18 Haziran 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

18 Haziran 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

A 15.6-937 No. 50 MAHY Aman Bana Çabuk Yardım Et Arkadaşları işlerini bitirip avdet *ttikleri esnada Felhan köşkte, hiç in görmiyeceği bir yerde u- Yüyakalmış.. Uyandığı zaman da *trafta nöbetçilerin korkusundan çıkamamış. Bu esnada Gen Met Hatun köşke gelmiş. Bu Fel- , saklandığı yerde nasılsa onun Sözüne ilişmis. Felhan, onun ayak kapanarak af dilemiş. O da kendisine bir mikdar ihsan vere- tek “buradan kaç, Kurtul” demiş. Pelhan, bir çaresini bulmuş; kaçıp Kurtulmuş, Fakat, Cennet Hatuna da, bin can ile âşık olmuş... Şimdi, Kem şarap içiyor; hem de onun İs Mini dilinden bırakmıyarak hün - Sür hüngür ağlıyormuş... ehgetler içinde kalan Saray Nazırı, derhal (OFelhanm tevkfini emretmişti, Fakat bu e- Mir, infaz edilememişti. Çünkü artık sarayda değildi. O, #srarengiz bir şekilde, ortadan kay vermişti. Bu vaziyet karşısmda mesele da- ha ziyade ehemmiyet kesbetmişti. Saray Nazırı bu iki muhbiri de derhal hapsettirmiş; hiç bir kimse İs görüştürülmemeleri için şid- detli emir vermişti. Fakat mesele çok ciddi, ve pek Şok mühimdi. Ebâ Müslime haber Yerilmedikçe bu iş örtbas edilemez- « Fakat, bunu o çılgmca kıskanç Shma kim haber verebilirdi. Ağ - zmdan Böyle bir söz Kaçıran her kim olursa olsun; hiç şüphesiz ki hançer darbesile onun hayatı o Anda hitama erebilirdi. Veyahut, koca serdarm yüreğine inerek © Muhteşem hayatı bir anda sönüp feci bir ölümle can vereceği, hiç Süphe götürmiyen bir hakikatti, Fakat bu adamları dinledikten Sonra bu işi saklamak, Ebâ Müsli. Me duyurmamak; o, büsbütün bir telâketti. İşte, bu müşkül mevkide kalmış Saray Nazırı Berk, doğruca Müslimin kâtibi (Malik bin ) e koşarak meseleyi olduğu Bibi nakletmiş: ii Mahvolacağım, Bana yardim Demişti. alik bin Haşim, Berkten da- ha cesur davranmıştı. Min- tanının içine kuvvetli bir zırh giy- ten sünra, Ebi Müslime gitmiş: — Düşmanlarınız aleyhinizde *ok halnane bir oyun oynamak is- İYorlar. Bunu size nakledeceğim. t herşeyden evvel, metin olma Rizı rica ederim. demişti. 'Ebâ Müslim; Malik'in naklettik » başından sonuna kadar hiç kıpırdamadan, hiç bir müfrit hare- göstermeden dinlemişti. Fndat, Pengi, bembeyaz kesilmişti Malik'in Sözleri bittikten sonra; İ —O iki adamı bana getirin. Demişti... Ve bu adamlar huzu- Tuna, getirildikleri zaman, büyük sükünetle onlara şu sözleri söy» şti: ; — Dünyada, olmıyan hiç birşey “lmaz, Yalnız hirşey öğrenmek İs- yorum, Felhan acaba bu meseleyi İki adam; — Hayır. Sadece bize söyledi. de, bu mühim sırrı başka bir ağzımdan kaçırmaması için e sıkı sıkı tenbih ettik. | Diye cevap vermişlerdi, O zaman Ebâ Müslim, büyük bir Sükünetle: | — Gikmız. Demişti. Ve onlar, kapıya dogru ererken; Malik bin Haşim'e: — Bu adamlarm kafasını derhal (Kuban kale) dizdarr Süheylin kurduğu plân, matlüp olan netice- yi vermemişti. Çünkü, son derec? zeki ve dirayetli bir adam olan Ma- lik bin Haşim'in, Ebâ Müslimi ikaz edecek mahiyette bir mukaddime ile meseleyi anlatması, büyük bir felâketin önüne geçmişti. Süheylin düşüncesine nezaran, namus mese- lesinde fevkalâde mutaassıp olan Ebi Müslim, ya bir anda çıldırarak gidip zevcesini öldürecek. Veyahut ortalığı biribirine katarak büyük bir sıkandala sebebiyet verecekti. Fakat bütün bu düşüncenin aksi zuhür etmiş.. Ebâ Müslim, bu sefer de mânevi bir