10 Ağustos 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

10 Ağustos 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

zast < «de SS 10.8-936 TAN Gündelik gazete Başmuharriri Ahmet Emin Yalman Tan'ın hedefi: Haberde, fikirde, 'de temiz, dürüst, samimi olmak, karfin gazetesi olmaya çalışmaktır. Yeni Sovyet rejimi Sovyet komşumuzda da mühim de- il oluyor. Hem komşumuz, hem dostumuz ol- duğu için oradaki değişikliklerin in- kişaf ve torakki seyrini pek yakından Ve adım adım takip etmekiiğiniz lâzımdır. Son zamanlarda; Sovyet birliği bir “ha yasa kanunu hazırladı. Bu kanu. Yazmak hakkı ve söylemek hakkı ve- #aire vesaire, Yeni Sovyet devleti, işçi ve köylü çıkıp sosyalist de- Mokrasiye doğru gidiyar. Liberal demokrasi ile sosyalist de- Mokrasiyi biribirinden aymrt edemi- Yenler Sovyetlerin de yeni kanunla # Sovyet birliğinde husule gelen * bu sebeplerini, en seneden beri Moskovada Nevyork Taymis ga- Zetesinin muhabirliğini yapan Walter Duranty şöyle anlatıyor: 1 — Harici düşmandan artık kork- Muyorlar, Dahildeki düşmanlar ise Artık bir daha bas ezilmislerdir. . 2 — Sinaileşme hareketi okadar Veri gitmiştir ki artık memleket dahi- linde halkın ihtiyner olan istihlik yapmak ve yenileştirmek — Ziraatin içtimalleşmesi. hare- MEB kr Blank tadır, günden güne artmak- 4 — Sovyetlerde işsizler yoktur. Ve ” yevmiyesi günden güne artmakta 5 — Terbiye, maarif, sehhi teğbir- Ve spor sayesinde - halkın betleni| yordu. Gerçi serbest güreş te alâ- | i seviyesi sür'atle yükselmek- TA İspanya isyanı (Hükümet âsileri mağlüp etti, âsiler hükümeti ele aldılar.) (Gazetelerden) İspanyada asayiş berkemaldir | Olimpiyatlarda ingiltere - Çin futbol maç heyecanlı o'du, ingilizler güc yendiler Alafranga güreş'erin ilk neticeleri (Arkadaşımız o,» Bürhan' Felek, Berlinden yazıyor:) Bugün saat on birde bizim bütün olimpiyat hareketimizin mihverini teşkil eden (greko - romen) yani alafranga güreş müsabakaları baş - kadar etmekte idise de o güreşi bil » Bu sahada yükselmeyi teşvik mediğimiz, sadece bir şans deneme- V gmiracant edilmektedir. Paliştarmamak Ami ref; Yesiair. Başkalarını kendi hesaplarma | ko - etinde başkalarının sâyinden | miş neticeleri. Nitekim bugün di | daha heyecanlı oldu. edememek şartile herkese 2-| fer bir iki gazeteci arkadaşla : ah ve sandet temini Sovyet|tüğüm Fransız ve liderlerinin .n büyük ga-| Reisi bizim serbest güreşteki çocük- ei Adedi 250 kadar olacak- Sy Önümüzdeki hafta sonu ikmaline çalışılmaktadır. her türlü propaganda vasıtaları. | ye geldiğimiz muhakkak idi, Esasen İ ve uzaktan elde edilen neticeler çocuklarım gre romendeki bilgilerile elde edil- görüş- Güreş Federasyonu ların kuvvetli olduğunu, fakat ser- yasa kanuni» | best güreş bilmediklerini, ayakla ça. | Zivonâ" ile güreşti, Yerde çalışma , İışamadıkların: ve tamamen greko - müddetlerinin yanlış hesabmdan do- romen güreşi yaptıklarını. söyledi. |layı iki defa güreştirilen bu iki re“ Onun için bizi en ziyade greko - ro- .