29 Mart 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

29 Mart 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

H DİNLENE, DELİNİN TAKSİMİ elinin bir klâsik taksimi var D dır: Bunu mektepte okut- mazlar amma ağızdan ağızdan en iyi bellenmiş bilgilerdendir. Bu tak sime göre “deliler dört sınıftır; 1 —Zır deli, 2 — Zırzır deli, 3 — Hınzır deli, 4 — Muzır deli, Lâkin her gün rastladığımız de « ilerden her biri bu dört zümreden hangisine mensuptur. Bunu tayin içim elimizde bir pratik ölçü de yok tur. Merak ettim, bunu bir deli doktoruna sordum. Bana şu ceva- bi verdi: — Bu taksim eski taksimdir: Yeni taksime göre deliler ikidir; Zararsız deli, zararlı di deliliği belli olan - sardir, Lâkin zararlı, hattâ tehlike» li deli akıllı gibi görüşen ve akıl- lı sanılan delilerdir. Dedi; amma bunları hakiki akıllılardan nasıl farketmeli? Onu söylemedi. BULUNMUŞ KOL işlide bir apartımanın 6nü- nü süpüren kapıcı oradaki fino köpekleri ile kedilerin bir zunca şeyle oynadıklarını görmüş; yaklaşmış ve bunun bir insan kolu olduğunu anlamış. Adamcağızın içi dönmüş. Hemen polise haber. Karakoldan gelmişler. Kolu almış lar; morga göndermişler, Tetki - kat, tahkikat, Kime ait olduğunu keşfedememişler: Dinleyiniz şu fıkrayı. Bir gün birisi bir kasap dükkâ- nında kasapla görüşürken arkada &t kesen çırağın savurduğu bıçak kasabın koluna gelmek üzere oldu ğunu görmüş ve seri bir hareket- İs kasabı kenara çekmiş. kolunu kesilmekten kurtarmış, O günden sonra me zaman o dük kânın önünden geçse: AFTADA BİR amam ; ; DİNLENE! — Nasıl? Kolunuz rahat ya! Di ye sorar ve kolunu kurtardığını hatırlatırmış. Aylardan sonra bir arkadaşile her günkü gibi yine dükkânın önün den geçerken demiş ki: — Şu kasabı görüyor musunuz? Kazara kolunu çırak kosecekti, ben kurtardım. Her gün böyle başına kakılmak tan bıkan kasap ta bu sözü işitir işitmez hemen biçağı almış ve bir hamlede kolunu kestikten sonra: — Al! Demiş; işte kurtardığın kol! Sus artık!, Ben de Şişlide sahibi meçhul | bir kol bulunduğunu işitince bu | fıkrayı hatırladım. Sakın bu - kol başına kakılmaktan bıkmış ve ko- lunu kesip sokağı atmiş olan bir Kasaba ait olmasın! APDESTSİZ NAMAZ erçi sofu değilim amma ap- destsiz namaz kılınmıyaca gını bilirim. Lâkin doğrusu za - manla her şeyin pratik çaresini buldukları gibi işlerin o apdestsiz namaz gibi olmaz sahılan birçok | şeyleri öldurmanın da yolunu bul dular, Güzin birinde falanın filân işi eline aldığını görüyor: — Allah Allah! Nasıl olur hu?! diyorsunuz. Bir diğer gün dostunuzun ya tanıdığınız öğreniyor şaşıyorsunuz. olmıyacak sandığınız şeyler garip bir israr ile olup duruyor. Bir Bektaşi bir hocaya sörmuşt —— Hocam, apdestsiz namaz 0- lur mu?. Hoca: — Olmaz cevabını verince. Bek taşi: — Ben kıldım, oldu. Demiş. Kıldıktan sonra neden olma » sın?! B. FELEK ann Mganistana, Bir | Maarif Müsteşarı | Gönderiyoruz. | Kâbil Tıp fakültesi dekanı Hasan Reşat, yarım Ankaraya dönerek Kâ- bile gidecektir. Dekan, beraberinde 5 Türk doktoru götürecektir. Kâbil Tıp fakültesi bu yi ilk me Bunları verecektir. Yakmda bir bey. | tar mektebi de kurulacaktır. Bütün Afganistanda yeni bir ted- sistemi tatbik edilmektedir. Kül tir işlerini tanzim için Türkiye ma- arifçileri arasından bir maarif müs- teşarı seçilecektir. İstanbul üniversitesi hayati kim- doçenti Saip Ragıp, Afganistana neği kabul etmiş, dün rektörlü tifanamesini vermiştir. “Hollandaya Satacağı- mız Buğday İçin Ankara 26 (TAN) — Bugün