11 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

11 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5371 CUMURİYETİN REALİZASYONLARI Devlet Hava Yolları 1935 senesi “ haziran ayında Müllt Müdafaa Vekâleti emrinde - teşekkül etmiş olan "Havayolları Devlet İsletme İdaresi” 1935 yılının haziranında Ba- yındırlık Bakanlığına — bağlanmıştır. Devir sırasında bu idarede $ yolcu 2 pilot taşıyan tek motörlü madeni bir F. 13 tipi alman. tayyaresile bir de 6 yolcu ? pilot alan ve üstü bez kapait çift motörlü “Kinz burd” isimli Ameri- kan tavyaresi vardı. Bu pek eski tay- yarelerle muntaram seferler yaptması 'ne imkân olmadığını gören. Bayındı kuruluncaya emretmiş ve n idareye kati ve kestirme direktit vermiştir. — Havayolları idaresi, ilk iş olarak bir çalışma / programı ha. zırlamış ve bu program dahilinde sxğ- dam adımlarla gayeye doğru yürüme- He başlamıştır. Havacılıkta en mühim olan hususlar; yer tesisatr, tayyareler ve telsizdir. Ta- l buna personelin de tam bir intizam iresinde çalışması inzimam eder. Havayolları İdaresi, evvelâ ana ve Sonra da yardımcı meydanlar için esas- h projeler hazırlamış ve bütün dere, tayyare postalarının eri, isteniliyorsa, ayrılabilecek meydanla- rin krokilerini göndermeleri - yazıl. Çok kısa bir zamanda, cevaplarla birlikte gelen meydan plânları, vilâyet- derin de havayollarile ne derece yakı dan alâkadar bulunduğunu göstermeğe kâfi geliyordu. Bir taraftan yer tesisatını kurmakla uğraşırken diğer taraftan de kadronun ikmaline çalışılıyor ve yeni tayyare ve telsir siparişleri için hazırlıklar - yapıı Tayyare -ve telsiz satın alınacağına dair gazetelere ilânlar verildi ve sipa- rişlerin - verileceği - bildirilen tarihte ayyyareler için oturu mütecaviz ve telsizler için de 15 den fazla firma tek- lif vermiş bulunuyordu. Tayyareler arasında yapılan seçim- ic 7 yolcu ve bir pilot taşıyan (Lon- ira - Melburn) yarışını kazanmış 200. zer beygir kuvvetinde, iki Jipsi motöriyle mücehhez, saatte 200 kilo- metre sürat yapan (Dragon Rapid) ti- Pi. 3 yolcu tayyaresi alınmasına ve bun- darın R. L E alcı verici” telsizleriyle techiz edilmesine karar verildi. İyi tayyare kadar, İyi yetişmiş ve hazırlar mış personele de katiyetle ihtiyaç ol Suğunu göz önünde bulunduran idare; yüksek bakanlığın tasvibiyle; tayyare- lerin sipariş edilmiş olduğu (Dihavil. Jand) tayyare fabrikası — atelyelerinde staj görmek; inşaatı takip etmek ve ay- nt fabrikanın uçuş mektebinde; muhte- lf tip tayyarelerle uçarak; uçuş gör- gülerini arttırmak ve yolcu tayyareci. Jiğinde en mühim olan kör (hiç etrafı görmiyen) uçuşu —öğrenmek üzere; 1 İdlareci; 4 makinist ve 4 pilottan mü- zekkep 9 kişilik bir heyet gönderdi. Heyet; $ ay İngilterede kalatak; makinistler stajlarını, pilotlar ve idare- ciler de yçuşlarını; tam bir muvaffaki. yetle başararak; ve milletlerarası pilot ve makinist şehadetnameleri alarak Ha- vayolları için hazırlanmış olan tayya- relerin ve telsizlerin muvakkat — kabul ikmal edip: uçarak mem- iler. Londradan Anka- raya yapılan 16 saat 10 dakikalık uçuş esnasında; me tayyarelerde ve ne de tecrübeleriş Kızılay haftası bugün başlıyor KIZILAYA ÜYE OLMAK motörlerde en ufak bir arıza bile görül- memesi ve çok fena hava şeraiti altın- da yola cevam edilmiş olması; tayya- e ve motörlerin sağlamlıkları hakkın- de tam bir fikir vermeğe kâfi gelmiş- Ankaraya yanıldıktan sonra: 25 Mayısta Ankara ile İstanbul arasında muntazam yoleu seferlerine başlanılmak üzere son hazırlık yabılarak: hüsüsi ni yeular tertin nlunmus ve bu uçuslar. dan da müvaffakıyetli neticeler alın- marştır. 