2 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

2 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

le ——— 2.7-886 i Negüsü tahkir edenler İtalyan gazetecileri dün hudut harici edildiler Asamblede Negüsü "kahrolsun fellâh,, diye tahkir edenlerin üzerlerinde tabanca bulundu BAŞI 1 İ miştir. Italyan elçisi ise İsviçre Fe- deral hükümeti müsteşara başvura rak, tevkif edilmiş gazeteciler için ta İ vassutta bulunmuştur. Jyan propaganda nazırı ise tey kif edilen gazetecilere bir telgraf çe- kerek, bütlin İtalyan milletinin mu- babbetini kazanmış olduklarmı bildir miştir. İtalya bahane mi arıyor? Berlin, i (Tan) — Cenevre #iyasi mahafilinin kanaatine göre, Italyan gazetecileri tarafından dün çıkarı « Yan hâdise, İtalyanm Milletler Cemi- yetinden (o çekilmesini hazırlamak maksadile tertip edilmiş bir hâdise. dir. Halbuki, Roma gazeteleri, Habeş İmperatorunun Asamblede söylediği nutku İtalyaya karşı bir tahrik ve! Faşist rejimine karşı da kötü bir o- yun olarak telâkki ediyorlar. İ Van Zeland Negüsten özür diledi Cenevre, 1 (Tan) — Milletler Ce. miyeti asamblesi reisi Van Zeeland, | dün öğleden sonra Asamblede vukua ” gelen hidiseler hakkınd acemiyet namına Necaşiye bir mektup vermiş ve resmen özür dilemiştir. Van Ze- *land, bu sabahki celsede teessüifle- TİNİ aynen beyan etmiştir. Habeş im- paratorunun nutkunu inkrtaâ uğrat- miş olan ve İmparatora hakaret e - den Italyan gazetecileri geceyi ha - piahanede geçirmişlerdir. e Bunlar hakkında ge gibi bir karar almacağı henliz belli değildir. Cümhuriyet Müddelumumisi Kornü ile Polis di- rektörü Kortaz kendi aralarında ce- reyan eden gizli müzakerelerden son ya mevkuf fgazetecileri sorguya çek larından yemek getirmek müsaadesi verilmiştir. Ziyaret kabul edemiyen gazeteciler, hapishanede hepsi bera» ber oturmakta ve yemeklerini böra- berce yemektedirler. Üzerlerinde tabanca bulundu Cenevre, 1 (Tan) — Uluslar Ku- Yumu ve Habeş İmpsratorunu tahkir eden İtalyan gazetecldleri üzerinde tabanca bulunmuştur, İsviçreli hu « kukçular, mevkuf sekiz gazetecinin İşledikleri eürmün bir seneden iki se neye kadar hapsi icap ettirdiğini söy lemektedirler, Hüdiseye bizzat şahit olân bazı kimseler, Necaşinin aley- hinde yapılan tezahliratm fevri ola- a Kirin müttefiktirler, ihdiseyi çıkaran İtalyan gazetecileri Aki saf teşkil etmekte idiler ve her birinin de elinde birer düdük bulunu yordu. Aralarında iki tane de gaze- Ema esl Bunlardan bazıları ğ 8 yerleşik, bazıl, 1 bni şik, bazıları da İtalya İtalya Jeneral Konsolosu ve ayni yamanda mahalli Faşist teşkilâtı baş kanr bulunan Albay Spelchli'n, Van Zeeland tarafından “Sa Majeste Ha- — Selâsiye” ye söz verilir verilmez, eşin. e lokacadaki ye - aleti yı ee. ğı ve dışarıya fasa vuku bul meclisi veyahut bizzat rafmdan bir şikâyet vaki dirde mütecasirler hakki takibat yapılacaktır. Yabanet bir devlet ik reisine veya - hut yabancı bir diplomata ps tikâp edilen - hakaret cüirmünün çok şiddetli cezayı mügt, Bi tirlatılıyor. izim olduğu ha- Bu son hâdise Cemiyeti ile İtalya arasndaki müna- #cbatın yeniden müşkül, sından Korkulmaktadın A2 ğini İtalyan mümessili ne diyor ? Cenevre, 1 (A.A.) — Milletler Ce- miyetindeki resmi İtalyan mürnessili Bova Scopa, bir mülâkat esnasmda © oöyledemiştir: “— Dünkü hadiseler, İctinebi ka. © bil olmıyan şeylerdi. Bundan üç gün evvel Milletler Cemiyeti makamatı » na ve delegasyonlar relslerine Neca- siye sö z vermenin havsalaya sığmaz bir şey olduğunu ihtar ettim. Bizim mütaleamıza göre Neca