suikastten kurtula- bilmişti, Halife Korkusundan ' Hastalandı R* şehrinden firar ederek (Ambar) a gelen köle Fel- han, döğrüca, , halifenin Nuzuruna çıkarak, başından geçenleri hikâye eticede de şu malümatı ver mişti: — Benim aleyhimde ihbarda bu- Yananlar, Ebâ Müslimin sarayma girdikten sonra, bir daha avdet et- meğiler,. Ebâ Müslimin, harem da. iresinde şiddetli bir harekette bu- lunduğuna dair de hiç birşey işitil- medi. Bundan anlıyorum ki Küdan kale muhafızı Süheylin giriştiği i8, matlüp olan reticeyi vermedi. Köle Felhanm bu sözleri, Halife Mansurun nazarı dikkatini celbet- mişti, Saraya gidip Felhan aleyhin- de ihbarda bulunanların bir daha oradan çıkmamaları, evharalı Hali- feye son derecede endişe vermişti. Eğer bunlar, şiddetli bir tazyik ve işkence görürlerse, hiç şüphesiz &i, Kuban kale dizdarı Süheylin teşviki ile böyle bir düzen kurduklarmı iti- raf edeceklerdi. O zaman derhal Süheyi tevkif edilecek, o da işken- ceye çekilecekti. Eğer bu işkenne- ye dayanamıyarak : — Bu işi Halife ile müşterek © larak yaptım. Derse. O zaman Ebi Müslim, bütün ordularını toplıyarak (An bar) üzerine yürlyecek.. Ve artık, en korkunç ükibet zuhüra gelecek” Halife; bu üzüntülerle, yemek - ten içmekten kesilmişti, Küban ka le dizdarmın tevkif edilip edilme" diğini öğrenmek için adamlar gön- dermişti. Ebâ Müslimin ordusunu mütemadiyen tarassutta bulundu- ran casuslarına daha sıkı emirler vermişti Ve şayet orduda hazır Ik emareleri görülürse, başmın çâ Tesine bakabilmek için de muhtelif tedbirlere müracaat etmişti. Lâkin, bu kadar korku, üzün- tü, heyecan; Halifenin sıhhatini ih Ml etmişti. Birkaç gün, yataktan çikamıyacak hale gelmişti. Nihayet; casus şebekesinin her kısmından alman haberler, Halife- yi harap eden buhranları teskin et mişti.. Küban icale muhtarı, tevkif edilmemişti. Ebi Müslim ordus! da da hiç bir hareket hazırlığı gö- rülememisti. Bu neticeyi alan Halife düşün- müş, şu hükmü vermişti: — Aslaşılıyor ki Ebü Müslim; o iki muhbiri dinler dinlemez; sükün ve itidalini kaybederek derhal on- Yazan: Ziya Şakir AĞIM larr katlettirdi. Köle Folhan da kaçmıya muvaffek oldu. Tabiidir ki; tahkikat yapmıya imkân kal - madr, Halifenin verdiği bilküm, çok doğru idi, Ebâ Müslim, - pek ender olduğu gibi - bu meselede de, bir 07 düşüncesiz hareket etmiş; hiç bir esaslı tahkikat yapmadan © iki muhbirin kafasını derhal kestir - mişti, Belki de, köle Felhanı çle ge çirerek her hakikati ondan öğre - neceğini zannetmişt. Lâkin o da ele geçmeyince, artık bu hâdise de sSükünetle hitama ermişti. u kadar üzüntü, korku ve heyecandan sonra, artık Halife Mansur; Ebâ Müslim hak. &ındaki düşüncelerinden vazgeçip, onunla hoş geçinmek yolunu ihti. yar edebilirdi. Fakat etmemişti. Onun dimağında yer eden bir şey varsa, o da; Ebâ Müslimi mutla: ka ortadan Kaldirarak her türü endişeden azade bir halde salta- nat sürmekti., (Arkası var) | liklerin serbest satılacağı ve bu suret EKONOMİ MISIR YÜKSELDİ Buna Mukabil Buğdayda Yirmi Ni Milyonluk X| Fark Ankara, 17 (Telefonla) — Alâkalı makamlar, 15 ihraç maddemizin geçen sene ve bu seneki satış kıymetleri arasın. daki büyük farkı gösteren dik. kate değer bir istatistik hazır- , lamışlardır. Bütün memleketi / sevindirecek olan rakamlar / şunlardır: / (Üş sıfır ilâvesile) / 85 936 Tütün 18,676 24.265 Üzüm 10.487 10.200 Kabuksuzfımdık 9.106 13.243 Kabuklu imdık 786 1109 / Pamuk 6.188 