8 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

8 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

TAN Içtinap etmek için gemide mevcut! vesalkle Iktiza öden vaki tedbirleri tatbik edeceklerdir. — © Madde — 20 'Türkiyenin arazisi ve kara suları Üzerindeki sivil ve askeri tayyarele- rin uçuşuna ait nizamat vazetmek hakkı hususunda diğer herhangi bir devlet ile müsavi derecede bulundu- ğu ve üzerinde uçuşu menolunan min takalar tesisinde bihakkin tam bir serbestiye malik olacağı tanınmak - 7 Konferansta dünkü müzakereler BAŞI 1 INCIDE rilmiştir. Dokuzuncu madde üzerin- Sovyetler, Karadeniz devletleri I- de, barış zamanında denizaltı gemile | çin bu müddetin üç gün, diğer dev- rinin geçmesi memnuiyeti ile Kars- | anlaşamamazlık vardır. denizde “sahildar devletlerin deniz) letler için de on beş gün olmasmı kuvvetleri hesabına Karadeniz dışın. | istemişlerdir. da İnşa edilmiş olan denizaltı gemi- Bu meseleden dolayı Almanyada lerinin geçmesi için derpiş edilecek | da alâka uyanmıştır. Sovyetlerin bu istisna meseleleri hakkında noktai | teklifi Kabul edildiği takdirde Akde- — a 8-1-96 Ankarada İngilterenin yeni projesi iyi tesir bırakmadı Harpte Türkiye bitaraf olursa harp gemileri serbestçe geçebilirmiş ! Montrö, 7 (A.A) — Türk mukave le projesinin müttehit kraliyet mu- rahhas heyeti tarafından tevdi edil- miş yeni şekli şudur: Başlangıç 24 Temmuz 1923 tarihinde Lozan- da imza edilen sulh muahedesinin 23 üncü maddesiyle tayin edilmiş olan prensibi, Türkiyenin emniyet çerçe- vesi dahilinde, mahfuz bulundurul - mak suretile, Boğazlar namı umumi sine dahil Çanakkale Oboğazında, Marmara denizinde ve Boğaziçinde #eyrisefalni tanzim arzusuyle müte - hassis olan ,. . devleti reisleri işbu mukaveleyi, Lozanda imza edilmiş 0- lan mükavelenin yerine ikame etme ği kararlaştırmışlar ve bu maksatla her biri kendi salâhiyet sahibi mu - rahhasları olarak şu zevatı tayin et- mişlerdir: Madde — 1 Yüksek âkit taraflar Boğazlarda denizden transit prensibini tanır ve temin ederler. Zikri göçen transit ve Seyrisefain bundan böyle işbu muka lenin ahkâmiyle tanzira edilecek * Kısım « 1 Ticaret gemileri Madde — 2 Ticaret gemisi tabiri, işbu mukave lenamenin kısım ikisi ile derpiş edil- memiş olan, bütün gemilere tatbik olunur, Madde —3 Sulh zamanında, ticaret gemileri, #şbu mukavelenamenin 4 üncü mad- desi ahkâmı kaydı ihtirazisi altında, hiç bir merasime (muameleye) tâbi olmaksızın, sancağı ve yükü ne olur | sa olsun, gece ve gündüz, tambir geyrisefer serbestisinden İstifade e- deceklerdi: Bu g& Boğazlarda “hir Türk 1 durmaksızın geçecekleri Zaman, işbu mukavelenamenin bir numaralı merbutu ile istifasına mü- saade edilenlerden maada, hiç bir re sim ve teklife tâbi değildirler Boğazlardan geçecek olan ticaret gemileri, I numaralı merbut mucibin <e altnabilecek olan resim ve teklif- lerin istifasmı kolaylaştırdmak mak- sadiyle, Türkiye hükümeti tarafm - dan gösterilen mevkilere, tonajlarile, isimlerile tabiiyetlerile nereden gel - dikleri ve nereye gittiklerini bildire- cektir, Madde — 4 İçinde veba, kolera, sarı