ginin nutku bir tahrik olmuştur. A- inde kanuni INGCIDE ler dire Me vk ufiera çeki JUKANU | Son dakika İtalyan gazetecileri hudut harici edildiler Londra, 1 (Tan) — Cenevreden a- man en son haberlere göre, İsviçre hükümeti Italyan o makamatı tara- fmdan yapılan müracaatları nazari dikkate alarak, dün, Asambledeki hâ| diselere meydan veren Italyan gaze- tecileri cezalandırmamış ve hudut harici yapmakla iktifa *tmiştir, ralarında Şarki Afrikanm birçok sa- bık muharipleri de bulunan vatan - daşlârım, Necaşinin beynelmilel ah - lâkıyetin şampiyonu kesilmiş oldu ğunu gördükleri zaman infisllerini zaptedemediler. Bütün İtalya, kendi lerini tasvip ediyor. Bitarafane bir hüküm vermesi ve mübalâğalara if tiralara meydan vermemesi için ci- han efkârr umumiyesine hitap edi - yorum.,, İtalyan gazetecilerden ikisi serbest, 8 i mevkuf Cenevre, 1 (A.A) jansmdan: Marto Marchini ile Gaz- zetta del Popolonun muhabiri Vitte rio Tascetti İsminde iki İtalyan goze tecisi, polis müdürü tarafından istic- vap edildikten sonra serbest bırakıl. mişlardır. Diğer sekiz gazeteci, halen mevkuff bulunmakta olup şunlardır: Corrier Della Saranm muhabiri Car- io Ciueci, ayni gazete muhabirlerine den Guilio Caprini, Gazzetta Del Po- polo muhabiri Paolo Moneli, Stampa gazetesi direktörü Alfre gnoret- U, Pöpolö dltava muhabiri Eugenio Mörre'ale, Picçolo gazetesi muhabiri Aldo Cassuto, Lavoro Fascista mu habiri Giovanni Angeli &' Italia muhabiri Guldo Catanl, Federal Müddelumumi Cornu ile Berne şehri müddelumumisi arasm- da yapılan Telefon görüşmelerinden Sonra bu sekiz gazetecinin mevkuf tutulmasına karar verilmiştir. Bunlar, bilhassa Necaşiye aşağıda ki hakareti mulazammın sözleri söy | emniyet, her milleti bir harp tehir | lemiş olduklarından dolayı muahe- ze edilmektedirler: “Katil, Kahrolsun Fellâh?..” Bundan başka İtalyan gazetecileri kendilerini tevkif etmek isteyen za - bıta memurları İle hakikt boks mü- cadeleleri yapmışlar ve matbuat 1o- casinda umumi bir kargaşalık çikar- mışlardır. Beynelmilel matbuat cemiyetinin fevkalâde celsesi Cenevre, 1 (A.A.) — Milletler Ce- miyeti nezdindeki beynelmilel mat » buat cemiyeti azaları, dün fevkalâde bir takrir kabul etmilerdir. Bu takrirde bir celse akdetmiştir. Azalar, — Stefani A - ve Popolo Harp meydanma dön!” | dolayi Kollektif emniyet, silâhların TA e i “göze almayı İ ga AŞI 9 Ie getirmemelidir. Emrivakiler, te- vekküle kabul edilmeme! Sulh, beynelmilel meşruiyet ve ahlâkiyet esaslarına tinat etme lidir. On sekiz sene içinde ilk defa olarak bir Avrupa harbı yeniden ha- kiki bir ihtimal olarak derpiş edil meğe başlanılmıştır. Fransa, harp İ yolunu kapamağı bütün azm ve ira- demektedir. in önüne geçmek için en iyi çare, Milletler Cemiyeti mukavele- namesinin yeniden gözden geçirilme- si değildir, bu mukavelensmenin İhhama mahal birakınıyacak surette tatbik edilmesidir. Fransiz hükümeti, Milletler Ce- miyetinin vazifesini alelâde akade- mik bir istişare mahiyetine indire- LİTVİNOF cek gekilde Cemiyet mukavelename- sinin yeniden gözden geçirilmesine A it bir formüle aslâ müsamaha cde- mez. İ Bu sebepten dolayi Fransa, Millet. ler Cemiyeti mukavelenamea'nin mü essiriyetini artıracak bütün tedbirle jr kabul etmeğe âmadedir. İ Eğer beynelimilel teahhütleri ka- | bul iş olan devlet leri sonuna kadar tutmağs azmetmi yecek olurlarsa bunlara karşı mey- dan okunur ve bunlar akamete üğ- ratılır. İşte bundan dolayi teahhü lerimizi sonuna kadar ifa etmeği ve icabında harp tehlikesini alma- ğı kabul