13 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

13 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

! w SAVFA & V ee Heceman, Nevyork'la 'setir ptanclı isimli ve 257 sayfalık bir kitab neşretti. Şehir plân- cılığı ve evcilik bahsi hakkında çıkan bu birinci cild, mevzuu tarih ve sosyo- 'doği bakımından incelemektedir - evcilik” Şehir plâncılığı ve evcilik hakkın. Ga yazılmış olan eserler, son zamanlar. da başlıbaşına ve çok cazip bir kütüp- hane vücuda getirdi. Bu edebiyat, bir taraftan meselenin teknik tarafını ele 'almakla beraber, bir taraftan da önemli bir davayı ortaya atıyor. Bu kitabları okuyanlar, bir takım meselelerin ne süretle ” halledildiğini göre göre neticede bu işlerde nasıl ba- teekt edilmsi gerektiği hakkında da bir edebiyat toplamış oluyor. Dr. Hegeman'ın son zamanlarda ba- Kilan eseri, şimdiye kadar çıkanlardan 'daha geniş bir salâhiyetle ve daha ge- niş bir çerçeve içinde mevzuu münaka- ga etmektedir. Muharrir, bugünkü şehir plâncılığı nt bütün teferrüatiyle anlatmak için evvela ekonomik ve sosyal amillerin bugüne kadar şehirlere ne türlü şekil- ler verdiğini, evelec de düşünülmüş o- dan şehir plâncılığının bu amiller yü- zünden ne suretle bugünlere kadar tat- bik sahasına giremediğini mütalcaya Tüzüm görüyor. Bu nokta üzerinde biraz — durarak, geçenlerde Ankaraya gelen ve gazete- mize Türkiye hakkındaki — intibal ada uzun zaman bulun- muş bir ingiliz bayanının söylediklerini hatırlıyalım: Bayan Somervil, türk şe- hirlerinin muayyen bir plâna göre ku- rulduğunu söyliyerek buna Ameri Avrupanın birçok şehirlerinde rastge- Tinemediğini anlatıyordu. Bugün Avrupa ve Amerikada bir ta- bir takım plân aleyhtarları bulunduğuna göre kitab çok zamanında intişar etmiştir, diyebi- kım plân taraftarları diriz. Core Va. Ha milton ve Linkoln zamanında Amerikâ- Kitabın büyük bir kısmı şington'dan başlıyarak Ceferson, yı idare etmiş olan kimselerin - plânlı mı, plânsız mi hareket ettiklerinin tet- kikine hastedilmiş ve tarihi kayıdlara göre bunların plânlı sürette - hareket etmeyi düşündükleri neticesine - varıl. mıştır. “Yeni imparatorluğun ve garb Met- ropolis'inin plâncısı" - sıfatiyle Vaşington'u tetkik eden kısım, bilhas- Sa, enteresandır. Kitaba göre bütün ha- reketler muvaffakıyetler, bir plân için de yapılmış ve bunun için eski teamül- ü Core der ve ananeler bir örs üzerinde di Buradaki tarihi kayıdlara göre Va- şington, Ceferson, ve Hamilton Ameri- kanın milli plâncılarıdır. Onların zama- nında bir milli plânlanma heyeti, yahut ULUS — Am bir şehir plâncılığı enstitüsü bulunsaydı, muhakkak bu büyük adamlar, onların başına geçeceklerdi. Hiç olmazsa, yapmış oldukları fahri kurumlar bu yolda hizmetlerden dolayı kendilerine birer azalık ve yahut reislik verecekler- di Dr. Hegeman, plâncılığa olan taraf tarlık ve hizmetlerini daha iyi anlata- Vaşington'dan bir manzara; Şehir plancılığında dün, bugün ve yarın ada çıkan bir kitap dolayısile — bilmek için kitabında bu adamlarını ha- yatını ve muhitlerinde olan - biteni de anlatmaktadır. Muharrir, şehir, bölge ve evcilik plâncılığından bahsederken — davasını