11 Mayıs 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

11 Mayıs 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

——— 2 Kümesinden Kaçan » Bir Maymun, Bir, Kadına L vaffak olarak sokağa fırlamıştır. Maymun serbest bir vaziyette sokak ta gezerken ilk defa gözüne ilişen bir çadıra dalmıytır, Çadır seyyar bir Birkmiş. Seyyar sirkteki vahşi hay « yanları terbiye eden adam iri may - munu görünce, kısmetinin ayağına geldiğine hükmederek maymunu ya kalamak istemiştir. Koca Mickey, vahşi hayvanları terbiye eden adama saldırmış, bütün elbiselerini sırtın - tan çikan | ktan sonra omuz başm » dan fens halde yaralıyarak tekrar sokağa fırlamıştır. ızgınlığı iyice artan Mickey, sirkten çıkınca bir ticaret bü rosuna girmiştir. Büroda şefin kol - tuğuna kurulmuş, masada ne kadar kâğıt kalem varsa, etrafa saçmış, memurlar korkudan tiril tiril titrer « lerken oradan da çıkmıştır. Sokak « ta homurdana homurdana İlerliyen Mickey şehre dehşet saçmıya başla - dığı bir sıra güzel bir kadma rastla- muştur, Kadıncağız korkusundan do- na kalmış, maymun da kadınım ya - nma kadar ilerliyerek onun titreyen halini seyretmiye başlamıştır. Bu manzarayı uzaktan görenler may - munun kadını öldüreceğini tahmin etmişler ve roâni olamıyacakları bu feolüketi can gözile takip ederlerken hayvanda şaşılacak bir değişiklik ol- muştur. symun kağmı uzun uzun sey- rettikten sonra yanma iyice sokulmuş, onu yarı baygın bir halde kucağa alarak yanaklarından, oğ- © zındân'üzun uzun öpmüştür. Bun - dar'donra da yaptiklarma pişman ol muş bir tavırla başını bükerek kadı- nı kucağında çocuk uyutan bir ana gibi hafif hafif sallamıya başlamış - tir, Maymınan sükünet bulduğunu far keden bir polis neferi yanma sokul - müş, zincirinden tutarak kaçtığı hay vanat bahçesine doğru götürmek iste miştir, O dakikaya kadar yanına kim şeyi yanaştırmıyan Mickey, kadını öptükten sonra tamamen değişmiş bir halde polise itaat etmiş ve elile öptüğü kadını selâmlıyarak bahçe - #ine dönmüştür. Yunus Emre Gecesi Programı “Eminönü Halkevinden: Büyük halk gairi (Yunus Emre) yi anmak ilzere Evimiz Dil, Tarih ve Edebiyat gübe. si tarafından 12 Mayıs 9037 çarşamba akşamı sast (2030) da Cağaloğlu merkez salonumuzda aşağıdaki prog- ram gibi, bir toplantı hazırlanmış tar. Davetiye yoktur. Herkes gelebi . Wir, 1 — Başlangıç (Halit Bayır). 2 — Yunusun hayatı ve sanati (Sa- dettin Nüzhet). 3 — Yunustan şiirler (Naki Tezel) 4 — Yunusun felsefesi (Ziyaeddin E Fahri). 5 — Yunus hakkında yazılmiş şlir- ler. Zirai Kombinalar Içim Geirilen Malzeme Zirai kombinalarımız için alman harman makinesi, pulluk gibi Aletler. le hayvanlara ait bazı techizat gehri- mize gelmiştir. Makine ve techizat, ait olduğu mmtakalara gönderilecek- tir. iverpol hayvanat bahçesinin en büyük ve en kuvvetli may- munlarından biri olan Mickey geçenlerde kaçmıştır. Şempanze cinsinden olan Mickey'in boyu bir metre elli santim ve ağırlığı seksen kilo idi. Hayvanat bahçesinde kalın çelik zin- cire bağlanmış olarak kendi başına geziyordu. İri maymun, kalın demir zincirini muhafızlarından gizli çözmiye mu - Vuruldu TER Salma Bir Yılda 59 Bin Sey- yah Geldi 936 yılmân şehrimize 15 bini kara ve gerisi deniz yolile olmak tüzere 50140 seyyah gelmiştir, gelen seyyah lar arasında birinelliği Yunanlılar al maktadır, Sonra #irasile Yugoslav, Rumen, “Alma; Kalyâ; Bülgür “İn - giz, Çek, milas söyyamrrge- mektedir, Bu ia beşli, bir Pörulu İL seyyah vardır. 