11 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

11 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

emın 11.7-986 SON HABE Fe Yatılı talebe imtihanı Müracaat 29 Ağustosa kadar kabul edilecek Ankara, 10 (Tan) — Lise ve orta mekteplerde parasız yatılı olarak o- kumak istiyenlerin seçme imtihan - ları 1 eylül sah günü başlıyacaktır Imtihana gireceklerin müracaatları 20 ağustosa kadar kabul edilecektir Imtihanlar, türkçe, edebiyat, riyazi- ye, tarih coğrafya derslerinden tah- riri olarak yapılacak, imtihan suale ri imtihan günü açılmak Üzere ba - kanlıklara gönderilecektir. Türkçe, edebiyat imtihanları 1 ey- Tül Salı, riyaziye 2 eylül çarşamba, tarih coğrafya”3 eylül perşembe gün lerinde yapılacak ve imtihanm kaç saat süreceği imtihan guallerile ye - rinde bildirilecektir. Imtihanda ka - zananlar gazetelerle ilin olunacak. ter. Imtihanda kazanma dereceleri bir olanlardır. Şehit çocukları üstün tutulacaktır. Istanbulda kızların Im. tihanı Istanbul Kız lisesinde, erkek - lerin imtihanı İstanbul erkek lisesin de yapılacaktır. Finans Bakaninin beyanatı Ankara, 10 (Tan) — Finans Ba- kanı Fuat Ağralı, yeni finans teşkilâ tı etrafında şu kısa beyanatta bulun muştur: “ — Yeni teşkilât kanununun tat- biki etrafmda çalışmalarımıza de - vam ediyoruz. Başta merkez, sahra taşra teşkilitmı yapacağız. Taşra teşkilâtmm yapılması için merkez teşkilâtının ikmali lâzımdır. Merke - »in büyük memurların: tayin edece - ğiz. Bunlar bir komisyon halinde taşra teşkilitmı hazırlıyacaklardır... Japon askeri Pekinde manevralar yapıyor Pekin: 10 (A, A.) — İki günden » Pekin şehri, ağır ve hafif ö in mücehhez Japon garnizo- İM mânevralarma sahne olmak- - Şimdiye kadar hiç bir yaban © devletin böyle bir tezahüirde bu Şianikin: 10 (A.A) — Remi Şef partisi icra komitesi ikinci be- Bütün yesin toplamıştır. de söz e, batipler mili birliğin lehin söylemişlerdir. Kongre üç gün devam edecektir. Polis, bütün ihtiyat Ankara, 10 (AA). Buradak Çin elçiliğine gelen re, Cenubl Çin talgrafa gö- Türkçe ve Ankara, 10 (Tan) — Orta mek - tep muallimliği imtihanma (girerek türkçe, edebiyat grupundan muvaf- fak olan ik mektep muallimlerinin isimlerini bildiriyorum : İstanbuldan: Usküdar 19 uncu lik mektepten Zehra, Beyoğlu 45 inci ilk mektepten Yusuf, 10 uncu mektep » ten Meliha, Kadıköy 85 inci mektep- İten Hayrünisa, İstanbul 31 inci mek- tepten Mesrure ve Hamiyet, Kız mu- İallim mektebi 935 mezunlarından Saadet, Kumkapı orta mektebi be - den terbiyesi muallimi Nuriye, İstan bul Hsesi muallimlerinden Seniha, Sarıyer Rum köy mektebinden Veh- bi, Istanbul kültür direktörlüğünde $ numarada kayrtir Celâl, 10 numa - rada kayrtlı Sabiha, İzmirden: Kemalpaşa Parsa mek- tebinden Sadettin, Bergama merke? mektebinden Rıza, Gazi Paşa mekte- binden Fevzi, İzmir Topaltı mektebin den Lütfiye, Baymdır Kiplek köy mektebinden Rahmi, Karşıyaka Fev- si Paşa mektebinden