hümma, lekeli hümma vakaları veya çiçek hastalığı zuhur eden veya en az ye- di günden beri bu hastalıklar mev - cut bulunan gemiler ve kezalik beş def 24 saatten az bir zamandan bö- Tİ hastalık bulaşmış bir limanı terket miş olan gemiler, Türk makamati tarafından tayin edilecek sıhhiye me murlarmı gemiye almak için Boğaz- lar methâli civarında bir sıhhiye me” kii önünde duracaklardır. Boğazlar haricindeki sıhhiye mevkiine indirile cek olan bu memurlar dolayısiyle rü gum alınmıyacaktır. Yukarıdaki fıkrada zikredilmiyen ve Ege denizinden Boğazlara giren her gemi Türkiye makamatı tarafın- dan vazedilen sıhhi muayeneye Türk DiZâmatma tevfikan tâbi olmak Üze- re Boğazlar metheli civarındaki sıh- hiye mevkii önünde tevakkuf edecek tir. Usulü dairesinde sıhhiye patente sini haiz olan gemiler hakkındaki bu muayene mümkün olduğu kadar #üratle gece ve gündüz yapı lacak ve işbu gemiler o geçiş- leri esnasında Boğazlar başka hiç bir mevkiinde odurmağa mecbur tutulma yacaklardır. Madde — 5 Harp zamanında, Türkiyenin bite Taf kalması halinde, ticaret gemile- Tİ 3 ünefi ve 4 üncü maddeleri hü - kümlerinin mahfuziyeti kaydile, Bo- Bazlarda transit ve seyrisefain ser- bestisinden müştefit olacaklardır. Klavuz alma ihtiyaridir. Madde — 6 Harp zamanında Türkiye muha - istifade edecektir. Bütün gemiler Boğazlara gündüz gelecekler ve talep leri üzerinde kendilerine Türk ma - kamatı tarafından gösterilen yoldan geçeceklerdir. Fasıl - 2 Harp gemileri ve muavin gemiler . Madde — 7 Bu mukaveledeki muavin gemile - rin tarifinde aşağıda sekizinci mad- dedeki mevzubahis İstisna baki kal- mak şartiyle 25 mart 1936 tarihli Londra muahedenamesinin 1 ve 6 maddesinin ilk kısmmdaki tarih cari olacaktir. Madde — 8 Muavin gemiler tabiri, bitahsis de niz kuvvetlerine mahsus mayi, mah rukat ve erzak naklinde kullanılan askeri sefsinin muavin gemilerine 48 mil değildir. Madde — 9 Sulh halinde, denizaltı gemileri müstesna olmak şartiyle harp gemi- leri ve muavin gemiler, ister Karade nize sahildar devletlere ait olsun ister bu denize sahildar olmıyan dev ietlere alt bulunsun ve bayrakları ne olursa olsun hiçbir vergi ve mükel - lefiyete tâbi bulunmaksızın, Boğaz - lardan geçmek serbestisinden İstifa- de edeceklerdir. Şu şartla ki, bunlar aşağıda tasrih olunan şerait altında ve gündüz Boğazlarâ gireceklerdir. Madde — 10 Boğazlardan geçecek harp gemile ri ve muavin gemiler için 15 gün ev. vel Türk hükümetine diplomast ta- rik ile Maber verilecektir. Bu ihbar da gemilerin gidecekleri yer, İsim, tip ve adetleri gösterilecektir. Geçiş esnasmda kuvai bahrive kumandanı tavakkuf etmek mecburiyetinde kal maksızm Çanakkale ve İstanbul Bo- gazı methalindeki bir işaret istasyo- nuna emri altında bulunan kuvvetin hakiki teşekkülü #le bu kuvvete ait bütün mütemmim malümatı bildire « cektir. Madde — 11 Herhangi bir zamanda Boğazlarda transit halinde bulunabilecek olan bütün ecnebi bühri kuvvetlerin azar mi tonaj yekünu geçiş esnasında fili hizmetle bulunan Türk filosu tonsj yekünunun nısfımı tecavüz etmiyöcek ve yahut fili hizmette bulunan Türk filosu tonajınm