10 Haziran 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

10 Haziran 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

SS 10.6.9597 > wi Deniz TAN KADIN Ge Mevsiminde Sağlık ve Güzellik Kazanmanın Yeni Yolları €niz kenarında, plâjda iken kin Büheşten muhafaza olmak Hi Bazı tedbirler almak lâzımdır. WA, güneş ve deniz nekadar fay. dalıdır. Fakat cilde bazan da no kadar fenalık edebilir. Açık hava or ve güneş banyosu, sıhhat için ükemmeldir. Fakat cildi harap *detilir, Bunun için birkaç şeye etmelidir. Bunlardan korun ne güç ne de pahalıdır. azan plâğlarda iki nevi insan lir. Bunların birinci ksmı: iza şile olanlardır Bunlar bü: e” kumların üzerinde yarı bir halde yaşıyanlardır. Bü- tR zevkleri suya girmek, güneşte bol havadan istifade et- İkinci kısım ise: Plâjlardaki kahve ve gazinolar. ÖR oturup etrafı. seyredenlerdir. nlar alelâcele- bir kere denize sirip çıkarlar, sair zamanlarmı 0- Bı Otürmakla geşirirler. Fökat inlarm cildi de havaya ve güne 98 Marızdur. Birinci kısım insanlar için şöyle Dareket etmek lâzımdır: Her sa- bah ve her akşam yıkanmak. idi her gece yağlamak. Güneş İ8 Ve denizde iken de yağ sürmek. Üneş yanığ'yle uyan ve ya- kışan bir tarzda az boy n- Mak. Her sabah yıkanmak şart - » Köylerde bilhassa adılarda su » Fakat yıkanmak mutlska Sok suya ihtiyaç göstermez. Bir yük tasin içinde iyi suyu sabun. köpürtüp vücut sabun'anır. Son Pa bir ibrik su ile vücut çalkalanır. *ğer yağmur suyu veya tatlı su veee içine biraz karbonat atma. İyice yıkandıktan sonra vücu » dl her tarafını yağlamak lâzm- Bunun için kilolarca yağa ih- YAŞ yoktur. Sekiz on damla kâfi- » Elle kuvvetli masaj yaparak Yağı, vücudün her tarafına içirme lidir. Sonra on dakikt kadar çıp- durduktan sonra mayoyu veya geçirmelidir. Bunun üzerine Yikanabilen bir keten elbise de gi ir. Herhalde vücudün Maamdarı ve leke olmasından #ibi Senin yağı Yyiği, dap leke olması daha Güneşe yattığınız zaman en ma Yüz olan noktaları tekrar yağla - ay lâzımdır. İyice yandıktan son kay YANİ cilt karardıktan sonra O tiz Şok yağlanmağa ihtiyaç yok * Yağla kararan cilt daha güzel, b ir ik ve lekesiz olur. Bun ea ci'di sertleştirir. Bu- İ riyle girmeden de yağ- kşam plâjdan dönünce tek- Tar sabunlu ve dik iyi su Ne sabunlanmalıdır. Plâjdaki toz İba 5 ve kum cild? müuzırdır. Bu yk madan sonrâ güneşten en fazla yanmış olan yerlere bir krem sür. mek iyidir. Avuç İçi ile yapılan ma. sajdan sonrâ bir havlu ile kuru'a- nacak olursanız Çamaşır'arınız le ke olmaz. Yağlanmek hususundı mübslâ- ğa ettiğimi zannetmeyiniz. Birkaç yaz güneşten iyice soyulduktan ve leke olduktan sonra ve birçok İn- sanları tetkikten sonra bu metlce- ye vardım. Bu şekilde yağla yananlar Jeke- siz ve pürüzsüz bir şekilde kararır. lar. Bunu yapmak ne güç, ne †pahalt bir şeydir, Bazı kadınlar Yü züne yağ sürmekten çekiniyor. Ve boyalarını çıkarmak istemiyorlar. Fakat şunu bilmelidirler ki deniz- de güzellik sıhhatli olmaktır. Şehirde dolaşı'dığı