9 Haziran 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

9 Haziran 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

TAN MR Bin Londra, 8 (TAN) — İspanyada harp şiddetlenmiştir. Yalnız yapılan bir tayyare hücumunda 1300 mermi atılmıştır. Almanya ve İtalya tekrar ademi müdahale komitesine dönmek Üzeredirler, Diğer taraftan asi İspanyasında Kraliyet meseleleri #örüşülmektedir. Mussolininin Prens Otto de Hababurg'u, Italya Kral ailesinden Prenses Marie de Savoie ile evlendirerek İspanya geçirmek istediği söyleniyor. Halbuki asi İspanya, Kralcr beraber böyle birşeye taraftar bulunmamaktadır. Diğer taraftan Almanyadan gelen Mina bir haber Almeria bombardımanı hâ- hayli aydınlatmaktadır. Buhabere göre, Nazi şefleri, Almeria bardıman etmekten ziyade Bek istiyorlardı. Fakat diplomatların da kalmışlar ve bir bombardıman. etmişlerdir. (1). Siyasi Vaziyet n "Avam kamarasında İspan- Meselesi konuşulmuş, azadan biri Memi müdahale komitesi çalışmadığı İŞ göremiyecek hale geldiği tak- dde İspanyanm yabaner bir devlet Mrafmdan işgal edilmesine İngiltere yakayı mı kalacağını sormuş, beda cevap vererek İngilterenin İs- Maya tamamiyetine katiyetle ta - Yatta olduğunu söylemiştir. şen Almanyada Döyçlend zırh- kumandanı tarafından bombar iman hâdisesi hakknda yazılan ra- Por neşrolunmuştur. Bu rapora göre, A hükümetine ait tayyareler kin arkalarında tutarak uçtukları e tayyarelerin taşıdıkları alâmet- yar seçmek mü mltünolmamıştır. Tay UNAL ill YEŞİLE. “3 0 en İçin insbet vâki olmuş ve iki zırhlıya düşmüştür. Ademi Müdahale Komitesi Almanya ile Italyanm ademi mü - hale komitesine avdetlerini temin ak garantilerin metni üzerinde bi, aolaşma bitmek üzeredir. Yeni hâdise vukubulduğu takdirde a- ha tedbirlerin ve takip olunacak e hareketin, Italya ve Almanyayı lit edecek kelimelerle ifade olun- çalışılıyor. , hazırlandıktan sonra Valen- Salamanga hükümetlerine bil ik, iki taraftan teminat alma- eği, demi mtidahale komitesine sevk cektir. İngilizler, torpito muhribi "ya Z iye Nazırı namına Lord Cram.| cümhuriyetçi İspanyaya harp ilân et- | milmanaati karşısında vazgeçmek ze) mike kiminden a a Kİ PARE anan Geçende Amerikada | yapı- lan bir güzellik müsabaka - sında şu kızcağız birinciliği alıyor. Müsabaka biter bit - mez seyirciler ârasmda bu - lunan İsviçre konsolosu he- ( men sahneye gidiyor ve sene- Bin bu en güzel kızı, tebrik | Ş maksadile öpüyor. Amerika İ Ç gazeteleri bundan bahseder- 9 ken “Bala, bir arı kondu, diye lâtife ediyorlar, mii A Bala | Konan | Koca İ Arı BİR GÜNDE 130 - Asi Tayyareciler Bilbaoyu Bütün Gün Bombardıman Ettiler Ti 0 BO m am MBA Alman Harbiye Nazırı - Napoliden Ayrıldı Von Neurath'a da Belgratta Nişan Takıldı Roma, 8 (TAN) — Jtalyanın misafiri olan Almanya Harbiye nazırı Von Blomberg dün gece Napoliden ayrıldı. araya gelmesi sedir. Bu eşsiz evvel Istefani lunmuştur: yoruz. Roma . sulhunii temin caktır.,, zayiat olmamıştır. Hava ordusu baş kumandanı General Pozos, Aragon cephesinden dönerek yapılan tahki- matm mükemmel olduğunu, sivil halkın faşistliğe tamamile muariz bulunduğunu söylemiştir. Püzöblan- avazı üswerin- hücumları ağır zayı- atin püskürtülmüştür. o Hükümet kuvvetleri Madrid civarındaki Cues- ta mmtakasında ilerlemiye devam e- diyor. Valensiya hükümeti 1932-1938 sr- nıflarmı silâh altma çağırmıştır. Asilerin verdiği malümeta göre hükümet kuvvetleri Granadayı böm- bardıman etmiş, mühim zayiata se - bebiyet vermiştir. 