yarısı işbu rakkama baliğ olmadığı takdirde 15,000 on beş bin tonu geçmiyecektir. Karadenize sahildar veya gayri sahildar devletlere mensup olup ta transit halinde bulunmaksızın Tür. kiyenin müsadesiyle Boğazlar dahi- lindeki bir Türk limanmı ziyaret e- den gemiler bu tonaja dahil olmiya- caktır. Madde — 12 Boğazlarda transit o halinde bulu- nan harp gemileri hamil olmaları muhtemel bulunan hava (gemilerini hiç bir veçhile istimal edemiyecek- lerdir. Madde — 13 Boğazlarda transit halinde ; bulu- nan harp gemileri sakatlık veya de- niz arızası halleri hariç olmak üzere geçişleri için kendilerine lzumu o- lan vakitten fazla Boğazlarda tevak kuf etmiyeceklerdir. Madde — 14 Yukamdaki maddeler hükümleri tonaj veya teşekkülü ne olursa ol- sun bir deniz kuvvetinin o Türkiye hükümetinin daveti üzerine bir Türk limanını ziyaret etmesine hiç bir su- retle mani olamıyacaktır. Bununlâ beraber mezkür kuvvetin ziyaretini ikmal ettikten sonra duhul için te- kip ettiği ayni yoldan Boğazları terketmesi şarttır. Madde — 15 Karadenizde tevakkufuna müsaa- de edilmiş olan Karadenize gayri sa hildar bahri devletler deniz kuvvet” lerinin tonaj yekünu Karadenize gay ri sahildar devletlerin sulh zaman! aşağıda gösterildiği veçhile tahdit 8- 30.000 otuz bin tonu geçmiyecektir. b — Eğer, her hangi bir zamanda, sahildar bir devletin en kuvvetli fi- losu tonajı Karadenizde, Sovyet Sos yalist Cümhuriyetleri ittihadmın Ka radenizdeki donanması tonajı, işbu | mukavelenamenin iki sayılı zeylinde | derpiş edildiği gibi,- yüzde 10'dan fazla nisbette tecaviiz ederse — A — fıkrasında zikredilen 30.000 otuz bin ton, yekünu azami 45.000 kirk beş bin tona kadar bu tezayüde mü- savi bir kemmiyette arttırılacaktır. e — Mezkür devletlerden her han- gi birinin Karadenizde bulundurabi- leceği tonaj miktarı o mevzuu bahis tonaj mecmuu yekünunun dörte üçü ile tahdit edilecektir. d — Bununla beraber mezküz dev letlerden biri insanf maksatlarla Ka radenize bir deniz kuvveti gönder- mek İster ve bu denizde 10.000 on bin tondan aşağı hiç bir gemisi veya kuvveti bulunmaz ise bu devlet Türkiye hükümetinin mahsus milsaa desi kaydiyle işbu maddenin yukarı- ki fıkrası hükümleri hilâfma, icabr- na göre 10.000 on bin tona kadar çıkmak üzre gemiler gönderebilir! veya mevcut kuvveti tecdit edebilir, Işbu maddenin D fıkrasiyle istih- daf edilen ziyaret halleri müstesna olmak üzere mezkür devletlerden her hangi birine mensup bir deniz kuv- vetinin Karadenizde bulunması bir ayı göçmiyecektir. Madde — 16 Harp zamanında, Türkiyenin bita- raf kalması, harp gemileri ve mua- vin gemiler 9-15 inci maddelerde münderiç şeraitin aynı dahilinde Bo- Zazlarda tam bir transit ve seyrise- fain serbestisinden istifade edecek- lerdir. Bununla beraber bu şerait muha- lif bir devlet hakkında (o kendisinin | nin üç sayılı zelyinin hükümlerine tey | tadır, Bununla beraber Türkiye, bu hu- sustaki Türk nizamatınm çerçevesi dahilinde menşe ve tabilyetleri ne o- İursa olsun sivil hava gemilerinin bir taraftan Avrupa ve Asya arasın da diğer taraftan da Akdeniz ve Ka- radeniz arasında