11 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

11 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

Ti TEMMUZ 1836 CUMARTESİ SON DAKİKA ; Monirö konleransı (Başı 1. inci sayfada) Fransanın ve İngilterenin Boğazlar komisyonu — meselesinde — takındıkları Müşterek tavır, umumi anlaşma için bir engel teşkil eylemiyecektir. Fransa ve İngiltere, tayyarelerin boğazlar üzerin. den uçuşu meselesinde de müşterek bir hattı hareket ittihaz eğmişlerdir. Dele gasyonlar türk delecelerinden bu hu- Susta daha kâfi teminat almamışlardır. Fakat, delegasyonlar, bir uzlaşmaya varmak içi» gayret sarfında devam ede- Geklerdir. Nihayet, fransız delegeleri, gerek yakın şarkta gerek başka taraf. Jarda sulhun idamesini temin için ya- pılmış mıntakavi paktlarla birbirlerine bağiı devletlerin irtibat serbestisi hak. kındaki ingilir eörüşü ürerinde B. Stanleyin verdiği teminatr hoşmudluk- la kavdetmişlerdir. Fransız delereleri, Büyük Rritanvanın mıntakavi anlaşma: Jardan bahseden 23 üncü madde ürerin. de bir uzlaşmaya varmayı arzu etmek- e olduğu kanantindedirler. B. Titülesko Bükreşe gitti Montrö, 10 (AA) — B. Titülesko Gün akşam saat 18 de Bükreş'e hareket Balkan devletlerini etmiştir. Hareketinden önce Romanya dş işleri bakanı gazetecilere şu beya- natta bulunmuştur: “— Konferansa aid sebeblerden do Jayı Bükreş'e gidiyorum. Şimdiye kadar alınan neticeleri hükümetime - bildire- ceğim. Boğazlar meselesi ve Katimeri- ni'nin bir makalesi Atina, 10 (ALA.) — Anadolu ajan- bildiriyor. Katimerini gazetesi Yunanistan ka- sının hususi muhabi Mmoyuna tercüman olarak yazdığı maka- Tede ercümle diyor ki: “Bütün güçlüklere rağmen boğazla- rın tahkimi neticelenecektir. Boğazlar tahkim edilmezse Akdeniz anlaşmasının pratik kıymeti olmıyacaktır. Türkiye- 'nin teklifleri Akdenizde umumi emni- yetin gerçekleşmesine fırsat vermiştir. Boğarlar meselesinin haflinden sonra italyalı veya italyasız anlaşma gerçek- leşecektir. Şüphe etmemelidir ki Akde- niz anlaşması ancak - boğazlar işinin hallinden sonra temin edilebilir. Ve bu sayede Avrupanın en nazik meselesi halledilmiş olur. n Akdeniz anlaş- malarını idame ettirecekleri sanılıyor Londra, 10 ÇALA.) — Havas ajansı 'nın diplomatik muhabirinin sandığına göre, Fransanın ve Büyük Britanyanın Akdeniz anlaşmaları hakkındaki kara Fransayı Akdeniz anlaşmalarını Jarı ne olursa olsun balkan memleketleri halen Akdeniz karşılıklı yardım anlaş- malarını idame ettireceklerdir. feshe sevkeden sebebler nelerdir ? Paris, 10 ÇALA.) — Havas ajansının, fransız bükümetinin, Akdeniz anlaşma- Tarını hükümsüz saydığına dair olan ka. rart hakkında bildirdiğine göre, fransız- ların delilleri, İtalyanın, Lokarno dev- letleri toplantısına iştirak edebilmesi ve Avruba ahenginde yerini alabilmesiyle Aalâkalıdır. Esasen 17 haziranda B. E- den Avam Kamarasında, zecri tedbir Londraya kendi tezini bildirmiş ve zec- Fi tedbirlerin nihayet bulması keyfiye- tinin bu tedbirlerin işlenmesini garanti için imzalanmış olan anlaşmaların tabi olarak terkini gerektirdiğini tebliğ eyle- mişti. Bu hafta başlangıcında ise, İtal amentolar - birl konfer Butapeşte, 10 ÇALA.) — Parlâmen. tolar birliği konferansı, İtalya senatosu azâsından B. Mikelis'in raporunu esas tutarak, kollektif göç hakkında aşağı. daki kararları almıştır. 