938 yılmda geleti seyyahlar 935 te gelenlerden 19 bin tane fazladır. Çocuklara İ Yapılan Yardımlar İstanbul Maarif Müdürlüğü, ilko. kullardaki çocukları koruma işleri et | rafında yapılan çalışmaları anlatan bir kitap çıkarmıştır. Bu eserde, 0- kullardaki himaye heyetlerinin na - sıl çalıştıkları hakkında geniş malâ. mat vardır. Müdürlük, talebenin hem sıhhati. ni, hem dişlerini korumak için bu yıl çok esaslı tedbirler almış ve bu ted- birlerin faydaları görülmüştür. Bu işler için 30260 lira harcanmış, ayrı ca göz, trahom ve diş hastalıklarma hususf bir ehemmiyet verilmiştir. Mekteplerdeki çocuklardan yüzde 80-87 sinin dişleri bozuk çıkmıştır. Gelecek yıl diş muayene ve tedavisi ne daha ziyade ehemmiyet verilecek ör Son Kalan Muhtelit Mahkeme Lozan muahedesile kurulmuş olen mubtelit mahkemelerden hepsi işini bitirmiş, fakat Türk - Fransız mah- kemesi eldeki davaları şimdiye kadar tasfiye edememiştir. Onun içlü hü- kümet bu mahkemeyi ve 'Türk ajan- lığı kadrosunu 997 mali yılı bütçe - sine de koymıya karar vermiştir. 93T yılnda hem Fransiz mahkeme - Temizlik İşleri Müdürü İşe Başladı Belediyenin yeni temizlik işleri mü- dürli, ilk iş olarak çöplerin denize dö. külmesi meselesiyle uğraşmıya başla- mıştır. Dün çöplerin mavnalara yüklenece- ği Azapkapı iskelesindeki inşaatı göz- den geçirmiş, çöplerin Belediye tara. fından denize döktürülmesi için nakil vasıtaları bulmak üzere Liman ve De- niz Ticaret Müdürlükleriyle temasa girişmiştir. si işini bitirecek, hem de ajanlık & kiden verilmiş kararlarm tatbikine alt işleri tasfiye edecektir. Türkiye Tıp Encümeni Türkiye Tıp Encümeni 12 - mayıs - 1037 çarşamba akşamı saat 18,30 da Btibba odası salonunda toplanarak Profesör A, Esat Birol tarafından; Unku rahim tüberkülosu ve âlelu mum tüberkülos genital hakkında meslektaşların teşrifleri rica olunur. tebliğte bulunulacaktır. o Muhterem Dört yeni Vapur İçin Kat'i Mukavele İmza- lanıyor Akay ve İzmir körfezle - ri için Almanyanm Krup toz- gâhlarma ısmarlanacak dört vapura ait bütün müzakereler neticelenmiş ve kat'i sipariş mukavelesinin o hazırlanma - sına başlanmıştır. Dün, Akay Müdürü Cemil ve şehrimize gelen Izmir Liman işletmesi Müdürü Haşmet, Denizyolla - rında toplanarak mukavele projesinin o hazırlanmasında Proje, bugünlerde Ankara- ya gönderilecektir. Kat'i mukavele, Ankarada Iktısat Vekili Celâl Rayarla Alman fabrikasmın buradaki grüp mümessili Fazlı Süha 2- rasında buginlerde inzala - nacaktır. Vapurların oparası bir kısmı mukavelenin İmzasın. da ve geri kalanı da teslim ©. dildiği zaman peşin olarak ö- denecektir . Akay vapurları, bugünkü Kalamış ve Heybeli vapurla - rından biraz daha büytik ola- rak inşa edilecektir. Sür'atle. ti 14 mil olacak, 1700 yolcu a- lacaklardır. Izmir körfez va. purları Şirketi Hayriye va- purlarmın benzeridir, Dünyanın En Büyük Yatı Limunımızda İsveçin meşhur sanayicilerinden ve sayılı zenginlerinden Aksel Wer. ner Girel, yeni satın aldığı “Sout- her Gross, yatı ile dün Pireden li. MAMA gelmişti. Aksel Werner, İsveçte büyük sa - nayi teşekküllerinden (birçoğunun hissedar ve idare meclisi Azasıdır. Büyük bir şirketin de müdürüdür. Aksel Werner, geçenlerde bir Ame - rikalı bayanla evlenmiş ve karısmn kız kardeşi de yanlarında olduğu hal de bu yatla dünya seyahatine çık - mıştır. “Southern Gross, yatı dünyanın en büyük yatlarından biridir. Resmi muamelesi henüz tamamlanamadığı için “Panama,. bandırasını taşımak « tadır. Üç yolcusu olduğu halde için- de 37 tayfası vardır. Yat, Filorida sahillerinden hareket ettikten sonra bütün Amerikayı do- laşmıştır. Akdenizdeki seyahat te bir aydan fazla sürmüştür. Yat, limanı- mızda birkaç gün kaldıktan sonra Suriye, Mısır. ve