20 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

20 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

2 20-6-.938 SON FHABEFC| .Mons'ta grevcilerle bir. sokak muharebesi oldu Yevmiyeler Ecnebi memleketlere gidecek murahhaslar' Yevmiye kararname- sinde bazı yeni | | değişiklikler yapıldı Ankara, 19 (Tan) — Baremin bir, fki ve üçüncü derecesindeki memur - İİ lardan murahhas ve müşavir olarak klere ve ir, muvakkat memuriyetlerle gönderi leceklere verilip verilmiyoceği tasrih edilmemiş bulunduğundan, buna ait cetvelin (birinci maddedeki memur - || olarak veya siyasi müzakereler haricmdeki kongre ve Sçtimalara iştirak, muvakkat memu- riyet ve tetkikat gibi vazifelerle gön- 'derileceklere) şeklinde ve 1302 sayılı kararnameye bağlı cetvelin de aşağı daki şekilde değiştirilmesi kabul edil miştir: “Meclis reisi vekiller, mebuslar da- hil olduğu halde ,baremin bir, iki, üç derecedeki memurlardan murahhas olarak gideceklere 621,05 Fransız $rangı (heyet reislerine icra vekille- ri heyeti takdirile 124.21 Fransız İrangı daha zammolupabilir) Birinci maddedeki memurlardan müşavir olarak veya siyasi müzake - rat haricindeki kongre ve içtimalara iştirak, muvakkat memuriyet ve tet- kikat gibi vazifelerle gideceklere yev- miye 496,94 Fransız frangı, baremin 4, 6 mc derecesindeki metnurlara yevmiye 434,73 Fransız frangı, ye - dinci derecesinden 19 uncu derecesin- deki memurlara 372,63 Fransiz (ran- gı verilir... Adliyede yeni tayin ve terfiler Ankara, 19 (Tan) — Ürgüp hükuk Yani. Öenakkala anlh bökimi Mehmet Fuat, İnegöl ceza hâkimli ne Balıkesir âzası Mehmet Tevfik, Kemaliye hükimliğine Of hâkimi Şa- ban, Balıkesir âzalığma Ödemiş âza- &ı Sırrı, Ödemiş Âzalığına Kırşehir hu kuk hâkimi Tahir, Çanakkale sulh hâkimliğine Urgüp hukuk hâkimi A- Ti, Kermik hâkimliğine Kemaliye hü- kimi Mehmet Hüsnü, Polatlı sulh hâ- kimliğine İnegöl ceza hâkimi Ismail Hakkı, Aydın sulh hâkimliğine hu - imlerinden Ziya, Söğüt ceza hâkimliğine Mustafa Ahmet, Dü Sulh Kâkimliğine Tavas ceza hâki - mi Mustafa Asım, Adana müddeiu - mumi muavinliğine Söğüt müddeiu - mumisi Tevfik tayin edilmişlerdir. İptidai maddeler , muafiyeti "Ankara, 19 (Tan) — Finans Ba- kanlığı, 938 senesine ait muâmele vergisi iptidai maddeler muafiyeti tevzint cetveli hazırlığını ikmal et- miştir. Cetvel bögünlerde Bakanlar Heyetine verilecektir. Maliye Vekili geliyor "Ankara, 19 (Tan) — Finans Baka m Fuat birkaç gün kalmak Üzere İs- tanbula hareket etmiştir. Yeni kontenjan tahsisatı Ankara, 19 (Tan) — Türkiye - İs panya ticaret anlaşmasının 372, 2, e, b, tarihli pozisyonlarına giren mal - lar için verilmiş bulunan 170 bin ki- Jo kontenjan kâfi gelmediğinden sim dilik yeniden 20 bin kiloluk konten- jan verilmesi kabul edilmistir. İzmitte Atatürk günü tezahüratla kutlandı Is 19. A.A. — Atatürkün 338 Yılında İzmite ilk ayak © bastıkları gün Halkevimiz tarafından 19 ha- ziran olarak tesbit edilmiş ve adına Atatürk günl denilmiştir. Bu mi sebetle bugün