öğle- den sonra saat 15 te başyekflet müs 1 Kemalin reisliğinde bazı ve - let erkânınm da iştirakile bir top - ntı yapılmış, Hollandaya satılacak! daya ait bazı işler üzerinde gö- eler yapılmıştır. İzmirin Kutuluk Kereste İhtiyacı İzmir, 27 (TAN muhabirinden) — “Mmtakamızın kutuluk kereste ihtiya. için 100 bin İngiliz liralık serbest öviz kabul edilmiş ve üzüm kongresi ii İş Bankasi Umumi Heyeti Bugün Toplanıyor Türkiye İş Bankası heyeti umumi. yesi, bugün Ankarada toplanacaktır, Banka, şimdiye kadar teşebbüs etti- ği bütün işlerde muvaffakiyetle iler- lemiş, her sahada geniş bir inkişaf göstermiştir. İş Bankası, bugün 18 üncü faaliyet senesini İkmal etmiş ve 14 üncü yaşıma girmiştir. Bankanın yalnız 938 senesindeki kârı 735 bin lirayı geçmiştir, Kanun. lara uygun olarak ayrılan ihtiyatlar- is Bankanın ihtiyat akçesi 3.250,000 İiraya yükselmiştir , Hissedarlar umumi heyeti tasvip ederse 1936 yrlı temettüü olarak 10 liralık beher hisse için yüzde 9,2 ku- ruş hesabiyle 92 kuruş, beher mües. gis hissesine de 9 lira dağıtılacaktır, Hükümetin aldığı tedbirler sayesin- de Bankanm hiasedarı bulunduğu 98- ker şirketi de 936 bilânçosunda yüzde 6.5 kâr temin etmiştir, Kömür işle. rinden normal netice alnımış, şişe ve cam fabrikaları da ilk çalışma yılmı İ muntazam bir faaliyetle başarmıştır. Bankann sigorta ve reaslirans Şir- ketleri de faydalı çalışmalarma de vam etmiş, Tütün Limited şirketi de diş memleketlere iyi satışlar yapmış- G7 Bankanm sigorta ve reastirans şir müsbet bir şekilde inkişaf ederek 934 yle Ankarada bulunan ku müdürü İsmail Hakkının Anka. Romanyaya gittiği haber alm. İ yılında 3.000,00 lira olan hesaplar, İ geçen sene 22,620,000 lirayı bulmuş- "tur, TA heyeti Şehrimizde birkaç ay evvel Hatay Erkinlik Cemiyeti dün, yetini seçmek üzere, çenlerde istifa etmişti. miyet mensuplarının büyük bir bulundu. | Meb'usu B, Tayfur kongre reistiğine, arasında çıkan ihtilâflar tenkit mev- zuu oldu ve söz alanlar, yeni idare heyetinin daha samimi bir ahenk hs- yası içinde çalışmaları lüzumundan bahsettiler. Bundan sonra yeni idare heyetinin intihabma geçildi ve meti-| cede şu zevat yeni idare heyetine seçildiler: , Salim Ahmet, Abdürrahman, Sait, Memduh, Baha, Hulki ve Zihni, İntihabattan sonra söz alan kon- gre relsi ve Antalya mebusu Tay- fur: “.. Hatay bir küldür, Hatayda bir ayrılık olamaz, Bunun için seçilen ar-| kadaşlarımızın da elele vererek birlik | halinde çalışmalarını temenni ede. rim,,, dedi ve kongreye nihayet veril- İş Kanunu İçin 15 Hazirandan itibaren tatbik'ne İ başlanacak olan İş kanunu için yapı" lan hazırlıklar, ilerlemiştir, İstanbul ve mülhakatından verilen iş beyanna- | meleri toplanmış, kanuna tâbi iş yer- lerinin tesbitine başlanmtıştır, İ Zehirli Gaz Kursu Fatihte kaymakamlık - binasında poli ve zabılai belediye Memuriar için bir zehirli gaz kursu açılmıştır. Kursta haftada 3 defa konferans ve- rilecektir, Balmumu Fiyatları Düştü Geçen haftaya kadar Ihracat İçin kilosu 88 — 89 kuruşa almmakta Jan balmumuları nihtacı durduğun -' dan fiyatları düşmüştür. 