13 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

13 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. No: 5373 Gündelik PARLAMENTOLAR KONFE- RANSININ BİR KARARI kovalıyan Avrupa, daimi buhran akseleri namıyan bir adam — manzarasını gösteriyor. Milletler ” sosyetesinin türlü meseleler karşısında göster - e ruhi sebeplerini Aarayarak ona göre bir tedbir araş. tırmaları ve Avrupa milletlerinin müşterek malı olan garp kültürü- nün inkisafma çalışmaları icabe- derken her milletçe kabul edilebi- lecek radikal esaslar bir tarafa bı- rakılarak zaten esmekte olan em- niyetsizlik havasını milletler ara- sında ziyadeleştirecek bazı karar- lar verildi görmekteyiz. İşte bu kerre Budapeştede parlamen- tolar konferansının verdiği bir ka- rar bu zümredendir. Parlamento- lar konferansının verdiği kararlı tamamiyle hususi ve aslâ siyasi mahiyeti olmamakla beraber Avrupa siyasi havasında böyle bir cereyan Davanın mahiyeti şudur: Av- artık taşkın bir nüfus ke - aafeti vardır. Şu hale göre nüfusu çok olan memleketler nüfusu az olan memleketlere bütün -milli hukuk ve salâhiyetlerini haiz ol mak şartiyle muhacir gönderme- lidirler Tlk bakışta çok insani gi bi görünen bu kay xrın her şeyden htiraslar uyan. Bir asırdanbe idealistlerin laboratuvarlarındı lenen (Milletler Cemiyeti) nin bile binlerce müşl laştığı şu sırada gene Cemiyetinin ve milletler lışma bürosunun sevk ve le bu işin nasıl tahakkuk edebile- ceğini düşünmek bile mümkün de- gildir. Her / şe; * tahakkuku milletler - cemiye milletler üstünde bir iradesi olma- #a ve her türlü siyasi nüfuzlardan uzak bulunmağa / mütevakkıftır. Milletler Cemiyeti bu iş için ha- zırlanmaktan henüz daha çok uzaktadır. Aynı zamanda böyle bir hareket dünya sulhu bakımın. dan da tehlikelidir. Çünkü: Cihan barışını mümkün kılmak için her #eyden önce yurdda sulhu - temin etmek lâzımdır. Halbuki - bugün- kü umumi ve hususi devletler hu- kuku esas ve prensiplerinden büs- bütün başka ve yepyeni bir pren- tatbikini yurd sahibi millet- ları ne ye kadar kabul edecektir? Daha doğrusu bu fikir milletle- rin hâkimiyet hakkı ile ne derece- ye kadar telif edilebilir? Hiç şüp- he yoktur ki: Budapeştedeki par- lamentolar konferansının bu ka - rarının ameli bir kıymeti yoktur. Ve bizi de hiç bir bakımdan ilgi: lendirmez. Yalnız biz her milletin doğrudan ©* < vekillerinin toplanmasından teşekkül eden bu nevi samimi ve hususi konferans larda bugünkü hasta Avrupanın derdine çare bulacak radikal ted birler ve reel kararlar verilmesin: bekleriz. Bugünkü realiteye uygun olmiyan şeyler ancak akademiler- de konusulmalıdır. N. A. KÜCÜKA Avusturya - Almanya ULUS ADIMIZ, ANDIMIZDIR. İtalyanın vaziyeti Yeni anlaşma Avusturya iç | İtalya, Avrupa işlerine ne politikasını değiştirmiyecek şartlar altında karışacak ? Viyana, 12 ÇAA.) — Salâhiyetli mah- filler, yeni alman - Avusturya anlaşma- Ssının Avusturyanın iç sıyasasında hiç bir şeyi değiştiremiyeceğini bildirmek- tedir. Bu mahfiller, hükümetin nasyo- 'mal - sosyalistlerin - faaliyetlerine sed çekmeğe şiddetle azmetmiş olduğunu ilâve etmektedir. Bugün “devletin korunması" na mü- teallik yeni bir kanun neşredeceği ve bu kanunun her türlü fesader çalışmaların durdurulmasını ve bilbassa Anşlus le . hindeki her türlü propagandaların me- nini natık olacağı haber verimektedir. Habsburgların saltanat / makamına . Te - a. Tei &. Fon Pipen gelmeleri meselesine gelince, bu mese- lenin tamamile dahili bir mesele olaca Bi ve münakaşa mevzuu teşkil edemsiye- ceği söylenmektedir. B. Dolfus