11 Mayıs 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

11 Mayıs 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

AG 11.5. 987 Gündelik Gazete BAŞMUHARRIRI Ahmet Emin YALMAN kiyg, hedefi: Haberde, fi- e, ber şeyde temiz, dü dahili Eyüp belediyesi y i ?3 bip ri mahdut olmak üze.| Zondraya gelmiş olan İngiltere- va bae abes tşk ve| nin müstemleke hükümdarları: 8, çamcı Kelimeler Yu Müze, (TAN) Burada Man, Makalle Sultanı La * kal ğer coğraf'yasmdan lerin çıakrılması için Ülker eski etmiştir. Kors. il olaca; mm tashihi işiyle Hayragar Racast 2 Taç giyme merasiminde İngilterenin anavatan ve müstemleke ordularına mensup muhtelif askeri teşek- küller temsil edileceklerdir ki bunlar. şu resimde görüldüğü üzere otuz üç tip teşkil etmektedir. Aralarında dünya milletlerinin birçoklarına mensup insanlar vardır, 5 İNGİLİZ İMPARATORLUĞU. NUN 1911 DEN SONRA EN BÜYÜK L ondra 1911 denberi 6şine şahit olmadığı bir manzara ve bir hâdiseyi daha şimdiden yaşamakta. dır. Bu manzara, yarm yapı- İacak olan taç giyme mera. simi ve şenlikleridir. Hâdi. senin asıl sahnesi Westmins. ter kilisesidir. Fakat taç gi me alayı Londranm en bü. Ş yük caddelerinden geçecek ve bütün Londra Kral ve Kraliçesini altın arabaya binmiş, başlarına bir taç ge. çirmiş oldukları halde gö- recekler ve altm arabayı dünyanın her tarafından ge. len heyetler takip edecek, Hupuaurluğun ker köşe sinden gönderilen askeri kıt'alar geçit resmiile gö- rülecektir. K Tal ile Kraliçenin güzergâhı 6 mil uzandığı için merasimi kaç kişinin temaşa edeceğini tah» min etmek son derece güçtür. Fakat bütün bu güzer güha yerleştirilen sandalyalar bir buçuk milyon #ter lin temin etmiş bulunuyor, Bütün İngiltere bu müna- sebetle tatli yapacaktır. Londrunın nüfuşu beş gün - denberidir ki, günde Iki milyon ksbarıyor, Bütün dün yanın merasimi takip etmesi Için her tedbir alınmış- tr. Yarn milyonlarca operatör târafındin filmler meşgul olacak, hülâsa, hâdisenin azami ihtişam dai resinde ten'it olunması için her imkân ve tedbir ba - şarıizcaktır. u münasebetle bütün İngilterenin en şaştah renkler içinde parti par parlaması için her vey yapılmış, ve İngilterenin her şehir ve kasabasmda bümmalı bir faaliyete girişilmiştir. Hiçbir şehir ve- ya kasabada bir tek sokak bu fasliyetten tuzak kal - Mamiış bulunuyor. Her yerde mimarlar, tezyinatçdar, reğsamlar, yazıcılar ve bunlarla beraber çalışanlar, geceli gündüzlü uğraşıyorlar, Aylardanberi terziler, mücevhereiler, aldıkları sonsuz siparişleri yetiştir - mek için harıl harıl çalışıyorlar. 120 kadın kraliçenin taç giyme günü kullanacağı elbisenin tentelerini iş - lemekte, perdeler, örtüler için lâzım olan iğne işleri- Nİ yetiştirmek için gayret etmekteğir. K ral taş giyme merasimi sırasında Iki taç kulla. nır, Birisi Edvard tacıdır. Bu taç hiçbir deği. şikliğe uğramaz. Diğeri de imparatorluk tacıdır ki, her kralm başma göre değiştirilir. Erâliçelere gelin- ©6; bunlarm her birine yeni bir taç yep'lir. fakat her tacm içine meşhur güvenör elmas yerleştirilir. Bir İngiliz mücevher müessesesi 200 senedenberi bu işle mejgul olmaktadır. Kraliçenin bu defaki tecr plâtin. den yapıyor. Tetviç