12 Ağustos 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

12 Ağustos 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

as 2 Sofya mektubu Bulgaristanda kimya harbine karşı tedbirler Herkes senede iki gün hükümet işlerinde bedava çalışacak olya , (Hususi muhabirimiz İŞ s yakığor) — Kabine, birçok) Grevler yasak'ediliyor mühim kanunlar hâzırlamıştır. Bu Ktisadi buliranın hüküm sürdü. kanunlar içerisinde en ziyade nazâri ğü #ralarda Bulgaristanda dikkati celbeden âskeri, iktısadi ma | bir de amele grevlerinin çoğalmasın- hiyette olanlardır. düşen Bulgar messi Meselâ, hazırlar heyeti, son toplan- | Bulgaristanda bundan tısında hârp vukuunda memleketi ve ü grevlerin yasak edil- halkı korumak için, hava ve kimya | mesi hakkında bir kanin İâyihası harbine karşı mildafaa etmek için bir | hâzırlamıştır. Lâyiha, Ticaret Nazi- kanun İâyihası kabul etmiştir. Kanu. | rt vasttasiyle Nazırlar Heyetine ve- na göre, halk havadan gelecek (paz rilmiştir. ve kimya harbine karşı manen ve Bu kanunun bir maddesine göre, maddeten müdafaa tertibatı alınma- | ameleler ansızın ve grup halinde igle- #1 için daha şimdiden hazırlanacak-| rini terkedemiyecekler, ayni suretle tır. Hükümet, bu işin o kontrolünü patronlar da amelelerini ansızın. İş- Harbiye Nezaretine vermiştir. Har-| ten çıksramıyacaklardır, Grup | ha- biye nezareti de kanuna göre, harp) linde işlerini terkeden ameleler, al zamanında en ziyade taarruza uğra. | ay hapse ve 5 bin levaya kadar para yacsk istasyon, İskeleler, maden o-| cezasına uğrayacaklardır. Grev mü- cakları, su mahzenleri, büyük bina-| şevvikleri de 1 den 3 seneye kadar ha- lar gihi yerlerin müdafaasi için bir, pis ve 5 binden 100 bin levaya kadar plân hazırlamıştır. Bu hususta Har-| para oczaları İl 'cezalandırılacak- biye Nezaretine yardım edilmesi için | lardır. memlekette bütün ( belediyelerden, z in grnizonlardan gönderilen urek. | Sari hastalıklarla mücadele haslarla hususi komisyonlar (o teşkil Y ine kabine, memlekette sari edilmiştir. Bü komitelere, mimarlar, hastalıklarla mücadele hak - itfaiye mütehassislari Ve “İstasyon | kında yeni bir kanun daha kabul et- şeflerinden başka hususi eşhas ta| miştir. Bu kanuna göre kendinin sari girebileceklerdir. bir haştalığa tutulduğunu bilen — bir Her garnizan veya belediye komi» | kimse, başkasma bile bile bu hastalı- tesi, bulundukları yerin nüfus kesa-| ğı bulatştırmak teşebblisünde bulu- fetine göre havâdan gelecek gaz Ve nacak olursa 1 #öne hapis ve 3 bin kimya harbine karşı bir Kiraç leva kadar bir para cezasına çarptı- müdafan grupu teşkil edecekler - dir. Gruplar, 20 * yaştan yukarı olanlardan teşkil edi- lecektir. Bunlar, umumiyet itibarile gönüllüdürler. | Hava - kimya harbi tehlikesi huk-| kında halka, neşriyatla ve konfe- ranslarla da malümal verilecek o ve bu yolda halkın. bilgisi yükselecek: | tir. Müdafaa vesaiti, her sene devlet bütçesine koyulacak tahsisattan tes mih edilecektir. Belediyeler, bütçe-| lerinde umumi binaların ve'milease- selerin hava harbine karşı müdafa- ası için icap öden tahsisat