tam bir emniyet içinde geçişi için zaruri olan kolaylık ların gösterilmesini taahhilt etmekte dir. Madde — 21 24 temmuz 1923 te Lozanda imza olunan Boğazlar mukavelenamesinin 10 ilâ 16 ıncı maddeleri mucibince te sis edilmiş olan beynelmilel Boğazlar komisyonu vazife İfasında devam e-| decektir. Komisyon bilhassa işbu mukavele fikan istatistikleri toplamak ve 11 in ci ve 15nei maddelerin tatbikine muk | tazi malimat vermek vazitesiyle mü kellef olacaktır, Madde — 22 Türkiye tarafından kendi rızasiy- | le kabul edilmiş olan işbu mukavele | name hükümleri mahfuz kalmak şar tile, türkiyenin arazisi Üzerinde ve karasularındaki hâkimiyeti tam ve ve kâmil olacaktır. Madde — 23 İşbu mukavelenamenin hiç bir hükmü gerek Türkiye ve gerek bir / kit taraf İçin cemiyeti akvam misa- kından mütevellit hak ve mükellefi- yetlere halel iras etmiyecektir. Madde — 24 İşbu mükavelename 24 Temmuz 1923 tarihinde Lozanda imzalanan Boğazlar rejimine müteallik mukave | lenameyi ilga eder, Madde — 25 İşbu mukavelename tasdik edile - cek ve tasdiknameler mümkün olaf | harp hatları zararma olarak, kabili tatbik olmıyacaklır. Sulh zamanımda ölduğu gibi harp zamanımda Türkiye bitaraf o kaldığı vakit, temamen serbest kalması lâ- zım gelen Boğazlarda Türkiyenin bi- taraf devlet sıfatiyle haiz olduğu hu kuk ve vezaif kendisine, tranati ve #eyrisefaine engel olabilecek mahi- yette hiç bir tedbir almağa müsaa- de bahşedemiyecektir. Bu maddenin hiç bir hükmü, Tür- süratle Fransa cümhuriyeti hazinei evrakına tevdi edilecektir. İşbu hü- harp gemisi tipleri arasında gü len fark bakkındaki ihtirazi k nâzar teati edilmiştir. muhtelif et Fransiz delege heyeti tekrar etmiştir. Maddenin kat'i ka- bulü, 15 inci madde ile ondan sonra- ki maddelerin kat'i metinlerinin ka- bulüne talik edilmiştir. Onuncu mad de, İngiliz delege heyeti tarafından verilen yeni tadilli şeklile kabul edil- miş ve Sovyetler birliği delege heye- tinin Karadenizde sahili olan dev - letler tarafından yapılacak ihbarm müddeti hakkımdaki ihtirazi kayıt İ- le, tahrir komitesine gönderilmiştir. Konferans, 11 inci madde için İn- | giliz delege heyeti tarafmdan teklif edilen son metnin, hasar veyahut ka za vukuu sebebile gemilerin uzun müddet istimalden sakit kalmaları | halini derpiş edecek tarzda tadili hi- zumunu kabul etmiştir. Konferans, bu maddeye Türk mu- kavele projesinin. altıner maddesine benzer bir metnin, tonilâto ve evvel- den müsaade kuyrtlarımın kuldırılmın | sı suretile, ilâvesine matuf olan ta- dil teklifini müzakere etmiş ve karar | talik edilmiştir. Konlerans saat 16 da tekrar tup- lanacaktır. Karadeniz devletleri için fazla had iste Montrö, 7 (A.A.) — Anadolu A - jansmın bususi muhabirinden: Konferans, saat 16 da yeniden top lanmış ve İngiliz projesinin tetkikine devam eylemiştir. Konferans, Karadenize sahil dev- letlerin Boğazlardan ikinci maddede mezkür hadden ziyade tonajda ge - miler geçirmesine müsaadeyi istihdaf etmek üzere Türk heyeti tarafından veriien tadil teklifine it& kesbet - miştir. Bu hususta verilecek karar, gelecek celseye.terkolunmuştur. Konferans, tahrir