6 Temmuz 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

6 Temmuz 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

İ | Sym tk ye a Ze Sa il KERE RK e e ey, EZ AN ga 3 yoruz. 1 Mayıs 97 tarihli mektu. buna nazaran Hâmldi. Ber. İn sefaretine memur edildiği halde vazifesi başımda veya yolunda de- gil de - Izmirde, Trabzonda, Ba- tumda, Odesada, Hocabeyde serseri- yane dolaşırken görüyoruz. Berline gidecek bir kimsenin 1s- tanbuldan doğruca hareket etmesi © Tâzimgelirken böyle Akdeniz, Kara deniz sahillerini, Rusyaları dolaş- masma “bilmem bu nasıl memuri- yettir ki, bana mahallini göstermi- yerek Izmirden sonra bütün Kara- deniz sevahilini dolaştırdı ve yahut ben nasıl memurum ki bu münase- betle her yere gittim de mahalli me muriyetime gidemedim; bunun için ya kader mevcuttur ki, anda bir hikmet var; ya benim aklımda hif- fet var,, diye şairin kendisi de hay- ret ediyor. Bu garip yolculuğu, daha doğru- gu garpte olan “Berlin, şehrine şar ka doğru ileriiyerek gitmiye sebep herhalde Rizede hava tebdilinde 0- lan “Fatma,, hanımın olduğu yer- den bir kere daha geçmek arzusu 0- Jacak. Hümidin Fatma hanıma hali ha- yatında fazla eziyetler ettiği bazı kimseler tarafından #öyleniyorsa da, şairin şu seyahati gösteriyor ki, ondan bir türlü uzaklaşamıyor. - ğer Fatma hanım bu kadar sevil. Mese idi, “Makber,, gibi bir eser öyle beş on gün içinde yazılabilir miydi? Şimdi mektubu okuyalım: Birader Istanbuldan çıkalı daha bir mektubunu aldım ki, vapurda yazdığım kâğıdın cevabı idi. Ri- zeden sonra gönderdiğim mek- tup cevapsız kaldı. Galiba meş- guliyeti miühimmei devletiniz pek baştan aşıyor ki, bize bir afiyet haberi yollamıya vakit buluna- temem çünkü senin ettiğin ihma- li ben de ettim sebebi ise malüm desem ve olduğunu söyliyemem meçhul desem yalan söylemiş o- ğim var ki, her şeye mâni olu- yor vücutça da rahatım yok gi- bidir hani şu doktor Molikin - Koşmarın - bir nevi âhari dediği hastalık her gece rahatsız ediyor göğsümün iki tarafında yani iki yanımda olan ağrılardan da istı- rabım var kesreti teftih ve kesre. ti idrar zahmetlerinden manda On beş gündür günde beş altı ke- re dişlerim kanıyor baş ağrsı menfillerin kalkmasile beraber zail olduysa da bunlardan ve bun lara munzam ve belki de baisi mücerret olan mânevi hastalık- lardan halim haraptır, Buradan Hocabeye gittiğimde şu saydı- ğım rahatsızlıklar tezayüt etti inden ve husssile bunlara bir de bir nevi ihtiyarsız ağlamakla gül mek hali İnzimam eylediğinden orada kendini bir hazik hekime gösterdim. Hekim familyam nez- dine avdet etmekliğim en büyük ilâç olacağını söylediğinden yine bir takım mesakı ihtiyar ile av- det eyledim, Vapur beş günden evvel olmadığı cihetle (Olsa da keyifsiz olduğumdan binemiye- cektim a) Hocabeyde beş gün kalmak lâzım geldi. Altıncı günü bindiğim vapur Batumdan Hoca- beye - ini direkt - üzere üç gün- de giden vapur idi ki, avdette Kirm sevahilinden hemen her İs- keleye uğradığı münasebetle be ni Batuma ancak altı günde iade edebildi bu vapur -Olga- namın- d “> Yusya vapurudur ki, şim- RİA MEKTUPLARI Hâmit bugün ebediyete intikal etmiş bulunuyor. Onun | edebi dehâsından sayfalara dökülen