4 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

4 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

' Büyük Önderimiz Atatürkün vecizelerinden Muharebede yağan mermi yağmuru, o yağmurdan ürkmiyenleri ürkenlerden daha ez ıslatır. 1914 Bayan Ayşe sabahtan kalkmıştı. |rayım, Allah sans çok ömürler ver- Bir gün evvel kocasının pazardan ge | sin*.. diye yalvarmağa başladı. Ba- tirdiği patlıcanları oyarak “dolma | yan Ayşe cevabıhı verdi; Yaptı. Dolma okadar. wi Küçük yaşta dilencilik etmeğe ki, zeytinyağı patlıcanların üzerin « utenmiyor musun! haydi oradan!.. de parıl, parıl pariay.. “Cin kovuldüktan sonra evin ar- Her halde bu patlıcan dolmasının | kasına doğru yollandı. Bahçe ve mut emi bir de vişne tatlısı yapmak | fak kapım açıktı. Kapmın: önlinde dr. bir bahçe çapası ve bahçeden çıka- Vişneleri temizledi. Güzel bir viş- | rılmış büyük pantarjar duruyordu. Be tatlım da yaptı. “Cin,, evvelce hazırladığı plânı tat- Artık, öğle olmuştu. Kocası işten | biks başladı. Büyük pancarlardan gıkar çıkmaz eve yemeğe gelecekti. İbürüsini çapanm taraklarından biri- Sofcayı hazırladı. Elini yüzünü te- |nin ucuna astı. Evvelce hazırladığı mizledi. Yukarı çıktı. boya ile pancarm yüzünü bortlağa Bayan Ayşe ve koc say ti, Pancârm üstüne bir şapka| i fiyeye gitmişlerdi. Yeşiiköyde bir | koydu. Daha sonra, çapaya birde köşkte oturuyorlardı. Pençerenin ö- | eski ceket giydirdi. Ortaya tâm bir nüne kurulan Ayşe kocasını bekle- | hortlak gelmişti. Bu hale kendisi de İ meğe başladı. Kocası gimendiferle | gülüyordu. yemeğe gelecekti, Nihayet, çapanın sapından tuttü. İ yşAzadan bir parça geçti. Sokakta | Usullacık yukarı çıktı. Bayan Ayşe 4 Pir dilenci çocuk peyda oldu. Ayşe | nin oturduğu odan kapısmdar hort | köye yeni geldiği için bu çocuğu ta- |lağı göstererek, hortlak gibi zıpla” | ppniyordu... Halbuki, Yeşilköylüler |mağa başlad. V yaramaz dilenci çocuğunu tanır. | Beyan Ayşe bu hali görünce kaçtı | İ beşinci sınıf 105 murmaralı Şükran.| Şiir: DENİZ | Şu denizin dudağı Sıralanmış yalılar. O masmavi kucağı Dolaşır sevdalılar. . Başlarsa yazin sicak Deniz olur bir ana, İ Alarak yıkayacak O serin aguşuna, * O zaman sevinenler | Ku fazla çocuklardır. Onunla eğlenenler Belki yalnız onlardır. *» | — Haziran müsabaka mızda kazananlar Bir köy ahalisi sıçanlardan bizar , veriş kesildi. Ihtiyar sıçan şüphelen- olmuştu. Ne diker yetiştirirlerse sı- | meğe başladı. Koltuğuna oturup de- çanlar taşiyordu. Hele, kışı ambar- ! İlklerden gelen ve çuvalların dibini isrda ve tavan aralarında Kö yere haklettiler. m5) A4 ee Birinci: Eminönü Halkevi spor ko lunda kayıtlı Maçka Muradiye Şair sokak numara 45 te Müşerref. Beş lira, Ikinci: Fatih Atpazarı berber Fa ik iki buçuk Jira. « Uçüncü: Yalvaş Bektaş oğlu Mus- tafa mürekkepli kalem. Muhtelif hediye kazananlar: Davutpaşa yirmi beşinci mektep Düzce Yalçın Sayar. Fener * İncebel | caddesi 22 numara Salâhattin, Üsküi | dar Sultan tepe büyük yokuş numa» lardı. İsmi (Cin) idi, ,, Cin köyün yabancısı olan Bayan Ayteye bir kurnazlık yapacaktı. Za- | fen sabahtan beri bakkal faresi gibi #vin etrafında dolaşıyordu. Karnı o T acıkmıştı ki; patlıcan dolma- #mni içi kayrulurken kokusundan bay i gmlıklar geçiriyordu. Bayan Ayşenin, her işi bitirip per perenin. önüne geçerek kocasını bek ediğinin farkma varan “Cin,, hemen pençerenin önline geldi. Elini açarak — Kirk para ver, karnımı doyu- FAYDALI İngilterede kömür bitiyor Ingiltere Nafıa ve iktisat vekâlet İ leri bu günlerde pek büyük bir telâş içindedirler. Çünkü; son yapılan he- saplara nazaran İki yüz sene sonra Ingilteredeki kömür madenleri bite- cekmig.. O vakit sıkmüuya düşmemek Için hükümet şimdiden