30 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

30 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Hava bile terledi Dün hararet gölgede 33 dereceye çıkmıştı. Güneş İnsanın bir cehennem azabı gibi tepesine geçiyordu. Dondurmacılar, rüzgâr!: yerlerde gazino açanlara gün doğdu. Ter insa- | tim ceketine bile çıkıyor. Bu sıcaklar- da adam değil nükte söylemek, eline | kalemi bile almak istemiyor. Birisine: — Amma sıcak dedim... : — Sahi sicak mı diye alay etti. Ve sonra İlâve etti. Yahu sıcağın dehşe- tine bak ki, hava bile geçen günü gö- rülmedik şekilde terledi. Ne yağmur- du o! Soğuk duş Sıcaklarda nerede vakit geçirmeli diye konuşuyorduk. Hoş bizimki de sadece lâftı, bir yere gideceğimiz yok tu ya. Hiç olmazsa lâkırdısiyle avu- nuyorduk, — Plâja gitmeli dedim.. Bir arkadaş: — Hayır, duş almalı dedi.. Onun hakkı vardı. Plâja gidince a- dam zaten bileti alırken o yüksek üc- retler karşısımda tepesinden aşağı 80- ğuk bir duş yiyorya... Denizde ter! Plâj hakkında fikrimi söyledim. Arkadaşımın bugün inadı üstünde hdi. — Sakm dedi. Plâja gitme! Filha- kika kapıda biletle beraber soğuk bir duş alırsın, fakat denize girince aklm başma gelir ve ayılımsın! İşteter o zaman başlar. Suyun içinde alimallah nohut tanesi gibi terlersin!... Bir düşünce: Sicaklar bastırdı. Plâjlarm asrileş- tirilmesi, ucuzlatılması (o meselesini düşünebiliriz. Kışm kar ortalığı kapasın o zaman da kömür ihtikârma karşı bir çare a- rarız. Herşeyi zamanmda yapmak kadar * Ayi şey var mıdır? Kraliçe Mari İngilizler Kraliçe Meri ayarmda bir gemi daha yapacaklarmış. O da hem. | şiresi klar heybetli, muazzam bir. şey olacakmış. Dün bu havadisi A- jansta okuduğum zaman aklıma Şu| fıkra geldi: i EL KL Kraliçe Mariyi yapan kumpanya- EKİ S Bilginizi yoklayınız.. | Sorular Bizde âşar ne zaman kaldırı!. 8 — Hanedanm hudut haricine a- tılmaları hangi tarihe tesadüf eder? 8 — Türk medeni kanunu ne za- man kabul edilmiştir? Kanunun vü. cuda getirdiği yenilikler nelerdir? 8 — Ölçüler kanununa göre akıcı madde ölçülerinden hangilerini kul lanmak memnudur? Soruların cevapları — Türkler tarafından saptedilme- den evvel İstanbulda Türk mahalle- leri nereleriydi? C — Galata ve Sirkecide Ahırkapı mıntakası, 8 — Meşhur ayyaş Bekri Musta- fa nerede yatıyor? C — Yemişte Kuru yemişçiler 80- $ — Napoli hangi husüsiyetiyle tanıdır? C — Hafif faaliyette bulunan Ve- züv yanardağile $ — Meşhur İran gairi Ömer Hay- yam nerede doğmuştur? C — Nişapurda, nın direktörü İngiltere Kralı Jorjdan bu gemiye isim koymasını istirhama gitmiş, Kral kendisini kabul etmiş. Direk- tör gemiye Kraliçe Viktoryanm ismi- ni koydurmak istiyormuş; demiş ki: — Gemiye İngilterenin en haşmet tü, en debdebeli, en büyük kraliçele- rinden birinin ismini vermek İstiyo- rüz, ne emir buyrulur? Kral Jorj hiç düşünmeden kendi karısına intikal etmiş ve.demiş ki; — Kraliçe Mari bu (düşüncenizi duyduğu zaman son derece memnun olacaktır, Direktör bunun üzerine çarnaçar gemiye Kraliçe Mari ismini vermeye mecbur kalmış. Şimdiki İngiltere. Krak sekizinci Edvard henüz evlenmediği için böyle