kuvvetlendirecek belagatli rakamları da ortaya atmaktadır; fakat bunlar kuru bir istatistik havası yaratmıyor L inkolen heykeli ve Beyaz saray 1936PAZ canlı bir surette ifade olunmaktadır. Metela, bu kitaba göre bir plâna gö re yapılmamış olan Nevyork şehrinin evlerinde, nufus ne kadar artarsa - art. sın, 420,000,000 kişiden fazlasını barın- dırmağa imkân yoktur. Buradan, servet dediğimiz kaygı ile yapılmış olan bü- yük bir gehrin nufusu çoğalması — tak- dirinde bir faydası olamıyacak bir hal- de bulundüğü, istismar zihniyeti ile plâncılık arasında büyük bir mesafe ol- duğü anlaşılmaktadır. Amerikanın büyük ürbanizm mer- kezlerinin bugün tadil edilmesi lâzım- geldiği noktasını inceliyen Dr. Hege- man, bu tadillerin bugün ne müşkül işler olduğunu tebarüz ettirmektedir. Kitabım “ingiliz, Marks ve rus plân- cılığına ka şı duran amerikalı” faslın da muharrir, plâncılık mevzuunu daha geniş bir ufka kadar götürüyor. İyi evcilikte refah esastır.” faslın 'da Amerikanın sön federal hareketleri tetkik olunuyor. Burada Hegeman so- rüyor: — Amerika niçin Stokholm'u misal olarak ele almayı ihmal ediyor? Bu kitabı tetkik eden bir amerikan muharriri, bugün Amerikanın bir çok ileri gelenlerinin. her nedense, plâncı- lik aleyhinde bulunduklarından şikâyet etmekte ve bu mevzuun kitabın ikinci cildinde etraflı bir surette incelenece- ğini haber vermektedir. SUMER BANK Umumi Müdürlüğünden : Ecnebi memleketlere talebe gönderilecektir Bankamızca tayin edilecek muhtelif ilmek üzere imtihan ile 15 li “memleketlerde tahsil ettirilecktir Namretlerin, aşağıda yazılı şartları haiz olmalar HT ihtisas şubelerinde Mmezunu seçilerek ecne- dazımdır Umumi Şartlar : 1. — Türk olmak; imüssıhha olmak ; — 18 yaşından aşağı 25 yaşından yukarı olmamak; * 4 — Liselerin riyaziye kısmından mezun olmuş bulunmak :| Hususi Şartlar : 1. — 1082 - 1936 seneleri mezun olmuş bulunmak ; riyaziye bancr dilden iyi not almış olmak ; 2 — Tahsile gitmeğe ve avdette Banka hizmetinde çalış- mağa mani resmi veya hususi hir tcahhi da liselerin fen kısmından fizik, kimya dersleriyle ya- 2. — Mektep şehadetnamesi ve imtihan notları cetveli; X — Resmi bir hastahaneden alınmış ve yukarda yazılı sıhhat ve bünye şartlarını muhtevi bulunmuş bir sıhat raporu ; 4. — Fotoğraf; T Bu ves rilecektir. İmtihan 31 Temmuz 1936 saat 9 da İstanbul ve Ankarada aynı zamanda yapılacaktır. — CiGON) 2—2843 calar makina ile yazılmış üçer nüsha olarak gönde- Yııksek Ziraat Enslıt Rektörlüğünden : — Yüksek Ziraat Enstitüsünün bir senelik benzin ihtiyacı o- Tan 150-200 teneke açık eksiltme ile satın almacaktır. 2 — İhale Yüksek Enstitü Rektörlük binasında toplanan idare ve ihale komisyonu tarafından yaprlacaktır. 3 — İhale günü olan 25-7.936 tarihine rastlıyan cumartesi günü aat (11) de icra edilecekti 4 — Muhammen bedel beher teneke için (460) kuruştur. $ — Muvakkat teminat (69) tir-tır . 6 — Parasız şartnamesini almak istiyenler Enstitü dpire Müdür. lüğüne müracaatları. (1658) 2911 — Bozcaada Şarbaylığından: 1 — 27900 lira keşifli içmesu yolları inşaatı kapalı zarf usuliyte ekâiltmeye konulmuştur . 