ediyoruz. Sulku kurtarmak için harp ihti- malini kabul etmek gerektir. Fakat Milletler silâhlı ve haddinden Jazla yildhi, oldukları müddetçe Kollektif | kesinin feci | ihtimalini gözönünde tutmağa mecbur tutar. Bu sebepten tahdidi saruretini istilkam eder. Leon Blum nuktunda Renin tekrar silel İşgalini hatırlatmış ve de miştir ki: Avrupa Fransanın da süel mukabelesini bekliyordu. Bu sücl ig“ gal hukukan bir tecavüz demek ol - İmakla beraber Fransız topraklarına | dokunulmamıştı. Hudutlarma ve Ya İ But kendisi tarafından teminat altın | da bulundurulan budutlara dokunul- sa İdi Fransanın o zamanda böyle hareket edeceğini kim - farzedebilir. kanlı Fransız ihtiyaçları hakkındaki iddialar iftira ve heyezandır, Büyük bir değişiklik yapıldı fakat şiddete müracaat edilmeksizin Fransa müt- INCIDE ve hâdise de tam bu muştur. İsviçre umu Necaşi ta- olduğu tak “İtalyan gazetecilerinden bir grupun Milletler! Cemiyeti tarihinde misli mesbuk olmıyan bir hâdiseye sebe - biyet vermiş olan hattı hareketleri- tefik bir surette taksim kabul etmez barış istiyor. Şimdiki Avrupa bir barış Avrupa" Yüzünden Milletler | ne teessüf ve bu hareketleri takbih olunmakta ve matbust namma Ma. jeste Habeş İmparatoru ile 16 mer Asamble reisinden özür dilemekte- dir, Bu takririn sonunda “bu hare - yapmış olan gazetecilerden hiç birinin beynelmilel matbuat cemiye- HW mensuplarından bulunmamasının memnuniyete şayan olduğu" kay- dedilmektedir. Habeşistanda İtalyanlar rahat değil (Başı 1 incide) İtalyan bülüluna karşı mukavemet - ten geri durmamaktadırlar,. Bu sey- yahlar, diyorlar ki: “.— Gore hükümeti, yerli, sivil bir takım memurlardan müteşekkildir. Bunların İtalyanlar tarafından he « nüz işgal edilmemiş olan mmtaka- lar üzerinde bir güna nüfuzları yok- tur. Diğer taraftan İtalyanlar, hattâ Adisababa yakininde ve Adissbaba - sı değildir, Hor tarafta silâhlanılı- yor." Yeni bir harbden mümkin ola- rak bahsediliyor, : Ve savaş zarı | kullanan uluslar vecibelerine sadık —— — — Dessie yolunda birçok müşkülâta uğramaktadırlar. Bu yol sık sik Habeş muharipler tarafından kesil - mektedir. Adisababadan haber verildiğine göre İtalyan kuvvetleri, Kenya hu- Gudu üzerindde Malale'yi dün akşam işgal etmişlerdir. İtalyanlar hâlâ harp ediyorlar Adisibaba, 1 (A.A) — Bir kaç gün evvel Habesistanın Cenup mm takasımda bazı karışıklıklar olduğu bildirilmişti, Bunun üzerine bu kari- yıklıkları bastırmak maksadiyle K talyan Somalisinden bir otomobil ko- Iu hareket etmiş ve bunu yerli asker | kıtaları takip eylemiştir. Moyale, Kenya ve Nora mevkileri işgal olun- muştur. N Leon Blum'un Asambledeki nutku Fransa icabında harbi bile kabul ediyor bulunanlara takaddüm etmektedir- ler. 1914 den evvelki Avrupa tekrar teşekkül etmiştir. Işte (o beynelmilel teşkilâtla önüne geçmek istediğimiz tehlike budur. Milletler Cemiyeti bir muvaffakiyeteizliğe uğramıştır. Pu- kat bunun sebebi pakt değil paktm geç ve sarih olmayan bir şekilde tat- bikidir. Buna binaen paktın vecibe- lerini takviye etmek lâzimdir. Biz buna haziriz fakat Milletler Cemiye- tinin vazifesini akademik bir istişa- re rolu derecesine indiren ber türlü! formülü reddeceğiz. Beynelmilel ka- nuna olan sadakatimizi ieraatir İs- pat edeceğiz ve ayni arzu İle müte- hassis olan devletler . arasında iti- madı tarsin için hiç bir şe; miyeceğiz. Karşılıklı yardım muhak- kak olmadıkça silâhsızlanma olma- dığı gibi silâhsızlanma olmadıkça da tam kollektif emniyet yoktur. Baş- ka bir istikbal yapmak lâzımdır. Bu nun