bir tehlike yoktur. Bunun İçin yeni geminin Kraliçe Viktorya ismini taşıyacağını şimdi- den tahmin edebiliriz. Ölen muallimler Yeniden bir yardım komitesi kurulacak Ölen muallimlerin kanuni miraaçi- | larına muavenet etmek Üzere bir yar- dım komitesi teşkili kararlaştırılmış, bunun için bir talimatname projesi de hazırlanmıştır. Bu projeyi müza- kere etmek üzere dün Maârif müdür- Wiğünde müdür Tevfikin riyasetinde lise ve ortamektep müdürlerile kaza maarif memurlarından mürekkep bir toplantı yapılmıştır. İçtimada o talimatname (projesi madde madde okunmuş, bazı itiraz lar vaki olmuştur. Bunun üzerine bu İtirazları toplayıp tetkik ederek mu- addel bir talimatname yapmak üzere yedi kişilik bir komisyon seçilmiştir. Bu komisyona Kadıköy ortamektep müdürü Feridun, Eyüp ortamektep müdürü Celâl Mahir, Kandilli orta- mektep müdürü Cemal, İstanbul kız ortamektep müdürü Tahir, Eminönü maarif memuru Âdil, Beşiktaş ma- arif memuru Recep seçilmişlerdir, » Komisyon gelecek Çarşambaya ka- dar yeni talimatnameyi hazırlıyacak, haftaya yapılacak toplantıda üç kişi- | lik idare heyeti kurulacaktır. Fakat mekteplere tebligat yapıldığı ve her mektepte muallim meclisleri toplana- rak icap eden hazırlıklara başladık- ları için muallimlerin bu ay alacağı maaşlardan ellişer kuruş, badema da her ay yirmi beşer kuruş kesilecek- tir. Bu itibarla Ağustosta da mual- İlimler arasında ölenler olursa derhal allelerine yardım edilecektir. Mürettipler Cemiyetinin gezintisi Türk Mürettipler Cemiyeti Ağus- tosun sekizinci günü için bir deniz gezintisi hazırlamıştır. Gezinti, sast 15 te köprüden kalkacak olan 67 mu-| maral: vapurla Boğaziçine ve Adala- / Kasımpaşada açılacak olan mektebin | | Gulatadan Azapkapısına giden yol Yeni mektepler Açılacak orta mektepler için bina bulundu Önümüzdeki tedris yılı için sehri- mizde yeniden beş orta mektep tesi- #ine karar verildiği malümdur. Bun- avdan Fatihte açılacak olan mekte- bin Dersiam Asım Efendi konağında ve Kasımpaşa ortamektebi namile üzerindeki eski Rum mektebi bina- sında tesisi kararlaştırılmıştır. Fatih ortamektebinin tesisine Ge. lenbevi mektebi muavinlerinden Mu. vaffak, Kasımpasa mektebinin trstei ne Davutpaşa mildürü Adnan memur edilmişlerdir. Beykozda açılacak mektebin Bey- koz sarayında tesisi muvafık görül- müştür, Üsküdar için heniz bina a- ranmaktadır. Bakırköyde açılacak olan ortamek- tep meselesine gelince, bu mektebin tesis edilmesi için bir bina satm alm- ması lâzımdır. Halk bu hususta te berrüde bulunmuştur. Bu teberrü kâ- fi gelirse bina almacak ve mektep a- çılacaktır. Diğer ortamekteplere ilâve oluna- cak şubeler meselesi ise Maarif Veki- li şehrimize döndükten sonra o kat'i karar verilecektir. Yeni bir dehliz bulundu Teda Mediha isminde bir kadının yaralandığını yazmıştık. Hâdişe hak- kında araştırmalar yapılırken, yıkt- lan kuyuda bir dehlize raslanmıştır. Evin bulunduğu mıntaka Sultanah metteki hafriyat sahası çerçevesi dahilindedir. Bu ev icabında istimlâk edilecek binalar arasındadır. Müze - ler İdaresi, evi tahliye ettirerek mü- hürletmiştir. Profesör Rakster, Al - manyadan dönüşte burada araştırma lar yapacaktır. Bu dehlizlerin hafri- ra yapılacaktır. Gezintiye herkes işti- rak edebilecektir. Zengin bir prog- , yem hazırlanmıştır. yatm İkinci kısmında aranılan Bİ - zans sarayı müştemilâtından olduğu SEHİRDE OLANLAR karar verildi Elektriksiz ondülâsyon- lar kat'iyen menediliyor Sihhiye Vekâleti, alâkadarlara bir tamim göndererek elektrikten başka bütün ondülasyon usullerinin mene- dildiğini bildirmiştir. Elektriksiz on- dülâsyonlarda kullanılan ve yüzde İki nispetinde süblime ile sani klorzeyba kı ihtiva eden zehirli mahlülün de tıb bi müstahzerattan addedildiği müsa- adesiz olarak piyasaya çıkartılmama 41 için icap eden tedbirlerin alınması ayrıca tebliğ edilmiştir . Halbuki, Paris lâboratuvarlarında yapıldığı bildirilen ve 25 fira muka- bilinde Istanbulda serbestçe. satılan başka bir müstahzar daha vardır, Is tanbul berberlerinden bazılarının bu müstahzarla “çalıştıkları görülmüş ve ithal müsaadesi geri almarak dahil. de satışı menedilmiştir. Bu arada, satış yapan acentede mahkemeye verilmiştir. İstanbul sıhhat müdürü, bu ilâcın görüldüğü yerde müsadere edilece - ğini ve kullananlar hakkında kanuni takibat yapılacağını söylemiştir. Sezon hazırlığı ilerliyor Bir de vitrin müsabakası tertibi kararlaştı İstanbul sezonu bu pazar günü Moda deniz yarışlariyle açılacak, ev- velee de yazdığımız gibi 40 gün 40 gece devam etmek suretiyle Eylül ortasında nihayet bulacaktır.. Beş haftaya ayrılan sezonun 80 » nuncu haftası Balkan festivaline tah sis edilmiştir. Festival hazırlığını ya pan komite, 27 ağustosta başlamak ve T eylülde bitmek Üzere bir vitrin müsabakaai tertip etmeye karar ver- miştir. Bu müsabuksda Beyogru Ve İstanbul cihetindeki bütün mağaza: lar, vitrinlerini Balkanlıları alâkadar edici şekilde tanzim edecekler Ve bunda en fazla muvaffak olana hedi yelet verilecektir. Şenliklerin spor komitesi de gü - reş meselelerini ket'i surette hallet- miştir, Şehrimizde üç maç yapmayı kabul eden Cim Londos bidayette bu iş için 25 bin dolar istemiş ve bu yüzden bir ihtilâf tahaddüs etmiş - tir. Fakat, dünkü muhabere ile bu pürüz de halledilmiş ve bu miktar bir hadde indirilmiştir. Cim Londos, evvelce de yazıldığı gibi Dinarlı Mehmedin menajeri tarafından vaki daveti kabul ettiğinden 2 Ağustosta Atınada güreşecek ve bu güreşi mü- teakip şehrimize gelecektir. Cim Lo» dos ile yapılan anlaşmada meşhur Rus Kazak güreşçilerinden Kula Kıvaryan ile kendisinin Romada ya- pacağı maçın şehrimizde yapılması da dahil olduğundan komite ayrıca Rus güreşçiyle anlaşma yapmıya - caktır, Dün, komiteye gelen malümats gö- re, Yunan güreş sampiyonu da şeh- rimize gelecek veyâ Cim Londos Kıvaryan maçı gelibiyle yahut da bu maçm galibi ile Türk pehlivanları arasında birinciliği kazanan pehli - vanin galibi ile güreşecektir. Cim Londos eylülde bir Türk peh- Tivanmı yanma alarak Amerikaya gi- decek ve orada serbest güreş müsa- bakaları yapacaklardır. Milli Müdafaa Vekili dün giti Bir müddetten beri şehrimizde bu- lunan Milli Müdafaa » Vekili Küzim| Fazla yağmurlar yüzünden Akbı - | Öz4ip, Kamutayın fevkalâde toplan- yıkta bir kuyunun çöktüğünü, bu a. | Usında hazır bulunmak için Ankara- ya gitmiştir. Kâzım Özalp, bu fevkalâde toplan- tidan sonra Çanakkaleyi ziyaret ede- cektir. Denizyolları Müdürü Denizyolları idaresi umum müdürü Sadettin, bugün Ankaraya gidecek- tir. Sadettinin seyahati, idarenin #a- tn alacağı vapurlar hakkında İktisat Vekâleti müşaviri Fon der Porten ile idare mütehassısı Kip tarafından ve- rilen raporlar hakkmda istenen İza- zannedilmektedir. hatla alâkadar görülmektedir. ' Çok yerinde bir | Yumurtalarımız Tacirler İktisat Vekâle- tine müracaat edecekler Hava boşluğu dokuz milimetrodan İfezir olan yumurtaların ihracına mü sâade edilmemektedir, Yumurta ih - ratat tacirleri bu mesele etrafında Iktisat Vekâleti nezdinde teşebbüs- lerde bulunmaya karar vermişler - dir. ş Teşebbüzün mahiyeti gu olaaktır: Yumurta, taze ve günlük haldey - ken iki milimetro hava boşluğuna maliktir, Nisbet, yumurtaların top - lanması ve kontrol istasyonlarında | muayenesi İçin İcap eden kisa ve za- Turi müddet zarfında derhal 9 mili - metroya çıkmaktadır. | Halbüki hava boşluğu dokuz mili | metroyu biraz geçen yumurtaların İ bozuk olmas mevzubahsolamaz. | Yumurtacılar bu “me Avrupa pi- yasalarında yumurta fikdanının mu hakkak oluşundan istifade edilerek, hava boşluğu dokuz milimetroyu geç miş, fakat bozuk olmıyan yumurta” larm, ikinci smıf mal olarak ihracı - na miişaade edilmesini vekâletten is temeye karar vermişlerdir. Böyle bir müsande, sıkı bir kon - trol sayesinde hem hariç piyasalar - da yumurtalarımızın şöhretini lekele- mekten uzak kalacak, hemde İç piya saya geniş bir hâreket ve faaliyet imkânı verecektir. Bir Yugoslav mektep gemisi limanımızda “Yordan,, isimli Yugoslav mektep İ gemisi, bir hafta kadar kalmak üze- re dün Ilmanımıza gelmiştir. Bu müddet zarfında gemide bulunan de- niz talebesi ve subaylar şehrimizin tarihi abidelerini gezeceklerdir. Mürettebatı 12 subaydan, 120 tay- İfadan ve 20 talebeden ibaret olan İgemi, Varna, Köstence, Sebru ve Pi re limanlarını da ziyaret ederek, A ğustos nihayetinde Yugoslavyaya dö necektir. İstiyenler, her gin saat 15 ten 17 ye kadar "Yardan, ziyaret e- V * Hububat tacirlerinin toplantısı— Hububat tacirleri Türkofiste bir top- Jantı yapmışlardır. Bu toplantıda ecnebi hükümetlere yapılan ticaret anlaşmaları etrafında konuşulmuş ve bazı temenniler tesbit edilmiştir. * Vapurlara teşyle girilmiyecek — | Bir Ağustostan itibaren, dış hatlar. da olduğu gibi, kabotaj hatlarında çalışan gemilere de teşyi istikbal içi rilmesi tamamen tahdit edile- cektir. Polis tarafmdan izdihama ve yolcuların İstirahatini selbeden vazi- yetlere mâni olacak tedbirler alın - | muştır, * Memurların Ağustos aylığı — Memurların Ağustos aylığı cumarte- İtir. Duyduğumuza göre Nafın kâleti, imtiyazı yenilemiyecek ve tel- si günü verilecektir. Radyo Şirketi de satın alınıyor Ankarada iki büyük istasyon kurulacak Istanbul radyo şirketinin hükü - mietten aldığı on senelik imtiyaz müd itecek « deti, 986 eylülünün 8 zinde Ve - #İz işini posta, telgraf ve telefon u- mum