mısraları, nesir satır- larını okumayanımız yoktur. Fakat Hâmidin bir de hâdise“ leri münekkit gözile gören hususiyeti vardır ki bunuda; * mektuplarında okuyoruz. Şair Hüseyin Rifat vasıtasile eli- mize geçen bu mektuplardan üçüncüsünü de bugün, yine şair Hüseyin Rifatın bir mukaddimesile işte buraya koyu- İ 2 IN ZAM diye kadar gördüğüm seyahat va- purlarmın cümlesinden her veç- hile âlâdır. Fakat iki gün fırtma çektik, Kizeden Batuma hafta. da bir kere bizim mübarek fevait bir vapur gönderiyorsa da Ba- tumdan Rizeye vapur yoktur bu sebeple Hocabeyden Batuma vü- sulümde Rizeye gitmek için ipti- da Trabzona ve orada bir hafta bekleyip sonra oradan gitmek ve | yahut Batumdan doğrudan doğ- ruya bir kayıkla azimet etmek lüzmgeleceğini söylediler ben de mahsus bir kayık tutmayı tereih ettim ve yirmi dört saatte o ka. yıkla Rizeye geldim ki, Rizeden hareketimin on yedinci günü idi şimdi sen yine birtakım paralar gitti diye kızarsın fakat kızma çünkü para gitmese aklım gide- cekti, Yirmi beş. lira leo aklı muhafaza ettik sen dersin ki, ön- ee aklım gitmiş te anın için o pa- ralar sarfolunmuş ne diyeyim bel- ki hâkkın vardır. Hesap ediyorum ki şu Berlin memuriyeti bana ta- mam yüz liraya oturdu bu yüzün yetmişi biraderin onu Necip Be- yimizin yirmisi de devlejin ya- hut muhasebeci Kirkor Efendi. indir, Memuriyetten istifamı yazdığım cihetle zannederim ki, muhasebeci Hazretleri bu yirmi lirayı -reklâme- etmek sadedin- de bulunur bukalım ne yaparız verecek para bulamazsak da ce. vap buluruz değil mi, bilmem bu | nasıl memuriyettir ki, bana ma- hallini göstermiyerek İzmirden sonra bütün Karadeniz sevahilini dolaştırdı. Ve yahut ben nasıl memurum ki, bu münasebetle her yere gittim de mahalli memuri- | yetime gidemedim bunun için ya | kader mevcuttur ki, anda bir hik met var ya benim aklımda hiffet var bunlardan hangisi işine ge- rse anı kabul et.Ha bir harekette | daha bulundum ki, beğenmezsin Hünkârla Sadrazama arzuhaller yolladım bu hareket benim efkâ- rma ve o efkârn teşkil ettiği mesleğe muhaliftir ne çare ki, mesleğini muhafaza etmek ken- di sayesinde yaşıyan adamların kârıdır. Başka sayede geçinenler ve bununla beraber birkaç mef- se malik olanlar sayesinde ge- çindikleri zatın efkârma hizmet ederler nitekim sen dahi meslek ve mişvarını zahiren olsun pede- rinin arzusuna tevfik etmek mec bariyetindesin uzun bikırdı ne lâzım ben muztar olmadıkça böy le halt etmiyeceğimi bilirsin ar- tık sözü kesiyorum. Haremim s2 na ve haremine selâm eder ben de arzı hürmet ederim arada &i. rada mektup yaz ayıptır Baki, 11 Mayıs 97 Abdülhak Hâmit | Nafa Vekili Dün Geidi Nafın Vekili B. Ali Çetinkaya, ya- nında şirketler umum müdürü Emi tafsilâtı şudur: İngiliz Mühendisleri Gittiler İstanbul Jimanındaki inşaat işleri- ni tetkik eden İngiliz mühendisleri düm akşam Londraya dönmüşlerdir. Mühendisler, avan proje üzerinde ki çalışmaları bitirmişlerdir. Asıl pro je üç ay sonra hazırlanmış buluna- caktır. Bu İşi Üzerine alan grupun r& isi B. Kip on heş gin sonra çökrimize gelecektir. Projelerde rıhtımların uzatılması; antrepolar kurulması ve Kuruçeşme #ümür sahasını inşası gibi mühim tirilecek, 5,5 milyon liraya mal