki uzak asırla iki uzak dünyan, karşısında birleşti. ğini görecektir: İşte tahta kafesten ninni sesleri ve beşik gıcırtıları gelen bacasında leylekler yuva yapmış şu çarpık suratlı meflüç ev, İstanbuldan bir köşe değil mi?.. Ve şu her katından Avrupanın bir başka sesini duy- duğumuz hendeseye gülen kübik apartıman da İstanbuldan bir parça! Tekerlekler, şimdi bir aravut kaldırımın hörgüçleri üstünde seker. ken şimdi bir asfaltın pürüzsüz saadeti içinde kanatlanacak.. ve biribiri- ne yaslanmış dev ve cüce binalar arasında, gökten yere, yerden göğe dü- süp kalkan gözler, şimdi, iki sıra ağaçların yeşil kemeri altında bir bahar rüyasma dalacak... İste, pencereleri, sarfedilen 100,000 lerin sıfırları gibi sıralanmış beton servetler... İşte, savrulan harmanların altın rüzgârı içinde şarkı söyliyen köylüler... Fakat, bu pembe deniz, bu yeşil toprak, bu köy türküsü kimi va etmek için?.. Asrm alamı, gece, tiyatronun kadife koltuğunda, sahnedeki ak ağaçları, elektrik mehtabı ve aktör büyüyü hayran gözlerle seyretmek btiyor: — Bravo,.. Enfes... Harikülüde! Işte seyyah şehri İstanbulun eksiği... / Yusuf ZİYA Almanyada haç Bavyera İç Bakanlığınm neşretti- ği son bir kararnameye göre, bütün kiliselerin çan kulelerine, Almanya- nm milli bayramlarında, gamalı bay» rektan başka hiç bir bayrak çekile- miyecektir. Hattâ Papalık bayrağı- bin çekilmesi bile iemnudur. Diyorlar ki değil yalnız Rayb'ın kuruluşu olan 18 Kânunusanide, Hit lerin Cümhurreisi olduğu 30 Kânu-| busanide, kahramanlar günü olan paskalyadan evvelki beşinci pazurda, Hitlerin yıldönümü olan 20 Nisanda, Almanya iş bayramı olan 1 Mayısta, bükümetin canı isteyeceği herhangi hususi bir günde kiliselerin gamalı bayraktan başkasmı çekmesine mü- sade edilmi Öyle anlaşılıyor ki Hitlerin gamalı haçı varken İsanın haçına da pek yer kalmıyacak. Bilginizi Yoklayınız Sorular — Soprano nedir? — Şiirlerinde “Muhibbi” ismini kul! — Osmanlı Devleti tarihinde 20 Kü nunuevvel 1881 tarihi hangi acı hâtı- rayı canlandırır? — Tamışvar şehri Türklerin elinde kaç sene kalmıştır? Dünkü soruların cevapları" $ — Moskova'nın nüfus ne ka dardır ? G— Aşağı yukarı üç buçuk milyon. — Leningrad'ın eski, isimleri! li , sz | din gırtlağına sarılan arzuhalei Hay- Bir doktor Fenne aykırı tedaviden muhakeme ediliyor Fenne uygun tedavi yapmadığın - dan dolayı Sıhhiye Müdürlüğü tara- fından hakkında dava açılan.doktor Gorekin dün üçüncü cezada muha- olup olmadığının tesbiti için Sıhhiye müdürlüğüne yazılan tezkereye ge- len cevap okunmuştur. Bu cevapta, | Hüsnü, Nâzım Hamdi, Feyzi, Hakkı ve Demirel isimlerinde beş kişinin doktordan şikâyetçi oldukları bildiri! mektedir. Bunun üzerine maznun ve kili bu işte şikâyetçi aramanın usul- süz olduğunu iddia etmiş, mahkeme müddeiumuminin talebi veçhile müş tekileri şahit olarak dinlemeye ka - rar vermiş ve dava talik olunmuş- tur? , * Adliye kapısmda yatan, jândar- ma Şevketin kolunu yırtan we Raşi- ri hakkında Sultanahmet birinci sulh ceza mahkemesi tevkif kararı ver - miştir. * Melâhat isminde bir kadınla Bed İriye ve