4 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

4 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

m ? GÜNAŞIRI işçi kızlar #hbah. Penceremden bakıyorum: Günün ilk ışığı, belediyenin süpür - | gesinden kabaran tozları bir altın rüzgâr yapmış. Yoldan, genç kızlar geşiyor. Bu erken saatte cmideyi dolduran bu tazeler işçi kızlardır. Kimi tütün fabrikasamda, kimi çorap fabrikasında, kimi ipek fabrikasında, en | güzel çağının en güzel saatlerini çalışmakla geçiren işçi kızlar... Hepsinin elinde, gazete yapraklarına sarılmış birer küçük paket var: Birkaç lokmalık yiyeceklerini evden götürüyorlar. İlk tramvay, yanlarmdan bomboş geçiyor: Binmeyi düşünmiyorlar bile... Öksürüyorlar: Fakat, bu silrekli öksürükler kıpkırmızı boyanmış du - dnklardan geliyor.. Zayif boyunlarına bir inci dizisi dolanmış... Topkapı ile Cibali arasındaki mesafeyi aşan dermansız bacaklarda ipek çorap vari Veremle mücadele cemiyetine: Duvarlara astığmız (vatandaş. Yerlere tükürme!) nasihatlerini kaldı- Tıp, yerlerine: (Vatandaş.. Ekmek paranı sahte inciye, İpek çoraba ver- me!) levhalarını asmanızı rica ederim. Zira, ölüm, evlerimize, lâvanta şişeleri, pudra kutuları, boncuk dizileri içinde giriyor... Yusuf ZİYA > İ Sorular , Bilginizi yoklayınız insanın ne biçim bir mahlük olacağı- | S — En çok incelebilen ve en çok na dair şayanı dikkat bir eser neş - | uzatılabilen maden nedir? retmiştir. Sir Herbert Parker'e göre, S — Mısır bayrağı ne şekildedir? bundan 3.000 sene sonra insanlar hep | | $ — Stenoğraf makinesini evvelâ ayaz kafalı olacaklardır. Çünkü saç- | kim icat eimiştir? lar bozuk havaya tahammül edeme-| $ — Teleskopu kim icat etmiştir?| yip düşeceklerdir. 8 — Türkiyedeki ve en ihtiyar ve TAN j Şark Demiryolları A ———— — Ne dersiniz? 'Vekâlet kararın çabuk Aslaği | kmek narhı verilmesini stiyecek |, sene er dye tenli Şark Demiryolları heyeti umumi. va Amma bilinen birşey var ki o yesi, hattın tesisatile birlikte hükü-| da ekmek fiyatı on beş geçen günün ete satılması meselesini tetkik et-! buğday piyasasına göre tesbit edi - mek ve bu hususta bir karar vermek Ür, Onan içindir hi gazöteler bağ- Üzere dün Sirkecideki Merkez bina-| day fiyatının düşmekte olduğunu sında toplanmıştır. Fakat, bu içtima» | haber verdiklerinden iki gün sonra da Şirketin yüz bin hisse senedi sa-/ ekmek fiyatının on para arttığı be- hiplerinden ancak 32 bini temsil edil | tediyeden tebliğ edildi. Bu tezadın diği için nizamnamenin 386 mcı mad | sebebini narhın on beş geçen günün desi mucibince ekseriyet olmadığına | fiyatlarından alınması belki izah e- karar verilmiş ve toplantı 6 Ağusto | debilir. Fakat bir şey var hi onu sa bırakılmıştır. bir türlü izah edemiyoruz. Belediye Nizamnamenin sarahatine göre, u | birinci ekmeğe 11 buçuk kızruş narh mumi heyet iştimamda 50,001 hisse | koyduğu gün birinci ekmeği 10 ku- İ senedi sahibinin temsil edilmesi icap | ruşa satan fırınlar var. Günlerce etmektedir. böyle satıyorlar. Bunun hikmeti ne- Fakat, hükümetin takip ettiği De-| dir?. Aradaki fark 10 para 20 para miryolu siyasetine nazaran Şark De | gibi ufak olsa birşey demiyeceğiz. miryolları meselesinin kolaylıkla te | Fakat fark altmış para, yani yüzde mini şilpheli ekseriyet kararma ta. | 12, eğer ekmek bu kadar mcuz satıla Uk edilmemesi zaruri görülmektedir. | biliyorsa narh neden