Müveddet. Afyondan: Dinar içe mektebinden Bürhanettin ve Yümnü, Sinan Paşa köy mektebinden Tevfik, Amasyadan: merkez Pilevne mekte- binden Cevdet, Ankaradan: İnönü mektebinden Cemile ve Besim, Cümhuriyet mek- tebinden Leman, dil tarih ve soğraf- ya fakültesinden Kemal, Gazi Tisesi beden terbiyesi muallimi Faik, BANA merkez mektebinden Faik. Antalyadan: Kurkuteli mektebin- den Faruk, Aydından: Germencik mektebin - den Mustafa ve Mükerrem, Nazilli 5 eylül mektebinden Faruk, Söke Is - met Paşa mektebinden Nuri, Balıkesirden: 6 eylül mektebinden Mükerrem, Bilecikten: merkez Süleyman | eeiktimtem» Birine mentepten Mam har, Boludan: Sakarya yatı mektebin- den Fevzi, Gerede Ziya Gökalp mek tebinden Şadi ve Mengen köy mek- tabinden Neşet. Bursadan: Hacı Ali mektebinden Kemal, Inegöl İsmet Paşa mektebin- den Nefise, Karacabey Şefkat, Çoruhtan: Artvin İsmet Paşa mek tebinden Kadir. Çorumdan: Albayrak mektebin - den Turgut, Osmancık Gemici mekte binden Sadık, İskilip Misakı MW 'mektebinden Sadık, Orta mektep mu alimlerinden Hüseyin, mektebinden- Ortamektep muallimliği imtihanları Edebiyattan muvaffak olan muallimler Malatyadan: Arapkir oOAğmköy mektebinden Mehmet, Manisadan! Turgutlu Cümhuriyet mektebinden Hasan, Niğdeden: Olimhuriyet mektebin. den Hayri, Bor Kemerhisar mekte- binden Vahit, Ordudan: Akpmar mektebinden Rıza, Rizeden: İstiklâl mektebinden Na ci, Tarsustan: Çarşamba Karamanlı köy mektebinden Bürhan, Taflıköy mektebinden Şekip, merkez Sakarya mektebinden Ali, Seyhandan: Adana Namık Kemal mektebinden Necmettin. Siirtten: Merkez mektebinden Ab- dullah, Sivastan: Ziya Gökalp mektebin - den galip, Ki ratı mektebinden Coş YY kun, Altıntaş mektebinden Yusuf, Tekirdağdan: Hacrlbay köy mak- tebinden İlhan, Küçük Manika köy mektebinden Hâkim, Trabzondan: Cümhuriyet mekte - binden Muharrem, Marifet mekte » binden Nevzat, Urfadan: Birecik Fevzi Pas; mek tebinden Mehmet ve Ethem, merkez cümhuriyet mektebinden Hasan LA. tif, Ankaraya şifahi imtihana gelecek olan muallimler 15 ağurtostan itiba- ren Gazi Terbiye Enstitüsünde yatı- rtlacaklardır. İaşeleri ve vol masraf İ ları kendilerine alt olacaktır. Sulh için Verdun şenliklerinde 00 kişi bulunacak Paris, 10 (A.A) — 12 vel3tem- muzda Verdun'da milletler arasında sulh için şimdiye kadar misli görül- memiş tesahürat yapılacaktır. Hü- kümet bu işe üç milyon franktah sis etmiştir. Bu tezahürata, mühim Fransız sahik muhariple- rinden başka, 400 Ingiliz, 400 Belçi- kalı, 400 İtalyan, 800 Alman, iştirak edecek ve ayrıca Amerikadan, Avus- turyadan, Yınanistandan, Polonya- dan, Portekizden, (o Romanyadan, Sovyetler birliğinden, Çekoslavakya a ve Yugoslavyadan da murah - İhas heyetler gelecektir. Yirmi bin kadar ziyaretçi için tertibat almmak tadır. 