ola- caktır. Salon projesi kati şeklini aldı Yeni yolcu salonu hakkında temas larda bulunmak üzere Ankaraya git- Je gümrük başmüdürü Mustafa Nu- ri ve muhafaza başmüdürü Hasan- dan mürekkep heyet, dün şehrimize dönmüştür. Haber aldığımıza göre, yeni yolcu salonunda polis, muhafa- za ve liman teşkilâtı için ayrı ayrı dnireler bulunacaktır, Ufak noktaina zar ihtilâfları tamamen halleğilmiş- tir. Polis beşinci şubesinin de buraya nakli kararlaşmıştır. İki Ortamektep Daha Liseye Çevrilecek Biri Istanbul, diğeri Beyoğlu yaka- sında olmak Üzere iki orta mektebin İlseye çevrilmesi kararlaştırılmıştır. Fakat, hangi orta mektepleri lise O- lacağı henüz belli değildir. Orta mekteplerle liselerde bu yıl İ yeniden kaç şube açılması lâzım şe- leceği tetkik edilmektedir. Talebeler İçin Dün Altı Kamp Açıldı | Sedt olduğu halde dün subah Anka- İradan şehrimize gelmiştir. ta sona erecektir. Ali Çetinkaya, İstanbulda beş gün | Tise talebeleri de dün kampa çık - kalacak ve 10 temmuzda Belgrad Yo- mışlardir. Ka ile İsveçe gidecektir. EN CEZA KONGRESİNE GİDECEK HEYETİMİZ Pariste toplanacak olan beynelmi- Dr. Hüseyin Hüsnü lel ceza kongresine iştirak edecek he- Hakkında Bir Karar yetimiz, burada eski devirlerde akıl ve İzmit, (TAN) — Kendine mahsus | mantığa, adalet Mmefhumuna uygun yeni bir tedavi usulü sayesinde bir-|olmıyarak verilen hüküm ve fetva çok hastaları kolayca iyi ettiğini ileri | suretlerini de teşhir edeceklerdir. Hu süren doktor Hüseyin Hülanü, Etibba | kuk fakültesi profesörlerinden Tahi- Odaları yüksek divanmm verdiği bir |rin riyasetinde gidecek olan bu he- kararla altı ay icrayi sanattan mene- | yet simdiden hazırlıklar yapmıya baş dilmiştir, lamiştır. kamp açılmıştır. Kamplar 21 ağustos- TAN | Gizli Zehir Fa 0L: ; rılmış, bu işi yapanlar hakkında takibata girişilmiştir, Hâdisenin Beyoğlunda oturan Yani isminde bir berber 5 gram eroin satar- ken cürmü meşhut halinde yakalanmış ve sorguya çekilince bunu Tarlabaşında berber Ardaştan aldığını itiraf etmiştir. işler vardır. Bu inşaat 2,5 senede bi- | miş olan liman unyum müdürü Raufi | Kızıltoprak, Erenköy, Yeşilköy, Şi-| vacıları arasma katılacak gençle. İle, Paşabahçe mekteplerile Florya plâ | rimize (A) »* İğr yanında olmak üzere dünden itiba-| (A) brövesi alan bu gençler bu akşam | Devlet Demiryolları cer dairesi Teisi | ren ilk mektep talebeleri için altı|ki trenle İnönü yüksek yelken uçuş Suçlular, ele geçen öletlerle beraber Bir Morfin Imalâthanesi Daha Bulundu Şehrimizde gizli bir morfin imalâthanesi daha meydana çıka- brikasında | Tifoya Karşı 9 ' Yüksek Komis- yonun Kararları Son 48 Saatte 30 Tifo Vakası Görüldü Aşılananlar Seksen Beş Bini Buldu Son 48 saat içinde şehrimizde yeniden 30 tifo vakası daha gö" rülmüştür. Şüphe üzerine müşahede altına almdıktan sonra bas talıkları meydana çıkanlar da bu miktara dahildir. Şimdiye kadar aşılananlar 85 bini bulmuştur. Dünden itibaren yedi hastanede Bazı kimselerin ilk aşıdan sonra bir döha uğramadıkları ve ikinci aşıyı yaptırmadıkları görülmüştür. Sıhhiye müdürlüğü, ikinci aşıyı gününde yap- tırmıyanların bundan hiçbir fayda göremiyeceklerini halka ilân edecek- tir. Sihhiye müsteşarı