23 Mart 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

23 Mart 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

v5 JAN KUMANDAN id sk izi İRİ HAFTANIN RESİMLERİ Irak Cephesind | . tığnı da şöyle hikâye etti Ba İyemez Toplarile — Erkânı harbiye mektebinden üç arkadaştık. Bir gece, kimseye, İ görünmeden, gizlice İstanbuldan | çıktık. O tarihlerde, İstanbul hu- | Italyan donanmasının son manevralarına İştirak eden gemilerden : 6 bin tonluk yeni kruvazörlerden biri Condottieri hafif kruvazörü Nasıl Harbettik ? Ibay Muzaffer Tuğsavul anlatıyordu: —İrak cephesinin mu Kadderatı ilk günlerde bir takım İ ateşli, belyemez toplarma br harp seferber. nda, Iraka tayin emri- Rİ aldığım zaman, bu “Nuh nebi, BAmanından kalma malzeme ilş abe gireceğimi düşlincrek çok Mütceasir oldum. Hattâ bu tees- türle, Yemene kadar gitmeği bile Gözüme aldırdım. Vak'alar ve hâ- iseler beni Yemen yolundan K Bal seferine, oradan da tekrar se- ir taburla mukadder 0- lan cepheye, Irak'a sevketti. Fa- kat aradan tam bir sene geçmiş- t. Irak cephesinde bir sene İçinde itin muharebeler, bu Adi ateşli toplarla verildi. Balyemez topla- YMA ait size küçük bir hatıramı an. tayım: , Elimizde bir balyemez topu var “ır ki, Mantelli ve Çemberli dev- tinden de eski bir devirden kal Miştı. Bağdat İmalâthaneler bu top için çok garip bir mermi Yapılıyordu. Merminin içi demir Ye çelik parçalarile dolu idi. M enzili bir, Iki kilometro ©- lan bu top, atıldığı zaman Mermisinin bir balon gibi havada YAZAN: dutları, İngilizler ve inzibalçi hi- İâfet kuvvetleri tarafından çepe - e sarılmıştı! Biz de bunu bü .| diğimiz İçin, son) SALÂHATTİN GÜNGÖR | a6 uçtuğu görülür ve gayet korkunç bir ses çıkarırdı. Topun &teşleme emniyeti de yoktu. Zayiattan korunmak için, top doldurulup nişan alındıktan sonra, mürettebat derhal uzakla- şir, ve uzaktan bir fitille ateşle- nirdi, İlk atım, derhal mân topçusunun şiddetli ateşile karşı- lanırdı. Düşman ateş keser kes- mez, neferler tekrar top başına koşar onü hazırlayıp ateşlerlerdi. Bu suretle düşmanı mütemadiyen taciz ve cephane sarfına m ederdik. Bu bizim erleri: adeta bir harp eğlencesi olmuş! Ateş zamanlarını herkes sabırsız- lıkla beklerdi. Bu sayede, yeni ye- ni düşman mevzileri meydana çi- karılır, bilâkis bizim mevzilerimiz düşmandan saklan. topu böylelikle düşmana karşı bir yemleme Va- zifesi gördü. Ibay Muzaffer; büyük kur- tuluş savaşma İştirak et- mek Üzere, İstanbuldan nasil çık- Liralık celeri, sabaha kadar yol alıyor, gündüzleri, kuy- tu yerlerde saklanıyorduk. İzmit ovasından bizi geçirmek üzere yanımıza aldığımız klavuz İnslbatçılars mensupmuş meğerse, Bunu neden sonra anladık. Herif sarp bir bataklığa düşürmüş. Bir türlü çıkacak yol bulam rduk. B ü kapandan kurtulmak için saatlerce dolaştık, durduk. yet İzmit eiyarmda Keltepe ye kadar tırmanmağa mecbur ol duk. Fakat buradan ileride yoktu. Elimizdeki (200.000) mikyasındaki yalama bartalar 5. zerinde boş Yere göz nuru dökü. isinde buldu. ete,, bize reh. yordu. Fakat, onlar da bunlarm yabancısı idiler. Yol bul. maktan, hemen ümidi kesmek Üzere idik ki, yanı başımızda bir çıngı- rak sesi işitildi. Başımızı sesin geldiği yana doğru çevirdik. Bir de ne görelim: Küçüçük bir keçi! (Arkası var) Yeni yorduk. İzmitin Büyük Müsabakamız Bu resim hangi darbımesele âittir? 