9 Haziran 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

9 Haziran 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Hastaları 6 Ayda İyi Eden Köy: Sazak Yenice, (TAN) — Tatir ve bol su- larile, çam kokulu, saf ve temiz ha. », siyah m azamizda değil, bütün elvar vi- lâyet ve kazalarda şöhret bulan Sa- köyü, cidden çok güzel bir yer. tar köy, yaz gü ziyaretçileri dolup başalmaktadır. Çok uzak yer- lerden bu köyün çam ormanlarma tebdili havaya gelen birçok veremli ler, bir yaz mevsiminde eski halleri- Di bularak dönmektedir. Hava ve #u, herkesi fazla yemeğe mecbur et- tiğinden burada günde beş defa ye-| mek yemek herkes için Dir itiyat ha- İlini almıştır. Işin diğer mlihim bir noktası da Budur : “Sazak” a tebdili hava için gelenler çok pratik ve masraföz ya- şamaktadırlar. Çünkü, boşa akan beş köy çeşmesinin ayağından husu- gelen derecik, bütün sebzeleri su- er türlü ihtiyacı temin etmek- tedir, Bu köyde yetişen sebzeler ,ci- yardaki köyleri bile bol bol idare et- mektedir. İ© Yarım düzüne çocuk Vektile Flibeden gelerek misafire ten oturan ve sonraları yerleşen bu köyün kalkı, men lehçelerini tamamen unutmuş « lardır. Sazağa yerleştikten sonra kadınları yıllarca kız doğurmıyan ved erkek çocuklarına civar köy ler almağa mecbur kalan Ss- zaklılar, yeni gelinlerin yerli lehçe lerini kolayca benimse: Havasnm sağlamlığından olacak ki, bu köyde hastalıklı tek ximse ol. madığı gibi yarım düzüneden aşağı çocuğu olan sile de yoktur. Malatyada Zehirli Gaz Kursu Açıldı Malatya, (TAN) — Halkevinde öğretmenler, doktor ve eczacılar i- İçin zehirli gazdan korunma kursu &- çilmıştır, Kurs, göz doktoru Necdet tarafından idare olunmuş, dört kon. | İferans verildikten sonra devam eden, ler imtihan olunmuştur. yal | Kütahya Bayındırlık Eserlerine Binası Bitiyor Kütahya, (Tan muhabirin den) — Kütahyada, yeni bir ba- yındırlık hareketi başlamıştır. Yanan lise binası yerine yenisi yapılmaktadır. İstasyona kadar bir kilometrelik bulvar vücude getirilmiştir. Şehir dışmda ku - rulan tsyyare hangarı İnşası bitmiştir. Tellik suyunun fenni borularla tevzii için teşebbüsler başlamıştır. Birkaç sene önce yanan dükkânlarm yerlerini ye- nileri yapılmaktadır. Köylünün fena havalarda hu- bubat satabilmesi için üstü ka- palı bir buğday pazarı yaptırıl - mış, sebze pazarı da ıslah o ve kasınm yanmda kurulan elek- trik fabrikasınn inşaatı bu yıl itecektir. © Mardinde Trahom Çok Azaldı Mardin, (TAN) — Trahoma kar- şı alman şiddetli tedbirler sayesinde | bu yıl umumi tarama bitirilmiş gibi- dir. Şimdi trahom endeksinin yüzde 30 dan fazla olmadığı mektedir. Bu yıl vilâ; de seyyar trahom teşkilâtı. tiyete geçmesi için “ Bartın Ortamektebin İşebbüslerde bulunulmuş! Dikilen Atatürk Anıdı Merasiml artın, (TAN Muhabi- rinden) — Orta okul | bahçesine dikilmiş Atatürk a- nıdının açılış merasimi büyü! tezahüratla yapıldı. Törene binlerce halk ve birçok davet- İiler iştirak ettiler. Evvelâ okul direktörü Ihsan Atu- #ren bir söylev verdi. Bunu, vali İilamma mektupçu B. Hilminin sözleri kip etti, B. Hilmi, anıdı saran kor. İielâyı çözerek âbideyi açtı. Birçok İM öşekküller namına gönderilen çelenk İör. halkın sürekli alkışları arasmda MİNİğiim etrafına yerleştirildi. Talebe. Merin anıt için yazdıkları şiirler, bü- İk bir takdirle dinlendikten sonra e Açıldı )bütün okulların iştirakile bir geçit İresmi yapıldı. Bu merasimden sonra, | mektepteki nakış ve dikiş sergisi 2-| çıldı. Halkin ve ziyaretçilerin umumi | İtakdir ve alâkasını kazanan bu sergi, büyük emeklerle meydana geltril - mişti. Bartın ortaokulu, dört sene önce kurulmuş, ve her Yıl esaslı bir inki. şafa kavuşmuştur. En son