B. Hüsamettin, tifoya karşı alman tedbirlerle meşgul olmak üzere Ankaradan şehrimize gelmiştir. Dün sabah Sihhiye müdür- liğünde müsteşarın reisliğinde bir Bunun üzerine kendisine müşteri süsü veren bir memur Ardaşa baş- Vurmuş ve beş gram eroin alırken bir cürmü meşhut yapılmıştır. Ar. daş, Petropulos isminde bir bakkalm ismini vermiştir. Memurlar bu sefer gene ayni şekilde ona başvurmuşlar ve eroin verirken yakalamışlardır. Bu zincirleme cürmü meşhutlar, en son olarak Tramvay Şirketinde mu- hasebecilik eden Anjelosa kadar de- vam etmiştir. Nihayet, iş bütlin açık- lığı ile meydana çıkmış, fabrikanın Imam sokağındaki büyük boyahane- nin arkasında olduğu, burasını Ne- cip Hayat, Emin Şebarih ve Petro-| kopulos isminde üç kişinin işlettik-| leri Kulaşirmıstır. EVEMmde yapın? araştırmalarda morfin İmaline yar yan birçok #let ve edevat ele geçmiş- tir. Suçlular bugün adliyeye verile- ceklerdir, Hastanelerde Ayak Tedavileri Ücreti Hastanelerde ayakta tedavi edile- | ceklerden muayyen bir ücret almması hakkında belediye tarafından hazır. | lanan talimatnane ve tarife Dahiliye Vekâletince tasdik edilmiştir. Tarife| VE talimatname, dün, belediye tara-| İtimdan tatbik edilmek üzere Sıhhat müdürlüğüne gönderilmiştir. Sıhhat müdürlüğü, yetiştirebilirse âym on beşinden itibaren bu işe baş- | uyacaktır. İnönü Uçuş Kampına Giden Genç Talebeler İzmir, (TAN Muhabirinden) Türkkuşu klübünde bir haftadan be- ri devam eden imtihanlar muvaffa. | kıyetle neticelenmiş ve yarının ba. bröveleri | verilmiştir. İ kampina hareket etmişlerdir. Geçen sene Türkkuşunun birinci devresin. den yetişip İnönü kampında (C) brö- vesini almış olanlar da Pazar treniy- le Ankara motörlü tayyare kampına gideceklerdir. Hava Kurumu İzmir şubesince bü. tün hazırlıklar bitirilmiş ve üyelere de tebligat yapılmıştır. İnönü kam. pr, geçen sene olduğu gidi üç ay de- vam ederek İzmir, İstanbul, Edirne, Bursa, Adana, Kayseri Türkkuşu şu- belerinde gönderilecek uçucuları mo İ bep olmuştur. Buradan sıçriyan kı- ha umum müdürü B. Asım, Sıhhiye Vekâleti Lâboratuar müdürü B, Ce- mil, iâboratuar şefi B. Muhiddin, Sıhhat müdürü B. Ali Rıza, belediye sıhhat işleri müdür muavini Osman Salt iştirak etmişlerdir. Yüksek komisyon iki saatten faz-| la süren toplantıda şu kararları al ettiği için tifoya yeni hastalığı ayakta geçirenlerin teda- vi altma alınması, 2 — Memba suları üzerinde bele- diye kontrolüne ehemmiyet veril mel, $ — Şehirde her çeşit gra mad- deleri satanlara mecburi tifo aşısı yapılması. 4 — Şehrin umumi temizliğine ezemmiyet verilmesi. 5 — Gıda maddeleri satanlar I- sinde Hifa saniranlarin sirayete meydan her ay sıkı bir muayeneden geçiril mesi, Tetkiklerini bitiren heyet, yakmda Ankaraya dönerek raporunu vekâlete verecektir. Kasımpaşada 4 Ev Yandı Evvelki gece sabaha karşı Kasım- paşada bir yangın olmuş, dört ev ta- Ateş, Hüsrev mahallesinde Meb- metağa sokağında Anur kadının 33 numraalı evinden çıkmıştır, Bu evin üst ketında oturan Kâmilin ateşle dolu bıraktığı mangal, yangına se- vılermlar, çarçabuk bütün evi tutuş- turmuş ve yandaki (evlere geçerek 29, 35 ve 31 numaralı üç ahşap bi- nayı daha kül etmiştir. Ahşap evle- rin