9.48 4 Arpa 1966 1068 Buğday 1927 2.831 i Tiftik 244 7071 / İncir 4459 4.029 Zeytinyağ 1916 134 / Yumurta 1369 1683 Afyon 1064 1.584 j Deriler 1692 4421 / 61.015.000 87.689.000 ri / İnanmam ç Aİ İİİ İİ İİİ İpliklerin Satış Fiyat Listeleri Iktısat Vekületince tesbit olunan iplik narhı üzerine, iplik tüccarları dünden itibaren setış fiyat listelerini Ticaret Odasma tasdik ettirmiye baş- lamışlardır. Piyasada iplik miktarı 2. zlmeş olduğundan elâkadarlar buh- ranm önüne geçebilmek maksadiyle hariçten iplik temini için takas usulü ile mal getirtmek Üzere teşebbüse geçmişlerdir. Hariçten getirilecek ip. le yerli ipliklerin de ihtiyacı temine yardım edeceği söylenmektedir. Bir kere daha başıma gelmişti, Haylice yıl oluyor. Bir gece kapıya gelen bir adam: — Hanımefendinin köpeğinin ağ- zndan kan geliyor. Çabuk yetis! Diye beni çağırmıştı. Baytarlık bilmediğimi anlatarak, tabii gitme- dim, Biraz sonra tekrar gelerek * — Hanımefendi bayıldı. Çabuk yetiş! Dedi, Artık gitmemek kabil de- Zildi... Gerçekten güzel bir köpek. Dişlerinden gelen kanı dindirme- yince Hanımefendinin ayılması mümkün olamıyacağı anlaşıldı. Bir insana hizmet için baytarlık etmeğe mecbur oldum... Bu sefer de, Suadiyeden Naciye imzalı mektup gönderen bir bayan okuyucumuzun sevgili kedisini kur tarmak için, baytar olmadığım hal de, bana gösterdiği tevecetihten ta- bii pek mütehassis oldüm. Bu te- veccühe karşı, kendisini görür gör- mez kurtarmak için, kendisine bay tarlık etmeğe mecbur oluyorum. Say okuyucumuzun anlattığına göre, kedisi ne yese, yukarıdan, sağıdan çıkarıyormuş. Anlaşılan, 0- kuyucumuz kendi yüzünü kedisi - nin yüzlne sürüyor ki, kedinin ne- fesinin koktuğunu da yazıyor. Bum- dan başka hayvanm huyu da değiş mis. Bir yerde durmuyormuş, mü- temadiyen dolaşıyor, gezdikçe de bayanm yüzüne bakıp miyavliya- rak canımın acısını haber veriyor- muş. Okuyucumuz merakından, ke- dinin karnını muayene etmiş, karnı katılaşmış, diyor... Okuyucumuz darılmasm ama, 0- nun kedisi de, bütün kediler gibi, hem açgözlü, hem pisboğaz olacak. Kediler iu iki tabletlerinden dolayı Kedisi Hastalanmış. mide ve barsak iltihaplarına çok tutulurlar. Sundiyedeki güzel kedi- nin sahibi kedisinin güzel olduğu- mu bildiriyorsa da, onun merakım- dan, kederinden kedinin güzelliğine hümetmek tabildir . hastalığı da böyle olsa gerek. Şu halde kediye hiç katı yemek vermemeli, Her gün yalnız kayna- talmış süt, Buna üçte bir nisbetinde maden suyu katılırsa, kediye sev- gisini daha iyi isbat etmiş olur. Sev gisi o derece değilse günde bir gram karbonat ta bu İsi görür. Bununla kedinin yukardan çıkar ması geçer. O vakit bezelye içi, ku- Tu fasulye, mercimek, arpa, mısır Kibi sebzeler kaynatılarak, suyu içi rilir, Fakat bu sebze suyunu her gün yeniden kaynatmak Hzımdır. Hayvanın aşağıdan çıkartması da hafifleyince undan bulamaç yediri lir, her defasında bulamaç içine iki damla tentür diyot damlatma iyi olur, Daha sonra, kedinin midesi ve barsakları düzeldikçe, ona koyun ci- Zerini, akımdan olsun, karasından olsun, küçük küçük parçalar halin. de doğriyarak, kızartıp yedirirsiniz. Fakat bunu kendi elinizle hazırlayıp kediye yedirmelisiniz. Çünkü karael geri insanlardan da birçoğu pek s6- ver, Bevgill kediniz yine iyi olmazsa, Sundiyedeki köşke bir baytar du vet eder, kediyi muayene ettirirsi- niz, yahut bu kediden vazgeçerek başka bir kedi bulur ve onu seversi niz. Doğrusunu isterseniz, bu daha iyi olur. Çünkü hastalıklı kediyi ev- de tutmak İnsanlar için de iyi bir gey değildir. 