10 doktorlu, 15 imdat istasi - TAN Vandan: Kâzımpaşa mektebinden yonu tesis olunmuştur. Nizam, 10 mu Bee hafız kıtası, 50 jandarma ve 100 at- Denizliden: Tavas Gazi mektebin: | , ve motosikletli efrat tarafından te- MAHKEMELERDE | e iER Mübaşirle avukat arasında | L gi geçen bir tokat hâdisesi ! Bir bardak su! Şahitler mahkeme kapısı önünde avukatın mübaşire tokat attığını teyit ediyorlar Üçüncü hukuk mahkemesinde, bir karı koca davası görülüyor. Duruş - ma bitmek üzere. Davacı taraf, mahkemeye bir takım fotoğraflar göstererek tam bunların tetkikini İstediği bir sırada, mahkeme mübaşi ri de davacıya yaklaşarak: — Harç parası da vereceksiniz ! Davacı yanmda bozukluk parası almadığını söylüyor. Ve ne yapmak Mizım geleceğini avukata soruyor. Avukat Hayri, para istiyen mübaşi- — Harcı sonra veririz! Diyerek yürüyor. Fakat mübaşir, yakasını br rakmıyor: — Bu parayı vereceksiniz! Sonra. ben sizi nerede bulayım! Diyor. Avu- katla mübaşir arasında yüksek sesle kisa bir muhavere oluyor, akabinde de şiddetli bir tokat sesi duyuluyor. İddiaya göre, tokatı atan Avukat Hayridir. Ayrıca, mübaşire bazı ağır sözler de söylemiştir. Bir avukatla bir mübaşiri, mahke- keme kapılarma sürüklüyen bu da- vaya dün üçüncü cezada bakıldı. Da» vacı mevkiinde, mübaşir Kâmil otur muş, suçlu sandalyasında da Avukat Hayri yer almıştı. Mübaşir Kâmil çok heyecanlı gö- rünliyordu. Avukat Hayri ise, mesle- ginin icabı, soğuk kanlılığını muha - faza etmekte idi, Suçlu avukat, mii. dafnasını kendi yapmak istemediği i- gin vekil tutmuştu. İlk olarak, Veznecilerde arzuhaler. ik eden altmış yaşlarımda, Mehmet dinlendi. Şahit gördüklerini şöyle an Istiyordu: —O gün üçüncü hukukta mahke me dinliyordum. Şiddetli bir gürül - tü-oldu. Mübaşir Kâmilin: — Bana ne vuruyorsun 7 diye ba- Zırdığını duydum. Biraz sonra Avı kat Hayri, yerdeki yırtık paraları topluyordu. Parayı kim yırttığını bil miyorum biribirlerine kliflir edip etmedikleri - ni duyamadım. : Diğer şahit, Aksarayda oturan Na ciye, hâdiseyi tafellâtila anlattı: — Mahkeme esnasmda, mübaşir. davacıdan kaydiye parası istemişti. Davaet on liralık bir bankonottan başka parası olmadığını söyleyince, mübeşir, davacının avukatına yak- Jaştı: — Parayı siz vereceksiniz! Dedi, Bunun üzerine, avukat o hiddetlendi, mübaşire bir tökat vundu. Ben bunu gözlerimle gördüm. — Şahit, hâdisenin saat kaçta ol- k gürült Yugoslav donanması den Nazir, Boldan Zafer mektebin - den Şevki, Çivril 30 ağustos mekte - binden Mahmut, Çal İsa Bey köy mek tebinden Talat, Merkez İsmet Paşa mektebinden Naciye, Kızıl Bölükköy mektebinden Fehmi, Sarayköy Sa - : Birinci mektepten Münire, Ereğli Süleymanlar köy mek tebinden Muzaffer, Yozgattan: Gazi Paşa mektebin» den Aliye, İnönü mektebinden Dür- riye, Akşehir Gazi mektebinden Sabri, Karstan: Lise yardımcı muallimi Ismet, Kastamoniden: Küre cümburiyet mektebinden Muammer, Kırşehirden: Gazi mektebinden Sırı. Kocaelinden: Karamürsel mekte - binden Müjgün, Geyve Kâzm Paşa mektebinden Macit, Gebze Aşağı He- min olunacaktır, Geceleyin Dousm- ont