12 giyil, 20 kadm ve çocuk ölmüştür. Asi İspanyadan gelen haberlere göre müteveffa General Mola asi hü Ölümü yüzünden yeni bir hükümet Dİ | teşkilinden vazgeçilmiştir. General yene mülsellâh balıkçı gemilerinin | Danilanın yerine tayin olunan Gene hag teklif etmişlerdir.Doy$ | ral Jordana Burgos hükümetine şim Yaralılarından biri daha ölmüş, telefat otuza çıkmıştır. lussolini Para Dağıtıyor yol kraliyetçilerinden Prens Habsburgun İspanya tahtma olduğunu, Mussolininin de müzaheret ettiğini söyle - » Bundan başka, Prens Otto - woy hanedanma mensup bir le evlenmesi de Düçe tarafn- tr, ezu edilmekte ve bu suretle bir Ragi prensinin İspanya tahtma geç istenmektedir. Bununla beraber efkârr umumiye bir Kşnedanm, bilhassa Mus. namzedi olan bir prensin aleyhidedirler. Prens Ot- Bide ya tahtma namzet gösteril. tey evvel dün Karlonun kızı pren- Mi ile evlenmeyi kararlaştır - . Hali hazırda İspanya tahtma day vardır: Alfonso, Cava - « Don Juan, Otto. k Bap, vaziyeti yeniden ehemmiyet başlamıştır. Asiler tara- "e Hire 4 £, 1 A # him hedefi, Bilbaoya giden ane yol . Bu yol üzerinde çok şiddetli mu vukubuldı bildirilmek - tedi, ulduğu e bugün de Madridi şiddetle . bardıman etmişlerdir. Şehre ye- an 100 mermi attıkları ve yiz elli çhin öldüğü haber veriliyor. Bar- z bildirildiğine göre Cana - 49'a benziyen Dir zırhir Palamos'u 1300 mermi atılmıştır. Asilerin en bombardıman etmiş isede mühim dilik riyaset edecektir. ya ile İtalya, İspanya sahillerin! kontrol sisteminden ve ademi mü- dahale komitesinden çekilmişler, ba yüzden ademi müdahale sistemi mühim bir buhrana uğramıştı. İn - giltere hükümeti bu bulıranı berta- raf etmek için al#kadar devletler tarafından müsait bir şekilde kar- şılanan teklifler ileri sürdü. Tekli - Muharip iki taraf bu mmtakalara riayet edeceğini kati surette taah- hit edecektir .Bundan başka ilerde, İngiltere, Fransa, İtalya ve Alman- ya gemilerine herhangi bir taarruz vukuu takdirinde bu dört deniz dev- leti derhal vaziyeti görüşecekler ve tedbir alacaklardır. Çünkü bu dört deniz kuvveti mijişterek mesuliyet dairesinde müşterek bir vazifeyi ü- zerlerine almış bulunuyorlar. Hep- si de ztrhlilarmın selâmetini temin etmek ir. Alâkadar dev- etlerin bu yoldaki İngiliz teklifine müsait cevap vermekle beraber mü- temmim tekliflerin ileri sürüldüğü ve bunlarm görüşülmekte olduğu bildirilmektedir. Neticede ademi mü 'dahale sisteminden birlikte syrılan kümetinin başma geçmek üzere İdi,! Lehistan Reisicümhuru Şerefine Ziyafet Bükreş, 8 (TAN) in gelmiş | Jolan Lehistan Reisi Cümhuru Mosci- ki şerefine akşam sarayda büyük bir İ ziyafet verilmiş ve sonra karşılıklı samimi nutuklar