toplu bir halde bulunduğu civar mahalleler bu yüzden büyük bir teh ike geçirmiştir, Fakat, yangın itfa- iyenin gayretile fazla genişlemeden söndürülmüştür. Yanan evlerin hepsi sigortasızdır. Kâmil, tedbirsizlikle yangma sebebi- yet verdiği için adliyeye verilmiş ve hakkında tahkikata başlanmıştır. ÇÖP TETKİKLERİ daha aşı istasyonları kurulmuş ve faaliyete geçilmi; toplantı daha olmuş, buna hıfzıssıh-|i Motosiklet Kazasında | Ölü 2 Yaralı Evvelki gün Suadiyede bir moto- © siklet kazası olmuş, bir kadm ölmüş, silâtı şudur: Usküdar ziraat fen memuru Ali ile refikası Firdevs ve arkadaşı Salih motosikletle Suadiyeye giderlerken Küçükyalı civarında motosiklet bir 9 taşa çarpmış ve derhal devrilmiştir. Devrilme çok ani olduğu için her i- çü de muhtelif yerlerinden yaralan- mışlardır. Firdevs, kaldırıldığı Nü- mune hastanesinde © biraz sonra öl müştür. Diğer iki yaralınm sıhhi va. ziyetleri iyidir. Üsküdar müddeiw mümiliği kaza (hakkında tahkikata başlamıştır. Üsküdar adliye dokto- ru dün Firdevsin cesedini muayene etmiş ve gömülmesine izin vermiştir. Bu da dünkü kaza Dün Kadıköyünde bir motosiklet kazası daha olmuştur. Kızıltoprakta oturan Burhan, motosikletle Kadrkö- İ yünden geçerken 85 yaşında Fatma “ isminde bir kadına çarpmış ve oğır a İİİ mm tur. Yaralı hastaneye kaldırılmıştır. < ZE Toryanım bundan sonra ağaç. lanma ve çiçeklenme işleri Or. man mektebine bırakılmıştır. H avagazı ücretleri üç ay iin olduğu gibi bırakılmıştır. . azi köprüsünün beton İnşaatı. na ağustosun birinde başlana- “ caktır. Almanyadan gelen konsorsi. “| yom direktörü bugün memleketine dö necektir, . orta mekteplerle liselerde ka- yıt muamelesine 20 ağustosta başlanacaktır. . eni sistem tramvay arabaları kalabalığı önlemek için yak nız pazar günleri Harbiye ile Sirkeci arasında işletilecektir. . $ stanbul mebusları dün Silivri I ye gitmişlerdir. Buztin gündüz Şehremini hafkevinde, gece de Şişil halkevinde halkın dileklerini dinliye- ceklerdir. Belediye temizlik işleri müdürü Mustafa Nuri, bir iki güne kadar Bel- çikaya gidecektir. Mustafa Nuri, şe- hirlerde temizlik işleri, çöp toplama, yakma usulleri ve çöp fırmları hak- kmda tetkikler yapacaktır. İm Yeşilköy meteoroloji müdürlüğün- den aldığımız malimsta göre, bugün yurdumuzda gökyüzünün orta Ana dolu ve cenup mmtakalarile Karade- nizin Şark kıyılarında kısmen bulut- lu, diğer mımtakalarda açık geçmesi, rüzgârların Doğu Anadoluda şarki,| cenubi Anadoluda cenubi ve diğer! mmtakalarda şimal törlü tayyare kampı için hazırlıya- cak've motörlü tayyare kampıda orta kuvvetle esmesi muhtemeldir. Dünkü Hava hava ordumuzun yarmki ihtiyacini) yün en fazla sıcaklık 285 ve en |miştir. Dün'barometre 769 milimetr# karşılıyacak pilotları yetiştirecektir. | az sıcaklık 18,5 santigrat olarak kay idi. i Bugünkü Hava : AÇIK istikâmetinden | dedilmiştir. Hava akşama kadar & . ün Universite konferans salo- nunda polis terfi imtihanları yapılmıştır. | Tinday Gün:3l Hızır:62 Arabi 1356 Rumi 1353 Rebiülühır: 27 Haziran: 23 Güneş: 435 — Öğle: 12,18 Ikindi: 16.19 — Akşam: o 1943 Yatsı : 2146 — İmsâk: 415 çık geçmiş ve rüzgür şimal istikame “ tinden saatte 10 kilometre süratle e#