komitesi tara - fından yapılacak tadilâtla 11 inci maddenin yeni metnini kabul eylemiş tir, Fakat son fıkranın kabulü, 14 kümet her âkit tarafn bu tasdikna- melerin musadâsk bir süretini isal edeçektir. İşbu mukavelename bütün mümzi devletlerce, tasdiknameler tevdi edilir edilmez mevkii meriyete girecektir, İşbu mukavelename mevkii meriye te girdiği tarihten elli sene müddet- kiyenin bitaraflığı halinde, sulh z8- manında olduğu gibi harp zamanm- da tatbik edilecek olan işbu muka- velenin 18 inci maddesinin Türkiye- ye tanıdığı hukuka halel getiremez. Mubariplerin harp gemileri Bo- ğazlarda hiçbir zapt müsadereye, tevessül etmiyecekleri gibi muayene ve taharri haklarını icra etmiyecek- ler ve hasmane hareketlerde bulun - mıyacaklardır. Erzak ve mühimmat tedariki ve tamirat hususlarma © gelince, gemileri bahri! bitaraflık hakkımdaki 1907 Lâhi 13 üncü mukavelesi ahkâ- muna tâbi tutulacaklardır, Madde — 17 Harp zamanında Türkiye muharip olduğu taktirde 9 ile 14 üncü madde ler hkâmr tatbik edilmiyecektir. Harp gemileri ve muavin gemilerin geçişi tamamiyle Türk hilkümetinin yedi ihtiyarına bırakılacaktır. Madde — 18 Türkiye derhal vukuu melhuz bir barp tehlikesine maruz kaldığı telâk kisinde bulunduğu taktirde işbu mu- kavelenamenin 1 Tinci maddesi hü - kümlerini tatbike hakkı alacaktır. Türkiye hükümeti bu hakkı istimal ettiği halde bu bapta işbu muahede âkitlerinden bulunan devletlere ve ayni zamanda milletler cemiyeti mec lisine tebligat ifa edecektir. Milletler Cemiyeti meclisi üçte iki ekseriyetle bu suretle Türkiye tara' - fmdan alınan tedbirlerin muhik olma ! dığma karar verdiği halde Türkiye hükümeti bu tedbirleri geri almağı taahhüt eder. Madde — 19 Içinde veba, kolera, sarı humma lekeli hümma vakaları veya çiçek hastalığı zuhur eden veya yedi gün- denberi bu hastalıklar mevcut bülu- nan harp gemileri ve kezalik beş defa 24 saatten az bir müddettenberi mez le mevkii meriyette kalacaktır. Şu! şartla ki bu mukavelenamenin birin ci maddesinde kabul ve beyan olu - nan mürur ve seyrisefer serbestisine müteallik prensip hiç bir zaman ile mukayyet olmıyarak meriyette kala caktır. Şayet işbu elli senelik müddetin in kizasından iki sene evvel hiç bir â- kit taraf muahedeyi feshetmezse bu muahede fesih ihbarnamesinin gön derilmesinden sonra iki sene müd - detle meriyette kalacaktır. Şayet işbu mukavelename işbu maddenin ahkâmına tevfikan feshe- dilecek olursa yüksek âkit taraflar yeni bir mukavelename akdetmek ü- zere toplanacak olan bir konferansta kendilerini temsil ettirmek hususun- da mutabıktırlar, Madde — 26 İşbu mukavelenamenin meriyete girdiği tarihten itibaren geçecek her | beş senelik devrenin hitamında âli âkit tarafların her biri işbu muka- velenin 11 ve 15 inci maddelerine, lüzumlu görülebilecek olan tadilât tekli£ etmek hakkını haiz olacaklar. Ali âkit taraflarm biri, yukarıki fıkra hükümlerine tevfikan tadilât teklif etmek isteyecek olursa cere - yan etmekte olan beş senelik devre- nin hitamından üç ay evvel, Ali âkil lerden her biri bundan haberdar e meme Bu ihbar arzu edilen