şehrimiz Halkevinde kutlama yapılmış ve bundan böyle her yıl yapılması kararlaştırılmış- tır. Bugün şehir baştan Obaşa bay- raklarla. donatılmış ve saray bahçe- sinde Halkevi tarafından 100 kişi- lik bir çiy ziyafeti o verilmiş, Ata- türkün o gün verdikleri söylev © kunmuştur. Akşam da Halkevi ar kolu tara- #mdan bir müsamere verilmiştir. izmir panayırı Ecnebi müessese- | lerebüyük kolaylık | gösterilecek Ankara, 19 (Tan) — Izmir panayırına istirak edecek ecnebi müesseselerine gösterilecek ko - laylıklar hakkındaki kararname projesi Bakanlar Heyetine veril- miştir. Projenin ihtiva ettiği e- saslara göre kleringle aktif bu- lunduğumuz memleketlerden İz- mir panayırma getirilecek mal- lar için beher müessese başma 3000 lirayı. geçmemek şartile 200 bin liralık bir hudut dahilin- de serbest döviz müsaadesi ve - rilecektir. Panayıra iştirak ede- cek ecnebi milesseseler panayır devam ettiği müddet zarfında bilimum vergilerden, pul resmin den de muaf olacaklardır. LI Karışıklıklar Şimdi Suriyeye de sirayet etmektedir İl nin yapacağı müsbet te Berut kapıları kapa- itıldı, bütün gazeteler intişar etmedi Londra, 19 (Tan) — Filistinden bildirildiğine göre, kargaşalıklar Sö- riyeye de sirayet etmektedir. Bugün | Berut şehrinin kapıları kapatılmış ve harice gidip gelme yasak edilmiştir. Berut gazeteleri bugün intişar et- memiştir. Avam Kamarasmda müstemleke bakanı Ormaby-Gone, Filistindeki va giyer nakkmda izahat verörek Yapılan tevkifatı anlatmış ve demiştir ki: Şimdi köylerin heyeti umumiyesine kollektif cezalır tatbik olunmağa baş lamı: Sükün yerine geldikten sonra kral İbir komisyon nasbedecek ve bu ko - misyon isyanm sebepleri hakkmda tahkikatta bulunacaktır. Hükümet, Filistinde yaşıyan halkım her tabaka- sma karşı adil davranmak için bita - İraf bir rapor almayı arzu etmektedir. Yunanistan - Türkiyenin tezini müdafaa edecek Metaksas Yunanistan ilumumi siyasasına dair beyanatta bulundu Atina, 19 (A.A.) — Başbakan Me- taksas ecnebi gazetecileri kabul ede- rek kendilerine muhtelif meseleler hakkında beyanatta bulunmustı Başbakan hükümete diktatörlük te- mayülleri atfeden şaylalar hakkında bunların asıl ve esa: lemiştir. Başbakun, Türki İl tefikâ bulunan Yunanist: sında Türk noktai n aheret edeceğini, Türkiye lifleri henüz bilmemekle beraber Türk projesini Yunanistanm müdafaa etmemekle takarrür etmiş bulunduğunu bildir miştir, Metaksas, Alınan Bankası di- rektörünün yaptığı seyahatin mün- hasıran ekonomik mahiyette olduğu- hu beyan etmiş, Yumanistanm bir Akdeniz misakını, Akdenizde alâka- dar bütün devletlerin iştirakiyle ta- hakkukunu görmekle bahtiyar ola - cağını kaydeylemiş, zecri tedbirlerde Yunanistanın Milletler Cemiyetince erilecek karara uyacağını söylemiş ve nihayet Bulgar - Yu batı hakkımda da ihtilâflı mesel ünhasıran ekonomik old ihtilâfların mevcut olmıyacağını ve mezkür ekonomik ihtilâflarm iki ta- rafın da memnuniyetini mucip bir tarzda hallini Yunanistanın arzu et- mekte olduğunu