söylenmiştir. Kral | Carol nutkunda Lehistan - Romanya ittifakının sağlamlığından bahsetmiş ve bu ittifakın Milletler Cemiyeti ru- huna uygun olduğunu söylemiştir. Lehistan Cümhur Reisi ise bu itti- fakm, bütün sahalarda inkişaf etmek te olduğunu beyan etmiştir. cileri İtalyada | Venedik, 8 (A.A) — Prague'in en İmiihim eazetelerinden altısı temsil eden Çekoslovakyalı 8 gazeteci tay- Yare ile Venedik'e gelmişlerdir. Ga- zeteciler, rejimin vücuda (getirdiği #serleri ziyaret edeceklerdir. YAZAN: ÖMER Almanya ile İtalya, yine birlikte bu sisteme avdet edeceklerdir. İspanyayı kontrol etmekten mak- sat, İspanyada biribirile döğüşen İ- Ki tarafa hariçten silâh ve mühim- mat gönderilmemesini temin etmek- ti. Bu sayede Tepanyada kopan yan- gmın Avrupaya sirayetine karşı gel menin mümkün olacağı anlaşılmış ve bütün devletler bu esas üzerin- de birleşmişlerdi. Geçen senenin a- Zustos ayında bu esasm kabulün - den iasa bir zaman sonra ademi müdahale komitesi vücude getiril - mis ve geçen şubatta da silâh ve mühimmat yasağının gönüllülere de teşmili kararlaştırılmıştı. Kararın kabulünden sonra her devletin bu yoldaki taahhüdünü Ha ettiğinden umumun emin olmasını temin ede- cek çareler düşünülmüş ve kontrol projesi hazırlanmıştı. Proje ancak nisanm sonlarına doğru tatbik edil- di. O zamana kadar, hemen hergün, mütekabil ithamlar ileri sürülüyor, ve İspanyadaki muharip taraflara gönderilen gönüllülerden ve silâh- lardan bahsediliyordu. Kontrol baş- KISA DIŞ HABERLER ransız kabinesi bu sabah) içtima ederek 40 saat- Uk haftayı görüşmüştür. tarafımdan gittikçe beğenilmek tedir. Romanya Çekoslovak o Gazete Tayyare Sipariş Etmiş Paris, 8 (A.A.) — İnformation ga zetesi, üç bombardıman tayyaresi - nin Romanyaya uçtuklarmı habir vermektedir. Bu İç tayyare Roman yanm yaptığı 24 bombardıman tay - yaresi siparişinin ilk kafilesidir. Eğer ziyaretim bu mihverin takviyesine bir v teşkil edecek olursa, Italya'da geçirdiğim güzel gün- lerin hatırasile duyacağım sevinç, bir kat daha arta- | Mareşal, Akrora yatına binmiş ve hareketi wrasında pek parlak merasimle selâmlanarak, iki gün istirahat edeceği Sicilyadaki Taormina- | i ya müteveccihen yola çıkmıştır. Von Blomberg'in şerefine tertip edilen deniz ma- nevralarını mllteakıp sinyor Mussolini iki ufak tah- telbahir efrat ve kumandanlarma teşekkür etmiş ve bunlar da bu kadar çok miktarda tahtelbahirin bir deniz tarihinde görülmemiş bir hâdi- manzara Italyan denizaltı filosunun disiplinine, kudretine ve mükemmel surette hazırlıklı olduğuna, yeni bir delildir, demişler dir. Von Blomberg, dün Mussolininin yatıns binmeden Ajanar mümessiline şu beyaratta bu- “Seyahatimin sebebini, bazı gizli siyasi maksatlara atfetmek yanlış bir hareket olur. Mussolini ile Hit- ler, dünya sulhtnü muhafaza etmek istiyorlar. asker olduğumuz için memleketlerinin büyüklüğü ve hürriyeti için canları fedâ etmiye hazır iyi aske rin, iyi silâhlara malik olmaları lâzım geldiğini b Biz Berlin mihverinin takvi etmek İçin mükemmel bi Mareşal, ayrıca İtslyan ordusunu takdir