10 Paraya D üş üklü Yakın Bir k Oldu Dün piyasamıza kırk beş vagon buğday gelmiştir. Piyasa dün- den daha gevşek bir vaziyette kalmıştır. 2 - 3 çavdarlı Ankaranın ekstra buğdayları evvelki gün 6,30 kuruş iken dün ayni kaliteli mallar 6,10 - 6,20 kuruştan satılabilmiştir. Polatlının ekstra mal. ları 7,10 - 7,20 arasında iken dün 6,39 kuruşa düşmüştür. Şu hal- de sert ve yumuşak buğdayların hemen hepsinde on paraya ya- kın bir tenezzül olmuştur. Mersinin sert buğdayları 510 Po- İlatlı sertleri 5,325, yumuşak buğday. lar 5,10 — 5,31 kuruş arasında sutıla bilmiştir. Mısır fiyatlarmda ise biraz İ yükseklik olmuştur. Adapazar mısır ları çuvallı olarak 4,38 ve Düzce mi- İsrları 5,04 kuruştan müşteri bulmuş. tur. Geçen haftaya nazaran mısırlar. da on para yükseklik görülmektedir. | Kuşyemi Trakya malı olarak yerinde teslim 7,25 kuruştur. Konya malı çav. darlar 4,10 kuruştan satılmıştır. Ege Tütünü Az Olacak İzmir, (TAN) — Bu sene Ege nım. takasında ekilen tütünler geçen yılda kinden yüzde yirmi beş nisbetinde faz la olduğu için rekoltenin 40 milyon kiloyu bulacağı tahmin edilmiştir. Fakat, havalar kurak gittiğinden tü- tünler bodur kalmıştır. Bu yüzden re. kolte şimdilik 30 milyon kilo olârak hesap edilmektedir. Maamafih bazı tecrübeli *tütüncüler rekoltenin bu sene de geçen yıldaki gibi 22 milyon kiloyu ancak bulacağını söylemekte- dirler, İzmirde 5 Milyon Ser- mayeli Yeni Bir Şirket İzmir, (TAN Muhabirinden) — Şeh rimiz ihıracatçılarından bazı mühim firmalar birleşerek beş milyon lira sermayeli bir ihracat şirketi kurmıya karar vermişlerdir. Yeni şirketi kuracak olan mühim firmalarm başmda Bay Kâzım Tan- er, Ahmet Hoca oğlu, Ali Haydar Na. zili, Şerif Remzi ve daha bazı Ticaret evleri vardır. ( BORSA) 17 HAZİRAN PERŞEMBE | TARALAR 623— 123,50 İlle 100,— Sterlla 62T,— Dolar Fransız Fr. Liret Silin Avusturya 23,— Mark 26,— Zoti 0,— Pengo Tr Ley Mer Dinar Banknot ÇEKLER 625,15 626 0,789 0,TESE9 110225 175 14,09 14984 4,674 o 46721 871,335 30 3,4439 63,0232 1,4346 22,832 4,2045 1,9033 1,9676 4,1648 30875 3,9856 107,2313 107,164 34,5185 34505 2145 27443 23975 23985 309005 3,0982 Londra New-York Paris Mil;no Brüksel Atina Cenevre Sofya Yokohama, Moskova Stokholm Borsada Satışlar Dün'para borsasında hararetli mu. ameleler olmamıştır, Türk borcu hise Seleri 18,50 — 18,55 lira arasında sa. tılmış fakat fazla muamele olmamış. tır. Diğer esham ve tahvilât üzerinde ehemmiyetli hiçbir iş yapılmamıştır. YalnızAslan çimentosu hisseleri 13.20 liraya kadar düşmüştür. Merkez Ban- kası hissesi 87,5 liradır. Bir Sterlin 623 — 626 kuruş fiyatla tesbit olun, muştur, Paris Borsasında Paris borsasınm dünkü kapanış fis yatları: Londra 110.90; Nevyork 2246145 Berlin 900; Brüksel 370.3 Ame terdam 1236; Roma 118.20; Lizbon 100.75; Cenevre 514.75. Madenler: Kurgun 22.33; bakır 60—52; kalay 246.176; altın 140,614; gümüş 19.195 çinko 20.13.9. ZAHİRE BORSASI 17.6-937 FİATLAR Aşağı Yukarı Er.P, Er. 5224 520 4,38 8,28 40,— 64,— 25,— CİNSİ Buğday yumuşak , Beri Misir sarı Kuşyemi dökme İç fmdık Yapak Trakya Peynir beyaz Peynir kaşar 40,— Pamuk yağı 43,20 Bezir yağı 31,— GELEN Buğday Tiftik GIDEN DIŞ FİYATLAR Buğday Liverpul Şikago Mısır Londra Keten T. Londra Fındık G. Hamburg K Fındık K. Hamburg K .. LİMAN HAREKETLERİ i *