merasiminin 8&hnesi olan West minster kilisesi geçen Kinunusanide kapanmıştır. O gündenberi kilisenin içinde hazırlıklar yapılıyor. Kilisenin içi normal vakitlerde 2500 kişi aldığı halde merasim günü burada 8000 kişi bulunacaktır. Kilise- nin mihrabında tetviç için bir sahne kurulmuştur. Ve 100,000 İngiliz lirası değerinde Yeni bir org ko» nulmuştur, K ilisede tetviç merasimine Dük Norfold, Ingiltere nin Maroşalı sifatile nezaret edecektir, Kralın sa taymda toplanmakta olan bir heyet Mareşalm riya - seti altmda aylardanberi çalışmaktadır. Vazifesi ki- lisedeki merasime iştirak edecek olanların isimlerini tesbit etmektir. Burada toplanacak olanlar, bütün imparatorluğu temali edecekler ve 10,000 kişinin içinden seçileceklerdir. Yabancı hükümetlere gönde- rilen davetnameler onun tarafından hazırlanır. Giyi- lecek slbiselere ait talimatı da ö karartaştırır. Mera. sim programını tesbit etmek ve her şeyin vaktinde vukuunu temin etmek ona aittir, Kendisi ağır sırma ie İşlenmiş bir elbise giyer ve heyetin başma geçe - vek eski ailelerin an'anevt hukuk olarak ileri sürdük * çekilecek, televizyon yapılacak, radyolar hep bu işle - BAYRAMI leri iddiaları tetkik eder ve hü. kümler verir, H ele İskotlandyard (İngil- tere polisi) aylardanbe- ri kalabalığı nasıl idare edete- ğini düşünmek ve tedbir almak- la meşguldür. İngiliz zabitası, hiçbir hâdiseyi, tesadilfe bırak» mamıştır. Filhakika bu hâdise bir zabrtanın karşılıyacağı hâdi selerin en mühimlerindendir. Zabıta, bütün kararlarmı ver miş ve ber karari ketiyetle tat- bike azmetmiştir. Lodrada bu- lunan diplomatlar taç giyme gü nü sabahleyin erkenden uyama- cak ve saat 7 de üniformalarile kilise dahilindeki mevkilerini al muş bulunacaklardır, Alayın ge- çeceği yol üzerindeki sandalye- dere oturacak, olanların biletleri tamamile tevzi edilmiş oldu - ğündan herkes erkenden yerine yerleşecek ve hiç olmazsa saat altıda oturmuş bulunacaktır. Çünkü altıdan sonrs sokaklardan bir kimse geçmiyecek ve ancak alaym geçmesini müteakip herkes eskisi gibi hareket ede- cektir. Ütün bu hazırlıklar sebebile Londra 12 Mayıs sabahi merasimin yapılacağına emin bulunu- yor. Şüphe uyandıran Amil, 1902 de yedinci Bdvar - dın tetviç merasiminin son dakikada geciktirilmesi. dir, Sebep, yedinci Edvardın hastalanması idi. Fa - kat 1911 de Beşinci Bivard tam vaktinde tetviç o - 5 Eski günlerin hatıralarından: "Hayvan Lisanını Bilir Bir Kumandan Göderiniz!,, Eski imparatorluk devrindeki asker liği Insan hatırladıkça dehşet duyar, ve tüyleri ürperir, bir delikanlı en az beş sene her türlü mahrumiyet ve ; sefalet içinde askerlik ederdi. Müret. tep olduğu Rumeli, Irak, Yemen gibi yerlerden canmı kurtarıp memleket- lerine dönenler yüzde ancak kırk, elli kerlik mukabilinde küçük bir vergi alırdı, o Abdülhamidin şımarttığı Arnavutluğu & asker yerlerinden ke, za, ne asker, ne de vergi alınmaz» dı. Müstebit hükümetin bütün zulmü biçare Anadolu halkına idi. İstanbul, daki birinci ve padişalım muhafaza sına tahsis edilmiş ve efradmın çoğu Arnavut ve Arap olan ikinel fırka is, tisna edilirse diğer ordulardaki za, bitlere senede Üç maaş verilirdi. Za» bitlerin çektiği zaruret