ilâtım neden ibaret olduğunu teren izahatı ve bu tekliflerin pi bini ihtiva edecektir. , Eğer yukarıda derpiş edilen şera- it dahilinde âli âkitler taraflarından biri bir tadil teklifinde bulunacak 0- lar ve bu teklif Üzerinde diplomasi e ile yp ya vasıl olmak m olursa yüksek âkit taraflar bu meseleyi tetkik için da» vet edilebilecek olan bir konferans- ta temsil edilmeyi kabul ederler, Anadolu Ajansının notu: üncü maddenin kat'i surette kabulü ne musllâk olarak bulunmaktadir. 12 inci ve 13 üncü maddeler, mü- nakaşsız kabul edilmiştir. 14 üncü madde, fikir teatisine Be- bebiyet vermiş tadiller teklif olunmuş ve bu tadiller prensip itibarile kabul olunmuştur. Bazı murahhas heyetle. ri, bu yeni metnin ancak bu sabah konferansa verilmiş olmasını ileri sü rerek kabul reylerini mahfuz birak- mıslardır. | 15 inci maddenin milnnkaşası es « basımda muhtelif delegeler tarafım - dan esasta değişiklikler ile şeklide tasrihler teklif olunmustur. Konfe -| rana, bir devletin Karadenizde bülün durabileceği tonaj mecmuu nisbetini / dörtte üçten ürte İkiye indirmeğe ka rar vermiştir. Konferans” ayni a -| manda tasrih edilmis olan kalma mid detini Üç haftaya indirmeğe de karar lastırmıstır. | Teklif olunan diğer esasa sit deği | şiklik tekliflerinin münakaşasma ö »! nümüzdeki içlimada devam olunacak tır. İnsani bir hareketi istilzam eden fevkalâde ahvalde Karadenizde bu - lunmasma müsaade edilen gemilerin umümü tona mın fazlalaştırılması me selesi, bir fikir tentisini intaç etmiş ve bunun neticesinde başkan tarafın dan İleri sürülen bir uzlaştırma sure | * halli teknik komiteye sevkolunmuş tur. Konferans, Fransız murahhas he- | veti tarafından, Tuna Avruna köme vomunda temsil çlunan devletlerin stasvonerleri hakkmda Fransiz mu- rahhas hevetinin teklifini müzakere »tmiş ve mesele mahfuz bırakılmış - tır. Harp halinde Boğazların kapanması ve Japonya Montrö, 7 (Tan) — Boğazlar kon- feransına iştirak eden Japonya heye- ti, harp vukuunda Türkiyenin boğaz ları kapamadan evvel Milletler Cemi yetini haberdar etmesine dair İngiliz projesinde bulunan maddeye karşı i- tiraz etmiştir. Boğazlardan geçecek gemilerin Türkiyeye ihbarı Londra, 7 (Tan) — Son dakika - niz ve Baltık denizindeki harp gemi- lerinin temin &ettiği müvazenesinin sarsılmasından endişe edilmektedir. İmza günü Paris, 7 (A.A.) — Akşam gazete- leri yeni mukavelenin cumartesi gü- nü imzalanacağını tahmin ediyorlar ve Ingiliz projesinin Türkiye proje sinden pek farklı olmadığını bildi- riyorlar, Türkiyenin hakkı vardır Paris, 7 (A.A.) — Petit Pariziyen gazetesi, Boğazlar adli Obaşyazısın- da Türkiye, memleketini mükemme- len idare eden kuvvetli bir hüküme- te maliktir. Müdafaa kıymeti harp- te denenmiş olan bu memleket, top» raklarını kakimiyetle koruma hak- kımı istiyor, Hem en âlâ şekilde Ver- sayın yıkılmasma lafla o mukabele- den sonra Türk talebini reddetmek güçtür. Fransız kabinesi Fransız politikasını tasdik etti Paris, 7 (A.A.) — Bakanlar kürü lunda Dış işleri Bakanı Delbos, diplo | matik vaziyet hakkında izahat ver- miş ve bakanlar kurulu, müttefikan, Fransanın