gibi p'âjda gezilmez. Yağlı bir yüz boyanm$ dudaklar ve iyice fırçalanmış Saç” lar yazın en güzel süstür, K âlpten gelen neşe ve Yaşı” mak Zevki insanı daha İYİ süsler. Hava, güneş ve deniz de İn- sana neşe ve saadet verir. Çocuk- lar neştlendikleri, oynadıkları #a- man gülerler. Siz de güneşte ve denizde neşelenip gülünüz, oynayı nız, çocuk olunuz. Süslü plâjlarda, kahvelerde Otu Tanlar neşenize gıpta etsinler. On- lar da güzel elbiselerini çıkarıp mayo giyseler ne kadar sıhhatçe ve neşece kazanacaklardır. Fakat güneşten korktukları için plâja gelmiyorlar ve bunun zevkini bil- wiyorlar. Yaz sonunda hiç şüphe- siz onlardan dahs sıhhatli, daha neşeli ve güzel olacakısmız, nekadar uyumalı Her evda anne ile çocuk arasında ebedi bir mücadele vardır. Çocuk. lardan çoğu geç uyumak taraftarı, dır. Anneler için de hedef çocuğu erkenden uyutmâk ve tam uyku ih. tiyacmı temin etmektir. Fakat muhtelif yaşlardaki ço. cukların uyku ihtiyacı nedir? Bunu birçoklarımız kestiremeyiz. Muhte. lif yaşlar için asgari uyku ihtiyacı İşte şudur: 1 aylık: 20 saat 6 aylik: 16 saat 1ilâ 3 yaşmda: 14 saat 4 yaşında: 13 saat 5 yaşmda: 12 saat 6 — 9 yaşmda: 11 saat D — 14 yaşmda: 10 saat, Küçük çocukları sabah ve öğleden sonra mümkün olduğu kadar açık havada uyutmak doğrudur. Çocuk mektebe gidinciye kadar gündüz bir aralık dinlenmiye alıştırılmalıdır. Yukardaki cetvel asgari ihtiyaer gösteriyör, Çok hareketli, yaramaz çocuklarım ihtiyaç miktarı elbette Güzel Bir Mayo Sahibi Olmak Hemen Elinizdedir Orta kalınlıkta (600) gram beyaz buklet yünü, syni kalmlıkta (850) gram kırmızı büklet yünü ve 2.5 nu mara Şiş. Mayo iki kat Sukletten yapıl- mıştır, bir sıra ters, bir sıra yüz ö- Ne Yemek Yapsam? Perşembe — İşkembe çorbası, yaprak dolması, revani. Cuma — Koyun rostosu, beyinli pilâv, cevizli pelte. Cumartesi — Patates köftesi, zeytinyağlı iç bezelye, mahallebi. Pazar — Ciğer tavası, zeytinyağlı çalı fasulyası, revani. Püzürtesi — Tepside barbunya balığı, etli taze fasulya, irmik helvası. Sali — Sebzeli kuzu haşlama-ı, sigara böreği, sütlâç. Çarşamba — Piliç iskarası, kabak dolması, karışık komposto, Hepinize Faydalı Bilgiler Çoraplarınız tamamile eskidiği vakit onları sıkın atmayınız. Yu kardan ve aşağıdan kesip saçlarmı- 24 Dağ olarak kullanımız. İş görür” ken, giyinirken. Açık havada, bah- gede otururken bu bağ çok fayda» Kadır, * Bahçeyi sevenlere bir müjde: Lâhnaların en büyük düşmanı tır- tallardır. Buna çare bulmak bazan müşkül görünür. Fakat bakınız ne kolay bir usulü var. Lâhnanın gö- beğine doğru ve yaprak aralarına biraz kenevir tohumu koymakla tırtalların önüne geçilir. Keneviri garip kokusu turtılları kaçırır. * Kedi yavrularmı beslemek W- sulü; Annelerinden ayrılan kedi yav» rularma ne gıda vermelidir. Tabii ilk hâlira gelen süttür. Fakat süt sıcakta kedilerin midesini bozar. Süt yerine şekerli su verilmelidir. Hafif şekerli sütle pirinç Jâpası da severler, Pirinç ve az mikdarda çiy et çok iyidir. Bunu