ve sefalet fevkalâde idi, 812 tarihinde Selânikte zaruretleri son dereceyi bulan zabitler bihakkın sızlanmıya başladılar. Müşir Hüseyin Feyzi Paşa idi, Bu sızlanmıya ehem miyet vererek seraskere, sadarete telgrafla bildirdi. Birkaç gün sonra gelen cevapta bilmem nereye havale verildiğinden bu havalenin tahsilinde zabıtanı (sa- hane) nin miltedahll maasları verile. ceğinin kendilerine selâmı sahane e beraber tebşiri emrolunmuştu. Fakat aradan zaman geçtiği halde bu tebşirden hiçbir semere görülme « dl. Sızlanma ziyadeleşiyor. Bunun üzerine müşüriyet alayları el altından bir emir veriyor. o Topçu ve süvari hayvanlarım pâbentleri, yularları kalmadığından ve müteah., hit te yemlerini vermemiye başladı - Zindan hayvanlar geceleri alurm tahtalarmı yedikleri ve biribiri üze İ rine arkası kesilmiyen hücumları ne- tlcesinde yaralandıklarına ve salreye dnir alaylardan, bu emir mucibince mazbata yapılıyor, Bu mazbatalar ü, zerine de miistiriyet seraskerliğe şu telgrafnameyi çekiyor : Zaruret ve sızlanmaları ziyadeleştik. İçe: “Ey zabitan! Bekleyin serasker İ efendimizin lütufkâr | delületleriyle hakkınızda merhameti şahanenin te- cellisi pek yakındır. Mütedahil maa, | şatanızı alacaksınız, sabrediniz.,, diye yaptığım nasihatle kendilerini teskin ediyorum. Fakat pabent ve yalarları kalmıyan ve müteahhit tarafrodan yemleri verilmiyen topçu ve süvari hayvanları açlıkla biribirine salâri - Yunmüuştu. 12 mayıs, Sekizinci Bdvardın tetviçi için kararlaştırılmıştı. Yeni kral da bu tarihi tasvip et - miştir, Hali hâzırda Londranm bütün otelleri evleri ve pansiyonları dopdoludur. Bilhassa alayın yolu üze rİndeki otellerin, pansiyonların, apartımanların üc « retleri müthiş (o fırlamıştır. Mesken buhranma imkân vermemek için misafirlere binlerce oda hazır lanmış bulunuyor. Misafirlerden on binlercesi Tames nehri üzerindeki gemiler içinde. bundan başka bin lerce kişi yataklı vagonlarda ikamet edeceklerdir. ye Löndrada bir haftalık ikamet için 1500 İngiliz lirasi vermeyi göze almış bulunuyorlar, fakat fakirler de kendilerine göre yer ve yurt bula- bilmişlerdir. Son aylar zarfında milyonlarca bayrâk yapılmış, milyonlarca madalya basılmış, milyonlarca pul istih- lâk edilmiş, hesâp edilemiyecek derecede çok havai fişekler yapılmış, kralm adımı taşıyan cigara ve pud- yorlar, ahırın tahtalarmı koparıjor « lâr. Hayvan İlsanma vâkıf olmadığım için: “Ey hayvanlar! Sabrediniz, 2“ bitana olduğu gibi sizin hakkınızda da serasker paşanm delâletile merha, meti şahane tecelli! edecek, bu sikim» tıdan kurtülacaksınız,, diye kendile - rine nasihat yapamıyorum. Bu gidişle hayvanlar biribirini itlâf edeceklerin- den buna meydan verilmemek İçin kendilerine nesayihi İâzimede bulu . nülması zamnmda lisanlarma vüluf bir kumandanın serlan gönderilmesi- ni rica ederim.,, İ Bu ikinel telgrafname üzerine he İ men Osmanlı Bankasına kâfi miktar- da verilen havaleden zabitlere ikişef | maaş veriliyor ve müteahhidin alaca. İ ğı da ödenerek hayvanların yemi ve isalr ihtiyaçları temin olunuyor. ra kutuları, elhâsıl akla gelmiyen, birçok şeyler ya» | NİHAT pılmıştır, Yarın Kral ve Kraliçenin binecekleri tarihi “Altın araba,,