İmen takımımız alâkadar ediyordu. Bu sene olimpiyatlara 56, 61 ve 66 kilolardan on sekizer kişi, 72 den 14, 79 dan 16, 87 den 13 ve ağırdan 12 olmak Üzere 109 kişi girmişti, Uk devrede bizimkiler şu hasımla- ra düştüler: Küçük Hüseyin — Fenlandiya (Pegtonen) Yaşar — Danimarka (Nilsen) Soğm — Hatem /Oeanar) Nuri — Çek (Zivonar). Adnan — Mısır laorahim Arabi) Mustafa — Macar (Bobis) Çoban — İtalyan (Donati). İlk karşılaşmalar Öğleden evvelki : güreşler sant on | sebep oldu. birde başladi. Salonda serbest gü-| Bizimkilerin son güreşini Adas reşteki kadar halk vardı. Hilseyinin, | Misırli İbrahime karşı © Gia talihsizlik eseri olarak ik karşılaştı. |te Fakat sayile mağlüp oldu. Zı Fenlandiyalı kavi bir çocuk. Ger- ci Hüseyin ihtiyatlı ve güzel güreş- | Serbest güreşin tasnifi ti, hattâ bir aralık bir de iyi puvan aldr ama peticede alta düştü ve he- le son dakikalarda bilâfasıla Fen-| resin Kat'i ve'birinciden altıncıya ka landiyalmın altında ve çift kuleye | der tersine, 6 dan bire kadar puvan düşmüş Yaziyette kaldığından sayı | vererek yapılan tasnifi neticesi şu- hesabile ve ittifakla mağlüp oldu. Yaşara çikan Danimarkalmm na- rin bir çocuk olduğu ve pek dayana- mıyacağı ilk vehlede gözüme ilişti ve hattâ bunu arkadaşlara da söyle- “İdim. Nitekim! 12 inei dakikada Ya- şarm altına düşen Danimarkalı, ka- buryaları İneirdiğinden güreşi ter - ketti ve Yaşar, galip ilân edildi. Sa- im, güreştiği Belçikalı Auslaer'i sa- iy? Hali Çinlile vray ki; kur'ada inliler bize çıkmamışlar. Çünkü Norveçten daha iyi bir oyun oynuyor gibi gö- ründüler, İngiliz amatörle. ri de İngiliz profesyonelleri sisteminde derin paslarla, kuvvetli vuruşlarla h şut atarak oynu- yorlar. Maç heyeti umümi- yesi itibarile bizim maçtan | yı hesabile ve ihtiyatlı bir güreşle mağlüp etti, Nuri, Çeköslovakyal! sabıktan Çek'in sayile galip geldiği- ne karar verdiler. Müsabaka bizde cereyan etseydi bizimki kazanırdı. Arkadân Büyük Mustafa Macar Bo- bis ile gilreşti. İnce bir çocuk olan Macarı bir müddet sonra bastırdı ve kuvveti sayesinde hâkim güreşerek güreşi sayile kazandı. Mustafanın vaziyetine nazaran serbest güreşteki belinin incinmesi ehemmiyetli bir yey olmasa gerektir. Çobanın güreştiği İtalyan Donatti Çobana nazaran daha zayıf bir! adamdı. Çoban oldukça cesurane gü” reşti. İlk on dakikada berabere iken ikinci kumda bazı favuller yapma» is, ekseriyetle mağlüp mddedilmesine » akşam biten serbest gü - dur: 1 inci Amerika, 24 2-inci İsvec; 21 sayıle 3 üncü Fenlandiya, 15 sayile 4 üncü Macar, 14 sayile 5 inci Almanya, 14 sayile 6 mcı Fransa, 13 öayile T inel Estonya, 11 sayile 8 inci İsviçre, B sayile (4-40 uncu Çekosiovakya, 5.sayile 11 inci Türkiye, 4 sayile 12 inei Japonya, 3 sayile 13 üncü İngiltere, 2 sayile 14 üncü Avustralya, 1 sayile. Almanlar 14 sayile Macarlarla be- saber oldukları halde, Macarlarm altına düşmelerinin sebebi, Macarla» rm hiçbir milletin yapamadığı bir iş olarak bu güreşlerde iki birincilik kazanmalarıdır. ği İngiltere - Çin maçı Bugün dünya kuruldu kurulalı ilk defa vaki olan ve bundan sonra da bel | ki hiç görülmiyecek bir hâdiseye sa- hit oldum: Yani İngiltere ve Çin milli takımları arasındaki futbol ma- gını gördüm. Sahanın beşte dördü doluydu. Çiler mavi gömlek, beyaz pantalon, İngilizler beyaz gömlek, si- yah pantalon giymişlerdi. İngülirle - rin bilâistisma iriyarı adamlar - ve Çinlilerin içinde de bir tanesi müs - tesna olmak üzere diğer on tanesi kısa boylu adamlardı. Maç çok seri başladı ve herkesin hayret gözleri önünde Çinliler - İngilizleri sıkıştır -| mağa başladılar ve İngilizleri şaşırt tılar. Birinci haftaym sıfır sıfıra ve Çinlilerin hâkimiyeti altmda geçti. İngilizler ancak ikinci haftaymde güçlükle iki gol yaparak maçı 2-0 kazandılar, Dua edelim ki; kur'ada Çinliler bize çıkmamışlar. Çüniii Norveçten daha İyi bir oyun oynuyor gibi gö- ründüler, İngiliz