1. — Konferansa, milli grupları, bu- lerine engel olmakta olan ka- yıdların bir ân önce kaldırılması ve bir memleket işçilerinin başka bir memle- kette yerleşebilmeleri için kollektif göç- te bulunabilmeleri imkânının verilmesi i- çin hükümetleri nezdinde teşebbüste bulunmaya çağırır. 2. — Konferans. milletlerarası orga- nizasyonların - ve bilhassa milletlerarası iş bürosunun - bu meseleyi çok büyük bir dikkatle gözden geçirmeleri ve en <kısa bir müddet içinde milletlerarası bir konferans toplamalarını diler. Bu kon- feransın vazifesi organize edilmiş bir ——— —— Milletlerarası Yarın Verdönde büyi Paris, 10 (AA.) — 12 ve 13 tem- muzda Verdön'de, sulh için şimdiye kadar eşi görülmemiş tezahürler yapılacaktır. Hükümet bu i- 4€ üç milyon frank ayırmıştır. Bu te- zahürlere, mühim mikdarda fransız sa- bik muhariplerinden başka, 400 ingiliz, 400 belçikalı, 400 italyan, 800 alman iş- 'tirak edecek ve ayrıca Amerikadan, A- vusturyadan, Yunanistandan, Polonya- milletler arasında ya, Parise kendi kaygılarını bildirmiş ve Fransa, bu görüşünü izah ile kendisi- 'ne cevab vermişti. Fransız - hükümeti, Romanın bu teşebbüsünden ve Fran: 'nın verdiği cevabı Londraya bildirmiş- si. Havaş'ın diğer taraftan tebarüz et- tirdiğine göre, diğer Akdeniz devletle- Ti bu Akdeniz anlaşmalarınn şümulünü ir edeceklerdir. Kıral Edvard tedbirleri kaldıran kararnameyi imzaladı Londra, 10 (A.A.) — Kıral, İtalya- ya karş talınan 7ceri tedbirlerin kaldırıl. ması hakkındaki / karamameyi - irazala- iği g ransının — kararla göç serbestliği ve bilhassa henüz lüzu- mu derecede çalışılmamış olan bölgele- rin iskân edilmesi zam ettikleri siyasal, hukuki, ekonomi' finansal ve sosyal meseleleri umumi anlaşma ile halletmek olacaktır. Devlet- 'ten devlete aktedilmiş olan husı fakların da yapılacak olan bu anlaşma- dan mülhem olmaları temenniye değer, Bu karar, 8 reye karşı 45 reylik bir ekseriyet ile tasvib edilmiştir. Amerika delegeleri aleyhe rey vermişlerdir. Mısır delegesinin, bu kararın - yakın şarka teşmil edilmemesi hususundaki ta- dil projesi italyan delegasyonunun tek- lifi üzerine reddedilmiştir. Anadolu ajansının notu. Türkiye bu konferansa iştirak et ulh için ük tezahür yaprlacak ve Yugoslavyadan da deleşasyonlar ge- lecektir. Yirmi bin kadar siyaretçi için 10 doktorlu 15 imdat istasyonu kurulmuştur. tertibat alınmaktadır. Nizam, 10 muhafız kıtası, S0 jandarma ve 100 ati ve motosikletli asker - tarafından temin olunacaktır. Geceleyin Duomon mezarlığında yapılacak ihtifalde bu en büyük harp ölüsü mezarlığı 40 bin mum dan, Portekizden, Romanyadan, Sov- 3-7 7 Birliğinden, Çekoslovakyadan küvvetinde projektörlerle aydınlı caktır. Çiçerinin cenaze alayı B. Çiçerin. Moskova, 10 ÇA.A.) — Dün Çiçeri. nin cenaze alayı yapılmıştır. - Nâşm yakılma töreninden önce dış işleri ko- miserliği konferans salonunda büyük bir yas mitingi yapılmış ve bütün kor diplomatik bu mitinge iştirak etmiştir. Sovyet Rusya halk komiserleri konse- yi, Moskovadaki elçilikler ve bir çok kurumlar tabut üzerine çelenkler koy- muşlardı. Dış işleri komiserliği içerden ve dışardan bir çok taziyet telgrafları almıştır. Fransanın mali