22 Şubat 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

22 Şubat 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

SA n.2. SON HABER? İspanyada hükümet kuvvetleri büyük bir zafer eazenmniş (Başı 1 ineide) dudu bir çok ar muhafız hudut servislerini takviye et. Mektedir. Köprüle Nar jandarma. İn muhafazası al YUNANİSTAN ve GÖNÜLLÜLER Atina, 21 (A.A.) — Bugün neşre- R bir kanunla Yunanlıların İs. Danyaya gönüllü kaydi ve gönüllüle. Yunan limanlarından geçmesi ya” Mak edilmiştir İspar Pöfaport kaldırılmıştır. Yalnız gez iler ile ve pasaportun üzerinde ya- Lei istimal ahval bundan hariç. BİR FRANSIZ GEMİSİ TAARRUZ Uu Tanger, 21 (A.A.) — “Cebeli A- .—— LL Çekoslovakyadaki V Almanlar rta Avrupanın Sovyet Birliği i. le Almanya arasındaki vazi- Yeti dolayısile sık sık mevzuubahis 0- bir memleket Çekoslovakyadır. Şekoslovakyada büyük bir Alman e. kalliyeti vardır ve bu Almanların sa- Yısı üç milyon kadar tutmaktadır. itler Almanyası, bugünkü Alman- Ya hududu dışında kalan Almanları, İman camiasına katmak siyasetini ip ettiğini gösteren bir hattı ha- Mine ket ala Çekoslovak acan yana enaışe beslcmerle Ve bu yüzAE Söyyet Birliği ile an- ayı münasip görmekte idi. Bu- Rün Çekoslovakya ile Sovyet Birliği #rasında ittifak vardır. Almanyanın Üyük bir memnuniyetsizlikle karşi- ve bâdiselerin biri bu ittifaktır. u İttifak Çekoslovakyanın arkası Sağlamlamakta ve müdafaa vaziyeti» Nİ talyiye etmekte, ayni zamanda İF truza uğradığı takdirde pek İyük bir yardımı görmesini temin #tmaktedir. Fakat oÇekoslovakyada tiç $ milyon Almanyanın yaşamakta ulunması ve bu büyük kütlenin Çe. “slovakyada karşı sadakat ve mer- Utiyet bakımından şüpheli bir vazi- Yet alması, diğer. taraftan nazi Al- âhyanın memleket dışındaki Al. hanları Almanlık camiasına katmak tiyasetini tuttuğunu göstermesi Çe 9slovakyanın vaziyeti üzerinde sar- WCı bir tesir yapmaktan hâli kalmı- Yordu, Son günlerde Almanların, Çekos. vak yadaki ırktaşlarını harekete ge- Sirmek, hattâ Çekoslovakyadan a; İMak gibi birtakım teşebbüslere giriş- iklerins dair birtakım şayialar ya - bıldı, Bu şayinlarin hakiki mahiyeti 'akkında hiçbir hüküm vermeğe im- in yoktur. Fakat bu şayiaların Yİ PIldığı sırada Çekoslovakya hüküme- "nin de Alman ekalliyetini hoşnut İstek ve Çekoslovakya devletine yçrbutiyetini sağlamlayacak tedbir. f almağa başlaması ile karşılaşmış çalumuyoruz. Verilen malümata gö - 1 Çekoslovakya hükümeti bu mem- *ketteki üç fırkanın muvafakat ve Vibi ile Alman ekalliyetinin varlı. N! ve kültürünü tanıyan bir vazi. içi almağa karar vermiştir. Bundan “Yle hükümet Alman mekteplerine 'ârşı daha müsait bir vaziyet alacak, İman diline daha fazla serbesti ve- ir tsk, Almanlardan hükümet memu-| "iYstlerinde daha fazla istifade ede- ,X ve bu suretle Almanların Çekos. “vakya camiasına daha fazla ısın - larını ve daha fazla bağlanmaları- "temine çalışacaktır. 1, Bu tedbirlerin asıl hedefi, Çekos- Yakya dahilinde yaşayan unsurlar. birinin de gözünü harice dikme- i ve hariçten vukubulacak yar- Mmla Çek camiasından ayrılmayı is- daf etmemesidir. Bu tedbirlerin muvaffak olup ol. ba P'yacağını hidisat gösterecektir. Fa.