Cezayir sahillerini takiben seyahatine devam edecektir, Ticaret ve Sanat mektebi İmtihaniarı Orta ve yüksek ticaret mektepleri- le kız enstitülerinde akşam kız sanat okullarında dersler 30 alayısta kesi lecektir. Sanat okullarında bir Hazi- randan 12 Hazirana kadar nazari ders lerden, 16 Hazirandan 30 Hazirana ka dar ameli derslerden, orta ticarette 15 Hazirandan 30 Hazirana ve yük- sek ticarette 1 Hazirandan 30 Hazi- rana kadar imtihan yapılacaktır. Akşam ticaret ve terzilik mektep. lerinde 20 Mayısta, inşaat usta ve kal faları dersanesinde 16 Mayısta ders- ler kesilecektir. Kız enstitüleriyle akşam kız sanat okullarnda kayıt muamelesine 20 A- ğustosta başlanacak, bir Eylülde biti. İ rilecektir. Bu mekteplerde ikmal im- | hanları da bir Eylülde başlıyacak, bir Teşrinfevvelde nihayete erecetkir. Dört Parmağı Uçtu Kadıköyünde Ayrılıkçeşmesi soka. ğında 13 numarada oturan Reşadm İkızı Türkân, bir demir parçasiyle oy- . İnârken bir infilâk olmuştur. Bu pat- lama neticesinde zavallı yavrunun dört parmağı birden uçmuş, teğavi al- tana alınmıştır. TAN Büyük Tersanenin İnşasına Geçiliyor büyük tersane için hazırlıklara olarak Hasköy önlerinde batmış kızağın önün açılacaktır. için kullandığı Kasonları vardır. rasındadır, Inşaata, bu işler bittikten taktır. İaharak çıkarılacak ankaz arasında de torplllenerek batmış olan “Pirengi su, Büyük Limanda serseri bir torpi- 16 çarparak batan “Nevşehir” gambo. tu, harpten evvel Ahırakpı açıklarm- da bir müsademede batan "“Mariya- ms” şilebi ve İzmir limanmda yine harpten evvel batmış olan “Adana”, “Sandet”, “Sultaniye”, “Nevada”, “Teksas” şilep ve vapurları da çıka- rılacaktır. Bundan başka Çanakkale- de batmış olan “Majestik” zırhlısı ile diğer torpido ve zarhlılarn ve Geli: boluda batan “Barbaros” zırhlısmın da parçalanarak çıkartiması düşünül. mektedir, Salon Projesi İçin Toplantı Yeni yolcu salonunun İnşasma nit projeler üzerinde üzere bu- gin Banivat Diraktiriiiiile K top Tahtı yapılacaktır. 'Toplartrdr Liman İşletmesi, Gümrükler, Muhafaza ve diğer dalre müdürleri bulunacaklar - dır. Gümrük Başmüdürlüğü Istanbul Gümrükleri Başmüdürü vekili Mustafa Nuri, Ankaradan şeh rimize dönmüştür. Mustafa Nurinin vekâlet müddeti bu ay sonunda biteceği için kendisi, gelecek aydan itibaren tekrar eski va- gifesi olan Vekâlet Ekonomi İşleri mü dürlüğüne geçecektir, Yerine şimdiki başmüdür muavini Methi'nin tayini muhtemeldir, Benzin Satan Dükkânlar Motörlü kara nakl vasıtalarma benzin veren depoların pazarları ka. pal kalmalarına karar verilmiştir. Fakat, bunlar âletlerini dışarıya çi akrtarak benzin satabileceklerdir. De lar bunun İçin Belediyeden tez - Pore alacaklardır. lala Yunus Emre Gecesi Bu gece saat 2130 da Eminönl Halkevinde bir Yunus Emre gecesi l yapılacaktır. Geceyi Halit Bayrı «- çacak bir başlangıç söylevi verdik - ten Sonra Sadettin Nüzhet Yunus Emrenin hayat Ve ve san'atini anla tacaktır. Bundan sonra, doçent Ziya- ettin Fahri ve Naki Tezel söz alacak tardır. Yunus gecesi radyo ile de verile « cektir. Romanya Konsolosanesinde Dünkü Merasim Romanya İstiklâlinin yıldönümü münasebetiyle dün sabah Taksimde Romanya konsolosanesinde bir kabul resmi yapılmıştır. Romanya koloni- siyle İstanbuldaki diğer konsolosla - zın ve konsolosluklar erkânmn teb - riklerini kabul eden Romanya Baş. konsolosu, bu münasebetle söylediği nutukta Türk - Romen münasebetle- rinden sitayişle bahsetmiştir. Konsolos, bundan sonra misafirle- rini büfede ağırlamıstır. Sularımızda batan gemiler çıkarılıyor Eski Valde kızağmın yerinde kurulacak olan wilerin