etmiş ve Roma-Berlin mihverinin takviyesinin Avrupa sulhu- nün kuvvetlendirilmesine geniş su- rette yardım edeceğini söylemiştir. Hitler, Mussoliniye Nişan Verdi Hitler, Mussolini ile Kont Cinno- ya Alman, kartal nişanmı vermiştitr. Haberleri Yalanlanıyor Almanya ile Italya arasında bir askeri ittifak yapıldığı haberleri ka- ti olarak tekzip edilmektedir. Belgratta Nişanlar Takıldı Belgrad, 8 (A.A.) — Almanya Ha- riciye Nazırı Von Neurath Yugos. lavya Bagvekili B. Stoyadinoviç'e Alman kartal liyakat nişanınm bü- yük haçını takmıştır. Yugoslavya Kral Naibi Prens Paul de Alman Hariciye Nazırma Yugüs- lav beyaz kartalı nişanmın birinci rütbesini vermiştir. B. Von Neurath bu sabah, Yugoslavya Başvekilile urun bir mülâkat yapmıştır. Bundan sonra Prens Paul tarafından kabul edilmiş ve gerefine bir öğle ziyafeti verilmiştir. Davetliler arasında bir çok devlet adamları bulunmuştur. RIZA DOĞRUL ladıktan sonra emniyet ve itimat te- 6ssüs etmiye başladı ve İspanyada- ki yabancı gönüllülerin bu memle- ketten çıkarılmaları üzerinde konuş- malara yol açıldı. Yabancı gönüllü- lerin İspanyadan çıkmalarile dahili harp tamamile mahalli bir mahiyet alacak ve o zaman İspanyolları bi- Tibirile barıştırmak için imkân ha- sel olacaktı. Doyçland hâdisesi bu sırada vu- kubulmuş ve bütün bu mesaiyi dur- durmuştu. Bir aralık bu buhran, bütün ademi müdahale sistemini te- melinden yıkacak gibi idi. Yıkılma» nm önline geçilmiş olduğu anlağılı - yor. Fakat vaziyeti eski haline çe - yirmek için yapılan görüşmelerin ne kadar devam edeceği belli de. ğildir, Bu görüşmeler nihayet bu - Tup, ademi müdahale sistemi eskisi gibi çalışmıya başladıktan sonra sıra yabancı gönüllüleri İspan - yağdan çıkarmıya gelecek ve hiç şüphe yok ki, bu mesele de uzun gö- rTüşmölere zemin teşkil edecektir . Zaten üzün bir zaman sürüp gi- deceği anlaşılan muharebenin bu Ispanyaya Karışmamak Faaliyeti görüşmeler arasında geçireceği İs. tihaleler, hiç şüphe yok ki, her şey- den fazla vaziyeti aydınlatacaktır. İtalya İle Almanya areşal Von Blomberg'in Roma ziyareti esmasında bir İtal- yan gazetesinin “Büyük Harbin kanlı İmtihanları sırasında Alman- ya ile İtalyanm müsellâh kuvvetle- ri arasında başlıyan samimiyet ve mütekabil hürmet inkişaf etmekte ve aradaki tedafüi anlaşmanın bat- larını tebarüz ettirmektedir. Bu an- laşma bir giin bütün Avrupa me - deniyetinin koruyucusu sıfatile bi- tün değerile görünecektir. deme- si İtalya ile Almanyanın,dedikodosu urun zamandanberi yapılan teda- füi bir ittifakı imzalamış oldukları hissini vermisti. Salâhiyettar İtal. yan mahafili ise bu tahminin doğ- ru olmadığını, yalnız iki memleket arasında bütün meselelere şamil 0- lan unrumi bir anlaşmanm mevcut olduğunu, İtalya ile Almanyanm ta- arroza karşı elele vererek dövüşm- ya hazır olduklarını, fakat bu an - Taşmanın hiçbir taarruzi mahiyeti olmadığmı söylüyorlar. Vazıh bir şey anlamanın müm - kün olmadığı aşikâr değil mi? 3 as ELE Gübrede Bir Zambak — Kiminle düşüp kalktığını söyle! Kim olduğunu sana söyliyeyim. Diye bir frenkçe söz