13 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

13 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

13-17-9806 TA Almanya * Avusturya yakınlığı Avusturyanın iç siyasası değişmiyecektir, Habsburg hanedanının gelmesi dahili bir (Başı 1 incide) “Avusturya yurtseverliğinin gaye » leri değişmemiş olduğunu kaydeden bütün Avusturyalıları kuv - i vatansever cephesinin emri- ne Amade kılmaya davet eylemiştir. Fransanın endişeleri Paris, 12 (A.A.) mahafli, Alman, fm tefsir etmekte çıkarmaktadır. 1 — Bu itilâfname, şimdiki halde ber türlü harp tehlikesini ortadan kaldırmaktadır. 2 — Tilâfname, Berlin ile Roma arasında her türlü anlaşmamazlık se beplerini de ortadan kaldırmktadır. 3 — Bu sebepten doly Fransa, Almanyanın yeniden Lokarno misa- ki ahkâmmı ihlâl etmesi takdirinde Italyanm ona müxaheret etmesinden korkabilir, 4 — Bu itilâfname sayesinde Al - manya, nazarlarını başka meselelere ve meselâ Danzig ve müstemlekeler meselelerine çevirebilir, 5 — Bu itilâfname, yeni bir mitte- Iöropa vücüde getirmekte olmak iti- barile çok ciddi neticeler tevlit ede- bilir, Alman muhibbi nazırla kabineye alınıyor Viyana, 12 (A.A.) — Doktor, Gla vise Von Hortsanar devlet nazırı ve Gurido Chmidt'e Hariciye müsteşa- rı tayin edilmiştir. Dr. Von Hortste- Ban, Münih Üniversitesinde paye sa hibi olup Alman muhibbi ve katolik tir. Şimdiye kadar devlet arşivlerini idare ediyordu. Kendisi 54 yaşmda - dır, Sehmidt'e gelince, 37 yaşında o- lup vaktiyle Paris sefareti müsteşar Jığında bulunmuş ve 1928 den beri riyaseticümhur umumi kâtipliğii yap mıştır. Devletin himayesi hakkında bir kanun neşrediliyor Viyana, 12 (A.A) — Salâhiyettar inahafil, yeni Alman - Avusturya itilâfmın Avusturyanm İç siyasasın da hiç bir şeyi değiştiremiye : yan etmektedir. E melln Nasyonal Sosyalistlerin faali- yetlerine set çekmeğe şiddetle azmet olduğunu ilâve etmektedir. Bugün “devletin himayesi,, ne mü tesllik yeni bir kanun neşredilir ve bu kanunun her türlü mefsedetkâra- etlerin tenkilini ve bühassa AAnehluss lehindeki her türlü propa- gandalarn menihi natık olacağı ah- ber verilmektedir. Habsburgların saltanat makamma gelmeleri meselesine gelince, bu me- gelenin tamamile dahili bir mesele 0- lacağı ve mlünakaşa mevzuu teşkil €- demiyeceği söylenmektedir. Söylendiğine göre, Avusturya, mü teveffa Başvekil Dolfus tarafmdan çizilmiş olan yolu takip etmekten başka birşey yapmamaktadır ve bu yol Almanya tarafından tasdik edil miş olan prensiplere istinat edil mektedir, Avusturyada devletin müdafaası Viyana, 12 (AA) “Devletin müdafaası, hakkında bugün neşre- dilen yeni kanun, Çekoslovakya ve Isviçrenin en son kanunlarından mül hem bulunmaktadır. Bundan sonra aşağıdaki hareket - ler ceza tehdidi altmdadır: 1 — Nizamsız teşekküllere ve Ya - hut hükümet aleyhtarı birliklere iş- tirak, 2? — Katil, silâh kullanarak hırsız hk, yang ve smme emniyetine kar © suikastler, Yarı resmi Avusturya itilâ- ve şu neticeleri (TAN) ın Polis Romanı; 28 Kapı 3 — Telgraf hatlarının tahribi ve münâkale ve muhabere yol ve Vası - | talarınt baltalama, 4 — Telsizle kaçak neşriyat yap - mak, 5 — MI mi yarak gaz silâ 6 gaz kullanılması, 7 — Avusturya dürümü hakkında ki yabancı efkârrumumiyesi üzerine müsait olmıyan tesir yapmaya matuf olarak kulaktan kulağa propaganda 8 — Avusturya zararına olarak gizli istihbar hizmeti işletilmesi, | Yakın zamanda umumi af ilân edilecek Berlin, 12 (A.A) — Hariciye ne- İ zareti amina söz söylemeğe salli. yettar bir zat Almanya - Avusturya Jitilâfmdan tevelllit “edecek müsbet tedbirlerin ne olacağı hakkında dün akşam kendisine sorulan bir suale cevap vererek, Almanyanın gazete - lerdeki kalem münakaşalarma niha- yet vermek ve icbında bu gibi müna kaşalarda bulunan gazeteleriatil ve İya ilga etmek tasavvurunda olduğu nu söylemiştir. Mumaileyh söylediği De göre, şimdiye kadar Avusturyaya İ gitmekte olan her Almandan alinan bin mark resim, pek yakmda kaldı- rılacak ve turizm hakkında bir İtilâf akdi için müzakerelere girişilecektir. Almanya ve Avusturya hükümetleri, mümkün olduğu kadar yakm bir za. manda affı umumi ilân edeceklerdir. Almanya dahilinde Avusturya aleyh tarı her türlü propagandaya nihayet verilecektir. Avusturya muhacirleri toşkilâtla rubu teşkilâtın azaları memleketleri ne dönmeleri imkânı verileceinden, bir surette feshedilmiş ola- dafaaya matuf olma arı depoları teşkili arkasında bir cinayet! — Bu onunla ikimiz arasında bir &rdir, onun için söyliyemem. Maznun bu son sözleri gayet sert bir sesle ve tavırla söylemişti. Bu tavtr, evvelki suallere verdiği cevap- | lardan temamile başka olduğu İçin herkes, bu hususta bir şey söylem!- Yeceğini anlamakta gecikmemişti ve Xavier Guillet: — Işte, dedi, hareket noktamiza dönmüş bulunuyoruz. Yani, karşı - mızda bir çıkmaz sokak var Ayni akşam, adli polis direktörü Müddelumumiyi telefonla arıyordu: — Siz misiniz, Mösyö Brossard? — Benim. Ne var? Itiraf etti — Hemen hemen. Fakat hiç Michel Herbert - Eugene Wyi ehemmiyetli değil. Leprince fikrimi kabul etmemekle beraber, Passevi- âres'in katil olduğuna eminim, — Leprince onun katil olduğuna inanmıyor mu? — Yani Passeviâtes'in bir de ş6- riki cürmü olduğunu, bunun .da maktulün karısı olduğunu zanneği - yor. — Yanlış. Madam Viğnon - Mar- cellet masumdur. — Değil mi? Ben de öyle düşünü- yorum. — Hem yalnız masum olan o de- gil, Passeviöres te masumdur. İ — Ne, lütife mi ediyorsunuz? | — Ket'iyyen. Biliyorum ki siz Genel tezahürleri bozmak için mesele . addediliyor Almanya ile Avusturya arasındaki yeni anlaşmayı izah eden Almanya Propaganda Nazırı Dr. Göbels Mussolini ile Şuşnig arasında telgraflar Roma, 12 (A.A) Avusturya Büşvekili Şumig, Avusturya Almanya itilâfının imzalanması mü- nasebetile Düçeye aşağıdaki telgraf- nmeyi göndermiştir: “Bu fırsattan bi mi olan şal ostluk hissiyatımı bir İ kere dahü tekrar eder ve zât'detlet lerile tamamiyle mutabık kalarak Ro ma itilâfları esasina istinat eden me sal birliğine devam edeceğimi temin ederim. Mussolini, vermiş olduğu cevapta Roma itilâflarına telmih ettikten son ra şu sözleri ilâve ediyor: “Akdetmiş olduğunuz itilâfnnme