arttırıldı. Sa- Vekâletin işe müdahale ederek da- | tlamıyorsa, fırınların zararına ek- ha yakın bir tarihte ve kat'i mahiye. | mek satmakta olduğunu, yahut ev. ti haiz bir toplantı yapılmasını iste- | safı narh evsafma uygun olmadığı" yeceği tahmin edilmektedir. mı kabul etmek lâzım, Ona da aklen imkân bulamıyoruz ve işin içinden SEHİRDE OLANLAR Liman kedrosu Yeni teşkilâtta elli memur açıkta kaldı Liman idaresinin yeni kadrosu 1 Temmuzdan itibaren tatbika başlan- mıştır. Bu kadroya nazaran, açıkta kalan 50 memura, kanun mucibince tayin edilen tazminat verilecektir. Bu tazminat, beher hizmet senesi için bir maaştan ibarettir. Hizmet müddeti, Liman idaresinin teşekkü- lü tarihinden itibaren hesap edile- cektir. Liman Şirketine ait hizmet müddetleri tasfiye komisyonunca tes bit edilecek, ayrı bir muameleye tâ- bi tutulacaktır. Limanın devrine ait esaslar hazir- lanmaktadır. Umum müdür muavini Hâmit Saraçoğlunun başkanlığı al- tında işletme şefi Zihni ve Galata emtea şefi Saimden mürekkep heyet, Vekâlete gönderilecek projeyi hazır. lamakla meşguldür. Yeni teşkilâtın ek öğe Boktalarını tesbit ve ikmal ciddi mesalye ihtiyaç göster- mektedir, keklik aka nazaran yeni teşkilâtm çizilen ana hatlar da- hilinde kurulabilmesi ve verilmek is- tenen hizla tam randıman alınması Yine insanlar ayni tarihte diş-| siz kalacklardır. Çünkü modern gi- dalar dişleri tamamen bozmaktadır. 3,000 sene sonra İnsanlar miyop ©- İacaklardır. Çünkü göz avcılık yapıl dığı devirlerde ormanların arasmda gikârları araya araya kuvvetlenmiş | tir. Halbuki 3,000 sene sonra avcılık kalmıyacak göz birkaç santimetro u- | zakta bulunan yazıları okumakla w - zaktan görme hassası kaybedecek Bundan başka 5,000 inci Milâdi en tarihi ağaç nerededir? Dünkü soruların cevapları | $ — Amerikaya Amerika ismi ne- EE verilmiştir? — Amerikaya, Amerika ismi bu kin ilk keşfedenlerden Ameriko Vespuçi'nin isminden almarak ve rilmiştir. 8 — En meşhur altın madenleri nerelerde bülunur ? C — Amerikada: Kaliforniynda. Klondyke, Peru, Şili Brezilyada, Asyada: Siberyada, Hindistanda Çin de, Japonyada, Afrikada: Natalda, Transvalde, Kongoda Avrupada: U- ral'da Transilvanyada, bulunur. 8 — Türkiyede ne kadar demiryo- Mm vardır? C — 5446 kilemetro ayrıca 950 ki- lometroluk yol da yakmda İnşa edi - lecektir. İ : akamıyoruz. Biz Beled, için, bu mesai zaruri ir.) Belediyede İİ laa lite temeli Ge İML RENEE #i bu hadar ucuza nasıl sattıkların; | tadeki Merkez Rıhtım Hanı henüz bo Tramvay durmadan GN lan anlar, narht o seviyeye mana Mir vespa çareler almaya teşebbüs ma- İ ederiz. fih Liman Umum Müdürlüğünün Ey | /binip inenler Biz böyle düşünüyoruz. lülden evvel yeni binaya yerleşemiye | tecziye ediliyor Siz ne dersiniz ? | “fi Mwhakkak görülmektedir. © Belediye zabıta memurları tram, | Bema Mar vaylar durmadan atlayan ve binenle Adliyede | ti şiddetle takibe başlamışlardır. Dün | atlayanlar yakalanarak karakollara | götürülmüş, zabıt tutulmuş ve kendi ” İlerindedn 105 şer kuruş para cezası alınmıştır. * Bazı yerlerden itfaiyenin lüzum- süz yere çağırılarak işgal edilmeme si için itfaiyenin hangi işler için ça- ğırılacağı kar İtfaiye yangınlardan. başka su basması, dür var yıkılması, kuyuya düşenler gibi kazalar için çağrılacaktır. Ve Mn delumumitn!n göstereceği Yüzüm Üze- rine herhangi bir yere