18 Haziran 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

18 Haziran 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Atatü George VI Arasında Ankara, 17 (A.A) — İngiltere Kra- U Majeste VI Gorges'un doğum günü. Dün tesidi münasebetile Reisleimbu-| Tamuz tarafından çekilen telgrafla Belen cevap suretleri aşağıdadır: Majeste VI George —Londra— Majestelerinin doğumunun yıldönü, Mü mimasebetile, kendilerine en hara- Petli tebriklerimle birlikte, şahsi sa. #detleri ve Kraliyet ailesinin saadeti beslediğim samimi temennileri Arzetmekle bilhassa bahtiyarım. KE. ATATÜRK Türkiye Reisicümhuru Ekselâns K. Atatürk —Ankara— Doğum günümün tesidi münasebe- “yle vukubulan tebriklerinden dolayı arma çok samimi surette te #ekkür eder ve mukabeleten hararetli arzeğerim. VI GEORGE Hava kurumuna Yapılacak Yardımlar Ankara, (A.A) — Maziran 1937 tarihinden itibaren Türk Hava Ku. Tumuna 1000, 2000 ve 3000 lira teberruda bulunacakların isimleri Türkkşunun plânörlerine konula. cak ve Anadolu Ajansı ile ilân edi. lecektir. Türk Hava Kurumu Şube. leri, bölgelerindeki yurtseverlerden böyle yardımda bulunacakların ad. reslerini Genel Merkeze bildirecek. lerdir, Çocuk Rüyasına Giriyormuş İzmir, 17 (Tan muhahirinden) — Sekiz sene evvel çocuğunu kaybeden Ve oğlunun Bucada baytar Azizin ya bulunduğunu ileri süren Bur- Malt fabrikatör Mehmet, buraya gel- “ER Mehmet diyor ki: ; '— Elimde kat'i delillerim var. Çocuğu muhakkak alacağım. Zaval- İ yavrum rüyama giriyor ve boynu bükük, beni bırakma baba... diye yal Vazıyor...., Tahkikat henüz neticelenmemiş - Etilere Ait Bir Taş Gazlantep (Tan) — Bundan birkaç 9 evvel bulunan kıymetli eserler - den başka bu hafta da şehirden 15 mesafedeki Çağdığın kö- nde bir harman yerinde Etilere &- kabartma resimli bir taş bulun - tar, Bu taş, 80 santim eninde ve yy Poyuk metro uzunluğundadır. Bir Gengiverini göstermektedir. Ta. Mn üzerindeki resim değerli bir sa - Bat eseridir. Almanya Silâhları Azaltmıya Taraftar Ra 17 (TAN) — Alman Erkânı 14; biYe Reji General Beck, tamami. Mususü bir ziyaret yapmak için Pa. W gelmiştir, Fakat fırsattan istifa #derek Fransız meslekdaşlarmı da Börmek arzusundadır. Bu sabah Fran © Erkân: Harbiyesi Reisi General Gametin; ziyaret etmiştir. İki aske. mi bir silâhları indirme hak- konuşacakları sanılmaktadır. Gazeteler bu hurusta genin mikyanta yapmakta ve Alman Gene Kli mutedil bir adam olarak met- etmektedirler. İstanbul Belediyesinin > Teavün Cetveli e, 17 (TAN) — İstanbul be. 'yesi taevün cetvelinde yapılan de- Kene sit projeyi Vekiller Heye- iştir, istemiyor rkle | Asiler sokak harbi Mar, Pickford! ş e Madrid Müdafii, Âsilerin Şehri Asla Alamıyacaklarını Londra, 17 (TAN) — Madrid Söylüyo müdafii Gel neral Miaja, gazetecilere şu sözleri söylemiştir :£ ”Âsiler boş yere bir sürü masumun kanını dök tüler ve güzel şehri yıktılar. Mad. rid'i alamıya- caklardır. Yeni bir taarruz plânı hazırlamış bu- lunuyoruz. Bu plânda tayyarelerimize mühim? vazifeler verilmiştir.,, Asi İspanyada Falangist'ler reisi Manuel Hodilla