82 — 83 ku. ruşa bile müşteri bulunamamakta - dır. Elde mevcut mallar da sevkedi - lememiştir . Hariçten Lise İmtihanlarına Girecekler Maarif vekâleti, lise ve orta mek- tebi bitirme imtihanlarına hariçten İ girmek istiyenler için bir talimatns- me hazırlamıştır. Bu talimatnameye göre, haziran imtihanlarma girecek- ler nisan, eylül devresine dahil ola - caklar da temmuz nihayetine kadar vekâlete müracaat edeceklerdir, Talipler, müracastlerinde ilk ve orta mektep şehadetnamelerile nüfus kâğıdı ve tahsile devam etmediğine göre çalıştıkları mllosseselerden al cakları vesikaları ibraz edeceklerdir. Bu vesikalar, en geç mürscaat ayla» rmın sonuncu günü akşamına kadar İ Maarif vekâletine gönderilmiş olacak tir, Yugoslavyanın Al- manyadaki Bloke Alacakları Yugoslavyanm Almanyada bulu- nan bloke matlubatınm 27 milyon mark ıbulduğu ve hali hazırda Yugos. lav matlubatının 3. 8. 35 tarihli poliçe| lerinin henüz tediye edildiği bildiriğ-| mektedir, Berlinde bu matlubatın tas-| fiyesi çarelerini aramak üzere yapı - lan müzakerelerin henüz müsbet bir İnetice vermediği kaydedilmektedir. Yugoslav ihracatı bundan böyle son derece müteessir olmaktadır. | Yugoslavyanın Almanyada olan klering matlubatı 1935 yılmda yalnız. HATAYLI Yeni idare intihap edildi Eminönü Halkevi nunda bir toplantı yaptı. Eski idare heyeti g& Dünkü toplantıda Ce- Dün öğleden sonra yapılan bu toplantıda Antalya İ Sami ve Kemal seçildiler, Müzakerelere başlandıktan biraz sonra hararetli münakaşalar başladı, birçok âza fikirlerini ileri sürdüler, bilhassa eski idare heyeti İ10 milvon mark iken devamlı surette artarak halen 35 milyon markı buldu. İğu ve yakında daha fazlaya çıkacağı İtahmin olunmaktadır. a LA LE kurulmuş olan yeni idare he salo ekseriyeti hazır kâtipiklere de el /Atı Çetinka-i yanın Seyahati Nafıa Vekili Ali Çetin ( kaya, iki ay sonra İsveçe & İ yapacağı tetkikler sırasın £ # da demiryolu fabrikalarını & 4 gezecek, vagon ve loko- İ motif alât ve edevalının 4 4 memleketimizde de yapı" Ç 4 lıp yapılamıyacağını araş & 4 tıracaktır. i İ Naha Vekâleti, demir & Üyolu tamir alelyesinin X 4 inkişaf | ettirilmesi için 5 İ çareler aramakta, ayni j 4 zamanda Karabükle Zon- 4 suldak arasında da büyük 5 4 bir fabrika kurmayı dür 4 # şünmektedir. LE rr , , , * / 4 / Book arımız | Istanbul çöğukları sokak ç0o- cukluğundan kurtarılacaklar - dı. İstanbul belediye ve vilâyeti böyle bir karar vermişti. Sokak çocukluğu artık tarihe karışa- caktı, Fakat şü resim ki, dün “TAN,, foto muhabiri tarafın - dan tesbit edilmiştir. Çirkef su- ları arasında eğlenmiye sava- şan iki yavrucağı gösteriyor. Bunları ve bunun gibileri kur- taralım, Avarsız Ölçü Kullananlar Şehirde bazı esnafın ayarsız ölçü Aleti kullandıkları yapılan teftişler. den anlaşılmıştır, Bu gibi esas pa. ra cszasiyle tecziye edildiği gibi, ka- nuni evsafa uymıyan terazi ve ölçü â- letleri de müsadere olunmuştur, Müsadere edilen terazi ve ölçülerin kendisine teslimi hakkında Defter darlık, alâkadarlara müracaatta bu. unmuştur, Ancak, bu bususta ni zamnamede bir sarahat görülmedi den keyfiyet Adliye vekâletine bildi- rilmiştir. Yaş Üzüm Sevkiyatı İzmir, 27 CTAN muhabirinden) — Bu sene merkezi Avrupaya ve Mısıra yaş üzüm sevkedilecektir, Bunun için Manisa, ve İzmire grigorifik tesisatı: “ Dahili Ticaret Eşyası İçin İskele Aranıyor | |trol edilmesi veyahut gümrük anbar- İ üzerinde Yapılan tasdik muameleleri Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti Uklar yapılmaktadır. Talimatnamenin kat'i şekilleri hakf kında İstanbul Gümrükleri Başmü- dürü Mustafa Nuri bir muharririmi- ze şunları söylemiştir. “.