ilâve etmiştir. Yunan Kralı Drama ve Serezde Atina, 19 (Tan) — Kral dün Ka- valadaki orduyu teftiş etmiş ve ak- s2 Dramaya varmıştır. Kral ahali tarafından hararetli üratla kar stlanmıştır. Bugün eden sonra Sereze gidecek, yarm Selânikte bu - lunaçaktır. Başbakan General Metâk sas ta buzün Selâniğe hareket etmiş tir, Kral böraberinde “Metaksas da bulunduğu halde Kılkişin Bulgaria rm elinden tahlisinin yıldönümü mü- nasebetile yapılacak şenliklerde bu- Tunmak üzere Pazartesi günü Kilkiş te bulunacaktır. Metaksas askeri İngilizlerle Araplar arasmdaki ana » nevi dostluğu devam ettirmek istiyo ruz. Bunu, Araplar büyük bir ekse riyeti de aynen arzu etmektedir. Bal four beyannamesinde sarahaten bil - dirdiği üzere, Yahudilere bir milli yurt verilirken Filistinde Yahudi olmıyan halkın bütün hakları aleyhin de hiçbir hareket yapılmıyacaktır. Hükümetin, gerek Yahudiler, gerek Araplara karşı ayrı ayrı teahhütleri vardır , İspanyada grev Cadix, 19 (A.A.) — Hükümet,'dün patlak vermiş olan umumi grevin gay ci kanuni olduğunu ilân etmiştir . Hapisaneler, ağzına kadar dolüdür. Hükümet bir vapur zaptetmiştir. Bu yapur, hapisane hizmetini görecektir. garnizonları teftiş etti Atina, 19 (A.A.) — Başbakan ve harbiye bakanı Metaksas, bu sabah tayyare ile Selânik'e hareket etmiş ve orada Seres tayyare karargâhı ile muhtelif askeri garnizonlurı teftiş ey ir. Başbakan, Kılkışa gidecek olan kra la refakat eyliyecek ve Atinsya salı günü dönecektir. Fransada birliklerin feshi Paris, 19. (A-A.) — Polis müdü- riyeti, bu sabah “Ateş haç, “Fran- sız tesanüdü., “Vatanperver Genç- ler” ve “Fransistler” liderlerine ev- velki akşam Lebrun tarafından im- za edilmiş olan birliklerin | feshine müteallik kararnameyi tebliğ etmiş- tir, İzmir san'at mekteplerinin faaliyeti İzmir, (Tan) — İzmir Kız San'at Enstilüsl bu yil muhite 62 mezun vermiştir. Bunlarm 23 ü enstitüdön, mütebakisi de akşam kursundandır. Gerek enstitü talebesinin, gerek akşam kursunun bir senelik mesalilerinin mahsulü olan eserlerinden güzel bir sergi açılmıştır. Bu sergi Izmirtilerce çok iyi karşilanmış ve binlerce halk tarafından ziyaret edilmiştir. Yukarı- daki resim kursun bu seneki mezunları bir arada gösteriyor. Belçikada grev yayılıyor Belçikanın kömür Mons, 19 (A.A) — Belçika rada vahim arbedeler zuhur etmiştir. darmalar arasınd. kak muharebesin- telef Liyej'de vaziyet Liyej, 19 (AA) — Ameleyi a mak ve ayni zamanda şiddet isi etmek gibi hareketler çoğalmaktadır. elektrik santralı o amelesini ayı mak için yapılan bir teşebbü Düne jandarmalar geçmişlerdir. darmalar, yedi kişiyi tevkif et mişlerdir. Fabrikaların önünde polis tarafın- dan yapılan baskınlar esnasında otuz. kâtçı tevkif edilmiştir. Bunların otuzu liyejli değildir. Grev yapılıyor Brüksel, 19 madiyen etrafa yayılmaktadır. Ordu, A.A.) — Grev, müte. Gorki'nin ölümü Bütün Sovyet Rusya ! “matem -içindedir Maksim bütün i matem içindedir. Şehirlerde, fabrikalarda, kolhozlar- da matem toplantıları