28 Nisan 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

28 Nisan 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

TAN ali SON HABERLER FRANKOYA İSYAN ETTİLER! Hüseyin Cahit ve Vali Büyük Bir Şehir Alevler Harap lere göçe * 27 (TAN) — Röyterin Bilbaodan aldığı en son haber- tarihinin kaydettiği en şiddetli hava bombar- Müd, bükümetinin eski merkezi olan Guehika'ya karşı alevler içinde yanan bir harabe haline girmiştir. ene Ümerine | eg d » on vs tEYyareleri 5 kaş üz öle isinden bir düm ahalisinin büyük hir kıs - Börünn < YYöreleriyle gökte Plani huyuş REZ yer altnda ya Dekaç yg Zaaklara iltica eder- halde Kya süz kiside gaşkın bir Başladı. doğru kaçmağa başla - Baki deki a EK parlâmentomu ile özün - Sâat bomba yağ - yarak 698, mucize kabilin -/ Paağlam durmaktadır - Bina lerin ten bombaların ve alev - yz tulmuşlardır. i i seğel kalmıştır. Yıkılan ev - tün sokakları tıkamış - KEND; İRİVAYETLERİNE GÖRE : cephesine karşı ileri devam © etmektedir. BânaYyi havalisi âsiler ta. olunmuştur. teş rine göre, 300 esir Misler. Tp malzemesi zaptet - Hemi tebliğlerine göre 2 ii vermişlerdir. İsdir. Kay (ö9Yareler yetiştirilmek - Mil Maya âsiler Bilbaodan 16 Bilhan tay edirler. General Molanın teslim olmadı i edeceğini ti ğa takdirde şehri Koray, dirdiği söyleniyor. İr Alma, Alani, ünal lir Vapurunun aradığı hak bir İspanyol va Riltey, 21 Daber alınmıştır. Balaman eti âlerin karar - Üzereğir. . v8 bİT portesto çek - Mun Mevzuy, , Karasularm mil olduğudur, Agi gemile- Hi Mek 7 arasmda mühim bi bekleniyor” im bir ih. vwetleri Madrit cephe. Yetçilerin mevzilerini etmeleri neti - 1. 40 ki, : Ak kişi yaralan. arı 4 “ephesinde es aRrruz Oümhari, e Yaptık. ymm Sensin, 27 aba Yaz A) e âröeğ 4, Saat kadar iki si Yay, Sir, dan bombardıman MA na may AA) — Ein ir mem ME bazı pa kat heniz teeyyiit ot. Soma i Zöre, pazar gil ler cero- mkoya karşı askeri , İesnasında Eden, Van Zeelând ve Spak İçinde Oluyor BELÇİKA İLE İNGİLTERE ANLAŞMIŞLAR Brüksel, 27 (A.A.) — Son İngiliz- Belçika müzakerelerini müteakıp neş redilen bir tebliğde ezelimle şöyle de nilmektedir: “Dünkü ve bu sabahki görüşmeleri başlıca Avrupa sulhü meselelerile bir garbi Avrupa emniyet paktının imza #1 imkânlarını ve Van Zeelânda tevdi edilen vazife ile alkadar iktsadi me- geleleri tetkik etmislerdir. meselelerde fikir beraberliği vardır. Tuna Birliği ve Çekler | Tuna anlaşmalarınm vücude getiril. mesi konuşulacaktır. İtalyan İnparatorluğunun yıl dönümünde ert edecektir. Ss uriyede bir aydanberi orta - ya çıkan, fakat içinden çı. kılamıyan iki mesele var ki ikisi de Suriyeden ayrılmak gayesini güden iki unsura aittir. Bunların biri Dürzüler, diğeri Alevilerdir. Suriye — Fransa muahedesinin Imsalanmasndan önce Cebelüd - dürüz, Suriyeden tamamiyle ayrı bir idareye tühid. Cebelilddürüz hâkimini, Fransa fevkalâde komi. seri tayin ediyor ve bu hâkim Ce- belilddürüzü üdetta müstakilen i- dare ediyordu. Suriye ile Cebelüd- dürüz arasında dahili veya mali iş- lerde hiçbir münasebeti