amatörleri de İnei- liz profesyonelleri. sisteminde derin paslarla, kuvvetli Yuruşlarla © ve uzaktan şut atarak oynuyorlar. Maç heyeti urmimiyesi itibarile bizim maçtan daha heyecanlı oldu. : Bugün Kil'de yapılan yelken ya. rışlarmda bizim yelkencilerin kâh 21 inci, kâh 25 inci ve kâh 5 inci olduk- ları hakkımda rivayetler işittik. Doğ” risu bizim kafile ile temasımız tama- men kesildiği için bu neticeleri kon- İrol etmenin de imkânı bulunamadı. Eskrimci bayanlardan Bayan Ha- let ilk devrede, Bayan Siat te ikinci devrede uğradı. Kadmlar- da birinciliği Macarlar aldı. . Burada Türkiye olimpiyat ataşesi. — | var yerlerde oturur. Ankaranm en I necektir de, 5 ml ANKARADA HAYAT © Başşehirde imar hareketi İnşaat kontrolsuzluğu- nun zararı görülüyor Ankaranın en işlek bir caddesinde kurulan apartmanlar bu yüzden yıkılmağa mahkümdur Ankara, 4 Ağustos | Ankaranın yıkılan bir binasının pem- Eekişehirli nişehir arasında ku- be taşlarından cephesi örtülmüş kü- rulan çelik ayi Emniyet abi |sük Ge 4, ai li 'desine kadar “ yuzbaşı, ,, İantresi öy evini batırlatanlara ekim BE tesadüf kabildir. O halde kabahat kimin? Kabahat kimdedir? oSahiplerinde mi, mimarında, müteahhidinde veya İ kalfasımda mr? Neden bu yepyeni şehirde Taksimde veya Ayaspaşada görülen apartımanlar kadar zarifle- ri yapılamıyor? Halbuki bunlara dökülen para onlara verilenden faz- la. Usta ücreti daha yüksek. Malze- me daha pahalı, Yoksa kabahat imar direktörlü- günde veya belediyede mi? Aralarm- da hiçbir zaman çalışma birliği ahen- gi tesssüs edemiyen bu İki müessese- den belediye, kefidisine dülşen vazi- felerle lâyıkiyle meşgul olduğunu ber gün ortaya koyduğu eserleriyle ispat etmektedir. İşleri düşen o Ankaralıların karşı- laştıkları müşkülâtla tanınmış İmer idaresinin bu işteki rolü? Hayır, ima- rın vazife ve salâhiyeti bu kadar ge- niş değildir. O ancak kendisine tevdi olunan plânları, eldeki kanuna ve ve- rilmiş idari kararlara uygun olup içinde, olunacak olur. | olmadığını tetkik” etmekte ve ona yi ii göre plânı tasdik etmektedir. Zevk, sa; görülür ki bunlar modem gehtin ia gerin atisi. Bunları düşün: en güzel bulvarma YAYIK yapti Sİ memekte ve musaddak plâzı eline a ildir. Plânları iyi bir metot mahsulü “ ip v : na i lan her inşaat sahibi tatbikatta nasıl değil, teşkilâtları modern bir Apart | yaa katık yapsam da, borik ve man dairesinin istilzam ettiği konfor | pevkaiz plânımı biraz daha baltala- kaidelerine asla uygun değildir. An-| çan diye bin türlü tedbir düşünmek cak hizmetçiye-tahsis edilebilecek o-! tedir: dalar yülak odam. olarak ayrılmiğ. İşte böyle kontrolsuz ve bir teköda hissini dahi :-veremiyen bir) hava içinde şehri pim vi oda ortadan camekânla ayrılarak sa-| rinde Kurulan binalar gün gelecek lon - yemek odası diye ikiye taksim | sahipleri tarafmdan © yıktırılmıya olunmuş. Genişçe bir koridora hol| mahküm olacaklardır. Veyahut da ismi verilmiş, Mutfak dar ve hesap-| burası ikinci plâna düşerek, diğer bir sız. Hizmetçi odası ile sandık odası! caddenin iki tarafımda Ankaraya ya- yok. Bu, binalarm içinden mötlafdır.