içindir ki Milletler Cemiyetine muhalif hareketlerde bulunmuş olan devletlere bu istikbalin hazırlanma sına azmetmiş olup olmadıklarını sormalıdır, Blum, salaha hadim olan Italyan muhtırasından dolayi raemnuniyetini bildirmiş ve Almanyanm Ingiliz süallerine vereceği cevabın da Avru- panın muslikane binası için bir ha- reket noktası teşkil etmesini temen- ai etmiştir. Blum, sözlerini herke- sin taze ve lensik edilmiş bir Mil letler o Cömiyetinde Avrupa için misterek çalışmaya hâ- dim olacağı Ümidile bitirmiştir. Coşkun alkışlar Cenevre, 1. (A.A.) — Siyasi mü- şahitler, Briand'ın Cenevrede böyle bir idealist nutuk işitilmemiş olduğunu beyan etmek- tedir. Blum, kürsüye çıktığı zaman gslonda bir ölü sükütu hüküm sürü: yordu. Fransiz başveklli, kürsüden sında İnm çoşkun alkışlar ara Asamble, nümüzdeki saat 16 da aktedecektir. Eden, Lit- vinof, Cenubi Afrika ve Kanada mü- rahhaslari nutuk söyliyeceklerdir. Zecri tedbirler ve Sovyet Rusya Cenevre, 1 (A.A) Sovyetler birliği halk komiseri Asambledeki nutkunda Cenevre paktınm takviye- 8ini istemiş ve zöcri tedbirlerin esss- 8i bir şey haline gelmiş olduğu fik- rinde bulunmuştur. Okuyucu Mektupları Eşyalarını almışlar.. Orduda Bulaman nahiyesi Bali kö yünden Ilyas imzasile; “— in vefatı Üzerine 99 par- ça eşyamı Fatsa orman memuru 0 - lan kaym biraderim Basri aldı, nahi- ye müdürlüğüne mliracaat ederek malımın müsadere olunmasmı iste « dim. Iş muamelede kaldı. Bir netice alamadım. Vaziyeti köy ihtiyar he - yeti de biliyor. Esyalarımın almarak bana verilmesi için alâkadarların na zarı dikkatini celbetmenizi dilerim. Cevaplarımız: * Galatasarayda Mısır apartıma - nımda 10 numarada “uriye: “Şikâyetiniz tamamen haklıdır. Ve isteğinizi tahakkuk “ettirmeğe mâni hiçbir sebep yoktur, Bunun i- çin, mahalli kaymakamlığa veya na biye müdürlüğüne müracaat ediniz. Hattâ bir istida ile takip etmeniz dâ- ha muvafık olur. * M. K. Yılmaz imzesile mektup gönderen okuyucumuz: “Darülâceze, Şişliden Hüriyeti ebe diye tepesi istikametine ayrılan yo- lun nihayetinde ve Okmeydanı civa- rmdadır. Evlâtlık almak için buraya baş vurabilirsiniz. Arzumuza cevap verebilecek başka bir müessese ha - tirlamıyoruza, * Sirkecide Hakkı Saraç imzasile mektup gönderen okuyucumuza: Bu işle meşgul muayyen bir mü - essese yoktur. Olsa bile, kitabın ter- elimesi size çok pahalıya mal olabi - lir, En iyisi, tanıdıklarmınzdan biri - sine müracast edip mühim yerlerini tercüme etmesini temin etmektir. silâhsızlanmış | vefatından beri | merasimle 1Başı 1 incide) Kemal tarafmdan âbideye belediye diğer çelenkler takip-etmiştir. Abi deye, muhtelif teşekküller ve deniz müesseseleri namına 27 çelenk bi rakıltaıştır. Burada, ilk sözü denizci- ler namma Sait Kaptan almiştir Sait Kaptan, dünya denizlerine âsır- larca hâkim olan Türk gemiciliğinin tarihçesini yaptıktan sonra, tarihin akışma hükmeden bu varlığın men- fur bir kayıtsızlıkla nasıl ölüme bi- Denizcilerimiz âbide önünde selâm vaziyetinde Deniz Bayramı dün parlak kutlulandı rakıldığını anlatmış, 926 deniz inki- Jâbmı, Türk gemiciliğine Jâyik oldu- namima bir çelenk konülmüş, bunu | Şu inkişafı hazırlayan bir mukadde- me olarak tavsif etmiştir. Salt Kaptandan sonra, Deniz Ti - caret okulundan Ali Güner kürsüye gelmiş ve yarına hazırlanan denizci neslinin idealini yaşatan bir söylev vermiştir. Abide önündeki merasim, saat 12 ye doğru bu suretle nihayet bulmuştur. Gece de limandaki bütün gemiler elektrikle donatılarak bu me sut vildönümü tes'it edilmistir.