tarafından çizilmiş olan yoldan yürümekten başka bir şey yap - mamaktadır ve bu yol Almanya tara - fından tasdik edilmiş olan prensiplere dayanmaktadır. Halledilmiş veya halli kararlaşan meseleler Viyana; 12 ÇA.A.) — Şuşniğ ile Von Papen tarafından evas bakımında: de a ilerdeki konuşma! ledilmesi kararlaştırılmış olan mesele. ler arasında ezcümle şunlar sayılmak- tadı 1 — Önce bildirilmiş olan takyidat dahilinde olmak üzere genel af. 2 — Almanyadari Avusturyaya seya- hat edenlerden Almanya - tarafından alınmaktâ olan 1000 marklık - verginin yavaş yavaş kaldırılması 3 — (Bununla beraber Almanya hü: kümeti Avusturyaya gidecek olan sey- yahların berabelerinde döviz çıkarma - Tarımı kolaylaştırma” henüz meyilli olmadığını bildirmiştir), Kapalı yerlerde yapılan tezahürler- de'alman vatandaşlarının gamalı haç işa- retini taşımalarına izin verilmesi. 4 — Avusturyalı göçmenler mese - lesinin görüşülmesi ileride yapılacak müzakerelere bırakılmıştır. Anlaşmanın metni neşrolundu Viyana, 12 (A.A.) — Almanya ile Avusturya arasında yapılan anlaşma - nn metni neştolunmuştur. Bu anlaş- ma gereğince, a!man hükümeti Avustur yanın tam hakimiyetini - tanımaktadır. Her iki hükümet, öteki tarafta mevcud (Sonu 3. üncü sayfada) BOGAZLAR 'KONFERANSI B. Pol Bonkur B. Delbosla. B. Titülesko kıral Karolla konuştu Paris, 12 (ALA.) — B. Delbos, Mon- trö konferansında Fransanın delegesi ölan B. Pol Bonkur'u kabul etmiş ve o- 'nunla boğazlardan serbestçe, geçiş me- selesinde ingilizlerle - sovyetlerin gö- rüşlerini telif için Pransanın — ifasına davet olunacağı aracılık rolü hakkır Delbos, biraz sonra Sovyet bü- la) (Sonu 2. inci saytı Akdeniz anlaşması ve Yunanistan Atina, 12 (A.A.) — Atina ajansı bildiriyor; Milletler cemiyeti paktının 16 aner maddesinin muhtemel bir tat. biki halinde İngiltere ile Akdenizde Sahili olan devletler arasındaki anlaş- manın ne olacağına dair neşredilmiş olan yazılara atfen, akşam gazeteleri aldıkları haberlere göre, bu meselenin Yunanistan için mevcud olmadığını sahilleri olan memleketlere yani Yuna- nistan, Türkiye, Yuğoslavya, Fransa, İspanyaya, 16 mer maddeyi bütün vü- Sat ve şümulü ile ve sonuna kadar tat- bik edip etmiyeceklerini ğunu mezkür gazeteler dir. Bu memleketler 6 zaman müsbet cevab vermişlerdi. Bugün 15 inci mad- denin tatbiki nihayet bulmuş ve bundan dolayı İnciltere tarafından sorulan alin ortaya koyduğu meselenin de ar- tık mevcudiyeti kalmamıtşır. — ( Atina, 12 (ALA.) — Gazeteler, zec- zt tedbirlerin kaldırılması dolayısiyle Akdeniz. karsılıklı yardım. paktının hükümden düşmüş olduğu fikrini yü- rTütmektedir, Atina, 12 (A.A) — Katimerini ma- kalesinde hülâsaten diyor ki: Birinciteşrin Akder taarruzi maksadı yoktu. Müdafaa için yade şümullenmesi arzuya / değerdi. Fransa gibi yunan hükümetinin de Ak- deniz anlaşmasının Tüzumsuz hale gel diğini söylemekte acele etmesine ne Tüzüm vardı, anlıyamadık. Küçük Akdeniz devletleri vaziyeti daha iyi kavrayarak sağlam ve şümullü bir Akdeniz paktı yapabilirlerdi. Ne yazık ki bu fırsat kaçırılmıştır. Roma, 12 (A.A.) — Lokarno dev- letleri konferansına iştirak için vaki o- lan davet İtalyanın cevab vermesinden önce Avusturya - alman anlaşması gerçekleşmiş olduğu burada - bilhassa kaydedilmektedir. Şimdi italyan vaziyetinin şu oldu. Bu anlaşılıyor 1 — İtalya Avrupanın tensikine an- cak mutlak bir müsavat esası içinde iş tirak edebilecektir. 2 — İngiliz - fransız anlaşmasının hükümsüz olduğu ilân edilse bile, İn- gilterenin Akdeniz hakkında yapmış ol duğu öteki anlaşmaların ibkası İtalya- nn bu ihtiraz kaydını haklı görterecek mahiyettedir. 