| kışan zarif ve tam konforlu büyük Dıştan görünüşe ( gelice, içlerinde | binalar kurulacak ve bu sna cadde küçücük pencerelilere, (han tesirini | kıymetini kaybedip gidecektir. birakan battel ve zevksizlerine, eski| Mecdi S. SAYMAN serisi beş on yıl sonra yıkılmıya mah. kümdur. Baş şehrin imar hareketini yakm. dan takip edenler bu iddinda birle şirler. Burası yeni Ankaranın merke: | zi olmuştur. Binaların altina dükkân- lar inşasma müsaade edilmiştir. Bu- gün bu dükkânlarda bakkallar yerleş mişse de, ka bir müddet sonra bu- rada zarif bir çarşının kendiliğinden doğduğunu görmek kabil olacaktır. Hükümet o dairelerine gidenlerin geçit yeri burasıdır. Şehrin güzide smıf buralarda ve bu merkeze ci- pahalı toprağı, caddenin bu kısm: üzerinde bulunan pareellerdir. Köşe- ler 65 - 90 Tira, ara yerler 35 - 401li- ra değerindedir. Ve bu kıymetler düşmiyecek, bilâkis gün geçtikçe bi- Binaların içi ve dışı Vaziyet böyleyken, bu şerefli yer lere oturtulan binaların çoğu, dişm- Bir okuyucumuzun dileği 'Tahtakalede Kantarcılarda 18 nu- birçok eğlence yerlerinde okuyan meşhur hânendeler ancak saat 24 ten mârada Siyavuş Paşa medresesinde o | sonra sahneye çıkıyorlar. Ve bu gibi turan Enver Eroğul matbaamıza ge. | Yerlerin saat bire kadar açık kaldığı lerek şu şikâyette bulundu: dalma vâkidir. Anadolu tarafında o “Oturduğumuz : medfeseden bizi turanlarım meşhur hanendeleri dinle- zorla çıkarttılar. Sebep olarak ta bu: | mek içim yaptıkları masraf bu yüz rasının tahliyesi hürusunda belediye |den boşa gitmektedir. Bu müessese- nin bir kararmdan bahsettiler. I8 as. |ler. gecenin geç saatlerine kadar açık nedir bu medresede oturüyoruz, bi - |Kalmağa mezun iseler, meşhur hanen zim gibi oturanlar tam'oh dört sile dir. Hasta anam ve ihtiyar babamle iki gündür, açıkta kaldık. Gidecek ye rimiz yok. Eğer, bu kararı belediye vermişse, bizi de düşünmeliydi. Hiç değilse bir yer göstermesini bekler - dik Bu yardımı bugün de yapması mümkündür, Nazarı dikkatini celbet menizi rica ediyoruz., Eğlence yerle-i Bütün sinema, kahve ve sair eğlen- ce yerlerinin sast 23 de kapatilması mukarrerdir. Bunu nazarı itibara 2- lan Akay ve Şirketi Hayriye idarele- ri de son vapurlarını 23:45 olarak tes bit etmişler, o saat sonrası için tarife ye vapur koymamışlardır. Halbuki, letlerden bir zat arasmda bilet me- selesinden dolayı çıkan bir münazaa Üzerinde ataşemiz arkadaşmı polise şikâyet ettiği için Alman polisi ken- disini karakola davet ederek ifadesi- ni almıştır. İki Türk arasında çık- mış olan bu hâdisenin Alman polisi- ne aksettirilmesi Türkler arasında le mektep arkadaşı olan ve şimdi 9 uncu Kanada, 7 sayile İde ii Almanyada tahsilde bulunan eski at- | hoş görülmemiştir. Burhan FELEK Bizi delerin erken okumalarını temin et » meğe çalışmalıdırlar. Kadıköy: A. Galip Erden Ayran ve su İmzasını mahfuz tuttuğumuz bir okuyucumuz, şu şikâyeti öne sürü- yor ; “Muhterem gazetenizin neşriyatı üzerine hazarı dikkate alman beledi- ye İşlerinden dulayı çök memnunuz. Buglin, bizzat şahit olduğum bir me- seleyi bildirmekten kendimi alama - dım. Semt itibarile ( bir süthanenin civarında oturuyoruz. Ve bu süthane den her gün iki kiloya yakın ayran içeriz. İçtiğimiz şeyin ayran olduğu- inu biliyoruz, fakat içindeki suyun ne suyu olduğunu bilemeyiz. Bu mües- sesenin sahibi ile iyi tanıştığımız için suyun ne suyu olduğunu gizlice sor. dum. “Terkostur.” cevabını verdi. Ve bu vaziyet karşısmda; “bir kaşık yo- ğurtia terkos suyunu satan bir mü- eseeseyi hangi makam kontrol eder, acaba ?,, diye düşündüm. Çok rica ederiz. Bu mesele üzerin- de belediyemizin nazarı dikkatini cel bediniz.,, * TAN: Okuyucumuz, adı geçen süt hanenin neresi olduğunu da bildirmiş tir. İcap ederse tahkikat yapılmak verebiliriz. Dzare adresimi il ül e e Lİ