ayırmaya, mecburdurlar. | Hususi bina ve evler, çiftlikler ve fabrikalar kendi masraflarile müda- faa tertibatı yapacaklardır. Senede iki gün bedava çalışılacak #lk, kanun mucibince, 20—50 yaşına kadar umumi bina ve devlet mülesseselerinde hava harbine karşı müdafaa tertibatı hazırlığı yap mak için senede devlete 2 gün beda- va çalışacaktır. Yine halka, hava mü dafaası hakkında günde 3, ayda 10 yani senede 50 saat ders gösterilecek tir. Bu dersler, T yaşından 60 yaşına kadar olanlara mecburidir. Ayni z3- manda bunlara, hava « kimva harbi disiplini ve müdafaa alât, edevatının nasıl kulanılacağı da öğretilecektir. Kanunun bu maddelerine karşı ha reket edenler 5000 levaya kadar ce- zalandırılacaklardır. o Hava - kimya harbi müdafaa tertibatı için senede muayyen günlerde devlete bedava çalışmak istemiyenler de hergün için 20 den 500 levaya kadar para cezası vereceklerdir, Kanundaki bu lar kat'idir ve verilen ceza hükümle- Ti de temyiz edilemiyeceklerdir. Büyük bir kongre A yın 16, 17 ve 18 inde V. hava kasabasında ya harbine karşı müdai miyetinin büyük bir kongresi toplan mıştır. Kongreye, cemiyetin iç iller- deki şubelerinden pek çok murahhas | lar gelmiştir. Trenlerde bunlar için & 25 tenzilât yapılmıştır. , Kongre Tirnava kıraathanesi binasında top: lanmış ve bilâhare burada güz - kim- ya harbine karşı propaganda mak- sadiyle bir de sergi açılmıştır. Bulgaristanda “hava - kimya hars bine karşı müdafaa,, İsimli cemiyetin 85 şubesi ile 20 bin âzası vardır. Ce- miyetin bir de gazetesi vardır. Cemiyeti himayesinde bulunduran Harbiye Nazırı General. Lukof ta gon günlerde Aytos, Yambolu, Bur- karar. | rlacaktır. Bu kanuna göre, hastalık- Ir bir kimsenin evlenmesi de menedil- miştir. Seçim kanunu öse İvanof, önümüzdeki Teş- rinievvelin'sön 15 günü icin- de yapılacak meb'ün ihtihaplarına tam bir serbestiyat Verecek ve ken; disi de intihaplarda bilaraf katacak- tır. Bu sebeple seçme kanununda de- Bişiklik yapılacaktır. Yeni intihabat listeleri hazırlanmıştır. Yalnız Sofya dâ rey vermek hakkını haiz olanlar 85 bindir. Buhlar burada 1İ2 seçim mmntakasma ayrılacaktır. Yeni kabine maarif sahasında da slahat yapmaktadır. Milli müdafaa Vekili dün şehrimize geldi Trakya manevralarında bulunan milli müdafaa vekili Kâzım Özsip dünkü ekspresle getirimize dönmüş- tür. General Kâzım Özalp, bir muhar- ririmize, maneyraların çok mükem- mel görait altındi başarıldığını ve ordu terfi listesinin İşizirlendığim. ay başında gazetelerle ilân edileceği ni söylemiştir. Mekteplere talebe kayıt ve kabul Ortamekteplerie liselere 20 ağus- tosta namzet talebe kaydma bâşla- nacaktır. İlkmekteplerin bu yü 15 eylülde açılması düşünülmektedir. Bu takdirde ikmekteplerde kayıt ve kabul muamelesine eylâl başinda baş ilanılacaktır. Orta mekteplerle liselerde ikmal imtihanları 20 eylülde başlıyacaktır. Meccani leyli talebe için müsabaka İimtihanına 1 eylülde * başlanacak, 4 İ eylülde niheyet verilecektir. Bu im- tihan için müracaatlar bu ayın 20un- da bitecektir. İzmir panayirine hazırlık Bir eylül İzmir beynelmilel sergi- sinde