idama, ım olmak üzere 80 Falangist, vatana hiyanet suçundan muhtelif cezalara çarptırıl mışlardır. İdam cezaları Bilbaonun fethinden sonraya tehir edilmiş oldu- ğu için, sonradan milebbet hapis ce- zasna çevrilmesi imkân: olduğu W mulmaktadır. Ecnebi matbuatr, bunu, âsiler ara- sında uyuşamamazlıklar ve kargâ - şalıklar başladığına bir delil saymak tadıriar - BİLBAO ETRAFINDA Bilbâo etrafmda harp bütün şid- detile devam etmektedir, Frankocu - lar, kısmen şehrin ken: rine girmiş bulunmaktadırlar. Basklı| müdadiler, âsileri şehrin içine çeke rek bir sokak muharebesine girişmi- ye uğraşmaktalarsa da, âsiler fazla aylar vermek korkusile bir türlü şehre girmemekte ve şehri çevire - rek teslim olmıya icbar etmek iste- mektedirler. 5000 kişiden ibaret olan Bask or- dusu, şehrin şimali şarki istikametin de sahil boyunca, muvaffaktyetle müdafaa etmektedirler, Cümhuriyet | çilerin bir taarruzu da iyi netice ver- | miştir, Bask hükümeti erkânmın bi- herek kaçmıya teşebbüs ettikleri bir yatm, Frankocular tarafından yaka kalliği VE Dü oöuüsumu anana getirildiği söylenmektedir. Bask hükümeti Başvekilinin karı- #1 hâlen Fransada Bayonne şehrinde bulunmaktadır. Erkek kardeşi ile kız kardeşleri de oraya kaçmışlardır. HÜKÜMETİN MUKABİL TAARRUZU Diğer taraftan, fena halde sikiş. mış olen Bilbaoyu biraz ferahlatmak ve âsileri © cepheden kuvvet cekimi. ye icbar için, Cümhuriyetçilerin A » ragon'da ve Hucska'da dün Yaşla - 'dıkları taarruz muvaffak neticeler vermiştir Ve Cümhuriyetçilerin eline iki yüz kadar esir ve birçok malze - me geçmiştir. Bu cephelerde muhare beler çok şiddetli olmuş ve meşru hükümet kuvvetleri mühim mevki - ler zaptetmişlerdir. 60 dan fazla hü- kümet tayyaresi iki gündür, büyük faaliyet göstermiş ve taarruzu Ti» vaffakıyetinde mühim bir rol oyna - | mıştır, Bu taarruz iki koldan yapıl - mış ve tanklardan ve topçudan, £e - niş mikyasta istifade edilmiştir. Asi membsları taarruzun muvaf- fak olamadığını durdurulmuş oldu - ğunu bildirmektedirler, ar mahailele. — 26 Haziranda meşhur Amer. Kalı sinema ar- tisti Mary Pick. ford'la > Ruddy Rozers evlene eeklerdir. Bu izdivaç Holivutun Sinema artistlerine Son zaman. larda ârız olan evlenme hasta- lığı arasında mühim bir mevki isgal etmektedir. Çünkü Mary Pickford üçüncü defa olarak evlenmektedir ve şimdi 43 (1) yaşmdadır. Rogersise 82 ya. şımdadır, ; ; ; ; ; :; 4 : ; : gelya EİN İpi Fakiri Yine Sahnede Londra, 17 (A.A.) — Veziristanda ve Hindistanda yeniden muharebeler vukubulmaktadır, İpi fekiri taraftarları dün akşam bir İngiliz kampına hücum etmişler. 2... | dir. Üç İngiliz zabiti ve altı yerli ya - ralanmış ve üç yerli zabit ölmüş - tür. Hücum edenlerden 40 kadar ölü vardır, » Bır Rus Dok.oru Körlerin Gözlerini açıyor Moskova, 17 (TAN) — So yetler Birliğinin en bü; doktorlarından Filatov, kı İ nesi bulanan ve bozulan göz- g lere, ölülerin gözlerinden al- j dığı karineleri takmak gibi 0- peratörlükte devrim yapacak yeni bir ameliyat kesfetmis- tir. Doktor bu wsnlle şimdiye g kadar 300 köre muvaffakıyet. g