gidecektir. * Kadıköyündeki yaylı arabaların geçeceği yollar belediyece tayin edil- miştir, Arabalar rastgeldikleri yerler de de duramıyacaklar, belediyenin tesbit ettiği mahallerde müşteri in. direbileceklerdir, Belediyenin tayin ettiği yollardân geçmeyen arabalar cezalandırtlacaktır. * Usküdar iskele meydanının tev- sil için geçen sene yapılan istimlâk dirilmemişti. Fakat, belediye bu işi dadır. Bu yıl, Sonbahara kadar is - timlâk tamamlanacak ve meydan tan zim edilecektir, elde tahsisat olmadığından neticelen | bu sene içinde ikmal etmek kararın- | KUÇUK HABERLER Bir dolandırıcı 3 ay hapse mahküm oldu Kendisine Belediye zat “işleri mü- | dürü süsünü vererek ilkmektep öğ- retmenlerinden Yektanın 35 lirasmı dolandırmaktan suçlu Hüseyin Hüs- DÜ, dün ikinci ceza mahkemesinde üç ay hapse, 50lira para cezasma mabküm olmuştur. * Tütün eksperlerinin imtihan — Inhisarlar idaresinde tütün eksper - lerinin imtihanlarıma devam edilmek tedir. İratihan heyeti, şimdiye kadar | yapılan imtihanları tetkik etmek “| zere 6 temmuzda toplanacaktır. * Değiştirilecek terkos boruları — Fazla terkos suyu verilmesi için Be- yazıt civarmdan geçen ana hatlar * Tramvayların gece seferleri — Yaz mevsiminde tramvayların ge « celeri saat bire kadar sefer yapma ları için bü geceden itibaren bir haf. ta sürmek Üzere tecrübe seferleri ya pılacaktır, Uç ana hatta yapılacak olan buse terler rağbet görürse Yaz mevtimi tramvaylar geceleri bire kadar, işli- çusu Osmanm şahit olarak çağırıl- mast igin dortiğmuy başka güne bi- rakmıştır. * Iabatı siğimkün olmayan bir ha- karet davasmı neşrettiğinden. dola- yı, matbunt kanunun 35 inci madde- | sine İstinaden o müddelümumilikçe Akşam gazetesi aleyhine bir dava a- İ yecektir. iz ye Lİ * Istatistik umur müdürü .— İs» Galatadaki dükkân | tatistik umum müdürü Celâl Ayba| sahiplerinin bir kararı dün şehrimize gelmiştir, Galata, Mahmudiye caddesinde ve civar sokaklârda bulunan bütün hır- Amerika istiklâlinin yıl“ | davst tüccarları ve inşaat malzemesi - İmiş we hattâ bir kanun çıkarmıştır. dönümü Birleşik Amerika hükümetlerinin milli istiklâl bayramı münasebetile, bugün, Amerikan sefarethanesinde İbir resmikabul yapılacaktır. Ameri- İtalyan Âyan Meclisi reisi dün gitti karılara dönecek, çeneleri düşecek, kakavanlaşacaklar Dişli adamlar, a- eayip birer mahifik telâkki edilecek. Diş olmadığı için, kasaplar iflâs e decek, buna mukabil papara, pata - tes püresi yemeğe başlıyacaklar.. Diş macunn fabrikaları kapanacak, bunun yerine on beş günde dişleri çı kartıyor,, diye yeni merhemler piya- Fakat ayaktan kafaya kadar ci - ğerden evvel bazı âzalar üzerinde durmak gerektir. Eğer insanlarm en $ok kullandıkları uzuvlar inkişaf 6- decek ve kullaniimiyan yerler dumu ra uğrayacak olursa vay biçare in- sayı istilâ edecek. sanlarm haline!.. Fakat bu, Ingiliz Aliminin fikrine Mamafih biz yine sadede gelip şu göre böyledir. Bize kalırsa, insanlar | 8Y8k parmaklarınm üzerinde dura - emr inanıyorsak, belki ni adnan #zaklarıma yedik Yap- 3.000 sene 32 dişin ii trrp ta plâjlarda yine sandal giymek me yerine da *| e devam ederlerse bü parmakların ha fazla diş çıkacak. Azı dişler de ar email bilâkis tacaktır. inkişaf edeceğine şüphe edilemez. A- Yine İngiliz âlimi diyor ki: Bun -| yak e ya ger dan 3,000 sane sonra insanlar miyop | gezen Habeşlere İnhisar edeceğine