temsil edilecek İstanbul sanayi firmaları isimlerini kaydettirmişler ve hazırlıklarına başlamışlardır. İs- tanbul sanayi ve ticaret odası, İstan- evvelce verilmiş olan Kararı nazarı dikkate an, iştirak etmiyen sana“ yil grup halinde toplamıya başlamış- tir. Bunun İçin de deri, mensucat, de- mir ve madeni eşya, şeker mâmulâtı ve sanâyi için İzmir sergininde beş Fotoğraf sergisi dün açıldı Tiyatro haftası da dün akşam başladı İstanbul sezonu münasebetiyle ter- tip edilen fotoğraf sergisi dün saat 16,30 da emlâk şirketinin Taksimde | &bidenin "karşısında yeni o yaptırdığı binada merâsimle açıldı. Bu merasi- leri, matbuat erkânı ile birçok dâvet- Hiler iştirak etti. Belediye iktisat müdürlüğünce ter- tip ettirilen sergi dün iki kısma ay- | rılmıştır. Her kısımda herkesi ehem- miyetle alâkadar edecek resimler mevcuttur, Bu resimler şöyle taksim olunmuştur: Memleket tipleri, memleket sana - tarihi abideler, eski Türk mima- risi, teşyini sanatlar, (asarlatika, memleket manzaraları, (memleket mahauller:, İstanbul manzaraları, İn- krlâp abideleri ve Ankara, Bu kısımlardan bilhassa Ankara manzaralarını ihtiva “eden kısımda bugünkü Ankaranm en moderri bina- ları tarihi abideler kısmında Nasret- tin hocanm tarihi türbesiyle eski Türk eserlerinin en canlıları ve ter- yini sanatlar kısmında da küçük bir karesi beş bin lira değerinde olan Bursadaki çini ve mozaikleri göste ren resimler bilhassa davetlilerin na- İrarı dikkatlerini celbetmiştir. Sergi- de 220 resim teşhir edilmektedir. Sergi bugünden itibaren umuma A - İ çıktır. Tiyatro haftası başladı İstanbul sezonunun tiyatro hafta- si dün geceden itibaren başlamıştır. Program mücibince dün akşam Te- pebaşı bahçesinde meddah İsmetin İoğlu Kadri “Çapkm Süleyman hi- İ kâyesi,, hamiyle güzel bir hikâye ân- latmış sonra şehrimizde mevcut meş- İhur hayalilerin iştirakiyle Karagö - zün Kanlı Nigâr faslı oynatılmıştır. Pehlivan müsabakaları Evvelce hazirlanan program muci- bince dünya'şampiyonu Cim Londo- sun bu pazar bir Türk pehlivan ie karşılaşması lâzimgelmektedir. Pe kat bu maçm bu pazara yapıp ya- pılamıyacağı henüz belli değildir. Bu akşam stadyomda Türk pehlivanlar arasında bir seçme müsabakasi Ya - pılacak; ve Cim Londosla güreşecek pehlivan ayrılacaktır. Bu maçı ya- pacak ve Türk pehlivanlari arasında birinci gelecek olan belli olduktan sonra Cim Londosla'bu pehlivanın karşılaşacağı gün ve saat bilâhare tesbit ve ilân edilecektir. Dünya profesyönel güreş şampiyo- nu Jim Londos dün akşam matbas- mızı ziyaret etmiş ve bu ziyaretinde Türk erkânı hükümetinin ve İstan- bul polisinin kendisine gösterdiği sühulet ve nezaketten son derece minnettar olduğunu söylemiş ve bil- sime vilâyet, belediye, parti, halkev- | TAN Çöp arabaları Belediye bu işin de asri- leşmesine karar verdi Belediyenin şehrin temizlik işlerini wlah etmeye karar verdiğini. yazmış bu arada asri kamyonlarla çöpleri toplayıp çöp imha istasyonlarında bunları gübre haline sokacağını ilâve eylemiştik. Diğer taraftan belediye şehir da- hilindeki binalardân çöpleri topla- makta olan arabaları