| A* Cekosiavakva da İsvicrenin tut» -İğem civa aya her türlü| ine çıkarmak istemektedir. Bu bü mur,, İsminde bir Fransız saat 8 de imdat işareti ve: mda bir tı zunâ uğradığını bildirm ; PORTEKİZ BİR NOTA NEŞRETTİ! Lizbon, 21 (A.A.) — Portekiz ha-| ve nezareti.Portekizin ademi mü. dahale kontrolü karşısmdaki vaziye- tini izah eden bir nota neşretmiştir. Bu nolaya göre, Portekiz kendi top raklarnda beynelmilel bir kontr ekten hiçbir zi Fakat adem kurtarmak kendiliğinden, dost bir devlet ola İ giltereyi müşahitler göndererek Por. İ tekizin giriştiği taahhütleri ne büyük bir dikkatle tatbik ettiğini görmeğ: davet etmiştir. Binaenaleyh OPorte- kize gelecek olanlar beynelmilel müessesenin muruhhasları | İptidai Madde Kutlığı Londra, 21 (A.A.) — Iptida! mad- deler ve maden fiyatlarının yükselme si Cite mahfillerinde endişe uyandır. mıya başlamıştır. İngiliz dahili fi yatlarının dünya fiyatları seviyesine | eriştiği ve İngiliz müstehlikinin şim- diki İmtiyazlı vaziyetinden mahrum kalarak Lu ans kadar hissetmediği u- neticelerine maruz kalacağı, anlaşılmıya başlanmıştır. Yükselme hareketinin en bariz ne. lerinden biri de buhran esnasmda | bi olan stokların şimdi tama- men uzaklasırımış olmamdır. Pa- muk, kalay, bakır, lâstik, şeker, ve İhubuat vaziyette husule gelmiş olan salâhm bariz misalleridir, Ayni za - manda yevmiyelerin yükselmiye baş- ladığı da görülmektedir. Ingiltere - de hayatım gittikçe pahalandığı söy lenebilir. Baikan Ajansları Alina, 21 (AA) — Romanya a. jansı direktörü Hurtg, Anadolu a jansı direktörü Muvaffak Menemen - oğlu, Yugoslavya ajansı odirek- örü Petroviç ve Yunan ajansı direk. törü Vekiarelli bügün toplanarak, Balkan Antantı matbuat konferan - snmgı izhar ettiği temenni mucibin. ce dört Balkan devleti ajasları ara - #mdaki teşriki mesaiyi daha ziyade sıklaştırmak meselesini O müzakere etmişlerdir. Balkan ajansları direktörleri pâ - zartesi günü bir daha toplanacaklar. dır. Türkiye İle İran Arasın da Ticaret Ankara, 21 (TAN) — Aylardanba- ri İranda Türk - İran ticari münase- betlerine dair müzakerelerde bulunan Cemal Hüsnü heyeti, alâkadar maka- ma bir rapor göndermiştir. Bu rapor dan anlaşmanın esasi? 1 hazırlandığı ve yakında iki memleket için de çok müsalt olan bu anlaşmanm imzalana. cağı hissedilmektedir. Cemal Hüsnü heyeti, yakında mer. ieketimize dönecektir. Yunan Veliahdi Atina, 21 (Hususi) — Yunan veli. ahti bugün harbiye müsteşarı ile bir- Ukte Psara muhribiyle Preveğeye git. miştir. Oradan Yanyaya giderek, yapılacak şenliklerde hazır buluna- caktır. tuğu yolu tutarak muhtevi olduğu unsurları kaynaştırmak, ve devlet endişesini başka her endişenin fevki- ük ve mühim tecrübenin muvaffak ol.