yeni kömlr ; madenleri aratmağa başlamıştır. Siaham civarında deniz kenarında yeni kömür madenleri bulunmuştur. / Bu maden denizin altımda devam et. İ tiği için Bahrimuhitin altma tünel ler açılmıştır. Fakat kayaların altın- dan sular sızıp madeni doldurmama- w için de denizdeki sularm alt taha- kalarını dondurmuşlardır. Slaham | Odadan mutfağa, mutfaktan! tavan J arasına kaçarak korkusundan oldu ğu yerde bayılıp kaldı. “Cin,, işini bitirdikten sonra sof- ranm başma geldi, Patlrcan dolma» Jlarmı yuttu. Vişne tatlıamı da mi- desine indirdi. Bir bardak ta su içtik ten sonra, Hortlağı kapının önüne dikti. Ve aylardan beri hasretini çek tiği güzel bir yemek yedikten sonra kemali azametle kapıdan. çıktı. Ve İbir sportmen gibi yürüyerek ortadan | kaybolup gitti. — M. S. KARAYEL BiLGiLER | aden denizin altında bulunan ilk kömür madenidir. Kutpa en yakın fabrika Dünya yavaş yavaş insanlara dar geliyor.. İnsanlar şimendiferleri en kuru ve susuz çöllere kadar uzatıyor Mönblan dağının tepesine asansör yapıyor. Buzlar ortasmda kömür madeni âranıyor. fabrika sayesinde Eakimolular iş bül maktadırlar, Eskimolular avladıkla- rı balıkları bu fabrikaya satmakta- dırlar, Danlmarka hükümet! her vakit kıt Nk tehlikesinde bulunan eskimolsrın işsiz kalmamaları için Groenland ci- varında Helsenberg kasabasında bir balık yağı fabrikası yaptırmıştır. Bu İra 5 Neriman Karaduman, Eskişe - İ hir Uçku fabrikası 290 numara Ali İ Reşat Güler, Galata Getronagon lise İ si talebesinden numara 535 Ohanes Şişli Tokalı oğlu sokak Anadolu apar ! timan numara 35 M. İlhan. Ankara ziraat bankası müsteşarı Bay Atıf kızı Emel, Kula ağır ceza âzası Bay Avni Atap kızı Atap, Tav- şanlı bakkal Emin yeğeni Mehmet, paşa camlikebir Tabakhmne yokuşu numara 3 Abdurrahman, (Devamı gelecek hafta; Temmuz müsabakamız | İ baş yıkamak için tatlı su duşları var 1— Bir harf 2 — Bir hayvan ismi i 3 — Fena ve ıztıraplı bir şey | 4 — Geceyi aydınlatır İ 5 — Hiç 6 — Hayatımızla alâkası olan bir sey 7 — Sekize yardimeı bir hart yu- kardan aşağı 8 — Bir hayvan ismi 9 — Altıya yardımcı bir harf 10 — Hiç 11 — Uçe yardımcı bir harf yukar- dan aşağı 12 — Üçe yardımcı bir harf yukar dan aşağı 13 — Yukardan aşağı sekize yar- dimei bir harf ve bir renk ismi 14 — Bir şeyi toprağa saplamak. Korsikada elle nasıl balık tutulur? Korsika haydutları dünyaca meş- hurdurlar ve cihan efkârı umümiyesi bu aday: haydutlar yata» ği olarek tanır. Fakat Korsikanm başka bir enteresan tarafı vardır ki bunu herkes bilmez. Bu, balıkçıl dır, Fakat denizde avlanan balıkçılar zannetmeyin, Hayır, Korsika bira - kar sular, ufak şelâleler memleketi. dir, Korsika balıkçılart buralarda av- lanırlar, Onların oltaları elleri, yem- eri gözleridir. Gözlerini dört açmış- lardır. Bir balık geçerken yıldırım süratile elini suya daldırır ve balığı yakalarlar Şelâlelerde balıkçı elle bir #ey yapamayacağı için bir degnek alır, Balık yukardan aşağı düşerken değnekle vurur ve balığı sersemle- tip düşünce kapar; Pek kolay bir iş değil, hem de bir çuval subra ihtiyaç gösterir. | 35 — Bir insan rengi 16 — Bir harf 17 — On beşe yardımcı bir harf 18 — Aydınlık veren bir madde 19 — On beşe yardıme! bir harf Müşabakamızın müddeti dört haf tedir, Yani bir Ağustosa kadardır. Müsabaka gönderen okuyucularımız resimlerini gönderirlerse gazetemiz - de neşredeceğiz. Müsabakalarımızı kâğıt üzerine yapmayınız, müsabaka resmi Üzerine doldürüp yollaymız. Hediyelerimiz Birinciye: Bir pijama Tkinciy: Uçüncüye * Bir roman Üçüncüden yüzüneliye kıdar muh | rine bu sütten ikram ederler. Resim: | dır. telif hediyeler. Köyün etrafı nehirle çevrilmiş ol- duğundan sıçanlar çalacak bir şe bulamadılar. Nihsyat, hırsızlığı