Hi ameliyat yapmıştır. Doktor, g Sovyet Rusyada gözlerinin ka- 4 rinesi bozulması yüzünden Ç kör olan 100,000 kişinin gözle- rini açmak için tedbir almak- ) / İma. 4 tadır. —— — YİNE SATAŞILDI Cebelüttarikten gelen bir habere Böre, bir hükümet tayyaresi Uram acçıklarmda, Laciyde limanına doğru giden Madda edir İtalyan gemisine 30 dan fazla bomba atmış fakat tut turamamıştır. ; / , , i ç ; / / / / ; # / ; ; ; Gene evleniyor | Füslinde İki devlet Kuruyor Londra, 17 (A.A) — Daily Herald gazetesi, Filistinin bir Arap bir de Ya hudi devleti olarak ikiye taksimi plân larından bahseden bir yazısında diyor ki: Filistin komisyonunun projelerine göre, Yahudi devleti, Suriyeden Gaze- İ ye kadar imtiğat edecektir. Arap dev İleti ise, Şimalde Genezaret gölünden Cenupta Büribaya kadar varan bir müselles teşkil edecektir. Kudüs ve Beytüllahm, İngiliz mandası altında beynelmilel bir yıntaka halinde kala. caktır. Hayfa limanı İngiltere otorite. sine tâbi olacak, fakat Hayfa gehrin- de Yahudiler hususi hukuka malik bu lanacaktır, Yahudi devleti, manda al- tında duracak, Arap devleti ise Mave İ rayüşşerla Emirinin otoritesi altnda muhtar bir hükümetle idare edilecek. tir. İngiferede Yeni Harp Vergisi Londra, 17 (TAN) — Milli Müda- faa Veğisi projesi beyaz kitap halinde neşredilmiştir. Bu vergi bir Nisen 1937 den itibaren bütün kazançlardan yüzde beş miktarda olarak tarhedi. lecektir. Ve verginin senede 25 milyon İngi, liz lirası, fazla varidat getireceği u- mulmaktadır. Adana Sıhhat Müdürü- nü Vuran Bulunamadı timal Muavenet Müdürü Hüsnü Mu- hiddini kimin vurduğu henüz anlaşı- Ismamıştır, Zabıta şimdiye kadar 70- 80 kişiyi istievap etmiş, fakaş bun - dan da bir netice çıkmamıştır. Şimdi- ki halde kişiden şüphe ediliyor, İ mülâki olmuşlar ve görüşmüşlerdir. Adana, 17 (TAN) — Sıhhat ve Iç-|* Üç Başvekil . Tuna Üstünde Konuştular Bükreş, 17 (TAN) — Çekoslovak- ya Başvekili B. Hodzanm Romanya seyahati bitmiş ve bir resmi tebliğ neşredilmiştir. Bunda, münasebetle . rin Küçük İtilâf çerçevesi içinde inki, şafmdan bahsedilmektedir. Ayni za- manda Romanyanın Çekoelovakyada yaptırdığı harp levazımının tediyesine de bir çare bulunmuştur. İki Başve- kil, bugün Tuna üzerinde bir yatta, Yugoslavya Başvekili Stoyadinoviç'e Yugoslavya İle Bulgaristan Arasında Müşterek Para mı? Belgrat, 17 (TAN) — Yugoslovya Ticaret Bankası direktörü, Yugoslav- yü ile Bulgaristan arasında mevcut ebedi dostluk andının inkişafı için, ©- konomi sahasında pek çok çalışmak lâzım "geldiğini söylemiş. Ve çok şaya nı dikkat bir fikir ortaya atmıştır. Müdüre göre, iki devlet alışverişini kolaylaştırmak için, “Dinar — Leva,, adımda 100 milyon para “kesilmesi, bunun altm esasına dayanması ve 7ö| milyonunun Bulgaristanda teğavüle| konması doğru olur. Yunanistanda Çocuk Mahkemeleri Kurulacak Atina, 17 (TAN) — Adliye Vekâle, ti, Yunanistanda çocuk mahkemeleri | tesis edecektir. Romanya Kralının Varşova Ziyareti Bükreş, 17 (A.A) — Kral Karol'ün Varşovayı yiyareti esnasmda, kendi- sine 11 kişi refakat edecektir. Bunlar #rasında Hariciye Nazırı Antönesku, | Saray Mareşali Urdareano ve Mili müdafaa Müsteşarı General Glatz da vardır. DIŞ HABERLER eşhur sinema artisti Jeannette Mucdonald; Gene Raymond ile evlenmiş. tir. o inde, yüz kişilik bir hay. Ç dut çetesi Antung vilâ- yetinde soygunlar yapmış ve köylüleri | tehdit | etmiştir. Tenkil kuvvetleri gönderilmiş- tir, . ost İran Parlâmentosu Reisi B. İsfendiyari Ber Binde bulunmaktadır. . ollanda htikümeti, altın ihracatı üzerindeki am. bargoyu kaldırmıştır. Yaralı iyileşmektedir. uriye gazetelerinin Son 28 manlarda bir hayli sızlama, sızlana anlattıkları bir nokta var ki © da Araplık âleminin kendilerine yâr olmaması, ve ilzam ettikleri si- yaseti tutmamasıdır, Bunların di. lekleri, bütün Araplık âleminin, Su. riyedeki birkaç müfrite boyun eğe” rek akıl ve muhakemeye lüzum gör- meden, hattâ zerre kadar düşünüp taşmmadan müfritlerin davasını benimsemeleri ve onlar gibi yayga- ra koparmaları idi. Bu dileğin ts- hakkuk etmemesi Suriyedeki müf. ritleri okadar şaşırtmış ve okadar hiddetlendirmiştir ki bunlar hep bir ağızdan: Meğer, Araplık Birliği, A- raplık camiası, hattâ Araplık dün- yası bir efsane imiş! diyerek hayıf lanmıya başlamışlardır. Bu Suriyeli müfritler ne tuhaf ve ne menfi düşünceli adamlarmış! Bütün Araplık dünyasınm kendi- lerine uymadığına bakarak biraz da : ; ; YAZAN: ÖMER ; ie. Bözlerini açacaklarma ve akıllarını başlarma toplıyacaklarına, bütün Araplık dünyasına da çatmayı göze alıyorlar, Halbuki Araplık öleminin Suriye miifritlerine ve tahrikçileri, n6 karşı aldığı vaziyet, herseyden evvel, bu müfritlere yanıldıklarını ve ters bir yol tuttuklarını, asıl ga, yelerinden ve asıl menfaatlerinden inhiraf ettiklerini göstermek bakı. mından ehemmiyetle nazarı dikkate almmıya değerdi. uriyedeki müfritler bundan da gaflet etmekle iki kat hama- kat ve tehevvür göstermiş oluyor. Fakat Suriye «fkârı umumiyesi Suriye ve Araplık Dünyası iile ela ; ; 3 hiç şiiphe yok ki bu noktayı da kav- rıyacak ve ona güre vaziyet alacak- tır. Araplık dünyası, Suriye müfritle- rinin, akıl ve basiretten, hakiki men. İaatleri kavramaktan tamamile w- zak hattı hareketini tasvip etme. mekle büyük bir dirayet ve rüşt gös- termiş bulunuyor. Fukat bu hal, yalnız Araplık dün. yasma münhasır değildir. Araplık dünyası gibi bütün Şark dünyası, Türkiyeye müzaheret etmiş ve bu yüzden Hariciye Vekili Doktor Rüş- tü Aras, bunları son mutkunda şük- ran İle anmış ve “bu davamız da (Hatay davası) da Şark ve Garbın matbuatı kıymetli müzaheretlerin- RIZA DOĞRUL den bizi mahrum etmemişlerdir. Şarkta İranm, Afganm, Irakm, Mısırın matbuatınn, ve Garpte he. men bütün Avrupanın Yakın Şark işlerine de sütun ayırabilen güzete- lerinin neşriyatını bu meyanda zik- retmeliyim,, demiştir. ütün bunlar, Suriye müfritle- rinin gözlerini açması lâzım gelen hakikatlerdir. Fakat şayet bunlar Suriye müfritlerinin gözleri. ni açmazsa şüphe yok ki Suriye ef- kârı umumiyesi bunları daha sürat- terdiği basiret ve dirayet Suriye müfritlerine de rehber olacak ve bunlar