| ması beklenir. Ömer Rıza DOĞRUL Balkan Basın Birliği toplantısından görünüş Balkan motbuat erkân Atinada "TAN" foto muhabirinin karşısında... Ikınci Balkan Basın konferansının vardığı (UÇUK HARICI HABERLER $ ngiliz Hariciye Naziri İ Eden hafta içinde is. tirahatten Londraya dönecek tir, Y ugoslav - Bulgar ebedi paktı Milletler Ce - miyetine tescil edilmiştir. * ransız Başvekili Blum, dün Nant şehrine gi, derken halk tarafından şid - detle alkışlanmıştır. » F ransada işsizlerin sayı sı geçen senenin bu â- yına nisbetle 66 bin kişi azal. mıstır, * Amerikanın Bitaraflık Şartları | i müsbet neticeler , Efendim! Allah kimin ELEK Hizmetçi Derdi Saray saltanatından kurtulduk am- ma hizmetçi saltanatından kurtula. madık. Bu yazımı okuyanların her hâlde yüzde sekseni şimdi şurada ö. nünüze sereceğim derdin müptelâsr oldukları için kendi paylarma bu | dertleşmiye iştirak edeceklerine şüp- he etmiyorum. Hele yerinde yazılmış İ bir il kelime ile hizmetçilere karşı olan hırsını söndürmiye çalışırken - yine şüphe etmem ki - onların da yüreklerine biraz su serpilmiş olsun. varsa bağış- lasın. Bizim şöyle yerden yapma, cok bilmiş, nazik görünüşlü, hoyrat ruh. lu bir hizmetçimiz vardı. Tuttuğa - muz zaman bir ıslak tülbent kadar mukavemetsiz iken yavaş yavaş > eski tabirle . biti kanlandı. Vücudu gelişince tıyneti debreşti ve günün birinde kalktı, gitti . Gidene Hak selâmet versin! dedik, ve aramıya basladık , Orta hizmetçiliği denilen şey bizde bir aşağılık zenaat telâkki edildiği içindir ki aklı basımda, elinden iş ge. lir adam bulmakta zahmet çekiliyor, Eski konuklarda ve eski ailelerde kiğ. çükten büyütme kalfalarm simdi ya. rini tutacak kadın bulmak şöyle dur. sun onların gördükleri hizmetin, ça, lıstılları yere karsı gösterdikleri sâ- dakatin yüzde birine tesadüf etmek umulur bahtiyarlıklardan değildir. Gerçi dünyanm her tarafmda bu hizmetçi isi kökünden | halledilmiştir. Gelecek top'antı Ankarada Atina, (TAN muhabirinden) — Geçen sene Bükreşte toplanan hazırlık toplantısından sonra ilk defa olarak iş başına oturan Basın Birliği Atina toplantısında şu neticelere varmıştır: Siyasi encümenin kararları: 1 — Balkan gazeteleri, müttefik v6 dost memleketler hakkında gerek | bizzat yazılmış ve gerek senebi gaze- telerinden alınmış haber ve makalele- Fİ neşretmedikten başka dost ve müt- tefik memleketlerin menfaatlerine © hismet edecek-yolda gerek bizzat yar zılmış ve gerek ecnebi gazetelerinden almmış makaleleri yaymağı vazife ©- dineceklerdir. — Harici siyaset s.hasmda vu- kuf sahibi gazeteciler arasından ây- rılmış basın ataşelerinin, dost ve müt tefik memleketler basınları arasında Vaşington, 21 (A.A.) — Dün Ayan irtibatı tesis etmek üzere basın âta- Medisi hariciye encümeni tarafından kabul edilmiş olan yeni kanun, harp veya dahili harp vukuunda Reisicüm. run hemen bu kanunu tatbik ede- ileeeğini derpiş ettirmektedir. O za- man aşağıdaki hususat memnu ola - caktır: 1 — Muharip memleketlere silâh ihracı, 2 — Reisicümhur tarafından tayin edilen bazı maddelerin Amerikan ge mileriyle nakledilmesi, 3 — Amerikan fabrika ve müessese lerine sit bazı hamulelerin muharip memleketlere naklolunması, 5 — Amerikali vatandaşların m- hariplere git gemilerle seyahat etme» leri, 6 — Amerikan ticaret gemileri tese lih edilmiyecektir. 