3 — Bununla beraber bu ikt yit alman ve italyan ” sıyasalarının a. henkleştirilmesi arsusuna tekabül cder gibi görünmektedi . Hitler ile'B. Şuşalş aranımda tee: ti edilen mektublarda Almanyanın A: ine karışmıyacağının te- min edilmiş olması, İtalyayı kendi men» faati bilâfina olarak “Almanyanın ©. yuncağı olmak kaygısından kurtarmış: n 4 — Lokarno yerine büyük deviçtler tarafından yapılacak bir pakt ikame et mek hakkındaki şayiaları teyid eden bir malümat alınmamış ise de bu fikir, Ro- mada bügün esen havaya göre van görülmemektedir. İtalya Brüksel konferansına* çağırıldı Roma, 12 (A-A.) — Dün alifam çır karılanı resmi bir teblğe göre, Roma hü. kümetinin Van Zerlanddan Brüksel konferansına iştirak etmesi için bir da- vetname almış olduğunu bi dir. Hüklümet şu cevabı vermiştir: “Lo- karno devletlerinden her hangi birinin bulunmaması vaziyeti daha karışık bir hale getireceğinden bu konferansa AL manyanın da çağırılmsar uygun olur., irmekte 13 TEMMUZ 1936 PAZARTES Son haberler üçüncü sayfamızdadır sararın HER YERDE 5 KURUŞ Montrö mektubları: 9 Konferansta bir gün daha Montrö, 7 temmuz 1936 Boğazlar konferansı dün öğleden sonra beşte, ingiliz delegasyonunun teklif üzerinde hazırladığı yeni bi Yeklan şimdiye kadar teba- Tüz eden üç muhtelif noktai / nazarı - türk, Sovyet, ingiliz - telif edici bir tarzda yazılmıştır. Fakat teklif bu üç noktai nazardan hiç birine tam- ol rak tetabuk etmemektedir. İngiliz teklifinde üç ayrı noktai nazarın tam bir mutabakati olmadı- a göre; konsey ve asamblenin 'vam ettiği müddetçe diplomatlar Ce- nevre'de boğazlar meselesini - evel- ce ümi konuşmamış- lardır. Onun için müzakerelerin varaca: ği neticeler hakkında şimdiden kati ç bir şey söylenemez. İngilizler tekliflerinde, Sovyetlerin boğazlardan kayıtsız şartsız çıkmak ve girmek arzularını tatmine yanaş- jede mevcud tedbir! hine artırmışlardır. Teklifte, Türki- bitaraf kaldığı takdirde, mu- harib iki ayrr devlet bahri kuvvetle- Tinin boğazlardan serbestce geçebi- Tecekleri hakkındaki kavrd da bizim projemizde mevcud esaslarla tam bir tezad halindedir. Böyle bir kayıd, herhangi bir har- br boğazlar mıntakasma, Marmara- ya kadar sürükliyebilir. Ve iki dev- let arasında Marmara veya boğazlar mıntakasında - yapılacak bir. harb Klirkiyenin emniyetinin aleyhine . İtalyanların konferansa - iştirak e- decekleri hakkındaki haber şimdiye (Sonu 2. inci sayfada) rk - Yugoslav Milit takımımız dün İstanbulda Taksim stadında, misafirimiz Yugos- dav takımı ile bir maç yaptı. Yugoslav milli takımı ile üçüncü temasımızı “teşkil eden bu maç başla- madan önce, Spor Kurumu — Başkanı General Ali Hikmet Ayerdem, kısa, fakat özlü bir nutukla, dost sporcuları selâmladı ve neticesi ne olursa - olsun, bu maçın hususiyetinin dost ve mütte fik Yugoslavya gençliğile temas etmek olduğunu söyliyerek iki tarafa muvaf- fakiyetler diledi. Yugoslavya milli — takımının kafile reisi verdiği cevapda, yugoslav / spor- cularının kendilerini memleketimizde hiç yabancı hissetmediklerini - söyledi ve kendilerini çevreleyen temiz ve dürüst dostluk havasını tebarüz ettir di Bü güzel hava içinde başlayan ve basından sonuna kadar büyük bir heye- can ve alâka ile seyredilen maç, 3- be- Taberlikle neticelendi. Resimlerimiz, - dost milli oyuncularını göstermektedir. (Maçın tafsilâtı 2. inci sayfamızda) takımın Milli Dün İstanbulda yapılan ve baştan sona kadar heyecan ve alâ- ka ile takib edilen maçta iki dosttakım be maçı bere kaldılar