10 Haziran 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

10 Haziran 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

10 Londraya tayyare ile hemen hergün altın gelir ve tabancalı polisler bu altın kümelerini muhafaza ederler Rusya, Dünyaya Etekler Dolusu Altın Döküyor Son günlerde dünyada (Altm) mevzuu üzerinde çok hareketli bir faaliyet vardır, Dünyanın maruf piyasalarında müthiş bir altın fazlalığı başgöstermiştir. Elimize geçen İstatistiklere göre, bu al- $m bolluğunun başlıca sebebi Sovyet Rusyadır. Sovyet Rusya 1929 yılında takri- 7 ben 30,000 kilo altın istihsal eder - ken, 1956 da bu miktar takriben 200,000 kiloya varmıştır. Bu hesap- ça, Sovyet Rusya yedi sene İçinde, dünyanın en büyük altın müstahatli olan ve yılda takriben 2,5 milyon ki lo altın çıkaran cenubi Afrikadan gonra gelmektedir. Halbuki alün istihsalinin yüksel » mesile alıcılar da artmış değildir. Bilâ| kis alıcılar gittikçe azalmakladır. Meselâ, Almanya âdeta altnsız yaşa maktadır. Birçok Merkezi Avrupa | ve Balkan memleketleri de ayni su- retle allınsız kalmayı tercih etmek tedirler. Bugün, yeryüzünün iki büyük al tın alıcısı vardır. Bunlardan biri A- merika Birleşik devletleri, diğeri de Büyük Britanyadır. Vasat derecede alıcılar ise, Holanda, Belçika ve lsviç zedir, Halbuki son zamanlarda Amerika, 'Avrupadan kaçan sermayenin sığ - nağı olmuştur. Çünkü Avrupada; germaye Üzerinden ağır vergi alın - maktadır. Amerikada vaziyet böyle değildir. Bu itibarla Amerikaya altın halin de sermaye yığılmaktadır. Amerika Jktisatçıları bunda büyük bir tehlike geziyorlar. Cümhürreisi B. Roose « velt'e, memlekete girecek altıma ağır vergiler koymak, altın alımını tah- dit etmek gibi teklifler yapılmıştır. Bunun üzerine alim (müstahsili memleketler telâşa düşmüşlerdir. Fakat son günlerde Amerika Maliye Nazırı Morgenthau: '— Altm alışı muzda hiçbir tebeddül yoktur. Altına dalma ayni fiatı vermekteyiz. Bir ons altın (takriben 28,5 gram) 35 do HE lardır... demiştir. Şu halde Amerika, altın almıya devam edecektir ve fi- 'stt da düşürmiyecektir. Acaba fiat düşse, bunun Rusyaya tesiri olacak mıdır? Birçok mütehassıslar: “Hayır!,, di yorlar. Çünkü Rusya, alnm kendi MW sine kaça mal olduğunu bilmiyor. © Rusyanın rojimine göre bu Iş mali - yet meselesi değil, amele işidir. Rus- ya, bugün altın madenlerinde bir milyon amele çalıştırmaktadır. Ya - rm İsterse iki milyonda çalıştırabi Tir. Böylece dünyaya daha bol altm vererek, piyasayı altına boğabilir, Altın piyasasmı düşürmek, 19 un Mon asırda altm esası üzerine kurul muş olan bugünkü dünya iktisadiya tmı sarsmak, Rusyanm elindedir. Sovyet Rusya, bunu yapmak İs - Mi terse; dünya kendini nasıl yüdafaa | İ edecektir? Buna çare var midir? Evet, eğer Amerika, Fransa ve İn Mgütere anlaşırlar ve altm alımını, ai Min fiatlerini bir intizama sokarlar» İsa bunun bir çaresi vardır. Piyasaya çok altın çıkarsa Ame - İrika, menfaati icadı olarak altın al - b Ankarada Resim Sergisi açıldı Ankara, 9 (Tan muhabirinden) — İlk Türk Birleşik resim ve heykel - traş sergisi bugün saat 18 de Anka ra Halkevinde merasimle açıldı. Me rasimde Meclis Reisi B. Abdülhetik Renda, Vekiller, “Sefirler, Mebuslar bulundular. Maarif Vekili B. Saffet Arikan sergiyi açarken söylediği nu tukta dedi ii: “— Ressamlığın Güzel San'atlerde | tuttuğu çok esaslı yeri, bu mevzun benden çok iyi bilen bu güzide beye te karşı tebartiz ettirmek gayretin - de bulunmıyacağım. Burada sevinç İle üzerinde durduğum ider! ve kül türel mevzu şudur: Bugün açılmasmı o kutlıyacağı - gibi, gu veya bu grüpun sergisi ol - duğu değil, birleşmiş 'Türk ressam- larmın olacağıdır... Bundan sonra sergi B. Renda ta - rafından açıldı. Ziyaretçiler, iki bü- yük salonu dolduran eserleri zevkle seyrettiler, Paris - Felemenk Bankası Müdürü Değişti Paris, 9 (TAN) — Istifa eden €8- ki “Paris — Felemenk,, bankası mü- dürü yerine, sabık maliye müfettiş- lerinden B. Henri Johan umum mü-|" dür tayin edilmiştir. Çorlu panayirt Çorlu, 9 (A.A.) — Çorlu panayırı bugün kapanmıştır. Üç gün süren panayırda hayvanat ve eşya Üzerin- de mühim alış veriş olmuştur, İngiltere Para Siyasetini Değiştirmiyecek Londra, 9 (TAN) — Bugün Lon. drada Kralın, yıldönümü kutlanmış- tır. Birkaç gündür devam eden altm münakaşaları Üzerine, İngiltere hü- kümeti; para siyasetinde hiçbir te- beddül yapılmıyacağını bildirmiştir. Hükümet namma bu mesele hakkın- da beyanatta bulunan Sir John Si- monun Sözleri, efkârı umumiyede İ- yi bir tesir bırakmışsa da, istikbal için bir garanti teşkil edecek mahi- yette görülmektedir. Hükümet altm esasma taraftar olduğu müddetçe bu mesele kökünden halledileceğe benzememektedir. Esasen hakiki al- tın mücadelesi daha yeni başlamış- tır. e e Sanayiimize Merak ve Alâkamız. | (Bagı 1 ncide) kında tam bir fikir verecek, halkım 2- lâkasmı kavrıyacak yolda izahat yoktu. Sümerbank kaç para sermaye ile İ- şe girişti? Bunun ne kadarı eski fab- rikâlarm tahmin ve takdir edilmiş kıymeti idi? Nekadar para idi” Ban ka seneden seneye mal satışından ne kadar para kazandı? Sermayesi 7? sayede arttı? Yeni yeni teşekküllere yatırdığı milyonlar nereden zuhür et- ti? | Pahalıdlık vergisi İ Üümerbankın faaliyetini benin” sememiz ve canlı bir alâka ile takip etmemiz için bu birkaç raka- mi bepimiz âdeta ezberden bilmeliyiz. | Eğer bu sermaye teşekkülünde güm” rük himayesi sistemi sayesinde cide edilmiş kârın büyük bir hissesi var- sa bunu hiç çekinmeden, iftiharla tiraf edebilecek müessese, ancak Sü- merbanktır. Halk, yüksek malşet mes rafımın, ıslırabını zaten duymuştur. Fakat hiç olmazsa: “Kesemden çıkan para kaybolup gitmemiştir. Bu feda- kârliğım bir tohum vazifesini göre - cektir, bu sayede yeni sanayi şubele- | Fi kurulacaktır. Günün birinde milli sanayiin tam inkişafı göreceğim ve bu sayede hayat ucuzluğuna ve mai