7 — Muhariplerin ticaret gemile- ri, Amerikanm kara sularma ancak reisicümhur tarafından tayin olunan bazı şerait altında kabul edilecektir. Romanya Veliahdi Bükreş, 21 (A.A.) — Kralile val- desi istasyonda Floransadan avdet €- den prens Micheli karşılamışlardır. Genç prens halk ve bilhassa mek. tepliler tarafmdan alkışlanmıştır . Fransız Basvekilinin Yeni Faaliyetleri Saint — Nazaire, 21 (A.A.) — Baş vekil M. Blum bu sabah “Paulbert,, mekteplerinin küşat resmini yapmış ve halk terbiyesi ocağınm jimnastik salonunun temel atma merasiminde ilk taşı koyduktan sonra Rogers Selen gro sokağını açmıştır . İşçiler sendikası umum! kâtibi Jou. houx da yeni iş borsasmm ilk tasmı koymuştur Bundan sonra Başvekil ve refaka- tindeki zevat belediye tarafından Je - an Jaures mektebinde verilen bir ziya fette hazır bulunmuşlardır. Ziyafette jsesi tayin edilmeleri son derecede ar- zuya lâyiktir. 3 — Bitaraf olmıyan membalardan gelen ve hele salâhiyettar ajansların. radyo İstasyonlarının ve muhabirle- rinin verdiği malümata zıd olan ha- berlerin kullanılmasından geri duruk ması son dereceye kadar tavsiyeye lâyıktır. Teknik encümeninin kararları: 1 — Balkan memleketleri biribiri. ne tanıtmak ve yaklaştırmak için Balkan ajansları arasında bir Balkan lararası servis kurulması. 2 — Balkan işlerini harice iyi ta- rıtmak İçin dört ajans arasında müş- | terek bir servis ihdası, 3 — Balkan radyolarının vakit va- kit diğer Balkan memleketlerinin dil- lerinde meşriyat yaparak bilhassa kendi memleketi hakkmda havadis vermesi, 4 — Sinema havadis filmleri için müşterek bir servis kurulması. Kültür encümeninin kararlari: 1 Her Balkan memleketinde iki ayda bir: memleket lisanmda bir Bal. kan mecmuası çıkarılması. 2 — Her memleketin edebi, ilmi, siyasi vesaire sserlerinden diğer Bal- kan lisanlarma tereilmeler yapılma. si. 3 — Her Balkan birliği milli ko- mitesi nezdinde bir Balkan kütüpha- nesi kurularak, yeni kitapların mü- badele suretiyle biribirine yönderil. mesi, o (Yugoslav Balkan Enstitü- sünde mükemmel bir Balkan kütüp- hanesi kurulmuştur.) 4 — Her'dört sene içinde hiç ol- mazsa bir delege, her memleketin di- ğer memleketlerinde sanat ve kültür İsergileri açması, | 5 — Gazetecilerin grup halinde ve ya ferden sık stk Balkan memleketle- rine seyahat etmesi, 6 — Konferansçılar dolaştırılma- si. 7 — Dört memleketin mill! hava- Başvekil ile Blaneho ve Jouhox birer)larmı havi bir Balkan senfonisi vü- nutuk söylemislerdi cuda getirilmesi, M.Kema'pa- şada muzir Hayvanlarla Mücadele M. Kemalpaşa (Hususi) — Bir ay içinde ilçemizin muhtelif yerlerinde yapılan sürek avla- rında 360 domuz öldürülmüştür. Lâzım gelen silâh ve barut Zi- râat memurluğu tarafından ve- rilmiştir, Zararlı hayvanlarla mücade- leye devam edilmektedir. ”METE,, PİYESİ HAZIRLANIYOR Kasabamız Gençler oldman Birliği klübü gösterit kolu tara- fından yakında bir müsamere verilecek ve Mete adındaki man- zum tarihi piyes cekti Güzelhisar Talebesi Bir Müsamere Verdiler Aydın, (Hususi) — Güzelhi-| sar ilk mektebi talebesi halkevi salonunda velilerine mahsus w müsamere vermişlerdir, Küçük - ler, temsil ettikleri bir perdelik | piyeste ve şarkılı milli oyunlar. da çok muvaffakıyet göstermiş- lerdir, Güzelhisar mektel nm geçen sene olduğu gibi bu yıl da diğer mektepliler arasın- da en güzel müsamere vermek rüçhanını muhafaza ettikleri an- laşılıyor. 