yoktu. A- Tada yalnız telgraf, telefon, güm - Tük ve para da iştirak vardı DÜRZÜLER MESELESİ: uriye — Fransa muahedesi Cebeltiddürüzü Suriyeye il hak etti, Fakat Suriye Cebelüddürüzü Hmerkeziyet usulü fe idare ede cekti, Çok geçmeden Suriyelilerle Dürzüler arasmda ihtilâiflar baş gösterdi. Çünkü Suriye hükümeti, muhafızlığa bir Suriyeliyi tayin etmişti. Halbuki Dürzüler muha - fızm kendilerinden olmasm rste- mişler, Suriye hükümeti tayin et- tiği muhafızn muvakkat hir za - man için çalışacağını, daha son- ra bir Dürzünün muhafızliğa geti- rileceğini, yüksek memuriyetlerin İngiliz - Belçika görüşmeleri, mü - zakereden ziyade teatii efkir mahi- yetinde telâkki edilmektedir. Bütün | Paris, 27 (A.A.) — Övre, gazetesi- nin bildirdiğine göre, 3 mayısta Mug. solini ile Alman hariciye nazırı Von Hatay köylerinde olanlar Halep, 27 (Hususi) — Ma- halli hükümet ve manda me- murları, mesalihi hasan za - bitleri, Sancak köylülerile fazla miktarda meşgul ol- maktadırlar, Bunlar bilhassa köy muh - tarları Üzerinde nâfiz olmak gayesini takip etmektedir - ler. Köylerden icabında maz batalar toplamak ihtimalini düşündükleri için muhtarlık. lara kendi adamlarını yerleş - tirmeğe çalışmaktadırlar, Müsteşarlık o memurlarma istedikleri muhtarları azlet - mek salâhiyetini vermiştir. Karbeyaz köyünde muhtar- lar, bu suretile azledilmişler - dir. Karbeyazda yapılan mu - Amelenin diğer köylerde tat- bikine çalısılmaktadır. Almanya İtalya Beraberliği Paria, 27 (A.A.) — Mussolini - Gö ring konuşmaları hakkında Figaro - nun Roma muhabiri gazetesine şu telgrafı göndermiştir: Romada deveran etmekte olan şa- yialara göre, bu konuşmalar esnasm da, Dir avrupu anlaşmazığı ve ya » İhut gerginliği takdirinde iki memle - ket arasında karşılıklı yardım tesisi: ni istihdrf eden İtalyan - Alman eko nomik işbirliği prensipleri görüşül müştür. İspanyol hâdiselerinin mey- dana çıkardığı meseleler de iki dev- Nöyrat arasmdaki görüşmelerde, Çe. | koslovukya hariç bırakılmak suretile, Rome, 27 (A.A.) — Italyan impa. ratorluğunun yıldönümü olan 9 ma. İyısta Alman harbiye bakanı Mareşal İ Ven Blomberg resmen Romayı ziya. let adamı arasındaki bu konuşmala- rın ikinci bir mevzuunu teşkil eyle - miştir. Son günlerde Roma yüksek mahafilinde İspanyol herbine niha - yet verecek beynelmilel bir tavassut lehinde bir cereyan vücut bulmuştur. Göring ile Mussolini'nin, bu son gö- rüşmeleri esnasında müşterek hattı hareketleri üzerinde bir proje tanzim eyledikleri ve belki de Londra komi- tesine verilecek müsbet bir teklif ha- zırladıkları hin te ihtimal haricinde değildir. ; Y Cebel ricaline verileceğini, Cebe - lüddürüzün iç istillâline tam bir saygı gösterileceğini söylemiş, bu suretle Dürzüler de emrivâkli ka bul etmişler ve verilen sözün tu - tulmasmı beklemişlerdi. Suriyenin tayin ettiği muhafız Dürzüleri hoşmut etmediğinden li- mİ Hasiinlatraş gibi Dürdü bir muhafızım tayinini istemişler ve silühir bir nümayiş yaparak Suri- Yeli muhafızı Şama sığnmaği mecbur etmişlerdi , unun üzerine