Avrüpanm ve Tuna havzasmdaki dev etlerin ihya ve imarı bakımından Tevkâlâde mühimdir... Kollektif emniyet aleyhi Paris, 12 (A.A.) — Avustur. Almanya itilâfmdan hahseden Popu- laire gazetesi diyor Kİ: “Bu itilâfname haddi zatında ga - yet dürüst bir akittir, Fakat bu iti lâfname, Milletler Cemiyeti ve kol - lektif emniyet aleyhine tevcih edil » miş bir taarruzun ilk morhalesi ve Italya, bu taarruza bütün kuvve le yardım etmek emelindedir.. iade pek sami Yunanistanda müthiş sıcaklar başladı Atina, İZ (Tan) — Sürekli yağ” murlardan sonra Üç gündenberi $id- detli sıcaklar başlamıştır. Dün, göl- | gede hararet derecesi 35 4 bulmuştur. Serezden gelen telgraflarda, © civar | da sıcaklığın 41 dereceye çıktığı bil- | dirilmektedir. Açık yerlerde harare tin derecesi daha fazladır. Suzanne Blum'un suçlu olduğuna ka» nisiniz, — Tabit. Hem bunu ispat ta ede- rim, — Adli bir hata yapmış olursunuz. | — Siz de bir masumu mahküm et- Hirmiş olursunuz. — Cinayetin tetkiki mahallinde | yarm olacak değil mi? — Evet.. — O halde azizim Brossard, baka- Irm kim haklı olacak? — Evet kimin haksız olduğunu da göreceğiz. İ Müddeiumumi ile adli polis direk- törü telefonla görüşlrlerken, Mösyö Vignon - Marcallet'nin evine, olduk-| ça garip bir adam miracaat ediyor du. Bu adam şık giyinmişti. Balık e- tindeydi. Etrafa Jâvanta kokuları neşrediyordu. Hizmetçi, bu adama madam kim. seyi kabul etmiyeceğini söylemişti Fakat o: — Matmazel diyordu, maalesef ısrar etmek mecburivetindeyim. Çok N NOTLAR Makas hazretleri Dün, Istanbulda biri öğleden ev - vel, biri öğleden sonra çıkan iki re -| fikimiz arasında bir hâdise oldu, Hâ dise şu: Oğleden evvel çıkan arkadaşımız, evvelki gün, Sivastan, hüsüsi müha- birinden aldığını söylediği bir habe- ri neşretmiş, fakat isimleri kasten tahrif ederek, Öğleden sonra çıkan arkadaşımız da, bu haberi, ötesini beri ederek, derleyip toplamış, sütunlarına geçir. miş, Dün, öğleden evvel çıkan arka» dasımız “bir cürmümeşhut,, ser lev. hası İle: — Bu havadis bizimdi, bizden ak dılar, Isbati de şu ki: biz isimleri tah rif etmiştik; onlar da aynen öyle vaz mışlar, Halbuki asıl isimler sunlar- dır. Matbuat haysiyeti denen bir şey vardır. Böyle şeyler yapılmaz! diye öğleden sonra çıkan arkadaşı. İ mına çıkışıyor, Öğleden sonra çıkan arkadaşımız İ da: — Vaktile sana “Bartin, gazetesi de aynen böyle oyun oynamıştı. Hem İ tencere dibin kara, seninki benden kara... Sen de sabah gazetelerinden havadis alıyorsun, Diye karşılık veriyor, i Ben buna bir şey ilâve edecek de» İ gilim, Çünkli, her İki refikimizin, bi- ri öğleden evvel, biri öğleden sonra çıkan iki arkadaşımızm da hakları var, Yalnız, sunu söylemek terim İki, matbuatımızın hali hakikaten açık Iıdır. Hemen herhangi güzeteye bak- inde, Avrupa gazetelerinden İ alınmış « pek tabii olarak mehaz gös“ terilmiş makaleleri hariç tutuyorum- ve burada Türk muharrirlerinin pe- İkiiâ yazabilecekleri şeyler görüyo » rum. Meselâ ktçük fıkralar, röpor- tajlar, eğlenceli yazılar, hikâyeler gi- bi, Bunlardan başka, yine hemen her