şet genişliğine kavuşacağım,,, diye İbilmelidir. Himaye sistemi dolayısile hergünkü ihtiyaçlara fazla fazla fi- yatlar ödemek, bir nevi vergi vermek- İtir. Her vergi bir yüktür. Fakat ver- ginin iyi kullanıldığını ve semere verdiğini görürsek yükü derhal unu- turuz ve ferah duyarız. Hayat paha- lığı neticesinde katra katra kesele- rimizden çıkan paradan milyonlarca sermaye bitikmişse ve bu sermaye yine bizim hayrımız İçin milli sanayi kuruluşlarına kullanılıyorsa, bunu bü- tün açıklığı ile bilmeliyiz. Maliyet fiatı oüra şürasi var! Her sanayi hareketinde son gaye, maliyet fiyatmı gittikçe düşürmektir. Bizim sanayi hareketimizde bu bakımdan iyi ve kötü âmiller vardır. Iyi âmillerden birincisi, makinele- | rin en son sisleme göre yapılması ve mevcut bir çok eski kurulmuş Av - i rupa fabrikalarından daha verim! bir halde olmasıdır. Ikinci Emil ame le ucusluğudur. Fakat diğer tarafte sayısız menfi âmillerin karşısındayız. İ Ham malzeme memleketimizde paha ya mat oluyor. Nakliye ücretleri kor kunç derecede yilksektir. Memleket- te liman, yol gibi teçhizatın yokluğu pahalılık doğuruyor. Para azdır ve gok pahalıdır. Umumi hayat, İstihsal için en mühim âmil olan zamanı ba kir görür yolda kurulmuştur. Hükü- metin bir çok şubeleri hâlâ Ozaman kıymetini biçe sayarak işliyor. Son- ra ucuz amele, teknik ananeleri olmt- akineleri işleten, fakat bakma. iyen, verimi çok az bir amele smıfıdır. Milli bir mücadele ütün bu âmlllere kargı devam eden mlcâdele, milli bir mü- cadelenin en can alacak bir kısmıdır TAN 1200 Senedenberi En Uzun Küsuf Nevyork, 9 (A.A.) — Dün Nov - yorkta güneş tutulmuştur, Bu tutuluş tam küsu? olmuş ve bir çok heyetler | tarafından, dünyanım bik çek yerlerin- den seyredilmiştir. 1200 senederberi en uzun sürmüş olan güneş tutulması dünkü olmuştur. Tayyareler And dağları üzerinde uçarak resim çekmiş lerdir, Yaş Meyva Satan Dükkânlar Yaş meyva satan dükkünlarm er - Xen kapanması, bunların fazla satiş Yapmalarına mâni olduğu için mey- vaların çürümesinden çıkan zararla- rını kapatmak için manavlar müatah- silden fiyat kırarak mal alıyorlardı. Belediye, her türlü yaş meyva ye- tiştirenleri zarardan kurtarmak için baz: tedbirler almıştır. Bu arada yaş yemiş satan dükkânların geceleri s1- at 24 e kadar açık kalmalarma izin verilmiştir. Bu suretle yaş meyvala- Tm ertesi güne kalıp çürümesine! meydan bırakılmıyacaktır. Cankurtaran Otomobilleri İle Hasta Taşınmıyacak Can kurtaran otomobilleri hakkm- da belediye yeni bir talimatname yap- mıştır. Bu talimatnameye göre, bu 2- rabalardan birisi ücretlilere, diğeri dilenci ve deli taşınmasına, üçüncüsü Beyoğlu, Beşiktaş ve Sarıyer kazala- rmda çalışmak üzere Beyoğlu Baş- hekimliği emrine, dördüncüsü de Fa- tih, Eytip, Bakırköy ve Eminönü ka- zalarında çalışmak Üzere Fatih baş- hekimliği emrine verilmiştir. Can kurtaranlarIn hasta taşınması yasak edilmiştir. Usküldar başhekim- liği