Suriye hükü- meti vaziyeti düzeltmek için uğraştıysa da bir şey yapma” ğa muvaffak olamadı ve Fransaya giden Başvekilinin geri dönmesini bekledi, Başvekilin geri dönmesi ü- zerine Hasanülatraşm başkanlığı altında bir Dürzü heyeti Şama gi- derek Şam hükümeti ile görüşmüş; heyet muhafızın azli ile Dürzü bir muhafızın tayini, Cebelin idari ve mali istiklâlinin muhafazası Öze - rinde İsrar etmiş ve sabık muha- firm, muhafızlığı sırasında yapı - * hihleri B. Ihsan Te ve Şevketle idare İ memuru B. Nâzmm âmme şahidi o- Davası Dün de Münakaşalı Geçti İzmit, 27 (TAN muhabirinden) — Vali B. Muhittin Üstündağ - muharrir B. Hüseyin Cahit Yalçın arasındaki mukabil hakaret | davasının görülmesine bugün de devam edilmiştir. Duruşmada B. Hüseyin Cahit Yalçın ile diğer suçlular, davacı ve suçlu ve- killeri vardı. Önce B. Necmeddin Kocataşm istina- | be suretiyle dinlenmiş olan şahadeti! okundu ve bu şahadete karşı B. Hü - seyin Cahit bir diyeceği olmadığını söyledi . Bundan sonra belediye avukatı B. Hâmit Belediye nama tetkikat yap- tırıldığını söyledi ve “Biriken para, başlıklı yazınm B. Hüseyin Cahit ta- rafmdan yazıldığını isbat İçin Akşam gazetesi aahibi B. Necmeddin Sadık, B. Kâzım Şinasi Dersan, B. Mustafa oğlu Feyzi, Akşam gazetesi musah- Iarak dinlenilmelerini istedi. DAVAYI KİM UZATIYOR? B. Hüseyin Cahit söz aldı. Şunları söyledi : “.. Şahitler hakkmda değil, şaha. det hakkında söyliyeceklerim var, İki celse evvel makamı riyaset ikr - me edilmek istenilen şahitlerin isim - lerini sordu. Gelecek celsede bildiri . tiz dediler, Celse geldi, Yalnız bir şa- hit gösterdiler. Bu şahidin şahadeti aleyhlerine çıkınca, şimdilik kaydile bir şahit listesi daha veriyorlar. Gö- rülüyor ki, her celsede bir şahit lis - tesi vererek belki de Hintten, Çinden şahit getirmeğe kulkacaklar ve dava- yı senelerce uzatmak yolunu tutacak- Jardır. Adaletin tecellisini gegiktir — mek istedikleri göze çarpıyor, Buna meydan verilmemelidir. Vazm kanun, matbuat cürümlerinin sürs'tle bir ke- rara bağlanmasını arzu ediyor. Ren, beş aydanberi adalet bekliyorum. Ka nun haricinde bir tahkikat icrası ve şahit dinlenmesi gibi işlerle vakit kayboluyor. Neticede hiç bir mes'uli- ye tevelltit etmesine imkân bülunmr. yan bir talepten dolayı gahit istima. ma mahal yoktur. Esasen bir matbu. at davaama ait bulunan namı müste. arla yazılmış bir yazının muharriyini, mahkeme, matbuat kanununun 27 |; el maddesi mucibince beraet etti miş, hüküm de kesbikat'iyyet mal tir. Ve B. Hüseyin Cahit, İstanbul ğ. “içlincii asliye ceza mahkemesinden Suriyede Dürziler ve Aleyiler İOYAZAN: ÖMER RIZA DOĞRUL ; lan masrafların hesabın tistemiş - lerdi . Dürzüler bu noktai nazarları ü- zerinde İsrar ediyor, Suriye hükü- meti de, vaziyetini ve haysiyetini kurtarmak için bunlar daha mü- etmek ve verdiği sözü isyan do- layısiyle değil, fakat kendi isteği le yerine getirmiş görünmek isti. yor. Yani Suriye hükümeti, bitin kuvvet ve nüfuzunu kullanarak Dürzüler meselesini bir müddet ge- giktirmek için uğraşmış, ve