gazetede, yabancı gazetelerden alı » nan sürü İle resimler ve devamlı, se- ri halinde karikatürler görülüyor. |! vok.? Bu suali ben birçok kereler tanı - dığım gazete sahiplerine sordum. He men hepsi bana: | — Yok. Nerede? Göster de ala - | tem? Diye cevap verdiler, Ve herkes ay ni şekilde cevap verdiği İçin, gayet tabii hiçbir yerde eser neşretmesi imklinr olmıyan bu kabiliyetleri gös teremedim. Hakikat şudur ki, “makas,, deni « len matbuat belâsı ortada dururken, bir matbuat disiplini kurmanın im- kâmı yoktur. Fikret ADİL Mançuride | Hududu geçen Japon askerleri bırakıldı Moskova, 12 (A.A.) Dışişleri balk komiserliği, Japon blytk elçisi Ohta'nın 1 temmuzdaki iti vas tale bine cevaben, Mançuri istasyonu ci « varında 28 haziranda Sovyet arazi. sinde tevkif edilen 4 Japon sivari ne İerinin geri verilmesi için mahalli ma kamlara emirler verilmiş olduğunu bildirmiştir. Bu hususta yapılan tah kikat, bu dört askerin bilmiyerek I geçtiklerini tespit etmiştir at madam kimseyi katiyyen yeceğini bildirdi, Adam bir saniye düşlindü. Sonra sebinden şık bir cüzdan çıkardı. İçin- den bir kart vizit alıp üzerine alelâ- cele, bir altın kalemle. bir şeyler yaz. dı, ve bir yüz franklık banknotu hiz- metçi kiza uzatarak; | — Bütfen, dedi, kartı madama ve- rir misiniz Les, güzel bir hizmetçi ölmesini bilen bu şık adama güldü ve: adamm sizi kabul etmesi için elimden geleni yapacağım. Fakat. Diyerek ona çapkın bir gülüşle baktı. Adam iğildi. Gitti, Fakat madamm kapısını vurma dan evvel, elindeki karta baktı. Uze-| rinde şu isim vardı: Tom Merrox Detektiv Paris husus polis müdürü Ve altma ları “azmıştı: Gav de Passeviers tarafından: j 6 aa Yedikule Lâstik fabrikası dün tamamen yandı Zarar miktarı 50 bin liradan fazladır, ateşin sebebi kat'i olarak anlaşılamıyor BAŞI 1 Fabriku direktörü makineleri temizlemek Üzere birkaç amelenin alıkonulması polisten müsaade alınmıştır. Bu a- meleler, ambalaj kısmında ve maki-| Bizde resim ve karikatür yapan mı| ne dairesinde temizlikle meşgul ol -| miş muşlardır. Yangın, tam saat 16 yı 10 geçe ve makine dairesinden çıkmıştır. Derhal dışarı fırlıyan ameleler, bekçi ile beraber hâdiseyi karakola haber vermişlerdir. Itfaiye yetiştiği taman, ateş binayı sardığı İçin etra- fa sirayet ihtimalleri, gözönünde bu. lundurularak icap eden bütün ted - birler alınmış ve söndürülmesi işine başlanmıştır. Yangının tamamen sön dürülmesi 10.5 a kadar sürmüştür. Ambalaj, imslâthane ve yazihane kısımları kurtarılabilmiştir. Yangın neden çıktı? Yapılan ilk tahkikat; ateşin hastl ve neden çıktığı hakkında kat? bir neticeye vardırılamamıstır. Yangı « nm kazan patlaması yüzünden çik- tığı ileri sürülmüş, bazı kimseler de fabrikadaki amelelerin benzin devo- su civarmda sigara İçtiklerini iddia etmişlerdir. Fakat, bütün bunlar henüz teey | yüt etmemiştir. Fabrika binası 'le içindeki esya ve makineler sigortalıdır. Bina, Ka- ra Ahmet ve şeriklerine aittir. Lâ; tik şirketine kira ile verilmiştir. Zar rar miktarı 50 bin lira kadar tah - min iştir. Hüdisede kast olması ihtimaline karşı, tahkikat