hayvan küçük iken az mikdarda vermeli, Büyüdükçe Zi- yadeleştirmelidir, Hayvanlar kü « çük iken eti parmak ucuna koya. rak yedirmelidit, Yemeğinin içine sebze de karıştırmak faydalıdır. Günde iki yemek kâfidir. Taze ek- mek içini kediler çok severler. Bu- nun sebebi de yalanınken tüy Yür tarlar, Mide ve barsaktan bu tüyleri a- hp gölüreh yeğine vasıta ekmek içidir. İki kedi yavrusu beraber olurşa hem daha iyi büyür, hem de daha oyun sever ve sıhhatli olurlar, Bademli Biskür İki yamurtanın sarısı. 150 gram toz şeker. 150 gram soyulmamış ba- dem. Bir yarım limonun kabu. Zu (ince soyulmuş olarak) Bademler rendelenecek. On tane kadarını ayırıp bir bışakla kesmek lâzımdır. Bir kabın içinde yumurtala- rın beyazı iyice vurulacak | İ öu ameliyat yirmi dakika | kadar sürer. İçine limon ka- | buklarını koymalı. Sonra | yavaş yavaş bademleri ilâve etmeli, Hafifçe yağlanmış bir saç üzerine bu hamur haline gelen maddeyi küçük | kümeler halinde dizmeli. | | Fona vermeli. Saç sıcak | | em biröeçek weile çıkar | malı, Soğurmadan evvel üs- tüste konursa yapışır. Müşküllere Cevaplar Veriyoruz Etyemezden C, C. Imzalı i sahibine; ve Daha genç olduğunuz anlaşılıyor. Bu yaşta öyle şeylere hiç heves et meyiniz. Tabiatin taze kuvvetleri he nüz damarlarmızda ve esinirlerinizde hükimdir. Tablilikten hiç ayrılmayı. niz La Üsküdarda Açıktürbede Hüsniye» ye: Meyva kuru çok faydalıdır. Bizim memlekette meyva çok ucuz olduğu için bu kür az bir masrafla yapılabi Ur. Meyvada vitamin vardır. Bu se- beple çok İstifade edilir. Meyvenin iştah açıcı vasıfları da çoktur. Glee Nasıl Yenir? (Eski kalem arkadaşlarımızdan biri, mutfak sanatı denilen nefis sanatın ilstadıdır. Bize arasıra bu sanata dair yazılar yazmayı vadet. miş ve ilk yazımı göndermiştir. Yazmın uzun olması şimdiye kadar meğrini geride bırakmıştır. Üstadın yazısında çileğe dair bir kısım ver ki çilek mevsiminin geç. mesi endişesiyle bunu diğer kısım. lardan ayırarak aşağıya yazıyoruz. Bu köşede sık sik bu nefis sanat üs tadrom yazılarmı göreceksiniz.) Çileği yemenin bizde en malüm olan şekli naturel tarzıdır. Yani iyi cinsinden yerli çileğin sapları ayık. lanır. Çürükleri, ezikleri atılır, İnce, makine toz şekeriyle karıştırılarak yenir. Bunun üzerine iki portakalm Buyu gezdirilirse daha nefis olur. Fakat nekadar olsa naturel şek. inden bıkılm, Bir de öyle kokusu güzel, lezzetli çilek hervakit ele geç- mez ki.. Bu nadide yemişin kadrini ve mertebesini bir kat daha yüksel. tecek tertipler lizımdır. Çileğin en iyi arkadaşı çiy süt, daha doğrusu çiy kaymaktır. Çiy kaymağı temiz bir tat kaşığı, daha iyisi bu işe mahsus tahta âletle iyice çarpıp ka- bartmalı ayıklanmış çileği kaymak. la karıştırıp üzerine ince toz şekeri serperek yemelidir. Pirinci az, koyuca pişmiş firm sütlâcınm üzerine cilek serpip ye. mek İstanbulda âdettir. Garplılar çileği şampanya, veya ince bir likör karıştırmaksızın ye. mezler.. Hiç olmazsa biraz (sek) şarap katarlar. Aşağıda tarif