tuttukları yolun çıkmaz ol. duğunu ergeç anlıyacak veya anla” mıya mecbur olacaklardır. Madem ki Uysal Olamayız? Birkaç arkadaş bir yere gitmek Is tediler mi, çok defn uralarmda bir fi. kir ayrılığı hâsıl olur. Birisi: — Adaya gidelim!.. Derse öteki; — Canım Adada ne yapacağız? Su. adiyeye gidelim. Der. Bir üçüncüsü — Yahu, boğazın suyu mu çıktı? Diye bir fikir yuvarlar. Bir dördün. cüsüz — Ben Yalovaya gidelim diyorum, Hem banyo yaparız. hem de... Diye bir mütalea dermeyan eder. Eğer bunların içinde yas, tecrübe, * para ve otorite itibariyle bir sivrileni yoksa söz ayağa düşer ve eğlenmek için hazırlanan bu arkadaşlar biribir- lerile şu şekilde bozuşurlar: — Amma yaptın ha! Yalovaya üç saat gitme, üç saat gelme... — Ya senin Suadiyeni neyliyeyim? Ne su var, ne yeşillik! — Uzatmayın! Adadan güzeli yok- tur, — Evet! Kerbelâya giderim de A. daya gitmem! — Canım zaten sende? zevkiselim ne gezer! — Zevkiselim inhisarmı sen mi al, dm yoksa? — E canım Boğaz, Boğaz. Anladık, Lâkin Hünkârsuyunda kuzu çevir mek devirleri çoktan geçti. Biraz za- mana uymalı. Anladın mı? — Hoppala! Hünkârsuyu Me zö manın ne münasebeti var? — Canım uzatma! Sen okadar an. larsım, — Sen de biraz kaba görüşüyor sun! — Adaya bir diyeceğiniz yok yal — Kafamı kesseler gitmem. — Neden? — Sıcak, pahalılık ve susuzluk. — istediğiniz kadar Taşdelen suyu, Parayı verdikten sonra, — Üstüme varma! Gelmiyeceğim, — Ben de Suadiyeye gelmem. — İstersen gel, Ben zaten bu gö menin bir tatsızlıkla neticeleneceğini biliyordum. — Tatsızlığı sen çıkardım! — Hah! bir de mesuliyeti İ üstüme at! Sen zaten her zaman bö le oyum bozanlık edersin, — Sensin oyun bozan! , — Uzatmayın da şu gezmenin... . — Aman ben vazgeçtim bu işten. — Al benden de okadar... — Geç a canım! Sizinle yola maz ki; ne olacak. Ve böylece biribirlerinden . lar.. Onun içindir ki; ben bizim hal km gezme tarzmın değiştirilmesini ve bu gibi gezmelerde en becerikliye lâhiyet verip üst tarafın onun peşi takılmasını, mevsim itibariyle ye şayanı tavsiye bulurum. Ru zat ta gidilecek yeri evvelden haber verm meli yalnız (falan saatte Köprü bulununuz) gibi bir tebliğden nereye gidildiğini ancak çıkılacak kelede söylemelidir. Frenkler (surpriz partisi )derler. Böylece san yorulmadan ve evvelden tahn etmeden bir gezmeye gider. Belki b zan istemediği bir yere gider hiç olmazsa kafası dinç olur. B. FELEK . Von Naurathın Londra ziyareti Londra, 17 (TAN) — Alma Dışbakanı B. Von Neurath 23 randa Londraya gelecek ve hükü tin misafiri olarak iki gün burada lacaktır. Alman Bakanı, Chamb ve Edenle görüşmeler yapacaktır. görüşmelerde yeni Garp paktınm, panya meselesinin, silâhsızlanma Almanyanın koloniler (istemes mevzuu bahsolacağı anlaşılmaktı Efkârı umumiye bu ziyaretin Ri ma — Berlin mihveri aleyhinde olm yacağı kanaatindedir. Bazı mahafilde ise, B. Eden'in Al man nazırlarından; hükümetinin B çika hakkındaki Fransız — beyannamesi, mütecaviz için bir aramıya iştirak hakkındaki fil soracağı Merkezi Avrupa hususunda teminat istiyeceği de sanılmaktadır, di.