yapılmakta dır, Gazeteler, Gorki hakkmda uzun makaleler neşretmekte ve aynı 7a- manda Sovyetler Birliğinin her kö- gesinden ve yabancı memleketlerden gelen taziyeleri bildirmektedirler. Bir çok taziyeler arasında gazeteler, Fransız htikümetinin, Çekoslovakya dış işleri bakanmın, meşhur Fran sız muharriri Andra Gide'in Velis'in, faşizm ve harple mücadele beynelmi lel kömitesinin taziyelerini yazmak- tadırlar. Bütün sabahtap itibaren on binlerce kişi, Maksim Gorki'nin t butunun bulunduğu sendikalar evi- ni ziyaret etmiştir. Tabut etrafında- ki şeref nöbetçileri mütemadiyen de giştirilmekte ve Gorkinin cesedi önünde hürmetle son defa eğilmek istiyenlerin akını durmadan devam etmektedir. Moskova, 19. (AA) — Gorki'nin vefatı dolayisi Sovyetler Birli Cenaze merasimi Moskova, 19 (A.A) — Maksim Gorki'nin cenaze merasi.nini tertip Bu | şi merkezlerinden Mons birçok fabrii niştir. Mons'da süvari polisler, rin birçok aklarında barikat cuda getirmiş olan grevci etmişlerdir . Halkın iaşesi Brükeği, 19 (A.A) — Dahiliye ve milli müdafaa nazırları, hususi bir kararname neşretmişlerdir. Bu karar name, âskeri memurlara fevkalâde - |ahvalde halkın iaşesini ve umumi ser visleri temin için yac hissettikleri herşeyi harp tekâlifi suretiyle almağı emretmektedir. Brükselde bir anlaşmağa varılıyor Brüksel, 19 (A.A.) — Patron v delegeleri Başbakan Van Zee - landm riyaseti İn toplanmış ve bir anlaşma; varmi #illeri bu anlaşmayı teşkilâtlarma tav “iye edecekleri vadinde bulunmu: İdir. Montrö konferansında Yalnız Boğazlar meselesi görüşülecek Atina, 19 (A.A.) — Mo mekte Mavrudis trğ” ba elânikten geçerken gi tecilere yaptığı beyanatta ki “Boğazların yeniden askerile mesi hakkında Türk noklai nazarla» rma tam su demiştir ette müzaheret için e - mir almış bulunuyorum. Boğazların tahkimi Balkan antantının diğer aza Isri olan memleketlerin emniyetine hiç bir halel vermemektedir. Limnos ve Semendirek Elen adalarınm ye- niden tahkimi işine gelince, bu me- sele Montröde müzakere edilmiy cektir. Çünkü ayrı bir meseledir. Bul garların Ege denizinde mahroç alma» ları meselesi de Montröde müzakere edilmiyeeektir. Çünkü böyle bir me- sele mevcut değildi kil etmiştir Merasim 20 haziran saat 18 de kızıl meydanda yapılacaktır. Maksim Gorki'nin edebi mirasını ve muhaberatını tesellüm etmek üze- re de ayrıca bir komisyon teşkil edil- miştir, Samsun, (TAN) — Ders senesi münasebetile bütün mekteplerde ta- lebenin bir yıllık massisini gösteren sergiler açılmıştır. Bir haftadanberi Samsunda talebe sergileri devam eden bu sergiler talebe o ve- üleri tarafından takdir ve alâka ile karşılanmaktadır. Yukarıki resim, bu'sergilerden birisini gösteriyor. ır. İşçi mümes n w—— ————. için hükümet hususi bir komisyon teş ELEK) Güneş tutuldu ! Güneş olmak, alelümüm yıldız ol - mak pek kolay şey değil doğrusu. Do- gerken bir türlü, batarken bir türlü alâka tevlit eder ve hele bir tutulur- sa yer yerinden oynar. Heyetler ku- rulur, dağlara çıkılır