2 — Eksiltme 16 - 7 - 936 perşembe günü saat 16 da Bozcaada be- 3 — Taliplerin, kanunen aranması i beraber bu gibi işlerde çalışmış ve muvaffakiyetle bitirmiş olduklarına dair res- ni evrakı haiz bulunmaları lâzımdır. 4 — Teklif mektupları 16 -7 - 936 perşembe günü saat 15 den ev- vel Bozcaada Şarbaylığına verilmiş bulunacaktır. 5 — Muvakkat teminat akçesi 2092 lira S0 kuruştur. 6 — Şartname ve projeler 150 kuruş bedelle Bozcaada Belediye- len satılır. Taliplerin adreslerine posta ile tediyeli şartlı gönde- (3613) 1—2644 Jandarma Genel Komutanlığı Satınalma Komisyonundan : Kamutanlıkta toplanmış ve bir kilosu için beş kurus fiat biçil- miş olan yedi yüz kilo kadar günlük gazete 22-7-936 çarşamba günü aat 11 de arttırma usulü ile satılacaktır. İsteklilerin arttırma gü- nünde (263) kuruşluk teminat makbuzu ile komutanlık satınalma kamlaysauna gelmeleri — v CisGa) peimi Samsun Şarbaylığından : 1 — Samsun belediyesi için alınacak ve kurdurulacak elektrik sayıcılarını ayarlamaya mahsus istasyon fenni ve umumi şartna- mesi dairesinde bir ay müddetle ve kapalı zarf usuliyle eksiltme. ye konulmuştur. 2 — İşbu ayar istasyonuna ve kurdurma mesari bedel tahmin edilmiştir. 3 — İhale 2779036 günlemecine rastlayan pazartesi günü saat onda Samsunda belediye encümeni tarafından icra edileceğinden falipler teklif mektuplarını ve $25 liradan ibaret muvakkat temi- natlarını 2490 sayılı kanunun 32 inbi maddesindeki serahat daire sinde aynı günde muayyen saatten bir saat eveline kadar sıra nu- maralı makbuz mukabilinde Belediye Encümeni Reisliğine teslim etmiş bulunacaktır. Posta ile gönderilen mektupların nihayet ilân edilen saate kadar gelmis olması ve dış zarflarının mühür mumu i- le iyice kapanmış olması lâzımdır. Postada vukua gelecek gecikme kabul edilemez. 4 ” Teklifler aşağıdaki vesikaları ihtiva edecektir. A — Türkiyede kanuni ikametgâhı olması. B — İstekli bir şirket olduğu takdirde 1 — İdare merkezinin bulunduğu yer mahkemesinden veya si- cilline kayıtlr bulunduğu Ticaret odasından veya sair resmi m; kamdan şirketin sicille kayıtlı ve halen faaliyette bulunduğuna dai bu eksiltmenin hinden sonra alınmış vesikayı haiz olması. 2 — Şirketin sirgülerini veya şirket adına tekliflerde buluna- cak kimselerin bu şirketin vekili olduğunu gösterir. Noterlikten tasdikli vekâletname göstermesi, C — Yabancı tas'asının on s-nedenberi Türkiyede mukim ve ti- caret sicillerinde koyıtlı bulunması. D — Yabancı şirketlerin B ve © fıkralarında yazılı şartların her ikisini haiz olması. 5 — Şartname bedelsiz olarak belediye yazı işleri kaleminden tedarik edilebilir. 6 — İhale 2490 sayılı arttırma, Eksiltme ve ihalelet hakkındaki kanuna göredir. 7 — Şartname örnekleri İstanbul, Ankara belediyelerine gön- derilmiştir. İstiyenler oradan tedarik edebilirler. (3658) 22789 İstanbul ve yedi bin tira Nümüne, - İstilâiye Çocut Azt — Çoğu Tahmin Fi Mu. Ga — Şartname hastaneleriyle Ebe - yurdu ve) ü ban Ebam kuduz evi tedavi müessesesi-) — Ekmek 135000 — 161000 11.25) — 1402.99 — 480 K ne ) Francala 3600 16.50) İstilâiye, Çocuk; akliye has-) — Karaman 20500 40 taneleriyle Sanatoryom ve ku-) — Dağlıç 53000 46) duz tedavi mücsseseleriyle E-) n 17800 44) — G6i sas . be yurduna ) siğir 47500 38) Yukarda adları yazılı sıhhi mücsseselerin kapalı zarfla eksiltmeye konulan 1936 mali — yılı ekmek, francelâ ve et ihtiyaclarından bir kısmına teklif edilen fiyatlar fazla görülmüş ve bir talib çıkmamıs olmasma binaen pazarlıkla yeniden eksiltmeye konu İmuştur. 