mezarlığında yapılacak ihtifal - de bu en büyük harp ölüsü mezarii- ğı 40 bin mum kuvvetinde projek - törlerle aydınlatılacaktır. Menşe şehadetnamesiz sevkolunan mallar Ankara, 10 (Tan) — Şimdiye ka dar menşe şehadetnamesiz olarak gönderilen mallar için bazı şartlar altında ve bir defaya mahsus olmak üzere şehadetname verilmesi kabul edildiği halde bu hususta hazırlanan talimatname ticaret ve sanayi oda * larma bildirilineeye kadar geçe müddet zarfında menşe şehadetname si almmadan sevk edilen mallar bu- lunduğu anlaşıldığından bahsi geçen talimatnamenin odalara tebliği tari- hine kadar şehadetnamesiz ihraç ©- lunmuş mallar için iki günlük müd - detin iki haftaya çıkarılması Bakan lar Heyetince kabul olunmuştur. , Cezbei man Abdülhamit devrinde, meşhur ta- rihçi Abdürrahman Şeref bir gün; Galatasarayda, ders anlatırken ta. lebesinden biri;; sorar: defa öksürdükten sonra; alt perde. den şu cevabı verir: Alâattin. Merkez Aka koca mektebinden Ay- nihayat, Karamürsel Merdigöz mek- | tebinden Ibrahim, « Sultan Ibrahim, hâşâ deli de- Kütahyadan: Derviş Paşa mekte - | viyeye uğramış bir padişah idi. binden Ibrahim, o £ Ayni talebe tekrar sorar: Pireye geliyor Atina, 10 (Tan) — Bu ayın sonla- rma doğru Yugoslavya donanması - nm Pireyi ziyaret edeceği bildiril - miştir. Yugoslavya dönanması, Du - borwnik kruvazörile dört denizaltı ge misinden mürekkep olacak ve dört gün Yunanistanda kalacaktır. Fransadan çıkan altınlar ME (A.A.) — Radyo ile neş- söylevinde, Vincent Auri- ol demiştir ki: “16 hazirana kadar harice günde 200 milyon altın çıkıyordu. 15 gün i- çinde bu çikış hareketi durdurulmuş ve 1500 milyon altın yeniden memle kete dönmüştür... Bakan, kambiyo gerginliğinin gev şediğini ve milli bankanm iskonto fi- J etini tedrici surette azaltabildiğini söylemiştir. TA İİ HERGÜNBİR FIKRA Tİ İİ İİ İİİ İİ eviye nedir ? me maneviye ne demektir? lürrahman Şeref, düşünür, fa- kat kesdirme br cevap bbulap ve- remyeceğini rına ihsan , şe mföy hrdlu hrdl aa Cenabıhak bu haleti bitön kulları» na ihsan olsaydı, ruyu Ted Bir amerleşe halize ge li İ duğunu söyler mi ? Suçlunun vekili sordu! Naciye, iyice hatırlayamadığı ce - vabıni verdi. Suçlunun ismini mahkemeye ver- diği bir müdafaa şahidi dinlenmesi İ- cin duruşma başka hir güne bırakıl dı. Yunanistana döviz kararname- sine muhalif olarak kambiyo gönderen adam Döviz kararnamesine aykırı ola - ruk İzmir yoliyle Yunanistana kam» biyo göndermekten suçlu Andon Bel la adında birinin dün üçüncü ceza mubkemesinde duruşması yapıldı. Andon Bellanm son derece çekingen bır adam olduğu belli idi. Şüpheli ve mütereddit bakışlarla mahkeme sa- Vonundakileri süzüyordu. Geçen celsede, mahkeme, Andon imzasile Osmanlı Bankasının Yeni- camideki şubesine verilmiş olan 700 ve 800 liralık iki havalenin suretle ri getirilmesine karar vermişti, Dün, bu havaleler okunduktun #onra, reis Bürhanettin suçluya: — Buradaki