olarak iki anfili sıf, bir öğretmen odası ve bir de vestiyer yapılmıştır. Bu yd da o- kulun bahçesi genişletilmiş, ihata İduvarları yeniden inşa edilmiş ve güzel bir çiçek bahçesi meydana ge- tirilmiştir. Muvaffakiyetli çalışmala. rından dolayı okul müdürü İhsan A- tukereni tebrik ederiz. ' İspartada Halı Yikama Tesisatı Isparta, (TAN) — Halıcılık Ispar- |taya ötedenberi mühim miktarda ge- İlir getirir. Halıların parlaklığını te- min etmek ve renklerini açmak için İson zamanlarda şehrin üç ayrı yerine halı yıkayan fenn! tesisat konulmuş- tur, Bu suretle halrların dokunuş ba- kımından bu küçük eksiği de gide- rilmişttir. Tspartanm halıdan sonra en mühim varidat membalarından biri de gül- tamir edilmiştir. Elektrik fabei- İ| yağanığıdır. Bir aralık sarsmtı geçi- ren İsparta gülyağları, piyasada bu- İgün en mühim mevkii yine kazan - mıştır. Iki yıl önce kurulan gülyağı fabrikası, modem vasıtalarla Avru- pa pazarlarında iyi bir yer alabilöcek gülyağı istihsaT etmektedir BündAN sonrâ iptidai vasıta ile gülyağı ya” pilmasına müsaade . edilmiyecektir, Fabrika, gül bahçelerinin sahibi olan halkm güllerini gayet iyi fiyatlarla satin almaktadır. Mk Giden Yolcuların Şikâyetli Maraş, (TAN) — Maraşta gelip gitmek için başlıca iki yol vardır. Birisi Nari . Gaziantep yolu, diğeri de Elbeyli istasyonuna giden yoldur. Trene binmek istiyenler daha yakım olmak İtibarile Elbeyli istasyonuna inerler. Fâket burada saatlerce tren beklemek mecburiyeti vardır. Tren. le gelip te Maraşa gitmek isteyenler de bazan yolcu azlığı, bazan da oto- mobillerin hareket etmemesi yüzün- den saatlerce beklemek istirarında kalıyorlar. Posta otomobili ancak İstanbul tren postasmı aldıktan son- ra hareket ediyor. Bu müşkülâtm olmaması için her trende yolcuları götürecek bir otobüsün harekete mecbur tutulması çok doğru olacak- İtar. Malatya Halkevi Mecmuası Malatya, (TAN) — Halkevi (Der. me) isminde aylık bir mecmua çi- karmağa karar vermiştir, Biga Yetimler Yurdu Yardıma Muhtaç Bize, (TAN) — Çocuk Esirgeme Kurumunun geliri az olduğu için bir çek kimsesiz yavrular himayesiz va- Tiyettedir. Mevcudu 25 bikes çocuğa imhisar eden bir yuva vardır ki bu da ciddi teşkilâta ve değerli yardım. lara mühtaçtır. Kuruluşu on beş seneyi geçen ve şimdiye kadar birçok öksüz çocu - ğun hayatını kurtaran, bu hayırlı müessese, gelirinin azlığı yüzünden birçok müracaatları geri çevirmek- te, yoksul ve bitkin yavrulara iste- diği gibi şefkat elini uzatamamak - tadır. Bu milessesenin gelirini art- tırmak için yeni tedbirler almacak « tır. uyu İçin Himmet Bekliyor | (“Karcı,, Suyu Şehre Getirilmeli | Denizi, (TAN) — Yeşillikler içi- ne gömülmüş olan vilâyetlerimizden biri de denizlidir. Burada hemen her evin içinden su geçmektedir. Bu su- lar kireçli olduğu için içilmeğe sa- lih değildir. Daha ziyade temizlik iş- lerinde ve bahçe sulamakta kullanı- lir. Denizlinin içme suyu yoktur. Buraya 60 kilometre uzakta bulu- nan Buldan kazasının Tavşanlı suyu varillerle getirilmektedir. Şehre 15 - 20 kilometre uzakta bulunan Karer | suyundan da istifade edilmektedir. Denizlide içme suyu işleri ufak bir himmetle düzeltilebilir. Halkm iste- Zi, (Karcı) suyunun fenni tesisatla şehre İndirilmesidir. İnşaat artıyor | Son zamanlarda Denizlide yol 1ş- lerine büyük bir ehemmiyet veril | miştir. Şehir içindeki ana caddelerin etrafı ağaçlarla doludur. Hemen her gün yeni yollar açılmaktadır. Şeh- İrin kenarında 2.5 kilometr uza! İbulunan istasyona gi fı büyük ağaçlarla süslü, düzgün bir | İşose halinde uzanmaktadır. Kazala-| İra giden yollar da. oldukça munta. zamdır, Buldan, Sarayköy, Davaz, Acıbadem, Çal, Çivril yolları düzgün