kocsı Salih kavga etmişler, i Melâhat te onların çocuklarım: yara- lamıştır. Dün her üçünün üçüncü ce- zada muhakemelerine bakılınış, kü- çük bir çocuğu yaraladığı cihetle Me iihat altr ay hapse ve 500 lira taz- minat itasma, Bedriye ile kocası da üçer gün hapse mahküm editmişler. dir. Ayrıca Bedriyeden 25 lira, Salih ten bir lira para cezas slmmasma karar verilmiştir. Belediyede Bozuk otobüsler seferden menediliyor Otobilslerle otomobillerin yıllık fenni muayenelerine devam edilmek işleyenlerden bir kısmının bozuk ol- ması yüzünden bu hatta otobür se- | ferleri durmuş gibidir. Buna mruka- TAN SEHİRDE OLANLAR tedir. Sirkeci ile Bakırköy arısında | 'Antika Bazı insanlar antikaya pek merak- ıdırlar. Bu meraklılardan Heri Dik- son isminde biri bir Amerika güzete- sinde, kullanmakta olduğu ustranın 146 senelik olduğunu ve bundan €s- ki ustra bulunmadığını ilân etmiş. Var mı, yok mu? İstanbul şehrinde nakil vasıtası çeşit çeşittir. Bu yüzden helen çek- tiği eziyet te geşit panyası, bir çeşit yeraltı treni şir- keti olduğu gibi, adedini cena sİ | hakkın bildiği kadar da hususi oto- büsler vardır. Bu otobüslerin mun- | tazam işlemeleri ve halkı bekletme meleri için belediye sıkı sıkı emir- Düzenli bir tarifeye uya- yapmalarına çalışır. Gelgelelim emir vermek para ile pulla değildir. İş emri söhktürebilme- dedir.. Otobüslerin munlazâm bir tarife dahilinde ve muayyen saat- lerde kalkmaları işi gündüzün az çok temin edilmektedir emma g€- celeri kim arar, kim sorar! Bilhas- sa Eyüp otobüsleri bu hususta inti- zamsızlık rekorunu ktrmiştır. Ak- şam saat dokuzdan sonra acaba otobüs var mıdır, yok mudur? Kim- se bilmez. Şoförün veya otobüs sa- hibinin keyfi isterse gece servisi ya- par, istemezse yapmaz. Mal kendi- nin değil mi? Kim karışır?. Böyle var mı yoh mu? Bilinme - yen vasıtalardan halk kâr yerine zarar görür. Ahşamları geç vakit / evine dönmeye mecbür bir takım | mesai sahipleri otobüs var sanıp gi- der. Bekler bekler otobüs çıkmaz. Eyübe kadar taksi tutmaya, pa- rası yoksa yaya yürümeye mecbur olur. Bir de bakar ki mübarek do- kuz yerine onda kalkmış gelmiş. Bu gibi umumi nakil vasıtalarının halka hizmet edebilmeleri için mut iaka belediyece tasdikli mazbut ve kontrollü bir tarifeye göre işle- meleri gerektir. Yoksa ne otobüsün, ne de belediyenin hikmeti vücudü kalmaz, Umuyoruz ki bu yazımız Eyüp otobüslerini muntazam bir tarifeye göre - hele geceleri - tam bir düzen altında çalıştırmaya vesile olacak - tar. Biz böyle düşünüyoruz. Siz ne dersiniz ? C — Petrograd ve daha evvel Sen- İbil otomobiller otobüs fiyatına müş- Petersburz. eri taşımaya başlamışlardır. Bu su- şimdi hangi isimle anıl C — Stalingrad. $ — Jan &'Ark kimdir ? C — Fransanm milli kahramanla- rmdan bir genç kız (Yakılarak ölmüş Birkaç gün sonra Prinston Üniver |tür.) sitesinden Dr. Alen Conston buna cevap vermiş: — Benim kullandığım ustra bilen | miş taştandır, Giritte bulunmuştur ve aşağı yukarı 4500 seneliktir. Biz doktorun yerinde olsaydık bu kırk beş asırlık Ostrayı Uluslar Ku- rumuna hediye ederdik. İstihza - Bedbinlik Ölümünden ve bazı alaylı eümlele- rinden dün bu sütunlarda bahsettiği- miz İngilterenin tanınmış muharrir- lerinden Çesterton'un “istihza” ve *bedbinlik,, hakkındaki düşünceleri- ni de bugün yazıyoruz, Çesterton diyor ki: — İstihza güzel bir çiçektir, fakat umumiyetle işlenmemiş topraklarda yetişir, Bernar Şov bir gün Çester - tona sormuş: — Nasil nikbin olabiliyorsun ? Çesterton cevap vermiş: — Insan nasıl bedbin olabilir? Eeâbinlik hoşnutsuzluk içinde hoş - nut olmaktır. Sporun faydaları Cenup Afrikasımda Koleman ismin de bir atlet vardır. Meşhur Nurmi ve Zabaladan sonra yetişen atletler arasmda en İyi mukavemet koşucu- su olan bu atlet geçenlerde 42 kilo- metre 195 metrelik Mariton mesa- fesini iki saat otuz bir dakika elli ye- di saniyede koşarak bütün Cenup 'Afrikası rekorlarını kırmış. Bunun üzerine Kleman'ın Berlin olimpiyatlarında cenup Afrikasmı temsil etmesine karar verilmiş. Bu maksatla kâğıtları tetkik edilirken babasının Alman, anasının Holanda» ir olduğu görülmüş. İşin asıl can a- lacak noktası bu Alman babanm, 1783 de Berlin valisi olan Mareşal Yonkim'in oğlu olmasıdır. Halbuki Molendorf kontu olan Mareşal öldü- gü zaman milasçısı çıkmadığı için mirası dağıtılamamız. Şimdi Cenup Afrikası resmi ma - karları üç yöz küsur bin Türk lira- 8 — 1985 - 1936 futbol mevsimin- de Ingiltere ve Fransa kupaları ga- bi hangi takımlardır ? C — Ingiltere: Arsenal - Fransa: Rasing Klöp dö Frans, EE İİİ 8: tutan bu'mirasın Koleman'a ve - rilmesi için teşebbüslerde bulunuyor larmış, Gördünüz mü sporun faydasını! Düzeltme ettiğimiz vişneli tatlıda kullanılacak sütün mikdarı bir çizgi hatası yüzün den üç çeyrek litre olacak iken 3-4 litre şeklinde çıkmıştır. Okuyucula- rumızım, bu tatlıda kullanılan diğer malzeme nisbetlerinden bu yanlışlığı anlamış olmalarına şüphe olmamak- ia beraber, itizar eder, düzeltiriz. İnhisarlar Müdürü İskenderiyede İnhisarlar Umum Müdürü Mithat, Mısırdaki inhisar tütün fabrikaların- daki tetkiklerini bitirmiş ve İskende- riyeye dönmüştür. Mithat, Türk si- garalarmın Mısırdaki sürümünü art. trmak için Tüzumlu gördüğü bazı noktalar hakkmda fabrika idareleri- ne direktifler vermiştir. İnhisarlar Umum Müdürli, dönüşte Fransaya gidecek ve şarapçılık hakkında tet- kikat yaptıktan sonra şehrimize dö- necektir, . Bir Hintli tayyareci şehrimizde Tabur Ali Han Ağa, Delhiden İsken- derun yolu ile şehrimize gelmiştir. Hu süsi tayyaresini bizzat idare eden Ali Han Ağa, bugün Bulgaristana gide - tır. Dünkü “sofra köşesi” nde tarif n Genç ve meşhur Hintli tayyareci rek gilyağı mübayaatmda bulunacak | ca etmiştir. Belediye bu talebi tetkik eydan kalmamıştır. * Ölülerin teçhiz, tekfin ve tetfin lişlerinin belediye tarafından İğaresi kararlaştırılmış ve bunun için bir ta ilimatname ve bir de tarife hazırlan- kmuştı. Şehir Meclisince de tasvipsedi- len bu kararların 1 Hazirandan iti- İİbaren tatbikr kararlaştırılmıştı. Fa- kat belediyenin yeni sene bütçesil he- İnüz tasdik edilmediği cihetle bu iş ite yeni bütçe gelinceye kadarageri bırakılmıştır. i * Yeni yapı