mese leyi halletmekten çekinmiştir. Çin kü meselenin halli, Suriye hükü - metinin otoritesine kat'i bir darbe teşkil ederdi, ALEVİLER MESELESİ: »İci celseden başlıyarak bana sadır olan bu karardan fıkralar oku- du ve sonra : “— İşte dedi, mesele bu kadar ba- sit ve aşikârken artık şahit ikamesi hünerlerine nihayet verilmesini rica ederim.,, Belediye avukatı, B. Hâmit ise gu sözleri söyledi : “. B, Hüseyin Cahit ;kendisine mes'uliyet teveccüh etmiyeceğini söy ledi, Mahkemenin susline cevap ver- mediği İçin iş uzuyor. Mahkeme ka - rarları muta olmak lâzımdır. İcap e- derse, hakkımızı isbat için Çinden, Japonyadan da şahit getireceğiz... Açıksöz ve Kurun gazeteleri vekili B. İrfan Emin, matbuat kanununun 27 inci mrddesi, namı müstearla ya- zı yazan muharrirleri mes'uliyetlen kurtaramıyacağı yolunda yeni bir nazariye müdafaa etti, Avukat B. Refik te B. Hüseyin Ca- hidin bir telmihine cevap verdi: B. Enis Tahsinin Vekili B. Kemal Hikmet te mütalealarını göyliyerek, belediye reisinin hedefi Hüsey'n Ca- bit olduğunu, Akşam gazetesini hedef tutmadığını ve karşı taraf avukatla» rmın şahit listeleriyle davayı uzattık» larmı 85yledi MADDE 480 Müddetmumi: — Davanın ürümüsei "sibop Bây Hüseyin Calridin temerrüdürür, On- dan dolayı tahkikat yapılıyor, B. Hüseyin Cahit cevap vepdi: “— Ben temerrüt etmiyorum. Da- vayı uzatan Müddeiumumidir. Müddeiumumf: “.— Davanm uzamasma sebep, B. Hüseyin Cahidin temerrildildür. On. dan dolayı tahkikat yapılıyor. B. Hüseyin CaChit cevap verdi: “— Ben temerrüt etmiyorum. Da- Yayı uzatan müddelumumidir. Birin. hangi kanuna, hanki hakka istinaden sual soruluyor diyorum ve buna hâlâ ce yap bekliyorum. Müddelumumi bir kanuna istinat etseydi, derhal cevap verirdim. , muhafız tayinini istedikten başka bir Alevinin Seriye kabinesine gir- mesini ve Alevilerden bir kaçına Suriye hükümetinde yüksek me - muriyetler (o verilmesini, Aleviler | mımtakasma Suriyeli hiçbir memü- run gönderilmemesini, bu mmtaka- nm idari ve mali istildâlinin tanm- masını ve nihayet Sancağa verile- cek imtiyazlar Aleviler mmtaka- sma da verilmesini istemişler ve ba suretle Suriyeye bağlı yaşamak is- temediklerini, Suriyeye güvenme - diklerini ve mukadderatlarını Su. riyeye bağlamağa hahişkâr olma- dıklarını göstermişlerdir. Aleviler, Suriyede teesslis ede - cek yeni hükümetin, Alevileri mez- hepleri yüzlinden de tazyik edece - gine kani oldukları için Suriyeden ayrılmayı istihdaf etmektedirler, Suriye hükümeti ise Dürzüler ve Aleviler mmtakalarını Suriyeye il- hak etmek İşinin munhede icaba - tandan olduğunu düştnerek Fran - sanm ayrılık cereyanlarmı berts- raf etmesini mmuyor, Yani Suriye hiikümeti Fransanm, Dürzüleri ve Alevileri, Suriye hükümetinin keyfi için zorlamasını bekliyor. Fransanm bü işi üzerine aldığı- nı farzedecek olsak bile zorlanan münasebetlerin devamlı olamıya - cağı ve ergeç söküntünün başlı - #LLEK Kapıların Talihi Kapı, ümittir. Onun için ben kapalı kapıyı hiç sevmem. Eğer kapı olmasa, maazal- lah her birerlerimiz birer