B. Vensan Oriol, son vaziyet hakkında radyo ile neşredilen bir nutuk verdi Paris, 10 (A. A.) — B. Vensan O. riol, mali vaziyet hakkında dün memle- kete hitab ederek ve telsizle neşrolunan bir nutuk söylemiş ve demiştir ki: '— Hükümet, milleti kendi nefsine olan güvenine yeniden sahib olmağa ça- #ırmış ve o, bu daveti dinlemiştir. Mali vaziyetin açıkça izahı, âni bir u. yanıklık husule getirmiştir. Millet, ken. lâmetinin gene kendisinde ve ken- disinin hareketine bağlı olduğunu idrâk Kambiyolar, ucuzlamış ve Fransa bankası, hükümetin daveti üzerine, ge- çen mayısta yüzde altı olan iskonto fi atını yüzde üçe indirebilmiştir. Bu hâ. diselerin / aksülâmelleri, — memlekette çinden vukua gelen bir kalkın- a süretinde tecelli etmiş ve bu kalkın. ma esham borsasında tesirini - göster. Yeni hazine bonoları ihracından bah. seden B. Vensan Oriol, bu bonoların '€n zengin tasarruf sahiblerinin olduğu gibi en naçiz tasarruf “sahiblerinin de iştirâk etmeleri lâzım geldiğini söyle- miştir. B. Vensan Oriol, sözüne devamla ye. ni hazine bonoları ihracının gösterdiği muvaffakıyetin devlet eshamı fiatları. 'nın yükselmesini, kambiyoların salâh bulmasını, para kirasının ucuzlamasını intaç etmiş ve bunun üzerine ticaret, endüstri ve tarım Âlemlerinde maliyet fiatının bir mikdar ucuzlamış olduğu. 'nu söylemiştir. vaziyeti Finans bakanı B. Vensan Oriol B. Oriol, bu ağır vazifeyi ifa ederken kendisine yardım edecek olanlara şim- diden teşekkür etmiş ve Fransaya yar. drm etmek, sulha hizmet etmek demek olduğunu beyan etmiştir Bakan sözlerini şu suretle bitirmiş. tir: '— Dünya karşısında manevi kuvve. timizi gösterirken öteki milletlerden e- konomik kargaşalığa bir nihayet verme derini, yeni bir nizam kurulmasını ve milletleri harab eden ve onları birbir. — leri üzerine saldırtan ekonomik ve malt mücadelelerle gümrük mücadelelerini artık durdurmalarını istiyebiliriz.” “— 15 hazirana kadar dışarıya günde 200 milyon altın çıkıyordu. 15 gün için. de bu çıkış hareketi durdürulmuş ve 1500 milyon altın yeniden memlekete dönmüştür. giriştiği taahhi lantıda B. Salengro, sair günü senatoz da asayişi temin etmek ve heel fabri- kaların işgaline bir nihayet vermek i- çin girişmiş olduğu teahhüdleri yerine getireceğini söylemişti M. Salengro, bundan böyle her an. daşmazlıkta biribi, süllerine başvurulacağını ardısıra hakem vi söylemişi Sendikaların faal azâsı tarafından ya- pilacak uzlaştırma / teşebbüsleri, pat- ron ve isçi tarafından seçilen delere- lerle parlamento azâlarının teşebbüsle- ri ve bundan sonra gerekirse polisin de yardımı ile hükümet kuvvetlerinin mü- dahaleli İç işler bakanı, hükümetin gerekir se polis ve jandoçma kuvvetlerine de batvuracağını, yalnız bu kuvvetlerin si- lâh kullanmamaları için:talimat vere- ceğini ilâve etmiştir. SĞ eee li Ki üüi iyorlar Paris, 10 (A.A.) — B. Salengro'nun vermiş olduğu izahlardan sonra sol ce- nahlılardan — bir memlekete hitaben bir beyanname ney- retmeğe karar vermiştir. Bu beyanna- me, bugün kaleme alınacaktır. delegasyon, — bütün R. Sale lâyetlerin n bitmediği vi- ilerini kahul edecek Paris, 10 (A.A.) — B. Salngro, gre- vin henüz sona ermemiş olduğu depart- manlar valilerini kabul edecektir. Ba- kan .salı günü