emrindeki can kurtaran da Üskü- dar, Kadıköy ve Boğazın Anadolu ya- kasında çalışacaktır. Can kurtaran memur Ve şoförleri hususi bir elbise ve kasket giyeceklerdir. Üniversite Kampı Bu sene üniversite kampi, Harbi- yede Yedek subay okulunda kurula - caktır. Her talebeden günlük yiyecek bedeli olarak 40 kuruş elmacak: Bu parayı her fakülte kend! tahst, tından verecektir. Kamp müddeti, 3 devreye ayrılmış ve evvelce tesbit edilen tarihler değiş- tirilmiştir, Tik devre 15 hazirandan 7 | temmuza; ikinci devre 9 temmuzdan 28 temmuza, Üçüncü devrede 5S a- ğustostan 24 ağustosa kadar devam edecektir. Tıp Talebe Yurdu da Genişliyor Şehetmizdeki Tip Talbe yurdunun bir misli genişletilmesi Kararlaşmış ve proje hazırlanmıştır. Önümüzdeki ey başında inşaata geçilecektir. Bu suretle önümüzdeki yıl Tıp fakültesi. ne eskisinden bir misli fazla talebe alınacaktır. Amele başma verim nekadarla başla. dı? Her fabrikada nekadar arttı? Maliyet ilk adımda kaç para 1d17Muh. telif fabrikalarda ne derecelerde a- zaldı? Sümerbanktan beklediğimiz hare- ket tarzı, yalnız yürümiye değil, yü- rürken vardığı büfün neticeleri hal- ka olduğu gibi bildirmiye kıymet ver. mesidir. Arada fena neticelere varıl- mışsa olduğu gibi söylenmeli ve se- bepleri anlatılmalıdır. Bir müessese, hatalarmı olduğu gibi itiraf edecek kadar geniş düşünebilirse kolayca bir itimat havası yaratır. İtiraf edilen bir yanlışlık daima lehte tesir yapar, Fe- na tesir yapan hatalar, ancak dedi- kodu yolu ile yalan yanlış yapılanlar dır. Ahmet Emin YALMAN İzmir Telefon Şirketi de ; Satın Almacak İzmir, 9 (Tan muhabirinden) — |nin 36 ve 37 inci maddeleri mucibin. | ————— İKTISAT VEKALETİ Maadin Umum Müdürlüğünden: Samsun vilâyetinin merkez kazası- na bağlı Çamalan köyünde; Şimalen ve şarken Çimenli kiliseden (hali ha. zırda Çimenli köyü camii) Ayrtepeye hattı müstakim, cenuben: Aytepe - den Domuztepeye hattı müstakim,| garben: Domuztepeden hudut başlar- | gict olan Çimenli kiliseye hattı müs. ! takim ile mahdut 39ö hektar arazide Samsunun Kuyumcular arastasnda oturan 'T, C. tebaasından Şahval oğ- Ju kuyumcu Canhut tarafından 7, 6, 933 tarihli ve 1-3 humaralı ruhsatna. meye dayanarak aramakla meydana çikarilan simli kurşun randeni 99 yil müddetle mumaileyh uhdesine ihale olunacağından maadin nizamnamesi - mamak zorundadır. Halbuki | DÜRÜM | amm Üğünya, Amerikanm altın almasile ra| Şimdiki halde Amerika, kendini bulacaktır. Bütün mesele, Ame-|dünyadan ayırmak istemiyor. Bu, sarım kendi menfaatini, dünya men | böyle devam edecek midir? İşte bu ayırıp ayırmıyacağındadır. İrasmı ancak zaman gösterecek, İzmir otomatik telefon — tesisatmın |oe buna itirazı olanların 10, 6, 937 hükümetçe satın alınması müzake - | tarihinden itibaren iki ay içinde An- relerinde bulunmak Üzere Erikson | karada Iktısat vekâletine ve mahal- şirketi mümessili, bugün geldi, Ya - İlinde vilâyet makamına istida ile mü- kında Ankaraya gidecektir. racaat eylemeleri ilân olunur. 