ve yollar kanuna çik- madan önce bazı kimseler Diş altı katlı bina inşası için ruhsatiyeş almış ar, fakat o zaman hirkaç katımı yap tırmışlar, diğer kısımları sonraya bi- rakmışlardı. Belediye şimdi bu ruh- satiyelere göre bu gibi binalara kat- lar ilâvesine razı olmamakta ve yapı kanununa nazaran tağilit yaptırmak tadır. Alâkadarlar buna dtiraz etmiş lerse.de belediye dinlememiştir. Bu- Vekletine müracaata karar vermiş - lerdir, * Şişhane faciası üzerine, vatman ların seyrüsefer esnasında tâbi ola - cağı ahküm ve şerait ile vatmanlığa kabul edilecekler hakkımdaki şartla” ri ibtiva etmek üzere bir talimatna- me yapılmakta idi. Bu telimatname hakkında belediye de ayrı bir proje hazırlamıştır. i belediye ile Tramvay şirketi bu hususta te - mas edecekler ve ondan sonra tali- matname derhal tatbik mevkiine ko- nulacaktır. Yeni talimeinameye gö- kimseye selâm: vermiyecekler, kimse ile görüşmiyecekler, virajlarda, yo- kuşlarda behemahal duracak veya ağırlaşacaklardır. (Bundan başka vatmanlığa kabul edilecekler çok #rki bir surette sıhhi muayeneye tâbi tutulseaklar ve sabikaları esaslı su- rette tetkik edilecektir. # i sahasında muhtemel kazalara karşı ihtiyati bir tedbir ol- mak Üzere profesör Bakster hafri - yat yerinde daimi bir itfaiye memu- ru bulundurulmasını belediyecon ri- nun üzerine yapı sahipleri Dahiliye | re, vatmanlar; vazife esnasında, hiç | İİ $ — Rusyanın eski Çariçin şehrilsretle halkm müşkülât çekmesine | kuçuk HABERLER İ maktadır? * Orduda sahil sıhhiye — Shhat ve içtimai muavenet vekâletinin emri üzerine Orduda bir sahil sıhhiye — resi tesis ve küşat edilmiştir. Bu li mana uğrıyacak sefainin sihhi mua- melelerini orada yaptırmaları bildi - rilmiştir. * Mürakabe bürosu reisi Esnaf cemiyetleri mürakabe bürosu reisi Mehmet Ali, istifasmı ticaret odast reisliğine vermiştir. İstifanm sebebi, esnaf cemiyetleri ile ticaret odası arasındaki iktilâflardan ileri gelmektedir. Bu ihtilâflarn başında, eşnaf cemiyetlerinin Üç grupa ayrıl - Yeni vapurl çok yakında Şirketi Hayriyenin Hasköydeki fabrikasmda yaptırmağa karar ver- diği iki gemi için inşaat hazırlıkla” rma başlanmıştır. Proje vekâletçe de muvafık görüldüğü için, tasvip kara- rı bugünlerde resmen bildirilecek ve gemilerin inşasına girişilecektir. Yeni vapurların inşa plânlarmı Şirketi Hayriyenin teknik heyeti hazırlamıştır. Bu plâna nazaran, ya- pılacak iki geminin her türlü iptidai levazrmatı, makine teferriatı tama- mile memleketimizde temin oluna « cak, yalnız kazanları İngiltereden ge tirilecektir. Yeni yapılacak vapurlar Şirketin 72 « T3 numaraları tipinde olacaktır. Yalnız yapılacak tadillerle gemile - yerine 450 yolcu alacaktır. Bundan başka on birer mil yapan bu eski gemilerin yerine yenileri on iki mil eüratinde olacaklardır. Şirketi Hay- riye 72 ve 78 numaralı vapurları, bazı noksanları yüzünden pazarlık fiyatından iskonto ederek, her biri- ni 120 bin liraya almıştır. Memleke- timizde yapılacak yeni vapurlar, da- ba konfordlu ve daha seri oldukları halde, bütün teferrüatlarile Şirkete İ etmektedir. 