derinleştirilmekte - dir. Polis, fabrikada çalışan 10 işçiyi dün sorguya çekmiştir. bunların içe- risinde Menekşe. Meliha, Cemile, ve Gillizar İsminde dört te kadm var dır. Cemile, çalıştığı verden su İç - mek şarı çıktığını, bu sırada Lea madamın odasma girip de kar- tı öna verince, hanımı: — Gelsin! Dedi, ve adam içeri girdi, hizmet. çinin çıkmasma kadar «fren derin bir reverans yaparak selâmladı ve madam Vignon - Marcellet ona: — Oturunuz, Deyince oturdu. Genç dulun yüzü ağlamaktan ve ıykusuzluktan sarar. mıştır. Adam: — Madam, dedi, size en derin ta- ziyetlerimi bildirmeme müsaade edi: | NİZ — Teşekklir ederim.. Siz Mösyö Passevieres'in bir dostu musunuz? — Her halde, yapınış olduğum te- şebbüs, onun en sadık dostlarından birisiymiş gibi telâkki edilmemi is pat edecek mahiyettedir. Dul kadın hayretle bakıyordu: — Anlamıyorum mösyö, dedi, o nun tarafından mı geliyorsunuz? — Hemen hemen madam, çilnkü ona çek mühim bir hizmet etmek va- zİyetindeyim INCIDE yangın yerinde dolaşıyor alevle karşılaşarak hemen arkadaş. hususunda |larına haber verdiğini söylemekte - dir, Bu arada fabrika müdürü Rüş « tünlin de malümatına paliracaat edil ir, | Fabrika müdürü ne.diyor? Fabrikâ müdürü Rüştü, dün ken- disile görüşen bir muharririmize şun ları söylemiştir: “— Yangıım neden çıktığını gör- mek çok güç.. Elektrik kontağından çıkmış olmasma ihtimal verilemez. Çünkü, kablo yeraltmdan geçmekte» dir, Fabrika çalısmadığı için kaza - nın patlamasma da imkân yoktur, Yanan kimyahane kısmında ise par- layıcı maridelerden hiçbirisi mevcut değildir. Fafrika dahilinde sigara iç- | mek kat'i şekilde Yasak olduğu icin sizara atılmasına da imkân yoktur.,, Fabrikanın yanması ile burada çi lişan 200 kadar amele açıkta ka lardır. Yangının hakiki sebebini, tah kikatm afma göre, belk in öğrenmek kabil olabilecektir. — > Selânikte şüpheli bir yabancı Atina, 12 (A.A.) — Yunan em niyet teşkilâtı Selânikte Doktor Lo dovik Pesler isminde bir Sırbt, vazi- yetini şüpheli görerek yakalamıştır. Amerika ile Sovyetler arasında anlaşma Moskova, İZ (A.A.) — Dış işleri Komiser vekili Krestinski ile Ameri- kan Birleşik devletleri maslahatgüza rı Henderson 13 Temmuz 1035 de Sovyetler Birliği ile Amerika Birle » şik devletleri arasında imzalanmış o lan ticaret anlaşmasını bir yıl daha temdit eden notalar teati etmişler « di — Fakat o halde he diye bana mü- racaat ediyorsunuz? — Zannedersem de Passevicres'in akibeti, sizi de alâkadar etmektedir. Genç dul titredi: — Şüphesiz mösyö... Kocamın kur- ban olduğu bu faciaya uzaktan ya *« kından slâkadar olan herkesle alâka darım. — Mösyö de Passevleres de alâ- kadar. —Evet.Yani mösyö de Pessevleres in uğradığı feci İthamdan kurtulma- sına yardım mı etmek İstiyorsunuz? — Belki de madam. Hattâ d'yebi- ürim Ki ve şayet siz arzu ederseniz, omu bu İthamdan kurtarabilecek ye- güne adam benim Genç dul detektivin yüzüne baka- rak dedi ki — Benim kadar hiçbir kimse haki- katin ortaya çıkmasını, ve tahkikatın bir an evvel bitmesini istiyemez tArkas madam, Mösyö bilvasıta ar)