olacaklardır. Çünkü insanlar yalnız ragmen il erme kitap okumakla meşgul olacakları ve ava çıkmıyacakları için gün görme | Korkuluk ybedecektir. yade gözleri olacağı için gözlerin gör| köprü Bayel me hassaları daha kuvvetlenecektir. Son bir nokta: Insanlarm ayak par) “Delil VER Me yerim dostlar arasında mülâhham bir de dumura uğrıyacak ve ortadan kalka” | mimar dostu vardır. Dostumuz ona cakmış.. Fakat öyle kafalar vardır | müracaat eder, köprüyü yaptırır. Fa ki, beyinleri hiçbir işe yaramaz. Bun | kat mülâhham mimar köprünün par İar da büsbütün beyinsiz mi olacak-| maklıklarmı o kadar alçak ve o ka- Birkaç günden beri şehrimizde mi safir bulunan Italyan Ayan Meclisi Başkanı Federzoni, ailesile birlikte dün akşam memleketine dönmüştür. İtalyan elçisi Karlo Galli, eşi, sehri- mizin İtalyan başkonsolosu, eşi, se- farethane ve konsolosluk erkânı rih- tıma giderek Federzoniyi uğurlamış- lardır. Ayan başkanı ile birlikte ayni vapurla, Köstenceden gelmiş olan 60 İtalyan talebe de dün memleket. lerine dönmüşlerdir. Yeni Kadıköy iskelesi Yeni Kadıköy iskelesinin açılma | merasimi 29 Teşrinievvel Cümhuri- | yet bayramında yapılacaktır. İskele." nin Cümhuriyet bayramında mtikem mel bir şekilde tenviri için bir proje hazırlanmıştır. Tepivirat: harici oldu ğu gibi dahili de yapılacak ve deni. zin içinden de görülecektir. e dar hafif tahtalardan -buna tabla demek te doğru değil, çita demek da- ha doğru - yapar ki, çocükları olan ve köprilden geçerlerken düşmelerin den haklı bir endişe duyan dostumuz itiraz eder fakat mülihham mimar kanm Ankara elçisi Mak Mirry, Ame rikan kolonisinin dabi kabul edecektir. İ satan dükkünler, yaz mevsimi dola- yısile, Cumartesi günleri saat birde mâğazalarını kapamayı aralarında kai di Bu'karar, bu günden itibaren tat. bik edilecek ve anlaşmayı bozan dük İngiltere - Fransa kime karşı ? Kaval kabinesinin Italyaya müte, mayll siyasetinin Fransa İle İngiltei re arasmdaki harp sehelerindenberi, devam eden dostluğu sekteye uğrat- tığına hiç şüphe yoktur. Zecri ted / birlerin bir zamanlar şiddetlendiri. İ mesi mevzubahsken İngilterenin bi tün ısrarlarma rağmen Fransanm ai nu reddetmiş olması iki devlet ara smdaki bağları iyice çözmeye kad: ileri gitmişti. Hattâ denilebilir ki, ki giltere Almanya İle anlaşma çarele, rini araştırmaya başlamıştı. Hitle: Paris ile Londra arasındaki bu ih lâftan istifade ederek Reni askeri if” gal altma almaya cesaret edebilmiş” ti. Ve Ayrupa siyasi mahfellerine İN giliz - Fransız teşriki mesaisinin nk hayete ermiş olduğuna dair bir ks” naat gelmeğe başlamıştı. Fakat son giinlerde yapılan bir * kaç siyasi görüşme beyanatı Franss ile İngiltere arasında eski elbirliği; nin yeniden vücud bulmağa basla * dığıma işaret etmektedir. İngiltere Harp Bakanı Duf Ku* per Parisi ziyaret etmiş, ve oradf verdiği bir nutukta İngilterenin Fraft sa İle behemehal bir anlaşma yapmâ sı lâzım geldiğini tasrih etmiştir. AY ni zamanda Leon Blum Cenevrede Eden ile yaplığı temaslardan pek memnun kalmış, ve Milletler Cemiy ti Asamblesinde verdiği nutukta Frad sanm İngiltere ile tamamiyle hem fi kir olduğunu, ve bu İki garp devleti nin dış politikalarında katiyyen bif ayrılık olmadığını tebarüz ettirmiştir. Fransa ile İngilterenin tekrar ayni yolu takibe karar vermiş olmalari Avrupa siyaseti için büyük bir eheni miyeti