brra- kıp adam olmağa mecbur oldular; Terk edilen köylin evlerine yerleş- , çalışmağa başladılar. çlerin den ihtiy bakkal oldu Namuakârane alış veriş etmeğe baş- /ladılar, Aradan bir ay kadar geçti. Alış bir siçan İN GARIP Malta adasınm idare merkezi olan Valet de eskiden idam olunan mah- kümlarm ruhuna dua okutma cemi- yeti namında bir cemiyet vardı. Ce- miyet azaları, bir adam idam oluna- cağı vakit derhal izne toplarlardı. Sonra, bu para İle asilanm ruhuna kilisede ayin yaptırırlardı. Bu cemi- yetin kırk azası vardı. Birisi ölünce yerine müracaat listesine bakılır, Ce miyete girmek isteyenlerden hangisi daha münasip ise o seçilirdi. Fakat senelerden beri buraya girmek için kimse mürâcaat etmedi, ve esasen se nelerden beri de Maltada; evvelde ol- duğu gibi idam edilenler de azalmış- tı. Cemiyetin azası bugün dörde İn- miştir. Ve bu dört aza da çok ihtiyar dırlar. Bu azalar geçenlerde bir ara- ya gelerek cemiyeti iâğvetmişlerdir. Romalıların karesi Zamanında Fi- listinde Romalılar taştan büyük de- niz hamamları yaptırmışlardı. Bu ha mamlarda banyolar, kurunacak yer- ler, ayrica denizden çıktıktan sonra dı. Roma konsolları bu hamamlarda kadar | delip zahire âşıran arkadaşlarını bek Kışlık zahire varsa durmadan taşt- | lemeğe başladı. Gece gündüz bekle- yordu; Tahammül edilemez bir hale #ıçanlardan kurtulmak için | geldi. köyü terk ederek saatlerce uzak bir | Nihayet; bir gün ihtiyar sıçan top attı. Dükkânmdan köye çıkıp do laştı. Ortalıkta kimseyi göremedi. Meğer, arkadaşları nehrin suları çe» kildiği zaman bir geçit bulup karşı» ya geçmişler ve köylü terkedenlerin eni köyüne dağılmışlar ve zavallıyı alnız ve sular arasında bırakmışlar dı İhtiyar sıçan sularla çevrilmiş kas panm içinde günlerce bekliyerek aç» kktan öldü. Hiç huylu huyundan vaz geçer mi? ŞEYLER banyo yaparlardı. Evvelki sene bir Amerika heyeti bü eski hamamları ziyaret etmiş bun ların henüz bir işe yarar bir hâlde olduğunu görünce iki yüz bin dolar sarfile bu hamamları tamir ettirmiş ve ahaliye açmiştır. Şimdi bu hamam larda "yıkanmak için dünyanın "dört bir köşesinden meraklı seyyahlar gel mekte ve bu yüzden hamamlar yüz binlerce dölar kâr bırakmaktadır. # Dünya makinelerinin miktarı: dak tilo keşfedileli hehüz elli sene oluyor Fakat bu yarım âsır zarfinda makine © kadar taammüm etti ki, şimdi her- kes 3) yazisi yerine makine kullanı- yor. Bu sene Amerikada ilk mektep lere daktilo makinesi verilmiştir. Ta ebeler Bi yazısını öğrenir öğrehmez daktilo belleyeceklerdir. Acaba din yada kaç daktilo makinesi var," Al man mecmüalarından birisi bunu me rak etmiş tetkikat yapmış ve dünya- da “50,000,000,, daktilo makinesi ol- duğunu bulmuştur. Bu elli milyonun kırk beş milyonu Amerikada beş mil İ yonu ise bütün dünyada imiş... KIRGI vardır. Mançular, Mongollar, Yakut: lar, Şarki ve Garbi Türkistanlılar, Belh ve havalisi, Kazanlılar, Kırım- Ilar, Azeriler, Kafkaslılar ilâb... Bu milyonlarca Türk içinde Ural dağları silsilesinde yaşayan Türkle- rin ismine Kırgız derler. Bu Türkle- rin âdetleri ve giyimleri çok yerin» dedir. Hele, çadırları bir saray kadar sert rüzgürlarma karşı kalın keçi kılından yapılmış çadirlarile muka- vemet ederler. Kışı karlı dağlarda, yazm yaylalarda bu çadırlarda ya - tarlar. Kırgızlar kısrak sütü içerler. Kısrak sütünün ismine türkge kimiz derler. Bu süt vereme karşı devadır. Kırgızların içkisi kımizdır. Misafirle de gördüğünüz bir kırgız köylüsüdür Yalnız Asyada milyonlarca - Türk , güzeldir. İşlemelidir. Ural dağların | ma ZLAR Çadırınm. önünde öküz arabasile duruyor, Kırgızlar fevkalâde güzel dirler. Temizliklerile şöhret almışlar Cesaretleri, bahadırlıkları meş- huru Alemdir