imzalar, senin midir? Di ye sordu. Andon Bella, daha hava ieye bakmadan: Hayir! Benim değildir! Cevabi nı verdi. Suçlunun avukatı da, onu teyit ederek, hiç hir suretle İzmire veya | Yunanistana havale göndermedikle - rini söyledi. Bunun üzerine reis, An- done istiktapta verdiği ifadenin al- tındaki imzayı gösterdi: Bu imzâ #enin mi? Andon, yine bakmadan, kesti attı —Hayir! Benim değildir! Reis, haklı olarak — Sorsak, hayir diyorsun, bu na- sil sey? Dedi, Adm ne: Hayir! Ha: yatta mısın, hayir!,. Nihayet, suçlu, kâğıdı bir hayli evirip çevirdikten sonra, irtintakta verdiği ifadenin tmdaki imza kendinin olduğunu söy Eyebildi Ret iple — Bir de ikametgâh senedini gös- terin! emrini verdi, Hele şilkür, ikametgâh senedi al- bırdaki imza da kendininmiğ. Bunları birer zapta geçirdiler: Vekâletname zirindeki imzada Dünyada, Okyanuslardan ziyade fırtma olan neresidir diye sorarlar. sa hiç tereddüt etmeden: — Bir bardak su! dur. Diyebilirsi niz. Hepimizi dehşete disüren, bası- mızı döndüren “batıyoruz!,, sandı. ran ve çoğumuzu korkutan fırtına - lar hep bu bir içim suda olur, Onun için bir bardak suyu ufak bir kemi- yet sayıp ta aldırış etmemezlik kâr akıl değildir. Gerçi çoğumuz fırtma- (ları mihimsememek için: — Adam aldırma! Bir bardak su da fırtınadır. Deriz ama hir kaşık su da adam boğmak mümkin olan hal lerde hir bardak suyun fırtınası 9 ka dar ktiçük görülecek şey değildir. Hattâ: — Suyu barlakta!.. Görmeyi bir nevi selâmet sayanların bu ihtiyat. ları da fırtmalı bardaklara kabili tathik değildir. Şimdi biz gelelim yine hir bardak suyumuzun kenazına.. Efendim! İs. tanbulda bir bardak sw gerçekten müsbet ve menfi değeri olan bir ke- miyettir, Bir bardak pis su başımıza bin türlü dert açabilir, bir bardak memba suyu adamm havatımı kurta. nır ve nihayet bir bardak maden sü- yile Kızılay güzel bir & kurabilir. Biz bu bardakları vine şöyle ma- samızm önüne dizip görüşmemize ba kalrm. Istanbulda hir bardak #9 bedava icilir, on paraya, yirmi paraya İçi » ir, hir kuruşa içilir, beş kurusa da İ- çilir. Teneke kovada su satan gezen İ nen on narayn, birar daha düzgün- cesi yirmi paraya, soğuk memba sü tarı bir kuruşa, maden suları da beş kurusa satılıyor. Bardak hep ayni hardak lâkin gel gelelim sw o sw de“ #dir. Sn meselesi sade hardekta do &il insanda da, çelikte de, ağaçta da vardır. Bir ustura alıramız. İvi çıkar. Ayni markarlan hir diğeri kötü çıkar. — Sovn Iyi değil! derler. İnsanım İanyuna mderseniz isinizi kolay gör- dürürsünür. Aksamcı diye yazı yazan ve ta - varmı İmzesıx yazmakta bulan arka» | Asermız bitüm bu anları bırakmış fa Tasdelen suyunun bir bardağı on pa rava satılmak müskün iken meden kırk paraya satıldığını merak edi - yer, © Herkesin bir merakı vardır. Buna hisbirimiz bir sev diyemeyiz. Lâkin Istanbulda su meselesini su vunun bardağını on parava içmekle benimdir, dedi, ilk tahkikattaki ifade | hatletemeviz. Cünkü