25 Mayıs 936 tarihinde; tarife mu- cibince, sabah saat tam 10 da 4 yolcu ve posta ile Bayındırlık Bakanlığına bağlanmış olan Havayolarının ilk yeni yolcu tayyaresi Ankara / meydanından havalanarak tam zamanında vani 1 sa- 'at 50 dakikada Yeşilköy meydanına in- miştir. Trenle 14 santte- katedilmekte olan mesafeye 1 saat S0 dakikada ul, şan voleular; / tavyareyi / karsılamı gelenlere vcuş intibalarını anlatmışlar ve (Sonu 2. inei sayfada) Türk - İngiliz ticaret ve tediyat anlaşmaları Londra, 10 (A.A.) — Avam Kamara- sında bir mebusun sualine cevab veren B. Runciman demiştir '— Türkiye ile âktedilmiş olan tica, et anlaşması ve tediyat anlaşmasının atbiki, ingiliz hükümeti tarafından gör- mit etmekteyim., NEVYORKTA SICAKLAR : Gölgede hararet 44 derece, ölenler 245 kişi! Nevyork, 10 (A.A.) — Sıcak dalga- ar şimdi şark sahillerini müteessir et mektedir. Hararet gölgede 44 santigrat- tır. Son günlerde bütün Amerikarla 168 kişi hararetten ölmüştür. Halem nehri deki iki müteharrik köprünün demirleri hararetin tesiri ile inbisat et- miş ve kapanamamıştır. Bazı mıntakalarda yağmur yağmış- tır. Fakat Amerika meteoroloji bürosu hararetin yarın daha ziyade artacağını haber vermektedir. Ölenlerin sayısı 245 i buldu Nevyork, 10 (A.A.) — Halihazırda Amerikada sıcaktan ölenlerin mikdarr 245 dir. Sıcağın kasup kavurduğu Nevyorkta liman ve Hürriyet heykeli ULUS ADIMIZ, ANDIMIZDIR. 11 TEMMUZ 1936 CUMARTESİ Son haberler üçüncü sayfamızdadır Muhtelif delegeler hükümetleriyle temas etmek üzere Montröden ayrıldılar Umumi toplantılar puzurtesı günü yeniden başlıyacak Montrö, 10 (A.A.) — Havas ajansı iriyor: Boğazlar konferansı, işlerine devam için pürüzlü meseleler hakkında muh- Bükreşe giden B. Titülesko telif hükümetlerin vaziyet almalarına kadar beklemek mecburiyetinde - kala- caktır. B Tüllerka Ratrre - Üarekel de İngiliz Akdenizden çıkıyorlar Alman tehlikesi daha büyük olduğu için ge- miler şimal deni Sir Samuel Hor'un Avam Kamarasında bir tavzihi İngiltere Akden bu sulura gönderi İngilterenin Akdeniz filosu Cebelüttarık önünde Londra, 10 ÇA-A.) — Akdenizdeki ) Jan gemileri pek yakın bır zamanda ge- fazla kuvvetlerin geri çektirilmesi hak- | ri çekmek tasavvurunda - bulunduğunu kındaki karar hemen tatbik edilecektir. | söylemiştir. 