10.6.9037 <--— AEP ni ila EN Yama m a ANADOLU KULÜBÜ Büyükada Şubesi Direktörlüğünden: Anadolu Kulübü Büyükada Şubesinin 12/6/9037 Cumartesi günün” den itibaren sayın üyelerine açılmış Bulunacağı ilân olunur. -EYi EKEN EYi BİÇER BANKAYA YATIRILAN DARA EYİ EKiLMiŞ TOHUM GiBi VERİMLiDİP HOLANISE DANK ÜNİ, KARAKOY PALAS ALALEMCİ HAN 150-200 Lira aylıkla Kontro- lör alınacaktır Iktısat Vekâletinden : 705 ve 3018 numaralı kanunlara müstenit nizamname ve kararname bükümleri dahilinde ihracatı mlrakabe teşkilâtı için memur almacakır. Taliplerin haiz olmaları lâzımgelen vasıflar şunlardır; 1 — En az lise veya bu derecedeki Ücüret mektebi mezunu olmak, 2 — Askerliğini yapmış bulunmak, 3 — 35 yaşından yukarı Olmamak, 4 — Memleketin her mmtakasında vazife görmesine sıhhatca manil Ve lunmamak Yüksek İktisat ve Ticaret, yüksek ziraat veya mülkiye mek * tebi yeya hukuk fakültesi mezunu olmak; yüâbanet dillerde” bir veya bir” kaçını bilmek tercih sebeplerindendir. 'Yukrıdaki vasıf çe şartları haiz olan talipler müracaat istidalarma: 1 — Doğum tarihleriyle bulundukları işleri ve son vazifelerini ve hakla» rında kimlerden maltimat alınabileceğini de göstermek Üzere kısa bir ter cümei hal varakası. 2 — Tahsil dereceleriyle Askerliklerine aid vesikalarm suretlerini 3 — Nihayet 1937 de çekilmiş iki adet kartpostal büyüklüğünde boy f0- toğraflarını ekiemelidirler. Talipler arasından istenen vasıf ve şartları en çok haiz olanlar Vekâlete - İçe ihtisas kursuna devam etmek Üzere seçilecek ve bunlara kurs müdde * tince 100 lira aylık ücret verilecektir. Kurs 1 Temmuz 1937 de başlıyacak ve iki ay kadar sürecektir. Taliple- rin ihtisas kursuna iştirak için hiçbir manilerinin ve serdedilecek herhangi bir mazeretlerinin bulunmaması şarttır. Kursa girmesi kabul olunanlar * dan, vekâletçe tayin edilecekleri Mahallere itirazsız gitmeği önceden ka * bul eylediklerine dair taahhütname istenecektir. Ihtisas kursundan eh“ liyetname alanlar kadrodaki ücreti 200 lira olan kontrol memurluklarm& başlar çıyta 150 lira ücretle almacaklar ve memleketin muhtelif ihraç me kez ve limanlarında istihdam edileceklerdir. 15 Haziran 1987 terihine kadar kabul edilecek olan müracaatların iktie sat vekâleti İç Ticaret Umum Müdürlüğüne yapılması lüzumu ilân olunur. (1442) (3193) Galatasaray Lisesi Direktörlüğünden: Kamp başlıyacağından kampa tâbi talebenin 17 Haziran Perşembe s8” bahı saat 8 de mutlaka okulda bulunmaları, o (3281) Türk Hava Kurumu Büyük Piyangosu 2. Gi Keşide 11/ Haziran /937 dedir. Büyük ikramiye 40.000 Liradır Bundan Başka : 15.000, 12.000, 10.000 Liralık ikram yelerle (20.000ve10.000) Liralık iki adet mükâfat vardır.. Ayrıca: (3.000) Liradan başlıyarak (20) liraya kadar büyük ve küçük birçok ikramiyeler e amortileri havi olan bu zengin plândan istifade etmek için bir bilet almaktan çekinmeyiniz...