vardır. Lâkin ben bu sözün daima doğru olduğuna pek ina- nanlardan değilim. Hattâ bir çok mü- şahadelerim var ki, bunun tamamen zıddını göstermektedir. Dostlarımın arasında birtakım mii. nevver, zeki, nüktedan, hayrıhah, iş- güzar olanları vardır ki; kendileri gi. bilerle düşüp kalkacak, onlarm seh- betinden, nüktesinden, malümatm- dan istifade edecek yerde kendi mev. kiile münasebeti olmıyan, âdeta ayak takımı denecek adamlarla yaşamayı tercih eden bazıları vârdır. Etrafma toplayıp sohbetinden zevk aldığı bn adamlar bile böyle miinevver, zeki, dirayetli adamı nasıl eğlendirdikleri. ne hayrandırlar. Ben bunlardan teklifsiz olduğum birine bir gün sordum: — Be birader! Sen bir miinevver, kiymetli, zeki, medeni ve terbiyeli a» damsm! Hepimiz senin sohbetinden muaşeretinden büyük zevk alırız. Lâ- kin sen bizden, yani aşağı yukarı ken« di seviyende bulunanlardan kaçar, gis der birtakım abur cubur adamlarla düser kalkarsın! Nedir bunun hik » meti? Güldü: — Onlar daha samimidirler de on- dan., diyecek oldu. Ben ısrar ettim: — Boş lâf! Bunlarm hemen hepsi “| seninle mutlak bir istifade mütalen- sile, hiç değilse beleş bir öğle yemeği yemek için görüslr, yani behemehal bir çıkarları vardır da ondan Ülfet e- der. Yoksa onlar da seninle ayni se» viye adamı olmadıklarını bilirler. Yine güldü ve dedi ki: — Ne diyeyim! Bunu ben de İzah edemiyorum, Fransızca bir piyeste Isittiğim bir kitap unvanı sana söye liyeyim. (Gübre içinde zambak). Kendim ve arkadaşlarım için söy» lemiyorum amma zambaktan tut da eşek lâlesine kadar bütün çiçekler, enginardan, balkabağma kadar bütüm sebzeler, şeftaliden çakaleriğine ka» dar bütün yemişler gübrede iyi yeti. şirler. Dedi-ve beni susturdu. Dedim ya! Bir nükteli sdamdı. B. FELEK ———— ——> Almanya hariciye nazırı Fon Nay- rath ile yapılan konuşmalar neticesin- de heşrolunan komunikede iki memle- ket arasında siyasi vaziyet ve mÜsa lemetperver iş birliğindeki fayda İhakkında tam bir görüş mütabakatı mevcut olduğu tasrih edilmekte ve bu konuşmaların mütekabil mü- nasebetleri inkişaf ettirmek sureti le barış davasma hizmet hususunda ki azimlerini takviye ettiği ilâve e « dilmekteğdir. | Hamidiye | Korfo Yolunda Atina, 8 (TAN Hususi Muhabirin. den) — Yunan deniz mektep gemisi Aris'te bu sabah, Türk denizcileri şe- refine bir resmi kabul yapılmış ve Yunan deniz zabitleri, misafirlerini İderin bir samimiyetle ağırlamışlardır. Türk deniz mektep gemisi Hamidi- ye bu akşam merasimle teşyi edil- miştir. Hamidiye, Pire limanı, Korfoya müteveccihen terketmiştir. Korfoda parlak istikbal hazırlıkları yapılmaktadır. General Nurettin Vefat Etti Askeri Temyiz divanı azalarından ve eski 17 inci fırka kumandanı emek W General Nurettin (Kabataşlı), dün saat 14 te ölmüştür. General, 314 gi- Imda herbiyeden çıkmış, Çanakkale, Suriye ve Kurtuluş savaşlarmda, Ağ- Tı harekâtmda btiyük hizmetlerde bu lunmuştur. Cenazesi, bugün Bostancı. da İçerenköy caddesindeki köşkün - den kaldırılacak, sile makberesine defnedilecektir, Kederli ailesine ta- ziyetlerimizi bildiririz. ği