Cenevre ve Montrödeki murahhas heyetlerinin hattı hareketi ni tasvip eylemiştir. İtalyanlar naza çekiyorlar (Başı 1 incide) mamıştır. Keza bu mahfeller, Ital - yan ulusunun, zecri tedbirlerin kaj- dırılması meselesinde bunların konul masmda olduğu gibi lâkayt bulun - makta olduğunu bildirmektedirler, İtalyanlar bahane arıyorlar Paris, 7 (A.A.) — Anadolu Ajan- sinin hususi muhabiri bildiriyor: Parimidi 'muhabirine. göre, Roma siyasal mahafilinde İtalya ile elbir « liğinin hotgâm inenfaatlerle aran - dığından şikâyetle deniliyor ki: Meselâ ananevi Fransiz politikasi» na nazaran İtalya Almanyayı çevre- lemeye iştiraki kabul etmelidir. Ba- at halkçı cephe diplomatlarına göre ise, bilâkis Sovyetler birliği ile Fran- sa arasındaki bağlar bir Türk - Fran stz anlaşması ile takviye edilerek İ- talya bertaraf olunabilir. İngütere Hegemonyasına gelince, İtalya ile küçük'antant ve Akdeniz devletleri arasmdaki soğukluğu tercih eyi - yen Berline sözli geçmeyince Italya yı yanında görmek istiyor, 'Tan gazetesinin Roma muhabiri Stampanın bir makalesini bildiriyor: Slampan bu makalesinde diyor ki: Boğuzlar müzakeratı Italyaya kar $1 bir manevradır. Diplomatik bir zec ri tedbirdir, Kânunuevvel anlaşmala TI durdukça, Montröye iştirak siya - seten ekalliyete ve madun vaziyet « te kalmaya razıdır ki, bunu kabul 6- demeyiz. Paris, 7 (A.A.) — Pötit Pariziyen gazetesi yazıyor: “Zecri tedbirlerin kaldırılması hakkındaki karar şu me seleyi ortaya koymaktadır; Bu karar, İtalyanın eski zecri ted bircilerle teşriki mesaiyi kabul etme- 8i için kâfi midir? Cenevredeki Italyan mabfelleri, Romanm Montröye bir delege heye- ti göndermeyi, İngiltere tarafından Akdenizde sahili olan memleketlerle aktedilen karşılıklı yardım anlaş » malarınm iptaline bağlı bulundura « cağını ihsas etmektedirler,, Maten gazetesi, Italyan hükümeti nin daha fazla tatmin edilmek arzu ettiğini ve çünkü ezcümle batı teşri- ki mesaisini Almanya ile olan teşriki mesaisine uydurmak istediğini söyli- yor. Madam Tabuis, Övr gazetesinde gu satırları yazıyor: “Madem ki, Italya halâ tatmin 6- dilmemiştir, ve Cenevreye dönmek için Cenevrenin artık bir şeye yara - mamasmı şart koşuyor, o halde zee ri tedbirleri kaldırmak faydasız bir şeydir.,, Çiçerin öldü da Montröden bildiriliyor: İngiliz projesinin müzakereleri ileriemekte. dir. Harp gemilerinin boğazlardan geçmesinden kaç gün evvel Türkiye ye bildirilmesi hususunda ufak bir Moskova, 7 (A.A) - sabık dış işle ri halk komiseri Georgi Çiçerin, u - zun süren ağır bir hastalıktan son- ra buğün Moskovada 64 yaşında ve- fat etmiştir. kür hastalıklarla bulaşık bir Hmanı terketmiş olan gemiler Boğazları ka rantine altmda geçecekler ve Boğaz larda her nevi sirayet imkânlarından dilecektir. a — labu maddenin B fıkrasında derpiş edilen hal müstesna olmak Üz- re, mezkür devletler tonaj yekünu Bu yeni İngiliz projesi, Ankarada İYİ bir tesir yapmamıştır. Montrö konferansının akıbetinden endişe e- dilmektedir. TİP bulunduğu taktirde bitaraf tica. ret çemilerin düşmana hiçbir surette Muavenette bulunmamak şartiyle er ve transit seri