— Dahili ticaret eşyasmm vapur- larla nakli işinde kolaylıklar göste- ren yeni bir talimatname hazırlan - mıştır. Bu talimatname ile debili ticaret eşyasının kerhangi bir suretle kon - larmda bekletilmesi usulü kaldırıl - muştır. Malların mağazâdan vapura 00 42 mağayplanı * mall serbüst ölacale ve gümrük hiçbir Za- man kontrolde bulunmıyacaktır. An- cak bir ihbar veyahut ta kuvvetli bir şüphe üzerine kontrol yapılabilecek- tir. | Diğer taraftan Marmara havzası“ nm hususi vaziyetleri nazarı itibara alınarak burası için de ayrı bir tali- mâatnâme Mazırlanmıştır. Marmara iskeleleri arasındaki nakliyatta dâ eş yalar hiçbir zaman gümrük kontro- lüne tâbi tutulmıyacak, konşimento de kaldırılacak ve nakliyat tamamen serbest olacaktır, Talimatname, bu günlerde Ankaradan gümrüklere teb liğ edilecek ve diğeri gibi bir nisan- da tatbik edilecektir. Talimatnamelerin İstanbul lima- nında muntazam bir şekilde tatbiki için bazı tedbirler alınması lüzumlu görülmüştür. Şimdiye kadar İstanbul limanında dahili ticaret eşyasile hariçten gelen İecnebi €$Y8, ayni iskeleye çıkarıl - makta İdİ. Halbuki dahili ticaret eş- yasından gümrük kaldırıldığı İçin Bu malların ayrı bir iskeleye çıkarıi- ması zaruridir, Bunün için de.pazar- tesi günü tetkikat yapılacak ve bir yer intihap edilecektir.,, Yarın şehrimizde bulunacak güm- rük müsteşarı Adil Okuldaş ile Güm- rükler başmüdürü Mustafa Nuri ve liman erkânmdan mürekkep bir he- yet, limanda dahili ticaret eşyasına bir iskele temini için tetkikler yapa- çaklardır. Şimdiki tasavvurlara göre iskele için bal binası yanındaki boş arazi ile Eminönü rıhtımı, Sarayburnu ya nindaki antrepolar rıhtımı ve Kara - köydeki şarap iskelesi muvafık gö- nın Türk limanları arasında nakli hakkmda namenin bir Nisanda tatbikine başlanacağı için bu hususta hazır» İiçeride kalaniardan birinin NDI Hatay Erkinlik Cemiyeti toplan tısında dün bulunanlardan bir grup tarafından dahili ticaret eşyası» hazırlanan talimat. 300 LİRA ÇALINDI Beşiktaşta Değirmen mevkiinde Mehmet Hanefiye ait tütün deposu veznesinden 3000 lira çalınmıştır. Veznenin bulunduğu odayı sarki- enandaxi alan bin inle wiren: heme 3000 lirayı almıştır, Bu paranm yanında, bulunan 1090 liralık gümüş para torbasına doku- nulmamıştır, Hırsız aranmaktadır, Parayı, depo kapandıktan sonra çaldığı tahmin edilmektedir, PARLÂMENTOLAR KONFERANSI Bu sene Romada toplanacak olan beynelmilel parlâmentölar konteran- sma Büyük Mület Meclisi yama To- kat Saylavı Nazım ile Diyardekir Saye lavı Zeki Mesut iştirak edeceklerdir, Saylavlar Romaya gitmişlerdir. A ELİ BIRKAC SATIRLA H ava postalariyle seyahat © denler, isterlerse sigorta ©- dileceklerdir, e alata yolcu salonunun ma kentlerini hazırlıyan mi marlar arasında birinci ve İkinci gelenlere ikramiyeleri dağıtıimış- tar, e alatasaray lisesi talebeleri, beş plânör yapacaklardır, Şisli Terakki lisesi talebesi de Türkkuşuna yazılacaklardır, . iryeste valisi, dün sabah şehrimize gelmiştir, Misa- fir vali Ankaraya gidecektir, rülmektedir. PAZARTESİ Bugünkü hava, sureti umamiyede 47 bulutlu Olacaktır. Rüzgâr, ora kuvvette değişik istikametlerden esecektir. WMemle kette hava vaziyeti, umumiyetle © normal ve açıktır. istasyonlar kurulacaktır. Yalnız bu seneye mahsus olmak Üzere yaş üzüm sevkiyatı için ecnebi vapurların buz depolarmdan istifade edilecektir - Dünkü hava Dün barometre 764 milimetre, #ıcaklık en çok 20, en ar 9 sönülgret olarak tesbit edilmiştir. Rüzgâr, lodostan 10 kijmetre seatle esmiştir, Bugünkü hava: TAKVMEZ HAVA) BULUTLU 3 üncü ay Gün:31 Kasım: 142 1355 Heri 1353 Rumi Muharrem 16 Mart 16 Güneş: 550 — Öğle: 1219 Tkindi: 15551 — Akşam: 1830 İİ Yöts: 2001 — Tms; 408 a RE 20.3.0887 si | |