bardakla de benimdir, dedi! Bundan sonra, vE “su evvelâ asklar Sami mahkeme, kısa bir müzakere netice- | ven nara ite satıldıkca bir nevi içki- sinde, Osmanlı Bankasının Yenicami | dir, Avrunada böyle sulam (sofra şubesindeki iki bonoya atılmış olan | snyu) derler. felerinde maden suyu imzaların biribirlerinin ayni olup ol- | yan veya sarece memba suyu olan - olmadıklarınm ehli hibre marifetile |'yarı vardır. Bu bir nevi tükstür. İŞ tayinine kara vererek, duruşmayı | hatlem veya acmes icmeeği suyu başka gine bıraktı, temindedir. Bu da ancak Terkos ve — | Elmalı sularının temiz ve içilmeye | sali oldızumun resmen temini ve ilâ aile kahildir. Cünkü bütün dünyada ala bardak bar - Yeni bir #filâf Almanyaile Avusturya zi nihayet anlaştılar mı? Paris. 10 (A. A.) — Madam Ta bonis, Osüvre gazetesinde yazıyor: “Italya ile Almanyanın tesbit ede cekleri programm prensip itibarile meri tedbirler kullanılmasma dair olan maddelerin ilgası ve müstemle kelere sit bazı metalebatın ileri sü- rülmesi süretile milletler öemiyeti misakmın yeniden gözden geçirilme- si demek olacaktır. Resmi Avusturya mahafilinden âl- dığımız haberlere göre Italya, Alman yanın Avusturya istatükosuna ria- yet edeceğine kefil olduğunu ileri sü rerek Avusturyayı Almanya ila si- yasi ve iktisadi bir anlaşma yapma- ğa sevketmiş olduğu anlaşılıyor. Vi yana hükümetine göre Italya ile Al manya arasında vicude getirilmiş olan itilâfn zımanı budur, Bu suret le mitteleuropa denilen cermen te- lâkkisi, az çok yeniden tahakkuk sa hasına isal edilmiş olacaktır. Azılı bir sabıkalı Eğirdirde yakalandı Konya, 10 (A-A.) — Evveleş yağ- ma suçundan Konya ceza evinde mevkuf iken firar etmiş olan Fey - zullah adi; bir azılı dağlardan aşa - rak Ispartada köyüne ulaştığı gün jandarmalar tarafından tevkif edil- miş ve Konyaya getirilirken Eğridir musluklarda sey değil, evindeki her» şi musluğu açımen akan su ge - Be e ari bundan dolayı ve ba suların halisliğini temin için de razı olmam. hemmiyet atfeder. Filistinde Yahudi muhacereti bir müddet durdurulacak Londra, 10 (A.A) — Daily He - rald gazetesinin Kudüs muhabiri bil diriyor: Arap reislerine, Ingiltere hüküme. tnin hususi tahkikat komitesi Filis- tin meselesi hakkında raporunu Ve rinciye kadar yahudi muhaceretini durdurmaya karar vermiş olduğu Londradan bildirilmiştir. İyi membadan öğrenildiğine göre bu önümüzdeki eylül â- ymda toplanacaktır. Ayni muhabir, yukarıda bahsi geçen karar resmi bir şekil alır almaz Arapların grevi ve tethiş hareketlerini durduracakla ri ilkve etmektedir. Kudüsün iaşesinden endişe ediliyor Kudüs, 10 (A.A.) — Fevkalâde ceza evinden de camları kırarak kaç | Komiserin karışıklıklara bir nihayet mışsa da bu azılı kaçak, mavzerle - | verilmesi hakkındaki riyle yaralı olarak tutulmuş ve Kon | hiçbir tesir yapmamıştır. aktadır. Salâhaddin GUNGOR yaya getirilmistir beyannamesi Kudüsün i- agesi için korkulmı zi