da asrfleştime ye karar vermiştir, Bu maksatla ye- nİ sistem arabalar yaptırılmıya baş- İlatılmıştır. Bu arabalar büyük bir fıçı şeklinde olup boşalacağı yerde otomatik olarak çöpleri dışarıya at- lar sokakta giderken açılıp çöpleri sokağa dökmiyecek tertibatı haizdir. Yeni arabalar süratle ve İüzumu ka- dar İnşa ettirilecektir. | Küçük Haberler | Tramvay biletlerindeki işaretler — Eskiden tramvaylarda kesilen bilet- lere müşterinin gideceği yerin bilet- te yazılı olan kısmına işaret konu- lurken şimdi halkım bindiği yeri gösteren işaretler atılmaktadır. Tah- kikatımıza göre Tramvay şirketi bu- nu iki maksatla yapmıştır. Biri halk- İa biletçiler arasmda, bir kısım hal kın yolda gideceği yeri değiştirmele- Tİ yüzünden, mütemadi surette zu - hür eden nizaların önüne geçmek, diğeri de halkın nerelerden tramvay lara bindiklerini tesbit etmektir. Bu suretle yapılacak istatistikten sonra tramvay servislerinde bazı değişik likler de yapılacaktır. Bebek sergisi — Taksim bahçe: Bir dolandırıcı mahküm oldu Az hapse mahküni olduğu için seviniyor Hüseyin isminde biri, kendine Bar- tınlı süsü vererek Bartından yeni gelen bir davar sahibinin beş lirasmı dolandırmış, Rıza isminde birinin saatini ve kordonunu çalmış, ve dâ- ha bazı hırsızlıklar yapmıştı, Hüse- yinin üçüncü ceza mahkemesinde bir müddettenberi devam eden du ruşması, dün neticelendi, Mahkeme, suçlunun dört ây 15 gün hapsine karar verdi. Hüseyin, het halde da- ha ağır bir cezaya çarpılacağını um muş olacaktı ki, mahkemeden gü lümsiyerek çıktı. Geçmiş olsuna ge- len arkadaşlarına; o#evinçli sevinçli anlatıyordu: — En aşağı dokuzluktuk ama, dört buçukla kurtulduk! Arkadaşlarından biri alay etti: — Fena mı be! Mart pilici gibi uğ- rıyacaktın dışarıya... Ha dört ay yat mışsın, ha dokuz ay... Vi Ambardaki boş çuvallar Bir ambarda boş çuvallar bulun- duğu gözlerine ilişen üç ahbap ça vuşlar, İbrahim, Salih, Lâtif; arala- rında uyuşmuşlar. Bir gece, kimse görmeden, ambarm pencere camla- rmı kırarak içeri girmişler. Neka- dar boş çuval varsa, hepsini topla- mış, Gaffar adında bir İranlıya sat mışlar. Fakat bu ilk teşebbüs, tatlı geldiği için ambara bir ikinci baskın yap- İmaktan kendilerini alamamışlar. An. İcak bu sefer, ambarm uyanık muhâ- İfızları; tetikte bekledikleri için Üç dhbap çavuşu, kapana tutulmuş bi- sinde açılan Bebek sergisi büyük bir irer fare gibi enseliyerek karakola rağbet kazanmaktadır. Sergi her gün | götürmüşler. Ortada cam kırmak, binlerde halk tarafmdan gezilmekte| ambarda hırsızlık yapmak gibi ağır v& çok beğenilmektedir. Dünden iti- |bir cürüm olduğu için Sultanahmet baren kapıda alman 5 kuruş duhuli-| birine sulh ceza hâkimi Salâhaltin ye de kaldırılmıştır. Sergi on beş! Demirelli, her üç suçlununda dün gün daha devam edecektir. Gayrimübadiller kongresi — A- yn yirmisinde gayrimübadillerin bir Kongresi foplanacaktır. Bu toplantı. da cemiyetin mali vaziyeti görüşüle- cek ve bir program hazırlanacaktır. Amerika konsolosu — Amerikn konsolosu M. Kristian Steger dün sabah ekspresle Avrupadan gehrimi- ze gelmiştir. Gelecek