60 darbımese Burada her gün böyle bir resim . göreceksiniz ve bu re simler otuz tane olacak. Siz 60 darbımesellik listedebu resmin darbımeselini bulup numarasını o günkü kuponun (darbımesel numarası) hanesi» ne yazacaksınız. Ötuz resim bitince bu kuponları ayrıca resim numaraları üle darbımesel numaralarını karşılıklı gösteren bir liste yapıp sarih isminiz ve adresinizle ve mümkünse bir de fotoğra. #nazla birlikte 20 Nisana kadar idarehanemizde müsabaka bürosuna göndereceksiniz. INasreddin Hoca müsabakaları için gönderilmiş eski fotoğ. rafların muteber olmadığmı ve yeniden fotoğraf gönderilme si muvafık olacağını hatırlatırız.) UPON | : i 15 Numaralı resmin âit ; olduğu darbımesel No.. ML a İİ İİ 1 — Aç tavuk kendini arpa ambarında sanır 7 — Ak siçe kara gün içindir 3 — Anlıyana sivrisinek saz, anlamıyanı davul durna az. 4 — Ay ulan Usküdarı geçti $ — Babk baştan kokar $ — Ba) wtan parmak yalar. 7 — Bediva sirke bâkdan tatlıdır. 8 — Beş parmak bu olmaz O — Bir tutam ol deveye nendek atisi 19 — Bülbülün çektiği dili belâsidu — Dalmasını bilmiyen ordek başın bırakıp Bıçından dalar — Damdan düşen halden bilir — Davulun ses uzaktan üoş gelir, — Demir tavında gerek — Denize düyen yılana sarllır — Doğru seyliyem dokur köyder üstündür. — Eski tarak cakı tan — Evdeki pazar çarşıya oymaz. — Eyret ata binen çabuk wer, — Gülme komşuna geli başına — Gülünü seven dikenim de sever. — Hamama giren terler — Her horoz kendi çöplüğünde öte — Her çün papan pilâv yemez — Her koyun kendi bacağından asılı 7 — Horoa Ölür gözü çöplükte kalır — Horoz çok olan yerde sabah & olur. — İl ürür kervan yürür. — itle dalaşmadan £çalıyı dolaşmak evlâdır — Kel bayt gimşir tarak — Kendi düyen ağlamaz — Keskin sirke kabına zarar. — Koyun bulunmıyın yerde keçiye Abdürrahman Çelebi derler — Mahkeme kadıye mülk olmaz — Mart iceri pire dışarı — Minareyi calan kılıfını hazırlar. — Mızrak çuvala sığmaz. —- Mum dibine şık vermez. — Öfke ile kalkan zararla oturur. — Param veren düdüğü çalar — Persembenin gelişi çarsambadar bellidit — Sel gider. kum kalır. — Serdeye cubuk beredir. — Su testisi su şolanda kırılır, — Sürer ağn yanan şoğurdu Üfliye tek yer — Tas yerinde ağırdır. — Tencere yuvarlanmış, kapağım bul muş Testiyi kıran da bir. ra getiren de. Ümenedik taş baş yarar, Ürümesini bilmiyen it sürüye kar getirir Üzümün! ye de bağım sorma rüm Üzüme baka buka kararır - Ya mama yatırı kada yanar, — Yam tam yapıdan kalmaz, - Yana atın tekmesi pek olur, - Yö at yemini arttırır. Zenginin Barası röğürdün çenesin. | yorar. — Zöğür op Aüşünmekten, ayar olub kasınmak evlâd. İtalyanın Akdenizde yaptığı son manevralar bu devletin deniz kuv. vetlerini, yeniden ehemmiyetle na. zarı dikkate almağa saik olmuş - tur. Modern İtalyan donanması, faşizmin en belli başlı eserlerinden biridir, Yeni donanma proğramı - nm tatbikine 1920 de başlanılmış ve bu proğram sayesinde, İtaiya B. Mussolinin Trablus Mussolinin karşılanmasına ait başka bir intiba . İngiltere - Mısır muahedesinin tas diki üzerine iki taraf birer sefirike. bir mübadelesine karar verdiler. Mi sır hükümeti, eski bir gazeteci ve Eİ siyasiye gazetesinin müdürü olan, da ha sonra kısa bir zaman hariciye va zırlığını ve Londra elçiliğini yapan Hâfız Afifi Pş. yı büyükelçi olarak ta yin etti ve Hâfız Afifi Paşa bu sıfat la itimatnamesini Altıncı Corca tak dim etti, Resimde Hâfız Afifi Paşa i timatnamesini takdim etmek Üzere | İngiltere kralının sarayına giderken görülüyor. 10 bin tonluk İtalyan kruvazörü seyahatinden 10.000 tonluk kruvazörlerden mii. teşekkil bir filo ile hafif kruvazör. lerden ve süper muhriplerle tah. telbahirlerden o müteşekkil bir filo vücude getirmiştir . İliüstrasyona göre, İtalyanm bu proğramını bir yenisi takip edecek ve donanma biraz daha kuvvetle, necektir. “Zara” Tobrukta Mussoliniyi bekliyenler