cedir. Denizlide bina inşaatı da na- zarı dikkati caliptir. Wekiden Gazi ikmektebi ve Halkevi ki lunan Tabakhane kaltırılmış, yerine bir park yaptırılmıştır. İstaayonun sit kısmmda modern bir tabakhane inşa edilmiştir. Burası ayrı bir ma- halle haline getirilmektedir. | Yeni açılan lise ihtiyacı karşıladı Denizlide dör* sene evvel açılan lise, bu haval büyük bir ihtiyacı. na cevap vermektedir. Muğla, İspar- ta, Burdur il Denizliye bağlı kaza. iarm talebesinden ekserisi Denizli Ji. sesinde okımaktadırlar. Çünkü De- nizliğe hayat çok ucuzdur. Burada bir talebe ayda on lira ile bütün ihti yaçlarını temin edebilir. Lise binası şehrin müsait bir mev. ! kiindedir, büyüktür, leyli teşkilâtı haiz ve muhtelittir. Denizlide ilk todr'sat durumu da İstenildiği şekil. dedir, 6 ilkokul vardır. Bunlar husu- «l ve bütün teşkilâtı haiz okullardır. Denizli, mesire ve bahçelerile güzel bir yurt köşesidir. Şehre tiç kilomet. re uzakta bulunan Çamlık, 16 . 24 kilometre uzakta bulunan Pamukka le ve İncirlipmar bu meyanda zikre. dllebilir. Halk yazım akım akın bura, lara dökülürler ve vakitlerini temiz hava almak, eğlenmek süretije ved rirler. Inebolu, (TAN) — Ortaokulun kız talebesi tarafından bir sone içinde meydana getirilen dikiş ve nakış iş- leri bir sergide teşhir edilmektedir. Kızlarımızın muvaffak oldukları eser leri görmek için halk ber gün akın halinde sergi yerini doldurmaktadır. Hayatta Muvaffak Olmak İster misiniz? Gasson isminde bir müellif hayatta muvaffakı- yetin bütün'anahtarlarını aşağıdaki kitaplarda ver- miştir: e Müşküllerle Mücadele Dr. Gasson diyor ki: Bu eser dinamitle doldurul- muştur, Bunun gayesi, bir çok iş sahipledini mahveden atalet ve korkaklığı berhava etmektir. Bu kitap cesaret - lerini kaybetmek üzere olan- lara kurtuluş yol ve vasıta « larını gösterir. o Bu kitap müşkülleri yenmek istiyen herkes için yazılmıştır. Bu kitap boş sözler, "evet efendim, hakkınız var,, "başüstüneler,, kitabı değil- dir. Ben bir nazariyeler kitabı değil, umumi çareler kitabı yazdım. Fiyatı 75 Kuruş e Kendini Tanır mısın ? Dünyada en mühim şey ir sanın kendi varlığıdır. Bü « tün öteki şeyler teferrüat » tan ibarettir. Kendinizi ta - nımak istiyor musunuz? Kendi kabiliyetinizi, kendi varlığınızı, kendi hususiyet- lerinizi tanımanm ve bun - ları iyi yolda (kullanmanın . sırrını öğrenmek istiyorsanız bu kitabı okuyunuz. Fi, iğ Talih Sensin “Talihini başka yerlerde ara- ma. Talih bizzat sesin. Elve- rir ki bunu bilesin ve bun - dan istifade edesin. Talihini başka yerlerde arıyanlar, ha- fifler, zavallılar ve mağlüp- lardır. Bu kitap size talihi- nizi öğretecektir. Fi 75 Kr. © Yeni Müşteri Bulmak San'atı Dr. Gasson diyor ki: “Tetkikatım neticesinde gördüğüm hakikat şudur ki, her tacir bu kitapta göster » diğim usulleri tatbik etmek suretile bir iki sene gibi kısa bir zaman içinde müşterile « rin adedini bir misli arttı - rabilir, Müşteri arayıp bul. mak bir san'attır ki, bunu pek az kimse bilir. Ben bu kitabımda size bu san” ati öğretiyorum.,, Fiyatı 50 kuruş.. e İdeal Büro ” Bu kitap bürolarınm iş çi- ç Gİ göm karma kudretini artırmak e ve istiyenler, için kısa, fakat a- meli bir kitaptır. O size az masraflarla çok iş nasıl çı- karılabileceğini gösterir. Fe- na ve yanlış büro usulleri yüzünden geri kalan, hattâ zarar eden veya batan mües- seseler sayılamıyacak ka- dar çoktur. Bu kitap, bu gibileri kurtarmak için ya- zılmıştır. Fiyatı 50 Kuruş. ALİ SEAS o Doktor Gasson'un bu sayfada gördüğünüz eserleri- ni idarehanemizden alabilirsiniz. Istanbulda bulun- miyanlar, bedellerini posta pula olarak idarehane - mize gönderebilirler. ISTANBUL ”TAN,, MATBAASINDA