edeceğim soğuk çi İek kreması da iyi birşeydir: Bir buçuk kilo çileğin yarısı ay. rılır, ayıklanır bir kâse ilzerine ko. nulan İnce kıl elek üzerine konarak gümüş kaşıkla ezilir, Bu süretle kA. rülmüştür. Kırmızı askılar hep yüz örülmüştür. Paçalar iki ters iki yüz lâstik örülmüştür. Ön — Sağ taraftan başlanır. Iki ilmik yapılır. Yüz sıranın baş» da ve sonunda birer ilmik artırılır, ters sırada yalnız sonda bir ilmik artırılır. (60) ilmik oluncaya kadar devam edilir, yün koparılır. Sol taraf ta ayni şekilde yapılır. Yalnız ters tarafta başta ve sonda arttırılır. Yüz tarafta yalnız baş» ta arttırılır. 60 ilmik olunca iki parçayı ayni şişe geçirmeli. En ve- rev taraf aşağı taraftır. Ortadan daima Üç ilmiği beraber almalıdır ki orta kısım küçülsün, yanlardan her yüz sırada bir arttırmalıdır. 50 santim geniş olunca yanları art tırmamalı, fakat gene ortadan eke siltmelidir, Şişlerin üzerinde 49 ü.“ mik kelmea bırakmalıdır. Arka — Aynen ön gibi örülür. 47 santim olunca her sıranı şında ve sonunda bir ilmik malıdır. (10) sıra da ortadan ede silmelidir. Paçalara iki ters iki yüz lâstik yapılır, Kırmızı askılar — 2 ilmik ile baş lanır, Yalnız bir taraftan bir ilmik arttırılır. (12) ilmik olunca artık arttırılmaz. 27 santim örülür, son- ra gene iki ilmik kalmcaya kadar her sırada birer eksilir. Bu parça öndeki kısımdır, Ayni şekilde örü- Ten 65 santimlik bir parça arka ta. rafa dikilir. Birer metrelik iki parça da omuz lardan dikilir. Arkadan döndükten sonra kemer gibi bağlanır. Bu ölçüler 42 beden içindir. Her fazla veya eksik Blçü için beşer il mik ilâve edilir veya eksiltilir. sede biriken piireye 200 gram kadar ines toz geker karıştırılır, yedirilir. Diğer taraftan iki 3 yaprak temiz elmasiye jelâtini ılık suda eritilerek püreye katılır ve iyice karıştırılım. Tutmıya başlaymea bir bardak ka. dar çarpılmış çiy kaymak biraz kav. rulmuş ve kırılmış badem bir kadeh likör hepsi terkibe dökülür ve iyi. ce karıştırılır. Kaymak şarttır. Çiy kaymak bulunmazsa bayağı kay. mak biraz sütle ezilerek sübye ha. line getirilir ve karıştırılır. Likör olmazsa da esizdir. Bu suretle yapı. lan krem frijider dolabma veya se. rin bir yere konur. İki, üç saat bi. rakılır. İyice domar. Sofraya getiri » leceği zaman tabağm etrafına öteki çilekler konur üzerine toz şeker ser, pilir ikram olunur. Şık, lezzetli ve serin bir kompozisyondur. Ve Garp. Miiarın “:Bavariya,, kremaları sınıf na dahildir. . Meşhur şikemperverlerimizden merhum Mustafa Reşit Beyin nadi, de bir çilek yeme, tarzı vardı. Suyu biraz çekilmiş iri yafa por. takalları tepesinden biraz aşağıdan kesilir. İçerisi hayli oyulur, başka bir kâsede, ayıklanmış biraz ezilmi; çilek, bir iki parça ananas portakal, dan çıkan su ile karıştmılarak por. takalm oyuklarma konur üzerine de biraz maraskino likörü dökülür!. Kaşık kaşık yenir. Merhum yemek Üzerine bu portakallardan altı yedi kadar köçürür imiş, Şimdi çileği bu türlü yemenin imkânı yok gibi! Hasbi