ve hasıl tutnla- seyredilir. Gel gelelim ben haftada en az heş defa tutulurum: Kâh kendi kendime, kâh Feleğe, kâh talie, kâh havaya, kâh suya. Kimsenin aldırış ettiği ol- madığı gibi duyan İşiten de olmaz. Onun içindir ki, bir güneş, bir yıl dız olmamayı daima tercih ederim. Doğsam da, batsam da, tutulsam da kendi kendime haşır neşir olur alemin gözüne batmam, Ne gazetelerde tu - tulduğum yazılır, ne takvimlere do » Zup batlığım saati saatine kaydol nur, Gerçi güneş gibi kimseyi mam, geceleri gündüz yapmam şa öyle iddlinmız da yoktur- ama işimi kendi çapımda ufak tefek yap < tığım dağdağa ve dehdehem de az ve küçük olur. it Hele Nasrettin Hocanın dediği gi. bi eski aylardan kırpılmış yıldız ol - mayı hiç istemem. Yıldız güzel sey - dir ama bası yukarıdadır. Güneş ie dalma göze batar, Günesi gölgeden seyretmeyi, yıldızı bayrakta görmeyi tercih ederim. O- nun için ne bir güneş ne de yıldır ol- mak isterim, B. FELEK Bankalar Kanununun mühim esasları kan bankalar kanunu dün ebliğ edilmiştir. Bu kanu - hükümlerine göre, bankaların anonim, limitet, veya hisse senetli komandit şeklinde şirket olmaları şarttır. Hususi kanunlarla teşkil© » lunan bankalarla emniyet sandığı ve abaner bir devlete ait, bankalar bu hükümden istisna edilmiştir. Bankalar, ticaret maksadile gayri menkul alım ve satımı ile meşgul ola- mazlar, Gayri menkul üzerine ödün, para veremezler. Yalnız alacaklarını İsağlama bağlamak için munzam te - minat olarak gayri menkul ipotek a- labilirler, Bankalar kendi işleri için lüzumlu olan gayri menkuller müstes na, alacaklarından dolayı temellik « İmecburiyetinde kaldıkları gayri men, külleri temellik tarihinden itibaren beş sene içinde elden çıkaracaklar » dır. Hisseli kanunlara göre, gayri menkul üzerine İkraz için teşekkül etmiş bankalarla emniyet sandığı bu edeni hükümlerinden müstesna - ir. Kanunuun diğer hükümlerine gös re, bankalar, hesaplarmdrı tasarruf mevduatını diğer mevduattan ayır - mağa mecburdurlar, Türk kanunları- na göre teşekkül edip ecnebi memle- ketlerde şube acmiş bankalar maliye ve İktisat Vekâletinin Utesbit ve müsaade edeceği nisbeli geçmemek şartile sermayelerinin bir kısmmı ec #bi memleketlerde kullanabilecekler n dir, : Küçük Haberler * Ankara, 19 (Tan) — Finans Bâ- kanlığı, bazı vilâyetlerde Vilâyet hu- susi idareleri namma bina tahriri yapmak üzere hazırlıklarda bulun- maktadır. * Ankara, 19 (Tan) — Finans Ba- kanlığı teşkilât kanununun tatbik Sureti hakkındaki nizamname proje» sinin tetkiki Devlet Şürası tarâfm- dan ikmal edilmiştir. Partinin son kararı (Başı 1 ineidel kezine gelerek parti işlerile meşgul olmuştur. Ankara Valisi Parti işlerile meşgul oldu Ankara, 19 (Tan) — Ankara Vali 8i ve Belediye Reisi, Parti ilyönkürul Başkanı Nevzat Tandoğan, öğleden evvel, merkeze gelerek parti işlerile meşgul olmuştur. YURTTAŞ! Her günkü kazancından ya- pacağın tasarruf dar gününde seni yabancılara muhtaç kak maktan, sikmtı çekmekten kur- tarır. Ulusal Ekonomi ve