çıkarılmasına başlanmıştır. Bu suretle o sahillerin derinliği fazlalaştırılacak ve temiz. lenecelktir. Valde kızağının önündeki eski ma. vuna ve gemi İeşleri çıkarıldıktan sonra Taş Burada da eskiden batmış olan Necmi Şevket tor. Pidosuyla Yavuzun yaralandığı zaman #u geçmemesi Yedigâr: Millet torpitosu da çıkarılmak leşler a- Harpte batan gemiler de çıkarılıyor Diğer taraftan, kara sularımızda batmış gemi an- kazınm çıkarılmasına da başlanmak tizeredir. Parça- batan birçok gemiler vardır. Bu arada Bakırköyün- İyapılacaktır. Bir program hazırlan- Tevkifanede diğer mev- kuflardan ayrı bir höc - reye konulan firari Tev- fik ve Abdullah yanyana girişilmiş, ilk olan eski ge- #onrâ başlana. Büyük Harpte Derya torpido- Firariler Hakkında | İnzibati Bir Ceza Tatbik Edilecek Evvelki gece Adanadan şehrimize getirilen katil Abdullahl8 Tevfiğin sorgv'arile Müddetumumi muavinlerinden B. Sabri mef gul olmaktadır. B. Sabri, dün de geç vakte kadar katilleri isticrâP ederek Müddeiumumi B. Hikmet Onat'a izahat vermiş ve öğledet sonra tevkifanede tahkikata devam etmiştir. Talkikatn sonu almmaya, kadarf— 1. — * firariler, diğer mahkümlurdan ayrı alliy Alt bir yerde kalacaklardır. Tnzibati bir Eki z Mer ren bee Yeni Evkaf kâhifiiha göre, ökk. sana batblir allimasi hakkmda Teviki.. den bir mütevelli heyeti tarafında5 * fane Müdürlüğü henüz müracaatta bulumamıştır. Maamafih, Tevkifane dare edilmekte olan ekalliyetlere vakıflar bir tek mütevelli Müdürlerinin inzibati ceza tatbikine salâhiyetleri olduğu için kaçaklarm bugün bu şekilde bir cezaya çarptı rilmaları kuvvetli bir ihtimal dahilin- ilen dezlesiitin; Mülkleri İdare edecek olan mit?” velliliklere her Türk vatandaş zetliğini koyabilecektir. Bu dedir . Müddeiumuminin beyanatı lerden en çok rey alan, Evkaf Ü” mum Müdürlüğü tarafından Müddelumum! B. Hikmet Onat, dün kendisiyle görüşen bir muharririmi, edildiği takdirde, mütevelli olabi? cektir. ze şunları söylemiştir : Beyoğlundaki Ermeni vakıfla?! in | “.- Tahkikata muavin B. Sabri de- vam etmektedir. Mevkufların avukat. tevelliliği için namzetlik koyma deti bu ayın 19 unda bitmektedir. larından başka kimselerle teroas et - : çok kimseler namzetliklerini koynüf” meleri evvelce menedilmiş, fakat bu memnuiyet firarilerin yakalanmasın . dân bir gün evvel kaldırılmıştır. Mev- kuflar, o gündenberi, ziyaretçileriyle serbestçe görlişebilmektedirler.,, Suçlular hakkındaki firar takiba, tı da bugün mahkemeye İntikal etmiş BİRKAÇ olacaktır . ———— SATIRLA Bir Hallaç azı kimselerin afişleri bi? i görülmüştür. Belediye, ", Dükkânı Yandı | na mâni olunmasını belediye sub” Dün sabah, Nuruosmaniyede 48 nu. pe e maralı hallâç Bürhanettinin dükkâ - testi umdan yangm çıkmıştır. Yangma, pamuklar arasına düşen bir sigara sebep olmuştur. Hallâç Nuri muhte. lif yerlerinden yaralanmıştır. Dükkân tamamen yanmıştır. » yak men İdaresinin Sirkecide Hava Şehitleri İhtifali ep olan eoummelki dal Hava gehitleri ihtifali 15 Mayısta maktadır. O gün mektepliler, âsker - ler Fatih parkmda toplanarak #htifal şapacaklar, selâm resmini ifa edecek Bugünkü hava: BULUTLU | 11 May 937 | SALI Yeşilköy meteoroloji istasyonundan alı san mallmata göre, burün davanın Şark ve Cenup mumtaaklarında kısmen a, Orta Anadolu ve Karadeniz kıyılarında ka. pal ve yağlı, diğer Humtakalarda da be - İntlu geçmesi, rüzgârlerm umumiyetle mal istikametinden orta kuvvette esmesi muhtemeldir. DÜNKÜ HAVA Dün hava, ekseriyetle biletin gecristir. | cak kaydedilmiz, hava taryiki 761 Hraret en az 7, en çok 17 santigrat ola - re tesbit olanmuştar.