1 — Pazarlık 27/7/936 pazartesi günü saat 14 de sıhhat müdürlü ü binasındaki! komisyonda yapı- dacaktır. 2 — Şartnameler karşılarında gösterilen bedellerle komisyondan #ese ihtiyacı icin ayrı ayrr pazarlı ğa girebilirler. 3 — İstekliler cari sereye aid Ticaret odasr vesikasiyle 2490 sayrir kanunda yazılı belgeler ve bu işe yeter muvakkat garanti makbuz veya banka mektublariyle birlikte belli gün ve saatır gelmeleri, (3803) Sıhhi Müesseseler Artır ma ve Eksiltme alınabilir. Kiralik Oda Piyasamızın merkezi bir yeri 'olan Anafartalar caddesinde ev- velce Bayındırlık - Bakanlığının bulunduğu büyük binada bol zi - yalı ve kaloriferli odalar kiraya verilecel Doktor müayenehanesi, avu- kat ve tüccar yazıhanesi olmağa çok elverişli bulunan bu odaları görmek ve tutmak arzu edenlerin görmek için merkür apartıman kahvecisine kira şartları için de Vehbi Koç Ticaretevine müraca- atları rica olunur. Telefon: 3061 Ankara Merkez Hıfzıssıhha Mü- essesesi Satınalma Komisvonu Re- isliğinden : — Mücssesemiz hayvanları ihtiyacı için alınacak yeşilliğin -936 perşembe günü saat 11 de açık eksiltmesi yapılacaktır — Bedeli muhammeni 2400 Tiradır. 3 — İlk teminat 180 liradır. 4 — şartnamesini görmek için müessese muhasip mutemetliğine ve eksiltmeye iştirak için yukarda yazılı günde müessesede müte- şekkil satın alma komisyonuna müracaatları. $ — Teminat bedeli hudut ve sahiller sıhhat umum müdürlüğü veznesine teslim olunacaktır. (1606) — 2—2842 Van Valiliğinden : 1 — Vanın Havasor ovasında ve ayrıca Van ile Edremit köyü a- rasında sahile yakın hükümetçe gösterilen mevkide ceman - (250) göçmen evi yaptırılacaktır. 2 — Yekün keşif bedeli 141.692 lira 50 kuruş ve beherinin keşif bedeli S66 lira 77 kuruş olan bu evlerin ihalesi kapalı zarf usuliyle eksiltmeye konulmuştur. 3 — Eksiltme 30 Haziran 936 gününden 15 Temmuz 936 çarşam ba günü saat (16) ya kadardır. 4 — Usulüne göre doldurulup kapatılacak olan bu zarfların adı geçen sante kadar vilâyet eksilime komisyonuna verilmiş buluna. 5 — Zarf içine konulması icap eden ter ka mektubu muhteviyatı. caktır. 6 — Bu işe aid plân ve keşif, şartnameler Van Vilâyeti inat makbuzu veya ban: 90 7.5 hesabiyle 10626 lira 93 kuruş ola. maka: Meyva tuzü Komisyonundan : kısmına da hiç İstekliler her müce- BEYOĞLU — İSTAN. BUL 375 İstiklâl cad. — Müptedi ve müterakki — talebe için yeni kurslar açılıyor. BERLİTZ Şi HER LİSANI ÖĞRETİR — Tecrübe dersi MECCANENDİR. mından alınız. (1643) 2—2892 PE komisvona 2—2931 ANKARA KOOPERA. TİF arkasında - ALİ NAZMİ — Apartmanı En hoğ meyva tuzusur. Tel- 2675 bazı defeder. Mide, bağırsak, ka- ahatsıre iğerden — müteveli “ıkları önler. Hazmı kolar Tngilir Kanzuk eczanesi “Hususi dersler hane- — 'de veya mektepte.