müdürlüğüne bağlıyarak bizzat işletecektir. Bunun için radyo, telsiz telefon ve televizyon işlerine sarfedilmek üze - re 1.500.000 liralık tahsisat ayrılmış tır, Bü paranın takriben 700,000 lirası ile, Ankarada kuvvetli bir gönderici istasyonu kurulacaktır, Bütün Tür - kiye dahil olduğu halde bu posta İle Avrupanm her tarafından ve Asya i- le Afrikanın büyük bir kısmında neşriyat işitilecektir. Bu arada, Istanbul radyosunun da kudreti arttırılacaktır. Bunlardan ayrı olarak, Ankarada kısa dalgalı bir başka posta kurulma #1 da takarrlir etmiştir. Bu postanmn neşriyatı bütün dünyadan duyulacak, yalnız propaganda için çalışacaktır. Bundan başka, radyolarda neşri « yat saatleri fazlalaştırılacak ve mem lekette mevcut bütün neşir vasrtala- fından ve sah'atkârlardan (istifade suretile anketler açılacaktır. Halk İ şarkılarma büyük yer verilecektir. Garp musikisine bilhassa itina edile- rek zengin bir repertuvar hazırlana- caktır. Avrupadan beynelmilel göhre ti haiz artistlerin yetirilmesi dâ prog ram dahilindedir . Halkın abone bedellerin! kolaylık- It verebilmesi için abone Ücretlerinin taksitlerinde de teshilât gösterilecek tir. İspanyaya sevkedilen yumurtaların vaziyeti İspanyadaki karışıklıklar dolayısi- ie gerek hükümete ve gerek asilere mensup makamlar, yerlilere ve ecne- güner . ale ücre yak vari mektedirler. Bu meyanda Türkiye » den gönderilmiş yumurtalardan bü- İl yük bir partiyi Barselonda hükümet taraftarı makamat tarafından vazı » yet edildiği haber alımmıştır, Bu yumurtalar, son defa Kapuha: ro vapuru İle gönderilen 11.848 san- dıktan bir kısmıdır. Bir ay kadar ev vel yola çikan bu yumurtalardan bir kısımı satılmış, diğer kısmı da tesel. Tüm edilmesine intizaren buz depola- rına konulmuğtur. Vaz'iyet edilen yu- mürtaların hakiki miktari ve kime henüz vazıh ait olduğu hakkında malümat gelmemiştir. Alâkadarlar ticaret odası vasıtasi- le iktisat vekâletine müracaat etmiş- lerdir. Vekâlet vaziyeti derhal tetkik ederek gönderğiği cevapta hüküme - tin hariciye kanalı ile teşebbüsatta bulunacağını bildirmektedir. Müze avlusundaki eski Tamiri takarriir eden Ayasofya ile beraber etrafindaki kıymetli Türk eserlerinin tamiri de kararlaştırılmıştır. Bunun için icap İeden keşifler yapılmıştır. Ayasofya avlusu içindeki Birinci Mehmet dev- rine ait mektep binası ile İkinci Se - lim, Üçüncü OMehmet, ve üçüncü Murat türbeleri de tamir edilecek - tir. Bu sahada, ayrıca çiçek bahçe- leri tesisi takarrüir etmiştir. Müze - ler idaresi, temirata ait hazırlıklara başlamıştır. Ayasofyadan so nra.. mektep binası ile tarihi kıymeti haiz üç türbe de tamir edilecek gadırvan ve mektep binası Diğer taraftan, Koca Sinanm şa- heserlerinden Şehzade camli müşte- Beşler konferansına doğru Fransa, İngiltere, Belçika murs” haslarmın Londra © Içtimalarında” İsonra karışık gibi görünen İbuzün gittikçe aydnlanmaktadı" Hele Eden'in Ayam Kamarasında İrt ettiği son nutkun Almanya ve Jai yada iyi karşılanması da bir faliha yirdir, Italya ve Almanyanın müstakbel Beşler Konferansına İştirak hakki” da mütereddit davranmaları bi sebeplerden ileri