haizdir. Yalnız meselenin en şayanı dik * kat ve tetkik noktası bu teşriki me“ salnin kimin aleyhine müteveccih ol4 bileceğidir. Almanyanm Versay muahedesinit doğurduğu statükoyu yıkmak ve At rupada yeni bir Alman hegemonyasi yaratmak için giriştiği hazırlık ve faaliyet karsısmda İngiltere ve Fraf sada bazı endişeler bu teşriki mesaj nin Almanya aleyhine olabileceği ih“ timalini varit kılabilir. Fakat son ayi larda İngiltere siyasetinin takip et” tiği cereyana bakılırsa bu ihtimalin pek uzak olduğu derhal göze ça: tir. Bundan dalma... elk alimli devtımın, — an Salar eee Tağır ceza ak edlirİ ve Farisie de Berlinin arasını bul > miştir. Mahkeme, Vilâyet mektup- | mayı gaye edinmiş bulunuyor. İngi * liz hükümetinin basında bulunan mu hafazakâr partinin naşiri efkârı a8 dedilen “Times, , in başmakaleleri ve ayni zamanda Ren meselesinde vin kabinesinin Hitlere karsı gösteri diği itidal bu hususta bir şüphe bı * rakmıyor. Bir Fransız - İngiliz - AK man bloku yaratmak hususunda İm gilterenin gösterdiği gayretin sebe" bini lar, bu sebebi yeni £ talyan Emperyalizminin inkişafmda bulabilirler. Yalnız Komünizm aleyii tarları bü sebebi kabul etmeyip mü hafazakâr İngilizlerin Almanya ile birleşerek Rusya aleyhine cephe ak mak İstediklerini ileri eri Fakat bu münasebetle su hakikati nutmamak iktiza etmektedir: Uzaf Şarkta gittikçe genişliyen ve taar * ruzkir bir mahiyet alan Japon en peryalizmi karşısında Hngilterenif kâncılar Kızılay Cemiyetine 50 lira Rusyaya ihtiyacı vardır. — N, M. tazminat vermeğe mecbur tutulacak- lardır. Haliç vapurları Haciz kararı bazı esbap yüzünden geri bırakılıyor ne der, biliyor musnuz? — Korkuluk denilen şey esasen Dostumuz bunu anlattıktan 'sonra mimarın ayni zamanda şişmenlığını da kastederek dedi ki: — Köprüden onu geçirteceğim. Ba kalım bu köprü bu kadar sikleti çe- kecek mi? Sakm köprüyü de korku- luk telâkki etmiş olmasm! Haliç vapurlarından biri Birikmiş alacağın tahsili için, Be- lediyece Haliç Şirketi vapurlarına koydurulan haciz kararı, şimdiye ka purlarının işletilmesine memur edil- miş olmasıdır. Şirketin hukuki vazi- Bahçe duvarının dibi- ne 57 servi depo etmiş. Üsküdarda Seyit Ahmet deresindi 15 numarada oturan Bahçevan Meh” medin fırtmada yıkılan Karacaahmet servilerini keserek evine depo ettiği ni polis haber almıştır. Mehmedin © vinde yapılan aramada,bahçe duvaf” larmm kazılarak 57 tane servini” saklandığı görülmüştür. Meh: hakkında tahkikata başlanmıştır. Yoksul çocuklar için bir kır balosu Erenköy 38 inci ilkmektep yoks# çocukları koruma kurumu tarafı” dan bir kır eğlencesi tertip edilmif” tir. Bu eğlentinin hâsılalı, meki fakir ve yoksul talebesinin ihtiyaçi8” rna hasır ve sarfedilecektir. Kır €#” lencesi, bu akşum, Suadiye plâj #X ziposunda yapılacak, #abaha ki devam edecektir. Eğlenti için, 6 başka, Mısır revüsü de angaje edi” miştir. Ralonun fazla rağbet ği tahmin edilmektedir. Telefon Direktörlüğü Telefon idaresinde yeni kadronü” tatbikatına başlanmıştır. Bu kad” şirketten devren alman teşkilât” yeni bir zihniyete göre, tanzim! &#” yeti hakkında hükümetçe verilecek karardan sonra belediye alacağını tahsile teşebbüs edecektir. dar tekemmül ettirilememiştir. Ma - nun sebebi, belediyenin ayni zaman da Vekiller Heyeti kararile şirket va sma İstinat etmektedir. Bu kadro” nazaran açıkta, kalmış memur tur.