75 er bin liraya mal olacaklardır. Bu Ne dersiniz ? Elma ihracatımız Dün Ticaret Odasında bir toplantı yapıldı (ime Dün, Ticaret odasında elme ihra- catı yapan tacirler bir toplantı yap- mışlardır. Bu toplantıda, dış memle- ketlere sevkedilecek elmalarm tip - leri Üzerinde müzakereler olmuştur. Son bir iki sene içinde ve bilhassa bu sene diş memleketlerden elmala- rımıza karşı büyük talepler başlamış tır. Elma ihracatını arttırmak için, herşeyden evvel, ihracata müsait el ma tiplerini tayin etmek lâzımdır. Bu tipler tayin edilirken, Avrupa 6- | kiplerinin hangi nevi elma istedikle- ri de gözönünde tutulacaktır. Bazı ihracat tacirleri. bu gibi hususiyet- İeri hesaba katmıyarak elma ihraç | etmektedirler. Neticede ihraç edilen Jmalarm dış piyasalarda beğenilme- tiği görülmektedir. İhracat tacirleri, malarımıza karşı gösterilen rağbe- ti arttırmak maksadiyle ihraç edile- cek elma tiplerinin tayininde israr etmişlerdir. Bu iş, elmalarm stan- dardize edilmesine doğru atılan bir adımdır. Dünkü toplantıda, Kalifor- niyada taze meyve ihracatı için alı- nan tedbirlerin ve buna ait nizamna- melerin de tetkikine karar verilmiş- Bir avukat iki meslektaşını düelloya davet etmiş ! Verilen malüâmata göre, Kmalında- da oturan avukat Hasan Fehmi, avu kat Fuat Sedat ile avukat İsmall Müniri düelloya çağırmıştır. Avukat Hasan Fehmi, düeilo Türkiyede ya - sak olduğu için iki meslekdaşma, dü ellonun memnu olmadığı herhangi bir memlekette çarpışmayı teklif et- miştir. Avukat Hasan Fehmi, bu ka rarını baro riyasetine bildirmiştir. | Bonuk sudde ve eabaklar Üzerinden tramvay geçen cadde ve sokakların inşa ve tamiri muka- tir. | 20-60-90 Mrs Dış siyasa Zecri tedbirleri İngilere niçin kaldırtıyor ? Uzun bir zamandan beri devam edip gelen mlnakaşalardan sonra ni İlave İngilterenin zecri tedbirleri kal- ni karar Kaz ye şahit oluyo- haberlerden İngiliz kabine. e Şu üç noktaya is- e e görüyoruz. 3 re andlaşmasında harp ülke sie sonra da zecri tedbirlere devam olunacağına dair hiçbir kayıt yoktur. ? — Diplomatik bakımdan Avrupa- nm buzünkü vaziyeti, bu bölgede müş terek emniyetin tesisi hususuna İtal- yanın da iştirak etmesine engel olan sebeplerin ortadan kaldırılması için biricik çare olarak zecri tedbirlerden vazgeçilmesini emretmektedir. 3 — Zecri tedbirlerin kalkmasiyle, son zamanlarda uzun bir kararsızlık yüzünden sarsılmış olan İngilterenin nüfuzu yeniden iade olunacaktır. Bu noktalardan ilki İngilterenin r aleyhine güttüğü yeni siyaseti hukuki kaynağa istinat ettir- diğinden pek mühim değildir. Halbu- ki Avrupa beynelmilel siyaseti bakı - mından son İki noktayı behemahal na zarı itibara almak iktiza etmektedir. Ikinci noktada İngiliz diplomatik eksperleri Avrupa statikosunu muha faza bakımından Italya ile derhal an- laşmayı zaruri görmektedirler. Ni - çin? Çünkü Hitler Almanyası Avrupa da müstakil bir siyaset güdecek kadar iküvvetlenmistir. Bu Alman küvvetlen. mesinin İngiltere için mealini daha iyi anlayabilmek için birkaç gün ew- vel İngiliz siyasi mahfellerinin Fran- sa hakkındaki beyanatlarmı