senatoda yaptığı beyanat - ki parlamento sosyalist grevi ile sol cenahlrlar delegasyonu tarafından tas. vib edilmistir - mucibince valilere tal mat verecektir. Şurası kayda değer ki kuvvete baş- vurmamak için bütün uzlaştırma teşet büslerinin suya düşmemesi lâzımdır. Grevcilerin sayısı Paris, 10 CA.A.) — Bütün Pransada grevcilerin “mikdarı; 75.599 u bülmak- tadır. Fransız sol delegasyonlarının toplantısında B Salengro, senatoda grevler hakkında dleri - teyid etti İç İşler Bakanı B. Salengro Çinde dahili harb bertaraf ediliyor mu? Buradaki Çin elçiliğine gelen bir tel- grafa gör: mensub bir çok kumandanlar tayyare ile Nankine gelerek çin hükümetine (l tihak eylemişlerdir. cenubi çin kuvvetlerine Cenub orduları şeflerinden General 'Yu Han M6'n da Nankine gelmiş bu- Tunmaktadır. General Yu Han Mo'nun kurmay rei. si ile Han Hun gönderdiği bi Kanton hükümetine telgrafla cenub kuvvvet- lerinin Nankin - kuvvetlerine karşı te. şebbüs edecekleri her hangi bir taarruz hareketinin doğuracağı fena neticelere dikkati çekmiştir. Umumi kanaat, cenub kuvvetleri ku. mandanlarının bir kısmının Nankin hü. kümetine karşı göstermiş oldukları bu hareketinin Çinde yeni bir dahili muharebeyi bertaraf etmiş oldu- u merkezinddir. (A. A.) Nankin, 10 ÇA, A.) — Kuomintang partisi icra komlesti ikinci umumi he. yeti toplanmıştır. Bütün hatibler milli birliğin temini lehinde söz söylemişlerdir. Kongre üç gün”devam edecektir. Polis. bütün ih. tiyat tedbirlerini almıştır Habeş - çeteleri Cibuti trenini soymak N istediler < / Roma, 10 (A.A.) — Resmi bir teb iz. habeş çetelerinin yiyecek ve içecek yüklü iki treni yağma etmek maktadi- le bu ayın altısında Adisababa ile Ci- buti arasındaki demiryolunu ve telgraf 've telefon tellerini kesmiş olduklarını ——— lirmektedir. - Laşaddas — garnizonu müfrezeleri hemen işe karışarak bütün gece devam eden bir muharebe yapmış- lar ve habeşleri ağır zayiata uöratmış. lardır. Lekempi hâdisesi ve italyan mahfilleri Roma, 10 (ALA.) — Salâhiyetli mah- filler, Habeşistanın vaziyeti hakkında telüş uyandırıcı haberlerin neşredilme. #inin İtalya aleyhine çevrilmiş bir ma. 'nevra olduğunu söylemektedi Bu mahfiller, öte taraftan, Lekempi tecavüzünde ölenler mikdarının resmi tebliğde ziktolunan miktarı yani dördü geçmemekte olduğunu ilâve etmekte dirler. Brezilya ordusunda Ehemiyetli bir komünist şebekesi keşfolundu. Rio- de- Janciro, 10 (ALA.) — Rio- de-Janeiro yakınında bulunan bir piya de garnizonunda çok ehemiyetli bir ko- münist kurumu meydana çıkarılmıştır. Polis, içlerinde bazı küçük - subaylar bulunan 18 asker yakalamıştır. Komü- nistler, geçen ikinci teşrinde bir ihti- Tâl hareketini bastırmış olan bir subayı öldürerek harekete geçmeye hazırlan. makta idiler. Yapılan tahkikattan anlar şıldığına göre, tahrikçiler, S20 Polo garnizonu ve bazı cenub şe 'leri ile temasta bulunmuşlardır. Rio- de.Janciro polisi, şimdi hapishanede bulunan eski komünist vali Pedro Er- nesto'nun eski sekreterini yakalamıştır. komünist Fransa olimpiyadlara girecek Paris, 10 (A.A.) — Parlâmento, Ber lin olimpiyadlarına iştirak edebilmesi maksadiyle fransız olimpiyad kor sine bir milyon frank yardımda bulu. nulmasını iki reye karşı 528 revle kar bul etmistir .