kapıya na“ sıl kapılanırız Kapıyı kapalı görtince de küslüp H- mitsizliğe düşmek terova değildir, Çünkti eskiler: “Bir kapuyu bendiderse bin kapı eyler küşat Hazreti Allah, Efendi fatihül'ebvap- tar.,, demişlerdir . Kapı hayatımız üzerinde böylece başlı başma bir milessir iken kendisi de talihin türlü cilvelerine maruz - dur . Meselâ: Büyük postanenin cam- lı kapılarmdan bir tanesi açıktır, di- i ğer ikisi açık olanm ayni oldukları | halde iplerle sımsıkı bağlanmış, ve buna talih demeyip ne diyebiliriz? Bazı kendi gitmiş, ismi kalmış yar digür, kapılar da vardır: Bahçe ka - İpısı gibi. Kapı çok defa yol verdiği adamm ünvanını üstüne alacak kadar küş - tahtır da. Şeyhislâm kapısı, serasker kapısı gibi. Gerçi şimdi bunların ne kapısı, ne de kapıdan çireni kaldı Lâkin tuhafı şudur ki hâlâ bu söz hiç de - ğilse tarihi lâkırdılar da, yakm tari- hin hâdiselerini anlatan sohbetlerde ve makalelerde geçer durar . Kapılı bacalı olmak hiç birimizin İ hoşuna gitmiyorsa da kabahat kapta da değil kapınm iç tarafındadır. Hor kapnın ipini çekmeyi şüpheli meslek hüviyetini ifadede kullanan - lar kapılarda ip bulunmadığı şu gün. lerde gelseler acaba tekerlemelerini ne biçime sokarlardı . Kapınm, gerçi kapalı durmıya mahsus bir şey olduğu bünyesinden bellidir. Çünkü açık durmıya mahsus / olsaydı, kapı yerine (açı) derlerdi. Bunu rağmen bütün kapıları kapa - yıp bir tanesini açık bırakmak ted - birli olmanım icabıdır. Acaba büyük postanede bütün kapılarım kapalı ve yalnız birinin açık oluşu da bundan mıdır? .B. FELEK. Sabık Kral Evleniyor Londra, 27 (TAN) — Sabık kral Edvard gelecek hafta Fransaya ge- çip Madam Vindsörün bulunduğu şa toyu inecek, izdivaç şatonun kütüp- tır. Diğer taraftan sabık Kralın avu- katları, sabık kral aleyhinde Ibarele lerle dolu bir kitabın müellifi maruf muharrirlerden Dennis ile kitabın nâ şiri hakkında hakaret davası açmış- lar ve kitabı toplattırmışlardır. —— m m Bundan sonra, mahkeme, icabı düşündü. maznunlar arasmda bulunduğundan onun şahadeti dinlenmiyerek diğer « lerinin İstanbul 3 üncü ceza mahke - mesinde İstinabe suretiyle istimama ve davanm il mayısa talikine karar verdi, K. Giyano Bugün Tiranda Roma, 27 (A.A.) — Kont Ciyano, refakatinde bazı yüksek memurlar bulunduğu halde, yarn Tirana haze, ket edecektir. Nazır, kral Ahmet Zo- gu ile Başvekil Kotta tarafından ka bul edilecek, fakat hiçbir siyasi ve. sika imza etmiyecektir, Mecliste Yeni Kanun Projeleri Ankara, 27 (Tan muhabirinden) — Meclisin yarmki toplantısmda mühim projeler görüşülecektir. Bu arada Türkiye, Ingiltere ve Irak arasmda 5 haziran 936 tarihinde aktedilmiş o- lan hudut ve münasehatı hasenei hem civari muahedesinin ikinci fiW)i hü- kümlerinin Türkiye ile Irak arasnda nota testisi suretile tasdikine dair kanun lâyıhası, Türkiye Cümhuriyet hükümeti ile Yunan krallığı arasmda 15 kânunusani 937 de imza edilmiş olan kaçakçılığın takibine dair muka velenin tasdiki hakkımdaki Jâyrma da vardır. hanesinde basit bir şekilde yapılacak B. Necmeddin Sadıkta