kaydet - mek lâzımdır. Fransa sön kargaşalıklar neti- cesi bütün dikkatini dahili meselele- re vermiye mecbur kalacağından Av- fer arsrılusal politikasmda aktif bir rol oyniyumıyucaktır. Ingiliz siyasetinin temel taşının sen altı asırdan beri Avrupa kıt'ası üze « rinde bir müvazene temin etmek ol « duğunu, ve İngilterenin harbi umu. miye Almanyanın bu müvazeneyi boz masına mâni olmak için girdiği düşü- mülürse Fransa hakkmdaki bu kana- atin Ingidtere için olan büyük ve ha- yati ehemmiyeti derhal anlaşılır. mektir? Tinsy nakisi ai üzerinde istediği harita oyunlarmı vele icabı tramvay şirketine aittir. | oynayabilmesi ve Avrupa mivazenesi Halbuki şehrin birçok semtlerinde ve | ni alt üst etmesi demektir. Binaena- bilhassa Istanbul tarafındaki sokak- |leyh Berlinin kıt'a üzerinde hegzemon rin konforu artacak, beher gemi 350 | suretle iki gemide ların hemen ekserisi bozuktur. Bu itibarla belediye Tramvay Sirketine kat'i tebligatta bulunmuş ve bozuk yolların derhal yapılmasını istemiş - tir, ması meselesi vardır, * Maarifçe satm alınan bina — Ma- arif Vekâleti tarafından 39.000 liraya | satın alman Kadıköyündeki Noter. dam dösyon Fransız mektebi binası dün teslim almmiış ve Kadıköy akşam kız san'at mektebine devredilmiştir. saylavı Hasan Suka dün şehrimize gelmiştir. Şirketihayriyenin gemileri Yy arın inşasına başlanıyor lar çift yapılacağı için ikinci ii sekiz ay zarfında ikmali ümit edil- mektedir. * Hasan Saka dün geldi — Trabzon | eti ya tesisine mâni olmak © ve Parisin zayıflaması üzerine Berline karşı mü- esir bir müttefik bulmak icap etmek- tedir ki bu müttefik Italyadan başka kimse olamazdı. #olini ile barışmak hususunda kabinesini istical ettiren miller ol - muslardır. Mesele bir Avrupa siyasi hâkimi - meselesidir, Ve İngiltere hicbir suretle kıt'a üzerinde kendinden kuv vetli bir devlet veya devletler bioku- na müsaade ederek bu hükimiyeti e- linden kaçırmağa razi olamaz. Simdi Italya ona Almanyaya karşı lâzm olduğu için anlaşmayı tercih etmiş bulunuyor. Esasen zikredilen sebebin üçüncüsü bunu zımnen beyan ediyor. — Sarsılan İngiliz nüfuzunu takvi- ye —N.M Muallim ve talebeler için iki kamp açılıyor 1 Temmuzda ilkmektepler talebe- si için Kızıltoprak ilkmektebinde ve 15 Temmuzda da Büyükadada mual- limler için birer kamp kurulacaktır. Talebe kampı, 31 Ağustosa kadar sü recektir. Kamp için bir talimatname | hazırlanmıştır. Çocuklarımı kampa vermek isteyen veliler, çocuklarının bulundukları mektepler başmuallim» lerine veya İstanbul Kültür Direktör lüğüne müracaat edeceklerdir. Kam pm bir aylık ücreti 15 lira olarak tes bit edilmiştir. Kamp ilk okul öğretmenleri tara- idare edilecek, çocukların gi- da ve uykularına ftina edilecektir. Kamptan beklenen faydaların elde câllebilmesi için velilerin çocukları" na kamp müddetince İzin İstememe- leri şart konulmuştur. Kampta sa - bahleyin 7 ile 8 arasmda kalkılacak- tır. Akşama kadar deniz, güneş ban- yoları yapılacak, 2ide yatılacktır. Mullimlerin kampı 19 Ağustosta ka- panacaktır. Kendilerinden bir ayi» İse 15 Yira almacaktır.