8 — Balkan birliği fikrini halka tecessiim ettirecek yolda 'bir Balkan filmi vücuda getirmek üzere bir si. nema senaryosu yazılması için mü- sebaka açılması, 9 — Vakit vakit konserler tertibi. 10 — Radyo nesriyatından İstifa- de? Bu kararlarm hepsi umum! heyet! tarafından kabul edilmiş ve gelecek toplantının Ankarada yapılmasma da karar verilmiştir. O vakte kadar merkez heyeti ve Milli Balkan Basin Komiteleri varılan kararlarm tatbi- kini takip edecekler ve hükümetler- den azami yardım Ye alâka teminine çalışacaklardır. temsil edile-| Bizde bunun aksine tamamen mual Kaktadır. Sahibi yoktur . — , Hizmetçimiz gidince biz de öteye be riye baş vurduk. Göndermiye başla « dılar : — İs bilir misiniz?. Eh elden gelidiği kadar. Ah, ah! Biz böyle olacak aile değildik amma Allah kimseyi düşürmesin. E bu tertip başlıyan kula nasıl iş buyurur: — Şu kunduralarımı silsene! diye « bilirsiniz? , Olmadı. Bir başkası, yüzü gözü bo. | yacı dükküm : — Orta hizmeti ilanen — Evet! Lâkin kac kişisiniz . — Bes. Sayıyla mı? — E! Tabii ne kadar adam, o ka dar çok iş. Merdiven kaç ayak? , —:2 Neden sordunuz? — Tabii ne kadar çok ayak, o ka- dar ek zorluk. O da olmadı. Bir başkası: — Sofraya bakabilir misiniz? — Bilmem amma öğrenirim. — Ütü? — Bilmem amma öğrenirim. Çay servisi falan? Bilmem amma öğrenirim. Ianım! Biz mektep açacak de. ğiliz. Bize işçi lâzım. O da gitti. Bir diğeri. Altı aylık ondüleli, tırnaklar verni, — Orta hizmeti yapacaksınız . — Evet, — Ne istiyorsunuz? — Siz ne veriyorsumuz" | —izür. İ — Ben 25 lira isterim. Ben Rusla- rm yanında oturdum. Her akşam 10 kisi geliyordu. Ben çok güzel servis aparım — Evli misiniz? Bekâr mı? — Size ne vazife? .. Haydi onu da kapı dışarı, İ Bir başkasında : — Hepsini yaparım efendim. LÂ - kin iki gün sonra gelirim. O arada gelenlere cevap. İki gün sonra nazinin gelmiyor. Ve hâlâ ara- İ maktayız. Neler gelmiyor, neler söy- lemiyorlar ve mel İstemiyorlar? İnsanm, bunları gördükçe: — Sen otur da ben hizmet edeyim! diyeceği geliyor . Bugün, iyi değil, orta halli bir hiz- metçi bulmak bir tesadüf, bir talih meselesi olduğu içindir ki bir çok ev hanrmları orta hizmeti görüyor ve artık hizmetçi kullanmak belâsım çekmedense, kendisi yorulmayı tercih ediyorlar. Halbuki sorunca her tarafta işsiz dolu... Bana sorarsanız orta hizmeti ya - pabilecek olanlar bunu - garip ve fe» na bir mülâhaza ile . aşağı bir zena- at saydıkları için boş oturmayı tercih ediyorlar, Böyle düşüncede olmıyan. lar da hizmet ettiği yerlere sadık bir isçi olmaktan ziyade efendisinin yeri. ne göz dikmiş birer talih küskünü “Lütfen sayfayı çeviriniz)