geliyordu. Tabii, £ talyayı en ziyade Akdeniz. iti alâkadar ediyor ve Italya bunları" bir un evvel nihayet bulmasını is yordu. Diğer bir müşkül de yok d€” ğildi: Habeyistandaki işgalin devi” ler tarafından tanmması, İ Son bir iki gün zarfında bu iki © selenin hallinde büyük adımlar mıştır. İtalya Habeşistandaki simdilik tanınması İstemiyeceğini t3* rih etmiş bu haberi Romanın y8” resmi mahafili de teyit etmistir. Fakat Italyanın Beşler Konferm” sına iştirakini asif diğer bir mesi” nin halli temin edecektir; Akdeni? Ktatyaya bif anlaşmasının feshi, Bu defa da İngiltere, İ miisaadede bulunmuş “.. İtalyan Türkiye, Yuzoslâyya ve Yunanistâ * na teminat verdikten sonra, İngi© renin Akdeniz anlaşmasını mefr addettiğini...., Eden Avam Kam” rasında resmen beyan etmiştir. Işte bu iki mühim mânlin kalkın” sından sonra İtalyanm Beşler KO” feransma iştiraki çok mal Çünkü Italya bir an evvel Avrif* daki siyasi faaliyete karışmak tedi # gibi Milletler arasmdaki rolünü t8 | rar oynamayı çok arzu ediyor. ... Almanyadan Beşler Konferans İştirak hususunda da müsait habe” ler gelmektedir. Yalnız Alman” müstemleke İşinde bazı teminat pi yeceklerini kat'iyen saklamıyof | lar., Almanya Brüksele veya diği bir yere gitmeden evvel Italya ile kir İaatisinde bulunacağını da söyÜ yor. Fikat Ispanya karışıklıkları ge” di de yeni bir vaziyet ihdas etmi saliyeli olduda Tüerimde balunan manyanin İngiltereye bazı - benli İsarınak niyetinde olduğu da beli veriliyor. Almanya bu suretle ve kollarını bağlıyabilecek © umumi anlaşmaya hâlâ taraftar gösteriyor. '. Kipi) ylmy ap rupann vaziyetini gözde” İ cirecek bir konferansın toplan” artık bir gün meselesidir . Ayvrupanm iki bloka # katiyyen aleyhtar olan İngilter? barışı muhafaza edecek bir anlaş” um husulü için elinden geleni yi yor ve yapacaktır. # İngilterenin bu arzusunu dün # niden ilân eden Dahiliye Vekili John Simon nutkunu şu sureti? tirmiştir: “.. 1914 harbine iki blokun diyeti sebep olmuştur. Bunun rünü kaft'iyyen arzu etmiyoruf” giltere, Fransa ve Belçika Alr ve İtalya ile Anlaşmak istedi) saklamıyorlar. Yeter ki, Almanya ve Italy yanaşsmlar.. Bu iki kirlerimizi ve hi Çok doğru... Fakat bir an lasalar da İinsaniyeti, Avru) dünyayı heyecandan Ralf N. veli Ölçülerin yıllık mu yenesi sür'atle tamamlanacak Ölçülerle tartıların senelik neleri devam etmektedir. Üç Bİ başlıyan bu muayene İşi ei sonunda nihayet bulacaktır. # henliz muayene için müracat yenler ekseriyeti teşkil etm Dün belediye reisliğinden (*“ bir tamim gönderilmiş, mü: fmda muayene ve i milâtından bulunan medrese binası - nm da müzelerce korunması karar. leşmıştır. Müzeler idaresi, belediyeye müracaat ederek burasmın tamirini istemiştir. Halbuki, şadırvanın yıktı. rilması için teşebbüslere girişildiği | için alacağı nakliye ücretindö” yil de haber verilmektedir. Müzeler ida- | yirmi nisbetinde tenzilât Y resi şadırvanın muhafazası hususu - | başladığını dün belediyeye ©” nu temine çalışmaktadır. tir. behemebal ikmal edilmesi bild” tir, Hale götürülen sebzel€”, Şark Demiryolları idaresi | haline gelecek sebze veya