seyyahlar — Bugün Avus| tralya vapuru ile muhtelif milletlere mensup 600 seyyah gelecek ve lima- nımızda 24 saat kalacaklardır. Belediye Fen müdür muavinliği — Belediye fen müdür muavinliğine inha edilen Farukl'nin tayin emri dün belediyeye bildirilmiştir. Kendi- si bugün işe başlıyacaktır. Dizanteri ve tifo salgını Sıbbiye o müdürlüğünden verilen malümata göre, şehrimizde tifo ve dizanteri salgını olduğu şayiası asil ni görmeğe geleni İstanbul ahalisine müteşekkir olduğunu bildirmiştir. WE Bugünkü hava İ yiki, bugün havanm düne nispetle daha iyi olacağını göstermektedir. Onun için yağmur ihtimâli çok daha azdır. Havanın bulutlu olmasi da muhtemel değildir. | Dünkü hava Dün snbah saat yedide hava tazyi- ki 760, saat 14 te 709,5 tu. Hararet derecesi en çok 26,3, en az 17,58 tü. Memleketteki hava vaziyeti Bugün Karadeniz sahillerinde ve yağmurlu, diğer yerlerdeyse âz bü- lutlu geçecektir. Rüzgür, garbi isti kamette şarkta kuvvetli, diğer yer- lerde orta kuvvette esecektir. Geçen sene bugün Geçen sen hava tazyiki MAR AA A ör mA A ac mma hassa yağmurlu bir havada kendisi-| Dün tesbit edilen 777.5 hava taz- gârki Anadoluda hava bulutlu ve| sızdır. Yalniz, mevsimin ve sıcakla- rın tesiriyle tek tük birkaç vakaya tevkiflerine karar verdi. Hırsız çocuklar Üzerlerinde yırtık birer mintania paramparça birer pantalon var. A-| mâ, ha pant-'em.. Dis kapaklarım bile dışarda birakıyor. Ali ve Nuri. İkisi de henüz çocuk denecek yaşta. Yahut da çelimsiz oldukları için öyle ( görlinüyorlar. Neler yapmamışlar, neler... Evlere mi girmemişler. Dükkânlardan çiko- lata çalıp, Aksaray pazarında mi satmamışlar, bahçelerden çamaşır mı toplamamışlar. Para, elbise, ku- maş, ne bulmüuşlarsa, hangisi kolay- larına gelmişse o agırmışlar. Üçüncü de devam edildi. Şahitler, bildiklerini anlatıyorlar- dı. Hâkim, suçlulara; ayrı ayrı: — Ne dersiniz? diye sordu. İkisi birden: — Yalan söylüyor! Biz etmedik! cevabını verdiler. Fakat poliste açıkça itiraf etmiş- lerdi. Mahkemeye gelmiyen şahitler re tebligat için duruşma, başka gi- ne kaldı. hırsızlık | tesadüf edilmektedir. 16 17 18192021 1324 25 262728! 3031 | | Hur: 99 1358 Rumi Binciay Gün: 25 4355 Hicri 758,6 kaydedilmiştir. Hararet dere- cesi en çok 2, en az 18,8 dir. Güneş Lİ 51 3 te 38 e çıkmıştır. » 1 — Habeş imparatoru beyanatta bulünarak Habeşistanın istiklâli için her darbeye karşı koyacağını söyle- miştir. 2 — Somatra adasından 20,000 İmetre yüksekliğinde Tuba gölünün içindeki Somarir adasındaki Batu İyamyamlarınm arasında tetkikler yapin ve bu aşmada başından büyük hâdiseler geçen Viyanali kadın ga- #eteci Gertrude de Barauskoua şeh- rimize gelmiştir. Sıcaklardan kuduz çoğaldı Sıcaklar dolayısiyle gerek şehri- mizde ve gerek memleketin diğer yerlerinde kuduz hayvanlar çoğak mıştır. Dün Cideden şehrimize beş çocuk getirilmiştir. Bu çocuklar, ku- duz köpek tarafıridan mırılmıştır. Ço cuklar tedavi altina almmıştır. ceza mahkemesinde sorgularma dün Siyaset âlemi Ispanyol dramının sonuna doğru Ispanyol drammm onu geliyor mu? Bunu birkaç gine kadar daha