'Ninder” ve “Kornvald” adir — kru: B. Mander, tekrar şu suali sormuş vazörler bugünden İngiltereye hare | tur ket edeceklerdir. Bundan sonra aşağı- İngiltere Hükümeti, kendisini daki harb gemileri de sıra ile ingiliz | tehlikeye düşürmeğe meyilli olmadığını sularına iltihak edeceklerdir: Avuttu- | ilân etmiştir. Şu halde bu gemilerin ralya kruvazörü; Sidney, Suney, Eçils, | Akdenizde bulunmalarının hakiki ga Acaks ve Nev-zeland. kruvazörleri ile | yesi nedir ?,, dört denizaltı gemisi ve dört destroyer. Muhafazakârlardan — B. Peter Mak Donald da şu suali sormuştur Avam kamarasında bir sual aa daana ae Yüçr'de Londra, 10 ÇA.A.) — Avam Kama: rasında B. Mandet sormuş olduğu bir Suale cevab veren Sir Samuel H giliz fil nin bahiş mevzuu olmadığını, ancak hü- kümetin ana vatan sularından ve yaban- unun Akdenizden çekilmesi- cı memleketlerdeki öteki - istasyonlar. dan şimdilik Akdenize gönderilmiş ©- harb gemileri nde lonanmasını değil,; başk görüşmek üzeer Londraya gitmiştir. B. Rendeli, pazartesi günü / sabahı yeni- 'den Montröye dönecektir. Zira, umu ılara pazartesi günü yeniden tır. BB. Litvinof ve Stanley. ile konuştuktan sonra bugün — öğleyin Parise hareket etmiştir, B. Stanley, ine Biliz hükümetinin, gerek yakın şarkta AKDENİZ PAKTLARININ FESHİNDEN SONRA gerek başka taraflarda, mıntakavi pakt lar mümzilerinin irtibat * serbestliğin katiyen menetmek niyetinde olmadığı 'mı B. Pol Bonkura bildirmiştir. Öğrenildiğine — göre Tngilterenin muhalefeti, muhtemel sürette, bilhasas şimal Sovyet filosuna boğarlardan ser- best geçiş vermekten imtina - keyfiye- tinde toplanmaktadır. (Sonu 3. üncü sayfada) İtalya Brüksel ve Montrö konferanslarına gelecek mi? Fransız ve ingili Londra, 10 (ALA.) — Mülletler ce- miyetinin zecri tedbirlerin kaldırılması. 'na karar vermiş olması üzerine Fransa- 'nın Akdenizdeki karşılıklı yardıma mü- teallik olan fransız teahhüdlerinin hü- kümden düşmüş bulunduğuna karar ver. gazetelerinin fikirleri Deyli Telegrat diyor ki: “İtalyanın şimdi Montrö ve Brük ele deleğeler göndermesi ihtimali var: dır. Şimdi Akdenizdeki gerginliğin zaü olması, Fransanım tebliğatı neticesidir... Deyli Meyl gazetesi, bazt gemilerir miş olduğuna dair olan baber Londran | Akıkıul- gekilmesi hakkında şunla- ya geç vakit gelmiş olduğundan bu me- toplanacaklarmış a denizlerde bulunup çekmektedir. 'neden fazla bir zamanı anberi Akdeniz- de bulunmakta olduğu bir. vaka değil- Sir Samuel Hor, şu cevabı — İngiliz donanmasının daha üç: yüz seneden fazla bir müddet Akdeniz- (Sonu 5. inci sayfada) Tihagikere, Şimdi Tüslyeği Avrupaya aid işlerde daha sıkı bir iş birliği yap- mağa çağırmaktadır. — Hatırlardadır. ki Sir Samuel Hor, “Deniz birinci lordlu. #unu kabul etmek iç FİLİSTİNDE VAZİYET Yahudi göçünün durdurulacağı bildiriliyor Londra, 10 (A.A.) — Deyli Herab gazetesinin Kudüs muhabiri, bildiriyor. Arab reislerine, İngiltere hükümeti. 'nin hususi tahkikat komitesi Filistin meselesi hakkındaki raporunu verince- ” ye kadar yahudi göçünü durdurmağa ka- Far vermiş olduğu - Londradan bildiril- miştir. İyi bir kaynaktan öğrenildiğine göre bu komite, önümüzdeki eylül ayında toplanacaktır. Aynı muhabir, yukarrda bahsı geçen karar resmi bir şekil alır al: maz arabların grevi ve tethiş hareketle- rini durdüracaklarını ilâve etmektedir. Kudüs, 10 (A.A.) — Fevkalâde ko. miserin karışıklıklara bir nihayet veril mesi hakkındaki - beyannamesi hiç bir tesir yapmanılıtşır. Kudüsün iaşesi için korkulmaktadır. Kudüste şüpheli bir arabın üstü aranırken