İyi anlıyacağız. Yalnız şimdiden söy- Hiyelim ki son bir iki gün zarfında vaziyette inkişaf vardır. İspanyol hailesinin her halde çok yakında bi- teceği zannedilmektedir. Buğünkü vaziyeti Madrit hüküme ti ve asiler cephesinden tetkik ettiği. miz zaman şunları görürüz: Hükümetin vaziyeti gittikçe fena- laşmaktadır. Fransadan yardım bek- Hyen ve bidayette de bunu gören İs- panya hükümeti simdi harici yardı. mın gittikçe azaldığına ve her halde güçleştiğine şahit olmaktadır. Mad. rit ve Barselonda biltün idarenin ko- münist ve anarşistlerin eline geçme. si, ne dışarda, ne de içerde iyi bir te sir yapmamıştır. Kiliselerin yakılma sı, bombardıman edilmesiyle ecnebi ve yerli masum, gayrimasım birçok eşhasım uluorta kurşuna dizilmesi de katolik, hattâ protestan dinyasmda fena bir tesir bırakıyor. Avrupada gok kuvvetli olan dini hayatın renei- de edilmiş olması, Madrit hükümeti. Be İçten iyi bir propaganda teşkil et. miyor. Papalık makammm doğ « rudan doğruya asilere yardım etme. side bu yüzden vaki olmuştur, Katolik İspanyada kilisenin dahilden ve hariçten işlere müdahalesi Eğer Berlinden gelen bir habere inanmak izmgelirse İspanya reisi. öllmhuru Ozana istifa etmiş ve ida» reyi tamamen © komünistlerle anar. şistlere bırakmıştır. Eğer bu haber doğraysa, birçok yeni hâdiselere daha İntizar edilebi- lir. Ve her halde İspanya hükümeti. nin vaziyeti çok vahim hattâ ümitsiz. bir şekil almıştır. Asilere karsı mücadelenin başma komünist ve anarşistlerin gecmesi İ- se şimdiye kadar dahili muharebede mütereddit kalan İspanyol halkanm bir kısmının âsilöre filen yardıniımı aaa Tl üdaak, güya mokrasi - faşizm arasmda cereyan eden mücadele komünizm - faşizm musaraası şeklini alacaktır. ... Asiler. son yirmi dört saat zar tında hazırlıklarını ikmal etmekle vakit geçirmişlerdir. General Franko» nun herhalde muayyen bir plân dahi iinde hareket etmekte olduğu anlaşi- iyor. Afrika ordusunun İspanyayâ geçirilmesi hir muvaffakıyettir. İmütereddit birçok İspanyolları asiler İlehine çevirebileceği gibi yirmi gün- denberi mütemadi bir harple yıpr İnan asi kuvvetlerin maneviyatına iyi İ bir tesir yapacaktır. Diğer taraftan İspanya - Portekif hududunün da asiler tarafından tw* tulması da ehemmiyetli bir hâdise dir. Ve asiler lehinde olan Porteki” zin bunlara yardım etmesini kolay * laşlıracak bir keyfiyettir. Devletler arasında İspanya işleri” ne ademi müdahale hakkında müz” kerat ilerlemektedir. Şimdiye kadsf İbu hususta çok gergin olan vaziyet şimdi biraz hafitlemisii” Buna rağmen Almanyanın bu mes# lede canlı bir rol oynadığı ve oyn * mak istediği aşikârdır. Fakat manyanm kimseyi okuşkulandı istemediği de meydandadır. İ İspanyol dramının sonu çok us değildir. Fakat bir an evvel peri kapansa da tüyler ürpertici facia laşağıda gösterilen yemekler sf , hergün ne yemek yaptıracakları" # günenlere yardım içindir. Bv © g meğe ait sütunlarımızda yeni yeni” tarifleri bulacaksınız.) w Hatif yemekler — Şiş kebab: Yuç sote, karışık meyvalı kom canli karışık Ağır yemekler — Patik kebabı, fırmda makarna, mişle salata. ii EN